Mikä piirre tekee sinusta niin suomalaisen?
Itse tykkään liikkua luonnossa, erityisesti havumetsät viehättävät. Vuodenaikojen merkitys lisääntyy koko ajan. Minä pidän talvi-illoista, syyssateista, kevättuulista ja kesätaivaan poutapilvistä.
Nimimerkillä vähäpuheinen juro suomalaismies
Oletko suomalainen ?
90
3240
Vastaukset
- Rattus sp.
Hyvä kysymys ja aloitus.
Sen verran mietin, että tarkennuksena koen kuuluvani vielä pienempään ryhmään eli heimoon. Olen karjalainen. Tuo karjalaisuus tulee kummankin vanhemman puolelta. Myönnettäköön, että 1/4 on savolaisuutta.
Siis jos vastaan karjalaisena, niin iloisuus, avoimuus ja vilkkaus. Hmmm.. ulkomailla minua pidetään poikkeavana suomalaisena tuon sosiaalisuuden tähden. Jopa niin paljon, että Tunisiassa läksytettyäni berberimiehen ;). Hän sanoi minulla olevan tunisialainen temperamentti ja kohteli sen jälkeen kuin siskoaan.
Taas jotakin suomalaisuudesta. Rakastan suuria järviämme. Työmoraalini on korkea. Tarvitsen rauhallisia hetkiä, ilman ihmisvilinää.- tretori
Mottoina "kaveria ei jätetä", "työt tehdään aina ja kunnnolla", "olen ehdottomasti sanojeni mittainen nainen"
..ja itse ole jännä sekoitus karjalaista (isän suku) ja hämäläistä (äidin suku). Olen siis vilkas, iloinen ja hetkeen tarttuva, mutta samalla pidättyväinen, tyyni ja järkähtämätön;)..
- ota tuosta sitten selvää! - tomppa2006
...työmoraali on osa suomalaisuutta, me teemme hyvin työmme...
Tämä on käsittääkseni ihan kansainvälisesti arvostettu suomalaisten hyviin puoliin.
5.polven länsisuomalaisena ei löydy vilkkautta, eikä kovin paljoa avoimuutta. Rehellisesti vastaan kysymykseen aina, kun kysytään mielipidettä. Arvostan karjalaisuutta, otin puolisoksi yhden heistä. Mukavasti tuo lisäväriä juron ja vähäpuheisen miehen elämään? - tomppa2006
tretori kirjoitti:
Mottoina "kaveria ei jätetä", "työt tehdään aina ja kunnnolla", "olen ehdottomasti sanojeni mittainen nainen"
..ja itse ole jännä sekoitus karjalaista (isän suku) ja hämäläistä (äidin suku). Olen siis vilkas, iloinen ja hetkeen tarttuva, mutta samalla pidättyväinen, tyyni ja järkähtämätön;)..
- ota tuosta sitten selvää!...täytyi ihan kurkata profiiliasi, oletko mahdollisesti mies...
Kuvittelin nimittäin juuri tuon piirteen kuuluvan suomalaismiehille, olen ehkä väärässä? - Rattus sp.
tretori kirjoitti:
- ota tuosta sitten selvää!Voit valita aina tilanteen mukaan, oletko hämäläinen vai karjalainen :). Tarkoitan, että aina tilanteisiin sopiva käytös ja kukaan ei tiedä, mikä on päällimmäisenä tänään. Kuullostaa mukavalta..
- lasista
tomppa2006 kirjoitti:
...työmoraali on osa suomalaisuutta, me teemme hyvin työmme...
Tämä on käsittääkseni ihan kansainvälisesti arvostettu suomalaisten hyviin puoliin.
5.polven länsisuomalaisena ei löydy vilkkautta, eikä kovin paljoa avoimuutta. Rehellisesti vastaan kysymykseen aina, kun kysytään mielipidettä. Arvostan karjalaisuutta, otin puolisoksi yhden heistä. Mukavasti tuo lisäväriä juron ja vähäpuheisen miehen elämään?Kun isä on lännestä ja äiti idästä ?
helekutin hyvä pesäpallojoukkue :o)) - tomppa2006
lasista kirjoitti:
Kun isä on lännestä ja äiti idästä ?
helekutin hyvä pesäpallojoukkue :o))...mitä voi tulla lapsista...
Kyllä, kansallisurheilulla on vielä kannattajansa. - tretori
tomppa2006 kirjoitti:
...täytyi ihan kurkata profiiliasi, oletko mahdollisesti mies...
Kuvittelin nimittäin juuri tuon piirteen kuuluvan suomalaismiehille, olen ehkä väärässä?Eiköhän tuo solidaarinen piirre kuulu niin naisille kuin miehillekin! Ja minussa se on erittäin vahvana. Vanhemmilta tullut varmasti verenperintönä..
- tretori
tomppa2006 kirjoitti:
...mitä voi tulla lapsista...
Kyllä, kansallisurheilulla on vielä kannattajansa.vallan mainioita! Suvaitsevaisia, rehtejä ja urheilullisiakin... Toki syntyperäcoctailin lisäksi heihin on tainnut vaikuttaa perheen ulkomaanvuodet (Ruotsi, Saksa). Eli lasteni isä siis länsirannikolta ja minä ylpeä karjalaisista sukujuuristani.
- tomppa2006
tretori kirjoitti:
Eiköhän tuo solidaarinen piirre kuulu niin naisille kuin miehillekin! Ja minussa se on erittäin vahvana. Vanhemmilta tullut varmasti verenperintönä..
...olen kuvitellut tuota solidaarisuutta esiintyvän enemmän miehillä...
Laput silmillä sitä huomaa vielä tässä iässäkin kulkevansa. Miehekkyyden painolasti ja miehisyys aiheuttaa luultavasti jotain vääristymää ajatelmissa? - tomppa2006
tretori kirjoitti:
vallan mainioita! Suvaitsevaisia, rehtejä ja urheilullisiakin... Toki syntyperäcoctailin lisäksi heihin on tainnut vaikuttaa perheen ulkomaanvuodet (Ruotsi, Saksa). Eli lasteni isä siis länsirannikolta ja minä ylpeä karjalaisista sukujuuristani.
...ihan samanlainen yhdistelmä parisuhteessa...
Ja kerron vilpittömästi viihtyväni ja löytäneeni elämääni paljon hyvää.
- Ilolias Rohmantti
aitous, rehtiys, suoraviivaisuus, "jääkarhujen maassa" lätkä friikkiys ja tuhansien järvien kesä ihannointi, ne grilliherkut ;)
ja toisaalta jonkinlainen "sinisilmäisyys" ja joissakin asioissa itsepäisyys eli hevi junttius, "herkkänahkaisuus" ja omiin oloihin vetäytyminen.
johan noita tossa tuli rockrockrockrock...;)- tomppa2006
...kun telkkarista alkaa lätkämatsi...
Käyn myös ihan paikan päällä katsomassa kiekkoa. Tykkään.
Aika harvoin jos koskaan teeskentelen. Aitoutta ja rehellisyyttä löytyy. Onko tuo suoraviivaisuus, sitä suomalaismiehen mustavalkoista putkinäköajattelua?
Samoin itsepäinen, mutta laitan sen täysin horoskooppimerkkini "Oinas" piikkiin, heh.
- Schicksal
syntyä suomalaisena ja suomeen. Ei tarte kerjätä kaduilla, terveydenhuolto pelaa, ei tarte paleltua jne...
Ehkä sit viimeisenä olen mielestäni suomalainen, kun olen vaalea muutenkin.- tomppa2006
...täällä myös vaaleahiuksinen ja sinisilmäinen pohjanpoika...
Olen matkustellut paljon, ehkä nuorempana oli ajatuksia jopa muutosta johonkin muuhun maahan, mutta nyt tiedän jos vaikka olisi mahdollisuus lähteä mihin maahan tahansa, ei löydy sellaista paikkaa. - Nainen Ylistarosta
Olet oikeassa, on onni syntyä Suomeen. Saamme itse romuttaa terveydenhoitomme, hoitaa alkoholistimme, hoitaa työttömämme, rapakuntoiset ja ylipainoiset nuoret miehemme ja naisemme, saamme itse hakata ikimetsämme, saastuttaa luontomme. Tärkeintä on, että itsenäisenä kansakuntana saamme tehdä kaiken edellä kerrotun itse. Mehän olemme ihan vähän parempia kuin muut! Köyhätkin hoidamme leipäjonoon ja Hurstin hoiviin, ei tarvitse kerjätä kadulla!
- -ande-
Nainen Ylistarosta kirjoitti:
Olet oikeassa, on onni syntyä Suomeen. Saamme itse romuttaa terveydenhoitomme, hoitaa alkoholistimme, hoitaa työttömämme, rapakuntoiset ja ylipainoiset nuoret miehemme ja naisemme, saamme itse hakata ikimetsämme, saastuttaa luontomme. Tärkeintä on, että itsenäisenä kansakuntana saamme tehdä kaiken edellä kerrotun itse. Mehän olemme ihan vähän parempia kuin muut! Köyhätkin hoidamme leipäjonoon ja Hurstin hoiviin, ei tarvitse kerjätä kadulla!
Kaikesta valittaminen ja kateellisuus on myös suomalaisuutta. Jos naapurilla menee paremmin, pitää saada itselle kaikki myös kuin manulle illallinen :(
- Putkivalo
Suht-puhdas-luonto, sisu, sauna, silli, sinappi, salmiakki ja sininen fazer :)
Ja oisko tuossa järjestyksessä jopa.
Sitten siirrytään teelle - turvallisuus, terveydenhuolto ja nyt en keksikään enempää :)
On ne vuodenajatkin tärkeät, joka ikinen. Ja mukavaa kun täällä ei ole kalkkarokäärmeitä, skorpiooneja ja hurrikaaneja.- tomppa2006
...hieno on tuo sinun s-lista suomalaisuudesta, allekirjoitan kaiken...
Teeskentelemätön ja tarkka tuli mieleen lisäyksen teelle.
Suomessa ei tarvitse pelätä yhtään mitään, näin on marjat.
- Märk
Siniset silmät, vaaleat hiukset sekä nenäni, joka on peruna äidiltäni. Suomen kieli, joka on parasta mitä minulla on. Pitkä selkä, lyhyet jalat. Geneettisesti korkea verenpaine. Saunominen. Hiihto, luistelu, uinti ja soutu. Sotilaskoulutus. Jouluna kinkku, pääsiäisenä mämmi - ja pizza läpi vuoden. Suomalainen sisu, karjalainen kateus sekä savolaiset isoäidit, joiden perinnön vuoksi vastuu juttujeni totuudenmukaisuudesta on puhtaasti kuulijalla.
- Rattus sp.
Mietin, mitä sukuni on aikaisemmin tehnyt. Silmäni taitavat olla aika epäsuomalaiset. Heijastuu sekä ruskeaa, vihreää.. ym. värejä.. Alhainen verenpaine..
- Märk
Rattus sp. kirjoitti:
Mietin, mitä sukuni on aikaisemmin tehnyt. Silmäni taitavat olla aika epäsuomalaiset. Heijastuu sekä ruskeaa, vihreää.. ym. värejä.. Alhainen verenpaine..
En missään nimessä ilmoittaudu "suomalaisuuden omistajaksi", vaikka olenkin sinisilmäinen verenpainepotilas. Sydän- ja verisuonitaudit vain sattuvat olemaan meikäläistä tautiperimää, ja sinisiä silmiä näkee Pohjois-Euroopassa suhteellisesti paljon useammin kuin Välimeren seudulla.
En kyseenalaista Sinun enkä kenenkään muunkaan identiteettiä! - Rattus sp.
Märk kirjoitti:
En missään nimessä ilmoittaudu "suomalaisuuden omistajaksi", vaikka olenkin sinisilmäinen verenpainepotilas. Sydän- ja verisuonitaudit vain sattuvat olemaan meikäläistä tautiperimää, ja sinisiä silmiä näkee Pohjois-Euroopassa suhteellisesti paljon useammin kuin Välimeren seudulla.
En kyseenalaista Sinun enkä kenenkään muunkaan identiteettiä!En minä sitä noin ottanut :). Pari vuotta vanhemmalla siskollani ja minulla on silmät, jotka voisivat olla eteläeurooppalaiset. Olisihan hauska tietää, että kirkonkirjoissa olisi väärää tietoa. Hyveelliset maatilalliset olisivat, vaikka.. :D.
- tomppa2006
...kun on listasi nenää myöten samanlainen...
Paitsi tuota savolaisuutta ei tästä koiraasta löydy, ei pisaraakaan. Omalle pojalle tuli länsivereen sekoitettua karjalaisuutta, mutta yhdistelmä ei mielestäni ole lainkaan hassumpi.
Mää puhu kans hyvi suome, mitä ny tua noi vähä haitta ku o lähtösi porist.
- Oltsu.L
Jos mailmalla pyörii kauan (Kymmeniä vuosia) silloin tulee omattua niinpaljon niitä muitten maan jujuja ja ne sit sekottuu keskenään Suomi jujujen kans ja tuntuu välillä ettei juuria ole mihinkään.
Suomessa on paljon asioita joista voi olla ylpeä, mutta myöskin asioita joista ei voi olla ylpeä, riippuen missä keskustelussa niitä asioita puidaan.
Leijona tattuu kummiskin on käsivaressa, muistuttamassa tuolla mailmalla, että olen Suomalainen, enkä häpeä kumpaakaa !
Ruisleipä ja turunsinappi on yksi pakko kun olen Suomessa.
(Se Turun-sinappi on mulle Suomalaista vaikka olis, made in china)- tomppa2006
...saanko puristaa sun kättäsi...
Ylpeys!
Tuli jotenkin hyvin isänmaallinen olo, vaikka tosiasiassa en sitä mitenkään erityisemmin ole. Olen syntynyt Suomessa ja olen siitä hyvin ylpeä.
Kuten myös siitä, että Suomi kuva on maailmalla hyvässä kuosissa. Koskaan, ei koskaan ole tarvinnut hävetä olevansa suomalainen.
Missään muualla kuin Suomessa ei saa niin hyvää ruisleipää.
Kiitos Oltsu kommentistasi. - F-i-a
se menee..Minä sitä Turunsinappia ja Ruisleipää saan täältä milloin vaan haluan:)
Juuret pysyy tiukasti Suomessa vielä näin 28v jälkeen täällä ja kansalaisuudesta riippumatta:) - Lomalla.
Epäilykseni osui oikeaan?
Olitko 2006syksyllä belgiassa brygessä,loreto nimisessä ravintolassa?
Selässäsi oli sellainen siipikuva ja myös kavereillasi.
Tarjoilia kautsui sinua nimellä Ollie.
- Kuutar..
Muuten Suomen luonto on mielettömän upea.
Hiljainen aamu kevät iltana metsässä.
Mistään ei löydä upeampaa tunnetta.
Joskus tulee mieleen että pelkääkö ihmiset nykyään sitä metsän hiljaisuutta?
Tosi harmi, kaikilla ei kyllä oo ees mahdollista kokea sitä...
Nyt kaikki liikkeelle luontoon...- tomppa2006
...kaunista on parasta aikaa luonnossa...
Mukava että tänä talvena on luntakin viime vuosia enemmän. Tulee ihan lapsuuden talvet mieleen.
Hiihtolenkin kävin täräyttämässä vapaapäivän kunniaksi.
100% sti...=))))
Stadilaisena kääntyy... sisu, sauna, stana.
Kesäisin tykkään härnätä kärpäsiä... syksyllä ihailla ruskaa... talvella katsella kun muut palelee... keväällä ihastella kun luonto nousee kukkaan... Naatitaan elämästä niin kauan kuin sitä kestää.- tomppa2006
...sataprosenttisesti...
Mitä sinua tunnen, niin kyllä sinussa on havaittavissa harvinaisen paljon suomalaisuutta. Asevelvollisuudenkin olet suorittanut, heh. tomppa2006 kirjoitti:
...sataprosenttisesti...
Mitä sinua tunnen, niin kyllä sinussa on havaittavissa harvinaisen paljon suomalaisuutta. Asevelvollisuudenkin olet suorittanut, heh.Sun täytyy kysellä mun faijalta, miksi meni syntymään ulkomailla...=))))
Intti käytiin... kahdeksan kuukautta ja varuskuntaharakan natsat kaulassa siiviiliin...=))))- tomppa2006
mohna kirjoitti:
Sun täytyy kysellä mun faijalta, miksi meni syntymään ulkomailla...=))))
Intti käytiin... kahdeksan kuukautta ja varuskuntaharakan natsat kaulassa siiviiliin...=))))...ei ole koskaan tullut puheeksi, olipa hyvä että tein tämän aloituksen, niin selvisi...
Taas tiedän enemmäm miehestä, jonka kanssa olen keskustellut jo kohta kolme vuotta.
Ei sun tarvitse suruissasi olla tuosta intin menestyksestä. Minä olen edelleen tykkimies, joten en pääse ainakaan sillä leuhkimaan. tomppa2006 kirjoitti:
...ei ole koskaan tullut puheeksi, olipa hyvä että tein tämän aloituksen, niin selvisi...
Taas tiedän enemmäm miehestä, jonka kanssa olen keskustellut jo kohta kolme vuotta.
Ei sun tarvitse suruissasi olla tuosta intin menestyksestä. Minä olen edelleen tykkimies, joten en pääse ainakaan sillä leuhkimaan.Intin takia... Ei sinne päinkään, hyvä vaan että selvisin kahdeksalla kuukaudella... ei sitä pitempään olisi jaksanut...=))))
Minä olen metsän nopein eläin ja sinä piippurassi... yhdessä torjutaan mitä on torjuttavissa...=))))- tomppa2006
mohna kirjoitti:
Intin takia... Ei sinne päinkään, hyvä vaan että selvisin kahdeksalla kuukaudella... ei sitä pitempään olisi jaksanut...=))))
Minä olen metsän nopein eläin ja sinä piippurassi... yhdessä torjutaan mitä on torjuttavissa...=))))...niin kuin minäkin, ei huolet paina...
Aika velikultia ollaan!
- Conan OBrien
sauna, kossu ja krapula, ja herran pelko
- tomppa2006
...nuoresta miehestä saakka, on ollut NE tiedossa...
- uk-ko
että olen sisäistänyt semmoisen myyttisen suomalaisuuden arvot jokseenkin kritiikittömästi.
Puiden kansa, metsäsuomalaisuus, jöröys on rehellisyyden synonyymi, akka tieltä kääntyköhön...
... ja me ollaan maailman paras it-kansa ja meillä on maailman paras demokratia ja sitte tietysti toi sauna...
Ja jos en nyt ihan sokeena uskokaan tuohon kaikkeen, niin nuo mielikuvat luovat mulle suomalaisuuden perustan. Ja siksi olen yksi meistä.- Märk
'Myyttinen suomalaisuus' on aika hyvin sanottu. Ilmeisesti siis tämä sisu-jankutus ja läpi harmaan kiven -ajattelu. Normaali 2000-luvun arki ei todellakaan pitäisi noita myyttejä hengissä hetkeäkään, koska sisua ja päättäväisyyttä on muualla maailmassa vähintään samassa mitassa.
Jos saan elää vaikkapa vuoteen 2025, tahdon nähdä, onko 'myyttinen suomalaisuus' löytänyt kodin myös näiden nykyisten uus-suomalaisten (maahanmuuttajien) lasten sielussa! Onko Vantaalla syntynyt mogadishulaisen isän poika sisäistänyt Härmän jätkä -tyypin? Mitä ennustatte? - tomppa2006
Märk kirjoitti:
'Myyttinen suomalaisuus' on aika hyvin sanottu. Ilmeisesti siis tämä sisu-jankutus ja läpi harmaan kiven -ajattelu. Normaali 2000-luvun arki ei todellakaan pitäisi noita myyttejä hengissä hetkeäkään, koska sisua ja päättäväisyyttä on muualla maailmassa vähintään samassa mitassa.
Jos saan elää vaikkapa vuoteen 2025, tahdon nähdä, onko 'myyttinen suomalaisuus' löytänyt kodin myös näiden nykyisten uus-suomalaisten (maahanmuuttajien) lasten sielussa! Onko Vantaalla syntynyt mogadishulaisen isän poika sisäistänyt Härmän jätkä -tyypin? Mitä ennustatte?...muuttamaan pois omasta kerrostalokodistani maahanmuuttajien vuoksi...
Kävin valittamasssa heidän aiheuttamastaan melusta ja sain vastauksen, että heillä on OIKEUS tehdä omasssa asunnossaan mitä he haluavat!
Vastaus kysymykseesi on, että he (maahanmuuttajat) tulevat elämään omien perinteittensä kanssa aina ja ikuisesti, he eivät edes halua oppia uuden maan tapoja. Ei heistä mitään suomalaisia koskaan tule. En ole rasisti, enkä vastusta maahanmuuttajia. - uk-ko
Märk kirjoitti:
Jos saan elää vaikkapa vuoteen 2025, tahdon nähdä, onko 'myyttinen suomalaisuus' löytänyt kodin myös näiden nykyisten uus-suomalaisten (maahanmuuttajien) lasten sielussa! Onko Vantaalla syntynyt mogadishulaisen isän poika sisäistänyt Härmän jätkä -tyypin? Mitä ennustatte?saattaa ihan gyvin olla väistyvä käsite, tuossa mielessä kuin ajattelin.
Mutta ei maahanmuuttajat sitä kadota. Suomalaiset itse saattavat etääntyä tuosta perinnesuomalaisuudesta. Kun suurin osa porukasta asuu kaupungeissa ja on syntynytkin niissä, niin "maaseutu" ja perinnearvot lakkaavat olemasta Suomi-kuvan perusta. Suomalaisuus alkaa merkitä jotain muuta.
Toisaalta, se myyttinen suomalaisuus elää nähdäkseni kaupungeissakin ihan hyvin. Ei se hetkessä katoa. Se on kulttuuria, sitä, miten me ajatellaan. - tomppa2006
...myyttisen suomalaisuuden arvot...
Olen viime aikoina pohtinut enemmänkin tuota suomalaisuutta, sillä teini-ikäinen poikani on kyseenalaistanut monta asiaa. On menossa kasvatuksessa se isältä pojalle vaihe ja tiedän tällä hetkellä jatkavani perinteitä. Haluan että myös hänestä tulee yksi meistä. - uk-ko
tomppa2006 kirjoitti:
...myyttisen suomalaisuuden arvot...
Olen viime aikoina pohtinut enemmänkin tuota suomalaisuutta, sillä teini-ikäinen poikani on kyseenalaistanut monta asiaa. On menossa kasvatuksessa se isältä pojalle vaihe ja tiedän tällä hetkellä jatkavani perinteitä. Haluan että myös hänestä tulee yksi meistä.Mun pojat ovat nyt nuoria aikusia miehiä. Hyvin se isältä pojalle näyttää toimivan. Totta kai heillä on oman sukupolvensa aatteet ja käsitykset, mutta juuri tuo myyttisen suomalaisuuden omaksuminen on mennyt mielenkiintoisesti...
Teini-iässä heillä oli vähän semmonen käsitys, että ihmisen on turha mennä mihinkään, missä ei ole asfalttia välittömässä läheisyydessä. Nykyään me retkeillään metsissä öisin lyhdyn valossa, kierrellään kesäisin etsimässä kalliomaalauksia... viime kesänä oltiin leirissä yhdessä saaressa Saimaalla... pojat, 17 ja 24 -vuotiaat, ostivat Puumalan torilta vanhan Kalevalan. Lauloivat sitä ääneen nuotiolla... outoa hommaa, mutta aika hienoa. - tomppa2006
uk-ko kirjoitti:
Mun pojat ovat nyt nuoria aikusia miehiä. Hyvin se isältä pojalle näyttää toimivan. Totta kai heillä on oman sukupolvensa aatteet ja käsitykset, mutta juuri tuo myyttisen suomalaisuuden omaksuminen on mennyt mielenkiintoisesti...
Teini-iässä heillä oli vähän semmonen käsitys, että ihmisen on turha mennä mihinkään, missä ei ole asfalttia välittömässä läheisyydessä. Nykyään me retkeillään metsissä öisin lyhdyn valossa, kierrellään kesäisin etsimässä kalliomaalauksia... viime kesänä oltiin leirissä yhdessä saaressa Saimaalla... pojat, 17 ja 24 -vuotiaat, ostivat Puumalan torilta vanhan Kalevalan. Lauloivat sitä ääneen nuotiolla... outoa hommaa, mutta aika hienoa....olen istuskellut monen kaverini kanssa nuotiolla vesistöjen ääressä...
Malttamattomana odotan sitä, että saisin tehdä sen oman poikani kanssa. Tuo jokien, järvien ja meren arvostaminen on varmasti myös osa sitä suomalaisuutta.
Allekirjoitan myös tuon, että nykynuorilla on oman sukupolvensa aatteet, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että kuitenkin olen lähempänä omaa poikaani, mitä minun isäni koskaan on ollut minua. - uk-ko
tomppa2006 kirjoitti:
...olen istuskellut monen kaverini kanssa nuotiolla vesistöjen ääressä...
Malttamattomana odotan sitä, että saisin tehdä sen oman poikani kanssa. Tuo jokien, järvien ja meren arvostaminen on varmasti myös osa sitä suomalaisuutta.
Allekirjoitan myös tuon, että nykynuorilla on oman sukupolvensa aatteet, mutta olen vahvasti sitä mieltä, että kuitenkin olen lähempänä omaa poikaani, mitä minun isäni koskaan on ollut minua.eivät nähdäkseni lopultakaan kovin paljon poikkea vanhoista aatteista. Samat hyvän ja pahan kysymykset uudessa paketissa. Joitakin uusia piirteitä tullut mukaan oman nuoruuteni jälkeen, mutta ei niissä aatteissa mitään kovin kummoista uutta ole.
Yksi mun missio on ollut selvittää nuorisolle juuri tämä asia: kaikki ne "radikaalt" ja "tiedostavat" uudet asiat joista he kohkaavat, olivat tapetilla myös minun nuoruudessani. Sukupolvien välistä kuilua ei oikeesti ole.
Luontosidoksen siirtäminen ei liene kovin vaikeaa: useimmat ihmiset nauttivat luonnosta. Se on vaan aikusesta kiinni, miten sen tahtoo lapsilleen esitellä. Pakolla sitä ei saa läpi, mutta jokaisella on otollinen hetkensä ottaa luontoyhteys vastaan. - tomppa2006
uk-ko kirjoitti:
eivät nähdäkseni lopultakaan kovin paljon poikkea vanhoista aatteista. Samat hyvän ja pahan kysymykset uudessa paketissa. Joitakin uusia piirteitä tullut mukaan oman nuoruuteni jälkeen, mutta ei niissä aatteissa mitään kovin kummoista uutta ole.
Yksi mun missio on ollut selvittää nuorisolle juuri tämä asia: kaikki ne "radikaalt" ja "tiedostavat" uudet asiat joista he kohkaavat, olivat tapetilla myös minun nuoruudessani. Sukupolvien välistä kuilua ei oikeesti ole.
Luontosidoksen siirtäminen ei liene kovin vaikeaa: useimmat ihmiset nauttivat luonnosta. Se on vaan aikusesta kiinni, miten sen tahtoo lapsilleen esitellä. Pakolla sitä ei saa läpi, mutta jokaisella on otollinen hetkensä ottaa luontoyhteys vastaan....vaan nuori kaipaa nähdäkseni kaikkein eniten sitä kuuntelijaa...
Ihmistä joka on läsnä ja jolle saa kertoa omat näkemykset. Uskon lapsen ja nuoren joka tapauksessa arvostavan vanhempien mielipiteitä ja ottavan nämä korvan taakse. Ohjailu ei saa olla väkipakolla tehtyä saarnaamista, vaan keskustelun lomassa tapahtuvaa järkevää oppimista. - uk-ko
tomppa2006 kirjoitti:
...vaan nuori kaipaa nähdäkseni kaikkein eniten sitä kuuntelijaa...
Ihmistä joka on läsnä ja jolle saa kertoa omat näkemykset. Uskon lapsen ja nuoren joka tapauksessa arvostavan vanhempien mielipiteitä ja ottavan nämä korvan taakse. Ohjailu ei saa olla väkipakolla tehtyä saarnaamista, vaan keskustelun lomassa tapahtuvaa järkevää oppimista.Ihan samaa mieltä. Niinhän n e asiat menevät läpi: että näyttää esimerkkiä, tai mahdollisuuden. Jos huomaavat hyväksi, ottavat siitä itselleen osan.
- pups
En viitsi nyt noita luonto- yms asioita hehkuttaa, ne ovat niin sisäänrakennettuja suurimpaan osaan suomalaisista, niin minuunkin.
Yksi juttu, joka on minulle ja kaikille Suomen naisille ja tytöille itsestäänselvyys, on koulutus. Suurin osa maailman tytöistä ei saa juurikaan minkäänlaista koulutusta. Ja ne yhteiskunnat, valtiot, joissa tyttöjä ei kouluteta, eivät juuri kehity mitenkään.
Suomalaisuutta on myös se, että meillä lähes kaikki lapset syntyvät sairaaloissa, kaikilla on siihen mahdollisuus ainakin. Senkin vuoksi lapsikuolleisuus on hyvin, hyvin pieni. Sen jälkeen terveydenhoitosysteemi kyllä toimii, ainakin paremmin kuin hyvin monessa muussa maassa. Ainakin siis on toiminut, joitain erikoisaloja lukuunottamatta. Enkä ole ylpeä myöskään Suomen vanhustenhoitosysteemeistä, siinä ei toteudu ollenkaan se, että Suomi pitäisi huolta myös heikoimmista jäsenistään.
Suomalaisuutta on sekin, että aamuisin heräilen täällä omassa lämpimässä kodissa, suht. tyytyväisenä hoidan päivittäiset askareeni, kukaan ei pakota minua mihinkään, ajattelen ihan itse, saan sanoa mielipiteeni esim. täällä keskustelupalstalla, voin käydä ostamassa kaupasta ruokaa ihan omilla rahoilla, ylensyönkin silloin tällöin. Voin matkustaa maailmalla melko varmana siitä, että Suomen EU-passi on hyvin arvostettu asiakirja, sillä olen saanut monessa hyvinkin kaukaisessa paikassa lämpimän vastaanoton, jonkalaista ei ihan kaikkien maiden passeilla saadakaan.
Ei tähän aikaan jaksa enempää ajatella...kun on lähdettävä aamulla töihinkin ja herättävä aikaisin ja varmaan taas tosi kiireinen päivä ja saattaa olla, että on liukastakin. Siitä huolimatta on mahdottoman hyvä olla suomalainen. Ja hyvää tulevaa ystävänpäivää Tomppa ja kaikki muutkin :))- tomppa2006
...kirjoitit eräässä virkkeessä, ettei jaksa enempää ajatella, mutta...
Mielestäni annoit varsin tyhjentävän selvityksen suomalaisuudesta. Olen hyvin iloinen lausunnostasi. Ja kaikki ajatelmat mitkä laitoit koskemaan suominaista, koskevat yhtälailla suomimiestä.
Tiivistettynä kirjoituksestasi, on mahdottoman hyvä olla suomalainen. Tunnen täysin samoin, eikä mikään pakota minua kirjoittamaan jonninjoutavia lauseita, vaan tunnen niin koko sydämestäni. Tämä on rehellistä ja vilpitöntä tekstiä.
Kiitos pups sanoistasi, jotka sain lukea. Toit hyvän mielen uuteen päivääni. Oiken mukavaa ystävänpäivää sinulle.
- N-iCeFlower
on ollut aina lähellä sydäntäni. Tykkään liikkua metsässä, poimia sieniä, marjoja, yms. Sateenropina on romanttista, varsinkin jos on kotona tai mökillä.
- tomppa2006
...kun on tuli takassa on myös hyvin romanttista...
Onneksi on tuo luonto lähellä, ei tarvitse muuta kuin astua ulos ovesta, niin on keskellä suomalaista luontoa. Aiheuttaa itsessäni tavattoman voimakkaita tuntemuksia. Viime vuosina huomannut muutoksen itsessäni, joskus nuorempana kiroilin vaakaräntää ja syyssateita. Nyt olen huomannut, että niistä voi myös nauttia. - N-iCeFlower
tomppa2006 kirjoitti:
...kun on tuli takassa on myös hyvin romanttista...
Onneksi on tuo luonto lähellä, ei tarvitse muuta kuin astua ulos ovesta, niin on keskellä suomalaista luontoa. Aiheuttaa itsessäni tavattoman voimakkaita tuntemuksia. Viime vuosina huomannut muutoksen itsessäni, joskus nuorempana kiroilin vaakaräntää ja syyssateita. Nyt olen huomannut, että niistä voi myös nauttia.on todella romanttista. Itse asun kaupungissa, mutta tuossa ihan vieressä on metsää ja vähän matkan päässä on oikein kunnon luontopolut.
- gg-10
Suomalaisia ollaan. Ja hyvää ystävänpäivää sullekin.
- tomppa2006
...oikein hyvää ystävänpäivää, suomalainen...
- mira-ley
Hei,
Olen mielestäni suomalainen. Haluaisin, että enemmän olisi suomenkielellä mm. kahviloita ym. Me olemme mielestäni eksoottista kansaa. Pidetään lippu korkealla ja löydetäänpä parhaat puolet itsestämme--maailma saa silloin nähdä keitä me oikeastaan olemmekaan karjalais/hämäläis/savolais/lappalais- ym- verta suonissamme. Elämme moninaisessa luonnossa ja kevät kesä syksy ja talvi ovat rikkaus meille, koska ne ovat niin selvästi toisistaan erilaisia yleensä. ..."ei missään voi niin riemuita, kuin Suomessa vain voipi"...
t:mira-ley :))- tomppa2006
...näkisin mielelläni enemmän katukuvassa...
Esimerkiksi Kallen Kahvila tai Kaisan...välillä joutuu ihmettelemään, että mitäköhän tuossa kaupassa myydään, kun on niin erikoinen nimi? Samoin ei oikein kaikki telkkarin ulkomaiset mainokset aukea, kun ei ymmärrä mistä on kyse. Suomen maakunnat ja murrealueet ovat sinänsä rikkaus, siinä on monella tekemistä saada toisistamme selvää. Pidän eri murteista.
Luonnon moninaisuudesta pitää nauttia, ei tällä hetkelläkään ole liian kylmä, vaan mitä mainioin talvisää. Ei tarvita aina auringonpaistetta ulkoiluun, vaan riemuiten ylös, ulos ja luontoon.
- miljoonapulu
Mielestäni parasta on Suomessa se kun täällä armaassa maassamme ei sodita. Ja minulla naisena on vapaus mennä ja kulkea vapaasti missä haluan!
Olen kiitollinen siitä, että naisena olen syntynyt juuri Suomeen enkä jonnekin jossa naisilla ei ole ns ihmisoikeuksia.
Suomessa puhutaan ja valitetaan siitä kun naisilla ja miehillä ei ole tasa-arvoa. Hitsi jossain Saudi-Arabiassa naiset eivät saa ajokorttia eivätkä saa kulkea ilman miesholhoojaa kodin ulkopuolella.
Täällä on lehdistöllä sananvapaus.
Tuota listaa voisin vielä jatkaa mutta tuossa vain muutama mielipiteeni asiaan.
Missään muussa maassa maailmassa en haluaisi elää.
Kyllä voin todellakin sanoa olevani suomalainen.- tomppa2006
...minäkään mitään sotatouhua tänne, onneksi on nuo uskonasiat melko sovinnaista, joten ei suurta uhkaa...
Ihmisoikeudet ja sananvapaus ovat ehdottoman suomalaista. Täällä saa puhua asioista, se hieman ihmetyttääkin, miksi monista suomalaismiehistä on tullut niin vähäpuheisia? Ehkä vanhoissa sananlaskuissa, kuten "Mies se tulee räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta" on otettu liiankin opiksi.
En koskaan voisi ajatella parisuhdetta muun kuin suomalaisnaisen kanssa, heissä on sitä jotain. He ymmärtävät suomalaista, jopa sitä juroa, melankolista ja omalaatuista Suomi-miestä. - miljoonapulu
tomppa2006 kirjoitti:
...minäkään mitään sotatouhua tänne, onneksi on nuo uskonasiat melko sovinnaista, joten ei suurta uhkaa...
Ihmisoikeudet ja sananvapaus ovat ehdottoman suomalaista. Täällä saa puhua asioista, se hieman ihmetyttääkin, miksi monista suomalaismiehistä on tullut niin vähäpuheisia? Ehkä vanhoissa sananlaskuissa, kuten "Mies se tulee räkänokastakin vaan ei tyhjän naurajasta" on otettu liiankin opiksi.
En koskaan voisi ajatella parisuhdetta muun kuin suomalaisnaisen kanssa, heissä on sitä jotain. He ymmärtävät suomalaista, jopa sitä juroa, melankolista ja omalaatuista Suomi-miestä.Kommentoisin tuota kun mainitsit suomalaismiesten olevan vähäpuheisia.
Oma mieheni ei ole vähäpuheinen. Minä olen ollut nuorempana hiljainen, ujo ja jopa juro.
Eli ei sitä voi yleistää, että miehet olisivat hiljaisia.
Me olemme paljon jutelleet ja keskustelleet kaikista asioista keskenämme. Mikä on pelkästään hyvä asia.
Mieheni sosiaalisuus on tarttunut minuunkin vuosien kuluessa.
Olen aivan erilainen mitä silloin kun tapasimme (onneksi olen erilainen nykyään). Silloin minulla ei ollut varmaankaan edes huumorintajua. - tomppa2006
miljoonapulu kirjoitti:
Kommentoisin tuota kun mainitsit suomalaismiesten olevan vähäpuheisia.
Oma mieheni ei ole vähäpuheinen. Minä olen ollut nuorempana hiljainen, ujo ja jopa juro.
Eli ei sitä voi yleistää, että miehet olisivat hiljaisia.
Me olemme paljon jutelleet ja keskustelleet kaikista asioista keskenämme. Mikä on pelkästään hyvä asia.
Mieheni sosiaalisuus on tarttunut minuunkin vuosien kuluessa.
Olen aivan erilainen mitä silloin kun tapasimme (onneksi olen erilainen nykyään). Silloin minulla ei ollut varmaankaan edes huumorintajua....ei sitä voi yleistää oikein sitenkään...
Maailmalla kerrotaan suomalaisten olevan vähäpuheisiä. Ajattelin ottaa tuon kunnian meidän miesten harteille, mutta löit kapuloita rattaisiin?
Samaa mieltä tuosta sosiaalisuuden tarttumisesta. Rouva on karjalaisista sukujuurista ja erittäin puhelias. Hän on tartuttanut iloisuutta ja asioista kertomisen taitoa minuun. Puolison vaikutus on todella merkittävää. En halua olla mitenkään uppiniskainen sinulle, mutta väitän silti olevani edelleen juro ja vähäpuheinen. - miljoonapulu
tomppa2006 kirjoitti:
...ei sitä voi yleistää oikein sitenkään...
Maailmalla kerrotaan suomalaisten olevan vähäpuheisiä. Ajattelin ottaa tuon kunnian meidän miesten harteille, mutta löit kapuloita rattaisiin?
Samaa mieltä tuosta sosiaalisuuden tarttumisesta. Rouva on karjalaisista sukujuurista ja erittäin puhelias. Hän on tartuttanut iloisuutta ja asioista kertomisen taitoa minuun. Puolison vaikutus on todella merkittävää. En halua olla mitenkään uppiniskainen sinulle, mutta väitän silti olevani edelleen juro ja vähäpuheinen.Voi olla, että löinkin kapuloita rattaisiin :).
Ja EN yleistänyt. Kerroinhan itsestäni millainen nuorempana olin.
Älä säkään yleistä. Sovitaan niin ettei kumpikaan yleistä, jooko.
Aivan. Oikeassa olet tällä: Puolison vaikutus on todella merkittävä. Tiedän tuon omalla kohdallani.
Olen oppinut paljon hyviä asioita puolisoltani.
Olen oppinut näiden(kin) sanojen merkityksen:
ole hyvä
kiitos
anteeksi
rakastan sinua
Ja huumorintajuiseksi(kin) olen oppinut koska mieheni on huumorintajuinen.
Ja olen oppinut sisukkuuden
olen oppinut sen että ollaan sisukkaita
olen oppinut sen, että myös minä olen tärkeä
olen oppinut puhumaan tunteistani
olen oppinut sosialiseksi
ja monia monia muita asioita olen oppinut mieheltäni.
Lista jatkuisi vielä mutta päätän tällä erää täältä tähän. :) - jakolasku
miljoonapulu kirjoitti:
Voi olla, että löinkin kapuloita rattaisiin :).
Ja EN yleistänyt. Kerroinhan itsestäni millainen nuorempana olin.
Älä säkään yleistä. Sovitaan niin ettei kumpikaan yleistä, jooko.
Aivan. Oikeassa olet tällä: Puolison vaikutus on todella merkittävä. Tiedän tuon omalla kohdallani.
Olen oppinut paljon hyviä asioita puolisoltani.
Olen oppinut näiden(kin) sanojen merkityksen:
ole hyvä
kiitos
anteeksi
rakastan sinua
Ja huumorintajuiseksi(kin) olen oppinut koska mieheni on huumorintajuinen.
Ja olen oppinut sisukkuuden
olen oppinut sen että ollaan sisukkaita
olen oppinut sen, että myös minä olen tärkeä
olen oppinut puhumaan tunteistani
olen oppinut sosialiseksi
ja monia monia muita asioita olen oppinut mieheltäni.
Lista jatkuisi vielä mutta päätän tällä erää täältä tähän. :)Huonolta x-mieheltäni opin perin juurin kaikenlaista tympeää, mutta nykymies on aivan toisenlainen ja olen oppinut yhtä ja toista mukavaa ja unohdellut x-miehen tympeät opit. Kun tulee ikää, niin viisastuukin ja alkaa käsitellä asioita oikeissa mittasuhteissa.
- miljoonapulu
jakolasku kirjoitti:
Huonolta x-mieheltäni opin perin juurin kaikenlaista tympeää, mutta nykymies on aivan toisenlainen ja olen oppinut yhtä ja toista mukavaa ja unohdellut x-miehen tympeät opit. Kun tulee ikää, niin viisastuukin ja alkaa käsitellä asioita oikeissa mittasuhteissa.
Hyvä kun sitten kohtasit hyvän miehen.
Aivan kun tulee ikää niin viisastuu. Toivoa siis on mullakin heko heko :)
Siis en ole koskaan ollut pois Suomesta niin kauaa, että ois koti-ikävä päässyt yllättämään.
Täällä kevät ja kesä mieluisimmat vuodenajat. Mutta, jos ei tulisi syksyä ja talvea, voisi niitäkin tulla ikävä.
Tuo puheliaisuus; itsellä on kait aika paljo kiinni seurasta.. jos isompi porukka vähemmän tuttuja ihmisiä, joilla paljon 'asiaa', varmaan oon enempi kuuntelija. Kahden kesken/tutussa porukassa ehkä vähemmän hiljainen :)- tomppa2006
...jos pidät niin sitten täsmää kaikki...
Koti-ikävän, vuodenaikojen ja seurapiiri käyttäytyminen täysin samanlaista. Isommassa porukassa sinänsä omituista, että pystyn johtamaan puhetta ja pitämään esitelmiä auditorioissa, mutta se on omaan ammattialaani liittyvää. Tavallisessa isommassa porukassa olen kuuntelija. tomppa2006 kirjoitti:
...jos pidät niin sitten täsmää kaikki...
Koti-ikävän, vuodenaikojen ja seurapiiri käyttäytyminen täysin samanlaista. Isommassa porukassa sinänsä omituista, että pystyn johtamaan puhetta ja pitämään esitelmiä auditorioissa, mutta se on omaan ammattialaani liittyvää. Tavallisessa isommassa porukassa olen kuuntelija...muista, siis tiedä ;) Siitä on niin kauan kun omistin sukset.
Mutta aikomus on hankkia, ollut tosin jo pitkään.. vastaan kuitenkin, että pidän hiihtämisestä :)- tomppa2006
Sanin kirjoitti:
..muista, siis tiedä ;) Siitä on niin kauan kun omistin sukset.
Mutta aikomus on hankkia, ollut tosin jo pitkään.. vastaan kuitenkin, että pidän hiihtämisestä :)...oli minullakin hiihtämisessä kahdenkymmenen vuoden tauko, mutta...
Se on niitä asioita, kuten pianon soittokin, kerran kun on opetellut, osaa aina. - jakolasku
tomppa2006 kirjoitti:
...oli minullakin hiihtämisessä kahdenkymmenen vuoden tauko, mutta...
Se on niitä asioita, kuten pianon soittokin, kerran kun on opetellut, osaa aina....joo niin osaakin, minä aloin rullaluistella ja "taitoluistella" hokkareilla muutama vuosi sitten. Selkäytimestä löytyi ja olen sinua vanhempi.
tomppa2006 kirjoitti:
...oli minullakin hiihtämisessä kahdenkymmenen vuoden tauko, mutta...
Se on niitä asioita, kuten pianon soittokin, kerran kun on opetellut, osaa aina...armeijan jälkeen; tuo tauko sulla, monilla taitaa olla ;)
Onnais varmaan kyllä hiihto vielä..
- HiljaR
pitää merta kauemmas uida, kun voi lähelläkin sitä tehdä.
Suomen sateet, talven pakkanen kenkien alla narskuttaa, puiden humina korvissa soi. Ne epävakaat säät - koskaan ei ole niin kuin haluaisi. Mutta sehän tekee siitä niin mielenkiintoisen - oma mielipide. Toiset ovat tietty muuta mieltä niin kuin pitääkin. Kaikille ei vain sovi epävakaa sää. Mutta elän elämääni Suomessa ja olen suomalainen isolla S:llä.- jakolasku
HiljaR jo suurimman osan kertoikin suomalaisuudesta. Lisätään listaan vielä komeat viljapellot joita voidaan ihailla lakeuksilla ja hihnan päässä tepastelee suomalaiskoirat tuntureilta ja hihnoja ohjaa vaalea suomalainen.
- tomppa2006
...ilmojen ja sään vaihtelu tarjoaa ihmisille paljon keskustelunaiheita...
Jos aina vaan olisi auringonpaistetta, ei sitä jaksaisi. Kesällä huomaa lämpimien hellejaksojen aikaan, suomalaiset rupeavat valittamaan että on liian kuuma, saisi tulla viileämpää, tarvittaisiin sadetta, heh.
Tähän ikään piti minun varttua, että tiedän eläväni koko elämäni Suomessa. En tule koskaan muuttamaan pois. Tämä maa on sopiva suomalaiselle. - HiljaR
tomppa2006 kirjoitti:
...ilmojen ja sään vaihtelu tarjoaa ihmisille paljon keskustelunaiheita...
Jos aina vaan olisi auringonpaistetta, ei sitä jaksaisi. Kesällä huomaa lämpimien hellejaksojen aikaan, suomalaiset rupeavat valittamaan että on liian kuuma, saisi tulla viileämpää, tarvittaisiin sadetta, heh.
Tähän ikään piti minun varttua, että tiedän eläväni koko elämäni Suomessa. En tule koskaan muuttamaan pois. Tämä maa on sopiva suomalaiselle.... että edes joskus tuli ilmi. Olisi ikävää jos koko elämän joutuu pohtimaan, että missä sitä elämäänsä eläisi.
Jos joskus saisi sen auton, niin lähtisin kiertämään Suomea. Niin kuin vanhempani tekivät. Siinä tuli tutuksi Kittilä, Saana tunturi, Joensuu, Kaustiset ym. nähtävyydet :)
Naatitaan - kun vielä voidaan! - HiljaR
jakolasku kirjoitti:
HiljaR jo suurimman osan kertoikin suomalaisuudesta. Lisätään listaan vielä komeat viljapellot joita voidaan ihailla lakeuksilla ja hihnan päässä tepastelee suomalaiskoirat tuntureilta ja hihnoja ohjaa vaalea suomalainen.
... on sitä Suomalaisuuden juurta :) Unohtamatta ne mettä antimet :)
- jakolasku
HiljaR kirjoitti:
... on sitä Suomalaisuuden juurta :) Unohtamatta ne mettä antimet :)
...no jees, pakkasessa suomalaisia puolukoita, karpaloita, sieniä ja vadelmia.
- tomppa2006
HiljaR kirjoitti:
... että edes joskus tuli ilmi. Olisi ikävää jos koko elämän joutuu pohtimaan, että missä sitä elämäänsä eläisi.
Jos joskus saisi sen auton, niin lähtisin kiertämään Suomea. Niin kuin vanhempani tekivät. Siinä tuli tutuksi Kittilä, Saana tunturi, Joensuu, Kaustiset ym. nähtävyydet :)
Naatitaan - kun vielä voidaan!...vanhempani kierrättivät meitä ympäri Suomea...
Itse olen ollut vähän laiskempi autoilija kotimaassa, sait ajatuksen päähäni, jos lähtisi ensi kesänä pelkästään ajelemaan. Ehkä nykyään vähän turhankin suunnitelmallisia olleet nuo reissut, yhteenpaikkaan ja sitten takaisin.
Kiitos Hilja mietteitä herättäneestä viestistä. - HiljaR
tomppa2006 kirjoitti:
...vanhempani kierrättivät meitä ympäri Suomea...
Itse olen ollut vähän laiskempi autoilija kotimaassa, sait ajatuksen päähäni, jos lähtisi ensi kesänä pelkästään ajelemaan. Ehkä nykyään vähän turhankin suunnitelmallisia olleet nuo reissut, yhteenpaikkaan ja sitten takaisin.
Kiitos Hilja mietteitä herättäneestä viestistä.Se oli mukavaa aikaa. Sai itse katsella ikkunan takaa upeita maisemia. Nyt sitten pääsee vilaukselta kattelee :D kun joutuu itse ajelemaan ratin takana, ellei sitten... sitä koskaan tiedä :o
Mukavaa, että sain idea siemenen itämään ajatuksiisi :) Ei muuta kuin kasvattamaan ajatusta ja toteuttamaan se.
:x ollos hyvä vain! - HiljaR
jakolasku kirjoitti:
...no jees, pakkasessa suomalaisia puolukoita, karpaloita, sieniä ja vadelmia.
pieni pakaste ja kohta - ei ollenkaan :( Alkaa vetämään viimeisiä henkosiaan. Mutta aina mahtuu mansikoita, mustikoita ja raparperejä :) Niin kauan kuin vain voi.
Eikä parane unhoittaa kesäillan auringon laskua, jos vain tyyntä on. - jakolasku
HiljaR kirjoitti:
pieni pakaste ja kohta - ei ollenkaan :( Alkaa vetämään viimeisiä henkosiaan. Mutta aina mahtuu mansikoita, mustikoita ja raparperejä :) Niin kauan kuin vain voi.
Eikä parane unhoittaa kesäillan auringon laskua, jos vain tyyntä on.Oliko teillä viime vuonna hyvin mustikoita? Meillä ei ollut joten meillä asuva toinen tyyppi ahkeroi puolukoita, joita huom! syö soseena jopa leivän päällä (ei liioittelua). Varsinainen suomalainen. Auringon laskut lakeuksilla hienoja, täällä ei läheskään niin komeaa.
- HiljaR
jakolasku kirjoitti:
Oliko teillä viime vuonna hyvin mustikoita? Meillä ei ollut joten meillä asuva toinen tyyppi ahkeroi puolukoita, joita huom! syö soseena jopa leivän päällä (ei liioittelua). Varsinainen suomalainen. Auringon laskut lakeuksilla hienoja, täällä ei läheskään niin komeaa.
Hyvin huono oli saldo, sillä yhtään ei pakkaseen marjoja mennyt :(
Puolukkaa ei niin usein tule syötyä kuin mustikkaa. Vaikka se onkin survottuna hyvää.
...On kaunis maa kaikkina vuodenaikoina...
Ei mikään voita syksyistä metsää kauniina syyspäivänä.
Suomalaisuus mielessä kun ruokaa laitoin äsken uuniin.
Homejuustopaketissa luki Valio ja kermapurkissa Ingman eikä Arla.
Savukinkkupussista ei takeita oliko sisältö itärajan toiselta puolelta
vai Porvoosta *hymy*.=)- tomppa2006
...perunoita ja jauhelihakastiketta, lihakeittoa...
Ihan kiva vaihtelun vuoksi syödä jotain eksoottisia ruokalajeja, mutta kyllä perussuomalainen ruoka on hyvää, siis ihan oikeasti tykkään ja arvostan.
Luonnosta haetaan voimia arkeen ja jaksamiseen. Syksyinen metsä on kaunis, olen samaa mieltä. Eikä parin kuukauden kuluttua näkyvässä kevään heräämisessäkään ole valittamista. Pelkästään sen vuoksi, että aina on erilaista, jaksaa tarpoa samoja metsiä.
- Unreg.
kutakin "Hömppä". Jokunen aika sitten rippipuku oli pääaiheesi. Kuinka nyt olet vaimosi kanssa sopeuttanut ajankäyttösi kun rippipukuaikaan hänellä ei tuntunut olevan mitään sijaa ajankäytössäsi; istuit käytännössä 24 tuntia vuorokaudessa koneesi ääressä.
- maire.
hömpästäni?
- aiga
toiseen ihmiseen kohdistuvaa suomalaista katkeruutta tämä oikein on? Arvostelet muitten avauksia ja tekemisiä sotkien vielä vaimotkin mukaan. Huh huh!
Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989