Olen vaihdattanut vuoden aikana jo kolme laturia Opel Astraan-99. Ylijännite on ollut vikana, ja mittarit ovat menneet häiriötilaan . Se ylijännitesuoja on laturissa kiinteäänä. Mikä voisi aiheuttaa ylijännitteen, vai onko vika vain laturissa. Edellinen laturi vaihdettiin lokakuussa, ja nyt uusi viime viikolla.
laturi ei kestä
9
2873
Vastaukset
- kjjhgfhhjk
eiköhän jännitteen säädin ole vialla, ei laturi, jos jännite alkaa nousta liikaa. Toisissa latureissa se on siinä laturissa kiinni, toisissa erillinen se boxi konepellin alla laturin tienoilla. Ainakin italialaisissa värkeissä se on usein erillin osa laturista.
- pietu2
Ihmetyttää vain ,miksi ko laturin jännitteen säätäjä niistä latureista menee rikki kolme kertaa vuoden aikana. Ei ole tietoa, käykö esim Boch:n laturit, niissä se on irrallinen. Laturi on CA 1053 ir 100 A Opel. Muilla se on kestänyt eli voiko vikaa olla muualla kuin jännitteeen säätäjässä? Autosähkö asentajakin ihmettelee, eikä osaa antaa selitystä.
- teoreettista sähkötekniikkaa
pietu2 kirjoitti:
Ihmetyttää vain ,miksi ko laturin jännitteen säätäjä niistä latureista menee rikki kolme kertaa vuoden aikana. Ei ole tietoa, käykö esim Boch:n laturit, niissä se on irrallinen. Laturi on CA 1053 ir 100 A Opel. Muilla se on kestänyt eli voiko vikaa olla muualla kuin jännitteeen säätäjässä? Autosähkö asentajakin ihmettelee, eikä osaa antaa selitystä.
Eipä ole vuorenvarmaa selitystä.Mieleen tulee, josko jokin akulle päin menevä liitos tai moottorin ja rungon välinen maadoitus huono.
Teoriassa voisi ajatella, että laturin säätäjä ei ehkä tapauksessasi "näe" akun napajänniettä oikein, vaan nostaa sitä saadakseen akkua täyteen. Akku taas ei silti kiehu sen vuoksi, että sinne saakka ei tule sitä täyttä jännitettä, jonka laturi epätoivon vallassa vääntää. - epäilisin
teoreettista sähkötekniikkaa kirjoitti:
Eipä ole vuorenvarmaa selitystä.Mieleen tulee, josko jokin akulle päin menevä liitos tai moottorin ja rungon välinen maadoitus huono.
Teoriassa voisi ajatella, että laturin säätäjä ei ehkä tapauksessasi "näe" akun napajänniettä oikein, vaan nostaa sitä saadakseen akkua täyteen. Akku taas ei silti kiehu sen vuoksi, että sinne saakka ei tule sitä täyttä jännitettä, jonka laturi epätoivon vallassa vääntää.minäkin. Miten mahtanee diodit kestää mikäli auton moottorin/rungon ja laturin välillä ei ole kunnollista maadoitusta. Tuo laturi kun tavallisesti on kiinnitetty värinöitä vaimentavilla puslilla niin ne myös eristävät sen luonnollisesta kosketuksesta alustaansa joten siinä on oltava maadoitusjohto erikseen. Totta puhuen en juuri tätä automerkkiä tiedä, mutta noin on kuitenkin käytäntö yleisesti.
- Acksu
Minulla sama vika B vecussa, laturi testattu autosähkö liikkeessä testi penkissä eikä ollut mitään vikaa, mutta autolla kiihdyttäessä iskee mittarit pimeäksi, valoshown valot kojelautaan ja valot kirkastuu, mittarilla mitattaessa jännite 20 voltin tienoilla, sinäällään ihme ettei polttimot pala ja akku keitä moisella jännitteellä, mutta mitään selitystä ei ongelmaan ole löytynyt
- Orava-majava
Empä ole ennen kuullut moisesta ongelmasta mutta hetken asiaa sähköspesialistina mietittyä jotain tuli mieleeni, eikä se laturia vaihtamalla korjaannu. Ottiko autosähköasentaja laturin ollessa autossa paikallaan oskiloskoopilla latausjännitekäyrää? vai heiluko se vain yleismittarin kanssa?
- Neuvokaa
Naapurin Opelilla mennyt vajaan vuoden sisällä 3 laturia rikki. Viimeisin kesti 2 viikkoa . Korjaaja ymmällään. ei osaa korjata kun ei löydä syytä. Mitä asiakkaan pitää tehdä. Kestääkö vaan ja vie hinauttaa auto taas kuukauden/viikon kulutta taas korjaamoon neljännen laturin vaihtoon, menee kylläkin takuuna mutta se vaiva sinne hinauttaminen. Matkoille ei edes uskalla lähteä kun auto ei ole luotettava enää. Kuluttaja-asiamieskö vai tuomari asialle. Pitäisihän korjaamon osata korjata kun asialla on vieläpä merkkikorjaamo.
- hutkimusta
Moottorin maadoitus johtoko on siinäkin vikana? Vai harakiri laturit?
- Vanha.autosähkäri
Se moottorin maadoitusjohto tai sen puuttuminen minullakin tulee mieleen. Toinen juttu vielä: miten laturi maadoittuu? Käydessä voisi mitata laturin rungon ja moottorin välisen mahdollisen jännitteen. Ja toiseksi akun miinusnavan ja moottorin välisen jännitteen. Eikä haittaa vaikka mittaisi akun miinusnavan ja korin välisen jännitteen. Sekä laturin plusliittimen ja akun plusnavan välisen jännitteen. Kaikki nämä siis moottorin käydessä. Kaikki nämä jännitteet pitäisi olla nollan luokkaa.
Sitten kun näitä mittailuja innostuu tekemään, niin moottorin käydessä akun napaa EI SAA irrottaa koska laturin jännitteensäätäjä ei välttämättä pysty hoitamaan tehtäväänsä täysin kuormittamattomassa tilassa.
Mittariksi käy erinomaisen hyvin halpakaupasta ostettu kympin mittari.
Latausjännite mitataan vaihtovirtalaturissa aina akun navoista moottorin käydessä. Täydellä akulla sen pitää olla rajoissa 14,1 -14,6 V, vajaalla voi olla allekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2111668Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411425- 541153
- 591087
- 721025
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55940- 106932
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82840
- 31784