Ajankohtaisen kakkosen maahanmuutto-iltaa? Aika tiukkaa keskustelua.
Katsoitteko
34
1391
Vastaukset
Ei tule juuri tv:tä seurattua.
- areena
mutta ei näyttänyt vielä olevan.En tiedä millasella viiveellä tulevat sinne.
Kössönöm kirjoitti:
mutta ehkä huomenna. Tässä jotain
http://atuubi.yle.fi/ohjelmat/ajankohtainen_kakkonenhuomenna vilkaista.
Lilli puhui asiaa, Somali likka oli vahvasti asenteellinen, Salminen ei saanut oikein mitään sanottua. Ihan asiallinen keskustelu oli, mutta kuten aina näissä.. Paljon jää sanomatta, kun aika loppuu juuri silloin kun keskustelu oikein pääsee käyntiin.
- Kössönöm
mutta toisen puoliajan varmaan näin. Ärsytti se, että nämä jotkut alkoivat puhumaan ihan siihen malliin, että suomalaisten pitäisi tajuta sitä ja tehdä tätä. En minä ainakaan osaa ajatellakaan, että jos muuttaisin jonnekin ulkomaille, niin alkaisin vaatimaan, että paikallisen väestön pitää sopeutua minun tapoihini.
Se oli hauska se Kari Suomalaisen piirros vuodelta 1990. Poliisi levittelee käsiään, kun maahanmuuttajat nauravat vatsa väärällään. "minä vaan kysyin heiltä viisumia". Just joo.
Tuossa ohjelmassa ärsytti se, että koko ajan puhuttiin rasismista. Mitä rasismia se on, jos maahanmuutosta on kyse? Kössönöm kirjoitti:
mutta toisen puoliajan varmaan näin. Ärsytti se, että nämä jotkut alkoivat puhumaan ihan siihen malliin, että suomalaisten pitäisi tajuta sitä ja tehdä tätä. En minä ainakaan osaa ajatellakaan, että jos muuttaisin jonnekin ulkomaille, niin alkaisin vaatimaan, että paikallisen väestön pitää sopeutua minun tapoihini.
Se oli hauska se Kari Suomalaisen piirros vuodelta 1990. Poliisi levittelee käsiään, kun maahanmuuttajat nauravat vatsa väärällään. "minä vaan kysyin heiltä viisumia". Just joo.
Tuossa ohjelmassa ärsytti se, että koko ajan puhuttiin rasismista. Mitä rasismia se on, jos maahanmuutosta on kyse?on yleensä yliedustettuina kaikenkarvaiset vähemmistöt. Oliko näin? Niin ne saavat suhteettoman ison osuuden keskusteluajasta verrattuna valtaväestöön, jonka asia kai tämäkin lähinnä on.
En ole rasisti, mutta olen kyynikko. Suomen pitäisi ottaa vain niitä henkilöitä, jotka ovat todellisessa hengenvaarassa kotimaissaan tai hyödyllisiä osaajia.Kössönöm kirjoitti:
Tuossa ohjelmassa ärsytti se, että koko ajan puhuttiin rasismista. Mitä rasismia se on, jos maahanmuutosta on kyse?Se rasismi. Ei sitä kokoajan jauhettu. Itse suhtaudun myönteisesti maahanmuuttoon, mutta maassa maan tavalla, sitä mieltä minäkin olen.
Ps. Tarkoitin tuossa aiemmin Lahtista, en tiedä mistä tuo Salminen tuli.... Hmmm....- En ole rasisti minäkään
Aatami9 kirjoitti:
on yleensä yliedustettuina kaikenkarvaiset vähemmistöt. Oliko näin? Niin ne saavat suhteettoman ison osuuden keskusteluajasta verrattuna valtaväestöön, jonka asia kai tämäkin lähinnä on.
En ole rasisti, mutta olen kyynikko. Suomen pitäisi ottaa vain niitä henkilöitä, jotka ovat todellisessa hengenvaarassa kotimaissaan tai hyödyllisiä osaajia.Kaikenkarvaiset yliedustetut vähemmistöt ne todellakin saivat aikaa, kuten keskustelun tarkkaan katsoneena tiedät.
Kyllä se on niin, että kirkkoon kuuluvan evankelis-luterilaisen valtaväestön asema on vakavasti uhattuna. Nyt kipinkapin heti aamusta kirkkoherranvirastoon, Aatami! Aatami9 kirjoitti:
on yleensä yliedustettuina kaikenkarvaiset vähemmistöt. Oliko näin? Niin ne saavat suhteettoman ison osuuden keskusteluajasta verrattuna valtaväestöön, jonka asia kai tämäkin lähinnä on.
En ole rasisti, mutta olen kyynikko. Suomen pitäisi ottaa vain niitä henkilöitä, jotka ovat todellisessa hengenvaarassa kotimaissaan tai hyödyllisiä osaajia.En kuulu kyllä niihinkään, jotka ovat somaleita lähettämässä takaisin. Tarkoitan lähinnä, että Suomen pitäisi tarkistaa tulevaisuuden linjauksiaan.
En ole rasisti minäkään kirjoitti:
Kaikenkarvaiset yliedustetut vähemmistöt ne todellakin saivat aikaa, kuten keskustelun tarkkaan katsoneena tiedät.
Kyllä se on niin, että kirkkoon kuuluvan evankelis-luterilaisen valtaväestön asema on vakavasti uhattuna. Nyt kipinkapin heti aamusta kirkkoherranvirastoon, Aatami!Juurihan sanoin, että en ole ko. ohjelmaa katsonut. Ja kirkkoon en ole kuulunut moniaisiin vuosiin.
- Kössönöm
Aatami9 kirjoitti:
En ole rasisti, mutta olen kyynikko. Suomen pitäisi ottaa vain niitä henkilöitä, jotka ovat todellisessa hengenvaarassa kotimaissaan tai hyödyllisiä osaajia.ulkomailta muuttaneita muslimeja, mutta oli myös muita Suomessa asuvia vähemmistöjen edustajia. Venäläisiä ja muita.
Pitää nyt muistaa, että on olemassa maahanmuuttopolitiikka, joka on kuitenkin eri asia monelta osin kuin pakolaispolitiikka. Pakolaisiakin on kahtalaista. On kiintiöpakolaiset ja sitten turvapaikanhakijat.
Monimutkaista on se. - --GG---
Lilli puhui asiaa kyllä. Tämä nuori somalityttö oli todella töykeän oloinen ja rupesi lopussa inttämään miksi 90-luvun alussa emme olleet varautuneet.
Sentäs tämä muslimijärjestön pomo myönsi, että nuorten muslimien keskuudessa on jo havaittavissa radikalisoitumista...ei kovin hyvä.
Olisiko ollut Suomen Sisu- järjestön tyyppi, joka esitti hyvän kysymyksen: Miksi Suomeen tulee niin vähän pieniä lapsia, naisia, vanhuksia ja vammaisia? Edelleen suutin osa tulijoista nuoria ja terveitä miehiä. Siinä vähän miettimistä... - Kössönöm
weccu kirjoitti:
Se rasismi. Ei sitä kokoajan jauhettu. Itse suhtaudun myönteisesti maahanmuuttoon, mutta maassa maan tavalla, sitä mieltä minäkin olen.
Ps. Tarkoitin tuossa aiemmin Lahtista, en tiedä mistä tuo Salminen tuli.... Hmmm....Ajattelinkin, että siitä Sisun hepusta oli kyse.
Ei minulla ole mitään maahanmuuttoa vastaan, mutta en tajua missä nykyään mennään. Viime syksynä kiehahti, kun alettiin puhua eri uimavuoroista musliminaisille. Siis jos uimavuoroja aletaan jakelemaan uskontojen mukaan, niin ollaan tosi kummallisella tiellä.
Olen vuosien mittaan tutustunut ihmisiin monista eri maista, eikä koskaan ole ollut mitään tällaista kummallista kuhinaa kuin nyt.
Kun olen käynyt ulkomailla, niin ei koskaan ole tullut mieleenkään, että en kunnioittaisi paikallisia tapoja. Vaikka toisaalta, en ole käynyt koskaan islmilaisessa maassa, enkä käy. Se on niin sairasta touhua. Kössönöm kirjoitti:
Ajattelinkin, että siitä Sisun hepusta oli kyse.
Ei minulla ole mitään maahanmuuttoa vastaan, mutta en tajua missä nykyään mennään. Viime syksynä kiehahti, kun alettiin puhua eri uimavuoroista musliminaisille. Siis jos uimavuoroja aletaan jakelemaan uskontojen mukaan, niin ollaan tosi kummallisella tiellä.
Olen vuosien mittaan tutustunut ihmisiin monista eri maista, eikä koskaan ole ollut mitään tällaista kummallista kuhinaa kuin nyt.
Kun olen käynyt ulkomailla, niin ei koskaan ole tullut mieleenkään, että en kunnioittaisi paikallisia tapoja. Vaikka toisaalta, en ole käynyt koskaan islmilaisessa maassa, enkä käy. Se on niin sairasta touhua.Siis silloin kun en asunut Suomessa. Ja sama näkökulma mullakin - maassa maan tavalla. Lisää kylläkin kaipaisi asiaantuntevaa opastusta niihin maan tapoihin.
Kumma juttu on se, että uskonnon varjolla saa tehdä vaikka mitä paskaa, mutta minun ei esimerkiksi annettu tässä ulkomaassa mennä uimahallissa poikani kanssa saunaan? Suomalaisuuteni toteuttaminen olisi vaatinut sitä, mutta paskat! Siinä maassa saunassa eivät lapset, käy koska ne voivat vaikka kuolla sinne! Lapsilla ei kuulemma toimi lämmönsäätelyjärjestelmä...
Koita siinä sitten selittää, että se kovasti kaipaa saunaa, kun ollaan aika kauan uitukin.- Kössönöm
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Siis silloin kun en asunut Suomessa. Ja sama näkökulma mullakin - maassa maan tavalla. Lisää kylläkin kaipaisi asiaantuntevaa opastusta niihin maan tapoihin.
Kumma juttu on se, että uskonnon varjolla saa tehdä vaikka mitä paskaa, mutta minun ei esimerkiksi annettu tässä ulkomaassa mennä uimahallissa poikani kanssa saunaan? Suomalaisuuteni toteuttaminen olisi vaatinut sitä, mutta paskat! Siinä maassa saunassa eivät lapset, käy koska ne voivat vaikka kuolla sinne! Lapsilla ei kuulemma toimi lämmönsäätelyjärjestelmä...
Koita siinä sitten selittää, että se kovasti kaipaa saunaa, kun ollaan aika kauan uitukin.vastauksen, mutta minne mahtoi hävitä.
Missä asut, jos tuollaista on? - Maahanmuuttoillasta
Kössönöm kirjoitti:
Ajattelinkin, että siitä Sisun hepusta oli kyse.
Kun olen käynyt ulkomailla, niin ei koskaan ole tullut mieleenkään, että en kunnioittaisi paikallisia tapoja. Vaikka toisaalta, en ole käynyt koskaan islmilaisessa maassa, enkä käy. Se on niin sairasta touhua.Iivi Anna Masso heitti somaleille vaikean kyssärin jossa kahvit ja pavut meinasi mennä väärään kurkkuun.
Sitten siellä oli romani taiteilija/kirjailija Kiba Lumberg, joka kritisoi tapakulttuuria ja uskontoa samaan tapaan ja sai
nuoren somali neidon (Ikram Dirir) osoittamaan selvästi mitä nuori uskonnollinen muslimi ajattelee. Ensi islam, sitten oma kulttuuri ja laki. Sen jälkeen tulee vasta hänen elättämisensä maksavan maa ja sen asukaat.
Aivan koraanin ohjeiden mukaa. Samaa rataa jatkoi tampereen islamin yhdyskunnan puheenjohtaja Mustafa Kara. No, näinhänsemenee... Sanoi, että radikalisoitumista on havaittavissa jonkin verran.
Ei uskovaisen päähän nähtävästi mahdu kuin se oma satuideologia jossa lopussa odottaa paratiisi. Siihen koko elämä tähtää. Minä ja minun paratiisi paikka...
SuomiPastori Jouni Lehikoinen ihme kyllä murjaisi kerrankin tiukan kyssärin muslimille ja loppupuolella sai suustaan vielä järkevän loppukaneetin josta kaikki oli samaa mieltä. Sisun heppu(t) ei ollut läheskään jyrkin maahanmuuton arvostelija. Islam ei nähtävästi oikeasti tunne sanaa ihmisoikeus.
Keskustelijat:
• Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (r.)
• Kaupunginvaltuutettu (ps.) Teemu Lahtinen
• ulkomaalaislakiadressin kokoaja Juha Mäki-Ketelä
• politiikan tutkija Iivi Anna Masso
• Suomen somaliliiton puheenjohtaja Said Aden
• Maassa maan tavalla –yhdistyksen pj. Freddy van Wonterghem
• taiteilija Kiba Lumberg
• Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen
• Tampereen Islamin Yhdyskunnan puheenjohtaja Mustafa Kara
• kansanedustaja Tapani Mäkinen (kok.)
• naapuruussovittelija Suzana Abenet
• konservatiivipuolueen aktiivi Veikko Vallin
• Sisäasiainministeriön maahanmuuttojohtaja Mervi Virtanen
• pakolaislakimies Husein Muhammed
• ihmisoikeustoimittaja Maila-Katriina Tuominen
• vastaanottokeskuksen työntekijä Regassa Birri
• opiskelija Ikram Dirir
• toimittaja Lilli Earl - kerro nyt
Maahanmuuttoillasta kirjoitti:
Iivi Anna Masso heitti somaleille vaikean kyssärin jossa kahvit ja pavut meinasi mennä väärään kurkkuun.
Sitten siellä oli romani taiteilija/kirjailija Kiba Lumberg, joka kritisoi tapakulttuuria ja uskontoa samaan tapaan ja sai
nuoren somali neidon (Ikram Dirir) osoittamaan selvästi mitä nuori uskonnollinen muslimi ajattelee. Ensi islam, sitten oma kulttuuri ja laki. Sen jälkeen tulee vasta hänen elättämisensä maksavan maa ja sen asukaat.
Aivan koraanin ohjeiden mukaa. Samaa rataa jatkoi tampereen islamin yhdyskunnan puheenjohtaja Mustafa Kara. No, näinhänsemenee... Sanoi, että radikalisoitumista on havaittavissa jonkin verran.
Ei uskovaisen päähän nähtävästi mahdu kuin se oma satuideologia jossa lopussa odottaa paratiisi. Siihen koko elämä tähtää. Minä ja minun paratiisi paikka...
SuomiPastori Jouni Lehikoinen ihme kyllä murjaisi kerrankin tiukan kyssärin muslimille ja loppupuolella sai suustaan vielä järkevän loppukaneetin josta kaikki oli samaa mieltä. Sisun heppu(t) ei ollut läheskään jyrkin maahanmuuton arvostelija. Islam ei nähtävästi oikeasti tunne sanaa ihmisoikeus.
Keskustelijat:
• Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (r.)
• Kaupunginvaltuutettu (ps.) Teemu Lahtinen
• ulkomaalaislakiadressin kokoaja Juha Mäki-Ketelä
• politiikan tutkija Iivi Anna Masso
• Suomen somaliliiton puheenjohtaja Said Aden
• Maassa maan tavalla –yhdistyksen pj. Freddy van Wonterghem
• taiteilija Kiba Lumberg
• Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen
• Tampereen Islamin Yhdyskunnan puheenjohtaja Mustafa Kara
• kansanedustaja Tapani Mäkinen (kok.)
• naapuruussovittelija Suzana Abenet
• konservatiivipuolueen aktiivi Veikko Vallin
• Sisäasiainministeriön maahanmuuttojohtaja Mervi Virtanen
• pakolaislakimies Husein Muhammed
• ihmisoikeustoimittaja Maila-Katriina Tuominen
• vastaanottokeskuksen työntekijä Regassa Birri
• opiskelija Ikram Dirir
• toimittaja Lilli Earl"Iivi Anna Masso heitti somaleille vaikean kyssärin jossa kahvit ja pavut meinasi mennä väärään kurkkuun."
Paljon viitsit kirjoittaa, mutta et sitä kysymystä. Kössönöm kirjoitti:
vastauksen, mutta minne mahtoi hävitä.
Missä asut, jos tuollaista on?Brittein saarilla 90-luvulla. Toi saunajuttu on aika yleistä ulkomailla. "Ei lapsille".
Mut ikävin juttu maahanmuuttajana olemisessa on se, että ei tosiaan tunne maan tapoja, vaikka etukäteen otti selvää ja kuvitteli, ettei homma niin erilaista voi olla, kun ollaan kuitenkin Euroopassa.
Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on tulla ihan toiseen kulttuuriin!
Olen myös kummastellut sitä, miksi meidän pitäisi muuttaa suomalaisia tapoja maahanmuuttajien vuoksi. Olisi kiva kuulla tarkemmin mitkä asiat ovat niitä muutettavia. Jos kyseessä on alastomuus saunassa ja yleinen tapakulttuuri, olen eri mieltä. Jos kyseessä on ennakkoasenne ja uskonnolliset juhlat koulun ja valtion järjestäminä, olen samaa mieltä. Ajatelkaa kuinka uskonnolliselta kulttuurimme näyttää ulkopuolisen silmissä! Ei ne näe, että suurin osa on mukana "muodon vuoksi" ja hihhuleiden osuus promillen luokkaa koko väestöstä. Me näytetään siltä, että Suomi turvaa kirkkoon joka helvetin asiassa. Se pelottaa tänne muualta tulevaa.- Kössönöm
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Brittein saarilla 90-luvulla. Toi saunajuttu on aika yleistä ulkomailla. "Ei lapsille".
Mut ikävin juttu maahanmuuttajana olemisessa on se, että ei tosiaan tunne maan tapoja, vaikka etukäteen otti selvää ja kuvitteli, ettei homma niin erilaista voi olla, kun ollaan kuitenkin Euroopassa.
Voin vain kuvitella kuinka vaikeaa on tulla ihan toiseen kulttuuriin!
Olen myös kummastellut sitä, miksi meidän pitäisi muuttaa suomalaisia tapoja maahanmuuttajien vuoksi. Olisi kiva kuulla tarkemmin mitkä asiat ovat niitä muutettavia. Jos kyseessä on alastomuus saunassa ja yleinen tapakulttuuri, olen eri mieltä. Jos kyseessä on ennakkoasenne ja uskonnolliset juhlat koulun ja valtion järjestäminä, olen samaa mieltä. Ajatelkaa kuinka uskonnolliselta kulttuurimme näyttää ulkopuolisen silmissä! Ei ne näe, että suurin osa on mukana "muodon vuoksi" ja hihhuleiden osuus promillen luokkaa koko väestöstä. Me näytetään siltä, että Suomi turvaa kirkkoon joka helvetin asiassa. Se pelottaa tänne muualta tulevaa.saattaa olla erilaisia tapoja. Niin Suomessakin.
On ne varmaan tasaantuneet vuosikymmenten myötä, mutta vielä 1950-luvullakin oli aivan eri meininki maalla, kuin kaupungeissa.
Eräässä lehdessä oli palsta, jossa eri maissa asuvat suomalaiset toimittajat kertoivat kokemuksistaan. Tukholman ja Ateenan välillä saattaa olla arkielämässä huikea ero.
En itse varmaan enää sopeutuisi asumaan missään pienellä paikkakunnalla. Kaupunkiin on helppo kätkeytyä, eikä tarvitse olla kenenkään kanssa juurikaan tekemisissä, jos ei halua. Mutta voisi olla ahdistavaa asua vaikkapa Tokiossa, missä on ihmisiä niin, ettei sekaan meinaa sopia ja jatkuva meteli. Ja oma oppimisensa niissäkin tavoissa varmaan olisi.
En muuten pidä Suomea erityisen uskonnollisena maana, vaikkakin kiinnitän kyllä huomiota kaikkeen huuhaahan, jota täällä on. Mutta jos vertaa vaikkapa Puolaan, niin on tämä aika sekulaari maa. Kummallisen erisorttisia maita EU:n sisälläkin siis on.
Ruotsissa syödään hapansilakkaa, Maltassa on avioero kielletty, Puolan kaupungeissa on joka korttelissa kirkko, täällä syödään pääsiäisenä mämmiä ja hakataan lauantaisin saunassa lehtipiiskalla selkää.
Mutta kun maahan muuttaa, niin ei todellakaan voi vaatia, että sen maan asukkaat alkavat noudattamaan muuttajan tapoja. Jostain syystä Suomessa ollaan menossa siihen suuntaan, että täällä alataan edellyttää, että meidän pitäisi muuttaa käytöstämme muiden maiden tapojen mukaisiksi. - Ylläoleva
kerro nyt kirjoitti:
"Iivi Anna Masso heitti somaleille vaikean kyssärin jossa kahvit ja pavut meinasi mennä väärään kurkkuun."
Paljon viitsit kirjoittaa, mutta et sitä kysymystä.MaahanmuuttoiltaOsa 2
http://areena.yle.fi/toista?id=1879443
Voi olla tietenkin eri mieltä jos olet uskovainen. - Takki oikein päin
Kössönöm kirjoitti:
Tuossa ohjelmassa ärsytti se, että koko ajan puhuttiin rasismista. Mitä rasismia se on, jos maahanmuutosta on kyse?Korjaa ajatuksesi, olet pettämässä vihervasemmistoa.
- 1 kysymyksen takia
Ylläoleva kirjoitti:
MaahanmuuttoiltaOsa 2
http://areena.yle.fi/toista?id=1879443
Voi olla tietenkin eri mieltä jos olet uskovainen.Etkö nyt voisi ystävällisesti panna sitä tähän?
- Ylermi.Nakki
hirveästi vahvistusta kummallekaan kannalleni. Olen vähän kuin kahden vaiheilla...ollut jo pitkään. Kummaltakin puolelta tuli ihan ok argumentteja, mutta kunnon väittelyn saamiseksi olisin kaivannut hiukan vallattomampaa keskustelukulttuuria. J. Halla-ahon paikalla oleminen olisi ehkä sähköistäny tkeskustelua entisestään. Tuollainen ohjelma mitä teemailta on, vaatisi enemmänkin ohjelma-aikaa kuin pari tuntia.
- nimi
Maahanmuutto-illan sijaan parempi nimi ohjelmalle olisi ollut Islam-ilta, sen verran ohjelma keskittyi muslimeihin. Missä olivat venäläiset ja kaukoitäläiset maahanmuuttajat? Ei tarpeeksi ongelmia näitten kanssa? Mustafa Kara ajoi taas anti-islamistien asiaa kunnolla.
- Kössönöm
Islam oli yliedustettuna, vaikka heitä on Suomeen muuttaneista kuitenkin vähemmistö. Venäläisiä ja virolaisia on eniten.
1970-luvulla tänne tuli chileläisiä ja myöhemmin vietnamilaisia pakolaisia. Määriä en tiedä, mutta melko paljon kuitenkin. Ehkä he sitten ovat tänne sopeutuneet niin hyvin, että ei kannata edes ohjelmiin kutsua.
Pitää katsoa tuo ohjelmaa uudestaan ja oikein tarkkaan se sharia-laki kohta. Miten joku voi olettaa, että jonkun uskonnon perusteella alettaisiin käyttää erillislakia. Mutta niin vaan oletetaan. Kössönöm kirjoitti:
Islam oli yliedustettuna, vaikka heitä on Suomeen muuttaneista kuitenkin vähemmistö. Venäläisiä ja virolaisia on eniten.
1970-luvulla tänne tuli chileläisiä ja myöhemmin vietnamilaisia pakolaisia. Määriä en tiedä, mutta melko paljon kuitenkin. Ehkä he sitten ovat tänne sopeutuneet niin hyvin, että ei kannata edes ohjelmiin kutsua.
Pitää katsoa tuo ohjelmaa uudestaan ja oikein tarkkaan se sharia-laki kohta. Miten joku voi olettaa, että jonkun uskonnon perusteella alettaisiin käyttää erillislakia. Mutta niin vaan oletetaan.Yle areenasta. Mun mielestä keskustelussa mainittiin chileläiset ja vietnamilaiset ja määrät olivat todella pieniä jos verrataan venäläisiin ja virolaisiin. Olisiko chileläisiä tullut alle 200 ja vietnamilaisia saman verran.
En muuten nähnyt ohjelmaa kokonaan, mutta kovasti
puhuttiin irakilaisista, afgaaneista ja somalialaisista. Mainittiinkohan missään vaiheessa, että edellä mainitut maat ovat saaneet osakseen amerikkalaista asekäännytystä? Onko asia vain niin, että me maksamme amerikkalaisten
laskua?
- WhoMe?
Kysy on siis lähes täysin fundamentalistisen elämänasenteen omaksuneiden ihmisten ja suomalaisen lähes uskonnottoman yhteiskunnan yhteentörmäyksestä. Ihonvärillä ei niinkään ole väliä, tuntemani suomalaiset eivät kavahda väriä vaan uskonnon mukanaan tuomia tapoja. Olihan se hirvittävää kuunnella sen islamilaisen seurakunnan tiedottajan puheita, aivankuin olisi kuunnellut lestadiolaista äkkiväärää tai jehovan lapsellisia. Tosin noista viimemainituista ei ole haittaa, koskapa tavat yleensä noudattavat yleistä linjaa. Siispä uskonnonharjoitus näkymättömiin, niin ongelma ratkeaa...
- Kössönöm
Se nuori somalinainen on kyllä ärsyttävä.
Kiba Lunberg antoi kyllä tulla ihan suoraan siitä, mikä uskonnoissa ärsyttää. Eli se alistuskulttuuri. - --GG---
"Siispä uskonnonharjoitus näkymättömiin, niin ongelma ratkeaa... "
Islamia ei voi harjoittaa näkymättömissä. Eilisestä keskustelusta hyvin tuli esiin...moni muukin seikka tukee tätä vallan hyvin.
- Järkyttynyt
Olin erittäin huolestunut tästä ihmisestä. Hän näytti olevan ensinnäkin päihtynyt. Hänen puheensa oli aggressiivista ja huomasi tavallaan hänen mielipiteensä muista uskonnoista selvästi. Tuollaiset ihmiset Suomelle on vaarallisia ja muutenkin yhteisöissä (kuten hänen johtama muslimi-yhteisö) on aina se varjopuoli, ettei niitä voi tarkkailla niin vahvasti, kuin toivoisi. Miehen puheista, jonka mukaan "Kristinuskoon kääntyvä muslimi, joutuisi 'elinikäiseen' tuomioon." on minun mielestä jo ilmiselvä hullunmiehen puhetta, joka ei näe mitään muuta maailmassa kuin oman uskonnon kannalta asioita. Mielestäni on naurettavaa perustaa kaikki mielipiteensä uskonnolliseen kirjaan, kun sen todenperäisyydestä ei ole minkäännäköistä vakuutusta. Tahtoisi kuulla miehen omia mielipiteitä, vai onko hän sitä mieltä, että jokainen toisen uskonnon edustaja joutuu helvettiin. Minkälaisen kuvan hän antaa nuorille Suomessa asuville ulkomaalaisille ja miten turvallista on elää sellaisen nuoren naapurissa?
- Kössönöm
Lehikoinen jäi vähän hämmentyneen näköiseksi, kun tämä Kara hehkutti sitä kärsimystuomiota muslimille, joka hylkää uskontonsa.
- suomalainen.............
joo..tulihan se katsottua..
ja kyllä sitä mieltä olen että, kyseisen maahanmuuttopolitiikan kanssa tarttis olla melko varuillaan ja jopa tiukentaa sitä. Ajat on sellasia että, nyt ei ois varaa ihan hulluna touhuta ja hyysätä kun ei nää omatkaan kaikki tule toimeen enää. ja se on minusta rasismia suomen päättäjiltä jo omaa kansaa kohtaan. kannattaisikohan heidänkin miettiä sanomisiaan ja tekoja ettei käy kalpaten vielä.
oudoksi on menny...- Järkyttynyt
Varovaisuus on tärkeää näinä hetkinä. Ei ikinä voi tietää ihmisten ajatuksista.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa842605En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361819- 101684
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3701609Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181562Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1191227
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201029