Mahtaa Kristillisiä vituttaa! tässä varmaan sen krisseleiden angstin suurin syy!
Valittu kansa
Vanhassa testamentissa valittuna kansana pidetään ihmisryhmää, jonka Jumala armosta (ei kansan ansioiden tähden) valitsi tähän tehtävään. Jahve lupasi Abrahamille, että tämän jälkeläiset saavat oikeuden asua kansana omassa maassaan (1. Moos. 12:1-3,7; 22:16-18). Valittu kansa tietää Jumalan tahdon, ja sillä on oma erityinen tehtävänsä kertoa Jumalasta maailmalle. Nykyisin juutalaisena valitun kansan jäsenenä pidetään niitä, jotka ovat syntyneet juutalaisesta äidistä ja noudattavat juutalaista uskontoa.
Juutalaisuus kansallis-uskonnollisena identiteettinä syntyi Babylonian pakkosiirtolaisuuden aikana ja sen jälkeen 500-luvulla eKr. Juutalaisuus nousi eteläisen valtion eli Juudan asukkaiden keskuudesta. Pohjoinen valtio, Israel, oli tuhottu jo 700-luvulla eKr. Sen asukkaat, samarialaiset, olivat assyrialaisten valloittajien ja voitettujen israelilaisten jälkeläisiä. Samarialaiset on mainittu Uudessa testamentissa juutalaisten halveksimana sekakansana. He palvoivat jumalanaan Jahvea, pitivät Gerisimvuorta pyhänä paikkanaan ja Tooraa pyhänä kirjanaan (ns. Samarialainen pentateukki).
Joten sitä enemmän Kristilliset lukevat raamattua sitä enemmän he vihaavat itseänsä! :)
Raamatun valittu kansa
6
162
Vastaukset
RE:Raamatun valittu kansa
Geenis 23.2.2009 klo 15.06
Joten sitä enemmän Kristilliset lukevat raamattua sitä enemmän he vihaavat itseänsä! :)Joo...
Egyptiläiset orjuuttivat heitä, babylonialaiset orjuuttivat heitä, heidät ajettiin maanpakoon ympäri maailmaa, läpi historian heitä on vainottu euroopassa, erityisesti englannissa, (Niin, moniko tiesi) neuvosto venäjällä vainottiin heitä ja natsi saksa kunnostautui oikein kunnolla juutalaisten vainoamisessa. Ja heidän piti olla valittu kansa jota jumala varjelee. onko jumalalla jonkinlainen kieroutunut huumorintajun vai mikä. Jokin tässä ei täsmää. on se helkkarin hyvä ettei suomalaiset ole mitään "valittua" kansaa..
- 00+00+00
Jos kerran uskot että Jumalalla on valittu kansa.. niin ehkä kenties kannattaisi olla sen puolella.
Tukekaa Israelia ja Juutalaisia. Siis jos lukisit Uutta testamenttia niin tietäisit että Jumala laajensi pelastuksen koskemaan myös muita kansoja.
Ja Kristityt siunaavat Israelia, ei Juutalaiset angstia aiheuta.- ....
Uusi testamenti?? tämä 500luvulla kirjoitettu satukirja!
.... kirjoitti:
Uusi testamenti?? tämä 500luvulla kirjoitettu satukirja!
>>>>Just joo...
....Uusi testamenti?? tämä 500luvulla kirjoitettu satukirja!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa792545En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101674
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3711606Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181562Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181214
- 131156
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201019