Kappale heitetään liukumaan kaltevaa tasoa ylös alkunopeudella 5,0 m/s. Kappaleen massa on 0,5 kg ja tason ja kappaleen välinen liukukitkakerroin 0,15. Tason kaltevuuskulma on 35 astetta. Kuinka pitkän matkan kappale liukuu tasoa ylös?
Tällainen :) Olisi kiva, jos joku viitsisi oikeasti perustella vastauksen tälle, koska en itse saa sitä loppuun asti. Kiitos etukäteen!
mekaniikan tehtävä
1
684
Vastaukset
- puu puu pukari
Melkein kaksi kuukautta vanha kysymys, mutta omankin harjoituksen vuoksi yritetään: Kappaleen liike-energia alussa = Kitkan tekemä työ potentiaalienergia lopussa. Lakipisteessähän nopeus =0.0 m/s, eli niinikään liike-energia lopussa = 0.0 J Kappaleen kohdistuva painovoima G=mg kaltevalla tasolla jaetaan kahteen komponenttiin: tason suuntainen Gx = mg sin θ, ja kohtisuora Gy=mg cos θ. Jälkimmäisestä saadaan kitkan voima μmg cos θ. Ajatellaan että kappale liikkuu pinnan suunnassa matkan s, tällöin pystysuora nousu h= s sin θ. Liike-energia alussa = 1/2 mv² Kitkan tekemä työ = matka x voima = μmg s cos θ Potentiaalienergia lopussa = mgh = mg s sin θ 1/2 mv² = μmg s cos θ mg s sin θ 1/2 v² = s g ( μ cos θ sin θ) s = v²/ (2 g ( μ cos θ sin θ)) sijoittamalla saan s = 1.8 metriä ( kuten alussa sanoin 'omankin harjoituksen vuoksi' eli saa kommentoida jos huomaat jotain vialla )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2091628Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1401394- 541143
- 551025
- 721005
- 106932
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52913Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82840
- 31774