Alkoholismi tulee jo uniinkin!

Oolofi

Niin, näen jo joka yö unta viinastakin ja että muut sanoo mua juopoksi. Haluan päästä tästä helvetistä eroon!

Se on vaan aika vaikeaa. Vaikka olin taannoin kokonaisen viikon raittiina, niin mikään ei muuttunut paremmaksi. Vaikeudet ilman huikkaa tuntuu vaan karummilta, kun huikka ei ole stressiä lievittämässä.

Eilen tuli telkasta joku puliukko-ohjelma ja mietin että perkele, musta tulee tuollanen varmaan. Voi helvetti.

24

1589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oolofin iso karvainen miesy...

juopottelu on kivaa.kippis.kylmä olvi keväällä,viinapaukkui talvella.Lopetan jos haluan mut ei ole vielä aikani,eikä sun,oi rakkaimpani

• Jokaisen oma valinta

Sinun ongelmasi on hyvin hyvin tuttu minullekin,alkoholi vaan hjallitsee elämää,niin se menee.
      Minä olen 32v nainen hyvässä työssä,kaikki asiat pitäisi olla hyvin.
      Mutta viinan kanssa minäkin läträän tasaisin ajoin,otan joka viikonloppu drinkkiä.
      Milloin ystävien kanssa baarissa tai sitten yksin kotona.
      Morkkikset tulee ja menee samoin krapulat.
      Sinulla muistaakseni oli se oikeudenkäynti toukokuussa,se kannataa ottaa rauhallisesti.
      En osaa sinulle mitään neuvoa antaa,sitä joka juo tai sitten ei.
      Hyvät pääsiäiset joka tapauksessa ja toivottavasti saat joskus tolkkua juomisellesi,samaa toivon minäkin.

• Paukku

Hei Oolofi!

Luin sun viestejä täällä ja ehdotan, että koska alkoholismi sua noin paljon häiritsee, sun pitää oikeasti, konkreettisesti tehdä jotain. Luin että olet käynyt AA:ssa. Mä taas oon ollu A-klinikan asiakas, ja olen ollut sieltä saamaani apuun tyytyväinen. Tosin ääliönä ja viinanhimoisena motivaatio lopahti tuhoisin seurauksin. Käy lukemassa mun stoori "Alkoholin hyödyt" otsikon alta. Se on aika moinen herättäjä, kun viinaan meinaa kuolla. Aiotko todella pyöriä ongelmasi kanssa, kunnes olet matkalla kohti maksakirroosia? Jos et halua/uskalla/pidä tarpeellisena mennä esim. A-klinikalle, mene huvikses ihan tavalliselle lääkärille terveystarkastukseen. Pyydä maksa-arvot ja maksan ultraääni. Mistä vetoa, että sun maksa-arvot on jo reippaasti koholla, rasvamaksa on kovaa vauhtia kehittymässä jne. Terveys on arvokas asia, valitettavasti moni tajuaa sen vasta sitten kun sen menettää. Niin kuin. Mulla kävi säkä, kaikilla ei käy. Mun isoveli sairastaa MS-tautia, oli kympin urheilija, nykyään pystyy liikkumaan ainoataan pyörätuolilla ja tarvii apua mennäkseen vessaan. Tää on antanu mulle perspektiiviä, hän on sairastunut ilman omaa syytään, kun taas minä olen järjestelmällisesti TUHONNUT ITSE omaa terveyttäni. Kuinka voin olla niin röyhkeä, itsekäs, itsekeskeinen, itsesäälissä pyöriskelevä idiootti, kun toinen on tod.näk. menossa kohti ennenaikaista kuolemaa tai hengityskoneeseen sairaalaan tms.

Viinaan voi oikeasti kuolla. Itse en sitä tajunnut ennen kuin viime vasta viime maanantaina.

Älä jää ongelman kanssa yksin. Tee jotain. Ja jos olet masentunut/ahdistunut, saat varmasti lääkityksen tukemaan alkutaivalta.

Voimia!! Rohkeutta!!

toivoo Paukku

• kaffeemuki

"Vaikka olin taannoin kokonaisen viikon raittiina, niin mikään ei muuttunut paremmaksi. Vaikeudet ilman huikkaa tuntuu vaan karummilta, kun huikka ei ole stressiä lievittämässä."

- Elämä on todellisuudessa juuri sellaista kuin se itse kunkin meistä kohdalla sattuu olemaan, ei enempää eikä vähempää. Jos sitä ei halua hyväksyä, yksi vaihtoehto on ruveta kieltämään todellisuutta esim. juomalla.

Olit tuossa jonkin aikaa sitten viikon selvin päin, mikä on tietysti hyvä asia. Sen sijaan on turhaa odottaa, että kaikki ongelmat poistuisivat ja elämä muuttuisi helpoksi vain olemalla juomatta. Ongelmista monet toki johtuvat alkoholista joko suoraan tai välillisesti ja korjaantuvatkin käytön lopettamisella, mutta se ei vielä riitä. Jos vain pysyttelee juomatta päivästä toiseen mutta ajattelumalli ei muutu, on vain ajan kysymys milloin tölkki taas poksahtaa auki.

Raittiudesta kiinni pitäminen on kuitenkin se aivan ensimmäinen edellytys sille, että pystyy ylipäätään näkemään oman tilanteensa kokonaisuutena, sen jälkeen voi ruveta tekemäänkin asioita tilanteensa parantamiseksi. Jatkuvasti kännäämällä mikään ei muutu kuin pahempaan suuntaan, kalenterin lehdet kääntyvät mutta ihminen elää jatkuvasti kuin omaa elämäänsä sivusta seuraten, tuuliajolla ja ihmetellen, kun masentaa ja vituttaa. Ei ole kiva tunne, koettu on.

• mikään ihme

Olen ollut 1,5 v. raittiina ja juopottelu tulee uniini joskus vieläkin. Uneksin, että olen humalassa tai pyrkimässä humalaan, pullot kateissa tai muuta vaikeutta siinä. Herättyäni olen suunnattoman helpottunut, että se olikin vain unta, sillä en mistään hinnasta halua enää juoda, ikinä!

Kävin myllyhoidon ja ainakin se auttoi minua, sillä siellä menetin juomishimoni. Unilleen ei voi mitään, ja näenhän joskus unia ihan jostain lapusuudestani saakka, joten unet käsittelevät kaikkea mitä elämässä on ollut ja minulla ryyppäämistä kesti parikytä vuotta, joten on siinä mistä ammentaa.

Ainakin se on hyvä, että tajuat juomisesi olevan helvettiä. Ristiriitaista kuitenkin, että selvänäkin olo on sinulle sitä. Apua tarvitset, se on selvä.

• Kärvistelet näissä kirjoituksissasi siihen malliin, että psyykesi voi olla tekemässä irtiottoa viinasta. Olet huomaamattasi ottanut askelia vapautuksen suuntaan: myönnät alkoholismisi, kärsit siitä ja haluat päästä siitä eroon. Nämä ovat välttämättömiä asioita viinasta irtipääsyssä. Toivottavasti tällä tiellä seuraa jatkoa!

Suosittelen, että luet Raimo O. Kojon kirjan "Eroon viinasta".

• Oolofi

Viimeksi luin Hohdon(King), ja se ratkaisi minut juomaan, koska se päähenkilö oli alkoholisti joka halusi koko ajan ryyppyä. Samaistuin siihen todella.

• Mörköinen
        Oolofi kirjoitti:

Viimeksi luin Hohdon(King), ja se ratkaisi minut juomaan, koska se päähenkilö oli alkoholisti joka halusi koko ajan ryyppyä. Samaistuin siihen todella.

Jospa samastuisit ihmiseen, joka haluaa irti viinasta?

• Kingifani
        Oolofi kirjoitti:

Stephen King on itse lopettanut dokaamisen 90-luvun lopulla, joten näitä ryyppäyskuvauksia ei myöhemmässä tuotannossa ole ja kirjoitus sujuu silti tai ehkä siksi vieläkin. Ihminen tajuaa, jos on tajutakseen, tilansa tuossa neljän kympin tietämillä. Ja jos ei tajua, tahti kiihtyy ja lähtee henki. On tässä ollut tällaselle vajaa viiskymppiselle muutamat kavereitten hautajaiset viime aikoina. Sen verran kosteissa porukoissa liikuin aikoinaan. Toivottavasti sun ei tartte odotella niin pitkään.

• Mörköinen

Kun itse olin ensi viikkoni raitiina, mietin nimenomaan, miten kestän elämän selvänä. Kysyin silloin itseltäni, eivätkö muutkin kestä. Millä oikeudella juuri minä saan paeta todellisuutta? Miksi juuri minä saan lyödä kintaat tiskiin? Mikä tekee minusta poikkeusyksilön, jonka ei tarvitse ottaa vastuuta mistään?

Ja miksi muiden pitää hoitaa hommansa? Miksi toiset vaatettavat lapsensa, maksavat vuokransa... Miksi vesiselvä ja työkykyinen lääkäri auttaa minua, kun minulla on hätä, miksi opettaja opettaa lapsiani selvin päin? Miksi he eivät käytä oikeuttaan paeta harmaata arkipäivää viinan huuruihin?

Miksi muut kestivät kolhut ja pettymykset vajoamatta mutaan? Eikö kaikilta viety rakkaimpia viereltä? Oliko elämä kenellekään reilua?

Ei ollut.

Mitäs Oolofi, jos kaikki alkaisivat läträtä ja heittäytyisivät täysin pelleiksi? Jos talosi palaisi, palokunnassa vastaisi känninen ja sössöttäisi jotakin, perhepäivähoitajat sammuisivat, bussikuskit pitäisivät taukoa siltojen alla ja kauppiaat panisivat laput luukuille ja lähtisivät dokaamaan.

Kun joskus olet ollut sen viikon selvänä, saattaisi olla paikallaan tiukka kysymys, jonka aikoinaan esitin itselleni. Miksi juuri minulla on oikeus olla ottamatta vastuuta elämästäni?

• Dr.Sykeröinen.
      • Paukku

Hienoa, että muutkin ottaa alkoholismin vakavissaan! Jotkut pystyvät pitämään juomisensa kontrollissa ja todellakin juomaan vain sen "saunaoluen" tai "viiniä ruoan kanssa". Useimmat ihmiset kaunistelevat tutkimuksissa omaa viinan juontiaan eli kuvittelevat juovansa vähemmän kuin oikeasti tekevät. Toisilla homma pysyy hanskassa toisilla ei, mä kuulun jälkimmäisiin. Olin totaalisen on-off juoja, jos olen kokonaan juomatta, homma on hanskassa, mutta jos lähdin sille yhdelle, kaikki maailman viina ei riittänyt. Kännissä tuli sellanen harhakuvitelma että kaikki maailman viinat pitää tänä iltana juoda pois tai muuten se kallisarvoinen viina loppuu... ja sehän on kauheinta mitä juopon elämässä vois tapahtua...
        Töölön A-klinikan tosi fiksu psykiatri-lääkäri sanoi: "Raittius on tie hyvään elämään"! Eli raittius sinällään ei vielä tee ketään yleensä onnelliseksi. Pitää viinan ja kapakassa istumisen sijalle löytää muuta, mielenkiintoista, itselle mukavaa tekemistä ettei raittius tunnu "rangaistukselta". "Voi ei, nyt loppui kaikki kiva mun elämästä, kun ei voi ottaa "ilolientä".
        Moni juoppohan sen on huomannu, että kun juomisesta tulee pakonomaista, koko elämän hallitsevaa ja vääristävää toimintaa, siitä on se "hauskuus" jo kaukana. Mä ainakin välillä sulkeuduin kotiin, kävin vaan ostamassa mäyräkoiran, en vastannut puhelimeen ja vedin päiväkännit/kalsarikännit, videot pyörimään ja tervetuloa koomakännit! Sanoin kerran kun psykiatri kysyi: "mitä sä tavoittelet tolla sun juomisella?" Vastasin: "haluun juoda itseni pöydän alle?" Ja kysyi vielä: "mitä sä oikeasti haet?" Ja silloin huomasin: juon ahdistukseen niin kauan, että sammun. Viina vaan on kaikkein huonoin mahdollinen lääke ahdiksuun ja masennukseen. Yks kaveri sanoi fiksusti:

Koskaan ei mene niin huonosti etteikö viinaa juomalla menisi vielä huonommin.

Itse sairastuin vielä paniikkihäiriöön 90-luvun alussa, jota viina tietenkin pahentaa potenssiin sata. Raittiina sekin pysyy paremmin hallinnassa eikä tarvitse olla työntämässä bentsoja naamaan joka käänteessä. Huom! minulla on ollut oireita myös selvinpäin, se ei ole kokonaan alkoholista johtuvaa, mutta viinahan siihen altistaa. Uniongelmat on mulla ollu tosi hirveät, valvon yökaupalla ja se sitten taas pahentaa paniikkihäiriötä... Olen omalla ajattelulla pystynyt hallitsemaan unettomuudesta panikoitumista, jos kerran valvottaa niin valvotaan sitten, mitä siitä vaikka kello on 4. En siis ole mukana tällä hetkellä työelämässä, viimeisin työpaikka lähti juomisen takia, todellakin hyvä työpaikka.
        Nyt tässä pikkuhiljaa kuntoudun terveiden kirjoihin ja sitten katsomaan oisko sillä työelämälläkin vielä jotain tarjota...

terveisiä paremman elämän syrjästä kiinni saaneelta

Paukku

• Oolofi

...jokus teini-iässä.

Juon yleensä keskiolutta ja joskus vahvaa viintä.

• kaappijuoppo evp.
        Oolofi kirjoitti:

...jokus teini-iässä.

Juon yleensä keskiolutta ja joskus vahvaa viintä.

ei se ole mikään selitys että kännää vain keppanalla ja viinillä, samanlaista alkoholisoitumista nekin aiheuttavat

• Oolofi
        kaappijuoppo evp. kirjoitti:

ei se ole mikään selitys että kännää vain keppanalla ja viinillä, samanlaista alkoholisoitumista nekin aiheuttavat

En juo väkeviä sen takia enää, koska joisin niitä kuitenkin samaan tahtiin kun mietojakin, ja siitä ei hyvää seuraa.

• päivä kerrallaan

Kyl sun pitää hakea apua tohon, jos kerran haluut päästä juomisesta eroon ja varsinkin jos et itse siihen pysty. Mullakin on sama ongelma. Mä oon lipittäjä eli 4-6 tölkkiolutta joka päivä ja viikonloppuna enemmän. Tätä on jatkunut jo pari vuotta. Mua kiinnostaa se et eiks tosiaan voi juoda vaan ruoan kanssa tai vähän vaan silloin tällöin vielä senkin jälkeen kun on saanut tän tolkuttoman juomisen aisoihin. Miks pitää tulla täysraittiiks? Petänkö itteeni kuvittelemalla et vain ruoan kanssa? Näyttää siltä et muut ei pysty, mut ajattelin et mä pystyisin. Pitäis saada se toimimaan ennenkuin terveys pettää. Muut elämän ongelmat eivät ratkea juomalla sitä on turha luulla, ne pitää selvittää erikseen.

• voi pakottaa

täysraittiiks. Rupeet vaan syömään säännöllisesti että voit ottaa ne muutamat kaljat ruoan kanssa. Siis ei ilman ruokaa niinku janojuomaks tai saunaolueks.

• Oolofi
        voi pakottaa kirjoitti:

täysraittiiks. Rupeet vaan syömään säännöllisesti että voit ottaa ne muutamat kaljat ruoan kanssa. Siis ei ilman ruokaa niinku janojuomaks tai saunaolueks.

a) En harrasta saunomista.

b) Olut ei sovi ruoan kanssa(paitsi pitzan, mutta se ei olekaan ruokaa).

c) Juon olutta joskus ruoan korvikkeena. Esim. tällä hetkellä on rahat aikasta lopussa, mutta olutta on iso kontillinen. Eiköhän sillä pärjää viikonlopun yli.

• melkein raitis

Sanotaanko näin hieman karrikoidusti:

Kun tarpeeksi kauan hakkaa päätään puuhun, alkaa sattumaan. Viisas lopettaa hakkaamasta päätään puuhun. Jos on oikein kauan sitä päätään puuhun takonut, jää IIIIIIIIIIIISO kipu ja paraneminen ottaa aikaa....

Kauanko sinä Oolofi taot päätäsi puuhun???

• PAM PAM..

muutaman vuoden seurattuani nuoren herran ketjuna etenevää kännäys-krapula-raittiuslupaus-tarinointia, että pään puuhun sekä kiviseinään takominen hänellä jatkuu niin kauan, kuin omia ja vieraiden rahoja on kaljan ostamiseen saatavilla. Ja jos ei muuten löydy, kitara kiikutetaan kaniin.

• melkein raitis
        PAM PAM.. kirjoitti:

muutaman vuoden seurattuani nuoren herran ketjuna etenevää kännäys-krapula-raittiuslupaus-tarinointia, että pään puuhun sekä kiviseinään takominen hänellä jatkuu niin kauan, kuin omia ja vieraiden rahoja on kaljan ostamiseen saatavilla. Ja jos ei muuten löydy, kitara kiikutetaan kaniin.

Juu. Pään puuhun paukuttaminen taatusti jatkuu vielä kauan. Ei taida vielä ihan riittävästi vielä sattua. Taitaa kuitenkin pikku kipua olla, kun juttelee nyt muuta, kuin kaljan ihannointia.

Iän myötä ja pitkällisen pään seinään paukuttamisen jälkeen itsekkin tajusin, lopetin kokonaan. Olin vuosia ihan raittiina, nyt muutaman vuoden ajan olen ottanut joskus, tosi harvoin, ehkä pari - kolme kertaa vuodessa. Ei tuu enää kuhmuja kupoliin ja mielenterveys on rautaísessa kunnossa.

Jospas toi kolli joskus oppis. Tai sitten ei...

• kaffeemuki
        PAM PAM.. kirjoitti:

Luulenpa, että Oolofista saadaan kuulla täällä vielä pitkään. Ajattelumalli hänellä tuntuu olevan tämä (lainaus keskustelusta http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001889&posting=22000000042945917#posting.postingId):

"Työttömyys on paras. Voi vaan dokata, rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä tarvii tehdä työtä.

''Tyhmä töitä tekee, viisas menee sosuun''.

-Vanha viidakon sanonta."

• ..... Z. Z............3
        kaffeemuki kirjoitti:

Luulenpa, että Oolofista saadaan kuulla täällä vielä pitkään. Ajattelumalli hänellä tuntuu olevan tämä (lainaus keskustelusta http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001889&posting=22000000042945917#posting.postingId):

"Työttömyys on paras. Voi vaan dokata, rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä tarvii tehdä työtä.

''Tyhmä töitä tekee, viisas menee sosuun''.

-Vanha viidakon sanonta."

Oolofi on feikki! Ei tästä maailmasta,virtuaalipelle!

• Timo.alkoholisti

Sinulla alkaa nykyisin olla samat fiilikset, kuin minulla oli vähän ennen kun pystyin lopettamaan.

Usko pois, joku päivä vielä tulee se hetki, kun et enää halua juoda ja haluat myös tehdä jotakin sen eteen.

Viikossa ei parane kukaan. Fysiikka palautuu muutamassa viikossa, jos et ole sitä lopullisesti vaurioittanut.

Henkiseen eheytymiseen menee enemmän, mutta pystyt siihen , uskon niin Tsemppiä

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe