Pääsisin tämä ehdotuksen mukaan 77 vuotiaana eläkkeelle, jos tuon ikäistä kukaan enään huolii töihin? http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1677724
77 vuotiaana eläkkeelle..
155
24956
Vastaukset
- iässä....
Juuri kun olen alkanut alkaa odottelemaan (nyt ikää 43 v) eläkettä 63 v iässä että pääsisi tästä idioottimaisen monimutkaiseksi kaiken maailman höpökehittämisillä tehdystä oravanpyörästä, niin EK:n pomot orjuuttaisivat minut zombieksi. Millaista laatua herra Laatunen kuvittelee minun pystyvän tekemään yli 7-kymppisenä vahvaa muistia ja osaamista vaativassa työssäni? Näytä herra Laatunen sitten itse esimerkkiä ja tee duunia pitkälti yli 70-vuotiaaksi!
- touhuja
Itse olen ollut työelämässä yli 45 vuotta, mutta eläkkeelle en pääse vielä muutamaan vuoteen.
- Invataksilla pääsee ja ilma...
Sitten vielä ilmainen taksikyyditys ja henk.kohtainen avustaja mukaan työpaikalle, kun kaadut lattialle etkä pääse ominvoimin ylös.Myös vessakäynneissä voi tarvita apua. Tuleeko herra Laatunen pyyhkimään ja vaihtamaan kuivat kroonikkovaipat.Hulluksi menee Suomen touhut.
- että pääset silloinkaan
Jospa joudut työttömyyskierteeseen ensi syksystä lähtien! Täyttyy sanoo että ainakin yritykset pistää vanhempaa ja kokenutta väkee pellolle. Ex-mieheni on viimeset 22 vuotta ollut saman firman palveluksessa ohjelmia korjailen ja nyt työttömyys häämöttää ja ikää 55 vuotta? Kaikki oli iäkkäitä, jotka pistettiin pois! Elikä se on selkee viesti yrityksiltä yhteiskunnalle - ei vanhoille.
- Tomppak
noin 85 vuotiaana...voip olla ettei ihan kerkee eläkettä nähdä:)
- töissä-
Kyllä niitä istumalihaksia vaativia töitä on ihan tarpeeksi, joita taas nuoret eivät huoli.
- mitä töitä tänne
kylmään pohjolaan jää tämän laman jälkeen:DD
- mk40
Jos kaikki kansalaiset viitsisivät käydä töissä eikä kuluttaisi valtion verovaroja niin ei tarvitsisi edes keskustella eläkeiän nostosta.
Mihinköhän ne kaikki työpaikkat ovat sitten piilotettu? Ai niin, se jäävuorimalli, eli suurin osa työpaikoista menee suhteiden kautta.
- ei työhön
mk40 kirjoitti:
Jos kaikki kansalaiset viitsisivät käydä töissä eikä kuluttaisi valtion verovaroja niin ei tarvitsisi edes keskustella eläkeiän nostosta.
Paljon nuoria on miettimättä työtä tai koulutusta.Ja autot ja kodit kunnat pitää yllä,samaan aikaan kunta on olevinaan pulassa rahoineen.Jos pistäisi samaan taloon ja jotenkin vähentäisi työtävieruksevien maksuja,mutta ei.
- Ettei,
Toivottavasti tuo koskee kaikkia Suomessa asuvia, Mamuja ja täällä 500 vuotta työharjoittelua kiertäneitä kansalaisia.
- työharjoittelija
Itsekkin olen opiskelujen jälkeen tehnyt kaupungille hyväntekeväisyyttä n 2 vuotta pelkillä työharjoitteluilla odotellessa sitä vakipaikkaa mitä ei säästöjen vuoksi koskaan kenellekkään lohjennut. Päin vastoin. Päätä lyhennettiin entisestään.
- sitten pääsin
mutta oikeesti pitäs päästä jo 25 vuoden jälkeen. On sitä siinäkin tarpeeksi.
- naismaikka50
Itse pääsen eläkkeelle tuon laskurin mukaan 68, koska yliopisto-opintojeni ohella olen ollut koko ajan työssä 23 vuoden ikäisestä alkaen. Mikäpä siinä, sehän on maksimi jäämisikä nykyisellään, mutta yritysten huono työilmapiiri on usein syynä siihen, että ihmiset uupuvat ja jäävät paljon aikaisemmin, koska eivät yksinkertaisesti jaksa. Tähän olisi puututtava, ei eläkkeelejäämisikään!!
- Maikalle.
Ehdotan että tasa-arvolakiin kirjataan pykälä, jossa naiset voisivat jäädä eläkkeelle 40 vuotiaana ja miehiltä eläkeoikeus poistetaan kokonaaan. Lisäksi miesten sosiaali- ja terveyskuluja karsitaan. Naisille ja pakolaisille myönnettävä erityistuki, jolla taataan tasavertaisuus kantasuomalaisiin nähden. Näillä uudistuksilla maailma paranee, tai jos ei koko maailma, niin Suomi ainakin:)
- naismaikka50
Maikalle. kirjoitti:
Ehdotan että tasa-arvolakiin kirjataan pykälä, jossa naiset voisivat jäädä eläkkeelle 40 vuotiaana ja miehiltä eläkeoikeus poistetaan kokonaaan. Lisäksi miesten sosiaali- ja terveyskuluja karsitaan. Naisille ja pakolaisille myönnettävä erityistuki, jolla taataan tasavertaisuus kantasuomalaisiin nähden. Näillä uudistuksilla maailma paranee, tai jos ei koko maailma, niin Suomi ainakin:)
eläkkeelle tuossa iässä. Täytän ensi vuonna 60 v ja aion olla opettajana /viestintäalan yrittäjänä vielä aika monta vuotta. Opettajuus vain ei ole kovin helppo tehtävä nyky-Suomessa, vaikka toimin ammatillisella toisella-asteella ja opiskelijoistani tulee media-assareita. Katseet on syytä kääntää yritysten johtamismalleihin mm. ikäjohtamiseen ja tämän päivän mediatietojen mukaan myös nuorten työntekijöiden johtamiseen..koska työelämä ei vastaa nuorten odotuksia.
- Ei maikka
naismaikka50 kirjoitti:
eläkkeelle tuossa iässä. Täytän ensi vuonna 60 v ja aion olla opettajana /viestintäalan yrittäjänä vielä aika monta vuotta. Opettajuus vain ei ole kovin helppo tehtävä nyky-Suomessa, vaikka toimin ammatillisella toisella-asteella ja opiskelijoistani tulee media-assareita. Katseet on syytä kääntää yritysten johtamismalleihin mm. ikäjohtamiseen ja tämän päivän mediatietojen mukaan myös nuorten työntekijöiden johtamiseen..koska työelämä ei vastaa nuorten odotuksia.
Kyllä huomaa, että olet (nais)maisteri ja opettaja.Tosikompaa ei voi olla.
- ....,,,,..,,..
Ei maikka kirjoitti:
Kyllä huomaa, että olet (nais)maisteri ja opettaja.Tosikompaa ei voi olla.
kuka oli tosikko...?
- .........
Ihan kiva homma joo äideille jotka haluaa panostaa lapsiinsa läsnäolollaan silloin kun lapset sitä eniten tarvitsee. Kannustaa ihan saatanasti äitejä olemaan kotona lasten kanssa. Jos mulla olis vaikka 5 lasta ja olisin niiden kanssa kotosalla sen kolme vuotta per lärvi niin eläke siirtyis 15 vuotta eteenpäin:/. Hirvittää ajatella lapsukaisien hyvinvointia tulevaisuudessa. Perkule...
- -69- ;=)
Kaikki suomalaiset päästetään eläkkeelle 69 vuotiaina. Silloin on hommat tullu hoidetuksi. :)
- eläkkeelle.
45 vuoden työura tulee täyteen 66 vuotiaana, eli 20 vuoden kuluttua. Totuushan lienee, että 20 vuoden päästä eläkkeitä ei enää makseta.
tuoltahan se näyttäisi. Akateeminen työura alkaa muutaman vuoden myöhemmin, ja niillä aloilla, joihin on vaikea päästä, jopa 5-10 vuotta myöhemmin kuin ammatillisilla aloilla. Lääkikseen, eläinlääkikseen, Sibikseen, Taikkiin yms. haetaan usein vuosikausia. Samaan aikaan opiskellaan esim. yliopistossa. Valmistuneet ovat kolmikymppisiä, ja uhranneet elämästään suuren osan opiskeluun ilman kunnon (tai mitään) tienestejä. Pitäisikö heilläkin silti olla 45 vuoden työuran vaade? (Kuka haluaa lapselleen tai edes koiralleen 78-vuotiaan kirurgin, tai murkulleen 75-vuotiaan opettajan?) Samaan aikaan 19-vuotiaana valmistunut putkimies pääsisi hyvällekin eläkkeelle 64-vuotiaana. Työttömänä olleet ja kotiäidit eivät tietysti omana elinaikanaan.
- ........................
Entäs sitten he, jotka ovat olleet työttöminä osan elämästään? Entäs ne äidit tai isät, jotka haluavat huolehtia lapsistaan? Entäs ne sairaat, jotka eivät pysty tekemään töitä? Entäs ne, jotka tekevät fyysisesti raskaampaa työtä kuin toiset? Tai entäs ne, jotka tekevät henkisesti raskaampaa työtä kuin toiset? EIhän tuossa nyt ketään oteta huomioon! Minusta hyvä eläkeikä on siinä 60 kieppeillä. Saa sitten olla töissä kauemmin jos vain jaksaa ja pystyy! Itse se eläke kuitenkin veroistamme maksetaan, niin mitä ihmettä nyt pitää koko ajan vain holhota lisää ja lisää!?!!! SUomi ei ole muuta kuin holhousyhteiskunta. Se on nähty ja monessa. Hyvinvointiyhteiskunnasta ollaan todella kaukana!
- Primrose
Olipas taas järkevä kommetti, kyseessähän oli tietenkin mies ja helv...tin tyhmä sellainen. Miten käy naisten/miesten jotka on hoitaneet lapsiaan kotona, työttömien sairaiden jne. Kaverin ei ole tarvinnut valita uraputken ja perheen välillä ilmeisesti... Kaikkea sitä kuuleekin. Kas kun ei möläyttänyt vielä naisten lasikattoteoriaa siinä sivussa. Kiva juttu joo...
- .................
Primrose kirjoitti:
Olipas taas järkevä kommetti, kyseessähän oli tietenkin mies ja helv...tin tyhmä sellainen. Miten käy naisten/miesten jotka on hoitaneet lapsiaan kotona, työttömien sairaiden jne. Kaverin ei ole tarvinnut valita uraputken ja perheen välillä ilmeisesti... Kaikkea sitä kuuleekin. Kas kun ei möläyttänyt vielä naisten lasikattoteoriaa siinä sivussa. Kiva juttu joo...
ei tommonen mene läpi,turha pelätä. Tosi ajattelematon ja lyhytnäköinen ajatus,ei oo katottu tota asiaa nyt kun omalta kohdalta...
- että menee läpi
................. kirjoitti:
ei tommonen mene läpi,turha pelätä. Tosi ajattelematon ja lyhytnäköinen ajatus,ei oo katottu tota asiaa nyt kun omalta kohdalta...
Enkä syytä suinkaan nuoria enkä edes meitä 60-70 luvuilla syntyneitä. Tässä on lupailtu jo vuosia, että kohta on meille töitä, sitä on odotettu pätkätöissä kuin kuuta nousevaa, päästään maksamaan suurten ikäluokkien eläkkeitä, jee, kyllä kelpaa, kuka ne ylisuuret eläkkeet maksaa jos ei nuoret ? Ai niin mutta me ollaan kohta päättämässä, katsellaan sitten eläkeiät ja eläkkeiden suuruudet uudestaan, jooko ? Itse olen kohta 40 vuotias, työeläkettä on kertynyt jo huimat 300 euroa/kk, että eipä tässä kiire ole eläkkeelle. Kuulun siihen väliinputoaja ikäluokkaan, joilla ei ole kertynyt eläkettä ennen kuin 23 vuotiaana vaikka töitä tein sitä ennen vuosia.
- .................
................. kirjoitti:
saako jokainen valmistuttuaan muka heti vakipaikan -monet hyppivät määräaikaisissa työsuhteissa osan elämästään,entä jos 60-vuotiaana vähennetään työpaikaltasi porukkaa ja sinut pistetään etunenässä pois ja vielä olisi kerättävänä vaikka 5 vuotta eläkkeelle pääsyä varten?
- näin on
Hyvin sanottu.
- se Speden juttu
Että kun omalta tililtä otta rahaa tai laittaa sinne sitä maksaa. Nykyään on sitäkin...
- mitenkähän olisi
jos ne eläkkeet poistettaisiin kokonaan? Lopetetaan tämä loukkaava holhous, ei sosiaaliturvaa, ei eläkkeitä ei mitään. Kukin tekee työtä ja jos säästöt riittää, niin voi lopettaa. Suku huolehtii vanhana. Alas houlhousyhteiskunta. ps. eläkemaksut kattavat n. 1/3-osan eläkemenoista. Tuskinpa sinäkään olet eläkkeitäsi maksanut, kyllä nekin maksaa tuleva sukupolvi.
- Johdolla
Tässä maassa aletaan jo hinaamaan eläeikää ylemmäs ja ylemmäs. Hahaha, tiedättepähän mitä paskahousua äänestätte sinne eduskuntaan. Minä poika se jään eläkkeelle heti kun se ikä tulee, siihen ei kataisten sanomisilla ole vaikutusvaltaa.
- tienannut
eli siitä vaan pienelle kansaneläkkeelle vaikka heti
- omppu
Mitään Kataista ei oo äänestetty koskaan.
- sieq
ei katainen päätä eläkkeistä,kyllä ne on isommat tahot jotka päättää kataisella on vielä korvat märkänä,ei tiedä asioista mitään. vielä on kaks vuotta hallituksessa sitten loppuu sen hallituskausi iäksi. kokoomus pääsee hallitukseen joskus 2080 seuraavan kerran
sieq kirjoitti:
ei katainen päätä eläkkeistä,kyllä ne on isommat tahot jotka päättää kataisella on vielä korvat märkänä,ei tiedä asioista mitään. vielä on kaks vuotta hallituksessa sitten loppuu sen hallituskausi iäksi. kokoomus pääsee hallitukseen joskus 2080 seuraavan kerran
ja Keskustan toivotan myös huit'helevettiin samaa tietä. Kuka lähtee politiikkaan tekemään asiaa oikeista asioista, eikä vain nöyristelemään suurteollisuutta (karatkoot Kiinaan) ja pyllistämään kansalaisille?
- ....,,,,..,,..
Helianneli kirjoitti:
ja Keskustan toivotan myös huit'helevettiin samaa tietä. Kuka lähtee politiikkaan tekemään asiaa oikeista asioista, eikä vain nöyristelemään suurteollisuutta (karatkoot Kiinaan) ja pyllistämään kansalaisille?
Olavi Mäenpää.
- eläkkeelle vasta .....
85 vuotiaana, jos tämä maapallo ja itse olen edes hengissä tuolloin. minunko syy se on että on ollut vain pätkätöitä joka kolmas tai joka neljäs vuosi... muutan saatana ruotsiin missä en maksa suurten ikäluokkien eläkkeitä, hirveät eläkemaksut odottavat kun suuret ikäluokat siirtyvät eläkeläisiksi, jopa 30prosenttia palkasta, heh.. kannattaa jäädä suomeen töihin....todellakin.
- maksaneet
Luulen, että suuret ikäluokat ovat maksaneet eläkkeensä. Monet ovat olleet työelämässä jopa 50 vuotta. P.S Paras olisi, kun pääsisi suoraan lapsilisältä eläkkeelle.
- A. Jelppo
vasta kaikki eläkkeelle eikä päivääkään aikaisemmin! Koskee muuten lentäjiä, junankuljettajia, lastenhoitajia, poliiseja ,,, Ei poliitikkoja ym. suurituloisia päättäjiä tietenkään! *PAM* Hyväksytty poliitikkojen yksimielisellä äänestyksellä!
- järki hoi
ole aika lähellä suomalaisen miehen keskiarvoista elinikää- Seuraava askel eläkekeskustelussa on, että eläkkeelle pääsisi vasta 6v kuoleman jälkeen.
- ;-)))
Thanks, herutit päivän parhaan, sain hyvät ja tervehdyttävät naurut! Tällaistahan tämä suomalainen tolkku meininki alkaa olla!
- yli 30 vuotiaaksi
ennenkuin viitsitään tehdä töitä. Kas kun kehtaavatkin kertoa tommosia? Hävetkää saatanan taivaanrannan maalarit! Turha enää mankua eläkettä.
- 44-v työelämää takana
45-vuotta pitäisi riittää. Vähintään 5vuotta vielä edessä. On se kumma kun ei työt maita. Se on sitten oma vika jos lorvii yliopistoissa ja muualla kun töissä pitäis olla.
- dsaadsdas
Sellanen että kaikki rutistetaan mahd. nopeasti ulos kouluista ja äkkiä tekemään töitä. Tulee todellakkin muuttamaan tämän yhteiskunna ja maailman sellaiseks päättömäks oravanpyöräksi. Jotkut tyypit jotka on kauankin yliopistossa ja varmaan loppupeleissä jäävät sinne tekemään töitä tai tutkimusta. Ovat oikeasti hyödyksi yhteiskunnalle. Jos heidät poistetaan kokonaan niin jäljelle jää juuri sun kaltaisias jurpoja joidenka suurin päämäärä on joku BMW tai jotain yhtä korkealentoista.
se akateeminen opiskelu. Tietäisit, jos olisit itse kokeillut. Aika paljon helpommalla pääsisi, jos menisi suoraan peruskoulusta amiksen putkelle tai sähkölle, valmistuisi kahdessa vuodessa ja tienaisi melkoista palkkaa varsin vähäisellä ammattitaidolla. (Terveisin nimimerkki raksalla vähän ihmetellyt.)
- ---
Käytännössä en pääsisi varmaan eläkkeelle ollenkaan ehdotuksen mukaan, tai korkeintaan 76-vuotiaana varmaan. Ei hyvää päivää. 8kymppisenä kun tuppaa kuolemaan osa ihmisistä (moni sitä ennen), eri asia jos eläisi terveenä 120 vuotiaaksi. Entä jos mahdollinen puoliso pääsisi 62v eläkkeelle touhuamaan ja itse painaa sairaana edelleen 80 vee hommaa. Järjetön ehdotus. Eli mikä tuo edes on??
- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Olispa hieno homma jos 45 v työnteon jälkeen pääsiis oikeen ansaituille eläkepäiville. Minäkin 15 v ikäisestä hommia painanu ja mahtavat verot koko ajalta maksanu pääsisin pois työelämästä ja vapauttaisin nuorille yhden duunipaikan, eikä menis montaa vuotta. Kerrankin tuolta EK:n suunnalta tulee jotain järkevääkin.
- 63 v....
Muuten paitsi kun vasta irtisanottiin niin taitaa tulla näitä taukoja että ehkä siellä noin 120 vuotiaana jos on 6kk töitä 6kk päivärahoilla lopunelämääsä, tulikin oltua samassa hommassa kymmenen vuotta joten johan se oli aikakin saada monokkelia.
- ---------------
Pidä mölyt mahassa, sulla ei ole varmaan muuta ollut kuin tuo duuni. Täällä duunissa on myös näitä vanhapiika-eukkoja ja sitten mahoja lapsettomia akkoja ja he kannattaa kans tätä samaa päätöntä ehdotusta, niillähän ei myöskään ole mitään elämää itsellään. tAidat kuulua samaan paskasakkiin.
- ,,,
Ja tarkoittaisi myös köyhyyttä ja Eläkkeettömyyttä todella usealle. Eri asiaan... Nytkin vanhainkodisa olevilta kupataan rahat, mikä sentti jää käteen.
- vain.
ehdotuksia. ihan naurettavaksi ehdotuksen tekee se,että jotkuthan ei pääsisi eläkkeelle koskaan. Esimerkiksi pätkätyöläiset,äidit jotka hoitaisivat lapsiaan,pidemmät sairaslomalaiset,esim,auto-onnettomuus jne. Jospa viimeinkin palautettaisiin nämä poistetut verot,niin eipä tarvitsisi puuttua eläkkeisiin ja tehdä näin typeriä päätöksiä,samoin voisi unohtaa nämä puolustusvoimien miljardi hankkeet.
- eurotettu
Voisi samantien unohtaa koko käsitteen 'eläkeikä'. Samalla ko. lisäveron voisi poistaa ansioista, jolloinka palkat nousevat ja työnantajakin säästäisi pitkän pennin! Nykymenollahan moni tunnollinen työntekijä ajaa itsensä juuri sopivasti loppuun kuudenkympin tienoolla ja kuka kuittaa säästyneet eläkerahat & muhkeat perintöverot!! Millä ihmeellä muutoin voidaankaan maksaa päättäjiemme muhkeat edut ja eläkkeet - ovat aivan syystä huolissaan... Epäinhimillisyyttä äärimillään Suomi nimisessä pahoinvointivaltiossa. Itse en todellakaan voi ymmärtää valtionviroissa olevaa 25 vuoden työaikaa, jonka jälkeen pääseen eläkkeelle parhaimillaan reilusti alle viisikymppisenä...
- ja meikä maksaa
Minä voisin mennä töihin sille Laamaselle. Katsotaan kuinka kauan se mua pitäisi töissä... s..tana. Taitais olla melko onnellinen, kun eroon pääsee. Luitteko kansanedustajien sopeutumiseläkkeestä. Sen saa, jos on väh. 2 kautta, muistaakseni. Sen saa, vaikka olisit työssä tai opiskelijana, tai vaikkapa työtön. Summa taisi olla n. 2.000e. Eikä katso ikää, ainoastaan tuo 2 kautta edustajana. Ja ovat itse tämän päätöksen tehneet itselleen, viisaudessaan. Minä haluan sellaisen myös. Olen tehnyt tavallista paskaduunia jo yli 15 vuotta. Eiköhän tuon pitäisi riittää sopeutumiseläkkeeseen. Sit voin olla töissä vaikka 90 vuotiaaksi, jos mua 5-kympin jälkeen kukaan enää huolii.
- kylläkin 3000e kk
eipä rahahuolia sellasella eläkkeellä, vois matkustella ja tuhlata rahaa vihdoinkin, kyllä kelpais mullekkin sopeutumiseläke. on se rankkaa sopeutua suuresta tivolista arkeen, ihan välttämättä tarvitsee tuollaisen eläkkeen ettei jää traumoja
- jos jaksaa
sitten alkaa eläke. Johan kehtuuttaa aina lähteä töihin kun ikääkin on jo 39v. Koko ikäni olen rehkinyt raskaissa istuma töissä, mutta on palkka kuitenkin kohtuullinen. Eläke tosin ei tule olemaan mitään kun vertaa liliuksiin tai ensokutseitin johtajiin mitä nyt noin neljäpuoltonnia puhtaana kuussa.
- kaisamuori
jos jaksaa kirjoitti:
sitten alkaa eläke. Johan kehtuuttaa aina lähteä töihin kun ikääkin on jo 39v. Koko ikäni olen rehkinyt raskaissa istuma töissä, mutta on palkka kuitenkin kohtuullinen. Eläke tosin ei tule olemaan mitään kun vertaa liliuksiin tai ensokutseitin johtajiin mitä nyt noin neljäpuoltonnia puhtaana kuussa.
töissä ennen jäämistä eläkkeelle!Vietän tässä kertyneet lomat alta ja pääsen nauttimaan ansait- tua pientä eläkettäni ,työvuosia takana 45 ja elä- keikäni 63 vuotta 4kuukautta 15 päivää.Työkuntoa olisi vielä, mutta työtä vailla olevia on myös, siis en halua olla esteenä nuoremmille!Olen ollut onnekas ,kun olen saanut olla suht´koht terve, joten sairauspoissaolotkin ovat olleet vähäiset. Älkää murehtiko eläkeikäänne,maailma muuttuu koko ajan-jos joku määrätty ikä jää pois ja ollaan töis sä niin kauan ,kun ikää ja terveyttä riittää.
"Minä haluan sellaisen myös. Olen tehnyt tavallista paskaduunia jo yli 15 vuotta. Eiköhän tuon pitäisi riittää sopeutumiseläkkeeseen. Sit voin olla töissä vaikka 90 vuotiaaksi, jos mua 5-kympin jälkeen kukaan enää huolii." Tämä on totuus.
- aina vaan töitä hakemassa
Tämä tekisi työttömien ja pätkätyöläisten elämästä lopullisen helvetin, kun työttömät seilaisivat palkattomassa työharjoittelussa vielä vanhuksinakin ja pätkätyöläisten pitäisi laskea työssä olemisensa vuodet pienistä pätkistä, eikä varmaan niihin pätkiin sisällytettäisi viikonloppuja tms. välipäiviä saatikka sitten niitä päiviä, jolloin on ollut siinä välissä olosuhteiden pakosta työtä vaille.
- Nimeen....
Tämän pitäs sitte koskea myöskin virkavaltaa, puolustusvoimia, lentäjiä jne. Olisi nimittääin elämässä jännitystä vaikka lentomatkustajana kun oottelis että milloin lentäjä saa sydänlaakin kun se on 130 vuotias. No jos maahan tippuis ja jotain jäis vielä henkiin niin pelastushenkilökuntaa ei tule paikalle kun ne on nitropäissään eksyneet tai vasta asettelevat rollaattoreitaan paloauton kyytiin.
- mitä veroja ja
Nimeen.... kirjoitti:
Tämän pitäs sitte koskea myöskin virkavaltaa, puolustusvoimia, lentäjiä jne. Olisi nimittääin elämässä jännitystä vaikka lentomatkustajana kun oottelis että milloin lentäjä saa sydänlaakin kun se on 130 vuotias. No jos maahan tippuis ja jotain jäis vielä henkiin niin pelastushenkilökuntaa ei tule paikalle kun ne on nitropäissään eksyneet tai vasta asettelevat rollaattoreitaan paloauton kyytiin.
maksuja maksat valtiolle ja mitä saat vastineeksi... maksat kansanedustajien palkat,kulut, eläkkeet. ja ajaako ne sinun duunarin asioita yhtään.. eivät ahnehtivat vaan etuja itselleen niin että sinun verosi ja muut maksusi nousevat pikkuhiljaa taivaallisiin korkeuksiin,...lapsettomat maksavat ja kustantavat perheellistenkin päivähoidot ja koulu,opetus- ja muut maksut, häpeällistä toimintaa..
- Huippu juttu
Mie pääsisin eläkkeelle 92vuotiaana JEE JEE :=)
- Hantti
minä eläkkeelle. Eläkeikä nousee ja mulla elämän ikä ja ilo laskee. Milloin me niinkuin noustais barrikaadeille? Vanhanen, Kanerva, Karpela ym. jatkaa irstailuaan meidän hyväksi. Entäs nää soskun , vakuutusyhtiöiden pomot ym, kutaleet??? Olen jo ajat sitten lyönyt "hanskat" tiskiin. Ei jaksa köyhä.
- ei pääse..
Miten on äitien laita jos hoidat kotona muksut ja sitten meet töihin ? Tai opiskelijat ? Työttömänä olleet ? Ei taitais sata vuotta riittää ?
- hölmöläisten maassa
Hantti kirjoitti:
minä eläkkeelle. Eläkeikä nousee ja mulla elämän ikä ja ilo laskee. Milloin me niinkuin noustais barrikaadeille? Vanhanen, Kanerva, Karpela ym. jatkaa irstailuaan meidän hyväksi. Entäs nää soskun , vakuutusyhtiöiden pomot ym, kutaleet??? Olen jo ajat sitten lyönyt "hanskat" tiskiin. Ei jaksa köyhä.
Jos menee 18-vuotiaana töihin niin pääsee 63-vuotiaana eläkkeelle. Kenenkään ei siis pidä opiskella eikä hankkia ammattitaitoa mihinkään työhön, muuten eläkeikä siirtyy kauemmas. Suomalaisten koulutus- ja osaamistaso romahtaa, samoin tiede, talous ja kaikki kehitys. Ei löydy asiantuntijoita eikä osaavaa työväkeä.... Kaikkihan on kiinni koulutuksesta! Entäs ne jotka tekevät osa-aikatyötä tai työtä opiskelun ohessa - kertyykö eläkevuosiksi vain osavuosia? Myös lasten kotihoito on yhteiskunnalle arvokasta, mutta äidit eivät pääse eläkkeelle ollenkaan. Entä ne jotka ovat pitkäaikaistyöttömiä työhaluistaan huolimatta, ehkäpä sen verran pääsee töihin että saisi eläkkeen 90-vuotiaana? Iästä puhutaan vain numeroina, mutta unohdetaan että iän lisääntyessä ihminen myös ikääntyy, väsyy, menettää kykyjään, tulee huonomuistiseksi ja uuden oppiminen muuttuvassa töelämässä hidastuu. Enpä haluaisi yrittää tehdä tulosta liki 70-vuotiaitten kanssa. Kukaan ei heitä halua töihin, mutta eläkettäkän ei anneta.....
- olen äiti
ei pääse.. kirjoitti:
Miten on äitien laita jos hoidat kotona muksut ja sitten meet töihin ? Tai opiskelijat ? Työttömänä olleet ? Ei taitais sata vuotta riittää ?
Olen äiti, ja hoidin lapset kouluikään kotona, sen jälkeen muutama työvuosi ja nyt pari pätkätyötä ja työttömyyttä nyyh....;=(
- ei työvuosien
olen äiti kirjoitti:
Olen äiti, ja hoidin lapset kouluikään kotona, sen jälkeen muutama työvuosi ja nyt pari pätkätyötä ja työttömyyttä nyyh....;=(
Ihmisen vanheneminen tulee siitä kun ikä lisääntyy, ei työvuosista. Useimpien jaksaminen on heikentynyt 60-vuoden aikoihin, mutta vanheneminen ei tapahdu kaikilla samaan tahtiin. Työtkin ovat erilaisia. Tarvitaan joustoa ja mahdollisuuksia lyhentää työaikaa voimien mukaan, myös työtehtävien järjestelyä. Nyt on joustoa ollutkin aika hyvin, osa-aikaeläkkeen mahdollisuus ja kannustuslisät työuran jatkuessa. Miksi kohtalaisen hyvä järjestelmä halutaan romuttaa ja joustomahdollisuuksia vähentää? Vai onko systeemi nyt liian inhimillinen? Tarvitaan yksilöllistä arviointia eläkeiän ajankohtaan, joustoa kumpaankin suuntaan koska ihmiset vanhenevat eri tavalla. Työvuosilla ei ole siinä asiassa mitään tekemistä!
Hantti kirjoitti:
ne barrikadit. Kuka muu lähtee?
Hantti kirjoitti:
Kuka se olikaan tämä just eläkkeelle jäänyt pomo, jonka kuukausieläke on aika paljon isompi kuin mun vuosituloni? Härmälä? Eiku, no sanokaa nyt...
- järjen jättiläisiltä
Omalta osaltani ei paljon eläkkeet muutenkaan hetkauta, koska olen lähes varma etten nykyisellä terveydelläni elä muutenkaan lähellekään eläkeikää, mutta esim vaimoni pääsisi esityksen mukaan eläkkeelle mahdollisesti vasta 79 vuotiaana. Hän on nimittäin joutunut tekemään koko nuoruutensa pätkätöitä ja sijaisuuksia, ehti tehdä noin vuoden töitä vakituisessa työsuhteessa ja sitten jäi muutamaksi vuodeksi kotiin hoitamaan lapsia. Ei hyvä.
- kutina
No voi kun on Laatua.. jonkun ehdotuksessa. Tuollainen näkemys AINAKIN houkuttelee ihmisiä tulemaan työelämän oravanpyörään mukaan, ihan kiljuen töihin tullaan. Että hah hah haa... Kannattaskoha ajatella vielä jonkin verran lisää
- Kaikki samalle pöydälle
Ehdotappas Laatunen eläkekatoksi vaikka 3500-4000 niin säästyis eläkevaroja.Ja pois kalliita johtajia eläkeyhtiöistä.Nämäkin asiat samalle pöydälle nostettava jos kerran muitakin osaa ehdotella.
- Anter o
Kyseinen 45v, työurakka tulisi itselläni täyteen jos nykyistä eläkeikää ei hivuteta ylöspäin eli ikää olisi 63v. Viellä edessä siis 15v työtä jos vain on sitä herkkua tarjolla jatkossa. Työt aloitin 18v. ikäisenä ja päivääkään en ole ollut työtön? Englannissa on käytössä eläkesysteemi joka on 41v. töitä ja saa täysimittaisen eläkkeen oli se sitten vaikka pätkätöitä ja tietynverran sitäkin vuodessa riittää kerryttämään työvuosia. Peruseläke on siellä n. 1250-1300/kk kaikilla ja eläkettä voi hieman korottaa jatkamalla työvuosia jos mahdollista ja kertymä lisää 3% eläkettä lisää. Eläkkeitä leikataan varakkailta pienituloisien eduksi, koska ideana se että varakkaat ovat jo saaneet mammonaa työvuosinaan kerättyä joten pärjäävät varmasti kansalaiseläkkeellä jatkossa kuten muidenkin pärjättävä. Eläke on vielä tunteena erittäin kaukana vaikka kun taaksepäin muistelee 15v, niin eipä se kovin kaukana olekkaan... Itse tosin suunitellut että ansiotyöt voisi riittää osaltani jo alle 10v sisällä. puuhastella voi jotain välillä, mutta aamusta iltaan töitä en aio tehdä. Maailma muuttuu kokoajan ja työntarvekkin muuttuu kun kehitys voittanut paljon työtä vaativia tomintoja ja korvannut yhdellä koneella 5, 20 tai 100 ihmisen työn, mutta järjestelmä ei ole kehittynyt samaa tahtia ja samalla ylisuuret eläkkeet murentaa omalla tahollaan sivilisaation olemassaoloa jopa.
- opiskelua ja työttömyyttä
Itselläni vasta 81 koska välissä on useita useita vuosia opiskelua ja päälle useita vuosia työttömyyttä. Tuskin olen enää edes elossa 81 vuotiaana.
- lapsilältä siirtyy
kortiston kautta kansaneläkkeelle eli eivät edes yritä tehdä mitään - sosiaalipummit
- jeee23424
Huhu kyllä on menny vaikeeks. Koko eduskunnan sais työntää ja syvälle. Kaikkein paras olis vaan kun tehtäs joku ehdotus jossain ja kansa sais äänestää, niin olis ainakin mieleen monille. En vaan käsitä tätä enään. eikö ne siä eduskunnassa jo nähny mikä soppa siittä synty kun ne nosti sitä eläkettä, ekä tääkään eläke ehdotus sen parempi oo. Tarttis tehdä sopimus 1000000000000 vuodeks, että ''eläke ikä on ja pysyy 63 ikävuodessa ja tätä sopimusta ei voi rikkoa'' PISTE JA HUUTOMERKKI PERÄÄN!!!!
- Nimetön
menisit vain heti töihin koulusta päästyäsi. Vai oletko kuluttanut aikaasi jossain "korkeakoulussa" yli kymmenen vuotta? Olisi ihan oikein, että parikymppisenä työelämään menneet pääsisivät nuorempana eläkkeelle, kuin keski-iässä työmarkkinoille hakeutuvat "elämänfilosofit". Elämäntapatyöttömien ja muiden luusereiden ei tarvitsisi päästä eläkkeelle koskaan, eiväthän he ole omaa eläkettään edes ansainneet!?
- huhhuu
Ihmettelenpä, miten voidaan pitää laiskoina niitä ahkeria kansalaisia, jotka työllä ja tuskalla, lukemalla ja älynystyröitä venyttällä, harjoittelemalla jne. ovat saaneet itselleen ensin opiskelupaikan, sitten ahkeroineet siellä ja vasta sitten päässeet kilpailemaan työmarkkinoiden harvoista lottovoitoista eli työpaikoista. Kyllä nykyaikana laiskamatoja ovat ne, jotka menevät töihin noin 18-vuotiaina melkein suoraan koulunpenkiltä, vaivautumatta oikeastaan mihinkään koulutukseen. Tuskinpa tällaisten työura silti on katkeamaton (ellei pappa anna töitä omasta firmasta), vaan ensimmäisenä lomautetaan.
huhhuu kirjoitti:
Ihmettelenpä, miten voidaan pitää laiskoina niitä ahkeria kansalaisia, jotka työllä ja tuskalla, lukemalla ja älynystyröitä venyttällä, harjoittelemalla jne. ovat saaneet itselleen ensin opiskelupaikan, sitten ahkeroineet siellä ja vasta sitten päässeet kilpailemaan työmarkkinoiden harvoista lottovoitoista eli työpaikoista. Kyllä nykyaikana laiskamatoja ovat ne, jotka menevät töihin noin 18-vuotiaina melkein suoraan koulunpenkiltä, vaivautumatta oikeastaan mihinkään koulutukseen. Tuskinpa tällaisten työura silti on katkeamaton (ellei pappa anna töitä omasta firmasta), vaan ensimmäisenä lomautetaan.
Suomi on hyvä maa, täällä saa opiskella ilmaiseksi käytännössä niin kauan kun haluaa! Pitäisikö opiskelun kerryttää vielä eläkettäkin? Onko yhteiskunnalla oikeutta vaatia mitään vastinetta sijoittamastaan (ilmainen opiskelu, opintotuki jne.) panoksesta? Suomessa on valitettavasti liikaa työtävieroksuvia (siis "oikeita" töitä), reilusti yli kolmekymppisenä työelämään hakeutuvia luuserita, jotka haaveilevat eläkkeelle pääsystä alle 60-kymppisenä...
- Janis67
Aika raflaava väite, mutta matemaattisesti todistettavissa. Aloittaessani työurani hieman reilut 15 vuotta sitten eläkeikäni oli 58, kun se tällä hetkellä on 68 vuotta. Eli lisäpalvelusta siis 10 vuotta. 68:aan ikävuoteen minulla on vielä matkaa liki 30 vuotta, joten eläkeikää ehditään nostaa vielä kahdesti tuolla kymmenellä vuodella, joten tässä vaiheessa eläkkeelle pääsen 88-vuotiaana. Harmi vaan, että tuon kahden vuosikymmenen lisäpalvelusaikana Vanhasen XX - hallitus ehtii vielä nostaa eläkeikääni kertaalleen tuolla kymmenellä vuodella, joten pääsen siis eläkkeelle viimein 98-vuotiaana. Hassuinta tässä on se, että aloitin työnteon noin 23-vuotiaana enkä ole ollut työmarkkinoilta pois päivääkään esim. äitiyslomien vuoksi. M.O.T.
- eläkkeet....
niin eiköhän sitten tule jotenkin työnteolla toimeen.eläkeläiset vaan sossuun pummimaan.
- mitä ihmettä
vanhukset eläkkeellä tekee jos kerran on ikänsä töitä tehnyt niin säästössä on pätäkkää tolkuttomasti.
- Joskus voisi nauttia vapaan...
Kyllähän sitä voi esitellä vaikka mitä, kun itse on jäämässä suht pian eläkkeel, on vielä mies, jolla eivät lasten tekemiseen liittyvät tekijät ole työhistoriaa katkoneet eikä lisä- ja jatko-opiskelut. Omasta mielestäni olen ollut töissä aina, kun siihen on vain tilaisuus noin 18 v saakka. Silti, nyt kuusikymppisenä työvuosia on kertynyt vasta 28.Työtön, laiskana kotona tms. en ole ollut. Vielä pitäisi olla 17 vuotta töissä! Siis 77 v. saakka! En usko, että sitä työnantajaa löyty joka minut, pätkätyöläisen, kukaan palkkaa enää 63, 65 tai 68 v jälkeen, jotka ovat nyt käytössä olevia eläkeikiä.
- perär.
Ei monikaan jaksa olla töissä noin pitkään. Lisäksi poliitikot ja tiedotusvälineetkin vaikenevat siitä, että mikään työnantaja ei halua vanhoja töihin. Yli 50 vuotiaana on moneenkin toimistohommaan aivan turha hakea töihin. Itselläni on työuraa toistaiseksi riittänyt kahdella eri yksityisellä työnantajalla jo lähes 30 v, mutta epävarmaa on, mitä työnantajani keksii. Jos pitää olla 40 v työelämässä, on se aivan mahdotonta nykyaikana. Näin ollen juuri kukaan ei saisi täyttä eläkettä. Oikeudenmukaisempaa olisi siis laittaa kunnon katto eläkkeille, jolloin kaikki saisivat siedettävän, tosin niukemman eläkkeen. Jäsenkirjoilla ja muilla likaisilla suhteilla voi onnistuakin, mutta ei rehellisesllä paperit riviin ja niistä oikeudenmukainen valinta systeemillä. Tuttavani on hakenut opettajan töitä Helsingissä ja ympäristössä, eikä mitään mahdollisuuksia ole saada kuin opiskelijoille tarkoitettuja aivan liian vähätuntisia (alle 10 h/viikko) tuntiopettajan töitä. Pari vuotta hän ehti ollakin ns. täysillä tunneilla tuntiopettajana ainakin kahdessa eri koulussa. Ongelmana on eläkerahojen riittämättömyys. Sopii kysyä, miten tähän on tultu. Käsittääkseni eläkkeitäkin maksetaan nykyään verorahoista eikä rhastoista. Verojen alenemiseen on tyhmä kansa, eduskunta ja hallitus ollut syypää. On menty yltiökiberalistisesti alentamaan veroja: Pääomaveroa ja tuloveroja sekä ennen kaikkea on hävitetty paljon työpaikkoja esim. Kiinaan. Työttömiä on taatusti paljon enemmän kuin mitä tilastot kertovat. Ratkaisu olisi eläkkeisiin samanlainen systeemi kuin työttömyyskorvausten maksimissa: Työttömyyskorvauksissa on erittäin tehokas leikkuri. Siellä ei tietääkseni saa oikein hyvilläkään tuloilla yli 2000 euroa/kk/brutto korvauksia. Samoin voitaisiin tehdä eläkkeille. Nyt eläkeiästä ehdotuksen tehnyt yrittää selvästi syyllistää eläkkeelle jääviä. Vai muka kannustava systeemi on se mihin pitää päästä. Kun ikää ja sairauksia ja päässä lahovikaakin on tarpeeksi, ei siinä mikään kannustaminen auta. Esittäisin kaikkien virkamiesten lemppaamista työttömiksi loppuiäkseen. Muuten heidän on hyvin vaikeaa suojatyöpaikoillaan ymmärtää tavallisten kansalaisten asemaa. Tietysti osa ihmisistä pärjää isoilla perinnöillään ja säästöillään, jotka on revitty ties mistä vuokratuotoista. Heidän kelpaa sitten äänestää Kokoomusta.
- Jokke36
Olisi mukava tietää ottaako Ek:n Lasse Laatunen vastuun ihmisten työssä pitämiseksi, jotta työssä käyvien työ-ura kattaisi sen 45 vuotta lamasta ja kaiken maailman valuutta kriiseistä huolimatta! Työnantajille myös vastuuta jos kerran panokset kovenee!!
- Iksu79
Ihmiset ehtivät kuolla ennen kuin pääsevät eläkkeelle. Suomalaisten miesten keskimääräinen kuolin ikä, tällä hetkellä, on noin 73 vuotta ja naisten noin 79 vuotta. Toinen vaihtoehto on se, että kun nykypäivänä kaadetaan yhden ihmisen tehtäväksi jopa kolmen ihmiset tehtävät, silloin on todennäköistä että henkinen tai fyysinen kunto pettää, ennen kuin pääsee eläkkeelle.. ja lisää kustannuksia valtiolle!! Mitähän kaikkea ne vielä keksii..
- noinkin olla mutta....
empä noista eläkkeistä oikein tiedä kun ei oo tullu töissä käytyä. Jotenkin sitä on vaan pärjäilly ja pärjäilee vastedeskin.
- ............
itse varmasti kelpaa mennä eläkkeelle jotain 55-vuotiaana?
- Vaan riippuu
tuloista! Esim Vesa Keskinen ja Rabbe Grönblom ovat jo 'eläkkeellä'!
- ....
Paljonko ehdotuksen tekijä saa palkkaa, tuollaisista lausunnoistako sitä maksetaan.
- Juschi
Palkasta en tiedä, mutta sen verran iäkkään näköinen patu oli että pääsee itse ihan pian eläkkeelle. Eli hvyähän sen on tällaista järjettömyyttä ehdottaa
- mitäs tuosta
poistetaan koko eläkejärjestemä, tehdään töitä hautaan saakka, rollaattorit vaan parkkiin, ja mummut ja papat töihin. Samalla poistuu vanhainkodit ei kukaan niitä sitte enään tarvii,kun kaikki tekee vaan töitä.
- Hyvät hyssykät
Suomessa on tällä kertaa tosi hölmöjä päättäjiä. En puhu presidentistä enkä Stubista.
- eläköidytään
mä pääsisin eläkkeelle 62 vuotiaana! entä pitkäaikaistyöttömät. roikkuvatko he kortistossa hautaan asti, kun työvuosia ei kerry???
Itse kuulin radiosta tuosta uutisesta ja pitihän se heti laskea... pääsisin eläkkeelle 70-71 vuotiaana jos nyt aloittaisin vakituisen työsuhteen. "ihanaa tämä pätkätyöläisen elämä"...
- Kenooja
Niin jos nyt ensin edes joka 100:s suomalainen saisi vakityöpaikan, edes osa-aikaisen, josta joskus voisi sitten jäädäkkin eläkkeelle. enää ei vain tunnu edes olevan käsitettä "työpaikka loppuelämäksi", vaan aina tulee joku este, esim. konkurssi tai sairaus kuitenkin. Pätkätöillä eläkkeelle ei ehkä pääsisi kuin juuri sairauden kautta. Sitä odotellassa.. Nilkka ja hartiat jo aika lupaavia.
VAu. Minä pääsisin 75-vuotiaana, vaikken ole ollut päivääkään työttömänä enkä joko opiskelematta tai työtä tekemättä. Opiskelun ohessa olen tehnyt myös ns. hanttihommia (kuten siivousta), mutta niitähän ei lasketa. Korkeakoulu, josta valmistuin, ei ole niitä, joihin yleisesti päästään suoraan lukioista ja valmistutaan viidessä vuodessa.
- ------------------------------
Helvettiin koko eläkesysteemi, joka iippo painaa duunia niinkauan kuin kinttu heiluu, tuli sutta tai sekundaa sitten kuinka paljon tahansa, kun ei näe, eikä kuule, ja kädetkin ovat alkaneet täristä. Mutta j******a, kunnon ikälisät sitten palkkaan myös! Ja ilmaiset vaipat, sekä niiden vaihtaja työpaikalle mukaan, saadaan nuorisoakin työllistetyksi. Ja saavat sitten sitä niin "tärkeää" työkokemusta. Ja kun ei enää aamuisin muista minne on menossa, ja alkaa huuhailla eksyksissä nurkilla, on parasta kun valtio kustantaa lopetuspiikin ja hautajaiset. Voi vittu päättäjät, ei se tarvi iso vika aivosähkökäyrissä olla, kun se alkaa näkymään huolestuttavana käytöksenä, ja ihmeelisinä ajatuksina, muuttakaa vaikka etelä-amerikkaan ehdotuksinenne, sieltä tulee konkreettista vastinetta välittömästi, mitä mieltä ovat.
- tyytyä
pariinkytä vuoteen, niin ei tarvitse tapella tästäkään asiasta. Ei vain enää käy töissä sen jälkeen.
- 32 työvuotta on jo
Pistit paremmaksi, laskin itse pääseväni 74 vuotiaana eläkkeelle. Ei näytä nyky-Suomen herroilla olevan paljon duuneja nykyään muuta kuin kiustata jo tarpeeksi kiusattuja työnuuvuttamia kansalaisia uusilla uhkavaatimuksilla. Pitäisi pikemminkin rohkaista kuin masentaa. Sorry herraskaiset, ette tiedä miten Suomen kansaa pitäisi johtaa hyviin ponnistuksiin, te ajatte ihmiset masennukseen ja eläkkeelle politiikallanne.
- jippppiiii
Olenkohan enää elossakaan. Tavan idiootti tämä EK:n johtaja Lasse Laatunen. Hän ei varmaan ikinä OLE JOUTUNUT olemaan työttömänä. Ja olisihan tuo tasa-arvon vastaistakin kun naiset ne lapsia synnyttää ja useimmiten niitä hoitavatkin. Miten noin tyhmiä ehdotuksia suustaan päästävät ihmiset ovat päässeet tuollaisiin asemiin. Ei ymmärrä - hölmölästä tää Suomi alkaa olla kotoisin!
- Kiikari
Ei nämä vuodet niin kamalia ole,työtä tehdessä. Seitsemänkymmentäyhdeksän ovella,72 vuotiaana oli työkuvaa muutettava terveyden takia.Paikon nuoremmat jäävät jatkoihin.Elämä kantaa,kun uskaltaa.
- metsienmies
eihän noi eduskunnan pöljät aattele ku omaa persettään EIKS TÄÄ SUOMENKANSA OO HERÄNNY VIELÄKÄÄ EIKU ÄÄNESTÄMÄÄN EI MUUTA KU VOI VITTU OON 54v kerran äänestin sen jälkee EN enkä äännestä jos noin tyhmmii sinne äännestetää ite oon suomalainen mut kun kattoo miten kansa valitsee HYVÄNEN AIKA SENTÄÄ KOHTA EI SUOMEE OO LIPPOSENVIKA KUN OLI TYHMÄ EURONKIN PITI OLLA KUUDEN MARKANARVOINEN KUSETTAJA TOI LIPPONEN NIINKUIN MUUTKIN ARKAADIANMÄELLÄ vittu ei yhtään asiallista lupausta vitun viina veroist ei menny ku viikko ku tehtii laki päätös vittu niitten touhuu
- Jossittaja
Jos äänestit porvareita viime vaaleissa, niin olet kohtalosi ansainnut.
- ehdotus
Ois parempi jos kaikki olis eläkkeellä het koulujen jälkeen,jonnekki tonne 45-vuotiaiksi ja sitte siirryttäis työelämään ja oltais töissä niin kauan ku elonpäiviä piisaa.
- aina töissä
Itse pääsisin 62 vuotiaana. Töitä on painettu 17kesäsestä, ilman päivänkään työttömyysjaksoa, edes sairaslomaa... Edellisen laman aikana oli pakko työllistää itse itsensä, ja siitä lähtien pienyrittäjänä, ilman lomia ja pekkaspäiviä, ei ole herkkua sekään. Mutta töitä on painettu, pitäis niistäkin veroeuroista joku kiitos saada. Tai ehkä paremminkin siitä, ettei ole luonne antanut periksi heittäytyä sosiaaliturvan varaan, sekin olisi onnistunut.
- mielenkiintoista
Aika erikoisia mielipiteitä joillakin käytännön työelämästä tietämättömillä teoreetikoilla. Mielestäni korkeakouluopintoihin pitäisi sisällyttää pakollinen puolen vuoden työharjoittelu Siwan kassalla.
- huuhtelu
kynegoloogi (roskakuski)
"Äityisvuodet välissä siirtäisivät eläkeikää vieläkin kauemmaksi." Kuulostaa mielenkiintoiselta. Kuinkahan moni sitten tekisi lapsia tai jäisi niitä hoitamaan???
- "eläkkeellä" !
On se niin makeaa tää pokeriammattilaisen elämä. Saa nukkua niin pitkään ku huvittaa ja rahaa tulee ku roskaa. Motto: It's cool to be a poker pro. ;-)
- taivas
ammu ittes nilkki
- ampuisin?
taivas kirjoitti:
ammu ittes nilkki
Maistuis varmaan makea elämä sullekin xD
- Jännä homma
Ja enää ei voi sanoa että vietetään leppoisia eläkepäiviä, osa kun kupsahtaa ennen eläkettä.
- panssarikenraali
meikäläinen 0n nyt 32 ja jäin eläkkeelle ku nappasin lotossa 2mijluunaa että terwe.ps.köyhät kyykkyyn
- <zxcasd
panssarikenraali kirjoitti:
meikäläinen 0n nyt 32 ja jäin eläkkeelle ku nappasin lotossa 2mijluunaa että terwe.ps.köyhät kyykkyyn
Eihän eletä edes noin vanhoiksi.Ei tarvitse valtion maksaa kellekkään eläkettä.Ei varmaan ole koko eläke systeemiä enää muutaman vuoden päästä.
- hiiteen
valtio kerää rahaa, mitäpitenpää oot töissä sitä .vähenmän sinulle jää nautittavaksi niistä rahoista mitä oot työlläs ja ylityölläsi hankkinnut MINÄ ainakin haluun päästä nauttimaan NIISTÄ RAHOISTA JOTKA OON RUUMMILLISELLA TYÖLLÄ HANKKINUT valtio on varmaankin ottannut sille kuuluvan osan ja vähän ylimääräistäkin minkä takia pitäis antaa valtiolle kun se tuhoo itseänsä koaika
- lisääntyy
Pimeä työ vain lisääntyy kovaa vauhtia kun ei ole enää eläke turvaa motivaationa työ uralla, itse teen mieluummin pimeänä koska todennäköisesti en tule saamaan mitään eläkettä, elin ikä ei riitä siihen tai sitten olen jo niin hunossa kunnossa että nautin "eläkkeen" jossain köyhien laitoksessa!! Ihmisiä pelotellaan eläke iän siirtymisillä ja leikkauksilla ja samaan aikaan päivitellään miksi ihmiset mieluummin ottavat pimeää työtä, kapitalismin logiikkaa!!
- pistepistepiste...
vittu mitkä pellet saa päättää asioista meiän puolesta.
- joo että semmosta.
Maahanmuuttajat saa pari leipää lisää, kun me ollaa töissä
- ---
nuoria työttömiä kyllä riittää. miksi nostaa eläke ikärajaa kun laittasivat mieluummin jo eläkkeensä ansainneet eläkkeelle ja taas vuosia lisää jaksavat nuoret pois työttömyys kierteestä.
- einäin
tän hetken vnahemmista ja luultavasti nuorista meistä tulee niitä marttyyreitä jotka köpöttää juuri sen henk.kohtavustajan kera tuolla esim. rakennustyömaalla... eiköhän 50 vuoden kuluttua viimeistään valtio tajua tehneensä virheen. harmi että meidän täytyy kärsiä nyt niiden ajattelemattomuudesta... ( demokratia) kansa päättää mutta taitaa olla jo suomikin kallistunut vakaasti byrokratiaan(eletään tiukoissa säännöissä niihin kykenemättä vaikuttaa). eihän me useat saada ääntämme kuulumaan ellei äänestetä uusia valehtelijoita ja tyhjänlupaajia
- 61 v eläkkeelle
menin peruskoulun jälkeen heti töihin ja koskaan en ole ollut työtön.nyt 20v töitä painettu täysillä.työssäoloaika otettava huomioon eläkettä laskettaessa.
Sun mielestäsi esim. opettajia ei tarvittaisi varmaan laisinkaan. Tai jos tarvittaisiin, voisivat alkaa duunin suoraan peruskoulun penkiltä. Sori, ei tää yhteiskunta ihan sillä pyöri kumminkaan. Jonkun pitää opiskella ihan korkeakoulutasollakin.
- työnorjana
työpäivä 12 tuntia ja työviikko 7 päivää oli työelämän alku 15 vuotiana. Palkolliset renki ja piika sanottiin irti, kun kansakoulu päätyi ja työ alkoi. Isä vaati työhön ( maatalous majoitus ja matkailu yritys) perusteli, ettei yksikään työantaja ota, eikä ole velvollinen maksamaan mm. eläkemaksuja eläkettä alkaa kertyä vatsa 23v. Eikä kukaan ole velvollinen elättämään eikä maksamaan koulujani. Virallinen eläke ikäni on kuitenkin 63 v. 8kk 14 päivää. Mielestäni olen ansainnut tuon 45 työvuotta ja eläkkeeni siis 60 vuotiaana.
- älyttömyyden huippu
Kansanedustajan homma on kai luottamustoimi, sitä ei työksi lasketa. Erilliset eläke-etuudet pois kansanedustajilta.
- jotain hyvää
Erikoiseläke-etuudet pois kansanedustajilta - samalle viivalle kansalaisten kanssa.
- eläkkeelle
Silloin kun olet vanha, eläkeikä on nostettu sataan vuoteen, joten luuletko tosiaan pääseväsi eläkkeelle. Tai ehkä silloin kaikki eläkeet on kokonaan lakkautettu.
- weskuu
Nuoret venaa et sodan jälkeen syntyneet ahneet paskanaamat kuolee sorvin ääreen ! Kyllä valtaosa on jo työs tehny , kalmanlaitumille vaan , ei teitä enää tarvita kun korkeintaan lasten lapsia hoitamaan ja varakukkaroksi
- jessssss!
Onneksi kuolen, ennen kuin tuo eläkeikä täyttyy. Kuvitelkaa itse 75-v. mummeli "juoksemassa" tupakkinurkalle käräyttämään käryttelijöitä. Tai ylipäätään muuten vain olemaan samalla aaltopituudella vuoden 2040 murrosikäisten kanssa. Jiihaa! Tämä eläkealoite on ilmiselvä provokaatio. Tai sitten sen tarkoitus on vain alentaa eläkkeitä euromääräisesti (kuten nykyisenkin eläkeiän muutoksen).
- ilmiselvää
Ihmiset eivät jaksa työelämässä yhtään kauempaa kuin jaksavat. Kun eläkeikää nostetaan, varhennetut eläkkeet alenevat (entisestään). Säästökeino siis. Lopputulos: tee työtä hautaan saakka, tai kidu. Kuka tämän sanoisi ääneen politiikan foorumeilla? Ei edes nykykommarit. (Minä sanoisin, mutten ole poliitikko. Perustetaan uusi puolue. Ajetaan ala- ja keskiluokan asiaa, progressiivista verotusta, hyvinvointivaltiota, pääomatulojen verotusta. Jos riistäjät karkaavat tämän takia Kiinaan, niin karatkoot. Goodbye.)
- opedopepope
juokse siinä sitten murkkujen perässä. Voisiko tässä 45 vuoden uraputkessa edes ottaa huomioon sen, että joihinkin ammatteihin valmistuu 2 vuodessa, joihinkin toisiin esim. seitsemässä? Tai kahdessatoista?
- tommonen
ehdotuksen esittäjä joutaa,mielenvikainen on,ei tajua todellisuudesta sillä.vielä 80luvulla pääsi eläkkeelle ,jos osasi näytellä mielenvikaista,ei tarvinnut olla oikeesti vikaa päässä.
- täysin järjetön, mitään tyh...
Eläkeistä, vittu että äijä on sekaisin.
- Minä vaan
Vasta 87vuotiaana, kun hoidin lapseni kotona ja opiskelin ammattiin vasta sen jälkeen ja työuraa on takana varsinaisesti vuosi ja viisi kuukautta kun opiskelen vieläkin. eli saattaisi eläke ikä siirtyä vieläkin
- rankaisemaan
Onpa hieno uutinen. Aktiivisena ja innostuneena opiskelijana minua siis rankaistaan tulevaisuudessa. Itse olisi 76 vuotias kun pääsisin eläkkeelle. Onneksi olen aloittanut eläkesäästämisen :) hohhoijaa!! Edellisillä ammatilla en työllistynyt. Nykyisellä työllistyn ja olen jo töissä koulutuksen ohella. Aion jatkaa työn ohella kouluttautumista...kannattaako edes? järki käteen! Lama tulee kolisten...eihän ihmiset edes pääse töihin..näin meillä hyvinvointivaltio lintukodossa!!
- itse..
..pääsisin nauttimaan eläkepäivistä jo 90 vuotiaana :) Mikäli nyt heti pääsisin vakituiseen työhön!
- tttane
työhän vapauttaa...suomihan oli natsisaksan aseveli ja näinhän luki ausvitsin portilla.historiahan toistaa itseään selvästi.....
- tehty lasketaan.
Itse aloiten töiden teon verokortilla (tätä ennen toki pimeänä pientä kiireapulaisen hommaa..) 13 vuotiaana koulun ohlla/kesälomilla, ja tauotta olen atkanut siitä asti osa-aikaista työtä, kunnes lukion jälkeen olin vuoden kokopäivätyössä ansaitsemassa rahaa säästöön opiskeluun. Sitten opiskelin ammatin ja nyt 26vuotiaana ollut jo useamman vuoden kokopäivätyössä (tietysti vuosittain kouluttanut itseäni ja nyt olisi tarkoitus opiskella ammattikorkeakoulututkinto työn ohessa). Jos osa-aikatyö lasketaan niin tuon mallin mukaan minä pääsisin eläkkeelle 58- vuotiaana :) Mahtavaa!! ja silti lukio-, ammatti- ja ammattikorkekoulutuksen sekä yliopiston kuersseja lukeneena:) En olekaan koskaan oikein ymmärtänyt laiskiaisia, jotka keskittyvät vain opintoihinsa eivätkä tee ohella työtä... Onko se muka niin vaikeaa olla esim vain viikonloput töissä ja keskittyä viikot opiskeluun?? Pakko huomauttaa, että itselläni on kyllä laaja ystäväpiiri ja sosiaalinen elämä, sekä harrastuksia jos joku epäili..
- veikkaanpa
En kuule usko että meidän eläkeikiä missään tapauksessa lasketaan ensimmäisestä kesäduunista alkaen. Varsin todennäköisesti työvuodet alkaisivat karttua siitä, mistä eläkkeetkin, eli oliko se nyt 23. ikävuoden jälkeen. Olen minäkin aloittanut kesäduuneilla 14-vuotiaana ja tehnyt töitä opiskelujen sivussa jokseenkin koko ajan. Silloinhan eläkeikäni voisi olla vaikka 59 - varsin kohtuullista, saattaisin sinne asti jaksaakin. Mutta veikkaanpa, ettei sivutyönä tehtyä lasketa, vaan työurani katsottaisiin alkaneen 30-vuotiaana, jolloin aloitin päätoimisena. Miinus tietysti äitiysvuosi, eli eläkeikä heilahtaisi 76:een. Omien puheidensa mukaan vähän joka toinen tälläkin palstalla on painanut täyspäiväisesti töitä jo esipuberteetti-ikäisestä, mitä kovasti eppäilen, koska Suomen laki kieltää lapsityövoiman käytön. Enkä kyllä ketään kehottaisi jättäytymään pelkän peruskoulun päättötodistuksen varaan ja pyrkimään työelämään 16-vuotiaana. Mistäs me silloin ammatti-ihmiset saisimme vaativiin työtehtäviin? Ei tämä yhteiskunta ihan tiskarinapulaisten ja lautapoikien varassa pyöri.
- Kun..
Menemme kepin kansa töihin..Selkä kyttyrässä...heheh
- tavalla...
ei ainakaan saada lisää lapsia syntymään, kun äitiyslomakin siirtää eläkeikää! Ihankuin naiset eivät jo muutenkin olisi huonommassa asemassa. Olipas tosiaan naurettava ehdotus. Kaikki luuserit, jotka ovat keskeyttäneet suunnilleen yläasteenkin ja siirtyneet jonnekin raksalle töihin, olisivat kaikkein parhaimmassa asemassa.
- .............
vain kade niille,jotka ovat menneet esim. suoraan peruskoulusta työelämään..jokaisen oma asia varmaan,opiskeleeko,miten kauan opiskelee vai pääseekö ansaitsemaan nopeasti...En kyllä yhtään sanoisi luuseriksi ihmistä, joka omalla työllään pärjää!!
- omalla työllään
............. kirjoitti:
vain kade niille,jotka ovat menneet esim. suoraan peruskoulusta työelämään..jokaisen oma asia varmaan,opiskeleeko,miten kauan opiskelee vai pääseekö ansaitsemaan nopeasti...En kyllä yhtään sanoisi luuseriksi ihmistä, joka omalla työllään pärjää!!
paremmin kuin ammattitutkinnon ja pätevyyden hankkinut? No huh huh. Itse asiassa en taida tuntea montakaan, joka on pelkällä peruskoulun päättötodistuksella työtä edes saanut - muuten kuin suhteilla ehkä. Tuollahan nuo näyttävät notkuvan ostarin kulmalla kaljapullo kourassa, työn sankarit. Enkä kyllä haluaisi esim. hammaslääkärikseni kaveria, jonka korkein oppiarvo on peruskoulusta päättötodistus! Turha hurskastella, että menkää duuniin älkääkä valittako. Paskapuhetta suoraan sanoen.
- töistä
suoraan hautaan. sehän olisi erittäin oikeudenmukaista. Kannatetaan. ja tehdään vielä niin että koululaisilta kesälomat pois, työttömiltä tuet pois, ansiosidonnaiset lakkautetaan ja työssäkäyvienkin lomat palkattomiksi. Jos sairastut, olet omillasi.
- isintytto
Olisin mieluummin töissä vaikkakin pidempään kun saisin olla terve. ei ole voinut nauttia yhtään eläkepäivää terveenä. Jouduin eläkkeelle 52 v.
- sitä
ehdottaa ihan mitä vaan. Mutta luulisi että suomalaisilla päättäjillä nyt olisi sen verran vielä järkeä päässä, ettei tällaistä ehdotusta noteerata millään tavalla. Vaikka kyllä välillä tuntuu että tässä maassa ollaan valmiita tekemään mitä uskomattomimpia uudistuksia. Voiko sitä kohta enää edes haaveilla auvoisista eläkepäivistä. Itse olen opiskelujen ohessa tehnyt töitä 15 vuotiaasta asti, mutta vähän kyllä epäilyttää tuo eläkkeelle pääsy. Alkaa tuntua aika turhalta maksella eläkemaksuja kun ei niitä pääse itse koskaan hyödyntämään. HERÄTKÄÄ ehdotuksienne kanssa!!!!
- olisi 60v.
Eli pidän tuota hyvänä ja kohtuullisena ehdotuksena. Eläkkeen historia on melkoinen alle 23 v. ei edes eläkettä tienannut. pienistä tulovuosista sitä ei makseta. ehdin tehdä täysiä työpäiviä 48 tuntia viikko joista en saa sentiäkään yli yksitoista vuotta.
- rojekti piällä
vain sellaisen joka ei itse ole tehnyt oikeaa työtä ollenkaan. Monet duunit vaan on niin rankkoja että ei niitä nyky työtahdilla tehdä yhtään yli 60:na jos siihenkään. Johonkin toimistoon voisin sen jälkeen lähteä pukupäällä istumaan ja keksimään vaikka eläkeikä ratkaisuja, siis sellasta "tärrrrkeää" ajatus työtä.
- KNPP
Minä pääsisin eläkkeelle siis 75-vuotiaana, kun työura alkoi myöhään venyneiden opiskelujen takia. Onneksi suvussa on sen verran geneettisiä sairauksia, että noin pitkälle en pysy työkykyisenä. Isukkikin potkaisi tyhjää kuusikymppisenä, oltuaan työkyvyttömyyseläkkeellä vuosikymmenen jos toisenkin. Varjosanomat taas napauttaa kärkevästi aiheesta: http://varjosanomat.com/?p=843
- Vertasitko
Kenties vuosiasi upottavaan suohon?Hmm,eihän 77cm ole vielä mitään,mutta 185cm?Hmm,siihenhän jo moni hukkuu!
- Onko järkee??
Ne, jotka käyvät amiksen pääsevät eläkkeelle 65-vuotiaana, mutta ne, jotka käyvät yliopiston, pääsevät 75-vuotiaana.
- aikaa viettävillä..
Varmaan hauskaa kun jopa 80 vuotiaana vasta saisi täyden eläkkeen :) Miehillä armeija vie 6kk eläkeikää kauemmaksi ja huonommalla tuurilla 11kk. Mutta jos aattelee jonkun lääkäriksi opiskelua ja se ei ihan mene lyhyimmällä kaavalla niin onhan taas toisaalta niillä tuloilla sitten mahdollista jo säästääkkin eläkettä toisin kuin pienituloisilla. Mutta opintolainat voi painaa pitkään päälle työelämän alkupuolella.
- Kyllä
Saisi tehdä muutaman vuoden oikeaa työtä, niin tietäisi mitä se on.
- Kansanryötäjien..
Palkkaan, eläkkeisiin sun muihin etuuksiin.. Ei vaikuta vaikka ovat pelanneet pörssissä kaikki suomen omat tulot ja rahat maailmalle ja omiin taskuihin, sitä me maksetaan...
- myydään..
Kansanryötäjien.. kirjoitti:
Palkkaan, eläkkeisiin sun muihin etuuksiin.. Ei vaikuta vaikka ovat pelanneet pörssissä kaikki suomen omat tulot ja rahat maailmalle ja omiin taskuihin, sitä me maksetaan...
Vedetkin maailmalle jossa sitä tarvitaan, sitten ostetaan itse ulkomaalaista pullovettä joka on suomesta myyty rahankiilto silmissä pois, rahat jaettu edustajien kesken...
- mahdollisuus.
saada töitä ylläpidosta.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796