kuinka hillitä "bilejuomista"..?

nainenyli20

Alkoholi ei ole koskaan ollut minulle sen suurempi ongelma. Minulla saattaa helposti mennä puolivuotta tai jopa vuosikin ilman että otan yhtään. Eli en ole riippuvainen siitä. Jos otan yhden ilta-oluen se kyllä jää siihen, ei ole pakko ottaa perään toista. Osaan siis nautiskella alkoholista kohtuullisinkin määrin. Mutta... Minulla menee aina ihan överiksi kun lähden juhlimaan eli baariin. Baarissa se menee kaikista pahimmaksi. Pointti on siis siinä, että kun lähdetään juhlimaan ei ole kiva lähteä sille linjalle ettei ota ollenkaan. Ja silloin kun ottaa muiden kanssa useamman niin minulla menee jokin vaihde päälle ja juon sitten itseni aina ihan hirveään humalaan. Sen jälkeen (kuten useimmat) teen todella sponttaaneja juttuja ja nolaan itseni. Onneksi en kuitenkaan melkeinpä koskaan ole joutunut toisten kannettavaksi. Jalat pysyvät aina alla. Ja kyllä tiedän, että kuulostaa tyhmälle. Olen minä yrittänyt vaikka mitä, mutta humalassa minä aina kierrän ovelasti kaikki esteet mitä olen laittanut tielleni. Inhottavinta on, että päädyn aina tarjoamaan yhdelle tai parille "ystävälle" ja hupsista vaan sinne meni pari sataa euroa. Enpä tiedä miksi edes kirjoitin tänne... Ehkä jos jollain olisi antaa pari vinkkiä. Kuinka hillitä itseään, ettei tunnissa mene se kuusi juomaa vaan enintään se yksi. Poikaystävä ei taida tykätä siitä ettei tyttökaveri osaa baarissa juoda nätisti. ja haluan vielä huomauttaa: eli ainoastaan baarissa tämä ongelma, eipä ihmeemmin muualla. Terassilla esim. yksi olut riittää. Ja alkoholi ei muuten kuulu elämääni. Ei tarvitse todellakaan joka viikonloppu olla ottamassa. Eli en koe mitenkään välttämättömäksi alkaa kokonaan absolutistiksi.

6

831

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun kontrolli

ei toimi alkoholin kanssa, niin ainoa vaihtoehto on olla ilman. asia ei muutu mihinkään vaikka se olisi "bilejuomista, kuten useimmat jne." nuo on vaan huonoja selityksiä huonosta juomisesta. sinä sen päätät, ei kukaan muu. jos baari = lärvit nii sitte on. asiasta pitää itse tehdä johtopäätös.

• niin silloin on ongelma. Eikö kuulostakin hassulta sanoa:"Minulla on ongelma mutta se ei ole ongelma". Noin alkaa alkoholismi; minäkin join nuorena harvoin, mutta bileissä homma karkasi. Join pakonomaisesti, kuten sinäkin. Eräitä vuosikymmenien takaisia asioita häpeän vieläkin. Kun muut pitivät hauskaa, minä yrjösin ja/tai mokailin muuten. Alkoholi otti hiljalleen yhä tiukemman otteen elämästäni ja hallitsi lopulta koko olemistani ja elämääni. Nyt sen tiedän, mutta turhan kallista koulua tuli käydyksi.

• kaffeemuki

Poimintoja tekstistäsi: - "Alkoholi ei ole koskaan ollut minulle sen suurempi ongelma. -- Minulla menee aina ihan överiksi kun lähden juhlimaan eli baariin." - "ei ole kiva lähteä sille linjalle ettei ota ollenkaan. -- minulla menee jokin vaihde päälle ja juon sitten itseni aina ihan hirveään humalaan." - "en kuitenkaan melkeinpä koskaan ole joutunut toisten kannettavaksi." - "Olen minä yrittänyt vaikka mitä, mutta humalassa minä aina kierrän ovelasti kaikki esteet mitä olen laittanut tielleni. -- Kuinka hillitä itseään, ettei tunnissa mene se kuusi juomaa vaan enintään se yksi." - "ja haluan vielä huomauttaa: eli ainoastaan baarissa tämä ongelma, eipä ihmeemmin muualla. -- "en koe mitenkään välttämättömäksi alkaa kokonaan absolutistiksi." Vaikuttaisi siltä, että tiedostat juomisesi olevan ongelma, mutta haluaisit kuulla vakuutuksia siitä että ongelmaa ei ole? Saisit siunauksen "spontaanille bilekäyttäytymisellesi" joka on todellisuudessa sitä, että menetät juomisesi kontrollin ja hankit vaikeuksia? Jonkun pitäisi keksiä keino, miten et kaataisi liikaa juomaa kurkkuusi kun itselläsi keinoja ei ole, mutta juomisen lopettaminen ei oikein tule kysymykseen. - "Enpä tiedä miksi edes kirjoitin tänne...". Jos olisit kohtuukäyttäjä, sinulla tuskin olisi tarvetta kertoa juomisestasi muille? Tästä tuli nyt aika suoraa tekstiä, mutta ei ole tarkoitus loukata. Tarinasi vain näyttää näin alkoholistin silmin niin pelottavan tutulta.

• Spriten_voimalla

ja paljon on aloittajan kertomassa omakohtaisestikin elettyä, mutta se täytyy aloittajan eduksi sanoa, että hän on sentään havahtunut kirjoittamaan tänne eli jonkinlainen herätys siitä, että oma juominen ei ole nyt ihan järjestyksessä, on tullut. Minulla se ei valjennut vielä kovinkaan nuorena, vaikka krapuloita tuli kestettyä melkoinen määrä juuri siksi, että joka bileissä piti ottaa maksimimäärä. Eihän se puoliso siitä pitänyt, mutta ei siihen puuttunutkaan, joten pikkuhiljaa ajauduin jokapäiväiseen tissutteluun. Taisi tuossa jo jossakin kirjoituksessa tulla esiin se, että alkoholismia hoidetaan sillä, että ollaan ilman alkoholia. Muuta lääkettä ei ole - eikä oikeastaan tarvitsekaan olla. Selvinpäin elämä on parempaa :)

• arjvvvvvvvver

Helppo kikka on juoda lasi vettä jokaisen alkoholi annoksen (=lasillisen) jälkeen ja muistaa syödä myös juomisen aikana. Hillitsee kummasti!

• talvi tulloo

Mahdatko enää käydä täällä vinkkejä hakemassa vai oletko raitistunut? Kohtuujuojaksi sinunkaltaisesi alkoholinkäyttäjän on vaikea ruveta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1449
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      816
    Aihe