lavatanssikengän pohja?

neuvoa kaipaava

Tarkoitus olisi suunnata ensimmäistä kertaa lavalle ja hankkia myös hyvät lavatanssikengät. Lähinnä mietityttää pohjan materiaali, haljasnakainen vai sellaista kovaa muovia, jolla voi tanssia, mutta jolla voi myös kävellä ulkona. Tanssikenkämyyjistä toisen mielestä ehdottomasti nahkapohjaiset ja toisen mielestä ehdottomasti muoviset, kuulemma kätevämmät, ei siis tarvitse ruveta kenkiä vaihtelemaan. Mitä mieltä te kokeneet lavatanssijat olette? Kummilla on parempi tanssia? Entä onko tuo kenkien vaihtaminen ihan yleinen tapa vai näkeekö sitä vähemmän? Vai kannattaisikohan sitä ensimmäisen kerran käydä tanssahtelemasa ihan vaan omilla vanhoilla ei-tanssikengillä, jotka kyllä ovat hyvät jalkaan, mutta pohjan materiaali varmaan "väärä", ja sen jälkeen tuumata mikä se itselle parhaiten sopii...

8

7862

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...paljolti siitä, mitä tanssiharrastukselta odottaa ja millä tavoin siinä aikoo edetä. Ihan tavllisilla kovapohjaisilla (muovi) minäkin ensimmäisen vuoden tanssin. Sitten alkoi tulla tarvetta sekä pitoon että luistoon hiukan enemmän. Niinpä hankin haljasnahakapohjaiset tanssikengät. Sellaisia ehdin kuluttaa loppuun ainakin neljä paria, kunnes boogie vei mennessään, ja sekoitekumipohja alkoi tuntua oikealta valinnalta. Niinpä sitten muutaman vuoden jälkeen siirryin Bleyereihin, joita kuluikin loppuun 13 paria. Vaatimukset kuitenkin kasvoivat kaiken aikaa, joten tanssilenkkarit (ensin treeneihin ja sitten jo lavoillekin) alkoivat antaa optimituntumaa erilaisiin lattiapintoihin. Toimivat oikeastaan aina. Haljasnahkapohjat vaativat paljon huoltoa (liukastusaineet joissakin paikoissa ovat kiusallisen tarttuvaa tavaraa) eikä niillä voi ulkona liikkua kuin vain aivan kuivalla asfaltilla autolta sisään ja takaisin. Sekoitekumipohjat sensijaan sietävät jokseenkin mitä tahansa. Tanssilenkkarit ovat ergonomiankin kannalta jaloille miellyttävämmät ja antavat aivan eri tavalla joustoon (baunssiin) potkua kuin kovapohjaiset tekevät.

• Ensimmäiset kerrat selviät varmasti omilla kengilläsi, jos ne eivät vain ole liian pitävät. Haljasnahkakenkiä en menisi ostamaan ensimmäisiksi tanssikengiksi. En tosin niitä ole koskaan omistanut, koska: - vaativat enemmän huoltoa - ovat usein liian liukkaat - kuluvat muovipohjaa nopeammin - huussireissut hietikolla eivät tee hyvää pohjalle. Ja nuo päättelyt ovat siis täysin muiden puheiden pohjalta tehtyjä, omia kokemuksia ei ole. Ensimmäisiksi kengiksi en myöskään valitsisi paksupohjaisia tanssilenkkareita, vaikka itse niin teinkin. Ne ovat sinänsä ihan ok valinta. Suurimpana plussana se, että hyvä vaimennus kuolettaa hämmästyttävän hyvin iskuja eivätkä jalat kipeydy ollenkaan yhtä paljon kuin monissa muissa kengissä. Miinuspuolia kuitenkin löytyy: ne ovat hieman kömpelöt ja jalkaterä joutuu alussa kestämään ylimääräistä rasitusta (kenkä ei tuo jalkaholvia keskeltä). Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, mutta ainakaan tiettyjen vaateyhdistelmien kanssa ne eivät omaa silmää miellytä. Suosittelisin matalaa tanssilenkkaria. Le Papillion on parhaita yleismalleja. Vaimennusta ei juuri ole, mutta kenkä istuu hyvin ja on pitävyydeltään hyvä suurelle osalle lattioita. Oma suosikkini tällä hetkellä on Sanshan matala lenkkari, mutta siinä on jo joitain lenkkarin huonojakin puolia, vaikka erinomainen kenkä onkin.

• Drago`

Sekoitekumipohjat. Sopivasti luistoa ja pitoa. Paljon helpompaa kun ei tarvitse kesälavan makkarakojulle suunnatessa miettiä kenkien vaihtoa. Haljasnahka on hyvin epäkäytännöllinen, se on kovin arka materiaali.

• msmimmi

Itse asiassa, tanssikenkien pohjamateriaali on täysin makukysymys. Säämiskää pidetään vaikeahoitoisena ja vain sisäkäyttöön sopivana, mutta 5 paria Diamantin kilpatanssikenkiä loppuun käyttäneenä voin todeta, että pohjat kestävät kyllä muuta kenkää kauemmin, eivät vaadi jatkuvaa raapimista (lähinnä luistoa/pitoa voi säädellä teräsharjalla raapimalla) ja niillä voi kulkea ulkona säällä kuin säällä. Vesisateessa, lumihangessa, kuralätäköissä... Hyvä niksi on ottaa wc:ssä yksi käsipaperi ja astua sen päälle, se riittää poistamaan kosteuden ja lian pohjista sisään tullessa. Diamantin THUNIT-pohjasta itsellä on vain huonoja kokemuksia. Pohja oli uutena aivan järjettömän liukas mutta kului nopeasti "puhki" ja luisto loppui siihen, kokonaan. Tanssilenkkareista ja naisten ns. harjoitustossuista voin sanoa sen verran että ammattilaiset (ortopedi yms.) varoittavat näitten käytöstä koska ne eivät tue jalkapöytää lainkaan vaan päkiän ja kantapään väliin jäävä osa jalasta on kuin tyhjän päällä. Suosittelen kokeilemaan ensin vanhoilla kengillä, miltä ne tuntuvat jalkaan rasituksessa ja miten pohja toimii. Ota vaikka käytössäsi olleet kengät tanssikenkäkauppaan mukaan ja esittele pohja siellä, asiantunteva myyjä osaa verrata sitä tanssikenkien pohjamateriaaleihin.

• Tanssilattian liukkaus/pito voi vaihdella kovastikin eri paikoissa. Erityisesti tuntemattomaan paikkaan mennessäni varaudun poikkeuksetta kahdella eri kenkäparilla, jotta voi tarvittaessa "vaihtaa suksia luiston ja pidon mukaan". Myös illan kuluessa lattian luisto/pito voi muuttua. Parketin tai tanssilattian pinta voi vaihdella tahmean tarttuvasta luistinradan liukkaaseen. Näihin kaikkiin on syytä varautua. Ohessa puhuttiin tanssilenkkareista. Itsellänikin on yhdet, mutta en ole mieltynyt niihin.

• tanz schuh

"Tanssilenkkareista ja naisten ns. harjoitustossuista voin sanoa sen verran että ammattilaiset (ortopedi yms.) varoittavat näitten käytöstä koska ne eivät tue jalkapöytää lainkaan vaan päkiän ja kantapään väliin jäävä osa jalasta on kuin tyhjän päällä." Tämä ei ole normaalilla tavalla toimivassa jalassa ongelma. Itse asiassa hyvin suuri osa tansseista tanssitaan tossuilla, joissa ei ole kaaritukea: miesten balettitossut, jazztanssitossut, jne. Monet lajit tanssitaan paljain jaloin: nykytanssi, Bollywood, jne. Paljaalla jalallakaan ei ole kaaritukea :) Mikäli jalan kaari on madaltunut, tai jalkaterän toiminnassa on muuta vikaa, kannattaa toki kiinnittää huomiota siihen millainen jalkineen muotoilu on. Mutta tosiaan, normaalilla tavalla toimiva jalka toimii itse asiassa parhaiten ilman tukea (vrt. paljas jalka). Ei sitä turhaan kehoteta ihmisiä kulkemaan paljain jaloin, sehän nimenomaan vahvistaa jalkaterän lihaksia ja jalan kaarta! Tuttu tanssinopettaja ja fysioterapeutti on sitä mieltä, että tanssitossussa nimenomaan ei tulisi olla mitään mikä jäykistää jalan keskiosaa - yllämainituista syistä. Jalkaterän lihaksisto jää heikoksi jos tuki tulee ulkopuolelta, jolloin a) tekniikka kärsii ja b) jalkaterä saattaa vammautua harrastuksen edetessä koska lihastuki on jäänyt kehittymättä mutta askellukset ja liikkeet muuttuvat vaativammiksi.

• ei nahkaa

Aloita vaikka kengillä jossa on ns. PU-pohja tai kumiseos. Ne kestävät kosteutta ja kävelyä ulkona. Esim. Bleyerit, Pomarfinn tai Topman. Ovat vielä ihan siistin näköiset, paitsi harmaat Pomarfinnit ;) Tanssilenkkarit ovat myös ihan ok. Minua korkea pohja ei miellytä, enkä saa siitä hyvää tuntumaa. Löytyy myös matalampia lenkkarimalleja. Niin ja tietysti rokkitossut. Itse käytän lähes aina nahkapohjaisia kenkiä. Olen käyttänyt jo parisenkymmentä vuotta ja ne sopivat minulle. Hyviä nahkakenkiä voi korjauttaa suutarilla ja niillä on pitkä käyttöikä. Nahkapohjat voi karkeasti jaotella kahteen eri tyyppiin. Haljasnahka (nupukkipinta/mokka) ja raakanahka. Nuo kolme ensimmäistä vaatii huomattavasti enemmän hoitoa. Pohjiin kannattaa levittää kyllästeainetta. Sitä voi ostaa suutarin liikkeistä. Kosteutta pitää silti välttää. Esim. Aris Allen raw lether sole tai Diamant nupukki- pohjalla. Diamantin kenkä on todella hyvä jalassa, mutta nupukkipintainen pohja menee tukkoon lava- olosuhteissa nopeasti ja kengistä häipyy pito. Pohja täytyy sitten harjata auki teräsharjalla tai yksi tapa on pestä pohja saippuavedella ja kynsi- harjalla. Kenkien nahka- ja muovi/kumipohjille on omat kannattajansa ja olosuhteet ratkaisevat kumpi materiaali sopii lavalle ts. onko parketti liukas vai tahmea. Tuskin yksiselitteistä vastausta on, mutta kokeile ja löydä mikä sopii sinun jaloillesi parhaiten.

• alkuperäinen kysyjä

hyvistä ja asiallisista vastauksista! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe