Tästä on varmasti ollut runsaasti puhetta aiemmin, mutta kysyisinpä vielä minäkin paria asiaa liittyen toimittajan uran alkuun. Eli olen yliopisto-opiskelija, jota kiinnostaisi kirjoittaa silloin tällöin juttuja esim. maakuntalehtiin. En kuitenkaan ole opiskellut alaa lainkaan. Jos otan yhteyttä johonkin lehteen, pitääkö minun lähettää ns. hatusta vetäisty juttunäyte eli että keksin vain jonkin aiheen ja kirjoitan siitä jutun? Voinko ottaa aiheekseni esim. rivitaloasumisen ja kirjoittaa siitä jutun käyttäen ainoastaan kirjallisia lähteitä? Vai voinko jopa haastatella esim. jotain tuttuani? Kaipaisin siis ihan käytännön vinkkejä siihen, miten hoitaa ensimmäinen yhteydenotto :)
Toimittajaksi
3
633
Vastaukset
- Talouspäällikkö.
Juttuja tulee koko ajan ilmaiseksi. Olemmekin ajatelleet alkaa laskuttamaan toimittajia, mikäli heidän nimi julkaistaan artikkelin yhteydessä.
- Koulou
Suunnitelmasi kuulostavat hyvältä! Tee ihmeessä noin ja tarjoa juttujasi eri lehdille. Todennäköisesti aluksi saat vain kieltäviä vastauksia, mutta kyllä se lopulta tärppää!
- Kräks
Lehdet eivät ota juttuja. Tämän päivän taloustilanteen takia ulkopuolisilta ostoja on vähennetty radikaalisti, monet lehdet lopettaneet ne kokonaan.
Aikakauslehdet käyttävät vakituisia avustajiaan (en ymmärrä miten sellaiseksi pääsee!). Jos tarjoat juttujasi, suurin osa lehdistä ei edes vastaa sinulle tai sitten vastaus on: "meillä ei ole juuri nyt tuontyyppiselle jutulle tilaa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2091628Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1401394- 541143
- 551025
- 721005
- 106932
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52913Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82840
- 31774