Miksi pimeä on mustaa

miksei valkoista

Miksi pimeä havaitaan selaisena kuin havaitaan eli mustana, miksei pimeä voisi olla esim. valkoista tai vhreää?

Pystyykö sen selvittämään mitenkään että kaikki ihmiset havaitsevat mustan sellaisena kuin vaikka minä, ettei jollekin musta ole se mikä minulle on vaikka valkoinen tai vihreä?
Eikös värien kokeminen ole kullekin subjektiivinen kokemus jota ei voi verrata? Olemme vain oppineet että pimeä on mustaa, mutta itse mustan jokainen voisi periaatteessa hahmottaa minkä väriseksi tahansa, eli oku nähdä vaikka sellaisena kuin minä näen vihreän.

13

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häivähdys ruskeaa

...pimeä!

• miettineenä

moista. Kuinka eri tavalla hahmotamme ja näemme asioita. Kuinka mielenkiintoista olisi saada hetkiseksi vaikka sinun silmäsi ja katsoa maailmankuvaamme niiden takaa, ja sitten taas näiden omieni. Millaisiahan vivahde-eroja löytyisi?

Mutta itse kuitenkin lähinnä näkisin sen myös niin, että värit ovat samat mutta vivahde-erojahan varmasti löytyy paljon. Ja onhan meitä värisokeitakin niin sanotusti joukossamme jne. Samankaltaisia paljon ja sitten taas meitä, jotka eroavatkin massasta kaikin puolin. Ja tietenkin nuo rodullisetkin seikat huomioituna yms. Onhan näitä tekijöitä, jotka vaikuttavat, ei jaksa niihin nyt sen enempää perehtyä kuitenkaan. Mutta hyvä pointti.

• e i

ehkä sittenkään voi huijata noin helposti. Pimeä on sitä kuin näkyvää valoa ei heijastu. Ei heijastu vihreää tai muutakaan valoa.

Vertailun vuoksi kylmyys joka on siis lämmön vähäisyyttä. Miksi kylmyys ei tunnu lämpimältä tai vaikkapa savusaunalta. Outoa eikö totta.

• miksei valkoista

Että musta ja valkoinen eroavat muista väreistä siten että kaikki muut värit päätyvät valoisuutta vähentämällä tai lisäämällä aina mustaan tai valkoiseen, myös harmaa. Eli musta ja valkoinen eivät itse asiassa ole värejä vaan valoisuuden huippuarvoja tai valoarvojen äärettömyyksiä.

• luonne,,,

Mustalta ja läpinäkyvältä näyttävä avaruus ei ole sitä miltä se ihmissilmälle näyttää, avaruus on täynnä valoa, valo ei vain näy, koska suurin osa valosta menee ohi silmän, ei ole vielä tullut silmään ja silmä näkee valoa vain kun valo taittuu tai tulee suoraan lähteestään silmänpohjan näköhermoon.
      Kaikkialla ympärillämme on ympäristösämme on koko valoinformaatio, edelleen näemme aina vain sen pienen osan joka tulee silmän näköhermoon.

• nurmion

Ilmakehässä valo saa värinsä osuessaan ilmakehän ainesosiin. Eri pinnoista joihin valo osuu, heijastuu erilaisia värejä riippuen pinnan ainesosista. Avaruudessakin valo ja värit näkyy vain siellä missä valo osuu johonkin, tai sitten katsomalla suoraan valonlähteeseen.

• on sillä
        nurmion kirjoitti:

Ilmakehässä valo saa värinsä osuessaan ilmakehän ainesosiin. Eri pinnoista joihin valo osuu, heijastuu erilaisia värejä riippuen pinnan ainesosista. Avaruudessakin valo ja värit näkyy vain siellä missä valo osuu johonkin, tai sitten katsomalla suoraan valonlähteeseen.

Pitääkö olla eri vahvuuksinen suoja silmille jos katsoo suoraan aurinkoon avaruudessa maan kiertoradalla vs. katsoo aurinkoon maassa?

• eroa !
        on sillä kirjoitti:

Pitääkö olla eri vahvuuksinen suoja silmille jos katsoo suoraan aurinkoon avaruudessa maan kiertoradalla vs. katsoo aurinkoon maassa?

Auringon valo on äärimmäisen tuhoisaa silmille ja iholle ilmakehän ulkopuolella. Käsittääkseni avaruuskävelyn yksi suurimmista ongelmista on silmien/kasvojen suojaus säteilyltä. Se on verrattomasti voimakkaampaa kuin maan pinnalla.

Voit pohtia tuota vaikka siitä, että Aurinko värjää koko taivaan siniseksi tai vaaleaksi muuten kun se paistaa. Tämä johtuu siis vaan ilman sirottavasta vaikutuksesta. Avaruudessa ei tuollaista voi nähdä: on vain pistemäinen tai tietyt dimensiot omaava säteilylähde, jota ympäröi musta avaruus.

• mustaa ei havaita

Mustaa ei ylipäätään nähdä ollenkaan. Se erottuu vain taustasta, jossa sentään on jotain väriä. Musta ei siis sinänsä ole väri vaan värin puute. Mustasta ei tule valoa ollenkaan, joten sitä ei voi havaita. Musta = valon puute.

Pointtia kirjoituksessasi sentään on. Esim. vihreä pystytään määrittämään tiettyyn aallonpituusalueeseen, mutta se, miten koemme tuon värin, on sitten yksilöllistä (ehkä). Väreistä kun ei voi kuvailla, miltä ne näyttävät kuin väreillä. Näin voidaan miettiä, onko kaikilla ihmisillä esim. sama lempiväri - siis näkevätkö jotkut punaisen samanlaisena kuin minä sinisen. Ehkä kaikki pitävät samanlaisesta väristä, mutta sitä kutsutaan vaan eri nimillä.

• Miksi hiljaisuus havaitaan sellaisena kuin havaitaan? Miksei hiljaisuus voisi kuulostaa Black Sabbathin Paranoidilta?

• MaToMaanikko

Hiljaisuus on juuri kuulohavaintojen puuttumista. Musta on näköhavaintojen puuttumista. Känni on järjen puuttumista, vaikka tämä menee nyt off-topiciksi. Kaksi tuoppia on just sopiva.

• spektrin värit

Valkoinen ja musta eivät itse asiassa ole värejä olleenkaan, vaan ne ilmaisevat valon intensiteetin määrää.

Kaikki värit muuttuvat harmaan kautta mustiksi, kun valon intensiteetti eli määrä vähenee.

Valkoinen värinä on siitä erikoinen, että se on sekoitus useista väreistä. Parhaiten sen voi määritellä mustan kappaleen säteilynä lämpötilan ollessa 6000 .. 7000 K. Eli auringon pinnan lämpötilassa.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Blackbody-colours-vertical.svg

Myös esim. rautaa kuumentamalla saa tuon valkoisen värin esiin.

Jos jokin pinta on väriltään valkoinen, se tarkoittaa, että pinta heijastaa kaikkia auringon valon spektrin taajuuksia samassa suhteessa.

Ihmisen värien havainnointi on tosiaan hyvin subjektiivista ja on mukautunut auringon valon spektriin. Se tarkoittaa esim., että auringon valon normaali spektri aistitaan valkoisena.

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_body

• Ei se siitä muutu, mutta joku vopis sitä kutsua vaikka mustaksi jos haluaa. esim englantilaiset sanovat red.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      84
      2605
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1819
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1684
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      370
      1609
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1562
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1227
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1126
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe