Missä verensokeritesterissä on halvimmat testeriliuskat? Itselläni on ollut jo vähän aikaa AccuChek Compact johon testiliuskat maksaa 14.90e/17 (39e/3:n paketti=52kpl), ja pidän tätä kalliina pienellä palkallani, varsinkin nyt kun alan opettelemaan dieetin pitoa. Joskus käytän samana päivänä parikin liuskaa kun tarkkailen miten verensokeri reagoi eri ruokiin. Ajattelin että testerin vaihto varmaan olisi paikallaan jos liuskat halventuisi huomattavasti (Tosin AccuChek on kätsy kun kerran liuskoihin ei tartte koskea ollenkaan). Minulla ei ole mitään kummempia sairasvakuutuksia, korvaako mikään muu taho liuskojen hintoja (Kela jne)?
Verensokerimittarin liuskat
17
5943
Vastaukset
- Veijo
Onko näin että diabetespotilas maksaa itse liuskansa Suomessa,
Olen ottanut 650 sokerikoetta 3 kk aikana mutta liuskat, sen kummemmin kuin mittalaitekkaan ei maksa mitään.
Miksi niin paljon testejä?
Aloitin mittauksen kaksi viikkoa ennen kuin aloin tiputtamaan hiilihydraatteja pois ruoasta. Kolme päivää sen jälkeen putosi sokeriarvot noin 50%.
Tänään 3kk myöhemmin mittausarvot välillä 5,5- 7,5 mmol/l.
Pitkäsokeri oli 8. Tänään 5,5. Munuaisvaiva joka oli näyttäytynyt kahdella perättäisellä lääkärinreisulla on poissa.
Mitäkö tahdon sanoa? Tarkista Antti Heikkilän sivu ihan vakavissasi ja syö hyvää ruokaa Lääkkiden sijasta. Jos ruotsinkieli on hallussa niin vilkaise sivua kostdoktorn.se.
LCHF/VHH toimii.
D2 on osa insuliinituotannosta kunnossa. Vähennä hiilihydraatteja niin että oma elimistö jaksaa hoitaa homman.
terveisin hiilihydraattiraitis D2- D2 tulossa / ehkä ei
Jos et viitsi edes vastata alkuperäiseen kysymykseen, niin älä sekaannu tähän keskusteluun, varsinkaan jollain copypaste vastauksella. Minua ei kiinnosta sinun mielipiteesi dieetistä tai arvosi ennen/jälkeen.
- Veijo
D2 tulossa / ehkä ei kirjoitti:
Jos et viitsi edes vastata alkuperäiseen kysymykseen, niin älä sekaannu tähän keskusteluun, varsinkaan jollain copypaste vastauksella. Minua ei kiinnosta sinun mielipiteesi dieetistä tai arvosi ennen/jälkeen.
Olitko sinä alkuperäiskysymyksen esittäjä??
terveisin - Veijo
Veijo kirjoitti:
Olitko sinä alkuperäiskysymyksen esittäjä??
terveisinJatketaan nyt sitten vähän.
Olen lueskellut ja kirjoitellut vähä näillä sivuilla ja alan pikkuhiljaa ihmetellä patia asiaa.
Kun mainitsee vähähiilihydraatisen ravinnon hyvin toimivana hoitona diabetekseen niin paikalle ryntää sankoin joukoin vastustajia. En tähän mennessä ole nähnyt yhtään perusteltua vastausta/väittämää/luuloa.
Pelkkiä huitaisuja kaikki mistä läpikuultaa vain se että huitaisija ei edes tajua mistä puhuu.
Kai minä olen väärässä siinä että mielummin syön erittäin hyvää ruokaa tablettien ja insuliinin samoin edellämainittujen lääkeiden sivuvaikutuksen sijasta.
terveisin - D2 tulossa / ehkä ei
Veijo kirjoitti:
Jatketaan nyt sitten vähän.
Olen lueskellut ja kirjoitellut vähä näillä sivuilla ja alan pikkuhiljaa ihmetellä patia asiaa.
Kun mainitsee vähähiilihydraatisen ravinnon hyvin toimivana hoitona diabetekseen niin paikalle ryntää sankoin joukoin vastustajia. En tähän mennessä ole nähnyt yhtään perusteltua vastausta/väittämää/luuloa.
Pelkkiä huitaisuja kaikki mistä läpikuultaa vain se että huitaisija ei edes tajua mistä puhuu.
Kai minä olen väärässä siinä että mielummin syön erittäin hyvää ruokaa tablettien ja insuliinin samoin edellämainittujen lääkeiden sivuvaikutuksen sijasta.
terveisinKyllä, olen alkup. kysymyksen lähettäjä.
"Kun mainitsee vähähiilihydraatisen ravinnon hyvin toimivana hoitona diabetekseen niin paikalle ryntää sankoin joukoin vastustajia. En tähän mennessä ole nähnyt yhtään perusteltua vastausta/väittämää/luuloa."
Olisi kiva jos lukisit alkuperäisen kysymykseni, ja kerro sitten miten siihen liittyy tämä VHH dieetti.
Jos et voi vastata kysykseeni, älä rupea vastaamaan. - Veijo
D2 tulossa / ehkä ei kirjoitti:
Kyllä, olen alkup. kysymyksen lähettäjä.
"Kun mainitsee vähähiilihydraatisen ravinnon hyvin toimivana hoitona diabetekseen niin paikalle ryntää sankoin joukoin vastustajia. En tähän mennessä ole nähnyt yhtään perusteltua vastausta/väittämää/luuloa."
Olisi kiva jos lukisit alkuperäisen kysymykseni, ja kerro sitten miten siihen liittyy tämä VHH dieetti.
Jos et voi vastata kysykseeni, älä rupea vastaamaan.Minä menen ruokakaupaan ja saan sieltä avun.
Anteeksi törkeyteni mutta ymmärrän että jokainen hoitaa terveytensä niinkuin parhaaksi näkee ja hyviä uutisia ei koskaan ole liikaa.
terveisin - asiassa
Veijo kirjoitti:
Minä menen ruokakaupaan ja saan sieltä avun.
Anteeksi törkeyteni mutta ymmärrän että jokainen hoitaa terveytensä niinkuin parhaaksi näkee ja hyviä uutisia ei koskaan ole liikaa.
terveisinYmmärrän, että tarkoituksesi on hyvä. Kannatan suosittelemaasi ruokavaliota, mutta kannattaa muutama asia kuitenkin huomioida.
Todennäköisesti aloittajakin toteaa, että VHH on paras ratkaisu aterian jälkeisten verensokereiden kannalta. Omilla mittauksilla siihen saa parhaiten vahvistusta. Liikunnan vaikutus verensokereihin on myös hyödyllistä oppia. Paastosokereiden normalisointi terveen arvoihin vaatii ehkä erityisiä keinoja. Näiden vaikutuksen tutkiminen on hyödyllistä.
Muuten - mittasithan itsekin 650 kertaa ennenkuin uskoit VHH:n voimaan, vaikka sinulla oli Annika Dahlqvistin kirjoitukset käytettävissä. :)
Jos on tullut löysäiltyä ruokavaliossa ja liikunnassa, niin omamittaukset palauttavat ruotuun nopeasti. Mittauksia voi joka tapauksessa kuitenkin harventaa, kun on oppinut tuntemaan verensokereidensa käyttäytymistä.
Vielä lääkityksistä. Vaikka ruokavalio on ensimmäinen asia, jolla lähdetään liikkeelle, eivät kaikki kakkoset saa verensokereitaan kuntoon pelkästään VHH:lla, painonpudotuksella ja liikunnalla. Insuliiniresistenssistä ei välttämättä pääse riittävästi eroon. Tämä ilmenee mm. maksan tuottamana liiallisena glukoosina. Metformiini voi olla aivan välttämätön ja joissakin tapauksessa muukin lääkitys insuliini mukaan lukien. Joillakin haiman toiminta on niin heikentynyt, että sen insuliini ei yksinkertaisesti riitä ruokavaliosta riippumatta.
Niin. Olen itse ollut jo useita vuosia VHH:lla. Verensokerini ovat normaalit (eivät siis diabeetikolle normaalit). - Veijo
asiassa kirjoitti:
Ymmärrän, että tarkoituksesi on hyvä. Kannatan suosittelemaasi ruokavaliota, mutta kannattaa muutama asia kuitenkin huomioida.
Todennäköisesti aloittajakin toteaa, että VHH on paras ratkaisu aterian jälkeisten verensokereiden kannalta. Omilla mittauksilla siihen saa parhaiten vahvistusta. Liikunnan vaikutus verensokereihin on myös hyödyllistä oppia. Paastosokereiden normalisointi terveen arvoihin vaatii ehkä erityisiä keinoja. Näiden vaikutuksen tutkiminen on hyödyllistä.
Muuten - mittasithan itsekin 650 kertaa ennenkuin uskoit VHH:n voimaan, vaikka sinulla oli Annika Dahlqvistin kirjoitukset käytettävissä. :)
Jos on tullut löysäiltyä ruokavaliossa ja liikunnassa, niin omamittaukset palauttavat ruotuun nopeasti. Mittauksia voi joka tapauksessa kuitenkin harventaa, kun on oppinut tuntemaan verensokereidensa käyttäytymistä.
Vielä lääkityksistä. Vaikka ruokavalio on ensimmäinen asia, jolla lähdetään liikkeelle, eivät kaikki kakkoset saa verensokereitaan kuntoon pelkästään VHH:lla, painonpudotuksella ja liikunnalla. Insuliiniresistenssistä ei välttämättä pääse riittävästi eroon. Tämä ilmenee mm. maksan tuottamana liiallisena glukoosina. Metformiini voi olla aivan välttämätön ja joissakin tapauksessa muukin lääkitys insuliini mukaan lukien. Joillakin haiman toiminta on niin heikentynyt, että sen insuliini ei yksinkertaisesti riitä ruokavaliosta riippumatta.
Niin. Olen itse ollut jo useita vuosia VHH:lla. Verensokerini ovat normaalit (eivät siis diabeetikolle normaalit).Liikuntaa, minun tapauksessani pari 40min reipasta kävelyä koiran kanssa tarvitaan ettei poltettaisi lihaksia vaan rasvaa. Tämä liikunta riitää minulle hyvin.
Monet mittaukset johtuvat pääasiassa siitä että toimin samalla koekaniinina lääkärille ja diabeteshoitajalle. A.Dahlqvistin idea on niin hyvin perusteltu että uskonpuutteen kanssa ei ollut vaikeuksia missään vaiheessa. Aloitin kaksi viikkoa ennen LCHF aloittamista päiväarvoista 8-23. Kolme päivää myöhemmin oli korkein lukema 12-13. Nykyisin kun olen suurinpiirtein perillä siitä mitä syön ja reseptivalikoima sitä tietä kasvaa koko ajan mittaan harvemmin.
Painonpudotus tuli ilman että sitä tarvitsi sen kummemmin ajatella. Paino putosi nopeasti (16kg/2kk)vaikka luulen että alussa söin turhan paljon. Nyt on annokset puolta pienemmät.
Minun oma yksinkertaistus asiassa diabetes2 kohdalla on että oma elimistöni selviää tietyn sokerirasituksen ilman lääkitystä. Nyt olen löytänyt sen rajan ja sen mukaan eletään. Mariginaalia on joten ”systeemi” lepää. Uskon että sama pätee suurimmalle osalle d2 potilaita. Ei maksa glukoosia tyhjästä tuota. Aamun päivänkoittoilmiö on sitten luku sinällään minun kohdallani koska nukun 4-5 tuntia yössä ja syön vielä melko myöhään. Pitkästä sokerista ja lukemastani päätellen ei se ole suurempi huoli.
On selvää että jos insuliinintuotanto on täysin poikki niin silloin on vaikeampaa. Hiilihydraattien, vaikkapa kokonaan jos pystyy, poisjättäminen antaa kuitenkin tuloksena pienemmät vaihtelut ja pienemmän insuliinitarpeen, jopa D1 potilaille.
terveisin
- hinnat olla
Vähän riippuu ostopaikasta eli kalleimpia on apteekit, instrut ja vastaavat. Vähän halvemmalla voi saada paikallisen diabetesyhdistyksen kaupasta (jos sellainen on). Valmistajan hintoihin taitaa tulla postituskulut päälle. Mainitsemasi hinta on ihan ok-päästä, jos vertaa esim. Medishopin nettihintoja Suomessa, siis ovat kalliimpia. Ja heidän sivuillaan ainakin kaikkien valmistajien hinnat ovat suunnilleen samat, joten et taida pahemmin säästää mittarin vaihdolla.
Jotkut tilaavat netin kautta esim. Saksasta, kuulemma hinta tulee edullisemmaksi, vaikka huomioi postituskulutkin.
Muiden tahojen korvauksista... Suomessa diabetes-diagnoosin saannin jälkeen saa oman lääkärin määräyksen mukaisesti liuskoja ilmaiseksi hoitovälinejakelusta. Tosin 2-tyypin diabeetikoilla määrä on pieni, kait vain pari liuskaa viikossa (riippuu hoitomuodosta paljon). Ja jos diagnoosia ei ole, ei taida herua mitään. KELA ei korvaa tietääkseni.- tällä hetkellä
Diabetesliitto viittaa liuskamäärissä Käypahoitosuositukseen.
http://www.kaypahoito.fi/kh/kaypahoito?suositus=hoi50056#s11
Plamaglukoosin omamittaukset
Ilmenee, että suositus kakkostyypin diabeetikoille, joilla ei ole insuliini käytössä, on liuskamäärä viikkoa kohti 12 kpl.
Kuntien terveyskeskukset eivät juuri piittaa tuosta suosituksesta. Joissakin kunnissa saa täysin tarvittavan määrän. Useimmissa kakkoset saavat 50-200 liuskaa vuodessa.
Verensokerimittarin saa useimmiten terveyskeskuksesta maksutta. Diabetes-lehdessä on maahantuojien mainoksia mittareistaan. Tällaisen mittarin saa yleensä ilmaiseksi aloituspaketteineen, joissa on 5-10 kpl liuskoja. Mittareiden ilmaisjakelu on markkinointia. On tarkoitus saada käyttäjiä omalle mittarille ja sitä kautta lisätä liuskojen menekkiä. Liuskojen myynti on maahantuojien varsinainen business. Niillä tehdään rahat.
Liuskoja ei yleensä tosiaankaan kannata hankkia apteekeista eikä suomalaisista nettikaupoista. Niissä on ekstraa käyvän hinnan päällä. Maahantuojalta tai diabetesyhdistyksistä saa edullisemmin. Kalliita ovat joka tapauksessa itse hankittuna.
Käypä hintataso Saksassa on mittarimallista riippumatta 25-27 euroa/50 kpl. Kalliimpiakin paikkoja on! Joissakin paikoissa saa postimaksutta Suomeen tilaamalla esimerkiksi kerralla 200 euron edestä. Saksa on ilmeisesti edullisin hankintamaa.
Kela ei tosiaan korvaa liuskoja. Ajatuksena olisi varmaan kannatettavaa, että lääkärin määräyksellä saisi liuskojen hankintahinnasta Kela-korvauksen, mieluiten vielä 3 euron omavastuulla. Tulisi tasa-arvoa eri kuntien kesken liuska-asiaan.
Kakkostyypin diabetes on niin paljon yleistynyt viime aikoina, että terveyskeskusten jakamien liuskojen määrään tuskin on odotettavissa parannusta. Pikemminkin huononnuksia on odotettavissa kuntien taloudellisen tilanteen huonontuessa. Mitään painoa eivät päättäjät aseta sille, että kallishoitoisten lisäsairauksien ehkäisyssä myös tehokkaalla omahoidolla on suuri merkitys. Tähän kuuluu tärkeänä asiana verensokerimittaukset nimenomaan silloin, kun niillä ohjataan omahoitoa. - piipeily
oliko sulla tietoa saksan nettikaupasta?
- Katso_päiväystä
piipeily kirjoitti:
oliko sulla tietoa saksan nettikaupasta?
Ei taida kirjoittaja käydä enää tällä palstalla kun viestistä on yli 7 vuotta aikaa. Ja mitä siitä on enää hyötyäkään jos vastaisi sinulle (huomasitko edes että hän kyllä tiesi että jotkut tilaa Saksasta).
- kalle ensimmainen
kaupan hyllylla nakyi olleen noin 12e 50 kpl purkkeja..olivat tarkoitettu aasialaisille
- edes mittari
Oletan, että itsekin ymmärrät, että hintaa tulee melkoisesti lisää, jos täältä EU-alueelta (oletan alkuperäisen lähtee Kauko-Itään liuskaostoksille (ja mahdollisesti mittariostoksillekin).
Sanoisin, että aikas kalliita verrattuna paikalliseen palkkatasoon...
Mutta halusit varmaan ollakin vaan vitsikäs viestisi kera... - otettavaksi?
edes mittari kirjoitti:
Oletan, että itsekin ymmärrät, että hintaa tulee melkoisesti lisää, jos täältä EU-alueelta (oletan alkuperäisen lähtee Kauko-Itään liuskaostoksille (ja mahdollisesti mittariostoksillekin).
Sanoisin, että aikas kalliita verrattuna paikalliseen palkkatasoon...
Mutta halusit varmaan ollakin vaan vitsikäs viestisi kera...Oletko kuullut postista? Netin kautta voi tilata. Ei tarvitse lähteä paikan päälle. Tilaukseen tulee päälle toimituskulut, jotka eivät välttämättä ylitä suomalaisia postimaksuja. Kokonaishintaan toimituskuluineen tulee alv vielä maksettavaksi, jos sen määrä ylittää 10 eur. Yhtä tai kahta pakettia ei kannata kuitenkaan tilata.
En ymmärrä, mitä liuskojen ostamisessa tänne Suomeen on tekemistä ko. palkkatason kanssa? Yleensähän palkkataso jää Suomen alle. Japanissa on ainakin korkeammat palkat kuin Suomessa.
"Mutta halusit varmaan ollakin vaan vitsikäs viestisi kera..."
Täytyy sanoa, että sinulla on omituinen huumorintaju. Ei ollut tarkoitettu vitsiksi. Ehkä kysymys on osaamattomuudestasi. Itse ole tilannut ympäri maailmaa netin kautta erilaisia tuotteita. Ollut hyvät kokemukset.
Kallelta kysyisinkin. Onko sinulla kokemusta noista liuskoista? Ovatko ne joidenkin täällä tunnettujen mittareiden kanssa "yhteensopivia" vai onko kyse aivan eri mittarista ja sen liuskoista? Onko sinulla linkkiä? - on tarkoitettu
otettavaksi? kirjoitti:
Oletko kuullut postista? Netin kautta voi tilata. Ei tarvitse lähteä paikan päälle. Tilaukseen tulee päälle toimituskulut, jotka eivät välttämättä ylitä suomalaisia postimaksuja. Kokonaishintaan toimituskuluineen tulee alv vielä maksettavaksi, jos sen määrä ylittää 10 eur. Yhtä tai kahta pakettia ei kannata kuitenkaan tilata.
En ymmärrä, mitä liuskojen ostamisessa tänne Suomeen on tekemistä ko. palkkatason kanssa? Yleensähän palkkataso jää Suomen alle. Japanissa on ainakin korkeammat palkat kuin Suomessa.
"Mutta halusit varmaan ollakin vaan vitsikäs viestisi kera..."
Täytyy sanoa, että sinulla on omituinen huumorintaju. Ei ollut tarkoitettu vitsiksi. Ehkä kysymys on osaamattomuudestasi. Itse ole tilannut ympäri maailmaa netin kautta erilaisia tuotteita. Ollut hyvät kokemukset.
Kallelta kysyisinkin. Onko sinulla kokemusta noista liuskoista? Ovatko ne joidenkin täällä tunnettujen mittareiden kanssa "yhteensopivia" vai onko kyse aivan eri mittarista ja sen liuskoista? Onko sinulla linkkiä?että EU-hyväksyntää ainakin pitäisin tärkeänä. Kunhan mittari on varmasti samalla tavalla toimiva (siis mittausmenetelmä ym.ym.), jotta tuloksia voidaan verrata sitten esim. Suomen terveydenhoidon kautta saataviin tuloksiin. Eli mittari saadaan säädetyksi vartailukelpoiseksi täkäläisiin...
Toki, jos ei vielä ole sitä diabetesdiagnoosiakaan, niin samahan se on millä mittaa, kunhan sitten tietää miten mittaustulos on näytetty (esim. kokoveri vai plasma) eli osaa verrata oikeisiin raja-arvoihin.
Se mikä on tärkeintä minusta on se, että käyttää sitten samaa mittaria eikä vaihtele koko ajan. Mittaritarkkuudet kun ovat erilaisia ja tuloksissa saattaa olla yllättäviä eroja, etenkin, jos halutaan tarkasti seurata. Siis kaikissahan on virhemarginaalia, mutta eri mittarien ja mittarinvalmistajien tuotteissa on myös yllättäviä systemaattisia eroja tyyliin joku näyttää koko ajan vähän korkeampia, joku toinen taas vähän matalampia arvoja.
heips
mä saan ilmaiset liuskat Kiimingin Terveyskeskuksesta.
Noi on kieltämättä aika kalliita........mut mulle luvattiin alu
ssa (n. 5-v sitten) että mä saan ilmaiset liuskat.
Enpä ole koskaan kuullutkaan tuosta merkistä......itsellä
on ollut alusta asti joku Ascensia....
Mulla on myöskin ADHD, joten saan myöskin eläkettä, to-
sin aika pientä, alle 400 €/kk.......joten tuon takia mä sa-
an testiliuskat ilmaiseksi. Aloin saamaan eläkettä 15-vuo
tiaana rippikoulun jälkeen.
Mulla on siis Tyypin 2 Diabetes.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567207Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7193370Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1481650Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2781530- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911240
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2331173- 811134