Yamaha 40 vetol '99 hiipuu,palautuu,hiipuu

Tommander

Yamaha 40hp vetol 2-t autolube vuosimallia 99 sai muutama vuosi sitten oudon ongelman: kone käynnistyy ok, kulkee sen jälkeen normaalisti n 2 min (saavuttaa ok huippunopeuden) jonka jälkeen kierrokset tippuvat hitaasti ja joskus jopa pudottavat plaanista.

Kun kaasua vetää hitaasti silloin pienemmälle, kuulee selvästi että kierrokset _kasvavat_ hieman kun kaasu on vedetty alas noin 1/4:aan. Sen jälkeen ylläolevaa voi toistaa niin kauan kn jaksaa, tai tyytyä pienempään tehoon.

Tätä olen jo yrittänyt:
- tarkistin tulpat
- puhdistin bensafiltterin n kertaa
- puhdistin bensatankin, pumppasin letkun bensan filtterun läpi
- lisäsin ylimääräisen filtterin bensaletkuun
- latasin akun täyteen
- tyhjensin moottorissa olevia bensaletkuja
- uusin bensapumpun kalvot (auttoi ehkä hieman)
- purkasin ja putsasin kaasarit, ei ollut mitään näkyvää roskaa
- testasin ajaa ilman bensafiltteriä
- ilmausruuvi bensatankin kirkossa ollut auki koko ajan

...mikään ei tunnu auttavan! Help!

10

2995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkähänlainen rikastin kaasarissa on, jos se jää jostain syystä päälle, vois aiheuttaa kyseistä ongelmaa, jos kerran kylmänä toimii. Enemmän uskon kuitenkin siihen, että kun rikastin tippuu pois päältä, käy liian laihalla seoksella ja voima katoaa, onko varma että kaasarin suuttimet ei ole osittain tukossa. Uusilla tulpilla vois myös kokeilla.

• Tommander

siinä on automaattirikastin, mutta en ymmärrä mitä osaa rikastimella on ongelmassa?

Kaasarissa on neulaventtiili(?), jota voidaan säätää ulkopuolelta ruuvarilla. Mitä virkaa sillä on, onko se se rikastin?

Olisko maallikolle ymmärrettävää ohjetta missä kaasarin osassa tukkeutuminen voisi olla? Kaasarissa on kuppi alaosassa, jossa on kelluke. Keskiosassa on iso ilmatunneli joka näkyy purkamattakin, ja jossa läppä näkyy. Siinä on myös yläkansi jossa on erilaisia reikiä ja kanavia, sekä yllämaimittu neulaventtiili .

Kiitos vastauksesta!

• Tommander kirjoitti:

siinä on automaattirikastin, mutta en ymmärrä mitä osaa rikastimella on ongelmassa?

Kaasarissa on neulaventtiili(?), jota voidaan säätää ulkopuolelta ruuvarilla. Mitä virkaa sillä on, onko se se rikastin?

Olisko maallikolle ymmärrettävää ohjetta missä kaasarin osassa tukkeutuminen voisi olla? Kaasarissa on kuppi alaosassa, jossa on kelluke. Keskiosassa on iso ilmatunneli joka näkyy purkamattakin, ja jossa läppä näkyy. Siinä on myös yläkansi jossa on erilaisia reikiä ja kanavia, sekä yllämaimittu neulaventtiili .

Kiitos vastauksesta!

Ajattelin vaan, että jos rikastin jää päälle, saa silloin lämpimänä liikaa bensaa, mutta yleensä käynti muuttuu röpöttäväksi ja tulppien väri on tumma, normaalin vaalean ruskean sijaan, mutta ei tässä varmaan siitä ole kysymys.
        Se säädettävä neulaventtiili on varmaan seosruuvi, jolla säädetään pienten kierrosten seosta, siihen ei varmaan kannata koskea, jos sitä ei ole säädelty, vois tietysti avata puoli kierrosta ja kokeilla vaikuttaako.
        Alla on kuva pienemmän Yammun kaasarin alapuolelta pohja irrotettuna.
        http://www.aijaa.com/v.php?i=4582195.jpg
        Siinä on keskellä pääsuutin, se messinkinen jossa on reikä, sen yläpuolella on kumitulppa, jonka takana on tyhjäkäyntisuutin, molemmat suuttimet, suutinputki ja kaikki pikkukanavat näiden jälkeen, jotka menee kaasarin kurkkuun pitäisi putsata jollain liottimella, eli siis kaasarin joutuu purkamaan lähes kokonaan. Täytyy vaan olla tarkka että osat tulee samallalailla takaisin, itse olen käyttänyt digikameraa apuna. En tiedä mistä niitä litkuja saa, mutta varmaan auto ja veneliikkeistä.

• korjaus

Mieleen tulee, että kaasuttimien ohuissa kanavissa on piiri/piirit jostakin syystä tukossa ja laihalla käy. Käytitkö paineilmaa kaasuttimien puhdistamiseen? Ilmenikö toimintahäiriö talviseisonnan jälkeen? Toinen mahdollisuus on ilmavuoto, helppo paikallistaa "start-pilotilla/eetterillä" koneen käydessä.

Lukuisat ovat ne kerrat jolloin olen etsinyt kaasuttimesta, sytytyksestä ja herraties mistä vikaa ja loppusaldona olen saanut koneet pelaamaan kun olen ensin liottanut kaasuttimen kanavat CRC-Carburator cleanerilla ja tämän jälkeen painanut perään paineilmaa.

Ja tietysti sanomattakin on selvää, että nämä ongelmat ovat lisääntyneet kun bensa on muuttunut "tuoretuotteeksi" joka ei kestä tietyissä vehkeissä ja olosuhteissa hiukkaakaan säilytystä.

Tarkista myös, ettei tulpanjohdoissa ole vikaa ja etteivät lyö maihin. Tämäkin suht helppo tarkistaa.

• Tommdr

en käyttänyt paineilmaa, en ole ihan varma minne sitä olis kannattanut puhaltaa?

Ongelma tuli ensi kertaa muutama vuosi takaperin keskellä kesää maitokauppareissulla. Ei erityistä oireilua talven jälkeen.

Tarkastan vielä tulppakaapelit, ja vaihdan pian tulpatkin kun ei maksa melkein mitään.

Kun olen harrastelija, voisitko vielä tarkentaa mikä on kaasarin piiri, ja mitkä pienet kanavat? Ilmavuodon tarkistukseen tarvitsisin myös vinkkejä, osaan varmaan testata sitäkin.

Oudoin juttu tässä on että kone käy kuin uusi muutaman minuutin ja hiipuu vasta sen jälkeen. Ensin kone siis saa mitä tarvitsee, sitten ei, ja kunhellittää kaasua vähän, niin kone palautuu. Matkanteosta tulee vain vähän outoa kun vähän väliä pitää pudottaa kierroksia ja heti kääntää kaasua pohjaan taas...

• Tommander
        Tommdr kirjoitti:

en käyttänyt paineilmaa, en ole ihan varma minne sitä olis kannattanut puhaltaa?

Ongelma tuli ensi kertaa muutama vuosi takaperin keskellä kesää maitokauppareissulla. Ei erityistä oireilua talven jälkeen.

Tarkastan vielä tulppakaapelit, ja vaihdan pian tulpatkin kun ei maksa melkein mitään.

Kun olen harrastelija, voisitko vielä tarkentaa mikä on kaasarin piiri, ja mitkä pienet kanavat? Ilmavuodon tarkistukseen tarvitsisin myös vinkkejä, osaan varmaan testata sitäkin.

Oudoin juttu tässä on että kone käy kuin uusi muutaman minuutin ja hiipuu vasta sen jälkeen. Ensin kone siis saa mitä tarvitsee, sitten ei, ja kunhellittää kaasua vähän, niin kone palautuu. Matkanteosta tulee vain vähän outoa kun vähän väliä pitää pudottaa kierroksia ja heti kääntää kaasua pohjaan taas...

Ja mistä muuten saa cleaneria?

• rane05
        Tommander kirjoitti:

Ja mistä muuten saa cleaneria?

oletko vaihtanu vesipumun rattaan .mulla teki saman mutta summeri soi joten onko sulla summeri rikki.ilmeni juhannuksen jälkeen kun läksin mökiltä ajoin vähän matkaa kierrokset laskija summeri soi .vähä aikaa tyhjäkäynnillä anto olla niin taas mentiin.oletko vaihtanut siipipyörä milloin ? kone lämpenee siitä se voi jhtua.

• Män jo
        rane05 kirjoitti:

oletko vaihtanu vesipumun rattaan .mulla teki saman mutta summeri soi joten onko sulla summeri rikki.ilmeni juhannuksen jälkeen kun läksin mökiltä ajoin vähän matkaa kierrokset laskija summeri soi .vähä aikaa tyhjäkäynnillä anto olla niin taas mentiin.oletko vaihtanut siipipyörä milloin ? kone lämpenee siitä se voi jhtua.

Hei Rane, toi alkuperäinen viestiketju on jo kolme vuotta vanha....

• Mulla loppui kyseinen pulma nelikymppisestä HETOLISTA, kun keksin pumpata kaasarit täyteen polttoainetta letukussa olevalla pumpulla ennen reissua. (niinkuin manuaalissakin sanotaan... heh). En tiedä onko tuo vika vai ominaisuus, mutta näin toimien ei pulmaa ole.
      T. Ossi

• anttiasentaja

Vanha aihe mutta kuitenkin..

Kuulostaa cdi boxi vialta. Omasta moottorista kojaantu kyseinen vaiva kääntämällä sytytysennakkoa boksin kyljessä olevasta vivusta noin 2mm takaisinpäin. Vaiva johtui boxin potentiometrin kulumisesta johon auttaa kyseinen toimenpide. Ennakko vähän pienenee mutta ei vaikuta oleellisesti ajoon. Moottori oli 40vetol. Voi tietysti ostaa uuden boxin mutta hinta oli jotain 900e..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe