Voiko alkoholi vanhentua? ja kun se on vanhentunut niin uskaltaako sitä juoda? voiko se olla vaarallista?
alkoholin vanheneminen
11
15087
Vastaukset
- ...
että sinä vanhenet ennenaikaisesti juodessasi alkoholia.
Empiirisen tutkimukseni perusteella totean, että kiljupullo (2 litran Vaarinkaljapullo, josta on poistettu 2 dl nestettä ja lisätty juomalasillinen sokeria ja 5 pennin hiiva) voi räjähtää kusiaispesässä jo neljässä päivässä. Sen juominen sieltä on mahdotonta.
- ----
Tarkemmin, alkoholin joukossa oleva muu neste.
Hiippailin erään kerran krapulasta tärisevänä naapuriin, kun hänellä oli varsin usein votkaa, ja luulin avun löytyvän. Votkaa ei ollut, mutta jatkoin tivaamista ja ruikuttamista, niin löysi kaapistaan ison pullon, ja kysyin, että mitä se on? Vastasi, että viiniä siinä oli.
Meikä vetäisi kunnon tujaukset laakista, mutta ei maistunut miltään alkoholijuomalta, vaan oli todella oksettavaa.
Avatussa pullossa viini oli muuttunut pelkäksi etikaksi. - pitää bileet
kavereille, ainakin viinien takia. Ne kun saattavat ajan kuluessa muuttua. Viina-viinojen kanssa voi kai olla vaikka vuosikymmeniä, etteivät mee miksikään.
Mulle kun on nyt sattuneesta syystä kertynyt ulkomaan tuliaisina puteleita vuosien varrelta. "Entisen vallan" aikaan join ihan kaiken ja melko nopeaan. Aamusella etsin puoliksi juotuja kaljapullon lämpimiä jämiä (hyi helevetti!) koko kämpän ympäri ja mökillä kaikki pihat ja saunat, josko jotain olisi jäänyt. Useimmiten ostin niin runsaan lastin, ettei näin pääsisi käymään, mutta joskus kävi.
Voi noita aikoja, enpä kaipaa yhtään. - mutta...
Alkomahooli itsessään ei vanhene, lähinnä saattaa haihtua ilmaan. Oluet ja siiderit ovat tuoretavaraa, niitten maku menee kaameaksi vanhemmiten. Alkoholia niissä toki voi olla kuten ennenkin. Viinejä taas kypsytellään vuositolkulla viinikellareissa. Ja väärin säilytetty viini menee pilalle. Alkoholi jatkaa sokerin loputtua käymistä etikkahappokäymisenä ja tuloksena on lopulta viinietikkaa. Noissa vuosikerta viskeissä ja konjakeissa arvo vaan nousee ajan oloon. Niin kyllä vuosikerta viineissäkin. Ne ovat sijoituskohteita, aika harvoin niitä maistellaan. Ja kun on tarpeeksi kallista, se väkiselläkin on harvinaislaatuisen hyvää :DDD
- Sami_Andy_78
Ei alkoholi voi vanhentua koska alkoholi itsessään on säilöntäaine! Kaikki alkoholi, vanhakin, on siis turvallista juoda. Makumuutokset tosin ovat asia sinänsä...
- ånnimanni
"Ei alkoholi voi vanhentua koska alkoholi itsessään on säilöntäaine! "
Puhut pirtusta, se ei todellakaan vanhene. Laimeat alkoholit vanhenevat tai maku muuttuu. Yli 30% juomat kestävät aikaa varsin hyvin.
- .
.
- Epäjaloviina.
Viina itessään ei vanhene, ehkä laimenee.
Paitsi viinit voi mennä pilalle alkoholinkin osalta. viini voi käydä etikaksi, elikkäs viinietikaksi, etikka ei tee hyvää liikaa kitattuna, tosin ei viinikään.
Plandatuissa juomissa, viineissä on riskinsä, väärin säilytettyinä ne menee pilalle ajanoloon. Ja olut on sinällään tuoretuote, niissä on viimeinen käyttöpäiväkin. Samaten siiderit jne tuoretvara. Tutuin kai lie sahti, se on elävää ja kun se tarpeekseen elää, se on jotain muuta kuin alkoholia.
Haittoja kaikesta pilaantuneesta tulee aina. En nyt tiedä, mitä seuraa jos juo pari litraa viinietikkaa. Ainakin paha olo. Parista litrasta viiniä ei tule pahaa oloa, siitä kai voi jotain päätellä.
Ai niin. Siis kun liemi jatkaa käymistä, tulee siitä etikkaa. Mutta myös sekä etanolia, että metanolia... Metanoli on sitten myrkkyä.
Mulla ikinä päässyt mikään alkoholipitoinen vanhenemaan :DDD - Ei mullakaan
"Mulla ikinä päässyt mikään alkoholipitoinen vanhenemaan :DDD"
:D :D - kullinaama69
ei viinietikkaakaan kai paljoa tarvitse kitata että kuolee, mutta oksennus siinä tapauksessa tulee kyllä nopeammin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959