keiteleläisyys

kaukana asuva

Entisenä keiteleläisenä voin vaan edelleen ihmetellä keiteleläisiä. Täällä "kaukana"(ei niin kaukana kuitenkaan) kukaan ei tiedä missä Keitele sijaitsee. Voin vaan sanoa, että se on keskellä ei mitään.
keiteleellä on selvät kastijaot "hyvät ja huonot" ihmiset. Itsekin kuuluin niihin huonoihin, sillä minulla oli kuulema alkoholiongelma ym. Sitä vaan ihmettelen, kun olin ja olen edelleen täysraitis, että kukapa minut on koskaan nähnyt humalassa. Maine meni avioeron myötä, vaikken mitään tehnyt maineeni tahrimiseksi. Sain paljon paskaa niskaani. Jos olisin sinne jäänyt olisin varmaankin jossain pöpilässä.
Miksihän pienillä paikkakunnilla pitää olla niin inhottava toisia kohtaan? Ei mitään empaattisuutta löydy toista kohtaan, lyödään lyötyä, puhutaan paskaa ym.
Ja jos on jonkin rikkeen tehnyt nuorena tyhmyyksissään (en oo tehnyt) niin sitä ei saa anteeksi koskaan...

20

839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinä..

Pontikkoo vae mitä teit.

• atlatl

...ongelmana,kun juttu kulkee suusta suuhun,niin jo viikon päästä se on ihan toises muodos kun alkaessaan.

Niin kävi yhdelle tutullekkin;
      Samalla viikolla teloi jalkansa ja koira sairastui.
      Niin jo kohta kylillä puhuttiin,että oli kompastunut koiraansa.....

Ja kyse oli ihan eri asioista,eli alkuperäinen tarina muuti täysin muotoaan.

Tuollaisessa ympäristössä pitää olla herkkä ja kovanahkainen samaan aikaan.
      Eikä se ole helppoa,ettei kovetu liikaa ja ruvetaan sitten siitäkin syyttämään...

Tiedän kyllä paikkakunnan kun olen siellä syntynyt.
      Vaikkakin viimeiset yli 20 v asunut Espoossa.

• kauheeta..

Tuommonen, miten sen kestää. Että vielä koiraasa luulleet

• Jeppe juo

Kummunkylällä sitä 70-80 luvulla ainakin oli eloa ja elämää kuusikossa, siellä ei tullu tippa silmään kun kuusen alla tiputettiin pontikkaa. Ja jos loppu, niin Kumpumäestä sai lisää :)

• nähty ja kuultu

en tiedä tiputtavatko nyt kuusen alla pontikkaa, mutta ei taida tulla tippa linssiin tänäkään päivänä. Humalassa ajellaan autoilla ja viina virtaa. Hyvähän se on siellä korvessa ajella autoilla ympäripäissään, kun poliisit on sadan kilmetrin päässä..

• atlatl

...loppu niin ajeltiin Pyhäsalmen suuntaan.
        Juu olis niiltä ajoilta paljon tarinoita kerrottavaksi....

Nykyään tilataan linja-autoasemalle valtion viinaa.
        Ei siinä oo sammaa jännitystä ku pimiästä ostettaessa...

• ex-asuija

voipi olla mahdollista että keitele on suomen pienin tuppukylä jossa ei kerta kaikkiaan tapahdu mitään! itse asuin lapsena/nuorena siellä mutta muutin pois ja heti löytyi töitä ja kunnon elämä!

• Tulee mieleen että nämä negatiivisesti Keiteleestä kirjoittajat ei ole sukujuuriltaan sieltä. Olen itse jo asunut liki 40v pois sieltä niin sen ajan ihmiset oli leppoisia ja ystävällisiä. Teollistuminen on näköjään tuonut sinnekkin noita katkeroituneita ihmisiä. Nostan hattua että huonoista lähtökohdista huolimatta sinne on saatu elämää nauttikaa siitä ja lopettakaa sen toisen mollaaminen. Muistan sieltä nuoruudesta kun Pielavetiset sanoi Pielavettä Keitelettä kaikki yhtä perkelettä. Keiteleläinen ei noin puhunut ja se näkyy kumpi kunta on kehittynyt. Hyvä Keitele. Kokemuksesta voin sanoa että se ruoho siellä aidan takana ei ole niin hyvää. Viihtyvyys kun vertaa mm. Kuopioon on siellä vertaansa vailla esim. ihmiset on ystävällisiä eikä kieroile.

• atlatl

...olen vaan tehnyt huomioita.
        Jos se niin paha paikka olis niin enpä olis tänäkään kesänä siellä kuutta vviikkoa jaksanut olla.
        On aina yhtä mukavaa kun linja-auto kääntyy Siniseltä tieltä keskustaan...

Sisko on yleensä vielä vastassa.

Sitten kertoo mulle kuulumiset ja heti ekana sopivana perjantaina menen Sinariin laulamaan karaokea,jota en etelässä laula kapakoissa juuri koskaan....
        Ja hyvät on fiilikset!!

• atlatl kirjoitti:

Jos se niin paha paikka olis niin enpä olis tänäkään kesänä siellä kuutta vviikkoa jaksanut olla.

Sitten kertoo mulle kuulumiset ja heti ekana sopivana perjantaina menen Sinariin laulamaan karaokea,jota en etelässä laula kapakoissa juuri koskaan....
        Ja hyvät on fiilikset!!

sitä pitää. Sitä sanotaan jotta ihminen taipuu vaikka aijan vitakseksi JOS on pakko! Mutta sinä viihdyt vaik' ei oo mitään pakkoa, niin viihdyn minäkin muutaman viikon menin sitten minne vain, aikasa, muutaman viikon. Mutta ympärivuotinen asuminen, asui sitten missä hyvänsä, antaa kuvan paikkakunnasta ja sen asukkaista. Ihmiset noin yleensä osaa olla "vieraille" vieraskoreita ja vasta pidemmän yhteisössä asumisen tulos antaa oikean kuvan.

• kyllä...
        arminen kirjoitti:

sitä pitää. Sitä sanotaan jotta ihminen taipuu vaikka aijan vitakseksi JOS on pakko! Mutta sinä viihdyt vaik' ei oo mitään pakkoa, niin viihdyn minäkin muutaman viikon menin sitten minne vain, aikasa, muutaman viikon. Mutta ympärivuotinen asuminen, asui sitten missä hyvänsä, antaa kuvan paikkakunnasta ja sen asukkaista. Ihmiset noin yleensä osaa olla "vieraille" vieraskoreita ja vasta pidemmän yhteisössä asumisen tulos antaa oikean kuvan.

On semmosia ettei niillä oo hyvä missään. jos kaikki ois semmosia mitä täällä oiskaa..?

• kaupunkilainen

Minä olen sukujuuriltani keiteleläinen ja inhoan Keitelettä!! Mitä elämää siellä on, ei mitään!!Ai ei kieroile vai?? Muualle olen älynnyt muuttaa jo vuosia sitten ja jonnekin jossa on elämää ja jossa ei tirkistellä toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä..onneksi ei ollut pakko pilata elämäänsä Keiteleellä vaan älysin lähteä maailmalle..

• urpoturpo
        atlatl kirjoitti:

Ja hyvät on fiilikset!!

No eipä siellä varmaan jaksa kuutta viikkoa ollakaan selvinpäin..
        On se vaan mukavaa, kun linja-auto sitten kääntyy keskustasta sinne siniselle tielle..
        Ihme, että sinne ylipäätään on nykyään linja-autoyhteyksiä, kun eihän siellä nykyään ole mitään. kaipa se on niin, että kun siellä on ikänsä asunut, niin ei mitään kaipaakaan.
        Jossain lehdessä luki Keiteleen harrastusmahdollisuuksista..niitä muka on siellä..no samalla lailla on muuallakin teitä, joita pitkin juoksennella, jos ei muuta harrastetta kaipaa. Harrastushan se on sinikellossa istuminenkin..
        Siis todella köyhä paikka on Keitele ilman normaaleja palveluja...missä on poliisiasema, työkkäri, kela ym? Ettei vaan olisi Iisalmessa tai Pielavedellä..

• wiheij
        kaupunkilainen kirjoitti:

Minä olen sukujuuriltani keiteleläinen ja inhoan Keitelettä!! Mitä elämää siellä on, ei mitään!!Ai ei kieroile vai?? Muualle olen älynnyt muuttaa jo vuosia sitten ja jonnekin jossa on elämää ja jossa ei tirkistellä toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä..onneksi ei ollut pakko pilata elämäänsä Keiteleellä vaan älysin lähteä maailmalle..

Nuorille ei varmasti mitään olekkaan. Jos elämä pyörii vain liiallisen vapaa-ajan ja päihteiden varassa. Silloinhan sitä onkin aikaa kytätä toisten tekemisiä.
        Työssäkäyvänä ihmisenä ei liiallista vapaa-aikaa olekkaan, joten paikka ku paikka. Vaikkei lempipaikka olisikaan asua, mutta mitä auttaa valittaa? On sentään työ, joka miellyttää ja toimeen tulee.
        Ruuat saa kaupasta, pakolliset ja tarpeelliset (pienet) hankinnat kylän valikoimasta.
        Vapaalla voi lähteä kaupunkiin shoppailemaan.
        Jokaisessa pienessä kylässä on omat paskanjauhajansa, kaikesta tietävät roskasakki. So?
        Antaa heidän elää elämäänsä kyllästynyttä elämäänsä, samalla kun itse elät täysillä ja vähät välität kateellisten panettelusta :)
        Kaiken kaikkiaan se asenne elämää kohtaan, lähtee omasta asenteesta!

• atlatl
        wiheij kirjoitti:

Nuorille ei varmasti mitään olekkaan. Jos elämä pyörii vain liiallisen vapaa-ajan ja päihteiden varassa. Silloinhan sitä onkin aikaa kytätä toisten tekemisiä.
        Työssäkäyvänä ihmisenä ei liiallista vapaa-aikaa olekkaan, joten paikka ku paikka. Vaikkei lempipaikka olisikaan asua, mutta mitä auttaa valittaa? On sentään työ, joka miellyttää ja toimeen tulee.
        Ruuat saa kaupasta, pakolliset ja tarpeelliset (pienet) hankinnat kylän valikoimasta.
        Vapaalla voi lähteä kaupunkiin shoppailemaan.
        Jokaisessa pienessä kylässä on omat paskanjauhajansa, kaikesta tietävät roskasakki. So?
        Antaa heidän elää elämäänsä kyllästynyttä elämäänsä, samalla kun itse elät täysillä ja vähät välität kateellisten panettelusta :)
        Kaiken kaikkiaan se asenne elämää kohtaan, lähtee omasta asenteesta!

...niin ne aina valittaa kun ei oo mitään paikkaa tai mitään tekemistä....
        Ei se ole paikkakunnasta kiinni,se.

Liikuntaa voi aina harrastaa ilmaseksi ja Keiteleellä,niinkuin muillakin maaseutupaikoilla siihen on kyllä mettää riittämiin.
        Meloa ja soudella voi.
        Kuntosali löytyy ja työväenopistokin.

Miksi pitää aina olla jotakin erikoisisa harrastuksia??

Minulla meni viime kesänä aika hyvin rankoja sahatessa ja polttopuita tehessä.
        Tai vaan istuskellessa ja lueskellessa.
        Jos ei kestä olla ittensä kanssa niin tulee ongelmia muittenkin kanssa.

Miksi ihmiset on niin vaativaisia?

Ei minulla täällä Espoossa aika kulu sen paremmin,päinvastoin.
        Nyt kun oon työttömänä ja sairaslomalaisena ollu niin ei kyllä mitään juhlaa vietetä.
        Kelan ja työkkärin rahat kun ei riitä mihinkään,niin edelleen ainoat vaihtoehdot on ulkoilu,melonta,pyöräily ja vaikkapa ompelu.
        Kyllä niillä saa ajan kulumaan vaikka kiva olis tietty tehhä muutakin,vaikkapa töitä.....

• LOL.

Saihan se Bruno tähänkin viestiin lisättyä patologisen Kuopio-vihansa :) Kovin on uskottava kaveri...

• kituveden asukki

älähän nyt suotta kitise, on se keitele 1000 kertaa mukavampi miliölleen ja paikallisineen kuin kiuruvesi :DDD

• ällöttävää

No kiuruveden ällöyden kanssa nyt mikään kunta ei pysty kilpailemaan!

• Taono
        ällöttävää kirjoitti:

No kiuruveden ällöyden kanssa nyt mikään kunta ei pysty kilpailemaan!

Sen huomoo, tuommoset neo jotka oikein pitäjän maineen tekköö.

• Mattila 5

Keiteleen Kunta varasti osan eräästä maatilasta ja pitää sitä edelleenkin laittomasti hallussaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      100
      2873
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1814
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      383
      1681
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe