Meille on tulossa koiranpentu syksyllä. Useimmiten olen kuullut, että koiria palkitaan hyvistä suorituksista namupaloilla ja myös kouluttaminen sujuu paremmin nameilla.
Kuitenkin viime viikon torstaina katsoin ohjelmaa Hännänheiluttajat jossa kanadalainen ukkeli auttaa muita laittamaan koirat ruotuun, niin tässä jaksossa hän kielsi namujen antamisen. Hän teki selväksi että namuilla palkitseminen on erittäin huono tapa kouluttaa, koska koira saattaa joskus myöhemmin viedä esim.lapsen kädestä herkkua. Hän siis palkitsi koiraa pelkästään rapsutuksilla ja kehuilla.
Olin ihmeissäni.. Tahdon kouluttaa tulevan pennun mahdollisimman hyvin, mutta onnistuuko se tosiaan ilman namipaloja? Ovatko tosiaan "pahasta"?? Mielipiteitä/kokemuksia?
Koulutusnameista!
33
3008
Vastaukset
- Naminammi
.. Itsellä kanssa ollut sellainen periaate aina, että namuilla palkitaan vain silloin tällöin! Koiran tottelevaisuus ei saa siis perustua pelkästään nameihin. Kyllähän niitä koiria näkee, jotka on aina palkittu nameilla (tekivät mitä hyvänsä), niin sitten aletaan näykkiä käsiä ja ei totella, jos yhtäkkiä ei annakaan nameja.
Meillä ainakin koira tottelee ilman nameja (toki joskus sitä on kiva palkita pikku herkuilla, mutta ei todellakaan jokaista hyvää tekoa tule palkita herkuilla). - ----,,,,----
koiralle riittää kehuiksi silitys ja iloisuus. Itse en nameja käytä muuta kuin esimerkiksi inhoittavan toimepiden jälkeen (lääkitys,pistos).
Lapsille kannattaa tehdä heti selväksi, ettei koiraa saa ruokkia. Koiralle ei anneta sitä viimeistä palaa eikä pöydästä ruokita. On meinaan paljon, paljon mukavampaa ruokailla tai vieraiden kanssa kahvitella ilman kuolaavia koiria.
Meidän perheessä lapset eivät koskaan leiki koiranpennun kanssa ihan sen takia, että koira ei tällöin ala jahtaamaan eikä puremaan heitä. Ei kukaan entisistä pennuista eikä tämä nykyinekään pentu ole koskaan lasta napsaissut.
Äitinä/isänä sinun tehtävä on suojella koiralta lapsia ja toistekin päin. Lapset eivät saa koiraa kiusata eivätkä härnätä.
Perheessä kannattaa olla vain yksi ihminen, joka hoitaa koiran ruokinnan ja sen ihmisen pitää olla juuri se, joka myös vastaa koulutuksesta. Koiran kasvatus alkaa jo siitä hetkestä, kun se taloon tulee. Ei vasta kuukausien päästä. Koirallakin on paljon parempi olla kun on selkeät säännöt alusta lähtien. Jos koira ei saa sänkyyn tulla, ei sitä sinne edes pienenä lasketa jne. - koira on ahne. Kaikki,
esim. oma koirani ei ole nameista kiinnostunut ja todellakin on kokeiltu vaikka mitä Hänelle toimii paljon paremmin leikki palkkana. Pitää vain oppia tuntemaan oma koira niin, että osaa leikittää sitä oikein, kaikki eivät juokse pallon perässä yhtä innokkaasti jne. Namien kanssa käy myös helposti niin, että koira ei tee enää ilman nameja eli kun oppii tietämään, ettei nameja ole mukana, niin ei tee. Mutta ehottomasti yleisimmin käytetään ja joillakuilla toimii, mutta vatii tarkkaavaisuutta (namin oikeia antoaika) ja sen ruoalle, nameille ahneen koiran (mitä läheskään kaikki eivät ole).
- ohjelmasta
Ensinnäkin tämä Hännänheiluttajat-ohjelma on mielestäni varsin huono antamaan oikeita kasvatusneuvoja. Se on liian nopeatempoinen ja epämääräinen, että siitä saisi mitään kokonaiskuvaa todellisesta tilanteesta. Ukko vain heittää irrallista kommenttia ja hupsis koirat ovatkin oppineet tavoille. Miten? Sitä ei selitetä.
Kehotan seuraamaan mieluummin Hienosti hihnassa -ohjelmaa, jossa edes yritetään opettaa katsojaa tulemaan toimeen koiransa kanssa. Koirankouluttaja Tommy Viren ei ole kieltänyt nameja motivointikeinona, päin vastoin.
Toinen must juttu on Tuire Kaimion koiranpentukirja. Hän on ammattimainen eläintenkouluttaja, ja tasan tarkkaan tietää, miten koira saadaan oppimaan. Hänen keinonsa ovat pehmeitä ja kunnioittavat kutakin eläinlajia ja sen yksilöitä.
Itse olen koirani nameilla kouluttanut, mutta aina ei nameja tietenkään ole mukana. Toisaalta olen tarkka, ettei koiralle tule syytä kyseenalaistaa auktoriteettiani. Ja kyllä, se tottelee myös ilman nameja! Nameilla on vain niin äärettömän helppo kertoa koiralle, mitä siltä odotetaan ja mistä seuraa hyvää.
Hännänheiluttajista vielä. Jos jotain logiikkaa etsii tuosta namikiellosta, niin ehkä se on perusteltua näissä ongelmatapauksissa, joissa koira lähtökohtaisesti pomottaa perhettä. Turha sitä siinä vaiheessa on tosiaan nameilla lähteä lahjomaan. Kyllä ensin on tehtävä selväksi, kuka jakaa komennot. Mutta tämäkin on selkeästi neuvottu mm. Kaimion kirjassa.- silti paljon
saa irti kun vain katsoo vähän mitä siinä tehdään eikä pelkästään kuuntele niitä kommentteja. Esimerkiksi juuri se jakso missä näytettiin seuraamisen opettamista siten että kierretään puut ja katuvalopylväät, roskikset sun muut aina toiselta puolelta kuin mitä koira normaalisti tekisi. Pakottaen koiran seuraamaan isännän tekemisiä enemmän kuin omia mielenkiinnon kohteita. Samoin myös tietyt muut koulutuseleet tulee kuvasta silti hyvin esiin, ja niitä kannattaa käyttää.
Mainitsemiesi ohjelmien ero on ilmeisesti siinä että Tommi Virenin ohjelma on tarkoitettu heille jotka ovat juuri saaneet elämänsä ensimmäisen pennun, ja niillä ohjeilla kun pennun kasvattaa on varsin iso todennäköisyys että ei ongelmakoiraa koskaan saa. Sitä vastoin tämä mainittu Hännänheiluttajat ja Livin Isännän ja koiran käytöskoulu on tarkoitettu jo ongelmaiseksi "koulutetun" koiran uudelleen kasvattamiseen hyville tavoille. Samoin nämä ohjelmat ovat avuksi kun koira on kodinvaihtaja, sillä useimmat koirat vaihtavat kotia juuri ongelmakäyttäytymisen vuoksi.
Eli kyllä molemmille ohjelmatyypeille on omat tilauksensa. - Briard-82
silti paljon kirjoitti:
saa irti kun vain katsoo vähän mitä siinä tehdään eikä pelkästään kuuntele niitä kommentteja. Esimerkiksi juuri se jakso missä näytettiin seuraamisen opettamista siten että kierretään puut ja katuvalopylväät, roskikset sun muut aina toiselta puolelta kuin mitä koira normaalisti tekisi. Pakottaen koiran seuraamaan isännän tekemisiä enemmän kuin omia mielenkiinnon kohteita. Samoin myös tietyt muut koulutuseleet tulee kuvasta silti hyvin esiin, ja niitä kannattaa käyttää.
Mainitsemiesi ohjelmien ero on ilmeisesti siinä että Tommi Virenin ohjelma on tarkoitettu heille jotka ovat juuri saaneet elämänsä ensimmäisen pennun, ja niillä ohjeilla kun pennun kasvattaa on varsin iso todennäköisyys että ei ongelmakoiraa koskaan saa. Sitä vastoin tämä mainittu Hännänheiluttajat ja Livin Isännän ja koiran käytöskoulu on tarkoitettu jo ongelmaiseksi "koulutetun" koiran uudelleen kasvattamiseen hyville tavoille. Samoin nämä ohjelmat ovat avuksi kun koira on kodinvaihtaja, sillä useimmat koirat vaihtavat kotia juuri ongelmakäyttäytymisen vuoksi.
Eli kyllä molemmille ohjelmatyypeille on omat tilauksensa.Esimerkkisi tuosta hännänheiluttajien "hihnatreenistä" on järkyttävä. Näin kyseisen jakson itsekin ja mielestäni on täysin perusteetonta vetää koiraa mukanaan hihnassa, tehdä sille äkkikäännöksiä ja pylväiden "ohituksia", jossa huonosti seuraavalla koiralla on suuri mahdollisuus juosta päin pylvästä ja jopa satuttaa itsensä. Muistaakseni kyseisessä jaksossa tämä kouluttaja retuutti koiraa kaulapannasta/hihnasta edestakaisin ja sanoi, että jos koira pistää hanttiin, se ei ole "alemmassa asemassa".. Mitä sontaa! Ja ihmiset uskovat! Mitään perusteluita ei edes annettu asiaan.
Ja tuo "hihnatreeni"...väärin tekeminen on hyvin todennäköistä monelle ihmiselle, eikä sitä oikeinkaan oikein pysty tekemään. Mitä koira oppii tuollaisesta retuuttamisesta? Ei muuta kuin sen, että hihna vetää sinne päin minne mennään, jos edes sitäkään. Pahimmassa tapauksessa koira voi alkaa pelkäämään ulos menoa, jos sitä retuutetaan pitkin ja poikin pelkkä "laumanjohtajuus" ja "hihnassa kävely" mielessä..
Tommy Viren on hyvä koirankouluttaja joka myös varmasti hoitaa ongelmatapauksia. Totta on, että hänen Hienosti hihnassa -ohjelma on lähinnä tarkoitettu peruskoulutuksesta tietoa haluaville, mutta Tommyyn voi ottaa yhteyttä muissakin tapauksissa. Ja hänen ohjelmassa antamia ohjeita sovellettaessa pystyy myös korjaamaan lievempiä käytöshäiriöiden alkuja.
Jos jollakin on ongelmakoira/koiralla häiritsevää käytöstä ja näkee jossakin lukuisissa koirankoulutusohjelmissa samantyylisen tapauksen, on kuitenkin huomioitava, että kyseessä on ammattilaisia (olivat he sitten mielestäni huonoja sellaisia tai ei), eikä kannata alkaa kaikkia keinoja itse kokeilemaan.. - ohituksista
Briard-82 kirjoitti:
Esimerkkisi tuosta hännänheiluttajien "hihnatreenistä" on järkyttävä. Näin kyseisen jakson itsekin ja mielestäni on täysin perusteetonta vetää koiraa mukanaan hihnassa, tehdä sille äkkikäännöksiä ja pylväiden "ohituksia", jossa huonosti seuraavalla koiralla on suuri mahdollisuus juosta päin pylvästä ja jopa satuttaa itsensä. Muistaakseni kyseisessä jaksossa tämä kouluttaja retuutti koiraa kaulapannasta/hihnasta edestakaisin ja sanoi, että jos koira pistää hanttiin, se ei ole "alemmassa asemassa".. Mitä sontaa! Ja ihmiset uskovat! Mitään perusteluita ei edes annettu asiaan.
Ja tuo "hihnatreeni"...väärin tekeminen on hyvin todennäköistä monelle ihmiselle, eikä sitä oikeinkaan oikein pysty tekemään. Mitä koira oppii tuollaisesta retuuttamisesta? Ei muuta kuin sen, että hihna vetää sinne päin minne mennään, jos edes sitäkään. Pahimmassa tapauksessa koira voi alkaa pelkäämään ulos menoa, jos sitä retuutetaan pitkin ja poikin pelkkä "laumanjohtajuus" ja "hihnassa kävely" mielessä..
Tommy Viren on hyvä koirankouluttaja joka myös varmasti hoitaa ongelmatapauksia. Totta on, että hänen Hienosti hihnassa -ohjelma on lähinnä tarkoitettu peruskoulutuksesta tietoa haluaville, mutta Tommyyn voi ottaa yhteyttä muissakin tapauksissa. Ja hänen ohjelmassa antamia ohjeita sovellettaessa pystyy myös korjaamaan lievempiä käytöshäiriöiden alkuja.
Jos jollakin on ongelmakoira/koiralla häiritsevää käytöstä ja näkee jossakin lukuisissa koirankoulutusohjelmissa samantyylisen tapauksen, on kuitenkin huomioitava, että kyseessä on ammattilaisia (olivat he sitten mielestäni huonoja sellaisia tai ei), eikä kannata alkaa kaikkia keinoja itse kokeilemaan.."pylväiden "ohituksia", jossa huonosti seuraavalla koiralla on suuri mahdollisuus juosta päin pylvästä ja jopa satuttaa itsensä."
Ihan mietittäväksi: Kun itse juokset päin pylvästä, niin mitä sen jälkeen teet? Eikö totta että katselet vähän tarkemmin eteesi? Se on seuraamisharjoituksen ydin. Koira oppii katsomaan mihin ollaan menossa ja mitä tekemässä.
Eli kyllä sille löytyy ihan järkevä peruste, kun ajattelee.
Suosittelen, jos otit jakson talteen, että katsot sen uudelleen, ihan ajatuksen kanssa. Ja ilman ennakkoluuloja ja -asenteita. - Briard-82
ohituksista kirjoitti:
"pylväiden "ohituksia", jossa huonosti seuraavalla koiralla on suuri mahdollisuus juosta päin pylvästä ja jopa satuttaa itsensä."
Ihan mietittäväksi: Kun itse juokset päin pylvästä, niin mitä sen jälkeen teet? Eikö totta että katselet vähän tarkemmin eteesi? Se on seuraamisharjoituksen ydin. Koira oppii katsomaan mihin ollaan menossa ja mitä tekemässä.
Suosittelen, jos otit jakson talteen, että katsot sen uudelleen, ihan ajatuksen kanssa. Ja ilman ennakkoluuloja ja -asenteita.En ottanut talteen kyseistä jaksoa, enkä muutenkaan seuraa kyseistä ohjelmaa kovinkaan tiiviisti, sillä tuo mies ei perustele tekemisiään yhtään ja jos perustelee, niin kriittisen katsojan korviin hyvinkin hatarin perustein.
Tuo pylväiden väistely, se on pelkkää kiusantekoa, ei koulutusta, sanon minä! - se talteen
Briard-82 kirjoitti:
En ottanut talteen kyseistä jaksoa, enkä muutenkaan seuraa kyseistä ohjelmaa kovinkaan tiiviisti, sillä tuo mies ei perustele tekemisiään yhtään ja jos perustelee, niin kriittisen katsojan korviin hyvinkin hatarin perustein.
Tuo pylväiden väistely, se on pelkkää kiusantekoa, ei koulutusta, sanon minä!tai katso livenä, miten vain. Ohjelma on ehkä sitten tietysti tehty ihmisille joilla on enemmän elämänkokemusta ja joille ei siksi tarvitse jokaista asiaa erikseen selittää.
Siinä ohjelmassa, samoin kuin tässä kiistellyssä pylväiden kiertelyssä on oma ideansa ja logiikkansa, jonka ehkä tulet vielä joskus huomaamaan sen kun saat ensimmäisen ongelmakoirasi... tai ensimmäisen koirasi namikoulutettua ongelmalliseksi.
Sano mun sanoneen!!! ;D - Briard-82
se talteen kirjoitti:
tai katso livenä, miten vain. Ohjelma on ehkä sitten tietysti tehty ihmisille joilla on enemmän elämänkokemusta ja joille ei siksi tarvitse jokaista asiaa erikseen selittää.
Siinä ohjelmassa, samoin kuin tässä kiistellyssä pylväiden kiertelyssä on oma ideansa ja logiikkansa, jonka ehkä tulet vielä joskus huomaamaan sen kun saat ensimmäisen ongelmakoirasi... tai ensimmäisen koirasi namikoulutettua ongelmalliseksi.
Sano mun sanoneen!!! ;DVoisitko perustella mulle ystävällisesti tuon pylväiden kiertelyn koulutuksessa? Kun en ilmeisesti ymmärrä asian ydintä ja sitä oppimispsykologiaa jota siinä käytetään.
Haluaisin sanoa vielä muuhun kommentointiisi sen verran, että minulla on ollut ja on edelleen monta koiraa, joista yksikään ei ole ongelmatapaus ja jokainen namilla koulutettu.
Sano mun sanoneen!!! ;D - mutta tuskinpa
Briard-82 kirjoitti:
Voisitko perustella mulle ystävällisesti tuon pylväiden kiertelyn koulutuksessa? Kun en ilmeisesti ymmärrä asian ydintä ja sitä oppimispsykologiaa jota siinä käytetään.
Haluaisin sanoa vielä muuhun kommentointiisi sen verran, että minulla on ollut ja on edelleen monta koiraa, joista yksikään ei ole ongelmatapaus ja jokainen namilla koulutettu.
Sano mun sanoneen!!! ;Dsinä siitä mitään kostut. Olethan jo päättänyt etukäteen että vain ja ainoastaan sinä olet oikeassa ja kaikki muut maailman ihmiset ovat väärässä. Sinä ja tuo kolmella pistettä nimimerkkinään kirjoittava henkilö olette aivan samanlaisia. Joten ei ole paljonkaan hyötyä asiaa sinulle selitellä, kuten ei hänellekään. Jossain välissä luulin että olette sama henkilö, mutta se olisi tullut kyllä jo kirjoituksistasi ilmi.
Molemmilla teillä on aina välillä joitakin hyviäkin ajatuksia ja neuvoja, jotka saattavat jopa toimia, ainakin joillakin helpoilla yksilöillä. Kannattaisi keskittyä niihin asioihin jotka osaa, eikä väitellä asioista joita ei ymmärrä. Yksi niistä vaikeista asioista näyttää molemmilla olevan ongelmallisen koiran kouluttaminen.
Mutta enivei, JOS olet jo monta koiraa kouluttanut nameilla yhteiskuntakelpoiksiksi haukuiksi, niin onnittelen saavutuksestasi. Olet nimittäin onnistunut siinä missä niin kovin moni muu on epäonnistunut.
Kommenttiisi kommentistani, joka oli kommenttini kommenttiisi ohjelmasta ja pylväiden kiertämisestä, pyydän saada ilmoittaa korostaneeni "KUN joskus saat ongelmakoiran..., tai KUN olet ensimmäisesi namikouluttanut ongelmalliseksi...". Niin ehkä silloin heräät sinäkin arkitodellisuuteen, ja huomaat tuonkin ohjelman tarpeellisuuden. Siihen saakka: WATCH IT! - Briard-82
mutta tuskinpa kirjoitti:
sinä siitä mitään kostut. Olethan jo päättänyt etukäteen että vain ja ainoastaan sinä olet oikeassa ja kaikki muut maailman ihmiset ovat väärässä. Sinä ja tuo kolmella pistettä nimimerkkinään kirjoittava henkilö olette aivan samanlaisia. Joten ei ole paljonkaan hyötyä asiaa sinulle selitellä, kuten ei hänellekään. Jossain välissä luulin että olette sama henkilö, mutta se olisi tullut kyllä jo kirjoituksistasi ilmi.
Molemmilla teillä on aina välillä joitakin hyviäkin ajatuksia ja neuvoja, jotka saattavat jopa toimia, ainakin joillakin helpoilla yksilöillä. Kannattaisi keskittyä niihin asioihin jotka osaa, eikä väitellä asioista joita ei ymmärrä. Yksi niistä vaikeista asioista näyttää molemmilla olevan ongelmallisen koiran kouluttaminen.
Mutta enivei, JOS olet jo monta koiraa kouluttanut nameilla yhteiskuntakelpoiksiksi haukuiksi, niin onnittelen saavutuksestasi. Olet nimittäin onnistunut siinä missä niin kovin moni muu on epäonnistunut.
Kommenttiisi kommentistani, joka oli kommenttini kommenttiisi ohjelmasta ja pylväiden kiertämisestä, pyydän saada ilmoittaa korostaneeni "KUN joskus saat ongelmakoiran..., tai KUN olet ensimmäisesi namikouluttanut ongelmalliseksi...". Niin ehkä silloin heräät sinäkin arkitodellisuuteen, ja huomaat tuonkin ohjelman tarpeellisuuden. Siihen saakka: WATCH IT!Koska olet päättänyt, että minä olen päättänyt jo kantani valmiiksi, sinun ei tarvitse perustella koulutusmetodien toimivuutta tai siihen liittyvää oppimispsykologiaa? Itse ymmärrän asian niin, ettet osaa perustella keinon toimivuutta, et ilmeisesti itsellesikään. Mutta koska et muuta tiedä, niin uskot siihen sinisilmäisesti.
Anteeksi, unohdin, on minulla ollut myös ongelmakoira. Hoidossa. Valitettavasti omistaja lopetutti sen, ennen kuin saimme tarpeeksi aikaa poistaa kyseisen rassukan eroahdistuksen.
Tiedätkö miksi niin kovin moni muu epäonnistuu? Koska he eivät hallitse oikeaa ajoitusta palkitsemisesta, he eivät tee tarpeeksi toistoja ja he asettavat koiralle kriteerin, että kaikki pitää tapahtua heti ja nyt, täydellisesti. Koira kun ei ymmärrä mitä siltä vaaditaan, ellei asiaa sille helpoteta. Ennen kuin koira osaa jotakin, on se sille opetettava. Jos koiralle on vahvistettu treenien ohella jotakin ei-toivottua, voi se ei-toivottu olla ongelma omistajalle. Silloin tulee treenata se ei-toivottu käytös pois.. - niin...
Briard-82 kirjoitti:
Koska olet päättänyt, että minä olen päättänyt jo kantani valmiiksi, sinun ei tarvitse perustella koulutusmetodien toimivuutta tai siihen liittyvää oppimispsykologiaa? Itse ymmärrän asian niin, ettet osaa perustella keinon toimivuutta, et ilmeisesti itsellesikään. Mutta koska et muuta tiedä, niin uskot siihen sinisilmäisesti.
Anteeksi, unohdin, on minulla ollut myös ongelmakoira. Hoidossa. Valitettavasti omistaja lopetutti sen, ennen kuin saimme tarpeeksi aikaa poistaa kyseisen rassukan eroahdistuksen.
Tiedätkö miksi niin kovin moni muu epäonnistuu? Koska he eivät hallitse oikeaa ajoitusta palkitsemisesta, he eivät tee tarpeeksi toistoja ja he asettavat koiralle kriteerin, että kaikki pitää tapahtua heti ja nyt, täydellisesti. Koira kun ei ymmärrä mitä siltä vaaditaan, ellei asiaa sille helpoteta. Ennen kuin koira osaa jotakin, on se sille opetettava. Jos koiralle on vahvistettu treenien ohella jotakin ei-toivottua, voi se ei-toivottu olla ongelma omistajalle. Silloin tulee treenata se ei-toivottu käytös pois.."Ennen kuin koira osaa jotakin, on se sille opetettava."
No enkö ole tätä jo sanonut monesti aikaisemminkin, miksi et usko?
"Koska olet päättänyt, että minä olen päättänyt jo kantani valmiiksi, sinun ei tarvitse perustella koulutusmetodien toimivuutta tai siihen liittyvää oppimispsykologiaa?"
Eiköhän se nyt vain ole niin että sinä olet päättänyt sen enkä suinkaan minä?
"Valitettavasti omistaja lopetutti sen, ennen kuin saimme tarpeeksi aikaa poistaa kyseisen rassukan eroahdistuksen."
Tässäköhän me nyt taas kerran näemme sen mitä siitä seuraa kun yrittää tehdä jotain ajattelematta asiaa ensin? Kun jokin asia joka on ongelma koiran käytöksessä ei siinä voida odottaa kahta koiran elinikää että alkaako se namiajoitus pelittää vai ei. Ongelmat korjataan niillä keinoilla millä se on korjattavissa. Loppuaika nautitaan koiran seurasta...
Ei pitäs olla noin vaikeeta ymmärtää(jos -82 olet syntynyt, etkä -92 tai -02)... - Briard-82
niin... kirjoitti:
"Ennen kuin koira osaa jotakin, on se sille opetettava."
No enkö ole tätä jo sanonut monesti aikaisemminkin, miksi et usko?
"Koska olet päättänyt, että minä olen päättänyt jo kantani valmiiksi, sinun ei tarvitse perustella koulutusmetodien toimivuutta tai siihen liittyvää oppimispsykologiaa?"
Eiköhän se nyt vain ole niin että sinä olet päättänyt sen enkä suinkaan minä?
"Valitettavasti omistaja lopetutti sen, ennen kuin saimme tarpeeksi aikaa poistaa kyseisen rassukan eroahdistuksen."
Tässäköhän me nyt taas kerran näemme sen mitä siitä seuraa kun yrittää tehdä jotain ajattelematta asiaa ensin? Kun jokin asia joka on ongelma koiran käytöksessä ei siinä voida odottaa kahta koiran elinikää että alkaako se namiajoitus pelittää vai ei. Ongelmat korjataan niillä keinoilla millä se on korjattavissa. Loppuaika nautitaan koiran seurasta...
Ei pitäs olla noin vaikeeta ymmärtää(jos -82 olet syntynyt, etkä -92 tai -02)...Et vieläkään osaa perustella asiaa. Jos olet sitä mieltä, että tuo keskustelemamme keino on hyvä tapa kouluttaa koiraa, niin kai sinä nyt hyvä ihminen puolustaisit näkemystäsi perustelemalla parhaalla mahdollisella tavalla asian ytimen!? Niin itse ainakin koetan tehdä. Koetan perustella sanomisiani ja jos joku haluaa perustelun asialle, voin kyllä perustella näkemykseni. Mutta sinulle se ilmeisesti on täysin mahdotonta, sillä koetat vaihtaa puheenaihettakin kaikella mahdollisella tavalla.
- sanoin?
Briard-82 kirjoitti:
Et vieläkään osaa perustella asiaa. Jos olet sitä mieltä, että tuo keskustelemamme keino on hyvä tapa kouluttaa koiraa, niin kai sinä nyt hyvä ihminen puolustaisit näkemystäsi perustelemalla parhaalla mahdollisella tavalla asian ytimen!? Niin itse ainakin koetan tehdä. Koetan perustella sanomisiani ja jos joku haluaa perustelun asialle, voin kyllä perustella näkemykseni. Mutta sinulle se ilmeisesti on täysin mahdotonta, sillä koetat vaihtaa puheenaihettakin kaikella mahdollisella tavalla.
Ei vain ole mitenkään hedelmällistä tässä yrittää saada sinun ajatusmaailmaasi mahtumaan sellaisia asioita jotka sinne ovat liian monimutkaisia. Olethan jo päättänyt ennalta mikä on ainoaa oikeaa koiran kouluttamista. En ole kyllä kovinkaan usein vastauksistasi joita tällä palstalla auliisti kyllä jakelet ongelmaan kuin ongelmaan, olisi mitään sellaista mikä kulloistakin kysyjää auttaisi. Toki poikkeuksiakin on, mutta yleensä kysymykset ovat olleet nk. helppoja nakkeja, joihin miltei kuka tahansa useamman kuin yhden koiran elämässään ovat nähneet, pystyisi vastaamaan samoin.
Sinä peräät perusteluita, minä taas kehotin katsomaan sitä ohjelmaa ajatuksen kanssa. Kehotan edelleen, jotta olet valmis kun seuraavan kerran kouluttajan taitojasi todella punnitaan. Ettei käy kuin ensimmäiselle ongelmatapauksellesi. - Briard-82
sanoin? kirjoitti:
Ei vain ole mitenkään hedelmällistä tässä yrittää saada sinun ajatusmaailmaasi mahtumaan sellaisia asioita jotka sinne ovat liian monimutkaisia. Olethan jo päättänyt ennalta mikä on ainoaa oikeaa koiran kouluttamista. En ole kyllä kovinkaan usein vastauksistasi joita tällä palstalla auliisti kyllä jakelet ongelmaan kuin ongelmaan, olisi mitään sellaista mikä kulloistakin kysyjää auttaisi. Toki poikkeuksiakin on, mutta yleensä kysymykset ovat olleet nk. helppoja nakkeja, joihin miltei kuka tahansa useamman kuin yhden koiran elämässään ovat nähneet, pystyisi vastaamaan samoin.
Sinä peräät perusteluita, minä taas kehotin katsomaan sitä ohjelmaa ajatuksen kanssa. Kehotan edelleen, jotta olet valmis kun seuraavan kerran kouluttajan taitojasi todella punnitaan. Ettei käy kuin ensimmäiselle ongelmatapauksellesi.Se, mitä sille yhdelle koiralle tapahtui, ei ollut minusta kiinni, vaan omistajasta. Kun koira hyökkäsi vierailevan ihmisen kimppuun, omistaja päätti lopettaa sen. Kun koira oli minulla hoidossa (yleensä viikonlopun yli), se käyttäytyi aivan mallikkaasti, jos ei eroahdistuksen ulinaa ja haukkua lasketa. Koetat selvästi kääntää asiaa päälaelleen, kun et edes tiedä tapahtunutta tapausta, josta vain olen maininnut ohimennen.
"Ei vain ole mitenkään hedelmällistä tässä yrittää saada sinun ajatusmaailmaasi mahtumaan sellaisia asioita jotka sinne ovat liian monimutkaisia."
Koska et osaa selittää ja perustella asioita, se ei tarkoita että ne olisivat monimutkaisia minulle. Ilmeisesti kuitenkin sinulle ne ovat, kun et osaa kuin kääntää keskustelua siihen, mitä minä olen mielestäsi jo päättänyt. ;) Ehkä ei todellakaan ole kovin hedelmällistä keskustella asiasta, josta sinä et osaa sanoa mitään, vaan välttelet perustelupyyntöäni ja kehottelet katsomaan kyseistä ohjelmaa "ajatuksen kanssa".
"En ole kyllä kovinkaan usein vastauksistasi joita tällä palstalla auliisti kyllä jakelet ongelmaan kuin ongelmaan, olisi mitään sellaista mikä kulloistakin kysyjää auttaisi."
Oletko ollut kyseisten neuvojen kysyjien kanssa ollut sitten yhteydessä ja keskustellut heidän menetelmistään ja onnistumisprosenteistaan, kun noin osaat sanoa?
"mutta yleensä kysymykset ovat olleet nk. helppoja nakkeja, joihin miltei kuka tahansa useamman kuin yhden koiran elämässään ovat nähneet, pystyisi vastaamaan samoin."
Niinpä niin. Onko tämä nyt kilpailua siitä, kuka osaa neuvoa parhaiten/huonoiten, vai mikä on tuon kommenttisi idea? Että kisataan ja verrataan, kuka osaa kertoa sellaisia vinkkejä, mitä muut eivät kenties olisi keksineet siinä vaiheessa kertoa? Että se, joka osaa keksiä omalaatuisimman vinkin johonkin ongelmaan, on voittaja? En oikein pysy ajatustesi perässä, hyvä ihminen. Voisitko hiukan perustella nyt näitä puheitasi, vai jätetäänkö tämä keskustelu tähän? Jos et osaa perustella sitä hihna"treeniä" jossa riepotellaan koiraa ympäriinsä, niin ehkä meidän tulisi lopettaa tämä keskustelu. Vai mitä mieltä olet? - tähän
Briard-82 kirjoitti:
Se, mitä sille yhdelle koiralle tapahtui, ei ollut minusta kiinni, vaan omistajasta. Kun koira hyökkäsi vierailevan ihmisen kimppuun, omistaja päätti lopettaa sen. Kun koira oli minulla hoidossa (yleensä viikonlopun yli), se käyttäytyi aivan mallikkaasti, jos ei eroahdistuksen ulinaa ja haukkua lasketa. Koetat selvästi kääntää asiaa päälaelleen, kun et edes tiedä tapahtunutta tapausta, josta vain olen maininnut ohimennen.
"Ei vain ole mitenkään hedelmällistä tässä yrittää saada sinun ajatusmaailmaasi mahtumaan sellaisia asioita jotka sinne ovat liian monimutkaisia."
Koska et osaa selittää ja perustella asioita, se ei tarkoita että ne olisivat monimutkaisia minulle. Ilmeisesti kuitenkin sinulle ne ovat, kun et osaa kuin kääntää keskustelua siihen, mitä minä olen mielestäsi jo päättänyt. ;) Ehkä ei todellakaan ole kovin hedelmällistä keskustella asiasta, josta sinä et osaa sanoa mitään, vaan välttelet perustelupyyntöäni ja kehottelet katsomaan kyseistä ohjelmaa "ajatuksen kanssa".
"En ole kyllä kovinkaan usein vastauksistasi joita tällä palstalla auliisti kyllä jakelet ongelmaan kuin ongelmaan, olisi mitään sellaista mikä kulloistakin kysyjää auttaisi."
Oletko ollut kyseisten neuvojen kysyjien kanssa ollut sitten yhteydessä ja keskustellut heidän menetelmistään ja onnistumisprosenteistaan, kun noin osaat sanoa?
"mutta yleensä kysymykset ovat olleet nk. helppoja nakkeja, joihin miltei kuka tahansa useamman kuin yhden koiran elämässään ovat nähneet, pystyisi vastaamaan samoin."
Niinpä niin. Onko tämä nyt kilpailua siitä, kuka osaa neuvoa parhaiten/huonoiten, vai mikä on tuon kommenttisi idea? Että kisataan ja verrataan, kuka osaa kertoa sellaisia vinkkejä, mitä muut eivät kenties olisi keksineet siinä vaiheessa kertoa? Että se, joka osaa keksiä omalaatuisimman vinkin johonkin ongelmaan, on voittaja? En oikein pysy ajatustesi perässä, hyvä ihminen. Voisitko hiukan perustella nyt näitä puheitasi, vai jätetäänkö tämä keskustelu tähän? Jos et osaa perustella sitä hihna"treeniä" jossa riepotellaan koiraa ympäriinsä, niin ehkä meidän tulisi lopettaa tämä keskustelu. Vai mitä mieltä olet?Ei tässä sun touhussas ole järjen häivää ei...
- Koirulin hyväksi
ohituksista kirjoitti:
"pylväiden "ohituksia", jossa huonosti seuraavalla koiralla on suuri mahdollisuus juosta päin pylvästä ja jopa satuttaa itsensä."
Suosittelen, jos otit jakson talteen, että katsot sen uudelleen, ihan ajatuksen kanssa. Ja ilman ennakkoluuloja ja -asenteita.Näin itsekin sen jakson, vaikka en kyseistä ohjelmaa seuraa. Mielestäni ne koirat vain kärsivät siinä. Et itekkään kävelisi taikka sitten juoksisi pyvästä päin mielelläsi? Vai olenko väärässä? Kysesessä "harjoituksessa" ei ole mielestäni mitään järkevää.
Itse kun ulkoilutan monta kertaa viikossa naapurini koiria, ne koirat osaavat katsoa eteensä, eikä ole 4 vuoden aikana kävellyt yhtäkää pylvästä tai katutolppaa päin. Jos koira tekee lenkillä jotain mitä se ei saisi tehdä, nykäsen nopeasti hihnasta ja koira tottelee kyllä (kyseessä ei ole mikään täydellinen koira, tai edes lähellä täydellistä. Koira ei "tykkää" vieraista ihmisistä, varsinkaan miehistä, eikä uros koirista. On siis uroskoira itsekkin. Puree jos yrittää silittää tai jos tuijottaa niin alkaa mulkoilla. Uroskoirille rähähtely on yleistä, koska samassa talossa asuu leikkaamaton narttukoira. Uroskin on leikkaamaton.) Minua koira ei ole ikinä purrut, vaan koira luottaa minuun. Mutta monen mielestä tämä koira pitäisi lopettaa, mutta minulle koira on hyvin rakas, vaikka se ei oma olekkaan.
- rajuja ohjeita välillä,
jos ihminen jolla eka koira ja joka ei osaa itse ajatella, alkaa toteuttaa niitä, niin voi koira parkaa. En todellakaan pidä ohjelmasta, siinä pitäisi olla selvästi alkuteksti ja lopputeksti, jossa kerrotaan millaiselle koiranomistajalle neuvot ovat.
T. Viren on ehdottomasti paljon parempi. Eläimiä kuuluu kunnioittaa, silloin saa itsekkin paljon enemmän. Ja suos myös T Kaimion kirjoja, ovat erionomaisia, pitäisi jokaisen koiran omistajan lukea :) Selvitäpäs nyt perinpohjaisesti itsellesi, mitä tarkoittaa vahviste. Etenkin positiivinen vahviste. Koira ei opi mitään uutta ilman vahvisteita. Jos et nameja käytä vahvisteena, tarvitset jonkin muun vahvisteen. Rapsutukset ja kehut useimmissa tapauksissa ovat säälittävän heikko vahviste.
Sitten vielä toinen seikka...
Ajatellaanpa sellainen tilanne, että jollain perheellä on iso koira, joka järjestelmällisesti hyökkäilee perheenjäsenten kimppuun, puree, hyppii ja repii. On suorastaan vaaraksi perheelleen. Jos sitten ongelmakoirakouluttaja ratkaisee tilanteen viemällä perheenjäsenet painitunnille, jotta heistä olisi isolle koiralle vastusta näissä taistelutilanteissa, niin luottaisitko tälläiseen kouluttajaan muissakin asioissa? Hyvä. En minäkään. Unohda siis tuon kanadalaisen ääliön opastukset ja lue suomalaisia kirjoja koiran koulutuksesta. Tuire Kaimio esim. tietää näistä jutuista jotain.No ensinnäkin,koirien ongelmien korjaus on eri juttu,kuin pennun kasvatus aikuiseksi ;)
Kummassakin tapauksissa löytyy monenmoista,ja vielä niitten väliltäkin.
Ja onnistuu koirankoulutus ilman namejakin.Kaikki on A.siitä kiinni,miten hommansa taitaa ja B.riippuu paljon rodusta (ja osaltaan yksilöstäkin).
Mutta,jos vaihtoehtona on saalispalkka,niin ihan vastaava kuin ruuanhankintavietinkäyttö,eli sitten vaan katsotaan,kumpi koiralla on vahvempana ja kumman hyödyntäminen onnistuu ehkä hieman itseltä paremmin.
Jos taas ei halua käyttää kumpaakaan,niin sitten täytyy olla melkoisen laumaviettinen (miellyttämishaluinen)koira,että riittää vaan se omistajan kiitos.
Ja usein myös tarvitaan (enemmän)pakotteita.
Eli namit ei ole missään nimessä pahaksi.Kunhan vaan muistaa sen perusasian,kuten kaikessa opettamisessa eli palkka juuri oikeaan kohtaan.
Eikä se koira näpeistä mitään vie.Kunhan se vaan opetetaan,ettei ruokaa saa,kun tietyin ehdoin,tietyin tilantein/paikoin.Ja tarvittaessa sille kerrotaan,että näpeille ei ole asiaa.- tuutupappa
Aivan niin kuin Molossi sanoikin. Koiran mukaan mennään palkintoja valittaessa.
Esimerkiksi paimenkoirilla on usein suuri laumavietti, mutta esimerkiksi laumanvartijoilla ja metsästyskoirilla laumavietti on usein taas pieni.
Kannattaa tosiaan katsoa itselle parhaaksi katsomansa tapa kasvattaa koiraa. Mutta nameilla koiraa ei voi kasvattaa. Olen kyllä itse nähnyt hyviä tuloksia, vaikka koira pelkästään koulutettaisiin namien avulla erilaisissa elämän tilanteissa.
- on
meillä hauvat nameilla koulutettu ja loistavasti tottelevatkin. Ei ole ollut MITÄÄN ongelmia. Kun ovat "jutut" namien kanssa oppineet, tottelevat myös ilman namia. Ihan huippukouluttajan tottiksessakin käytetään täällä päin ainakin namia palkintona.
- tuutupappa
Ensinnäkin voisit lähteä siitä, että kasvattaminen ja kouluttaminen ovat täysin eriasioita.
Kun opetat koirasi istumaan, antamaan tassua tai maahan, käytät namia jo valmiiksi. Tämä on kouluttamista ja nameja voi hyvinkin käyttää.
Kasvattamisessa alle 6kk vanhaan koiraan (ja miksei vanhempaankin) voit käyttää nameja aivan yhtä hyvin. Odottaminen, luoksetulo ja muut elämän perusasioiden opettaminen koiralle vie paljon aikaa, mutta palkitsee loppujen lopuksi eikä synny "ongelmakoiraa". Kasvatuksessa sinun pitää tehdä selväksi talon säännöt, mitkä ovat pennun leluja, kuinka lujaa se saa purra vai saako ollenkaan, milloin se pääsee mukaan ja milloin ei,... tämä on kasvatusta etkä näitä opeta pennulle nameilla.
Kasvatusasioissa voi käyttää hyvin nameja, mutta vain bonuksena. Palkintona on se, että sinä olet iloinen ja hyväilet sitä kehuilla ja paijauksilla kun se on esimerkiksi tullut luoksesi kun sitä pyydät. Hyväilyjen yms... jälkeen voit antaa ylimääräisenä palkintona namin :-)
itse uskon koiran laumakäyttäytymiseen, mutta ei se tarkoita, että tyrmäisin namit ihan täysin. niitä pitää vain osata käyttää oikein. - että ei kaikki koirat
juokse namien vuoksi eli ei innostu nameista, silloin niillä kouluttamalla ei oikein saa innokkaasti koiraa toimimaan. Ne joilla on "namiahne" koira, eivät koskaan huomioi tätä vaihtoehtoa, luulevat että kaikki koirat ovat ruoan perään, näin ei ole!
- tuutupappa
puhuinkin kasvatuksesta en koulutuksesta.
"--juokse namien vuoksi eli ei innostu nameista, silloin niillä kouluttamalla ei oikein saa innokkaasti koiraa toimimaan. Ne joilla on "namiahne" koira, eivät koskaan huomioi tätä vaihtoehtoa, luulevat että kaikki koirat ovat ruoan perään, näin ei ole!"
jos koulutuksessa namit eivät kelpaa niin voi kokeilla lelua, etc. - sakemaanikko
kaikki eivät tosiaan nameista välitä ja koirilla, joilla viettiä pukkaa muutenkin, namit jopa vaikuttavat negatiivisesti.
- Briard-82
sakemaanikko kirjoitti:
kaikki eivät tosiaan nameista välitä ja koirilla, joilla viettiä pukkaa muutenkin, namit jopa vaikuttavat negatiivisesti.
koiraa koulutettaessa on huomioitava se koira yksilönä aivan yhtä paljon kuin rotuna ja lajinakin! siksi ihmettelen tätä nami/ei nami palkaksi -keskustelua, sillä jokainen koira on yksilö jolla on yksilölliset tarpeet. namin on helppo palkka antaa treenitilanteessa mutta kaikille se ei sovi. joissakin asioissa taas mikään muu palkka kuin nami ei ole yhtä hyvä, esim rauhoittumiseen tarkoitetuissa harjoituksissa. niissä tosin joillekin koirille kelpaa omistajan huomiokin palkaksi, mutta kaikki koirat eivät välitä siitäkään niin paljoa, että se palkitsisi tarpeeksi, jotta koira oppisi asian...
- tuutupappa
Briard-82 kirjoitti:
koiraa koulutettaessa on huomioitava se koira yksilönä aivan yhtä paljon kuin rotuna ja lajinakin! siksi ihmettelen tätä nami/ei nami palkaksi -keskustelua, sillä jokainen koira on yksilö jolla on yksilölliset tarpeet. namin on helppo palkka antaa treenitilanteessa mutta kaikille se ei sovi. joissakin asioissa taas mikään muu palkka kuin nami ei ole yhtä hyvä, esim rauhoittumiseen tarkoitetuissa harjoituksissa. niissä tosin joillekin koirille kelpaa omistajan huomiokin palkaksi, mutta kaikki koirat eivät välitä siitäkään niin paljoa, että se palkitsisi tarpeeksi, jotta koira oppisi asian...
näinhän se on. jokainen koira ei ole namiperso, eli treenitilanteessa nami voi olla huonokin asia: kiihdyttää koiraa niin, että ei koira ei keskity.
meillä on yksi koira sellanen, jolle paras palkka olisi pallo, koska se on niin innoissaan siitä, mutta treenitilanteessa käytän kinkunpalasia, koska ne ovat tarpeeksi motivoivia, mutta koiran keskittyminen ei herpaannu minusta kuten pallon kanssa käy... pallon kanssa sen vietit nousee liian korkeisiin lukemiin. Pallon se saa palkaksi heti vasta treenien jälkeen jolloin se saa noutaa pallon niin pitkältä kun heitto vain yltää...
- ...
Jos oikeasti tuntee tarvetta pelätä sitä, että koira alkaa viedä käsistä makupaloja, niin kannattaa panostaa palkitsemis tapaan. eli kuten varmasti ihan normaalisti tulee tehtyä aina, niin hyvä sanaa seuraa palkka. Koira oppii kyllä pikaisesti, että palkkio/ruokakuppi/ avoin ovi/lelu... joka on sen edessä on otettavissa vasta kun kuuluu sana hyvä tai muu vapauttava sana. Ei ole kieltämättä koskaan tullut mieleenkään, että koirat voisivat oppia ottamaan jotain luvatta jos niille palkkioksi jotain antaa...
- MINUNMIELIPIDEeisun.
minä käytän käytäntöö että jos opetan tempun koiralleni tai uuden jutun vaikka tässätapauksessa kieri . palkitsen koiraa aina kun hän tekee oikein NAMEILLA... ja sitten kun nään että koira osaa jutun todella hyvin niin sen jälkeen rapsutuksilla ja isoilla kehuilla... mutta tapansa kullakin...
- Sammaa mietlä!!:)
Mää teen just samalla lailla:) Koirani on oppinut temput aika nopeasti(: musta toi on hyvä käytäntö!
- Mun mmieli pide:))
Minulla on nyt vuoden ikäinen karjalankarhukoira narttu, koira on palkittu alussa nameilla, ja hyvin on oppinut! itse olen sillä kannalla että namupalat on hyvä asia koiran koulutuksessa. Olen aina kehunut ja palkinnut koiran namilla siihen asti etä koira osaa tempun, sen jälkeen on riittänyt kehut ja silitys(:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo7272266Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?502259- 1252173
- 1272113
- 541756
Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla
Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall2411633- 311361
Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen201309Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,161195Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381137