Olen käyttänyt patjojen alla ritilämattoa, jolloin levyn ja patjan väliin jää pieni ilmarako. Levyssä on myös muutamia 5cm reikiä. Ei vain tunnu auttavan.
Olen kuullut, että jokin eristepatja tvs. poistaisi kosteuden muodostumisen?
Olisiko hyviä ehdotuksia ja mistä sopivaa materiaalia saisi?
Kosteutta patjojen alla
31
3480
Vastaukset
- sdfgsfdg
parempi ilmanvaihto. ei siinä muu auta
enemmän reikiä - puhaltamaan
noista 5cm rei'istä.
- konsti kunniaan
Nosta patjat aamulla "pystyyn" (tavalla tai toisella irti alapinnasta) jotta kosteus pääsee haihtumaan, varmin ja toimivin konsti. On meinaan erittäin vaikea saada lasikuituveneessä patjojen alus niin tuulettuvaksi etteikö varsinkin silloin kun merivesi on kylmää, kosteutta kondensoituisi patjan alle.
- alkuperäinen kysyjä
konsti kunniaan kirjoitti:
Nosta patjat aamulla "pystyyn" (tavalla tai toisella irti alapinnasta) jotta kosteus pääsee haihtumaan, varmin ja toimivin konsti. On meinaan erittäin vaikea saada lasikuituveneessä patjojen alus niin tuulettuvaksi etteikö varsinkin silloin kun merivesi on kylmää, kosteutta kondensoituisi patjan alle.
Mutta kesälomalla alkoi kyllästyttämään, joten aloin miettiä parannuskeinoja.
Lisää reikiä tosiaan voisi vielä tehdä. Nyt levyn ja patjan välissä on noin sentin rako ristikkomaton ansiosta. Kyllä se jotain taitaa auttaa, mutta kosteutta silti kertyy.
Mietityttää, että jos laitan jonkin ylimääräisen patjan eristekerrokseksi, niin taitaa sitä kosteutta silti kertyä, mutta vain eri väliin. Säännöllinen tuuletus silti tarpeen siis. Yksi ratkaisu voisi olla lämmitysputken kierrättäminen punkan alta, jolloin ilma ainakin hieman lämpenisi. - konsti kunniaan
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
Lisää reikiä tosiaan voisi vielä tehdä. Nyt levyn ja patjan välissä on noin sentin rako ristikkomaton ansiosta. Kyllä se jotain taitaa auttaa, mutta kosteutta silti kertyy.
Mietityttää, että jos laitan jonkin ylimääräisen patjan eristekerrokseksi, niin taitaa sitä kosteutta silti kertyä, mutta vain eri väliin. Säännöllinen tuuletus silti tarpeen siis. Yksi ratkaisu voisi olla lämmitysputken kierrättäminen punkan alta, jolloin ilma ainakin hieman lämpenisi.Lämmittäminen kyllä toimii, eli jos patjan allla oleva pinta on lämpimämpi kuin se allasi oleva patja (kun nukut siinä), ei kosteus hakeudu tähän kylmä/lämmin rajapintaan, vaan jää patjaan ja haihtuu pikkuhiljaa ylöspäin. Eli hikoiluasi ja patjaan syntyvää kosteutta se alustan lämmittäminen ei poista, saattaa jopa lisätä koska nukkumaolosuhteesi lämpiää, mutta kosteus jakautuu patjaan tasaisemmin eikä näy "märkänä" siinä patjan alapinnassa. Aina edes Suomen kesässä kun ei voi lämmittää, niin tuokin konsti on vähän niin ja näin toimivuudessaan.
Sopiva nukkumalämpötila, hyvin hengittävä peitto ja heti aamulla patjan koholle nosto, väittäisin edelleen että siinä parhaat konstit pitää patjan alusta homeettomana. - ratkaisu ongelmaan
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
Mietityttää, että jos laitan jonkin ylimääräisen patjan eristekerrokseksi, niin taitaa sitä kosteutta silti kertyä, mutta vain eri väliin. Säännöllinen tuuletus silti tarpeen siis. Yksi ratkaisu voisi olla lämmitysputken kierrättäminen punkan alta, jolloin ilma ainakin hieman lämpenisi.Rakensin punkan päälle rimoista ritilän, jonka ansiosta patjan ja punkan välissä on noin 5 sentin ilmarako. Eipä ole patja tai punkan pinta sen koommin kostunut, ja vaikka kostuisi, niin siinähän se kuivuisi paikoillaan. Eihän kukaan kotonakaan nuku tiiviin tason päällä olevalla patjalla, miksi sitten veneessä jossa muutenkin on vähän kosteampaa?!
- riittää,
meilläkin Webasto on puhalluksella yön, joten kosteus ei ennätä kulkeutumaan patjojen pohjaan. Akkuillehan tämä on kovaa, joten pitää valmistautua kuuntelemaan kuittailuja keppiveneilystä.
- traefgfsrwef
ratkaisu ongelmaan kirjoitti:
Rakensin punkan päälle rimoista ritilän, jonka ansiosta patjan ja punkan välissä on noin 5 sentin ilmarako. Eipä ole patja tai punkan pinta sen koommin kostunut, ja vaikka kostuisi, niin siinähän se kuivuisi paikoillaan. Eihän kukaan kotonakaan nuku tiiviin tason päällä olevalla patjalla, miksi sitten veneessä jossa muutenkin on vähän kosteampaa?!
"Eihän kukaan kotonakaan nuku tiiviin tason päällä olevalla patjalla"
Enpä menisi sanomaan, kyllä ne laverisängyt, joissa pohjana oli ihan vanerilevy, oli aika yleisiä 1970 ja 1980-luvuilla enkä ihmettelisi, vaikka niitä olisi vieläkin paljon käytössä.
retkeilypatjat patjan alle niin kosteus jää kuidun ja tuon väliin ja sitten aamulla hieman jotain väliin että ilma kiertää niin kuivahtaa nopeasti eikä kastu itse patjat.
Olen kokeillut joskus myös vetää (tammiset kun sattui olemaan) rimat (jalkalistaa) kaksipuoleisella teipillä kiinni. Auttoi sen verran että kostui vain niistä kohdista mistä raskas henkilö painoi patjan nukkuessa kiinni kuituun, kuivahti kyllä helpohkosti kun rimojen väliin jäi nuo ilmaraot. Riman väli oli muistaakseni 5-10 cm.- auttaako
Tiiä sitten auttaako, mutta ite ajattelin heittää ne vaneerilevyt punkkien alta kokonaan hemmettiin ja rakentaa tilalle kotisängyistä tutun rimapohjan.
Punkkien runkoon sitten pari tuuletusritilää, jotta ilma pääsee punkan sisälläkin vaihtumaan. - Finnmaster
Itse kävin captain`s Shopista Raisiosta ostamassa juuri tähän tarkoitettua
"verkkomattoa".Leveys oli muistaakseni 2m.Tuotetta pystyy leikkaamaan
ihan hyvin saksilla.
Metrihinta oli 65euroa.
Ollaan oltu tyytyväisiä,patjat pysyvät kuivina! - veneillyt
olen käyttänyt kahdessakin veneessä hyvällä mensestyksellä 10 mm umpisolu
levyä ( ostin Etolasta) väriltään tumman harmaa. Eipä ole patjanalustat kostuneet.- sitten...
umpisolun ja lasikuidun väli kostunut? koitin itse jollain jämä solumuovilla (ohuempi ja kovempi kuin makuupussin alusena käytettävä) ja se ei tuottanut toivottua tulosta.
- Koekäytössä
sitten... kirjoitti:
umpisolun ja lasikuidun väli kostunut? koitin itse jollain jämä solumuovilla (ohuempi ja kovempi kuin makuupussin alusena käytettävä) ja se ei tuottanut toivottua tulosta.
Itse lähestyin asiaa tältä kantilta: Kosteutta patjan alle kertyy koska 1)se on lämpimän kylmän rajapinta (kondensoituminen) ja 2)Ilma ei kierrä.
Näitä vastaan päätin tapella hommaamalla semmoista pitkittäisistä puikuloista tehtyä suihkumattoa ja retkipatjaa.
Aluksi laitoin alimmaiseksi suihkumaton, jonka tehtävä siis oli pitää retkipatja irti alapinnasta ja olla talonrakennuksesta tuttu "ilmarako" eristeen viileällä puolella. Sen päälle retkipatjat, sitten patjat.
Huomasin, että tästä huolimatta kosteutta retkipatjan ja patjan väliin kertyi kuten ennenkin ja se imeytyi patjan pohjaan. Kysymys ei siis ollut kondensoitumisesta vaan jostain muusta, ainakin osittain.
Vaihdoin eristeet toisin päin. Patjalla makoilu tuntui heti lämpimämmältä (suikumattokin on jonkin sortin solumuovia). Nyt kosteus kertyy alimpana olevien retkipatjan ja suihkumaton väliin. Suihkumatto pitää kertyneen kosteuden irti patjan alapinnasta joten homeongelma ei ole ainakaan yhtä akuutti. Ajoittaista patjojen tuuletusta tarvitaan toki edelleen.
Suihkumaton ilmankiertoa (nukumme keulapiikissä) pyrin parantamaan leikkaamalla sen siten, että se ulottuu patjan ja kyljen väliin mutta tuollaisissa n.1cm korkeissa (matalissa) suihkumatoissa se nyt on vaan periaatteellista.
Joka tapauksessa, parempi kuin ei mitään. Ideaalitilanteessa patjan alle tosiaan pitäisi saada joku ei-tiivis pinta tuulettuvaan alatilaan kuten joku edellä kirjoitti jolloin kosteus haihtuu myös patjan alta suoraan ilmaan. Kompromissina toiminnee patjan kohottaminen pinnasta riittävästi, mutta tuolloin myös ilman kiertoon patjan vaakasuoralla alustalla pitää panostaa mikä on hiukan hankalaa (kaikenmaailman flektit sun muut menee hiukka pellepelottomuuksiksi). - veneillyt
sitten... kirjoitti:
huomannut kosteutta täälläkään
- voisi toimia.
Ilmeisesti ongelma korostuu kun merivesi on kylmää, jolloin myös boxi on viileä. Asiaa voisi auttaa boxin runkoa vasten olevan seinämän eristäminen ohuehkolla uretaani- tai korkkilevyllä. Teräsveneissä on aina eriste kaikkialla rungossa ja tuota ongelmaa ei omassa paatissani koskaan ilmennyt. Uskoisin sen toimivan myös lújitemuoviveneessä.
- Avulias Anselmi
Pistä patjan alle ihan käsittelemätön vaneri levy. Ja ihme kyllä ongelma on poissa.
- Testattu
itsellä oli myös ongelmia kun keulapiikin patjat kostuivat alapuolelta.
Parannusta ongelmaan sain kun hommasin kangaskaupasta paksua froteekangasta ja siitä leikkasin patjojen alle patjan kokoiset kangaspalat.
kosteus tiivistyy froteeseen ja se on helppo aamulla ottaa pois ja laittaa
kaiteeseen ulos kuivumaan....hiukan tulee lisää hommaa mutta menee pian
rutiinilla.
tässä varmaan sitä parempi lopputulos mitä paksumpaa froteeta hommaa. - Mun-ratkaisu
Hyvää pohdintaa vuosia sitten!
Mulla sama ongelma keulapatjoilla mutta perässä ei, vaikka rakenteet ja patjat liki vastaavat ja hikisinsika nukkuu perässä :) Syynä perän punkan alla luikerteleva lämppärinputki!
Joten laitan keulan lattian lähistön lämpöputkeen haaran ja vien sen kaikkien keulaboksien sisältä puhaltamaan toiselle laidalle keulan lattiaa. Ja reikiä boksien sisällä oleviin putkiin ja myös boksien vanerikansiin. Boksien sisällä putket tietty mahd ylös ja taakse, että kamat ei peitä putkia.
Ei mulla iso kosteus patjojen pohjissa koskaan ole, syynä varmaan paksut patjat ja liki aina öisin wallas päällä ja käännän patjat tuulettumaan usein ja aina kun vene jää kotisatamaan. 25v vanhat hyvässä kunnossa. Kosteilla keleillä alku ja loppukaudesta haastavinta, mutta eiköhän ratkaisuni auta! - Merinorsu
Sandwich rakenne veneessä poistaa tämän ongelman! Itsellä 10 vuotia Sea Ray, eikä minkäänlaisia kosteus / homeonngelmia esiinny, vaikka veneilen aikaisesta keväästä lokakuun loppuun. Vene myöskin huomattavan lämmin, eikä lämmityslaitettakaan tarvitse koko yötä päällä pitää. Heinä-elokuussa ei lämppäriä yleensä käynnistellä lainkaan.
- akutt
Punkan alla olevat akut:tuleeko sieltä akkukäryjä ja onko sen päällä hyvä nukkua,porata reijät vaneriin ilmankierron lisäämiseksi.
- MikäEtteis
Akkuja ei pitäisi laittaa sellaiseen paikkaan, jossa ei ole tuuletusta. Akut voivat kuumentua, mutta vety on suurin ongelma - joskin vähäinen geeliakuilla, jos niitä ei varata liikaa.
En tuulettaisi akkuja vuoteeseen, en edes geeliakkuja vaikka riski on niiden kanssa marginaalinen. Akku tulee kuitenkin joskus tiensä päähän eikä se tien pää ole aina selainen, että sen päälle petaisi vuoteen. MikäEtteis kirjoitti:
Akkuja ei pitäisi laittaa sellaiseen paikkaan, jossa ei ole tuuletusta. Akut voivat kuumentua, mutta vety on suurin ongelma - joskin vähäinen geeliakuilla, jos niitä ei varata liikaa.
En tuulettaisi akkuja vuoteeseen, en edes geeliakkuja vaikka riski on niiden kanssa marginaalinen. Akku tulee kuitenkin joskus tiensä päähän eikä se tien pää ole aina selainen, että sen päälle petaisi vuoteen.Nykyakut ovat suljettuja, siis ne ihan tavalliset halpisakutkin, eli eipä niistä juuri mitään hajuja tule. Tietysti on hyvä niille pieni tuuletus mahdollistaa, sillä ei oikein väliä ole mihin.
- Nykyihminen
ABF kirjoitti:
Nykyakut ovat suljettuja, siis ne ihan tavalliset halpisakutkin, eli eipä niistä juuri mitään hajuja tule. Tietysti on hyvä niille pieni tuuletus mahdollistaa, sillä ei oikein väliä ole mihin.
Mikä on nykyakku?
Akkutyyppien kirjo on vain laajentunut eikä vanhat lyijyakut ole kadonneet minnekään. Nykyakusta joko pääsee vetyä ulos tai ei pääse. Se riippuu tyystin siitä, minkä nykyakun on valinnut käyttöönsä. - venesähköt2015
ABF kirjoitti:
Nykyakut ovat suljettuja, siis ne ihan tavalliset halpisakutkin, eli eipä niistä juuri mitään hajuja tule. Tietysti on hyvä niille pieni tuuletus mahdollistaa, sillä ei oikein väliä ole mihin.
Perustietoa akuista ja venesähköistä voi opiskella lukemalla "Sähkö ja Vene":n tänä vuonna uudistetun version. Löytyy vaikkapa täältä:
http://www.helsinginmeriveneilijat.fi/wp-content/tiedostot/Sahko_Vene_uudistettu_painos_2015.pdf
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 12998
- 7961
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826