Onko sinulla

Asperger?

Luin tänään lehdestä, että monilla ihmisillä on tietämättään asperger-syndrooma, muuten voi olla vaikka miten normaali tai lahjakas mutta esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden taito on heikko, eikä siihen ole parannusta koska syy on neurobiologinen.
Asperger-ihmiset jäävät usein siksi yksin, ovat olleet koulukiusattuja ja taipuvaisia masennukseen koska koko ajan pitää ponnistella voimiensa äärirajoilla ja kaikki on kuitenkin ylivoimaista.

20

593

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleensä jos joku uusi ihminen aloittaa minulle keskustelemaan jossain tapahtumassa, niin keskustelu menee näin (tässä tuorein esimerkki eräistä häistä, kakkukahvijonosta):
      Hän: - Täällä onkin sitten ihan ammattilaisvalokuvaaja kun oli oikein reflatkin.
      Minä: - Niin.

Se häiritsi kun meni 2-3 sekuntia keksiä mikä on refla, kuulin termin ekan kerran. Itselläni oli pro-kamera mukana, joten ehkä kysyjä oletti että tiedän kaiken valokuvauksesta.

Siihen päättyi se keskustelu. Hyvin usein käy jotenkin noin. Toinen aloittaa keskustelun niin puskasta että hämmennyn/häkellyn, enkä osaa rennosti heittää mitään tuon enempää. Joskus minuutin tai kymmenen päästä keksin mitä olisi pitänyt/kannattanut sanoa.

Edellinen kerta baarista:
      Nainen koputtaa olkapäähäni: - Sinä näytät ihan Ville Valolta.
      Minä: [hämmennyn niin etten keksi mitään sanottavaa]
      Nainen lähtee 5 sekunnin päästä pois, enkä enää näe häntä.

• huh..

Sulta meni melkein 3 sekuntia ymmärtää termi, jota et ole koskaan ennen kuullut? Sulla on aivan varmasti asperger.

• huh.. kirjoitti:

Sulta meni melkein 3 sekuntia ymmärtää termi, jota et ole koskaan ennen kuullut? Sulla on aivan varmasti asperger.

Seison naisen olohuoneessa. Nainen on laittanut kahvin tippumaan vartin aiemmin. Katselen naisen kirjahyllyä kiinnostuneena.

Nainen lähtee kävelemään keittiöön päin ja sanoo: Niin otatko sinä sitä kahvia?
        Minä: Otan.

5 minuutin päästä tajuan että nainen tarkoitti että tule itse hakemaan se kahvisi. Eikä sitä että otanko vai en - minähän häntä pyysin kahvin keittämään. Joten lähden siitä kirjahyllyn luota kävelemään sitä keittiötä päin.

Vastaavaa tapahtuu melkein joka kerran kun olen yli puoli tuntia ihmisen seurassa.

Joskus myös minuutti riittää.

Esimerkki poliisitalolta. Olen hankkimassa henkilökorttia. Nainen tiskillä kysyy henkilötunnustani.

Sanon alkuosan. Odotan että nainen sanoo "niin" tai muuta että voisin sanoa loppuosan. Joka kerta nainen pyytää aloittamaan alusta, 10-15 sekunnin hiljaisuuden jälkeen. Lopulta minun pitää kirjoittaa se henkilötunnukseni paperille.

Tunnin päästä tajuan että eihän sen tarvinnut naputella henkilötunnustani minnekään, vaan se oli syöttänyt nimeni koneelle, ja halusi verrata minun lausumaa henkilötunnusta koneelta näkyvään. Ja kun ei tarvitse naputella mitään minnekään, niin kyllä ihmissilmä kerkeää vauhdissa pysyä jos koko henkilötunnuksen kertoo kerralla.

Satoja muita esimerkkejä olisi. Jossa aivan yksinkertaisesta tilanteesta tulee äärimmäisen haastava, lähes mahdoton.. Koska toinen osapuoli on normaali ihminen, ja toinen osapuoli on minä. ;]

• Yleinen vuodattaja

Mulla ei ainakaan ole. Psykiatri on tutkinut minut melko kattavasti ja olisi varmasti huomannut sen. Yleensä aspergerin syndrooman omaavat ovat keskittyneet johonkin tiettyyn asiaan ja ovatkin sen aiheen ammattimaisia tietopankkeja. Esimerkiksi eräässä kirjassa oli esimerkki, että joku nuori mies oli hankkinut kaiken saatavilla olevan tiedon sprinklerijärjestelmistä. Oletteko huomanneet joidenkin talojen seinissä taulun: "SPL"?

Yleensä aspergerin omaavat ovat hyvin älykkäitä, mutta usein heillä voi olla puutteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Myös toisten ihmisten ymmärtäminen voi olla hankalaa, sitä kai kutsutaan puutteelliseksi empatiakyvyksi. Itse kuulemma olen hyvä keskustelemaan, joten olen vain muuten arka ja estynyt vieraassa seurassa. Ja siksi hyvin yksinäinen.

• Mammmutti

Minulla taitaa olla AS vaikkei mitään virallista diagnoosia ole.. Olen toki tietopankki ja kuulemma älykäskin, mutta kavereita on paskanlaisesti, kaksi vain joita näen todella harvoin.

Jostain syystä pidän erittäin paljon sitten samantyylisistä ihmisistä. Hiljaisista, älykkäistä ja angstisista. :D Muistuttavat varmaan niin paljon mua itseäni että heihin voi luottaa.

• yleisnimitys...

"Yleensä aspergerin omaavat ovat hyvin älykkäitä, mutta usein heillä voi olla puutteita sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. "

Usein kaikinlaisiin erityispiirteisiin liitetään yhteen "älykkyys". Varmaan Aspergerin kohdalla on yhtä lailla monenkirjavaa porukkaa kuin muidenkin "ongelmien" kohdalla. Tosin kaikkien kohdalla AS ei välttämättä ole ongelma.

• aspergereille

Aspergerin syndrooma on pysyvä, mutta oireisiin voi saada apua. Sosiaalisia tilanteita voi harjoitella terapiassa. AS-ihmisille on olemassa oma liitto ja netissä keskustelupalsta.

• semmosia

No, on sanottu, että minulla sosiaalinen ongelma. En osaa puhua liirumlaarumia. Se on kamala huomata sillai konkreettisesti. Muut uivat sosiaalisissa tilanteissa kuin kalat vedessä ja minä kuin kuuden tonnin betonimöykky. Ei ole hajuakaan, miten käyttäytyä. Tai on, paljonkin. Mutta jos seurueessa on esimerkiksi kuusi ihmistä, on liikaa huomioitavaa. Ja koska ainainen miettiminen on paljon vaikeampaa kuin luontevuus, tulee väkisinkin väärinkäsityksiä. Erilaisia tulkintavaihtoehtoja on noin kolmekymmentä, eikä kuuden hengen seurueesta yksikään välttämättä osaa ottaa sitä oikeaa. Varsinkin kun seurassa on ihmisiä, jotka eivät tunne ja joita minä en tunne.

Aina ahdistaa myöhemmin, kun tuli oltua liian luontevalla tuulella. Enkä minä ainoastaan ruoski itseäni. Kyllä siitä saa kuulla.

Eräs hyvä esimerkki sosiaalisista taidoistani on se, että olin baarissa (en edes humalassa), ja kaverin naispuolinen ystävä selitti, että hän pitää "pahoista miehistä". Kysyin tietysti, miksi. Hän ei tiennyt, joten luontevasti jatkoin kyselytuntiani: johtuuko se siitä, että et mielestä ansaitse hyvää miestä?
      Ja tyttöparka melkein alkoi itkemään. Olin täysin monttu auki. Ja nämä olivat tietysti ensimmäiset sanat, jotka naiselle lausuin. Jee!

Minun liirumlaarum-puheeni tuntuu olevan täysin eri taajuudella kuin ns normaalin ihmisen. Jos haluan puhua liirumlaarumia mediaanien kanssa, se vaatii aivan järisyttäviä ponnistuksia. Useimmiten en jaksa, joten olen hiljaa.

Aspergerista en tiedä. Tosin en kovinkaan vahvasti halua kahlita itseäni diagnoosiin. Mielestäni ihmisten käyttäytymistä ja/tai luonnetta ei voi selittää matematiikalla. Ja diagnoosi on useimmiten jokin "häiriö", vaikka omasta mielestäni se ei sitä läheskään aina ole. Neuroottinen vimma löytää normaali. Luulis tulevan kuuma. Huhhuh.

• yleisnimitys...

Voisin kait sanoa että on AS. Toisaalta kahdestaan pystyn juttelemaan varsin sujuvasti ja juttelua voi opetellakin. Asperger esiintynee erilailla eri ihmisillä. Se lienee jonkinlainen "yleisnimitys" usein sosiaalisille ongelmille.

• tai oli ehkä muutakin ..

Eräällä opiskelukaverillani ilmeisesti oli ja on As. Asiassa on kaksi puolta

ensinnäkin: AS-ihminen voi tahtomattaa on ERITTÄIN JULMA, koska ei osaa lukea eleitä eikä ymmärrä toisen tunteita.
      Vaikka ongelma ei itse AS-ihmistä haittaakaan muuten kuin siten, että hän jää usein yksin, siinä on se toinen kärsiväkin osapuoli, joka joutuu selviytymään AS-ihmisen aiheuttamista ongelmista.

Tuntemani AS-nainen suhtautui omaan empatiakyvyttömyyteensä rempseästi, hän ei niin sanotusti ottanut stressiä siitä, mitä hänen mokansa muille aiheuttivat.
      Hän saattoi "ihan leikillään" heitellä halventavia kommentteja, haukkua toisen ulkonäköä, nimitellä minua koiraksi (kovaan ääneen huutaen, julkisella paikalla!), toisin sanoen käyttäytyi kuin 1-3 -vuotias lapsi. Mutta ilman mitään syyllisyydentunnetta tai häpeää!

Sosiaalisiin mokiin voi tiettyyn rajaan asti suhtautua harmittomana huumorina. Jossain tulee kuitenkin se raja vastaan.
      Jos ei itsensä vuoksi, niin MUIDEN MIELENTERVEYDEN vuoksi suosittelen, että AS-persoonille olisi hyvä opetella vaikka ihan listoina ulkoa PERUSKÄYTTÄYTYMISSÄÄNNÖT.

Tietäen tai tietämättään AS-ihminen voi saada korjaamatonta vahinkoa aikaan.

Itse koin että oman jaksamisen rajani tuli vastaan ex-ystäväni kanssa, koska hän ei edes yrittänyt tehdä käyttäytymiselleen ja sen läheisissä aihettamalleen tuskalle ja vahingolle mitään.

Muut ja muiden tunteet saattavat olla AS-ihmiselle vain vitsi. En enää voinut kestää tuota hänen (ilmeisesti selviytymiskeinoksi kehittämäänsä?) - "hehheh- minä-nyt-olen-tällänen-heh-heh -asennettaan.

Keneltäkään aikuiselta ei tarvitse ottaa vastaan törkeää käytöstä, ei edes AS-ihmisiltä.

• ASteroid

No, melkoinen katkeruuden purskaushan edellinen viesti on, mutta koetanpa vastata.

Täällä on nyt esiintynyt lähinnä vain mutu-tietoa, oman loukkaantumisen värittämää kuvausta ja hämäriä mielikuvia jostain lehdestä luetusta. Tässäpä nyt omaa näkemystäni as-persoonana.

Ensinnäkin Aspegerissa ei ole kyse empatiakyvyttömyydestä. Tunnen empatiaa kovastikin ja ajattelen muiden tunteita. Itse asiassa olen jopa liian kiltti, kuten moni AS. Se, miksi minut saatetaan tulkita töykeäksi tai tylyksi johtuu syystä etten osaa/kykene lukemaan sanatonta kommunikaatiota. En osaa tulkita eleitä ja näkymättömiä sosiaalisia rakenteita. Ns. normi-ihmisten viestintähän perustuu pitkälti erilaisiin sosiaalisiin peleihin. Itse en osaa pelata näitä pelejä, en hyvässä enkä huonossa. Olen myös huono valehtelemaan (vaikka se ajaisikin etuani). Normaali ihminen sanoo usein toista, mutta tarkoittaakin muuta, kun minulle sanottu taas on se, mikä on totta (ei jokin piilomerkitys sen takana). Siksi minulle onkin helppo valehdella.

Todellisia AS:n synnyttämiä ongelmia minulle ovat aistien ongelmat, hahmotushäiriö ja sosiaalisten nyanssien ymmärtämisen vaikeus. Kiinnostus kaikkeen pikkuinformaatiosälään ei ole haitannut koskaan enkä todellakaan ole kiinnostunut sprinklerijärjestelmistä. :) Testimielessä olen keskivertoa älykkäämpi, mutta "ulkoisesti" en. En myöskään loukkaa muita tahallani saati ole jonkinlainen sisäsyntyisesti ilkeämielinen ihminen, kuten edellisestä viestistä voisi päätellä.

Todellinen elämäni tragiikka piileekin juuri siinä, että toivon ihmisille hyvää ja ajattelen usein, miten voisin heitä auttaa. Kun sitten yritän olla kohtelias tai hakeutua ihmisten pariin, minut tulkitaan aina väärin. Minua on syytettykin mitä kummallisimmista asioista, joiden taustalla lienee erilainen tapani kommunikoida ja elehtiä. Yleensäkin ajaudun helposti kiusatun asemaan. Syy kiusaamiselle löydetään kuitenkin lähes aina minusta. Minun "töksäyttelyni" on ilkeämielisyyttäni, mutta minuun kohdistuvat loukkaukset ovat aina vain oikeutettua "kurinpalautusta" tai kostoa.

Edelliselle kirjoittajalle sanoisin: muiden tunteet eivät ole minulle olleet koskaan vitsi. Sen sijaan omat tunteeni on ohitettu aina olemassa olemattomina. Koskaan en ole puolustellut käytöstäni diagnoosillani. Aina olen pyrkinyt paremmaksi ihmiseksi ja yrittänyt ymmärtää niitäkin, jotka eivät minua ymmärrä. AS ei ole mikään kaiken oikeuttava puolustus, muttei sen tule olla sellainen lyömäasekaan, joksi sen itse otit.

AS vaikeuttaa toisten ihmisten viestinnän tulkintaa, muttei normaali-ihminenkään kykene näkemään toisen sisään. Sinä sen sijaan luulet tietäväsi, ettei kyseinen ihminen koe häpeää tai syyllisyyttä. Luulet tietäväsi, koska se ajaa sinun kuvaasi hänestä ja siten omaa minäkuvaasi. Purat vihaasi ja oikeutat sitä, kuten meillä ihmisillä on tapana, mutta epäilenpä syvästi omaa "jalouttasi". Tekstistäsi huokuu kuitenkin sellaista negatiivisuutta, että jospa itse kävisit sen peruskäytössääntölistan lävitse myös itse.

• Kiitos vastauksesta
        ASteroid kirjoitti:

No, melkoinen katkeruuden purskaushan edellinen viesti on, mutta koetanpa vastata.

Täällä on nyt esiintynyt lähinnä vain mutu-tietoa, oman loukkaantumisen värittämää kuvausta ja hämäriä mielikuvia jostain lehdestä luetusta. Tässäpä nyt omaa näkemystäni as-persoonana.

Ensinnäkin Aspegerissa ei ole kyse empatiakyvyttömyydestä. Tunnen empatiaa kovastikin ja ajattelen muiden tunteita. Itse asiassa olen jopa liian kiltti, kuten moni AS. Se, miksi minut saatetaan tulkita töykeäksi tai tylyksi johtuu syystä etten osaa/kykene lukemaan sanatonta kommunikaatiota. En osaa tulkita eleitä ja näkymättömiä sosiaalisia rakenteita. Ns. normi-ihmisten viestintähän perustuu pitkälti erilaisiin sosiaalisiin peleihin. Itse en osaa pelata näitä pelejä, en hyvässä enkä huonossa. Olen myös huono valehtelemaan (vaikka se ajaisikin etuani). Normaali ihminen sanoo usein toista, mutta tarkoittaakin muuta, kun minulle sanottu taas on se, mikä on totta (ei jokin piilomerkitys sen takana). Siksi minulle onkin helppo valehdella.

Todellisia AS:n synnyttämiä ongelmia minulle ovat aistien ongelmat, hahmotushäiriö ja sosiaalisten nyanssien ymmärtämisen vaikeus. Kiinnostus kaikkeen pikkuinformaatiosälään ei ole haitannut koskaan enkä todellakaan ole kiinnostunut sprinklerijärjestelmistä. :) Testimielessä olen keskivertoa älykkäämpi, mutta "ulkoisesti" en. En myöskään loukkaa muita tahallani saati ole jonkinlainen sisäsyntyisesti ilkeämielinen ihminen, kuten edellisestä viestistä voisi päätellä.

Todellinen elämäni tragiikka piileekin juuri siinä, että toivon ihmisille hyvää ja ajattelen usein, miten voisin heitä auttaa. Kun sitten yritän olla kohtelias tai hakeutua ihmisten pariin, minut tulkitaan aina väärin. Minua on syytettykin mitä kummallisimmista asioista, joiden taustalla lienee erilainen tapani kommunikoida ja elehtiä. Yleensäkin ajaudun helposti kiusatun asemaan. Syy kiusaamiselle löydetään kuitenkin lähes aina minusta. Minun "töksäyttelyni" on ilkeämielisyyttäni, mutta minuun kohdistuvat loukkaukset ovat aina vain oikeutettua "kurinpalautusta" tai kostoa.

Edelliselle kirjoittajalle sanoisin: muiden tunteet eivät ole minulle olleet koskaan vitsi. Sen sijaan omat tunteeni on ohitettu aina olemassa olemattomina. Koskaan en ole puolustellut käytöstäni diagnoosillani. Aina olen pyrkinyt paremmaksi ihmiseksi ja yrittänyt ymmärtää niitäkin, jotka eivät minua ymmärrä. AS ei ole mikään kaiken oikeuttava puolustus, muttei sen tule olla sellainen lyömäasekaan, joksi sen itse otit.

AS vaikeuttaa toisten ihmisten viestinnän tulkintaa, muttei normaali-ihminenkään kykene näkemään toisen sisään. Sinä sen sijaan luulet tietäväsi, ettei kyseinen ihminen koe häpeää tai syyllisyyttä. Luulet tietäväsi, koska se ajaa sinun kuvaasi hänestä ja siten omaa minäkuvaasi. Purat vihaasi ja oikeutat sitä, kuten meillä ihmisillä on tapana, mutta epäilenpä syvästi omaa "jalouttasi". Tekstistäsi huokuu kuitenkin sellaista negatiivisuutta, että jospa itse kävisit sen peruskäytössääntölistan lävitse myös itse.

Suhtaudun erittäin negatiivisesti siihen,että aikuinen ihminen ei suostu ottamaan vastuuta omasta käytöksestään ja erityisesti sen vahingollisesta vaikutuksesta toisiin.

En hyväksy As-ihmisille enkä kenellekään muullekaan sitä, että oma törkeä käytös kuitataan naureskelulla.

Tiedän, ettei tuntemani henkilö koe häpeää tai syyllisyyttä sillä perusteella, että hän on kertonut minulle niin olevan. Hänestä muiden aikuisten tehtävänä on ohjata ja ymmärtää häntä sosiaalisissa tilanteissa, hän itse haluaa rentoutua, "haluaa olla oma itsensä" hänen omien sanojensa mukaan.

Kenellekään muulle hän ei tätä kuitenkaan suo, vaan haluaa olla erityisasemassa. Minä en suo tätä erityisasemaa hänelle ja siitä hän ei tykkää.

Hän on huvittunut omasta sosiaalisesta kyvyttömyydestään ja oletan, että se on hänen selviytymiskeinonsa omaa kyvyttömyyttään västaan ("happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" -tyyliin); eli se, mitä ei osaa, sitä ei tarvitakaan.

Haluan edelleenkin korostaa peruskäyttäytymistapojen opettelun merkitystä.

Kyseinen tuntemani henkilö on erittäin herkkätunteinen itseensä kohdistuvien loukkausten suhteen. Ja kokee olevansa erittäin kiltti ja hyvä ihminen. Jos toinen loukkaantuu hänen törkeyksistään, se on hänen sanojensa mukaan loukkaantuneen oma ongelma, josta hän ei halua kuulla. Hän ei halua kuulla tai nähdä palautetta omasta käytöksestään, mutta ei pysty sitä automaattisesti itsekään huomioimaan.

Halusin tuoda oman todellisen, erittäin pahasti loukkaantuneen kokemukseni aspergereiden tietoon, että voisitte opettelemalla opetella asioita, jotka ovat teille vaikeita. En halua kaunistella asioita. En enää odota, että AS-ihminen ymmärtäisi mitään rivin välistä, siksi kirjoitukseni vaikutti mielestäsi niin negatiiviselta.

Loppujen lopuksi: ehkä kirjoitukseni tai minä en ole negatiivinen, vaan kokemukseni.

Sosiaaliset tilanteet vaativat ponnistelua ei-AS -ihmisiltäkin. Kukaan ei voi olla rentona kaiken aikaan esimerkiksi juhlatilanteissa. Jos yksi ottaa itselleen enemmän oikeuksia, muille tulee silloin enemmän velvollisuuksia ja aivan todellista vahinkoakin ihmissuhteissa!

On tärkeää ottaa toisen tunteet huomioon, vaikka ei sitä ymmärtäisikään.
        AS-ihminen voi saada valtavaa tuhoa aikaa lähipiirissään ja jäädä lopulta todella yksin ja ihmetellä, miksi kaverit alkavat karttaa. Vaikka itse pitää itseään niin mukavana tyyppinä.

Minusta on positiivista, että myös AS-ihminen voi saada rehellistä tietoa ja palautetta käytöksensä vaikutuksista. Se palautteen vastaanottaminen sosiaalisissa tilanteissa kun on niin vaikeaa, tilanteet ovat niin nopeita ja pitäisi yhdistellä monta asiaa.

Tiedän että tämä on vaikea asia sulattaa ja olisi helpompaa yrittää ottaa asia hassuna asiana. Ihmissuhteissa on kuitenkin tilanteita, että kaikkea ei voi ottaa huumorilla. Oman tuttavani kohdalla on todellinen ongelma se, ettei hän häpeä muille aiheuttamaansa tuskaa. Ja kuten kirjoitin, se on hänen kehittämänsä keino selviytyä ongelmastaan. Mutta se auttaa vain häntä itseään, ei muita hänen lähellään. Häntä ei auta muuttamaan käytöstään se, että hänelle sanotaan hänen saavan tehdä mitä sattuu, pitemmän päälle.

Toivon, että joku AS-ihminen osaa ottaa onkeensa kirjoituksestani niin, että se poikiin muutakin kuin hyökkäävän vastauksen kirjoitukseeni.

Hyvä alku on AS-ihmiselle se, että voisi ymmärtää omalla käytöksellään olevan usein todellista negatiivistakin vaikutusta muihin. Kun sen hyväksyy, voi lähteä opettelemaan keinoja olemaan loukkaamatta.

• jatkoa edelliseen...
        ASteroid kirjoitti:

"Tekstistäsi huokuu sellaista negatiivisuutta, että jospa itse kävisit sen peruskäytössääntölistan lävitse myös itse."
        - Oliko tuo loppukommenttisi minulle "oikeutettua kurinpalautusta tai kostoa"?

Kerrotko tarkemmin, mikä kirjoituksessani oli negatiivista, epäoikeudenmukaista vihan purkamista?

Otan mielelläni vastaan kommenttisi, mutta asiallisina, kiitos!

• kiusattu---------

Mä olin lapsena ihan normaali enkä ollut vielä törkeä... No sitten kun peruskoulu loppui, vuosia koulukiusaamista yms. kivaa takana niin muutuin sosiaaliseksi eikä tunnu missään haukkua jotakuta vaikka julkisesti. Jos kiusaajat mölyää julkisissa tiloissa pahaa muista, kai mäkin saan, ja kiusaaminenhan on niin yleistä että kuka ees huomaa. Ei ole provo..

• ASteroid
        Kiitos vastauksesta kirjoitti:

Suhtaudun erittäin negatiivisesti siihen,että aikuinen ihminen ei suostu ottamaan vastuuta omasta käytöksestään ja erityisesti sen vahingollisesta vaikutuksesta toisiin.

En hyväksy As-ihmisille enkä kenellekään muullekaan sitä, että oma törkeä käytös kuitataan naureskelulla.

Tiedän, ettei tuntemani henkilö koe häpeää tai syyllisyyttä sillä perusteella, että hän on kertonut minulle niin olevan. Hänestä muiden aikuisten tehtävänä on ohjata ja ymmärtää häntä sosiaalisissa tilanteissa, hän itse haluaa rentoutua, "haluaa olla oma itsensä" hänen omien sanojensa mukaan.

Kenellekään muulle hän ei tätä kuitenkaan suo, vaan haluaa olla erityisasemassa. Minä en suo tätä erityisasemaa hänelle ja siitä hän ei tykkää.

Hän on huvittunut omasta sosiaalisesta kyvyttömyydestään ja oletan, että se on hänen selviytymiskeinonsa omaa kyvyttömyyttään västaan ("happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" -tyyliin); eli se, mitä ei osaa, sitä ei tarvitakaan.

Haluan edelleenkin korostaa peruskäyttäytymistapojen opettelun merkitystä.

Kyseinen tuntemani henkilö on erittäin herkkätunteinen itseensä kohdistuvien loukkausten suhteen. Ja kokee olevansa erittäin kiltti ja hyvä ihminen. Jos toinen loukkaantuu hänen törkeyksistään, se on hänen sanojensa mukaan loukkaantuneen oma ongelma, josta hän ei halua kuulla. Hän ei halua kuulla tai nähdä palautetta omasta käytöksestään, mutta ei pysty sitä automaattisesti itsekään huomioimaan.

Halusin tuoda oman todellisen, erittäin pahasti loukkaantuneen kokemukseni aspergereiden tietoon, että voisitte opettelemalla opetella asioita, jotka ovat teille vaikeita. En halua kaunistella asioita. En enää odota, että AS-ihminen ymmärtäisi mitään rivin välistä, siksi kirjoitukseni vaikutti mielestäsi niin negatiiviselta.

Loppujen lopuksi: ehkä kirjoitukseni tai minä en ole negatiivinen, vaan kokemukseni.

Sosiaaliset tilanteet vaativat ponnistelua ei-AS -ihmisiltäkin. Kukaan ei voi olla rentona kaiken aikaan esimerkiksi juhlatilanteissa. Jos yksi ottaa itselleen enemmän oikeuksia, muille tulee silloin enemmän velvollisuuksia ja aivan todellista vahinkoakin ihmissuhteissa!

On tärkeää ottaa toisen tunteet huomioon, vaikka ei sitä ymmärtäisikään.
        AS-ihminen voi saada valtavaa tuhoa aikaa lähipiirissään ja jäädä lopulta todella yksin ja ihmetellä, miksi kaverit alkavat karttaa. Vaikka itse pitää itseään niin mukavana tyyppinä.

Minusta on positiivista, että myös AS-ihminen voi saada rehellistä tietoa ja palautetta käytöksensä vaikutuksista. Se palautteen vastaanottaminen sosiaalisissa tilanteissa kun on niin vaikeaa, tilanteet ovat niin nopeita ja pitäisi yhdistellä monta asiaa.

Tiedän että tämä on vaikea asia sulattaa ja olisi helpompaa yrittää ottaa asia hassuna asiana. Ihmissuhteissa on kuitenkin tilanteita, että kaikkea ei voi ottaa huumorilla. Oman tuttavani kohdalla on todellinen ongelma se, ettei hän häpeä muille aiheuttamaansa tuskaa. Ja kuten kirjoitin, se on hänen kehittämänsä keino selviytyä ongelmastaan. Mutta se auttaa vain häntä itseään, ei muita hänen lähellään. Häntä ei auta muuttamaan käytöstään se, että hänelle sanotaan hänen saavan tehdä mitä sattuu, pitemmän päälle.

Toivon, että joku AS-ihminen osaa ottaa onkeensa kirjoituksestani niin, että se poikiin muutakin kuin hyökkäävän vastauksen kirjoitukseeni.

Hyvä alku on AS-ihmiselle se, että voisi ymmärtää omalla käytöksellään olevan usein todellista negatiivistakin vaikutusta muihin. Kun sen hyväksyy, voi lähteä opettelemaan keinoja olemaan loukkaamatta.

"Toivon, että joku AS-ihminen osaa ottaa onkeensa kirjoituksestani niin, että se poikiin muutakin kuin hyökkäävän vastauksen kirjoitukseeni. " Meidänkö pitäisi ottaa onkeemme sinun vihasi ja katkeruutesi? Meidänkö pitäisi alkaa kantaa syyllisyyttä, joka meille ei kuulu? Meidänkö pitäisi mennä ehdottamaasi "käytöskouluun" vain siksi, että sinulla on yksi huono kokemus jonkun aspergerin kanssa tai siksi, että tämä henkilö ei osannut käyttäytyä?

Vastaukseni oli kaikkea muuta kuin hyökkäävä sinun kovin yksipuoliseen ja vääristyneeseenkin kuvaasi Aspergerista. Jokainen asiasta jotain omakohtaisesti tietävä, joka ei alkuunkaan tunnistanut itseään rikinkatkuisesta kuvauksestasi, olisi samoin saattanut kokea tarvetta oikaista niitä vihan vääristämiä virhekäsityksiä, joista tekstisi kumpusi. Ehkä kuitenkin tiedän aiheesta enemmän kuin sinä..?

Sinun mielestäsi aspergerien on nyt otettava kirjoituksestasi "onkeensa", mutta sinun ei tarvitse ilmeisesti ottaa mitään omaan onkeesi? Totean vain, että toivottavasti ymmärrät myös itse, miten paljon pahaa mieltä ja virheellisiä mielikuvia Aspergerista saat kirjoituksillasi aikaan. Yksi asperger on kohdellut sinua kaltoin, ja se oikeuttaa mielestäsi antamaan "parempana ihmisenä" jonkinlaisia "hyvän ihmisen"-vinkkejä kaikille niille tuhansille muille aspergereille, joita et tunne. Jos tunnet yhden as-ihmisen, et tunne kaikkia.

Ihmisen käytökseen vaikuttaa myös moni muu seikka (luonne, lapsuus, vastapuolen käytös jne.), mutta miksipä välittäisit siitä, sillä sinähän näytät yhden kokemuksen pohjalta tietävän, että Aspergerissa on kyse enemminkin jonkinlaisesta ilkeämielisyyteen pohjaavasta narsismista (johon kuvauksesi paremmin sopii) kuin Aspergerista. Vailla tietoa vedät yhdysmerkkejä sinne, minne ne eivät kuulu. Käsittele vihasi ensin, ja kirjoita vasta sitten, kun mieli on tasaantunut. Ota asioista selvää. Älä tuomitse ihmisiä, joita et todellakaan tunne.

Usein tuntuu, että kun vastapuolella on jokin "vamma", voidaan sen varjolla luistaa kätevästi omasta vastuusta. Kaikki suhteen ongelmat selittyvät vastapuolella ja tämän "vammalla". Omalla käytöksellä tai suhtautumisella ei ole ikinä osaa eikä arpaa.

Loppuun vielä kuittaus piiloiselle loukkauksellesi: "En enää odota, että AS-ihminen ymmärtäisi mitään rivin välistä, siksi kirjoitukseni vaikutti mielestäsi niin negatiiviselta." Olen melkoisen älykäs ja pärjäävä ihminen. Ymmärrän luettua tekstiä varmasti paremmin kuin moni muu. Minulle ei tarvitse kirjoittaa yksinkertaisia negatiivissävyisiä tekstejä siis siksi, etten ymmärtäisi muuta. Asioista voi keskustella myös sivistyneesti. Ja kertaakaan en kieltänyt, etteikö sinun loukkaantumisellasi voisi olla jotkin perusteetkin, mutta älä leimaa ja "puhuttele" sen pohjalta niitä ihmisiä, joita et tunnu alkuunkaan tuntevan.

Älä siis käy katkeruuttasi läpi minun kauttani tai suolla minulle niitä loukkauksia, jotka olisi ollut mukava saada sille loukkaajallesi sanoa. En ole hän.

• gpefk
        kiusattu--------- kirjoitti:

Mä olin lapsena ihan normaali enkä ollut vielä törkeä... No sitten kun peruskoulu loppui, vuosia koulukiusaamista yms. kivaa takana niin muutuin sosiaaliseksi eikä tunnu missään haukkua jotakuta vaikka julkisesti. Jos kiusaajat mölyää julkisissa tiloissa pahaa muista, kai mäkin saan, ja kiusaaminenhan on niin yleistä että kuka ees huomaa. Ei ole provo..

Juu, Aspergerissa ei ole kyse alkuunkaan törkeydestä, vaikka yksi kirjoittaja täällä niin väittääkin. Törkeähän voi olla tosiaan kuka vaan, ja siihen vaikuttaa juuri vaikkapa koulukiusaaminen, joten oikeassa olet siinä mielessä.

• kirjoittaja
        gpefk kirjoitti:

Juu, Aspergerissa ei ole kyse alkuunkaan törkeydestä, vaikka yksi kirjoittaja täällä niin väittääkin. Törkeähän voi olla tosiaan kuka vaan, ja siihen vaikuttaa juuri vaikkapa koulukiusaaminen, joten oikeassa olet siinä mielessä.

En ole väittänyt, että aspergerissa olisi kyse törkeydestä. Kommenttisi ei pidä paikkaansa. Kerroin omasta kokemuksestani.

Alkuperäisestä, aloittajan viestistä saattoi tulla käsitys, että aspergerin syndroomaan ei ole mitään apua saatavilla.

Tiedän, että kuntoutusta on saatavilla. Sosiaalisia taitoja voi harjoitella. Tätä halusin korostaa. Ei ole totta, että mitään ei olisi tehtävissä.

Sosiaalisilla taidoilla on merkitystä myös siksi, että AS-ihmisen kanssa elävillä olisi parempi olla, ettei tulisi niitä pahoja tahattomia loukkauksia, jotka kokijasta tuntuvat äärimmäisen törkeiltä.

Sosiaalisia taitoja kannattaa harjoitella siksi, että asperger-ihminen saattaa tahtomattaan loukata toista todella vakavasti ja rikkoa toista ihmistä pahasti. Vaikka se olisi tahatonta, vaikutus voi olla todella järkyttävä, kokijan kannalta.

• toisen huomioiminen

Kannattaa opetella, miten ihmisten kanssa ollaan tekemisissä loukkaamatta tahtomattaankin ja olematta tahtomattaankin julma.

Apua on tarjolla AS-ihmisille. Miksi ei ottaa sitä vastaan? Sosiaalisia taitoja voi ja kannattaa harjoitella omaksi ja muiden iloksi ja hyödyksi, mikäli AS-ihminen haluaa pysyviä ihmissuhteita. Onneksi nykyään AS-lapsia pyritään diagnosoimaan jo mahdollisimman varhain, että kuntoutus voidaan aloittaa ajoissa. Se tulee olemaan heidän ja heidän omaistenssa etu aikuisuudessa.

Ystävää kohtaan ei nyt vaan kannata olla töykeä, koska silloin menettää tämän ystävänsä, joskus lopullisestikin. Jos ei arvosta ystäväänsä, niin voihan silloin häntä haukkua julkisesti ja käyttäytyä julmasti tai nolaavasti tai aiheuttaa muuta ikävää tuolle ihmisselle. Mutta sitten hänestä tuleekin pian entinen ystävä. Varsinkin jos ei suostu pyytämään anteeksi. Ja sitten saattaa huonosti käyttäytyvä jäädä aika yksinäiseksi.

Valitsemalla tekonsa, ihminen valitsee myös aina seuraukset ja joutuu elämään seurausten kanssa. Niis AS kuin jokainen muukin ihminen täällä. Meillä kenelläkään ei ole etuoikeuksia kohdella toisiamme huonosti, tahtoen tai tahtomattaankaan. Pitää yrittää oppia tekemistään virheistä ja suostua parantamaan vahinkoa tuottavaa käytöstä. Ei koulukiusatuillakaan ole erityisoikeutta huonoon käytökseen. Mikään ei oikeuta huonoon käytökseen ketään kohtaan. Meillä kaikilla on samat oikeudet ja samat velvollisuudet toisiamme kohtaan.

Aikuinen ihminen vastaa aina omasta käytöksestään.

• ASteroid

Jokainen aikuinen ihminen vastaa omasta käytöksestään.

Mikään ei oikeuta huonoon käytökseen toisia kohtaan, mutta mikään ei oikeuta hyökkäämään kokonaista ihmisryhmää vastaan yhden ihmisen käytöksen pohjalta. Saarnaat vinkkejä meille as-ihmisille, mutta sinun ei ilmeisesti tarvitse ottaa huomioon minun antamiani vinkkejä tapahtuneen pohdintaan?

Kahden ihmisen väliset ongelmat ovat aina kahden kauppa. Eivät ne selity vain toisen käytöksellä tai jollakin syiden toisen niskaan kasaamisen oikeuttavalla "vammalla". Sinäkin olet saattanut loukata tätä toista ihmistä. Ainakin ensimmäisessä postauksessasi annoit niin tarkan kuvauksen tapahtumista ja hänestä, että kyllä hän varmasti itsensä tunnistaa ja loukkaantuu, jos palstalle eksyy. Mutta mitenkäs se menikään.. Rikka toisen silmässä on helpompi havaita kuin malka omassa: "Jos ei arvosta ystäväänsä, niin voihan silloin häntä haukkua julkisesti ja käyttäytyä julmasti tai nolaavasti tai aiheuttaa muuta ikävää tuolle ihmisselle." Myös itse haukuit ystäväsi täällä julkisesti, joten et taida sinäkään toisia ihmisiä osata arvostaa, mutta sehän ei ole ongelma, koska sinulla ei ole Aspergeria ja siksi osaat automaattisesti käyttäytyä. Jopa niin hyvin, että neuvot tuntemattomia.

Jokaisen ihmisen tulee käyttäytä parhaansa mukaan. Myös sinun. Eikä ystävän(edes entisenkään) lyöminen tämän median välityksellä tee sinusta sen pätevämpää neuvomaan ketään. Päinvastoin.

• As-nainen

Minä ole as. En tiennyt sellainen olevani, enkä edes uskonut olevani poikkeava, vaikka samaan aikaan ihmettelin miten en pärjännyt missään koskaan, huolimatta siitä kuinka kovasti yritin. Olin melko hämmentynyt kun en koskaan onnistunut olemaan kuin muut.

Sosiaalisten tilanteiden taito on sellainen käsittämätön rakenteellinen heikkous. En voi teille kuvailla minkälainen se on kun olen ollut tällainen aina. Ilmeisesti jollain ratkaisevalla tavalla erilainen.

Empatiakykyni toimii hyvin. Sanoisin, että mietin muiden ihmisten näkökulmia liikaakin. Niin pitkälle, ettei se enää olisi minun vastuuni ja siltikin mietin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe