http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1725136
Veikkauksia / tietoa uppoamisen syistä, tai tietoa taustoista? Veneen merkki malli jne?
Jos läpivienti pettää, ei vettä pitäisi tulla ihan yhtäkkiä noin paljon. Voisiko ihan runko olla haljennut?
Vene upposi kesken matkan Kotkassa
26
3156
Vastaukset
- pumppumies
Käsittääkseni sisäperäkoneissa pumpataan melkoisia vesimääriä koneen läpi. Jos letku katkeaa pahasta paikasta, on konehuone muutamassa minuutissa täynnä vettä ja sitten ollaankin jo menossa alaspäin.
Ei ainakaan kuituveneen pohja mihinkään halkea ilman kovaa pohjakosketusta jota ei tässä tapauksessa ollut. Kovassa pohjakosketuksessa kun pyrkii tulemaan myös henkilöihin mustelmia tai pahempiakin ruhjeita eikä niitä nyt tullut.- Barta
minusta mikään letku veneessä ei ole niin paksu, ettei sitä ehtisi tukkia ennen uppoamista. Paksuin letku lienee jäähdyttimen letku ja minulla ainakin oli sitä varten erikseen kiiloja jos letku tai läpivienti sattuu pettämään.
Mutta sisäperäkoneissa taitaa olla nuo vetolaitteen läpiviennin kumit jotka petettyään saattavat tuoda melko paljon vettä läpi. - voi olla
Barta kirjoitti:
minusta mikään letku veneessä ei ole niin paksu, ettei sitä ehtisi tukkia ennen uppoamista. Paksuin letku lienee jäähdyttimen letku ja minulla ainakin oli sitä varten erikseen kiiloja jos letku tai läpivienti sattuu pettämään.
Mutta sisäperäkoneissa taitaa olla nuo vetolaitteen läpiviennin kumit jotka petettyään saattavat tuoda melko paljon vettä läpi.sama, jota epäiltiin purjeveneestä putoamisen syyksi:
Samalla ohi menee suuri moottorivene, jonka aiheuttamien aaltojen vuoksi purjevene alkaa heilua. - ole kovin iso
Barta kirjoitti:
minusta mikään letku veneessä ei ole niin paksu, ettei sitä ehtisi tukkia ennen uppoamista. Paksuin letku lienee jäähdyttimen letku ja minulla ainakin oli sitä varten erikseen kiiloja jos letku tai läpivienti sattuu pettämään.
Mutta sisäperäkoneissa taitaa olla nuo vetolaitteen läpiviennin kumit jotka petettyään saattavat tuoda melko paljon vettä läpi.ongelma, mutta jäähdytysveden letku voi olla. Muissakin kuin sisäperissä, yhtä paksu se yleensä on keskimoottorivehkeissä eli puolestatoista kahteen tuumaan. Eli aika vauhdilla siitä vettä tulee jos on tullakseen. Ja sitä ehtii tulla aika paljon ennenkuin mitään huomataan, eihän se konetila normaalisti ajossa auki ole. Sitäpaitsi ainakin Mercuryn vetolaitteissa taitaa impelleri olla siellä vetolaitteen puolella eikä tuloletkun toisessa päässä niinkuin Volvoissa, eli letku voi olla poikki ja samaan aikaan veden tehosyöttö sisään käynnissä.
Kiiloja ei ole läheskään kaikilla eikä sen reiänkään löytäminen ole enää niin helppo juttu, jos vettä on ehtinyt vähänkin reilummin.
Muita mahdollisia nopean ison vuodon tuottajia ovat mm. septin pohjaläpivienti ja kaiun tai lokin läpivienti. - Joakim_
ole kovin iso kirjoitti:
ongelma, mutta jäähdytysveden letku voi olla. Muissakin kuin sisäperissä, yhtä paksu se yleensä on keskimoottorivehkeissä eli puolestatoista kahteen tuumaan. Eli aika vauhdilla siitä vettä tulee jos on tullakseen. Ja sitä ehtii tulla aika paljon ennenkuin mitään huomataan, eihän se konetila normaalisti ajossa auki ole. Sitäpaitsi ainakin Mercuryn vetolaitteissa taitaa impelleri olla siellä vetolaitteen puolella eikä tuloletkun toisessa päässä niinkuin Volvoissa, eli letku voi olla poikki ja samaan aikaan veden tehosyöttö sisään käynnissä.
Kiiloja ei ole läheskään kaikilla eikä sen reiänkään löytäminen ole enää niin helppo juttu, jos vettä on ehtinyt vähänkin reilummin.
Muita mahdollisia nopean ison vuodon tuottajia ovat mm. septin pohjaläpivienti ja kaiun tai lokin läpivienti.Voi tietysti olla isokin keskimoottorivehkeessä, mutta myös pieni. Yanmar 1GM:ssä se on 13 mm. Uppoaahan tuollakin aika nopeasti, mutta eiköhän vuodon ehdi löytää, ellei veneessä ole muista vuotokohtia liian lähellä kun vene hiukan vajoaa.
- oli vene.
Siis Marino 8000.
- mainsaill
marino kuin marino aina ne täyttyvät vedellä.surullinen luku veneen suunnitelun historiassa.
- Sisövesiveneilijä
Tuttava joutui muutama vuosi sitten merenkäynnissä Kotkan edustalle 8000:lla merihätään veden tulviessa sisälle. Merivartiosto apuuan, vene tyhjäksi ihmisistä ja vedestä ja hinaus satamaan. Vuodon syytä ei satamassa seuraavan yön aikana vielä löytynyt, se selvisi vasta myöhemmissä tutkimuksissa: keulakannella olevan köysikaivon laminointi laipiosta/kannesta oli pettänyt.
Tämä ei tietenkään vielä yksinään ongelmia aiheuttanut, mutta kun kaivossa olevat köydet olivat tukkineet poistoaukon ja kannelle kaatuneet laineet olivat täyttäneet kaivon ja reunoista yli menevä vesi valui sisäpuolelle niin ongelmia alkoi esiintyä. Vettä oli siis sisällä sen verran, että varpaat alkoivat kastua eikä vuotokohtaa löytynyt. Merivartiosto totesi, että alua ui huomattavan syvässä, joten todellinen hätätilanne oli lähellä.
Vesi voi tulle sisälle huonolla tuurilla myös yläkautta, joten rakenteet kannattaa tarkistaa ja pitää kunnossa! - Aavistava
Taas vauhdissa
- että kävi näin
Veikkaan, että joku osa jäähdytyksestä pettänyt, vettä tulee n. 1kuutio /5min sisään koneen omalla raakavesipumpulla. Eli muutaman minuutin ajon jälkeen vene joko tipahtaa plaanista tai ottaa vettä moottoriin ja sitten tippuu plaanista. Tonnin ylimääräinen vesilasti perässä johtaa siihen, että jo monesta muusta reiästä alkaa tulemaan vettä sisään. Esim. jopa oikein sijoitelluista moottorin ilmanottoaukoista, pilssin poistolinjasta, takahytin ikkunoista...tai mitä isommalla varmuudella konehuoneesta vesi alkaa siirtyä asuintilojen puolelle kun ei ne koskaan ole vesitiiviitä. Siinä sitä sitten onkin jo menoa.
Valitettava tapaus. Faktoja olisi mielenkiintoista kuulla. - että kävi näin
Veikkaan, että joku osa jäähdytyksestä pettänyt, vettä tulee n. 1kuutio /5min sisään koneen omalla raakavesipumpulla. Eli muutaman minuutin ajon jälkeen vene joko tipahtaa plaanista tai ottaa vettä moottoriin ja sitten tippuu plaanista. Tonnin ylimääräinen vesilasti perässä johtaa siihen, että jo monesta muusta reiästä alkaa tulemaan vettä sisään. Esim. jopa oikein sijoitelluista moottorin ilmanottoaukoista, pilssin poistolinjasta, takahytin ikkunoista...tai mitä isommalla varmuudella konehuoneesta vesi alkaa siirtyä asuintilojen puolelle kun ei ne koskaan ole vesitiiviitä. Siinä sitä sitten onkin jo menoa.
Valitettava tapaus. Faktoja olisi mielenkiintoista kuulla.- kuultua
että olis tullu vedet aika nopeasti sisään ja pilssipumput olis jääny melko turhiksi kun virrat katosi myös,mutta kunhan kuullaan lisää niin aletaan vasta sitten spekuloimaan miten se tapahtui. ei oo varmaan omistajalla mikään voittaja fiilis,sinne meni kamat ja kaikki pohjaan. vituttaa oikeen niiden puolesta.ei tuollaista soisi kelleen tapahtuvan.onneksi ei kuitenkaan kelleen käynyt kuinkaan.
- ole niin..
että jos jäähdytys pettää, ts. raakavesi alkaa mennä konehuoneen puolelle niin se tarkoittaa sitä, että kone kuumenee aika äkkiä. Ja tämän taas pitäisi panna pillit soimaan, joten ei sitä vettä kovin kauan / paljoa ehdi tulla konehuoneeseen ennen kuin kuski huomaa (?)
Joka tapauksessa mielenkiintoista kuulla myöhemmin todellinen syy - -Mika-
ole niin.. kirjoitti:
että jos jäähdytys pettää, ts. raakavesi alkaa mennä konehuoneen puolelle niin se tarkoittaa sitä, että kone kuumenee aika äkkiä. Ja tämän taas pitäisi panna pillit soimaan, joten ei sitä vettä kovin kauan / paljoa ehdi tulla konehuoneeseen ennen kuin kuski huomaa (?)
Joka tapauksessa mielenkiintoista kuulla myöhemmin todellinen syyJos se raakavesi pettää ennen lämmönvaihdinta, niin silloinkin voi aika pitkään ajaa ennen kuin kone kuumenee liikaa... toimiihan se koneen/lämmönvaihtimen kierto kuitenkin. Jos se taas pettää vaihtimen jälkeen, ei sitä huomaa muuta kuin koneen sammumisesta kun se hörppää vettä tai sitten siitä, että putoaa liu'usta kun painoa alkaa oleen liikaa....
Kaverilla prakas enen vaihdinta, heti jabskon jälkeen. Vene ei uponnut, kun tajus tilanteen ja toimi sen mukaan. Sekin vene oli muuten Marino.... mutta seiskatonninen.... - on muutenkin
kuultua kirjoitti:
että olis tullu vedet aika nopeasti sisään ja pilssipumput olis jääny melko turhiksi kun virrat katosi myös,mutta kunhan kuullaan lisää niin aletaan vasta sitten spekuloimaan miten se tapahtui. ei oo varmaan omistajalla mikään voittaja fiilis,sinne meni kamat ja kaikki pohjaan. vituttaa oikeen niiden puolesta.ei tuollaista soisi kelleen tapahtuvan.onneksi ei kuitenkaan kelleen käynyt kuinkaan.
kunnon vuodon sattuessa melko turha kapistus. Sadevedet ja tihkumiset sillä hoitelee mutta todellisessa vuodossa eivä usein edes meripelastusalusten suurtehopumppu riitä pitämään venettä pinnalla. Joissain veneissä jäähdytysvesiletkuun on rakennettu t - haara, venttiilit ja toinen imuletku pilssiin. Moottorin merivesipumppu on hätätilanteessa usein paljon suurimpiakaan sähköpumppuja tehokkaampi vaikkei riittävän tehokas välttämättäsekään.
Koska vene ei ajanut kivelle tai vastaavaa saattaa tämä spontaani (ulkopuolisesta syystä riippumaton) veneen kulumisesta tai viasta johtuva uppoaminen jäädä kokonaan omistajan omaksi vahingoksi. - Pumppumestari
on muutenkin kirjoitti:
kunnon vuodon sattuessa melko turha kapistus. Sadevedet ja tihkumiset sillä hoitelee mutta todellisessa vuodossa eivä usein edes meripelastusalusten suurtehopumppu riitä pitämään venettä pinnalla. Joissain veneissä jäähdytysvesiletkuun on rakennettu t - haara, venttiilit ja toinen imuletku pilssiin. Moottorin merivesipumppu on hätätilanteessa usein paljon suurimpiakaan sähköpumppuja tehokkaampi vaikkei riittävän tehokas välttämättäsekään.
Koska vene ei ajanut kivelle tai vastaavaa saattaa tämä spontaani (ulkopuolisesta syystä riippumaton) veneen kulumisesta tai viasta johtuva uppoaminen jäädä kokonaan omistajan omaksi vahingoksi.Ei se pumppu ihan turha ole. itselläni on pumppu, jonka tuotto (toki teoreettinen) on 110l/min, joten kyllä se antaa ainakin melkoisesti lisäaikaa tilanteen hallitsemiseksi, esin veneen ajamiseksi rantaan.
Jos vuoto on ahtaassa moottoritilassa, niin siellä ei millään ämpärillä pysty toimimaan. - saalpa-sal
Pumppumestari kirjoitti:
Ei se pumppu ihan turha ole. itselläni on pumppu, jonka tuotto (toki teoreettinen) on 110l/min, joten kyllä se antaa ainakin melkoisesti lisäaikaa tilanteen hallitsemiseksi, esin veneen ajamiseksi rantaan.
Jos vuoto on ahtaassa moottoritilassa, niin siellä ei millään ämpärillä pysty toimimaan.automaattipilssipumppuun summerin jonka toin mittaristolle, eli kun automaatti kytkeytyy vettä ollessa pilssissä noin 5cm korkeudellä ohjautuu sähkö summeriin mittaristolle ja sen kyllä kuulee kuurokin koska mittaristo tärisee siitä äänestä. ainut huono puoli summerissa on se kun napista pistät manuaalisesti pumpun päälle niin joudut hetken kuuntelemaan kiljuntaa, mutta on se sen väärtti.
- Busteristi
Tämä valitettava tapaus oli jälleen hyvä esimerkki siitä, että kaikissa veneissä tulisi olla vähänkin ulompana liikkuessaan pelastuslautta ja/tai pelastuspuvut kaikille veneessä olijoille.
Kuulostaa ensi alkuun ylivarovaiselta ja turhalta pelolta, mutta esim. 13-asteinen vesi, hämärtyvä ilta, tyhjä merenselkä ja oma uppoava vene ovat yhdistelmä, että vitsit ovat vähissä.
Harva tulee ajatelleeksi, että sinänsä melko pienikin tekninen fiba veneessä saa aikaa koko laitoksen uppoamisen ja ihmisten joutumisen hengenvaaraan.
Turvallisia maileja syksylle! Ja sitten sen voi lukea osoitteessa:
http://www.onnettomuustutkinta.fi
Aikaa menee tosin helposti vuosi..
Toisaalta samasta osoitteesta voi lukea aikaisemmistakin onnettomuuksista.- susia..
Ei ole ensimmäinen marino mikä noin vaan uppoaa. No onneksi on kyseinen firma rantaruotsalainen joten kotimaisuusaste on minulle nolla.
- Korvakuulo
kertoo veneen uponneen pohjasta irronneen paikkuksen vuoksi. Linnaan joutaisi mokoma paikkaaja, jos tämä huhu "paikkansa" pitää.
- luulija
Korvakuulo kirjoitti:
kertoo veneen uponneen pohjasta irronneen paikkuksen vuoksi. Linnaan joutaisi mokoma paikkaaja, jos tämä huhu "paikkansa" pitää.
tuolla piireissä on puhuneet,että vanha paikka olis ollu josta nykyinen omistaja ei tienny mitään. mikä lie myyntifiksaus ollu.kaikenlaisia turaajia sitä onkin.aika harvinaista että paikka irtoaa jos se on hyvin tehty.
- heputin
Eikös marino 8000:sa on samassa paikassa koneen ilmanottoaukot kun 7000:sa... OTK:n mukaan 600l minuutissa vettä sisään.
- Narino
Lehtitietojen mukaan tämä ei tosiaankaan ole suunnitteluvirhe eli anna Marinojen olla.
varmaan sitä Marinoa missä oli vesilasti valmiina ja sitten hemmot sukellusvehkeissä, pullojen kanssa avotilaan, samalla kun oli poijussa kiinni liian lyhyellä, niin siinä on ilmanottoaukot eri paikassa kun 8000:ssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796