Olen ollut n kuukauden juomatta omasta ja läheisten toivomuksesta,alkoholin käyttöni meni mahdottomaksi.
Taistelen joka jumalan päivä etten ala juoda,varsinkin nyt kun ei töitä ole nimeksikään tämä on helvettiä.
Olen käynyt aa ryhmässä ja joka kerta kun sieltä tulen viinanhimo on aivan käsittämätön,olen asiasta jutellut sairaanhoitajan kanssa.
Ulkona olen lähes joka päivä teen kotitöitä,huolehdin lapset kouluun jne..
Luulisi että minulla olisi paljon parempi mieli jokaisesta raittista päivästä,mutta ei olo on sietämätön.
Tiedän että tämä on pelkkää viinan ja humalan tuskaa,mutta ei hirveästi naurata.
Jos olisi edes töitä olisi selvät arkirutiinit jotka veisivät eteenpäin.
Alan todella olla itsestäni huolissani miten tässä käy.
Mutta jospa se aika auttaisi tässäkin asiassa.
Missä se hyvä olo viipyy
17
953
Vastaukset
"Aktiiviaikoinani" olin monta kertaa erimittaisissa viinalakoissa. Saattoi parhaimmillaan kestää yli puoli vuottakin, mutta retkahdus tuli väistämättömästi. Juomatonta viinaa kun oli vielä. Juominen loppui vasta kun tiesin, että minun ei enää tarvitse juoda, 1998. Olen vastahangan kiiski tässäkin asiassa: suosittelen sinulle lääkäriin, tarvittaessa yksityiselle, menoa ja lääkityksen pyytämistä, esimerkiksi Diapamia. Muuten et pärjää raittiutesi kanssa. Se rauhoittaa, mutta ei muuta psyykeäsi. Diapam on noin 100 x parempi lääke kuin viina. Riippuvuutta siihen on turha pelätä; sitä voi pitkästä käytöstä tulla, mutta ei likikään samassa mitassa kuin alkoon.
- ilonen, entinen juova juoppo
on silloin kuin ei juo, oli karpula tai ei. juhlapäivä taas on kun juo, viikonpäivästä riippumatta. noin se juopolla juovana aikana on.
sitten kun/jos saa asiansa siihen malliin , että ei tarvitse juoda , asiat muuttuu.
normaalielämässä onni koostuu pienistä palasista, joista osaa ja pystyy nauttimaan. juodessa se onni tulee, jos vielä loppuaikoina on tullakseen, isona koskena kurkusta alkoholia kaataessa.
nauti pienistä asioista, haistele,maistele,kuuntele maailmaa ja sen pieniä yksityiskohtia. kun sinun vaiheessasi odottaa jotain yhtä mahtavaa kuin nousukänni niin pettyy.
myös vastoinkäymiset kuuluu normaalielämään.
liikunnasta saa paljon fiboja, endorfiinia.se on maailman paras yleislääke, erityisesti masennukseen ja sen ennaltaehkäisyyn. - Hörhör..
Kuukauden kuivattelu on mielestäni varsin lyhyt aika, jos takana on pitkä juomishistoria. Vuosiakin säännöllistä ottamista.
Itse kiskoin viinaa kiihtyvään tahtiin vuosikymmeniä. Ensin säällisesti vain viikonloppuisin, mutta vauhti vain lisääntyi. Sai juoda ilmaisia viinaksia työnkin puolesta viikottain, mutta silmänlumeeksi vasta klo. 16 jälkeen.
Viinafinaali oli päätoimista juomista, ja työ oli jo juomista häiritsevä tekijä.
Itsellä henkinen tila alkoi helpottamaan vasta puolen vuoden kieppeillä.
Arvelen prosessin olevan varsin suorassa riippuvuudessa juomishistorian kestosta.
PS. Aina kun ahdistaa, harrasta liikuntaa. - varma tieto
Eikun alat vaan reippaasti taas juomaan, niin olo kohentuu. Turha kärvistellä kuivahuikkaajana.
- kaffeemuki
Kuukausi on jo hyvä alku, mutta odota vielä toinen kuukausi. Aivokemiasi on vielä sekaisin, mielialan pitäisi ruveta kirkastumaan lähiaikoina.
Jos on juonut pitkään, elämä ei korjaannu sillä että jättää vain viinan pois - juomattomuus on vasta alku. Toisekseen, kun fyysiset vieroitusoireet menevät ohi, "viinanhimo" on todellisuudessa halu juoda viina, mieliteko, siis ajatus. Se ei voi vielä vahingoittaa sinua tai lähimpiäsi, sen toteuttaminen sen sijaan voi ja tekeekin sen. Jos oikein kovasti juotattaa, muistele missä tunnelmissa viimeksi lopetit. Saat sen olon takaisinkin. Alkoholiongelmaa sinulla ei ole niin kauan, kuin et käytä alkoholia. Alkoholisti voit ollakin, mutta selvin päin se on vain asiantila, joka pitää ottaa huomioon kuten diabetes tms. sairaus.
Liikuntaa suosittelen minäkin, se oli alkuaikoina minullekin henkireikä päivittäin ja nykyäänkin aina silloin, kun siltä tuntuu. Minun lajini on reipas kävely noin tunnin mittaisina lenkkeinä, mikä voisi olla sinulle se oma juttu?
Syö hyvin, siis säännöllisesti ja monipuolisesti. Lepää riittävästi, ts. mene nukkumaan ja heräile suunnilleen samoihin aikoihin päivittäin, vaikka oletkin työtön. Toisin sanoen, säännölliset elämäntavat pitävät sinut irti siitä epäsäännöllisyydestä, joka juodessa vallitsi. Kun olosi on parempi, se näkyy ja tuntuu mielessäkin. Kokonaisuus ratkaisee.- tee muki
Sen verran olen palstaa seurannut ja sitä että sinä jaksat jokaiselle vastata en tiedä onko se hyvä vai paha asia.
Olet joka päivä tällä palstalla ja varmaan pääset klo 16.00 töistä ja ensimmäiseksi koneelle,no jokainen taplaa tyylillään. - totuuden torvi
tee muki kirjoitti:
Sen verran olen palstaa seurannut ja sitä että sinä jaksat jokaiselle vastata en tiedä onko se hyvä vai paha asia.
Olet joka päivä tällä palstalla ja varmaan pääset klo 16.00 töistä ja ensimmäiseksi koneelle,no jokainen taplaa tyylillään.se on työtön kuivahuikkaaja, sil on aikaa.
- kaffeemuki
tee muki kirjoitti:
Olet joka päivä tällä palstalla ja varmaan pääset klo 16.00 töistä ja ensimmäiseksi koneelle,no jokainen taplaa tyylillään.Kun valitset "viestien esitystavaksi" ensimmäisen vaihtoehdon, näet koko ketjun kerralla. Kirjoitan aina tällä samalla nimimerkillä, joten voit hypätä viestieni yli, jos tuntuu että näissä on jotain mikä ärsyttää sinua.
- harras ihailijasi
tee muki kirjoitti:
Olet joka päivä tällä palstalla ja varmaan pääset klo 16.00 töistä ja ensimmäiseksi koneelle,no jokainen taplaa tyylillään.aloittajan puolesta. osaat todella neuvoa juuri sitä mitä kysytään ja muutenkin osaat pysytellä aina asiassa.
- voipytty
oikeassa, mutta meillä jokaisella on oma aikataulumme viinasta vapautumiseen.
Kun olet jutellut viinanhimostasi sairaanhoitajan kanssa, niin voisitko ajatella juttelevasi siitä myös palaverissa tai vaikeista oloista selvinneelle AA:n jäsenelle, ihan kahden kesken ja luottamuksellisesti?
Jos asuinseudullasi on enemmän kuin yksi palaveri, muissa käynti voi myös avata näkemään, että sinulla on kaikki mahdollisuudet päästä eroon pakonomaisesta juomisen tarpeesta.
Nimettömät Alkoholistit kirjassa olevat alkoholistien selviytymiskertomukset antoivat minulle raittiuden alkutaipaleella vahvaa uskoa selviytymiseeni.
Mennään päivä kerrallaan eteenpäin.- Aloittaja onneton
Kaunis kiitos sinulle asiallisesta vastauksesta,en enää mene sinne ryhmään.
Varmasti moni saa siitä avun,mutta ei ole minun juttuni.
Täytyy tosiaan yrittää mennä päivä kerralaan,mutta kun tämä ei ole minun ongelma vaan koko perheen.
Senhän tietää jos yksi perheessä juo kaikki siitä kärsivät.
En tahallani ole hiljainen lapset sitä ihmettelevät olen aivan avoimesti puhunut mistä on kyse,ovathan he minut humalassa nähneet.
Minä todella yritän mutta onko oikein että koko perhe saa olla koko ajan varppeilaan minun takia,tuntuu todella pahalle.
Menisin jonnekin hoitoon mutta rahaa ei ole ja maksusitoomusta en saa ottavat puolison tulot huomioon,olen asiaa sossusta kysynyt.
Sitä en tiedä jos hoitavalta lääkäriltä saisin puoltavan lausunnon auttaisiko se asiaa,vai saako niiitä edes.
Minulla ei valtavan pitkiä juomakausia ole koskaan ollut,tuurijuoppoutta joka on pahentunut koko ajan.
Syksy on onneksi minulle yleensä hyvää aikaa,rakastan pimeyttä jospa se tästä joskus iloksi muuttuu.
Olen huomannut etten enää halua pitää kehenkään mitään yhteyttä,en tiedä mistä sekin johtuu.
Onneksi edes ulkona on tultua oltua ja vähän asioita hoidettua ettei ihan kaikki kaadu päälle.
Tämä on loputon taistelu eikä tiedä kuka voittaa minä vai alkoholi.
Sinulle voipytty reipasta syys mieltä. - voipytty
Aloittaja onneton kirjoitti:
Täytyy tosiaan yrittää mennä päivä kerralaan,mutta kun tämä ei ole minun ongelma vaan koko perheen.
En tahallani ole hiljainen lapset sitä ihmettelevät olen aivan avoimesti puhunut mistä on kyse,ovathan he minut humalassa nähneet.
Minä todella yritän mutta onko oikein että koko perhe saa olla koko ajan varppeilaan minun takia,tuntuu todella pahalle.
Menisin jonnekin hoitoon mutta rahaa ei ole ja maksusitoomusta en saa ottavat puolison tulot huomioon,olen asiaa sossusta kysynyt.
Sitä en tiedä jos hoitavalta lääkäriltä saisin puoltavan lausunnon auttaisiko se asiaa,vai saako niiitä edes.
Minulla ei valtavan pitkiä juomakausia ole koskaan ollut,tuurijuoppoutta joka on pahentunut koko ajan.
Syksy on onneksi minulle yleensä hyvää aikaa,rakastan pimeyttä jospa se tästä joskus iloksi muuttuu.
Olen huomannut etten enää halua pitää kehenkään mitään yhteyttä,en tiedä mistä sekin johtuu.
Onneksi edes ulkona on tultua oltua ja vähän asioita hoidettua ettei ihan kaikki kaadu päälle.
Sinulle voipytty reipasta syys mieltä.kun olet huomannut koko perheen kärsivän olotiloistasi. Sinuna kyllä menisin rohkeasti ja avoimesti puhumaan mainitsemasi johtavan lääkärin kanssa. Kokoaikaisen hoidon lisäksi joillain paikkakunnilla toimii hoitona avomylly tai avominne.
Vaikka et enää menisi tuohon aa-palaveriin, lue kuitenkin ehdottamani henkilökohtaiset kokemukset "isosta kirjasta". Ja käy joissain muissa ryhmissä, ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän erilaisia.
Taistelu alkoholia vastaan on yleensä toivotonta, myöntämällä tappioni minä vapauduin juomisesta. Se mahdollisuus sinullakin on, päivä kerrallaan. - vielä kerran
Aloittaja onneton kirjoitti:
Sinulle voipytty reipasta syys mieltä.hoitoon menoa. Itse kävin avomyllyn ja sain sieltä avun. Tunne-elämäni oli aivan sekaisin 20 v. juomisen takia ja juomahimo valtava. Itsekin kärvistelin aina tuollaisia kk:n - parin jaksoja ja aina retkahdin, sillä en edes ajatellut, että voisin olla juomatta lopun ikääni. Myllyssä pistetään koko ajatusmaailma uusiksi ja pureudutaan syihin, ei niinkään siihen juomisen mekaaniseen lopetukseen. Himo sinne hoitoon jäi ja sittenpä on helppoa ollut olla raitis. Olen itse lähes viisikymppinen nainen.
Jos se maksu tuntuukin nyt kalliilta, niin se on sittenkin pieni uhraus tästä ihanasta uudesta elämästä. Toki takuuta raitistumisesta ei sielläkään anneta, vaan sen halun pitää tulla omasta itsestä ja töitä on sen eteen tehtävä, mutta hoito antaa siihen hyvät työkalut. Olisin mennyt sinne aiemmin, mutten vielä ollut valmis lopettamaan juomista kertakaikkisesti.
- Mörköinen
Kuukaudessa alkaa jotakin tapahtua: joudut mittaamaan halusi juoda. Minä kestin ensimmäisellä kerralla (AA-kontakti oli) kolme kuukautta. Sitten lähti, ja lähtikin niin, ettei koskaan ennen. Ja tuli se halu olla raittiina eikä sen jälkeen ensimmäinen kuukausi ollutkaan paha, vaan toivoa täynnä.
- nestetankki
oon ryypänny jo viikon, olo on ihan ok...
- vai kadonnut
kaipaamasi hyvä olo?
- Anonyymi
Juo viinaa jos tekee mieli :D
Aikuinen ihminen täällä kitisee ku kurkkua kuivaa, ei hyvää päivää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889