Outo uudistus

joku vaan

Rahat pitäisi laittaa jumiin kolmeksikymmeneksi vuodeksi.

Kun ne laittaa jumiin niin valtio antaa 28% veroedun, kun ne nostaa niin valtio perii 28% veroa. Ei siis tuotoista vaan myös pääomasta. Ei etua jollei haittaakaan.

Mikäli rahat sijoitetaan osakkeisiin niin itse omistamalla osinkoja verotetaan 20% mukaan, PS-tilillä niitä verotetaan myöhemmin mutta 28% mukaan. Lisäksi PS-tilillä pankki perii hoitomaksun.
Olettaisin että se on prosentin luokkaa. Jos saa 5% huippuosinkoja niin pankin palkkio on sama kuin olisi mennyt veroja. Tässä PS-tili häviää elleivät jäljellejääneet osingot ehdi tuottaa niin paljon että rahaa on 1.74 kertaa se alkuperäisten osinkojen määrä.

Toki tuossa sen voi voittaa että saa pitää rahoja jotka olisi muuten verotettu aiemmin. Ne rahat pitää maksaa pois veroina, samoin niiden tuotosta 28%.

Ei tuo mikään kannustinjärjestelmä ole, pikemminkin siinä huijataan laskutaidottomia.

2

780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,

ostat mersun käteisellä tai osamaksulla,
      hinta on eri,

aivan samoin eri tavoin sijoitetussa,

• Huijauksen makua?

PS-tilissä verotetaan koko säästösummaa nostohetken pääomaveron mukaan. Jos pääomavero nousee, omaa säästösumma osuutta rokotetaan.

Oletetaan yksinkertaistuksen vuoksi, että tuotto 50 prosenttia ja että kuluja ei ole.

Esim. Alkusäästö 100 euroa. Tästä verottajan kautta tuleva valtion osuus on 28 prosenttia eli omamaksuosuus on 72 euroa. Kokonaistuotto on 50 euroa. Nostettaessa säästöt jakaantuvat siten, että itselle tulee 150*(1-0,28)=108 = 72*(1 50%) ja verottajalle menee 150*0,28=42=28*(1 50%).

Eli suomeksi sanottuna: jos pääomaverokanta pysyy samana kuin sijoittaessa, oman maksuosuuden tuoton saa pitää verottomana.

Mitä valtio tällä hyötyy: se hankkii itselleen täysin hajautetun sijoitussalkun.
      Toisaalta: valtio luopuu kokonaan osasta säästövarallisuuden pääomaveroja. Oletuksena on se, että pitkäaikaissäästämisen markkinat kasvavat.

On kuitenkin huomioitava, että järjestely pitää sisällään verokantariskin.

Jos pääomaverokanta nousee 29 prosentiin, niin verotuksen jälkeen säästöistä jää 106,5. Tämä vastaa 4,1 prosentin verotusta tuotosta laskettuna. Jokaisen yhden yksikön korotus verokannassa nostaa vastaavasti tuota 4,1 prosentin tuotosta laskettavaa veroa. Eli jos pääomaverokanta on 32 prosenttia, on tuotosta laskettava vero likimain 16,4 prosenttia.

Vastaavasti jos pääomaverokanta laskee, saat tulon siirtoja valtion varallisuudesta.

Koko pitkäaikaissäästämisen verojärjestely, mahdollistaa valtiolle hajautetun sijoitussalkun lisäksi siis varsin tehokkaan keinon siirtää kansalaisten varallisuutta suoraan valtiolle verotuksen kautta.

Huomaa, että laskentaesimerkistä tulee hyvin rujo, jos oletetaan että tuotto oli 0. Tällöin 1 yksikön nosto pääomaverokannassa siirtää säästäjän pääomavarallisuutta valtiolle likimain 1,4 prosenttia.

Itse haluan minimoida valtion mahdollisuuden puuttua säästövarallisuuteeni pääomaan. Tuottoa toki saa verottaa, mutta en hyväksy pääomaan puuttumista. Siksi en sijoita näihin pitkäaikaistuotteisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1384
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1188
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      49
      911
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      890
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      772
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      741
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60