Kuka tietää mitä siinä tilanteessa pitää ja voi tehdä koneen pysäyttämiseksi jos se ryntää esim. veneen töijauksessa tai muussa täpärässä ja tarkkuutta ajossa vaativassa tilanteessa. Miten koneen saa sammumaan?
Kaveri rikkoi veneensä alkukesästä kun diesel ryntäsi ja kiskoi öljyt ja vielä leikkasi kiinnikin kun oli särkenyt veneen keulan, laituria ja vähän naapurin venettäkin. Sanotaan että estä ilman saanti.No eipä sitä niin vain hetkessä estetä. Onko tietoa auttaako joku muu keino?
Jos kone ryntää
18
4732
Vastaukset
- 17+3=?
, auttaa muu kun tukkia ilman saanti, jos kone ryntää ja poltaa jo öljyä,niin mikään pysäytys / pa-saannin katkaiseminen ei auta.
Siinä ei oikeastaan voi muuta kun vetää vaihteen vapaalle, antaa koneen rynnätä ja yrittää tukkia ilmansaanti.
Vahinkoa siinä tulee jokatapauksessa.- Missä miehet ratsastaa
Mielenkiintoinen keskustelunaihe. Mutta kertokaas viisaammat mitä tuo " ryntääminen " tarkoittaa, en ole ennen kuullutkaan ja sen takia kiinnostaa kuulla. Itselläni on yksi dieselmoottorilla varustettu paatti, joten asia kiinnostaa :)
- ryntäilijä b87+
Missä miehet ratsastaa kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelunaihe. Mutta kertokaas viisaammat mitä tuo " ryntääminen " tarkoittaa, en ole ennen kuullutkaan ja sen takia kiinnostaa kuulla. Itselläni on yksi dieselmoottorilla varustettu paatti, joten asia kiinnostaa :)
Ryntääminen tarkoittaa sitä, että vanha moottori rupeaa polttamaan naftan sijasta moottoriöljyään.
Koska dieselissä ei ole (välttämättä) kaasuläppää, vetää kone kierrokset tappiin ja käy niin kauan kun moottoriöljyä riittää jolloin se leikkaa kiinni voitelun puutteessa ja sammuu.
Ainoa keino sen pysäyttämiseksi on estää imuilman saanti. Vanhassa disussa ei ole muita konsteja kuin työntää jotakin tavaraa imuaukkoon, vaikka haalarit tjms. - ryntääminen
Dieseli rupeaa käymään omalla moottoriöljyllä tai ruiskutuspumppuun tulee vika.
- A.Perkins
ryntäilijä b87+ kirjoitti:
Ryntääminen tarkoittaa sitä, että vanha moottori rupeaa polttamaan naftan sijasta moottoriöljyään.
Koska dieselissä ei ole (välttämättä) kaasuläppää, vetää kone kierrokset tappiin ja käy niin kauan kun moottoriöljyä riittää jolloin se leikkaa kiinni voitelun puutteessa ja sammuu.
Ainoa keino sen pysäyttämiseksi on estää imuilman saanti. Vanhassa disussa ei ole muita konsteja kuin työntää jotakin tavaraa imuaukkoon, vaikka haalarit tjms.Parikymmentävuotta olen dieseleillä ajellut ja kertaakaan en itse moiseen ongelmaan ole törmännyt, mutta lukenut tapauksista olen. Niinpä mielenkiintoni kohdistuukin keinoihin joilla moinen tapahtuma estetään. Ei ole leikin paikka tapahtuupa ryntääminen missä tahansa saati rantautuessa.
- Missä miehet ratsastaa
ryntääminen kirjoitti:
Dieseli rupeaa käymään omalla moottoriöljyllä tai ruiskutuspumppuun tulee vika.
Kiitos näistä selventävistä vastauksista. Aina sitä näköjään oppii jotain uutta asiasta, josta ei ole ennen tiennytkään. Täyttä asiaa näyttää olevan, toivottavasti ei sitä joudu itse kokemaan.
Kiitos näistä selventävistä vastauksista. Aina sitä näköjään oppii jotain uutta asiasta, josta ei ole ennen tiennytkään. Täyttä asiaa näyttää olevan, toivottavasti ei sitä joudu itse kokemaan.
ainakin vanhassa on vipu pumpun kyljessä millä sammuu.Siihen voi asentaa vaijerin millä kone sammuu kantta avaamatta. Sähköt pois venttiilistäkin tekee saman.
Esim kun turbo menee "ryystää" kone öljyä sitä kautta ja hyvin käy. Haalarit, takki yms. imuaukkoon toimii kyllä kaikissa, kunhan muistaa että iso kone imee muuten aika tehokkaasti. Anna lehden sivuilla ei sammunut, imaisi kyllä useammasta sivusta tehdyn "tollon" konee läpi juuri kun olisi sammunut.- minor700
jrsj kirjoitti:
ainakin vanhassa on vipu pumpun kyljessä millä sammuu.Siihen voi asentaa vaijerin millä kone sammuu kantta avaamatta. Sähköt pois venttiilistäkin tekee saman.
Esim kun turbo menee "ryystää" kone öljyä sitä kautta ja hyvin käy. Haalarit, takki yms. imuaukkoon toimii kyllä kaikissa, kunhan muistaa että iso kone imee muuten aika tehokkaasti. Anna lehden sivuilla ei sammunut, imaisi kyllä useammasta sivusta tehdyn "tollon" konee läpi juuri kun olisi sammunut.ei ole niin tavallista, mutta ryntääminen on tapahtunut semmoisessa dieselissä missä on "makaavat" sylinterit ja omistaja on kaatanut liikaa moottoriöljyä öljynvaihdon yhteydessä.
- insinööri
ainoa keino on irrotaa kone ja viskata mereen,
- tai uusi
jrsj kirjoitti:
Esim kun turbo menee "ryystää" kone öljyä sitä kautta ja hyvin käy. Haalarit, takki yms. imuaukkoon toimii kyllä kaikissa, kunhan muistaa että iso kone imee muuten aika tehokkaasti. Anna lehden sivuilla ei sammunut, imaisi kyllä useammasta sivusta tehdyn "tollon" konee läpi juuri kun olisi sammunut.Volvo ei sammu mistään vivusta tai venttiilistä kun käy öljyllä.
Hiaceita 2.4 koneella muutama laulanut itsensä hengiltä. tai uusi kirjoitti:
Volvo ei sammu mistään vivusta tai venttiilistä kun käy öljyllä.
Hiaceita 2.4 koneella muutama laulanut itsensä hengiltä.jos saa jo niin paljon öljyä että käy sillä täysin, itsellä öljy tuli hajonneen turbon kautta jolloin voisi olla mahdollista sammuttaa siitä vivusta, en tiennyt siitä vivusta silloin, en kokeillut.
- "puolipuristus"...?
Puolipuristus alentaa sylinterin painetta merkittävästi ja ilman tukkiminen hoitaa loput. Polttoaine tai mootoriöljy ei voi enää syttyä.
- kokemus...
Vastikään jouduin tekemisiin ryntäävän koneen kanssa. Vesipumpun stefat olivat päästäneet niin paljon vettä kampikammioon, että öljyn pinta nousi liikaa. Sadoilla euroilla tilanteesta selvisin, mutta tietenkään tilanteen ollessa päällä en osannut oikeaa diagnoosia tehdä. Kaikenlaista olen kuullut tarinoina ilman saannin tukkimisen seurauksista, mm. rusinaksi menneistä ilmaputsaripöntöistä. Onko jollain muuta kuin kuulopuheita aiheesta? On ilmeistä, että 3000 rpm ja iso vauhtipyörä ovat vekkuli yhdistelmä hillittäväksi. En taida edelleenkään kämmentä tarjota tukkeeksi.
Oppihan tuosta sen, että samasta syystä samaa ei ainakaan pääse toiste tapahtumaan.- hyvä huomio!
kämmentä siis ei todellakaan kannata tukkeeksi laittaa, koska se repii käden riekaleiksi!!!!!
- GM.
Ryntäävä kone pysähtyy tyhjentämällä palosammuttin imuaukkoon. Pientä konekoppaa ei tarvitse edes avata, vaan suihkuttaa konekopan ilmaottereijistä koko sammuttimen sisällön konekopan sisään. Isommassa konehuoneessa palosammutin täytyy tyhjentää koneen imuaukkoon, jotta sammutusaineen pitoisuus on riittävä tukahduttamaan palotapahtuman.
Veneessä 3kg sammutin on liian pieni. 6kg on jo riittävä. Isommissa paateissa 2x6kg. on sopiva kokoluokka.- GM.
Ryntäystä ei saa aina loppumaan tunkemalla haalareita imuaukkoon, sillä väljä kone imee kampikammion huohotuksen kautta tuoretta ilmaa sisuksiinsa ja mene jatkuu entisellään.
- V-4
GM. kirjoitti:
Ryntäystä ei saa aina loppumaan tunkemalla haalareita imuaukkoon, sillä väljä kone imee kampikammion huohotuksen kautta tuoretta ilmaa sisuksiinsa ja mene jatkuu entisellään.
Kunnes ensi kesänä litra maksaa 2 eugeni
- Anonyymi
Jos mahdollista, niin vaihde päälle ja jarrulla ja kytkimellä kierrokset pakotetaan alas ja saadaan moottori sammumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3401316Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12998
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7891- 71826