Jos nyt liittyisin tähän vaununkehujien kerhoon, niin tuonpa julki tyytyväisyyteni itse tekemääni n. 4 m lavaiseen yksiakseliseen perävaunuun. Max vetomassa rekisteriotteessa 1800 kg joten kantavuutta jäi karvan verran alle 1400 kg. Kaikki alumiinilaidat irroitettavia ja tukevat sidontalenkit lavan pohjassa ja laitojen ulkopuolella. Kuorman voi lastata joka sivulta esim. trukilla. Yksiakselisena ja nokkapyörällä varustettuna erittäin kätevä erilaisilla työmailla työkalujen ja tarvikkeiden siirtoalustana. Yksiakselisuudesta johtuen kärryä siirtää helposti käsin suurillakin kuormilla.
Sitten vielä kitkarenkaat kesät talvet niin ei ole sitä renkaiden vaihtamistakaan.
Tein yksiakselisen 1800 kg vaunun
9
808
Vastaukset
- Katsastusmiäs
sitä sitten vetelet?
- frangrabba
milläs vehkeellä sä sitä vetelet,et ainakaan käsipelillä työnnä sitä mihinkään
- Kitkavaunu
... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).
- kyllä!
Kitkavaunu kirjoitti:
... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).
mulla myös reilu 300 kilonen kärry reilun tonnin kantavuudella, yks akselinen ja helppo siirtää käsipelillä tasamaalla, vaikka olis joitakin satoja kyydissä. enkä vaihtais telipeliin...
- Samiteli
2000-luvun alussa kuulin ettei EU-määräykset sallisi itse tehtyjä. Saako siis tehdä nykyään? Mistä pystyy ostamaan jarru vermeet?
- aisapoik
kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.
pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä. - minullekannavaa
aisapoik kirjoitti:
kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.
pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä.Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
saattaa olla parempi tehdä itse.
Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
sanaan ongelmaan. - Äijä on äijä
minullekannavaa kirjoitti:
Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
saattaa olla parempi tehdä itse.
Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
sanaan ongelmaan.Mahtaa olla äijällä mahdollisuus vääntää sivulaidat särmärillä ja poikkipalkit tilanteen mukaan kuormitusta ajatellen. Muuten tulee saatanan painava möykky jos joutuu putkilla toteuttaamaan.
Muuten äkkiä ajatellen sun mitoitukset on kuin suoraan 1.5 kertaa 3 metriin levyyn piirroitettu.
Olet äijä tekijä. Mutta heitämpä sinulle komman.
Perustele täällä seuraava. Hankit halvan kummijouston ja ymppäät siihen järkevästi iskunvaimennuksen.
Tai hankit laadukkaan kumivarsijouston, joka pelittää alle 200 kilon omapainoiseen kärryy alla.
Ei meinaan ole lehtijousen voittanutta.
Esitä sitten muillekin miten kävi!
- ----------------------
Kuullostaa hyvältä systeemiltä. Ainoastaan tuo rengastus. Ilmeisesti vetoautossa myös kitkarenkaat, jos joutuu ihan yleisellä tiellä vetelemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2111668Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1411425- 541153
- 591087
- 721025
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva55940- 106932
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82840
- 31784