Swingien breikit

Jotain muuta

Mikä onkaan perusteena sille, kun swingien breikit opetetaan lähes pääsääntöisesti niin että pysähdytään hetkeksi kuin kivipaaseiksi. Aniharvoin ohjaaja opettaa breikin periaatteeksi niin että breikin tulee näkyä tanssissa - eli niin että "breikkiä ei tanssita läpi", vaan siihen tehdään "jotain muuta sopivaa". Tanssillisesti "patsastelu" ei ole edes kovin tanssillisen tuntuista, vaan tuntuu usein jopa typerältä. On kuitenkin koko joukko swing-tanssijoita ketkä eivät muuta breikkiä hallitse, kuin "täys-stopin". Kaiken lisäksi yllättävää, kun monille vanhoille "swing-konkareille" "täys-stop-breikki" on ainoa oikea breikki.

10

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tässä maailmassa

Jos tanssinopettaja opettaa, että musiikkia voi tulkita nostamalla käden, kaikki kurssilaiset tulkitsevat siitä lähtien pelkästään kättä nostamalla musiikkia. samoin kuin breikit.

Itselle kävi tanssikurssilla niin, että kun käskettiin laittamaan silmät kiinni ja tulkitsemaan musiikkia. Kohta ilmoitettiin, että jos täällä pelleillään voi lähteä täältä pois. Ei siis saa tulkita musiikkia miten haluaa.

• Tulkitsemaan

Jänne juttu, mutta usein Swingareiden musiikin tulkinta on pelkästään tuota breikkien tekemistä.
      Mitään muuta musiikin tulkintaa ei ole (tai ei osata)

• ...paikoissa sinä tuollaisiin swingareihin (kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella) olet mahtanut törmätä.

Voidaan myös kysyä, keitä tarkoitat.

Kyllä ainakin minun tuntemistani r'n's -tanssijoista useimmat osaavat tulkita sekä avoimen että suljetun otteen tansseissa musiikkia vallan monipuolisesti.

Breikit sitäpaitsi ovat todellakin vain osa siitä, mitä kursseilla ja leireillä musiikin tulkinnasta opetetaan. Kyllä jo ihan bw:n alkeistunneilla ruvetaan puhumaan mm. soolojen tulkinnoista.

Aika outoa opetusta näkyy jossakin jaettavan, sillä ainakin kaikilla niillä kursseilla, leireillä ja omien seurojen treeneissä, joihin olen osallistunut, on opetettu vaikka kuinka monenlaisia tulkintatapoja -erilaiset breikkaukset yhtenä osana niitä.

Vuodesta 1997 alkaen on tuota oppia tullut saaduksi ainakin pariltakymmneneltä opettajalta, ohjaajalta ja valmentajalta. Kukaan ei ole esittänyt, että vain jollakin tietyllä tavalla joku kohta musiikista voitaisiin tulkita. Esimerkkinäyttöjen on kerrottu olevan vain esimerkkejä ja kehotettu jokaista itse keksimään mielensä mukaan vaikka mitä.

• onhantuo
        Truehum kirjoitti:

...paikoissa sinä tuollaisiin swingareihin (kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella) olet mahtanut törmätä.

Kyllä ainakin minun tuntemistani r'n's -tanssijoista useimmat osaavat tulkita sekä avoimen että suljetun otteen tansseissa musiikkia vallan monipuolisesti.

Breikit sitäpaitsi ovat todellakin vain osa siitä, mitä kursseilla ja leireillä musiikin tulkinnasta opetetaan. Kyllä jo ihan bw:n alkeistunneilla ruvetaan puhumaan mm. soolojen tulkinnoista.

Aika outoa opetusta näkyy jossakin jaettavan, sillä ainakin kaikilla niillä kursseilla, leireillä ja omien seurojen treeneissä, joihin olen osallistunut, on opetettu vaikka kuinka monenlaisia tulkintatapoja -erilaiset breikkaukset yhtenä osana niitä.

Vuodesta 1997 alkaen on tuota oppia tullut saaduksi ainakin pariltakymmneneltä opettajalta, ohjaajalta ja valmentajalta. Kukaan ei ole esittänyt, että vain jollakin tietyllä tavalla joku kohta musiikista voitaisiin tulkita. Esimerkkinäyttöjen on kerrottu olevan vain esimerkkejä ja kehotettu jokaista itse keksimään mielensä mukaan vaikka mitä.

Tuntenet itse enimmäkseen varsin taitavia swingareita tai et lue niitä vielä swingareiksi jotka ovat lajissa aloittelevia.

Ongelma, jos sitä nyt haluaa ongelmaksi sanoa, on siinä että tanssia opetetaan yleisesti lähtien perusaskelesta ja peruskuvioista. Tämä on helppoa opettajan kannalta mutta lopputulos on usein se että ihmiset tanssivat perusaskelta ja oppimiaan kuvioita huolimatta siitä mitä musiikissa tapahtuu. No tähän reagoidaan opetuksessa siten että aletaan puhua musiikin tulkinnasta, että kun musiikissa tapahtuu jotain niin sitten tehdään jotain muuta kuin perusaskelta ja peruskuvioita. Aloitetaan opettamaan breikeistä koska ne on helppo havaita musiikissa ja ensimmäinen harjoitus on varmaan vain että osoitetaan pysähtymällä että on ylipäänsä havaittu muutos musiikissa. Tälle asteelle pääsee yleensä puolen vuoden tai vuoden harjoittelulla nykyisesti yleisessä opetustyylissä. Ja tähän moni myös lopettaa sillä useilla paikkakunnilla opetusta on vain alkeis- ja jatkokurssin verran.

Ja kyllä tämä näkyy myös tanssipaikoilla, minua itseäni se ei tosin millään lailla häiritse kuten alkuperäistä kirjoittajaa. Pääasia että ihmiset pitävät hauskaa keskenään.

• AP-78
        Truehum kirjoitti:

...paikoissa sinä tuollaisiin swingareihin (kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella) olet mahtanut törmätä.

"...paikoissa sinä tuollaisiin swingareihin (kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella) olet mahtanut törmätä.
        Voidaan myös kysyä, keitä tarkoitat."

Lähinnä noissa Cometsin tilauksuuksissa.
        Eihän täällä nyt kenenkään nimiä lähdetä kertomaan eikä se tässä kohtaa olisi edes tarpeellista.

Mitä seuraa muuten tarkoitat ja milloin viimeksi olet siellä käynyt?

• AP-78 kirjoitti:

"...paikoissa sinä tuollaisiin swingareihin (kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella) olet mahtanut törmätä.
        Voidaan myös kysyä, keitä tarkoitat."

Lähinnä noissa Cometsin tilauksuuksissa.
        Eihän täällä nyt kenenkään nimiä lähdetä kertomaan eikä se tässä kohtaa olisi edes tarpeellista.

Mitä seuraa muuten tarkoitat ja milloin viimeksi olet siellä käynyt?

...pelkästään profiloituneita tanssipaikoilla näkee todella vähän. Aktiiviset kilpailijatkin tanssivat lähes poikkeuksetta tanssi-iltojen kuluessa kaikenlaista muutakin. Niinpä näen tarpeettomaksi tuollaisen erottelun.

Juurikaan en ole enää viime aikoina seurojen treeneissä käynyt. Sellaiset olivat viimeksi ohjelmassa Jam'n Rollilla pari vuotta sitten. Lindyä tuolloin. Edelliset siellä olivat buggia ja boogieta.

Cometsin lindytreeneissä (jatkotaso) olin viimeksi peräti neljä vuotta sitten.

Tunnen kuitenkin suuren joukon eri seurojen valmentajia (mm. Comets, Swingteam, Jam'n Roll) ja tiedän heidän opetustapansa.

Kursseilla ja leireillä sitten on opettajina ollut valmentajia sekä Suomesta että useista muista maista, enkä ole koskaan törmännyt sellaiseen, että olisi opetettu breikkejä vain jähmettymällä tai kättä nostamalla tehtäviksi. Tuo viimemainitu tosin on buggissa kilpatasolla naisille tarjotuista harvoista vaihtoehdoista yksi. Lavoilla ei moisista rajoituksista tarvitse välittää.

• Riippuu tietysti kulloisista opettajista mitä opetetaan. Olen osallistunut muutamallekin eri kurssille ja eri ohjaajien vetämille. Niillä on kyllä pääsääntöisesti opetettu muuta kuin pelkkää patsastelua.

Mainitsen esimerkkinä Aaltoset. Hyvässä breakissä on ymmärtääkseni hyvä tehdä juuri jotain muuta kuin tanssia eli "musiikin tulkintaa". Pelkkä pysähtyminen ei ole kovin mielikuvituksellista.

• onhantuo

Pitäisi unohtaa kokonaan käsite musiikin tulkinta, siitä tulee vaan hallaa. Nykyisin musiikin tulkinta käsitetään helposti tanssin päälle liimatuksi omaksi jutukseen. Siitä tulee vaan suorituspaineita ja noita "enkö ole riittävän hyvä jos en keksi jotain ylimaallista juttua tähän breikkiin" -fiiliksiä.

Oikeasti pitäis vaan eläytyä musiikkiin ja tanssia sen mukaan mitä se luonnollisesti saa kropassa aikaan. Musiikissa olevat breikit tulevat tätä myöten luonnollisesti huomioiduksi.

• mutta menköön
        onhantuo kirjoitti:

Pitäisi unohtaa kokonaan käsite musiikin tulkinta, siitä tulee vaan hallaa. Nykyisin musiikin tulkinta käsitetään helposti tanssin päälle liimatuksi omaksi jutukseen. Siitä tulee vaan suorituspaineita ja noita "enkö ole riittävän hyvä jos en keksi jotain ylimaallista juttua tähän breikkiin" -fiiliksiä.

Oikeasti pitäis vaan eläytyä musiikkiin ja tanssia sen mukaan mitä se luonnollisesti saa kropassa aikaan. Musiikissa olevat breikit tulevat tätä myöten luonnollisesti huomioiduksi.

Oikea musiikin tulkinta onkin juuri sitä mitä tarkoitat. Usein tulkinta menee surkeestikin överiksi, kun yritetään jotai tehdä väkisin periaatteella "kun se siihen kuuluu", vaikka ei edes kuuluisikaan. Se tulkinta pitää olla luonteva osa tanssia ja sitä se ei ole, kun se väännetään siihen väkisin.

Tanssin tulee olla rutiininomaista ennen kuin siihen saa luontevan tulkinnan sijoitettua.

Mutta oman opettelun se luontevakin tulkinta vaatii, joten hyväksykäämme myös ne överiksi menneet.

Ja onhan muutamalla koko tanssityylikin mennyt överiksi.

• onhantuo
        mutta menköön kirjoitti:

Oikea musiikin tulkinta onkin juuri sitä mitä tarkoitat. Usein tulkinta menee surkeestikin överiksi, kun yritetään jotai tehdä väkisin periaatteella "kun se siihen kuuluu", vaikka ei edes kuuluisikaan. Se tulkinta pitää olla luonteva osa tanssia ja sitä se ei ole, kun se väännetään siihen väkisin.

Tanssin tulee olla rutiininomaista ennen kuin siihen saa luontevan tulkinnan sijoitettua.

Mutta oman opettelun se luontevakin tulkinta vaatii, joten hyväksykäämme myös ne överiksi menneet.

Ja onhan muutamalla koko tanssityylikin mennyt överiksi.

Itse ajattelen niin että ei pitäisi edes pyrkiä rutiininomaiseen suoritukseen johon sitten lisätään tulkintaa vaan niin että tanssitaan alusta alkaen eläytymällä musiikkiin. Aluksi se näkyy enemmän sielussa ja ulospäin taas pienempinä asioina mutta sitä mukaa kun kilometrit karttuu niin myös tanssija pystyy monipuolisemmin tanssimaan erilaisiin musiikkeihin. (En tiedä tarkoititko samaa asiaa mutta muotoilit eri tavalla.)

Sinällään överiksi meneminen silloin tällöin on osoitus rohkeudesta lähteä omille äärirajoilleen ja sitä kautta se edistää oppimista. No on tietty myös niitä joilla tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus ja siten ehkä kertoo jostain muusta persoonan piirteestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe