Mitenkä te kokeneemmat tiivistätte lokianturin läpiviennin? Pitäisikö pohjaan sahatun reiän lasikuituinen leikkauspinta suojata gelcoatilla tai topcoatilla vai riittääkö Sikaflex hoitamaan homman? Mitä Sikaa tuohon pitäisi laittaa, 291 vaiko 292?
Lokianturin asennus?
12
1591
Vastaukset
- 20+3=voivittu
Juu pitää käyttää topcoattia...
Tiivistykseen saa kaupasta silikoonia...- varsinainen älypää
Taidat olla niitä savolaisia tai muuten kepulaisia (kepu pettää aina)
- 2+19=voivittu
varsinainen älypää kirjoitti:
Taidat olla niitä savolaisia tai muuten kepulaisia (kepu pettää aina)
No voihan sen laittaa kunnon merimiesasennuksellakin eli EPOKSIUPOTUKSELLA.
Irroitus isooooolla poralla.
jostain syystä pakko laittaa pohjan läpi, anturi kun mittaa kyllä pohjan läpikin kunhan välissä ei ole ilmaa. Sopivan kohdan löydät kun laitat anturin päähän vaikkapa vaseliinia ja katsot mistä mittaa parhaiten. Putsaa rasva ja hiero kiinni silikonilla. Näin ole itse laittanut kaikkiin veneisiini. Toimiiko teräsveneessä, en tiedä. Kyseessä ei kuitenkaan ole näemmä teräsvene.
Oikeaoppisesti teet kun liimaat/laminoit pohjalle kupin minkä täytät öljyllä, anturi sinne ja kansi päälle liimalla tai mikä sopivalta tuntuu.- maalaa reikä epoksil
Tarkoittanet kaikuluotaimen anturia. Sen voi lasikuituveneessä liimata rungon sisäpuolelle, jos runko ei ole kerrosrakenteinen vesilinjan alapuolella.
Lokianturissa on tavallisimmin siipipyörä ja se on asennettava rungon läpi.
Läpiviennin reikää ei kannata maalata topcoatilla (=polyesterillä), vaan mieluummin vettä läpäisemättömällä epoksilla. Anturin tiivistämiseen ei pidä käyttää silikonia, jota yleensäkään ei pitäisi käyttää vesilinjan alapuolella. Sikaflex on parempi. - 11+4=voivittu
maalaa reikä epoksil kirjoitti:
Tarkoittanet kaikuluotaimen anturia. Sen voi lasikuituveneessä liimata rungon sisäpuolelle, jos runko ei ole kerrosrakenteinen vesilinjan alapuolella.
Lokianturissa on tavallisimmin siipipyörä ja se on asennettava rungon läpi.
Läpiviennin reikää ei kannata maalata topcoatilla (=polyesterillä), vaan mieluummin vettä läpäisemättömällä epoksilla. Anturin tiivistämiseen ei pidä käyttää silikonia, jota yleensäkään ei pitäisi käyttää vesilinjan alapuolella. Sikaflex on parempi.Aika huimaa, kun noissa 20-30 vuotta vanhoissa veneissä on läpiviennit tiivistetty ihan normaalilla silikonilla ja silti suurin osa vielä kelluu...
Huimaa huimaa... - -Mika-
11+4=voivittu kirjoitti:
Aika huimaa, kun noissa 20-30 vuotta vanhoissa veneissä on läpiviennit tiivistetty ihan normaalilla silikonilla ja silti suurin osa vielä kelluu...
Huimaa huimaa...Koitappas sellaiseen laittaa uusi epoksi pohjaan. Aluelle, jossa on ollut silikonia, ei enää epoksi tartu. Eikä sitä silikonia saa pois kokonaan, vaikka näkyvä osa siitä pois lähteekin turhankin helposti. Vastaavaa ilmiötä automaalarit kiroilevat, kun jotkut autonomistajat käyttävät silikonispraytä autonovien tiivisteisiin ja sisustan "pikakiillotukseen". Tällaisen auton maalaaminen on painajainen. No, siihen on kyllä kehitetty erityisiä lisäaineita maalin joukkoon sotkettavaksi, jotta maali tarttuisi myös joskus silikonilla käsiteltyyn pintaan, mutta sekään ei kyllä paranna maalin muita ominaisuuksia...
Lisäksi tiivistesilikonissa on etikkahappoa, joka ei tee hyvää sekään sen enempää lasikuidulle, puulle kuin metallillekaan. Silikoni kuulu talojen ikkunoihin, veneessä sitä ei pidä käyttää mihinkään. - 14+20=hohhoijaa
-Mika- kirjoitti:
Koitappas sellaiseen laittaa uusi epoksi pohjaan. Aluelle, jossa on ollut silikonia, ei enää epoksi tartu. Eikä sitä silikonia saa pois kokonaan, vaikka näkyvä osa siitä pois lähteekin turhankin helposti. Vastaavaa ilmiötä automaalarit kiroilevat, kun jotkut autonomistajat käyttävät silikonispraytä autonovien tiivisteisiin ja sisustan "pikakiillotukseen". Tällaisen auton maalaaminen on painajainen. No, siihen on kyllä kehitetty erityisiä lisäaineita maalin joukkoon sotkettavaksi, jotta maali tarttuisi myös joskus silikonilla käsiteltyyn pintaan, mutta sekään ei kyllä paranna maalin muita ominaisuuksia...
Lisäksi tiivistesilikonissa on etikkahappoa, joka ei tee hyvää sekään sen enempää lasikuidulle, puulle kuin metallillekaan. Silikoni kuulu talojen ikkunoihin, veneessä sitä ei pidä käyttää mihinkään.Totta horiset tuossa. Normi silikoni on hyvin korrosoivaa. Esim. galvanoituun peltiin levitettynä syöpyypi se hyvin nopeasti. Kaikkein viimeisenä pitää silikonia käyttää tiivistysaineena autossa.
Muoviin ja lasikuituun ja muuhun ei korrosoituvaan ja ei uv-säteilylle altistuvaan tiivistykseen se sopii kuitenkin erinomaisesti. Kuten esimerkiksi vesilinjan alapuolelle.
Meikäläinen jyrsii kyllä vanhat gelcoatit lasikuituun asti ennen uuden topcoatin levittämistä, eihän sille kunnon tartuntaa saa muuten kuitenkaan.
Vai? - -Mika-
14+20=hohhoijaa kirjoitti:
Totta horiset tuossa. Normi silikoni on hyvin korrosoivaa. Esim. galvanoituun peltiin levitettynä syöpyypi se hyvin nopeasti. Kaikkein viimeisenä pitää silikonia käyttää tiivistysaineena autossa.
Muoviin ja lasikuituun ja muuhun ei korrosoituvaan ja ei uv-säteilylle altistuvaan tiivistykseen se sopii kuitenkin erinomaisesti. Kuten esimerkiksi vesilinjan alapuolelle.
Meikäläinen jyrsii kyllä vanhat gelcoatit lasikuituun asti ennen uuden topcoatin levittämistä, eihän sille kunnon tartuntaa saa muuten kuitenkaan.
Vai?...kun puhutaan epoksoinnista, tarkoitetaan gelcoatin päälle maalattavaa epoksikerrosta. Vanha epoksi poistetaan skrapalla tai muulla menetelmällä, mutta vain gelcoatiin asti. Uutta epoksia maalataessa saattaa silikonilla käsiteltyjen (tiivistettyjen) läpivientien ympärillä olla silikonista johtuvaa pisaroitumisilmiötä. Siinä jää muuten yhtenäiseen epoksipintaan pieniä, usein alle millin olevia reikiä. Ja uudessa kerroksessa sama toistuu, samaan kohtaan jää reikiä. Epoksista ei siis tulekaan vedenkestävää, yhtenäistä pintaa.
Kun etikkahappo syövyttää metallia ja hapattaa puuta, niin mitä se mahtaa tehdä lasikuidulle? En aio ainakaan itse ottaa siitä selvää. Käytän vedenalaisiin tiivistyshommiin siihen tehtyä ainetta: Marine sealantia. Saa usemmaltakin valmistajalta, ei vain Sikafleksiltä. Eikä ole kallista. En siis löydä järkevää syytä silikonin käyttöön, kun oikeitakin aineita on olemassa. - 5+4=eivoiollatotta
-Mika- kirjoitti:
...kun puhutaan epoksoinnista, tarkoitetaan gelcoatin päälle maalattavaa epoksikerrosta. Vanha epoksi poistetaan skrapalla tai muulla menetelmällä, mutta vain gelcoatiin asti. Uutta epoksia maalataessa saattaa silikonilla käsiteltyjen (tiivistettyjen) läpivientien ympärillä olla silikonista johtuvaa pisaroitumisilmiötä. Siinä jää muuten yhtenäiseen epoksipintaan pieniä, usein alle millin olevia reikiä. Ja uudessa kerroksessa sama toistuu, samaan kohtaan jää reikiä. Epoksista ei siis tulekaan vedenkestävää, yhtenäistä pintaa.
Kun etikkahappo syövyttää metallia ja hapattaa puuta, niin mitä se mahtaa tehdä lasikuidulle? En aio ainakaan itse ottaa siitä selvää. Käytän vedenalaisiin tiivistyshommiin siihen tehtyä ainetta: Marine sealantia. Saa usemmaltakin valmistajalta, ei vain Sikafleksiltä. Eikä ole kallista. En siis löydä järkevää syytä silikonin käyttöön, kun oikeitakin aineita on olemassa.Aah... Puhut maalista... Joo...
En nyt ihan äkkiseltään keksinyt tuolle epoksiprimerin poistolle (lokin anturin alta) muuta syytä, kuin paha rutto ja silloinhan pelkän pintavärin ja primerin poisto on pelkkää kosmetiikkaa.
Happo ei syövytä muovia, eikä lasikuitua, eikä lasia. Kokeile ihan rohkeasti vaan.
Happoja yleensä säilytetäänkin muovi-, tai lasipulloissa.
Noh ei siinä mitään. Pistä sinä Sikaa, minä pistän sitä mikä todistettavasti kestää ainakin sen 30v.
Sitä myydään tossa viereisessä sittarissa.
- ehjä vene
Miksi vene pitää puhkaista lokianturia varten? Nykyisin ja ainakin toistaiseksi GPS toimii ja gepsin matkamittari/nopeusmittari on oikeasti tarkka vedestä mittaavaan lokiin verrattuna. Hintakaan ei ole este.
- 13+18=mitävittua
Jotkut pilkun viilaajat ovat muka kiinnostuneita paikanmäärityksestä perinteisin menetelmin. Haluavat muka laskea virtaa ja sortoa. Pitävät varmistuksena muille laitteille. Kytkevät autopilottiin tarkempaa suunnanpitoa varten. Ynnä muuta yhtä turhaa.
Kummaa sakkia...
Kaikkia pellejä sitä maa päällään kantaakin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391759En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81131
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889