Auttakaa! Alkoholista tullut yhtäkkiä ongelma??

Typerys79

Otan harvoin viinaa, en sitä juurikaan edes himoitse. Elän erittäin onnellisessa avioliitossa. Muutaman kerran vuodessa tulee kuitenkin töpeksittyä ja pahasti. Kun otan viinaa, niin loppua ei tule ennen kuin jalat menee alta. Vaimoni sanoi, että muutun myös ihan täydeksi idiootiksi, alan iskemään naisia hänen silmiensä edessä ja jopa kusen alleni, housuihin tai julkisiin sisätiloihin... Olen järkyttynyt tästä asiasta ja en ymmärrä mistä tämä johtuu. Ennen näin ei ole käynyt. En itse myöskään muista asioista mitään. Kun vaimoni kertoo aamulla asiasta, niin suutun hänelle, muutun aggressiiviseksi ja syytän häntä kaikesta. Muuten olen luonteeltani melko rauhallinen.

Mistä tämä johtuu? Pystyn kuitenkin ottamaan myös vain muutaman ja lopettamaan siihen. Pystyn juomaan vaimoni kanssa pullon tai kaksikin viiniä kotona ja lopettamaan siihen, vaikka olen jo humalassa. Ei tämä voi kai silloin alkoholismiakaan olla? Haluan kuitenkin lopettaa humalahakuisen juomisen, sillä meillä on myös lapsia ja pelkään ajatusta siitä, että menetän täysin kontrollini ja teen todellakin asioita, joita en edes halua tehdä. Rakastan vaimoani ja silti väitän sekopäissäni etten rakasta häntä...

22

675

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Archibald Lauder

Ratkaisu on Revia. Koska käyttökertasi ovat järkevät ja myös käyttömääräsi (yleensä) voisi alkoholin himoa vähentävä Revia olla toimiva ratkaisu. Lisäksi kun sinulla ei ole akuuttia päihdeongelmaa niin en usko että on mitään estettä sille etteikö A-klinikan lääkäri kirjoittaisi sinulle reseptiä. (Akuutin päihdeongelman omaaville A-klinikat tarjoavat yleensä Antabusta).

• väärä puu

Jos alkoholi ei olekaan sinulle ongelma, vaan jokin muu, jonka kiellät selvinpäin, mutta totuus paljastuu humalassa. Jospa voimakas sisäinen ristiriita ajaa sinut juomaan, jolloin unohdat tuon ristiriidan.

Oman kokemukseni mukaan ihminen pystyy aika hyvin pitämään kulisseja yllä selvin päin, mutta humalassa paljastaa helposti todelliset motiivinsa ja halunsa. Näin se ainakin meni itselläni ja se, mitä humalassa puhuin oli loppujen lopuksi totta. Nyt kun olen muuttanut elämääni ja luopunut kulisseista ja muiden (läheistenkin) miellyttämisestä, ei viinallekaan ole enää niin suurta tarvetta.

Eniten jutussasi särähti tuo aamuinen aggressiivisuus ja vaimon syyttäminen omasta juomisestasi, mikä ehkä kertoo siitä, että kiellät totuuden ja siirryt puolustusasemiin. Pohdipa tovi niitä aitoja tunteitasi, ei niitä joita "pitää" tuntea.

Voimia!

• typerys79

Ei tässä kyllä mistään kulisseista ole kysymys. Rakastan vaimoani kyllä täysin aidosti ja ihailen häntä suuresti.

• väärä puu
        typerys79 kirjoitti:

Ei tässä kyllä mistään kulisseista ole kysymys. Rakastan vaimoani kyllä täysin aidosti ja ihailen häntä suuresti.

En tarkoita mitään keinotekoisia kulisseja, vaan sellaisia motiiveja, joista ihminen ei ole itsekään selvillä. Usein jonkun ulkoisen tekijän syyttämisen taustalla on sisäinen psyykkinen ristiriita. En toki tarkoita, että sinulla nyt sellainen olisi, mutta otin vain ajatuksen esille, koska mielestäni kertomuksesi ei ole alkoholistin kertomus.

Jos ongelmasi on alkoholi, niin selviät siitä yksinkertaisesti pitämällä korkin kiinni, kun ei sinulla siihen suurta himoakaan ole.

• Lasolarska
        väärä puu kirjoitti:

En tarkoita mitään keinotekoisia kulisseja, vaan sellaisia motiiveja, joista ihminen ei ole itsekään selvillä. Usein jonkun ulkoisen tekijän syyttämisen taustalla on sisäinen psyykkinen ristiriita. En toki tarkoita, että sinulla nyt sellainen olisi, mutta otin vain ajatuksen esille, koska mielestäni kertomuksesi ei ole alkoholistin kertomus.

Jos ongelmasi on alkoholi, niin selviät siitä yksinkertaisesti pitämällä korkin kiinni, kun ei sinulla siihen suurta himoakaan ole.

Jos joutuu psykiatrian rattaisiin saa olla HYVIN varovainen:

1. Jos on alkoholiongelmaa voi asenne olla: "pyh - alkoholisti".
        2. Vaikka ei sanoisi juuri mitään voi hoitava psykiatri tehtailla silti laajan lausunnon.
        3. Jos itse on sitä mieltä, ettei ole mitään psyykkisiä ongelmia voi B-lausunnossa lukea: "sairaudentunnoton" (nähty on).
        4. Jos on puhelias voi B-lausunnossa lukea: "hypomaaninen ja ylituttavallinen". (Nähty on).
        5. Jos on vähäpuheinen voi B-lausunnossa lukea: "vakava masennus".
        6. Kerran saatu lausunto ei hevillä muutu lääkäreiden kollegiaalisuuden vuoksi.

Itse olen ollut alkoholismista johtuvan masennuksen vuoksi kolme kertaa hoidossa (olen nähnyt muidenkin potilaiden lausuntoja). Kokemukseni julkisen puolen psykiatriasta ovat siinä määrin kielteiset, että miettisin kahteen kertaan menisinkö valittamaan "sisäisiä psyykkisiä ristiriitoja". Ja jos valittamisen aihetta on suosittelen ehdottomasti YKSITYISTÄ puolta.

• väärä puu
        Lasolarska kirjoitti:

Jos joutuu psykiatrian rattaisiin saa olla HYVIN varovainen:

1. Jos on alkoholiongelmaa voi asenne olla: "pyh - alkoholisti".
        2. Vaikka ei sanoisi juuri mitään voi hoitava psykiatri tehtailla silti laajan lausunnon.
        3. Jos itse on sitä mieltä, ettei ole mitään psyykkisiä ongelmia voi B-lausunnossa lukea: "sairaudentunnoton" (nähty on).
        4. Jos on puhelias voi B-lausunnossa lukea: "hypomaaninen ja ylituttavallinen". (Nähty on).
        5. Jos on vähäpuheinen voi B-lausunnossa lukea: "vakava masennus".
        6. Kerran saatu lausunto ei hevillä muutu lääkäreiden kollegiaalisuuden vuoksi.

Itse olen ollut alkoholismista johtuvan masennuksen vuoksi kolme kertaa hoidossa (olen nähnyt muidenkin potilaiden lausuntoja). Kokemukseni julkisen puolen psykiatriasta ovat siinä määrin kielteiset, että miettisin kahteen kertaan menisinkö valittamaan "sisäisiä psyykkisiä ristiriitoja". Ja jos valittamisen aihetta on suosittelen ehdottomasti YKSITYISTÄ puolta.

Eivät kaikki psyykkiset ongelmat tarvitse raskaita psykiatrisia hoitoja. Useat ongelmat korjaantuvat, kun niitä pohtii, selkeyttää itselleen ja puhuu läheisten kanssa. Sitten on erilaisia itseterapioita, mm. kirjoittaminen, psykoterapioita ja vasta ketjun päässä on psykiatria.

Joku suhteellisuus asioihin.

• rweg ewtwe
        väärä puu kirjoitti:

Eivät kaikki psyykkiset ongelmat tarvitse raskaita psykiatrisia hoitoja. Useat ongelmat korjaantuvat, kun niitä pohtii, selkeyttää itselleen ja puhuu läheisten kanssa. Sitten on erilaisia itseterapioita, mm. kirjoittaminen, psykoterapioita ja vasta ketjun päässä on psykiatria.

Joku suhteellisuus asioihin.

Nettipalstoille, etenkin tälle puliukkopalstalle kirjoittaminen ei varsinaisesti ole terapeuttista. Mutta virkistää kyllä syysiltaa. Mikään ei nosta itsetuntoa, kuten havaita, että ei itsellä nyt niin kovin huonosti asiat olekkaan. Toisaalta käy sääliksikin, se sitten kumoaa sen virkistäävän vaikutuksen. Mutta kirjoittaminen on ihan hyvää ajankulua. Ja kun ottaa pikkasen näkäräistä, tekstiäkin riittää.

• on oikein edustava alkoholismin laji. Sinä olet tuurijuoppo. Ainoa mahdollisuutesi selvitä kunnialla on lopettaa juominen kokonaan.

Kirjallisuutta:
      - AA:n Iso kirja
      - Raimo O. Kojo: Eroon viinasta

• typerys79

Mutta kun minä etsin tietoa alkoholismin lajeista, niin tuurijuoppouteen kyllä kuului se, ettei yhden jälkeen pysty olemaan ilman toista jne. Juomatta pystyy kuitenkin olemaan vaikka puolikin vuotta, mutta kaikki kaatuu yhteen juomaan. Itse asiassa tilanne taitaa olla vielä se, että en kestä kirkasta viinaa, mutta kaljasta muistia ei mene eikä kontrollikaan katoa. Tai voi olla toki sattumaakin, että näin ei ole vain vielä käynyt. En tiedä.

• Dokuristi

voi arvioida alkoholistiksi. Kyllä alkoholistikin voi välillä hallita juomisensa. hae apua, sellaista, missä raitistuminen on päämääräna. Kohtuukäyttöhän sinulta ei aina onnistu. Ja onnistumiskerrat tuskin lisääntyvät, vaan umpikännit yleistyvät.

• typerys79

Minun on vaikea uskoa tätä todeksi, mutta voi se tietysti sitä olla. Pystyn kuitenkin kohtuudella juomaan 95% tapauksista. Mutta minä en ole alkoholismin asiantuntija ja siksi täältä kyselenkin apua ja neuvoa. Kiitän tästäkin kommentista.

• Dokuristi
        typerys79 kirjoitti:

Minun on vaikea uskoa tätä todeksi, mutta voi se tietysti sitä olla. Pystyn kuitenkin kohtuudella juomaan 95% tapauksista. Mutta minä en ole alkoholismin asiantuntija ja siksi täältä kyselenkin apua ja neuvoa. Kiitän tästäkin kommentista.

Suosittelisin, että hakeudut AA:n, Katsos alkoholismi on parantumaton sairaus, mutta siitä voi toipua toveriseuran ja jumalan avulla, päivä kerrallaan.

• Archibald Lauder
        Dokuristi kirjoitti:

Suosittelisin, että hakeudut AA:n, Katsos alkoholismi on parantumaton sairaus, mutta siitä voi toipua toveriseuran ja jumalan avulla, päivä kerrallaan.

1. Alkoholismista voi parantua omin voimin jos on aivan pakko. 2 tunnettua haimatulehdusmiestä tulee mieleen - Hannu Salama ja Jope Ruonansuu, jotka vuosien raittiuden jälkeen ovat siirtyneet kohtuukäyttäjiksi. (Minusta ei ole kohtuukäyttäjäksi).
        2. Jumala auttaa - jos auttaa - niitä jotka auttavat itseään. Tulee mieleen, että miksi esim. muslimipyhiinvaeltajien lentokone tippui. Jumala auttaa niitä, keitä Jumalaa huvittaa. (Itse en ole saanut koskaan minkäänlaista uskonnollista kokemusta vaikka olen lukenut kirkkohistoriaa ja tutkinut Raamattua).
        3. Raitistua kokonaan voi myös omin voimin jos aivot ovat sökö. Tulee mieleen Ahti Karjalainen, joka käytti viimeisinä vuosinaan sekä kävelykeppiä että oli dementoitunut. Hän sai ykkösoluesta deliriumin. Loppuaikoinaan hän ei voinut juoda. (Tyttärensä Kukka-Marian kirjan mukaan).

Sanoisin kirjoitustasi täsmentäen seuraavaa:

Alkoholismi on parantumaton sairaus, mutta siitä voi toipua itse jos on pakko eikä halua kuolla. Muutoin toipuminen vaatii toveriseuraa ja Jeesuksen puoleen kääntymistä. Tsäänssit että Jumala auttaa ovat tällöinkin korkeintaan 1:1000.000.

• Kirjoitin 1 kerran
        Dokuristi kirjoitti:

sama, joka kirjoitti klo 14.59.

• Kovan koulun käynyt
        typerys79 kirjoitti:

Hienoa, että olet herännyt ajoissa ajattelemaan asiaa. Omalla kokemuksella voin sanoa, että olet tekemisissä erittäin salakavalan vastustajan kanssa. Juominen itsellä alkoi joskus nuorena muutamana viikonloppuna vuoteen, sitten joka viikoloppu ja sitten myöhemmin viikkokausi juomisena. Loppupelissä se jatkui useita kuukausia; millään ei ollut enää merkitystä. Alkoholista oli tullut paras asianajajani. Alkoholistilla on erittäin selvät tunnusmerkit ja minä täytin ne kaikki. Tarkkaile juomistasi ja jos huomaa t olevasi tilanteessa, missä joudut tunnustamaan olevasi voimaton alkoholin suhteen ja ettet kykene selviämään yksin ja sinulla on vielä perhe, työ, elämän avaimet käsissä, saat tukea ja apua AA ryhmistä. Enkä edes odottaisi vaan menisin ajoissa, kun mitään ei ole menetetty??!!

• Pertti Puuska

Tyypillinen tapaus. Amatööri alkaa ammattilaisten hommiin ja tuoltahan se näyttää. Tutkaileppa tilannetta pikkujouluaikaan tai juhannuksena. Ammattimiehet käyttäytyvät korrektisti, istuskelevat vaan rauhassa, kittaavat kaljaa ja juttelevat. Amatöörit nykäsee ittensä umpitunneliin jo alkuillasta ja sitten menevät pussaamaan pomun muijaa ja lyömään pomoa turpiin. Vähän sääliksi käy näky.

Oletan, että että olet alkanut juomaan vasta vähän vanhemmilla päivilläsi. Noit jutut käydään yleensä läpi ennen rippikoulua. Juopottelemaan ei opi kuin juopottelemalla.

• typerys79

Olen kyllä juopotellut normaaliin suomalaiseen tapaan aloittaen 16-vuotiaana. Nyt aikuistuttuani tuo jatkuva baareissa ravaaminen on jäänyt. Tuollainen täydellinen muistinmenetys ja sekoaminen on tullut ensimmäistä kertaa tämän vuoden puolella ja toisen kerran sen jälkeen.

• Tohtori Rusi
        typerys79 kirjoitti:

Olen kyllä juopotellut normaaliin suomalaiseen tapaan aloittaen 16-vuotiaana. Nyt aikuistuttuani tuo jatkuva baareissa ravaaminen on jäänyt. Tuollainen täydellinen muistinmenetys ja sekoaminen on tullut ensimmäistä kertaa tämän vuoden puolella ja toisen kerran sen jälkeen.

Noh, voihan se johtua vaikka mistä. Milloin olet muuten mittauttanut sokerisi? Diapeetikoilla kun dokaaminen on tarkempaa hommaa, siinä saattaapi verensokerit heilua pahasti.

• .jkjn äij

Joku mainitsi sokeritaudin, se tosiaan saattaa panna nupin turvoksiin yllättäen, jos ruokahuolto ei ole kunnossa.

Yöltä palstalta kuitenkaan on turha odottaa kovin runsaasti asiallisia neuvoja, kuten varmaan huomasitkin. Kokeile vaikkapa:

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/

Tuonne tosin pitää rekisteröityä, mutta on sitten keskustelukin moderoitua ja asiallista. Täällä olet vain alkoholisti, jonka pitää ruveta absolutistiksi välittömästi.

• asöjkljölasfd

Aamuärtyneisyyskin selittyisi kyllä sillä, diabeetikko jolla on sokerit alhaalla ei ole mikään varsinainen päivän paiste koskaan

• päivä kerrallaan!
        asöjkljölasfd kirjoitti:

Aamuärtyneisyyskin selittyisi kyllä sillä, diabeetikko jolla on sokerit alhaalla ei ole mikään varsinainen päivän paiste koskaan

Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
        Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:

http://piv.pivpiv.dk/

• voipytty

kommenttia ja vastausta kysymyksiisi. Nyt olet nukkunut yön yli ja ajatuksesi ovat saattaneet muuttua jopa niin, että et oikein tunnista omaa tekstiäsi.
      Samaistutko saamistasi vastauksista joihinkin?
      Aiotko hakea apua vai haluatko jatkaa entiseen tapaan? Tämä sinun on ratkaistava ennemmin tai myöhemmin. Jos et vielä ole alkoholisti, sinulla on erittäin suuret mahdollisuudet kehittyä sellaiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      53
      2110
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1670
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1454
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      353
      1444
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1414
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe