Mistä tanssilajista pidät?

Mies vie oikea aikai

Mistä kädenalitus tanssista itse pidät? Ja mitkä olisivat ne tanssilajit joita soisit ihmisten oppivan ajatellen tanssilavavameininkiä.? Kyllä Fuskukin on aika kivaa, mutta rumbaa mielestäni aika harvoin tanssitaan lavoilla.

Jotain sellaista mistä tulee iloinen mieli kun sitä tanssii. Foxaaminen saa minut syttymään. Ja tietenkin se nainen jota hymyilyttää.

14

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...mitenkään erityisen harvoin, ainakaan suosituilla lavoilla, tanssita. Käsittääkseni jopa masurkka ja polkka ovat sitä harvemmin tanssittuja lajeja.

Kädenalitustanssit terminä on aikalailla häilyvä, sillä on kovin erilaisia käsityksiä siitä, mitä lajeja sen alle laitetaan. Ainakin kaikki lattarit ja swingit ovat sellaisia, joissa tehdään (mm.) avoimen otteen liikkeitä, mutta myös juuri mainitsemani polkka ja masurkka sisältävät sellaisia. Jopa humppaan, sekä ns. tavalliseen että hitaaseen valssiin kuten vaikkapa foksiin ja tangoonkin sellaisia liikkeitä tehdään.

Itse tanssin illasta, vuorossa olevasta orkesterista, paikalla olevista tanssitettavista ja fiiliksestä riippuen mieluimmin useitakin eri lajeja. Tuohon suosittujen listaan mahtuvat ainakin tango, foksi, boogie, fusku, bugg ja salsa. Eivät erilaiset valssit ja lavaversiot lattareista myöskään poissuljettuja ole.

Mieluimmin siis sellaisia lajeja, jotka kulloistenkin partnereiden kanssa tarjolla oleviin musiikkeihin sovellettuina parhaiten sujuvat.

• humpparuusa

Mulle kelpaa vain perinteiset humppa, jenkka, valssi, tango, foxi. Kädenalijuttuja en pysty tanssimaan ollenkaan, kun tasapainoaistissa liikaa vikaa, ei onnistu pyörähdykset yksin.

• Odottelen oikeaa

Jiwe, se hymyilyttää kehoa, onnistuneen parin kanssa se on upea kun saa pienen aistiviennin joka synkkaa parille.

Rumban, ja cha cha sävy on myös lava parhaimmistoa. Molemmissa vain on aika harvinasta löytää pari ja toiseksi suurimman osan tilankäyttö on ajattelematonta.

• top grip

Lemppareita ovat rumba, cha cha, jive ja salsa tässä järjestyksessä. Vailtettavasti niiden taitajia ei aina satu riittämään minulle asti tanssipaikoilla, ainakaan vieraalla paikkakunnalla, koska minua ei siellä tunneta.

• Riippuu monesta tekijästä miltä tanssi kulloinkin tuntuu. Mikä tahansa tanssi voi tuntua "transsilta", kun kaikki osat loksahtavat kohdilleen. Omista mielitansseista kuitenkin jive on ykkönen!

• iseite

fusku foksi valssi jenkka. Muitakin menen muttä nämä menevät helposti.

• Tahtoo Hän

- Sitä on mukava veivata ;)

• Bailes Latinos

Suosikkini on Bachata, sitä pääsee harvemmin lavalla tanssimaan ja tuskin koskaan oikeaan musiikkiin. Cha Cha, Rumba, Fusku variaatioineen... ja bugg tietysti.
      Salsa olisi ykkönen, mutta lavoilla pääse kovin harvoin sitä tanssimaan. Sambat voi usein tanssia salsana.
      Merenguekin olisi kivaa jos sitä joskus soitettaisiin.

• polkkajenkka

nekin olis kivoja,mutta niitä harvemmin soitetaan.Onhan se kumma,kun menee suomalasiin lavatansseihin,niin miksi sielllä pitäis soittaa kaikkee muuta kuin suomalaista perinteistä tanssimusiikkia.Bachata,salsa,merengue jne. eivät ole perinteistä suomalaista tanssimusiikkia,eli menkää niitä harrastamaan muualle,kuin lavoille,lavoilla tanssitaan ja soitetaan perinteistä suomalaista musiikkia ja se siitä.

• Al Centro

Latinanameriikkalaisista sekä nuorten- että vanhaintansseista nimenomaisesti salsaa soitetaan kirotunkin vähäisessä määrin varsinkin standardivanhaintanssimoissa siihen nähden, että varsinkin vanhemmitenhan se on todella upea daami ja helkkarin komea herra ehtinyt näistä tanssilajeistakin ihan jokaista minimissänsä yhden illan huvituksenansa pitämään. Näin ajatellen ei kenties ole kenellekään teistäkään mikään varsinainen yllätys, että verrattain yleisesti näissä nuorten- ja vanhaintanssien vähänkin edistyneemmissä piireissä valloillaan olevan käsityksen mukaan salsa on sekä nuorten että vanhainkin tanssina äärimmäisenkin pitkälti kaikki nuorten- ja vahaintanssit yhteensä. Eikä tuossa vielä kakki: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että kerrotaan tuon lisäksi salsassa olevan kuvioita, joita komeinkaan herroista ei kerta kaikkiaan voi viedä.

Tämähän tarkoittaa sekä nuorten- että vanhaintanssikäytännössä sitä, että pakostakin salsatessa tarjoutuu melko komeallekin herralle oivia tilaisuuksia neuvoa sille daamille, miten siinä pitäisi daamin herran mielestä mennä ilman, että tulee sieväin niskain nakkeluita ja daamikin on mielissään siitä, että saa hän kerrankin tehdä jotain itse ilman, että se on herra koko ajan siinä sähläämässä. Yhdessäkään toisessa tanssilajissa tämä ei ole mahdollista. Mikäli joku noista sinänsä toki melko komeista herroista välttämättä haluaisi ja onnistuisikin ainakin omasta mielestään loistavasti argumentoiden osoittamaan, että onpas jossain muussakin tanssilajissa mahdollista daameja neuvoa, olisi sekin ainoastansa oiva osoitus siitä että salsa piti sisällään senkin tanssilajin ollen siten äärimmäisen muuntautumiskykyinen:
        http://www.youtube.com/watch?v=AwYbO9JPR88

Huomautettakoon lopuksi, että on jo nyt olemassa koko joukko eräitten mielestä hyvin epästandardeja sekä nuorten- että vanhaintanssimoita, joissa latinanameriikkalaisista tanssirytmeistä eritoten salsaa kaiken sekä nuorten- että vanhaintanssi-iltaa soitetaan, mutta ne pitää tietää. Näissä tanssimoissa soitetaan myös latinanameriikkalaisten kävelyhunppia, reggaetonia ja bachataa useita kertoja illassa!

T: Eräs vakiokirjoittajista

• oi jai jaa

tietysti sadetanssi, jota en ole lavoilla päässy tanssimaan.

• ............

"tietysti sadetanssi, jota en ole lavoilla päässy tanssimaan. "

Mouhijärven Tanssikrouvissa "sadetanssia"on tullut tanssittua, kun matalaan kattoon tiivistynyt kosteus putoilee pisaroina tanssijoiden päälle :D

• harmikuneisaatanssia

Ei kukaan hae! Viimeksi kun kävin ei kukaan edes osannut(kun ei kukaan tanssinut sitä).

• rokkiseniori

Missä päin olit liikkeellä? Onhan niitä paikkoja, joissa ei kovin paljoa ole buggan tanssijoita. Jopa suositulla Naapurinvaaran huvikeskuksella on ajoittain iltoja, jolloin kukaan ei näytä tanssivan buggaa! Riippuu kaiketi siitä, mitä lähistön muilla tanssipaikoilla soitetaan ja kuka on esiintymässä.

Humppis antoikin kattavan vastauksen, voin vain lisätä, että kaikkia tansseja on mukava tanssia myös ns. kädenali-tyylillä, jos tanssi vain sujuu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe