Kylä ilman naisia..

Pirre*

oletteko seuranneet sitä sarjaa, - huvittanutkin tuo miesten avuttomuus kotitöissä :))

79

944

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

paraikaa ykköseltä..

• yksi mummeli

No joo, naisten pitäisi useimmin ottaa irtiottoja ja jättää arki.

• ?
        yksi mummeli kirjoitti:

No joo, naisten pitäisi useimmin ottaa irtiottoja ja jättää arki.

nuorempi polvi, siivoaa, kokkaa, vaihtaa vaippoja, silittää, pyykkää, hoitaa kuntoaan, harrastaa, keskustelee, on ansiotyössä.

Ehkä osasimme sitten kasvattaa poikamme, liiaksikin ;D

• Pirre*
        ? kirjoitti:

nuorempi polvi, siivoaa, kokkaa, vaihtaa vaippoja, silittää, pyykkää, hoitaa kuntoaan, harrastaa, keskustelee, on ansiotyössä.

Ehkä osasimme sitten kasvattaa poikamme, liiaksikin ;D

ja hyvä niin.

• 6

hyvinhän tuo kaikki lopulta on mennyt. Suurta iloa ja ikävää, jälleennäkemisen riemua.

• ihan liikuttavan hienot juhlat oli vaimoille organiseerattu, aivan huikeat, - jälleennäkemisestä välittyi molemminpuolinen ollut iso ikävä, taisi tulla pieni irtiotto tarpeeseen.:) - molemmille puolille tietenkin.

• 300:n ihmisen kylä ilman naisia? Parikymmentä mammaa VIIKON poissa!
      Voi pyhä pulivari!

Yhdessä perheessä oli kaksi aikuisen kokoista tyttöä ja kolmas hieman pienempi.
      Ukko puristeli etukäteen huolestuneena kiveksiään kotitöiden suhteen.
      Eikö niillä naisen rutkoilla oltu teettetty mitään?
      Normaalisti tuossa perheessä äidin poissaoloa ei huomaisi muualla kuin ukko makuuhuoneessa.

Minusta koko asetelma on keinotekoisesti dramatisoitu!

Viikko ilman perheen emäntää?!
      Mitä sitten?
      Ei noin avuttomia ukkoja todellisuudessa olekaan!

Jos on, niin se on täysin naisten vika. Äijillä on taatusti mielenkiintoa töiden jakamisen suhteen mutta jos rouvat suojelevat reviiriään ja haluavat pitää marttyyrin viittaa niin tuohan siitä seurauksena on.

Eivätkä ukot oikeasti voi niin avuttomia olla!

• Otto-Vaan..

Onhan koko kylällinen uupeloita ukkoja. Minä en tiedä yhtään tollasta tapausta tuttava piirissäni.
        Päin vastoin, monelle rouvalle tulisi hätä käteen jos ukot viikoksi lähtisi hellan eestä jalottelemaan.

• 33

tuskin Sinäkään kaikkea tiedät.

• 17+1=

niitä avuttomiakin löytyy ja ihan täältä suomesta.

• suvenkorento*

..kanssasi samaa mieltä. Miekä hitsin takapajula tuo kylä oikein on?

Katselin puolet ensimmäisestä jaksosta, samoin toisesta, sitten riitti. Etenkin eräs lause jäi korviini.
        Eräs mies kyseli muilta kavereilta minkä merkkinen pesukone heillä on. Olisi kysynyt, mistä se pannaan
        käyntiin. Jessus!

En osaa kuvitella tuollaisia miehiä omaan elämänpiiriini. Pitkien koulutusputkieni, ylitöideni aikana
        perhe aina selvisi. Kaikki ei ollut tehty ihan niin kuin minä olisin tehnyt, pääasia että olivat hengissä, ja hyvin selvinneet. Kehuin, en moittinut.

Poikani ja vävyni selviävät mainiosti, jos äiti on jostain syystä "tärkeämmissä" puuhissa. Hyvin kasvatettuja nuoria miehiä.

Ettei vain olisi kyse siitä, että sen kylän naiset haluavat päteä sillä, että tuntevat olevansa korvaamattomia.
        Onneksi nainen voi päteä muullakin tavoin.

• - tuntematon yössä -
        suvenkorento* kirjoitti:

Katselin puolet ensimmäisestä jaksosta, samoin toisesta, sitten riitti. Etenkin eräs lause jäi korviini.
        Eräs mies kyseli muilta kavereilta minkä merkkinen pesukone heillä on. Olisi kysynyt, mistä se pannaan
        käyntiin. Jessus!

En osaa kuvitella tuollaisia miehiä omaan elämänpiiriini. Pitkien koulutusputkieni, ylitöideni aikana
        perhe aina selvisi. Kaikki ei ollut tehty ihan niin kuin minä olisin tehnyt, pääasia että olivat hengissä, ja hyvin selvinneet. Kehuin, en moittinut.

Poikani ja vävyni selviävät mainiosti, jos äiti on jostain syystä "tärkeämmissä" puuhissa. Hyvin kasvatettuja nuoria miehiä.

Ettei vain olisi kyse siitä, että sen kylän naiset haluavat päteä sillä, että tuntevat olevansa korvaamattomia.

ja mollatko. Supisuomalaista, rehellistä ja aitoa elämää. Kerrankin jotain muuta kuin " kauniita ja rohkeita ",
        pintaliitoa ja suurellista touhua . Oman elämänsä sankareita kaikki ja ohjelma oli mielestäni hyvä .
        Pitääkö aina olla naimista ja ryyppäämistä, vieraissa laukkaamista, niin kuin nykyiset ohjelmat ovat ?
        Tai karmeeta väkivaltaa ... no, makunsa kullakin mutta, tästä jäi hyvä fiilis ! :)

• 14
        - tuntematon yössä - kirjoitti:

ja mollatko. Supisuomalaista, rehellistä ja aitoa elämää. Kerrankin jotain muuta kuin " kauniita ja rohkeita ",
        pintaliitoa ja suurellista touhua . Oman elämänsä sankareita kaikki ja ohjelma oli mielestäni hyvä .
        Pitääkö aina olla naimista ja ryyppäämistä, vieraissa laukkaamista, niin kuin nykyiset ohjelmat ovat ?
        Tai karmeeta väkivaltaa ... no, makunsa kullakin mutta, tästä jäi hyvä fiilis ! :)

Niin jäi myös mielen syövereihin, kuinka eräs mies mietiskeli sitä, jos ja kun, tulee se lopullinen ero, miten sitten yksinään.

Minusta ohjelma oli tosi hyvä ja inhimillinen, kaiken maailman rypöryskykomediadokkareitten rinnalla..

Kiitän tekijöitä, tuottajia, kaikkia, jotka ohjelman antoivat katsottavaksi!

.......................................

• kadekaupunkilainen/N
        14 kirjoitti:

Niin jäi myös mielen syövereihin, kuinka eräs mies mietiskeli sitä, jos ja kun, tulee se lopullinen ero, miten sitten yksinään.

Minusta ohjelma oli tosi hyvä ja inhimillinen, kaiken maailman rypöryskykomediadokkareitten rinnalla..

Aattelin ekas, että tää nyt on taas jotain täytejuttua, mutta jäinkin kiinne.
        Miehet olivat fiksuja ja sympaattisia, toisilleen, lapsilleen ja ihan tosissaan tekivät kaikkensa vaimojen
        hellittelyloman ja kotiinpaluun onnistumiseksi.
        Kaupungissa asuneena olin tosi kade Räyringin naisille. Huomasi kuinka maalla vielä perheissä toimii ja ymmäretään yhteishenki ja arvostus aviopuolisoiden kesken ...No, kai siinä oli osansa tv-kameroillakin. Mutta pyrkimys ja tarkoitus oli hellyyttävän hieno.Tsemppiä vaan Räyrinkiin :D
        ( Niin myös Kaupunkiin ;)

• Otto-Vaan.. kirjoitti:

Onhan koko kylällinen uupeloita ukkoja. Minä en tiedä yhtään tollasta tapausta tuttava piirissäni.
        Päin vastoin, monelle rouvalle tulisi hätä käteen jos ukot viikoksi lähtisi hellan eestä jalottelemaan.

vieras ajatus, vailla mitään realipohjaa, mutta taitaa olla niin monta mieltä kuin on miestäkin.

• 33 kirjoitti:

jos syynättäs joka huusholli niin uskompa että suurin osa vastaa tuota kuvattua, ainakin näitten suurien ikäluokkien perreissä..ollu ja ON. :)

• - tuntematon yössä - kirjoitti:

vaikka ihmettelinkin tuota miesten avuttomuutta, mutta kai se johtuu vielä perinteisistä roolimalleista, ei ne muutamaan sukupolveen häviä, - ja miehetkin pitää kiinni saavutetuista eduistaan. :) Sitten on niitä perheitä joissa jo kotirauhan säolymisen takia naiset antaa periksi, ja kun kerran ovat "vain" kotona ..jne...

Mikäs sen mukavampaa kuin asua hotellissa ikänsä..:(

• 14 kirjoitti:

enempi tälläisiä tavallista elämää näyttäviä ohjelmia, - olen ihan samaa mieltä.

Kyllästyttää nuo ainaiset hiivatin extriimi- ja muut lällykkä ohjelmat, ainaista sirkushuvia tyrkytetään.

• Pirre*
        17+1= kirjoitti:

niitä avuttomiakin löytyy ja ihan täältä suomesta.

jo paremmin, jos vaan sitten muuten osaavat olla yhessä, tai haluavat.

• Pirre*

tyttöjen oisi pitänyt pyörittää huusholli että iskä oisi saanut harrastaa - telkkarin katselua :/ - niinkö?

P.s. varmaan tytöt osallistuvatkin normaalioloissa kotitöihin..

• Pirre*
        suvenkorento* kirjoitti:

käyntiin. Jessus!

olla näissä "meijjän" oloissa hirveästi kylttyyrieroja, ihan joka suhteessa - niinku joku tuolla sanoikin, totuus on tarua ihmeellisempi - uskotko? :))

P.s. Lukeneistossa voi tasa-arvo toimiakin jo paremmin..ainakin joissain perheissä..

• 33 kirjoitti:

Tuollaisia ukkoja saavat aikaan ainoastaan marttyyrikruunua hakevat pirttihirmut!

Vanhempieni kodissa isäni ei saanut edes kahvia kuppiinsa.
        Äitini oli ottanut täydellisen diktaattorin roolin torpan seinien sisäpuolella.
        "Työtaakan" alle sortuvana voi sovitella päähänsä marttyyrin kruunua.

Pidän edelleenkin asetelmaa tuollekin ajalle poikkeuksellisena.

Jos äitini olisi siitä häipynyt viikoksi niin ei meillä olisi ollut hätäpäivää.
        Tottumattomuudestamme huolimatta, veljeni on minua 8-vuotta vanhempi, olisimme tulleet toimeen ilman mitään dramatiikkaa.
        Häipyessäni heti armeijan jälkeen omilleni osoitti käytäntö tämän.
        Rahanpuutteen vuoksi oli kaikki käytännön asiat hoidettava juurimutia myöten.

Vaikka tiedänkin kaiken niin tässä asiassa tuskin olen keskivertoa etevämpi.
        Suunnilleen kaikki miehet pärjäävät tarpeen tullen, halutessaan.

• Pirre*
        laiska-lasse kirjoitti:

Tuollaisia ukkoja saavat aikaan ainoastaan marttyyrikruunua hakevat pirttihirmut!

Tottumattomuudestamme huolimatta, veljeni on minua 8-vuotta vanhempi, olisimme tulleet toimeen ilman mitään dramatiikkaa.

halutessaan, mutta jos se haluaminen hirveän käskemisen takana, ei sitä jaksa - ennen tekee ite, säästää hermojaankin..

• Pirre*
        laiska-lasse kirjoitti:

että minua riipoo tuo naisten syyllistäminen, jos teet kotityöt, pakon edessä, olet marttyyri pirttihirmu, jos mäkätät koko ajan tekemättömistä kotitöistä olet nalkuttaja ämmä, joe et tee mittää ja koti on kuin sikolätti olet laiska ja saamaton akka, voi vihtu sentään..ihan ottaa syvämmestä jo..

• Täti Tuppukylästä
        Pirre* kirjoitti:

että minua riipoo tuo naisten syyllistäminen, jos teet kotityöt, pakon edessä, olet marttyyri pirttihirmu, jos mäkätät koko ajan tekemättömistä kotitöistä olet nalkuttaja ämmä, joe et tee mittää ja koti on kuin sikolätti olet laiska ja saamaton akka, voi vihtu sentään..ihan ottaa syvämmestä jo..

Minuakin riepoo naisten syyllistäminen, ihan joka asiassa, siis tässäkin .
        Näin se on, kuten kirjoitit, veit ns. " sanat suustani ". Teet niin tai näin, aina väärinpäin.
        Onko se paha, jos jotkut vielä pitävät vanhanaikaisesta roolijaosta kiinni ?
        Nykyään meneekin sitten niin, jotta nuoret miehet kohta, kenties , joutuvat lapsetkin synnyttämään,
        nykynaiset eivät passaa eivätkä palvele, tosin tämä ei koske kaikkia.
        Meillä tehdään kotityöt siten, että kumpikin voimiensa ja taitojensa mukaan. Maailma ei kaadu, vaikka
        matonhapsut eivät ole suorassa tai puuro palaa pohjaan.
        Maailma ei kaadu myöskään tiskeihin tai pyykkeihin, se laittaa konneita pyörimään, joka kerkiää ja
        muistaa. Huumoria viljellään paljon ja viis veisataan, miten muut elävät ja toimivat.
        Jokainen taaplatkoon tyylillään ja toivoisin joskus näkeväni/huomaavani, että ainainen, jatkuva
        naisten syyllistäminen ja mollaaminen loppuisivat. Noh, tuskin se koskaan loppuu ...

• Pirre* kirjoitti:

marttyyri!

Etkö todellakaan näe vaihtoehtoja?

• "höynäytetty"
        laiska-lasse kirjoitti:

Avioituessani, kaikki kielsivät päästämästä miestäni keittiöön huseeraamaan, suolaa puuronkin, ja polttaa pohjaan, kertoivat kaverinsa lapinreissujen kokemuksista.
        Minä typerys uskoin. Ok oli tietenkin silloin, kun olin lasten kanssa kotona.

No, eromme jälkeen hän leipoi parempia sämpylöitä, pullaa, pannaria.
        Teki aivan syötävää ruokaa, lapset yhteishuollossa. Sain minäkin maistella välillä, kun poikkesin.
        Kyllä olemme nauraneet asialle, useinkin.
        Lapsilla oli puhtaat vaatteet, vatsa täysi, ja huoneet siivottuna, kummassakin kodissa.
        Oppivat myös itse valmistamaan, siivoamaan, silittämään, pesemään ikkunoita.
        Käyvät äitiään jeesaamassa noissa hommissa, kun oma kunto romahti.

• "höynäytetty" kirjoitti:

Avioituessani, kaikki kielsivät päästämästä miestäni keittiöön huseeraamaan, suolaa puuronkin, ja polttaa pohjaan, kertoivat kaverinsa lapinreissujen kokemuksista.
        Minä typerys uskoin. Ok oli tietenkin silloin, kun olin lasten kanssa kotona.

No, eromme jälkeen hän leipoi parempia sämpylöitä, pullaa, pannaria.
        Teki aivan syötävää ruokaa, lapset yhteishuollossa. Sain minäkin maistella välillä, kun poikkesin.
        Kyllä olemme nauraneet asialle, useinkin.
        Lapsilla oli puhtaat vaatteet, vatsa täysi, ja huoneet siivottuna, kummassakin kodissa.
        Oppivat myös itse valmistamaan, siivoamaan, silittämään, pesemään ikkunoita.
        Käyvät äitiään jeesaamassa noissa hommissa, kun oma kunto romahti.

mutta ilman eroa.

Vaimon ollessa kokopäiväisesti kotona lasten kanssa oli talouden hoito, ml. rahaliikenne, hänen hoteissaan.

Mentyään vuosien jälkeen marketin iltakassaksi hoitui talous vielä päiväsaikaan mutta illat ja lauantaipäivät olin minä "koti-isänä".

Emme koskaan edes keskustelleet kotitöistä.
        Homma hoitui luontevasti.

Minulla oli kyllä itsekkäitäkin tavoitteita.
        Lauantaisin, vaimon tullessa töistä kotiin klo 15.15 tietämissä o0li koko talo viikkosiivottu ( penskat osallistuivat enenevässä määrin) ja kahvipöytä oli katettuna.

Jos vaimon olisi vielä kotiin tultuaan pitänyt ryhtyä askaroimaan niin lämmön ja läheisyyden odotukseni olisi saattanut lipsahtaa sunnuntai puolelle.

Vakavasti, kyse on vain toisen hyvinvoinnin huomioinnista. Ilman laskelmointia se kannattaa puolin ja toisin.

Lähdettyään opiskelemaan antoivat lapsemme tunnustuksen noista opettavista, ei aina mukavista vuosista.

• Pirre*
        laiska-lasse kirjoitti:

marttyyri!

Etkö todellakaan näe vaihtoehtoja?

vaihtoehtoja on tämmöisissä tapauksissa kaksi, joko alistut ja piet suus kiinni, tai erroot ja lähet, miusta vain hieman raponen syy erota, jos ei muuta oisi.

Meitä immeisiä on monneen lähtöön ja monen sorttisia, elämä ei mäne tietyn kaavan mukkaan vaan se pittää tehä jos ei muuta niin mahollisimman vähäsen epämielyttäksi, niin se yhessä olokkii onnistuu.

Miusta marttyyrius tarkottaa semmosta ilimiötä kun immeinen tekköö kaiken niin, että se ei jiä toisilta huomoomata että hän nyt tässä uhrauttuu, semmoinen ajatus on miusta ihan vastenmielinen.

Tyhmä käsite koko marttyyrius, jostai raamatun historiasta kopsattu..ei sovi elävvään elämään ensinkään..

• 14
        Pirrejuupas kirjoitti:

enempi tälläisiä tavallista elämää näyttäviä ohjelmia, - olen ihan samaa mieltä.

Kyllästyttää nuo ainaiset hiivatin extriimi- ja muut lällykkä ohjelmat, ainaista sirkushuvia tyrkytetään.

Ihan hyvin olisi saanut vaikkapa lapset laittaa katsomaan, kun telkkarissa kerrankin esitetään "peruselämää".
        Ohjelmat muuttuvat aina ja aina ihmeellisemmiksi, kun mikään ei riitä.
        Ja olihan siinä esimerkkejä, kuinka osataan elää toisen kanssa vuosikymmenestä toiseen, ihan onnekkaina, toistaan kaivaten, ja kiittäen.
        Aamuteeveessä oli eräs pariskunta ohjelmasta. Kauniisti sanoi rouva, että suhde on kuin lankavyyhti. Jos joku lanka katkeaa, toiset pitävät silti vyytiä kasassa, ja katkennut lankakin saadaan kuntoon.
        En nyt muista, menikö sanasta sanaan, mutta tuo oli ajatus.

• suvenkorento*
        Pirre* kirjoitti:

olla näissä "meijjän" oloissa hirveästi kylttyyrieroja, ihan joka suhteessa - niinku joku tuolla sanoikin, totuus on tarua ihmeellisempi - uskotko? :))

P.s. Lukeneistossa voi tasa-arvo toimiakin jo paremmin..ainakin joissain perheissä..

..lopetin sen ohjelman katsomisen liian aikaisin, kun se avuttomuus jotenkin "närästi".
        Olen muutenkin ehtinyt katsoa tv:tä niin vähän, että olen vihoviimeinen arvostelemaan ohjelmia tai ohjelmapolitiikkaa. Ohjelma oli varmasti hyvin avartava.

Se, mitä vastaan protestoin, oli noin jyrkkä roolijako tämän päivän maailmassa. Ainakaan täällä
        kaapuntissa siitä ei tulisi mitään. Isien pitää osata pukea lapsiaan ja viedä niitä päivähoitoon, jäädä
        lapsen sairastuessa tarvittaessa kotiin häntä hoitamaan. Aina ei äiti voi sitä pelkästään tehdä.
        Jäävät ne professoritkin tarvittaessa ;-).

• MB
        suvenkorento* kirjoitti:

käyntiin. Jessus!

Joitakin asioita kannattaa katsella huumorilla, kuten sitä pesukoneen merkin kysymistä. Tämä sarja ei ollut tosikoille...

• suvenkorento*
        MB kirjoitti:

Joitakin asioita kannattaa katsella huumorilla, kuten sitä pesukoneen merkin kysymistä. Tämä sarja ei ollut tosikoille...

..se oli pullistelua, ei tietämättömyyttä.

Olet oikeassa, ei ollutkaan tosikoille, onneksi katsoin vain parista ekasta osasta osan.
        Ja perheet ja pariskunnat oli valittu ohjelmaan huolella, eihän se olisikaan muuten ollut viihdettä,
        siis heille joille se oli tarkoitettu. Jos siihen olisi vahingossa luiskahtanut vääränlaisia pariskuntia, ainahan voi editoida.

Lisää vaan tommosia.... ;-)

• Pirrejuupas kirjoitti:

Johan lipsahti kerran Sinultakin!
        Ei se tavallinen elämä ollut kuin kulisseissa. Itse asia meni ihan käsikirjoituksen mukaan. Yhtä todellista kuin joku kauniit ja rohkeat...
        Tosin katsonut en ole, mutta tuli pätkä tai pari radiosta ja satuin kuulemaan.

• Hieno sarja
        Pirrejuupas kirjoitti:

sarjan lämminhenkisyyteen ja seurasin tiiviisti. Ehkä siinä sai jotain nostalgiaa lapsuuden ajan maalaisarjesta, vaikka arjen pyöritys on paljon muuttunut apulaitteiden/koneiden myötä. Ei minua haitannut se, että miehet "harjoittelivat kotiaskareita, " kun vaimo oli ikänsä ne tehnyt. Siinä oli oppia ikä kaikki.

Kaipaan saman tyyppisiä sarjoja jatkossakin. Tuon tyypin tosi tv:tä voi jopa "tirkistellä" mutta en kuunaan mitään BB:n tyyppistä. Kylä ilman naisia tempasi mukaansa täysin. Oli ilo huomata, miten vielä löytyy yhteishenkeäkin. Luulen, että sarjalla on ollut paljon katsojia ja koko kyläyhteisö on löytänyt uutta yhteisöllisyyttä ohjelma teon myötä. Hienoa Räyrinkiläiset ja Hyvää Joulua kaikille!

• tositv
        14 kirjoitti:

Ihan hyvin olisi saanut vaikkapa lapset laittaa katsomaan, kun telkkarissa kerrankin esitetään "peruselämää".
        Ohjelmat muuttuvat aina ja aina ihmeellisemmiksi, kun mikään ei riitä.
        Ja olihan siinä esimerkkejä, kuinka osataan elää toisen kanssa vuosikymmenestä toiseen, ihan onnekkaina, toistaan kaivaten, ja kiittäen.
        Aamuteeveessä oli eräs pariskunta ohjelmasta. Kauniisti sanoi rouva, että suhde on kuin lankavyyhti. Jos joku lanka katkeaa, toiset pitävät silti vyytiä kasassa, ja katkennut lankakin saadaan kuntoon.
        En nyt muista, menikö sanasta sanaan, mutta tuo oli ajatus.

tositeeveetä voisi olla useimminkin. Muistaako kukaan vuosikymmenien takaa jouluaaton ohjelman joka saattoi olla ensimmäinen tositv? Siinä seurattiin erään maalaistalon joulunviettoa - hämeestä taisi olla? Muistan että oli saunassa käynti ja sauna oli erillään asuinrakennuksessa. Jouluateriat, navetassa käynnit ym... Itsekin muistan vain hämärästi, eli joitain yksityiskohtia ja en ole varma oliko se kuvattu edellisenä jouluna vai tuliko silloin suorana lähetyksenä. Oliko edes mahdollista suora lähetys? Aikaa on jotain 30v ainakin ja ehkä jopa enemmän...Aitoja tositv ohjelmia saisi olla enemmän ja nykyään tekniikka mahdollistaisi vaikka suoran lähetyksen vaikka mistä.

• t.l.

Olen seurannut kyseistä ohjelmaa. (Netin kautta seuraavana päivänä). Mä olen tykännyt siitä sarjasta. Se mikä osui minuun oli tuo sitoutuminen kumppaniin tai ainakin sellainen välittyy ohjelman kautta.

Mukavaa viikonloppua :)

• Pirre*

ja joulun odotusta! :)

P.s. Niin, kyllä ohjelmasta näkyi myös ettei se tykkääminen ollut hävinnyt minnekään, ihan piti tippasilmässä kahtoa niitä parien kohtaamis ilmeitä.

• enm

- Ohjaaja ja leikkaajahan tuollaisen tekee, kuvataan kymmeniä tunteja materiaalia ja siitä käytetään ne kohdat joiden tiedetään koukuttavan kansaa telkkarin ääreen...

• Täti Tuppukylästä

ohjelma oli jotenkin hellyyttävä ja AITO ! Maalla ihmiset vielä välittävät toisistaan ja talkoohenkikään
        ei kaikkialta ole kuollut. Tässä ei ollut shokeeraavia tehosteita, tuskin vuorosanojakaan.
        Ehkä me maalaiset olemme teidän tehokkaiden ja kiireisten kaupunkilaisten mielestä yksinkertaisia
        ja hölmöjä, miehet avuttomia ja naiset " hellapolliiseja ". Hyvinhän nuo miehet kuitenkin pärjäsivät ja
        huomasitteko, miten onnellisilta ja rakastavaisilta pariskunnat näyttivät ? Aivan aidosti ja spontaanisti.
        Ihmisille, jotka alinomaa kyhnäävät toistensa vieressä, tekee hyvää välillä olla erillään.
        Siinähän eräs mies pohti, millaista elämä olisikaan, jos se toinen poistuisi kokonaan elämästä ...
        Oppii kenties katsomaan maailmaa uusin silmin ja arvostamaan sitä toista, jota pitää itsestäänselvyytenä.
        Erittäin hieno ohjelma ja loppuhuipennuksena vielä se vasikan syntyminenkin. Loistavaa !!

• mukava ohjelma

Katselin koko sarjan ja pidin siitä, mutta täällä pääkaupunkiseudulla, miehet eivät siitä pitäneet :-).

He kaikki olivat sitä mieltä, että ei voi olla noin avuttomia miehiä. Viedä nyt lapsikin päivähoitoon paljon ennen päiväkodin avausta :-). (nämä miehet, joiden kanssa olen ohjelmasta jutellut, ovat syntyneet 1947 ja sen jälkeen)

• Tellastiina*

ja pidettykin on ohjelmasta - kiva joskus seurata tavallista maalaiselämääkin.
      Ymmärtääkseni siellä olivat naiset paljolti kotihommissa, eivätkä käyneet missään kodin ulkopuolella töissä,
      niinpä tupatyöt ovat jääneet naisille.
      Itse olen ollut myöskin "vain" kotona ja isännän kanssa yhdessä tehty navettatöitä.
      Huushollityöt ovat olleet luonnollisesti minun vastuullani, kyllä miehellä riitti tarpeeksi ulkotöitä ja vähän vielä sivuhommiakin.
      Mielestäni olisi ollut aivan hullumaista alkaa vaatimaan isäntää keittämään perunoita ja pyyhkimään pölyjä.
      Asia on aivan eri, jos molemmat ovat kodin ulkopuolella töissä kuten nykyään yleisesti ovat maaseudullakin,
      niinpä ne nykymiehet sitten hallitsevat kotityöt, ei isäntä meilläkään ole nälkään kuollut, kun joskus harvoin olen ollut poissa kotoa.

• marttyyreitä ei ole

Yksi typerimmistä ohjelmista. Ei tiennyt, itkeäkkö vai nauraa, kun akka pakkas kapskonttiaan ja sähläsi, että tulikohan nyt kaikki tarpeellinen, ja ukko siinä on siivittämässä. et hän laittaa pikana postiin, jos joku unohtuu.

Herran jestas, viikon reissu, siellä ei tarvi muuta kuin kamppeet päällä, siinä on kaikki tarpeellinen ja kaupasta saa lisää. Mitään lähtellä tartte.
      Niin niin avuton ohjelma, ketähän varten se lie syhkästy kokoon? Tosiaan tulee mieleen sairaalaoinen naisen marttyyrimieli.

• Pirre*

mieliohjelmasi?

• Kuvatulla meuhkaamisella olisi voinut valmistautua kuukauden rinkkaretkelle erämaahan.

Hölmöyttäni en aikanaan osannut tehdä numeroa niistä jaksoista kun jäin penskojen kanssa kolmestaan puolustamaan linnaketta vaimon kurssijaksojen ajaksi.
        Tosin tenavat olivat jo 10:n kahden puolen joten hoitivat suuren osan ok:n sisä- ja ulkotöistä.

Olin aina syksyisin valmistanut pakastearkkuun valmiita mikroannoksia (tarkoitettu oikeastaan liedelle tai uuniin).
        Penskat tulivat koulusta ja hoitivat hommansa.
        Itse tulin töistä klo 16:a jälkeen.

Vaimo tuli reisusta aina siivottuun taloon.

Lähtemisestä yleensä.
        Lähtiessämme kahden viikon omatoimimatkalle Välimeren pohjoisrannalle.
        Lentäen Nizzaan ja vuokra-autolla Italia - Itävalta - Baijeri - Provence, mahtuivat matkatavaramme ( 4 hlöä ) yhteen reilun kokoiseen kassiin, nahkapalakassiin, attasealaukkuun, penskojen ( 7 ja 9 v ) omiin kasseihin ja yhteen, lähinnä tenavien piirtelyalustana toimineeseen kylmälaukkuun.
        Auto oli vuokraamon Renault 5.
        Yhtään majoitusta en ollut varannut etukäteen.

• meirikki

Sehän oli lämminhenkinen ohjelma. Maaseudulla on todellakin vielä niin et naiset hoitaa huushollin ja miehet ulkotyöt. Ja tälläpalstalla kirjoittelevat ovat kaupunginukkoja jotka kauhistelevat muka maalaismiesten taitamattomuutta.
        Täältä löytyy yksi, vaikka asummekin kaupungissa, ei taatusti osaa mitään ruokaa alusta asti itse tehdä.
        Ikä on useita vuosia alle 60v. Sitäpaitsi ei häntä kiinnostakaan, joten eineksillä ja microruoilla elelisi, ja makkaralla:/
        Miten monta vuotta kuuntelin kuin äiti oli tehnyt, sanoin aina et tee, ei osannut:))
        Ei ole ´enää äiti teki korttia´ vedetty esiin, lihapullatkin on parempia??? Se on kuules paljon, se!
        Sulla on paha ongelma, kai havaitsen sen itekkin?

• laiska-lasse kirjoitti:

Kuvatulla meuhkaamisella olisi voinut valmistautua kuukauden rinkkaretkelle erämaahan.

Hölmöyttäni en aikanaan osannut tehdä numeroa niistä jaksoista kun jäin penskojen kanssa kolmestaan puolustamaan linnaketta vaimon kurssijaksojen ajaksi.
        Tosin tenavat olivat jo 10:n kahden puolen joten hoitivat suuren osan ok:n sisä- ja ulkotöistä.

Olin aina syksyisin valmistanut pakastearkkuun valmiita mikroannoksia (tarkoitettu oikeastaan liedelle tai uuniin).
        Penskat tulivat koulusta ja hoitivat hommansa.
        Itse tulin töistä klo 16:a jälkeen.

Vaimo tuli reisusta aina siivottuun taloon.

Lähtemisestä yleensä.
        Lähtiessämme kahden viikon omatoimimatkalle Välimeren pohjoisrannalle.
        Lentäen Nizzaan ja vuokra-autolla Italia - Itävalta - Baijeri - Provence, mahtuivat matkatavaramme ( 4 hlöä ) yhteen reilun kokoiseen kassiin, nahkapalakassiin, attasealaukkuun, penskojen ( 7 ja 9 v ) omiin kasseihin ja yhteen, lähinnä tenavien piirtelyalustana toimineeseen kylmälaukkuun.
        Auto oli vuokraamon Renault 5.
        Yhtään majoitusta en ollut varannut etukäteen.

Mikäli kirjoituksiisi on uskominen,
        sinä oletkin ainutlaatuinen mies!

• ??
        meirikki kirjoitti:

Sehän oli lämminhenkinen ohjelma. Maaseudulla on todellakin vielä niin et naiset hoitaa huushollin ja miehet ulkotyöt. Ja tälläpalstalla kirjoittelevat ovat kaupunginukkoja jotka kauhistelevat muka maalaismiesten taitamattomuutta.
        Täältä löytyy yksi, vaikka asummekin kaupungissa, ei taatusti osaa mitään ruokaa alusta asti itse tehdä.
        Ikä on useita vuosia alle 60v. Sitäpaitsi ei häntä kiinnostakaan, joten eineksillä ja microruoilla elelisi, ja makkaralla:/
        Miten monta vuotta kuuntelin kuin äiti oli tehnyt, sanoin aina et tee, ei osannut:))
        Ei ole ´enää äiti teki korttia´ vedetty esiin, lihapullatkin on parempia??? Se on kuules paljon, se!

tekeehän palstan ibitzakin ;D
        Minä en edes teetä osannut keittää, penskana kuin avioon piti päästä.
        Onneksi mies oli asunut itsekseen jo pari,kolme vuotta, että osasi.
        Siitä sitten pikkuhiljaa opettelin.
        oli muuten maalta lähtöisin.

Tiedän kymmeniä miehiä, jotka nautinnokseen laittavat viikonlopun ateriat. Vaimot viikolla.
        Luovaa hommaahan ruokien valmistus on.
        Parhaat kokitkin, yleensä miehiä.

Ei mitään voi yleistää, yksi tykkää yhdestä, toinen jostain muusta väsäämisestä.

• alle nollan
        meirikki kirjoitti:

Miksi liitin loppuun tuollaisen lauseen? Fiksuako mielestäsi?

• Tellastiina kirjoitti:

Mikäli kirjoituksiisi on uskominen,
        sinä oletkin ainutlaatuinen mies!

mutta helkutin hyvä!

• meirikki
        alle nollan kirjoitti:

Miksi liitin loppuun tuollaisen lauseen? Fiksuako mielestäsi?

kannattaa aina. Siksi, koska arvostelu oli surkeaa, ja ..niin lue ite!

• voi meittiä

Vaan mikä ihmeen sairaaloinen naisen marttyyrimieli. Ei siinä ollu mitään sellaista ollenkaan. Ja ketä varten syhkästy. Kaikkia katsojia varten kuten sinuakin, kun noin tarkkaan tiedät sisällönkin. Jokainen matka voi olla se viimeinen matka ja jokainen hyvästijättö myös viimeinen.

• marttyyreitä ei ole
        meirikki kirjoitti:

"Maaseudulla on todellakin vielä niin et naiset hoitaa huushollin ja miehet ulkotyöt."

No ei todellakaan ole noin. Ehkä ns. harrastelijamaaseutulaisissa mutta en kyllä aktiivimaaseutulaisissa näin tumpeloita kyllä tunne. Kyllä täällä naiset tekee aivan samoja hommia kuin miehet, ja miehet tekee samoja hommia kuin naiset.
        Ja osat on vaihdettu tarpeen tulleen puolin ja toisin. Mies osaa laittaa todella monipuolisia ruokia ja laittaa myös, osaa pyykätä, ja automaattisesti laittaa pyykkejä koneeseen, sekä sieltä kuivumaan.

Minä huolehdin mm.autoista, niiden asioista yms. Kerran huvitti, että mies oli ajanaut lähes vuoden katsastamattomalla autolla, kun multa oli unohtunut se katsastuksen hoitaminen. Ei sattunut sinivuokkoja tielle että olisivat tarkistaneet katsastuksen voimassaolon.

Niin on näissä naapureissakin. Ei ole akkain töitä ja ukkoin töitä. Molemmat tekee mitä ehtii ja tarvittee.
        Samalla lailla se mieskin ollessaan kotona on joutunut hoitamaan ns. perinteisiä akkaintöitä, kun olen ollut sairaalassa, niin että kummallekkaan mikään toistensa työ ei ole outoa. Jos tsekkaan tätäkin kulmakuntaa, ei kyllä löydy ainuttakaan torpaa, jossa sormi tuolla lailla menisi suuhun mitä tuossa ohjelmassa tuli esille.

Mutta akoista se on kiinni, antavatko miesten oppia ottamaan vastuuta, ja siinä ohjelma kyllä onnistui valottamaan asiaa, että akat ei vastuuta hevin anna - luovuta miehille itselleen.
        Mies pärjää ja selviää ihan hyvin kun sen antaa vain selvitä. Se selviää paljon yksinkertaisemmin kuin nainen, mutta selviää se ihan hyvin. Ja jos ei selviä, sitten katse kääntyy kyllä siihen naiseeen.... se ei ole antanut miehen selvitä.

• marttyyreitä ei ole kirjoitti:

"Maaseudulla on todellakin vielä niin et naiset hoitaa huushollin ja miehet ulkotyöt."

No ei todellakaan ole noin. Ehkä ns. harrastelijamaaseutulaisissa mutta en kyllä aktiivimaaseutulaisissa näin tumpeloita kyllä tunne. Kyllä täällä naiset tekee aivan samoja hommia kuin miehet, ja miehet tekee samoja hommia kuin naiset.
        Ja osat on vaihdettu tarpeen tulleen puolin ja toisin. Mies osaa laittaa todella monipuolisia ruokia ja laittaa myös, osaa pyykätä, ja automaattisesti laittaa pyykkejä koneeseen, sekä sieltä kuivumaan.

Minä huolehdin mm.autoista, niiden asioista yms. Kerran huvitti, että mies oli ajanaut lähes vuoden katsastamattomalla autolla, kun multa oli unohtunut se katsastuksen hoitaminen. Ei sattunut sinivuokkoja tielle että olisivat tarkistaneet katsastuksen voimassaolon.

Niin on näissä naapureissakin. Ei ole akkain töitä ja ukkoin töitä. Molemmat tekee mitä ehtii ja tarvittee.
        Samalla lailla se mieskin ollessaan kotona on joutunut hoitamaan ns. perinteisiä akkaintöitä, kun olen ollut sairaalassa, niin että kummallekkaan mikään toistensa työ ei ole outoa. Jos tsekkaan tätäkin kulmakuntaa, ei kyllä löydy ainuttakaan torpaa, jossa sormi tuolla lailla menisi suuhun mitä tuossa ohjelmassa tuli esille.

Mutta akoista se on kiinni, antavatko miesten oppia ottamaan vastuuta, ja siinä ohjelma kyllä onnistui valottamaan asiaa, että akat ei vastuuta hevin anna - luovuta miehille itselleen.
        Mies pärjää ja selviää ihan hyvin kun sen antaa vain selvitä. Se selviää paljon yksinkertaisemmin kuin nainen, mutta selviää se ihan hyvin. Ja jos ei selviä, sitten katse kääntyy kyllä siihen naiseeen.... se ei ole antanut miehen selvitä.

..ammun täällä oikein monta kunnialaukausta sinulle ja kirjoituksellesi. Hyvä sinä!

Vahvistit ajatukseni siitä, että pitää oikein etsimällä etsiä, että löytää puoli kylällistä tuollaisia tumpeloita kuin ohjelmassa annettiin ymmärtää. Mutta olin onneksi lukenut jo ennen ko. ohjelman esittämistä sen tekijöiden kertomuksen siitä, mitä he ohjelmassaan halusivat esittää, ja miten vaikeaa oli etsiä ja löytää tuollainen yhteisö.

Mutta harmittomaksi viihteeksihän se olikin tarkoitettu, käynnistipä kuitenkin kipakan keskustelun miehen ja naisen rooleista.

Hyvää Joulua sinulle ja teidän kylän osaaville emännille ja isännille.

• itsenäisyys puuttui
        voi meittiä kirjoitti:

Vaan mikä ihmeen sairaaloinen naisen marttyyrimieli. Ei siinä ollu mitään sellaista ollenkaan. Ja ketä varten syhkästy. Kaikkia katsojia varten kuten sinuakin, kun noin tarkkaan tiedät sisällönkin. Jokainen matka voi olla se viimeinen matka ja jokainen hyvästijättö myös viimeinen.

Kyllä minua huvittaa naiset, jotka evästää äijänsä hirvimettäänkin. Äijät ei tiedä, mitä evästä on mukana, on jo lapsellisuuden huippu. Siellä repussa on muijan laittamat villasukat ja varavaatekerrat... ja kun äijä tulee mettältä pois, muija purkaa taas repun ja valmistelee sen seuraavaa mettäpäivää varten aikuiselle miehelle, niinkuin alle kouluikäisen kerholaisen reppuun. Voi taivahan hyssykät. Mies kerran arvuutteli, että arvaappa, kuinka moni mies ei tiedä metsälle lähtiessään, mitä evästä emäntä on laittanut ja kuinka moni mies itse laittaa metsäeväänsä ja kamppeensa?

No tulos oli surullinen, sillä mitä nainen oikein ajaa takaa, kun pitää aikuista miestä pikkulapsen tasoisena joka ei edes itse tiedä, mitä haluaa eväänä syödä, vaan nainen senkin päättää?

Kyllä se kuvastaa naisen tekeytymistä korvaamattomaksi, kun pitää miestään niin avuttomana, että kun häntä ei ole, mies ressu ei oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Niin se näkyi myös tuossa ohjelmassa. Vissiin valittu just sellaiset saamattomat parit, joissa tuo naisen korvaamattomuus tulee korostetusti esille.

Eihän tuossa ohjelmassa ollut itsenäisiä maalaisia lainkaan.

• hoopana,
        itsenäisyys puuttui kirjoitti:

Kyllä minua huvittaa naiset, jotka evästää äijänsä hirvimettäänkin. Äijät ei tiedä, mitä evästä on mukana, on jo lapsellisuuden huippu. Siellä repussa on muijan laittamat villasukat ja varavaatekerrat... ja kun äijä tulee mettältä pois, muija purkaa taas repun ja valmistelee sen seuraavaa mettäpäivää varten aikuiselle miehelle, niinkuin alle kouluikäisen kerholaisen reppuun. Voi taivahan hyssykät. Mies kerran arvuutteli, että arvaappa, kuinka moni mies ei tiedä metsälle lähtiessään, mitä evästä emäntä on laittanut ja kuinka moni mies itse laittaa metsäeväänsä ja kamppeensa?

No tulos oli surullinen, sillä mitä nainen oikein ajaa takaa, kun pitää aikuista miestä pikkulapsen tasoisena joka ei edes itse tiedä, mitä haluaa eväänä syödä, vaan nainen senkin päättää?

Kyllä se kuvastaa naisen tekeytymistä korvaamattomaksi, kun pitää miestään niin avuttomana, että kun häntä ei ole, mies ressu ei oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Niin se näkyi myös tuossa ohjelmassa. Vissiin valittu just sellaiset saamattomat parit, joissa tuo naisen korvaamattomuus tulee korostetusti esille.

Satun oleen kotoisin e-pohjammaalta, ja sanon edelleen ettei 40v miehet osaa laittaa astianpesukonetta, pyykkikonetta päälle!
        Soon niin sovittu et akka hoitaa sisätyöt ja mies ulkona. Toki nainen on monessa mukana , eikä avutoon ole laisinkaan. En todellakaan antaasi miehen laittaa pyykkikonetta päälle :D
        Joku sanoo jottei ole annettu teherä, ei sunkaan ne miehet jaksa heilua hellan ääressä kun on muutakin tähdellisempää, ja josta se raha tulee sinne emännänkin kapustoihin.
        Näyttää sattuvan todella joihinkin, ja epäilen et nuoremmat naiset tässä nyt kiihkoilee...menkää 60v huusholliin katsomaan kuka mitäkin tekee, ja tämä palsta on yli 60v ,muistutus!

• asennevammoja
        hoopana, kirjoitti:

Satun oleen kotoisin e-pohjammaalta, ja sanon edelleen ettei 40v miehet osaa laittaa astianpesukonetta, pyykkikonetta päälle!
        Soon niin sovittu et akka hoitaa sisätyöt ja mies ulkona. Toki nainen on monessa mukana , eikä avutoon ole laisinkaan. En todellakaan antaasi miehen laittaa pyykkikonetta päälle :D
        Joku sanoo jottei ole annettu teherä, ei sunkaan ne miehet jaksa heilua hellan ääressä kun on muutakin tähdellisempää, ja josta se raha tulee sinne emännänkin kapustoihin.
        Näyttää sattuvan todella joihinkin, ja epäilen et nuoremmat naiset tässä nyt kiihkoilee...menkää 60v huusholliin katsomaan kuka mitäkin tekee, ja tämä palsta on yli 60v ,muistutus!

"ettei 40v miehet osaa laittaa astianpesukonetta, pyykkikonetta päälle!"

Tuo on kyllä naisen typeryyttää, jos elämän on antanut ajautua tuohon malliin.

Yli 60:siä ollaan, mutta en kyllä suurin surminkaan yhdy tuohon näkemykseen. Kyllä mies pesee pyykkiä meillä aivan samalla lailla kuin minäkin. Ei sillä mitään eroa ole, onko äijän vai muijan kädet niitä rättejä siinä koneeseen valikoimassa.

Tiskikoneen täyttää aivan samalla lailla kuin minäkin. Eikäs tartte ees siitä sanookkaan.

"Toki nainen on monessa mukana , eikä avutoon ole laisinkaan. En todellakaan antaasi miehen laittaa pyykkikonetta päälle :D"

"ei sunkaan ne miehet jaksa heilua hellan ääressä kun on muutakin tähdellisempää, ja josta se raha tulee sinne emännänkin kapustoihin."

Siis mikä muka on tähdellisempää? Jos todella elämä on tuossa jamassa, että rahan tienaamiseen menee jokainen minuutti niin ettei muulle elämälle jää tilaa, silloin on pielessä jo moni muukin asia siinä huushollissa.
        Heh, kysehän oli aivan päinvastaisesta tilanteesta, - miesten avuttomuudesta, että naiset haluaakin pitää miehensä avuttoman, heistä riippuvaisina, kun ei opeta, vaadi osallistumaan yhteisiin asioihin. Ikäänkuin heitä ei koskaan kohtaisi tilanne, jossa nainen saattaakkiin yllättäen vaikka joutua sairaalaan, niin se on kyllä naisen typeryyttä, jos ei ole huolehtinut siitä, että mieheltä sujuu normaalit arkiasiat ilman naistakin.

• Pirre*
        asennevammoja kirjoitti:

"ettei 40v miehet osaa laittaa astianpesukonetta, pyykkikonetta päälle!"

Tuo on kyllä naisen typeryyttää, jos elämän on antanut ajautua tuohon malliin.

Yli 60:siä ollaan, mutta en kyllä suurin surminkaan yhdy tuohon näkemykseen. Kyllä mies pesee pyykkiä meillä aivan samalla lailla kuin minäkin. Ei sillä mitään eroa ole, onko äijän vai muijan kädet niitä rättejä siinä koneeseen valikoimassa.

Tiskikoneen täyttää aivan samalla lailla kuin minäkin. Eikäs tartte ees siitä sanookkaan.

"Toki nainen on monessa mukana , eikä avutoon ole laisinkaan. En todellakaan antaasi miehen laittaa pyykkikonetta päälle :D"

"ei sunkaan ne miehet jaksa heilua hellan ääressä kun on muutakin tähdellisempää, ja josta se raha tulee sinne emännänkin kapustoihin."

Siis mikä muka on tähdellisempää? Jos todella elämä on tuossa jamassa, että rahan tienaamiseen menee jokainen minuutti niin ettei muulle elämälle jää tilaa, silloin on pielessä jo moni muukin asia siinä huushollissa.
        Heh, kysehän oli aivan päinvastaisesta tilanteesta, - miesten avuttomuudesta, että naiset haluaakin pitää miehensä avuttoman, heistä riippuvaisina, kun ei opeta, vaadi osallistumaan yhteisiin asioihin. Ikäänkuin heitä ei koskaan kohtaisi tilanne, jossa nainen saattaakkiin yllättäen vaikka joutua sairaalaan, niin se on kyllä naisen typeryyttä, jos ei ole huolehtinut siitä, että mieheltä sujuu normaalit arkiasiat ilman naistakin.

miten saat miehen väkisin tekemääm kotitöitä, jos ei taho tehä niin se ei tee..

• hoopana, kirjoitti:

Tuo pesukonejuttu pitää meillä paikkansa.
        Heti 10v jälkeen vaimo ryhtyi penskoilla pesettämään heidän omat pyykkinsä mutta minun tekstiilituntemukseeni hän ei luota.

Tiskikonetta osaan käyttää mutta tyttöjenmatkojen 1 - 3 viikkoiset selviän ilmankin.
        Huuhtaisen kupit ja lautaset ja vasta hieman rasvoittuneena laitan koneeseen.
        Yksinoloaikani ovat sinne mahtuneet.

Ruokaa ryhdyin tekemään viikonloppuisin 1975.
        Tunnen nisäkkäiden rakenteen paljon paremmin eikä vaimolla ole ollut pahempaa hinkua keittiöön.
        Pätkätöiden alusta, 13-vuotta sitten, valmistin aina kotona ollessani kaikki sapuskat.
        Tietenkin kokopäiväisen kotonaoloaikani, viimeiset 8-vuotta.

Esimerkiksi tänä vuonna vaimo on valmistanut yhden aterian.

Siivouksessa luonnollinen työnjako on että minä teen kaikki raskaammat vaiheet ja vaimo hoitaa mattojen järjestelyn.

Tietenkin huollan kaikki jalkineet, silitän omat vaatteeni ( olen huolellisempi ), parsin ja pohjaan virkatut sisätössykkäni yms.

Mainoshenkonen: Yhtenäkään yli 40-vuotisen liittomme loma-aamuna ei vaimoni ole kattanut aamiaispöytää.
        Miksikö? Minä herään aikaisemmin.

Kotitöistä ei olla koskaan neuvoteltu enkä ole saanut moitteita enkä pahemmin toivomuksiakaan.
        Sukat eteisen lattialla, kivesten pöyhiminen ja jotain muuta pientä, on täyttänyt elämäni sulostuttajan huomauttelutarpeen.
        Olen kestänyt miehen lailla!

Ps. Kaikki purkien, purnukoiden ja pullojen availut ovat langenneet luonnostaan minulle.

• asennevammoja
        Pirre* kirjoitti:

Miten niin väkisin? Ei mitään väkisin, vaan järjestelemällä elämäntilanteet niin, että sinä et kertakaikkiaan tee kaikkia, vaan pyydät miestäsi auttamaan ja tekemään sitä ja tätä ja muista kannustaa, kehua!

• Pirre* kirjoitti:

Jos vaimon ajasta ja energiasta kohtuuton osuus kuluu kotitöihin niin sehän on pois molempia tyydyttävästä seurustelusta!

Jos kerran asutaan yhdessä niin kanssakäymisen tulee olla molempia tyydyttävää.

Ilman mitään neuvottelua tai vaihtokauppaa tulee miehen kokea jotain tyydytystä omasta työpanoksestaan, luonnollisella, huomaamattomalla tavalla.

Jos ei toimi niin sakset käteen ja matot halki!

• 1943

jääkaappiin ruokaa, kun mieheni jäi lasten kanssa lähtiessäni työmatkalle. Usein ruoat olivat tallella, kun tulin kotiin. Kyllä perhe selvisi, en sekaantunut enkä arvostellut. Annoin mieheni hoitaa asiat omalla tavallaan, oli vaihtelua myös lapsille.

• meirikki
        asennevammoja kirjoitti:

Miten niin väkisin? Ei mitään väkisin, vaan järjestelemällä elämäntilanteet niin, että sinä et kertakaikkiaan tee kaikkia, vaan pyydät miestäsi auttamaan ja tekemään sitä ja tätä ja muista kannustaa, kehua!

Vaan kun ei TEE! Mitäs sitten, neuvo? Uskokaa nyt et on myös miehiä jotka eivät todellakaan lieden eteen pyri! Tilataan pitsaa, haetaan grillistä jne...
        Ei auta kehut, ei moitteet...kerro miten eteenpäin?

Minä en koe sitä puutteena, minä pidän itse ruoanvalmistelusta, enkä söisi jotain epämääräistä pöperöä:)))

Kokkikisoja senverran katsoneena, ruokailumme loppui ravintoloissa. Minun ruuassani ei kukaan uita sormiaan, maistellessaan...hyi inhotus!

• Pirre*
        laiska-lasse kirjoitti:

Jos vaimon ajasta ja energiasta kohtuuton osuus kuluu kotitöihin niin sehän on pois molempia tyydyttävästä seurustelusta!

Jos kerran asutaan yhdessä niin kanssakäymisen tulee olla molempia tyydyttävää.

Ilman mitään neuvottelua tai vaihtokauppaa tulee miehen kokea jotain tyydytystä omasta työpanoksestaan, luonnollisella, huomaamattomalla tavalla.

Jos ei toimi niin sakset käteen ja matot halki!

, hullu ajatuskin.

• meirikki
        Pirre* kirjoitti:

, hullu ajatuskin.

Lassella on upea miehinen malli jota tuo esille... en silti välttämäti pitäisi tuostakaAN.
        Miehen on oltava Mies, ei pölyrätti:(
        Mun valtakuntaani on keittiö, olen niin monasti pyytänyt et kato kuin teen, mies tuhahtaa ..tee miksi minun pitäisi osata? Ruoka-annoksia on kaupssa pilvin pimein, microon ja se on siinä!
        Tää jankkaaminen on saanut uskomattoman paljon ns. osaavien miesten naisilta kuin myös osaavilta miehiltä vastauksia, VAAN ette hyväksy meidän kirjpoitusta
        jotka toteamme ettei onnistu, ei mitenkään!
        Älkää kirjoittako niin varmana asioista, konsa ette tiedä kuijaa se oikeesti on?

• kukaan väkisin
        meirikki kirjoitti:

Vaan kun ei TEE! Mitäs sitten, neuvo? Uskokaa nyt et on myös miehiä jotka eivät todellakaan lieden eteen pyri! Tilataan pitsaa, haetaan grillistä jne...
        Ei auta kehut, ei moitteet...kerro miten eteenpäin?

Minä en koe sitä puutteena, minä pidän itse ruoanvalmistelusta, enkä söisi jotain epämääräistä pöperöä:)))

Kokkikisoja senverran katsoneena, ruokailumme loppui ravintoloissa. Minun ruuassani ei kukaan uita sormiaan, maistellessaan...hyi inhotus!

"Minun ruuassani ei kukaan uita sormiaan, maistellessaan...hyi inhotus"
        Siinäs se tuli, enkä ihmettele lainkaan ettei miehesi pyri, koska sinä et sitä halua.

• anna pärjätä
        meirikki kirjoitti:

Lassella on upea miehinen malli jota tuo esille... en silti välttämäti pitäisi tuostakaAN.
        Miehen on oltava Mies, ei pölyrätti:(
        Mun valtakuntaani on keittiö, olen niin monasti pyytänyt et kato kuin teen, mies tuhahtaa ..tee miksi minun pitäisi osata? Ruoka-annoksia on kaupssa pilvin pimein, microon ja se on siinä!
        Tää jankkaaminen on saanut uskomattoman paljon ns. osaavien miesten naisilta kuin myös osaavilta miehiltä vastauksia, VAAN ette hyväksy meidän kirjpoitusta
        jotka toteamme ettei onnistu, ei mitenkään!
        Älkää kirjoittako niin varmana asioista, konsa ette tiedä kuijaa se oikeesti on?

Tekemällähän sitä oppii, ei katsomalla. Anna tehdä, älä tee kaikkia asioita valmiiksi, ja jos mies, kuten ei yleensä tee samalla lailla kuin sinä, hyväksy se. Mies pärjää omalla tavallaan, kunhan me akat annetaan miesten pärjätä, mutta syy on meissä, emme anna miesten pärjätä yhteisissä asioissa, jotka me omimme itsellemme.

• suvenkorento*

..hyvä, oikein kuvaavaa. Mihin ne kaikki armeijassa opitut taidot oikein katoavat,
        ei kai nuo kaikki nyt sentään mitään sivareita ole, kun metsällä käyvät.

Asiaan on vain yksi syy, naiset pilaavat, ensin äiti, sitten vaimo.

• ymmärrystä hohoi
        meirikki kirjoitti:

kannattaa aina. Siksi, koska arvostelu oli surkeaa, ja ..niin lue ite!

Miten niin hänen arvoselunsa oli surkeaa? Pitääkö kaikki olla vain sun mielesi mukaista.
        Anna tilaa muillekin.

• meirikki,ejk
        kukaan väkisin kirjoitti:

"Minun ruuassani ei kukaan uita sormiaan, maistellessaan...hyi inhotus"
        Siinäs se tuli, enkä ihmettele lainkaan ettei miehesi pyri, koska sinä et sitä halua.

Oletko itse katsonut telkusta noita kokkiohjelmia, en voi mitään mut minua inhottaa sormet sopassa ja suussa, sitävarten on lusikat joilla maistellaan, nekin vaihtaen.

Olen kuullut et äiti oli kuorinut vielä parikymppisille pojilleen perunatkin, vaimot jatkaneet , niinpä jatkoin sitten minäkin siitä aikoinaan:)

Olen tietoinen siisteysintoilustani, vaan menköönpä nyt näillä tavoilla tämä poppoo.

Ihan takuulla saisi kokata, opastuksella tai ilman, vaan kun on sen päättänyt ettei seiso hellan ääressä, en pakottamaankaan pysty.

• beessi

nähnyt, en siis siitä virka mitään.

Mikä sinua siinä huvittaa, jos joku nainen tekee miehelleen eväät ja pakkaa varasukat reppuun? Mies arvatenkin tekee samaan aikaan muita lähtöönsä liittyviä askareita. Aika luonteva työnjako tuo minusta on. Eväiden suhteen mies joko kertoo mitä haluaa, tai sitten luottaa rakkaaseen vaimoonsa ja antaa hänen laittaa mitä parhaaksi näkee. Mitä SURULLISTA siinä on? Surullista minusta voisi olla se, jos vaimolle olisi luontevinta olla osallistumatta ja auttamatta toista lähtötouhuissa. Taidan olla sen verran itsekäskin, etten todellakaan haluaisi hankkia itselleni epämukavaa oloa, jonka varmasti saisin, jos istuisin väkisin perseelläni toisen painaltaessa eestaas tuvan ja auton väliä tms.. Jos apuani ei haluta, se on sitten eri asia.

Ei ole koskaan johtunut edes mieleeni, että rakkauden osoittaminen pienillä, itsestään selvillä arjen teoilla olisi toisen aliarvioimista ja/tai yritystä tehdä itsensä korvaamattomaksi. Eikä ole koskaan mieleeni juolahtanut, että ahaa, yrittää näköjään tehdä itsensä korvaamattomaksi, kun mies on (vahvempana tai viisaampana) tehnyt minulle jonkun palveluksen.

• Pirre*
        beessi kirjoitti:

Mikä sinua siinä huvittaa, jos joku nainen tekee miehelleen eväät ja pakkaa varasukat reppuun? Mies arvatenkin tekee samaan aikaan muita lähtöönsä liittyviä askareita. Aika luonteva työnjako tuo minusta on. Eväiden suhteen mies joko kertoo mitä haluaa, tai sitten luottaa rakkaaseen vaimoonsa ja antaa hänen laittaa mitä parhaaksi näkee. Mitä SURULLISTA siinä on? Surullista minusta voisi olla se, jos vaimolle olisi luontevinta olla osallistumatta ja auttamatta toista lähtötouhuissa. Taidan olla sen verran itsekäskin, etten todellakaan haluaisi hankkia itselleni epämukavaa oloa, jonka varmasti saisin, jos istuisin väkisin perseelläni toisen painaltaessa eestaas tuvan ja auton väliä tms.. Jos apuani ei haluta, se on sitten eri asia.

Ei ole koskaan johtunut edes mieleeni, että rakkauden osoittaminen pienillä, itsestään selvillä arjen teoilla olisi toisen aliarvioimista ja/tai yritystä tehdä itsensä korvaamattomaksi. Eikä ole koskaan mieleeni juolahtanut, että ahaa, yrittää näköjään tehdä itsensä korvaamattomaksi, kun mies on (vahvempana tai viisaampana) tehnyt minulle jonkun palveluksen.

asian ytimen prikulleen..hyvä sie :)

• se se
        beessi kirjoitti:

Hää ei ymmärtänyt asiasta tuon taivaallista. Rakkaus, mitä tekemistä rakkaudella asian kanssa oli, ei mitään. Hah... niin ne naiset, riippuvuussuhde se on.

• se se kirjoitti:

Hää ei ymmärtänyt asiasta tuon taivaallista. Rakkaus, mitä tekemistä rakkaudella asian kanssa oli, ei mitään. Hah... niin ne naiset, riippuvuussuhde se on.

..sen kun muistaisi kumpikin, - oisi puolisoilla hyvä olla.., vaan helpommin sanottu..tää ihminen on semmoinen itsekäs pahulainen...

• 1943
        Pirrejuupas kirjoitti:

..sen kun muistaisi kumpikin, - oisi puolisoilla hyvä olla.., vaan helpommin sanottu..tää ihminen on semmoinen itsekäs pahulainen...

Sinulta. Kunpa sen muistaisimme. Itselleni jäi hyvä omatunto mieheni äkillisesti poistuttua. Olin tehnyt parhaani, passannutkin ja paaponut. Hänkin omalla tavallaan. Ohjelman parit olivat erilaisia kuin me, mehän asuimme etäliitossa ja kummankin oli itsenäisesti selviydyttävä arjesta. Mutta emmehän ole samanlaisia- onneksi.

• järkeä matkaan
        Pirrejuupas kirjoitti:

Pitää ymmärtää myös mitä tuo lause tarkoittaa. Ei se sentään sitä tarkoita tuota että aikuista kohdellaan kuin vähä-älyistä lasta

• voi naisia, voi

Luin tämän ketjun ja nakrattaa :-).

Kyllähän miesten avuttomuus on naisista kiinni. Muistelen esim. omaa lapsuuttani. Minä jouduin siivoilemaan ym. tekemään, veljeni ei.

Itse menin avioon e-pohjanmaalata olevan miehen kanssa, joka oli täysin tumpelo. Anoppini yritti vielä ehdottaa, että hän pesesi vielä meidän pyykit ja jos ei minun saisi, niin edes poikansa. En suostunut ja anopin pojasta kehkeytyi tosi hyvä kotitöiden tekijä, minun ankarassa kurissani :-).

Muistakaahan nyt mummut, että jos lastenlapsissa löytyy poikalapsia, niin opettakaan niitä kotitöihin.

Mitä tulee tähän ohjelmaa, niin kyllä mua ärsytti ne naiset siinä enemmän, kuin miesten tumpeluus ja tunne tuli, että kiertokulku jatkuu, mitä tulee miesten osaamiseen.

• 19

Kävi minuakin nakrattamaa ja ainakin kuultuani, mitä 3-v poika totesi, kun häntä käskettiin korjaamaan lelunsa siskon kanssa.

"Ne hommat ei minulle kuulu!"

Oli kyllä saanut sitten tarkan oppitunnin asiasta, sillä molemmat vanhemmat tekevät kaikkia kotitöitä. Kyllä hän siitä oppii varmasti. Ainakin oppitunteja tulee olemaan riittävästi.

• roolijaoton

Isäni oli oikein lellipoika, sisarusparven nuorin ja lellityin. Hän teki jyrkän roolirajan, mitä hän teki ja mitä ei, mutta äitini oli topakka nainen, joka teki mitä tarvitsi.
        Kun kotona ei ollut vesijohtoja ja puulämmitys, isän mielestä naisen kuului kantaa vedet ja puut. Hoita karja ja karjalle kannettiin korin kanssa heinät selässä ladosta navettaan ja vedet kannettiin eteen, ja ne kaikki oli isän mielestä naisen hommia.

Äiti ovelana naisena ei alistunut tuohon roolijakoon, vaan eipä tuonut vettä sisälle, ja isä ensin yritti talvella hakea hangesta lunta sulattaakseen parranajovettä itselleen mutta ei vahingoissakaan hakenut vettä, että siitä olisi toiset hyötyneet (vaimo ja lapset).
        Aikansa isä tätä peliä piti, kunnes alistui ja otti ohjelmaansa veden tuonnin sisälle ja pikkuhiljaa alkoi myös puitakin kantaa, kun äiti ei keittänytkään kahvia lypsylle lähtiessään, kun halkolaaltikko oli tyhjä.

Tällä koulutusmenetelmällä isä pikkuhiljaa alkoi kanniskella myös navetalla heiniä lehmille ja vettä myös. Lypsämistäkin harjoitteli, mutta siitä ei koskaan tullut käytettävää taitoa. Äidin poissa ollessa naapuri kävi lypsämässä, kun isällä meni maidot kaikki hihaan. Ja alkoi sitten potutkin jo oppia keittämään ja soossiakin tekemään.

Niin että kyllähän mies opettelee tekemään, kun nainen sen tilanteen siihen jamaan johdattelee.

Minun mies taas tekee aivan kaikkea huushollihommia. On lastenhoidosta alkaen tehnyt ja tekee ihanteellisesti. Nytkin illalla oli höyrystänyt kokonaisen kalan ja leiponut torttuja. Lapsille paistoi kinkun ja poika kävi eilen kinkun hakemassa kun se oli sen verran iso, että meni veljelleen myös, niin vei mennessään heidän joulunviettopaikkaan. Minä en muuten ikinä ole kinkkua paistanut, josko en kinkkua edes syökkään.

Kun minulta meni kädet, enkä enää piirakoita pystynyt tekemään, mies jatkoi piirakantekoperinnettä monta vuotta. Nyt kun syöjiäkään on enää niin vähän, viime ja tänä jouluna ei piirakoita tehnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      50
      2069
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1334
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      994
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe