Pulpetti- vai hyttivene?

Avohytti

Nyt on vaikea tilanne, olen ollut aikeissa ostaa n. 5,5 metrisen pulpettiveneen, mutta nyt olen alkanut empimään, että olisiko sittenkin fiksumpaa ostaa keski- tai takahytillinen vene?
En halua mitään "kilpavenettä" vaan veneen joka kulkisi 50 heppaisella moottorilla, kantavuus 5 - 6 henkeä. Paatti saisi olla melko kevyt 500 - 600 kg moottori varusteet ja merikelpoinen vaikka tarkoitus ei olekkaan veneillä missään myrskyssä, niin kuitenkin sen verran turvallinen, ettei kaadu heti tuulen voimistuttua tai joutuessaan jahdin peräaaltoihin...
Olisi eduksi, jos veneellä pystyisi rantautumaan myös yksin.
Keski- ja takahyttiveneet saattaisivat olla sopivia niissä kun pystyy kulkemaan "läpi". Naisväki (ja miksen itsekin ) arvostaa myös taivasalla oleilua aurinkoisella säällä...
Uusi tai uudehko vene saisi moottoreineen maksaa n. 15.000 eur.
Jos on kokemuksia ja suosituksia sopivan tuntuisista veneistä, olisi kiva kuulla.

23

3417

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koppiveneiliä

Yleisesti koppivene on "kuivempi" vene ajaa (kaikin puolin). Eli plussat on ettei kastu, mutta syyskeleillä huurtuu ikkunat ja kelissä viipottaa tuulilasinpyyhin. Lisäksi pikku koppivene ajautuu tuulessa herkemmin jolloin manööveeraus on haasteellisempaa ja trimmitasot suositeltavia tuuleen niiaksen takia. Koppiveneiden etukaukalot tuppaavat hörppimään kovassa myötäaalokossa, jolloin on suuri vaaran paikka. En ole vielä sellaista koppivenettä nähnyt, joka ei rämisisi ja kolisisi aallokossa ja moottorin kumussa. Avovene on kivempi ajaa ja mielestäni myös merikelpoisempi sen takia. Vaatii vain oikean pukeutumisen. Näin ainakin mainitsemassasi hintaluokassa.

Hyviäkin koppiksia silti on...

• Näitäkin.

Nuo sinun kriteerit on aika kovat kun miettii että konetehot on 50 hv ja porukkaa pitäisi kuljetella aina 5-6:een henkeen asti. No ehkä käytettynä löytyy tuohon hintaan leppoisaa menoa, kuten esim nämät TG mallit.
      Sai runkonsa puolesta ja muutenkin hyvät arvostelupisteet testissä.
      Siis yhtenä vaihtoehtona.

http://www.tg-boat.fi/

• jukulu

Jossakin lehdessä kirjoitettiin, että veneet ovat aina liian pieniä. No niinhän se on.
      Itse en vesille lähde huvittelemaan kuin kauniilla kelillä. Ja silloin en viitsi istua jossakin muoville haisevassa ahtaassa kopissa. Jos vene on 5-6m, niin kopillisissa semmoisisa jää avotila hyvin pieneksi. Tästä syystä itse valitsin pulpettiveneen. Joskus on ollut tuulilasivene, ja sekin on kuin istuisi avoautossa.

• TG sailor

asia. Se on ihan omasta käyttötarpeesta kiinni kumpi soveltuu paremmin. Molemmissa on omat hyödyt ja haitat. TG:t on ominaisuuksiltaan kivoja, mutta moni muu on koreamman näköinen. Mutta jos ajelet enemmän keskikesällä ota avovene pressulla ja jos taas haluat liikkua keväällä ja syksyllä niin koppivene pienellä lämmittimellä 1300/1600w on hyvä valinta. Minä päädyin koppiveneeseen pienen lapsen takia.

• krö

suomen kesä on lyhyt mutta sateinen, minä ottaisin näillä perusteilla hyttiveneen. tykkään veneillä myös vähän huonnomalla säällä.
        hytissä on myös kätevä säilyttää venerompetta, ei tarvitse aina roudata tavaraa auton peräkontissa edes takaisin. toki sellainen ulkotila pitää olla että voi nauttia myös auringonpaisteesta jos niin haluaa.
        kattoluukku auttaa myös asiaa.

• uijuijuijui

Minunkin ääni menee koppiveneelle. Itsekin olen jossainmäärin "hyvänkelinveneilijä". Enemmän tai vähemmän katettu vene antaa todella paljon lisää noita veneilykelejä. Toisin sanoen, nyt tulee lähdettyä nauttimaan veneilystä semmoisissakin keleissä että avoveneellä ei tulisi mieleenkään. Ja viidentoistatonnin haarukkaan mahtuu jo paljon valikoimaa, varsinkin jos käytetty kelpaa.

• B: Ella

Ainut oikea vaihtoehto on tarpeisiisi Bella 530 HT classig.

• listerbuster

avovene ja syksyinen ilma on ainutkertainen yhdistelmä.
      siihen kuuluu pilkkihaalarit ja sadetakki.
      hanki ilman muuta katettu vene .

• PuSe

Syksy on itse asiassa paljon mainettaan lämpöisempi veneillä. Lokakuussakin pärjää vielä hyvin ilman mitään pilkkihaalareita.

Kevät on paljon kylmempää kun vesi on kylmää. Vaikka kotona celciuksia olisikin mittarissa reilustai, se haalari kannattaa olla päällä vesillä vielä toukokuun loppupuolellakin isommilla vesillä.

Tuo aloittajan budjetti tuntuu kyllä tosi pieneltä jos ajattelee että pitäisi löytyä 6 henkeä järkevästi kuljettava katettu uusi tai uudehko vene. Myös 50 hp tuntuu tuohon hommaan aika pieneltä, tai sitten ajellaan korkeintaa puoliliukuvaa nopeutta.
        Hintavia kyllä nekin jos uudehkona pitää alle 5 vuotta vanhaa venettä. Itse kyllä uudehko on korkeintaan kolme vuotta vanha paatti, jos sekään.

80-90 -luvun veneisiin, joita tuolla hinnalla kyllä saa, en suosittele lankeamaan. Tosin myyjät ja myyjien kaverit näillä palstoilla niitä kehuu kyllä... ;)

• joikguk
        PuSe kirjoitti:

Syksy on itse asiassa paljon mainettaan lämpöisempi veneillä. Lokakuussakin pärjää vielä hyvin ilman mitään pilkkihaalareita.

Kevät on paljon kylmempää kun vesi on kylmää. Vaikka kotona celciuksia olisikin mittarissa reilustai, se haalari kannattaa olla päällä vesillä vielä toukokuun loppupuolellakin isommilla vesillä.

Tuo aloittajan budjetti tuntuu kyllä tosi pieneltä jos ajattelee että pitäisi löytyä 6 henkeä järkevästi kuljettava katettu uusi tai uudehko vene. Myös 50 hp tuntuu tuohon hommaan aika pieneltä, tai sitten ajellaan korkeintaa puoliliukuvaa nopeutta.
        Hintavia kyllä nekin jos uudehkona pitää alle 5 vuotta vanhaa venettä. Itse kyllä uudehko on korkeintaan kolme vuotta vanha paatti, jos sekään.

80-90 -luvun veneisiin, joita tuolla hinnalla kyllä saa, en suosittele lankeamaan. Tosin myyjät ja myyjien kaverit näillä palstoilla niitä kehuu kyllä... ;)

Aika suuri osa veneilijöistä liikkuu tuon ikäisillä paateilla ilman murheita. Kyllä sitä saa uudenkin ostaa jos kukkaro kestää mutta ei veneessä ikä kerro kaikkea.

• linkki http://www.sakaco.fi/58 missä olisi kriteereihisi sopivia vaihdokkeja. En ole tuolla töissä, asioinut kyllä.
      Voit vertailla katettua ja avoa ja siltä väliltä.

• Pankintati

http://www.finnboat.fi/fi/fi_13_1.html

Tuolta voi etsiä uutuusmalleja, mutta menee varmasti yli budjettisi. Toki valtaosa malleista on ollut tuotannossa jo viime vuosisadallakin, jollain toisella nimellä.

• Xoppi

Kannatta huoioida että tuossa kokoluokassa keskihytilliseen saat pienen etu-avotilan jossa kukaan ei halua istua pienessäkään aallokossa, pienen ajohytin johon ei porukkaa mahdu sisälle ja pienen taka-avotilan jolla ei ole mitään käyttöä.

Takahytillisenä saat kunnolla melua sisään pieneen ajohyttiin, ei taka-avotilaa ja etu-avotilan jossa lukaan ei halua pienessäkään allokossa istua....ja jos istuu niin kuski ei näe minne ajaa.

Suosittelen kasvattamaan budjettia kokoluokkaan 6-7 metriä jos keski tai takahytti on tarpeen, muutoin kannattaa miettiä pulpettivenettä.

Jos epäilyttää nämä luettelemani epäkohdat niin vähintäänkin kannattaa käydä jossain kokeilemassa tuon kokoluokan keski tai takahytillistä ennen ostopäätöksen tekemistä.

• Bellamies sanoo kyll

ja Bella 530ht on tosiaan ainoa joka sopii antamiisi kriteereihin,kuten jo joku aiemmin totesikin.
      Sillä se on kevyt,halpa ostaa ja halpa käyttää, mahtuu silti istumaan 6 aikusta ja jopa 4 aikusta nukkumaanki.
      Koneteho siihen on 15-50,eli 50hv tuollaisella väkimäärällä. Ei ole raketti,mutta täyskatettu kuitenkin.

• Bella 530, ja 4 aikuista nukkumassa, se vaatii jo erittäin läheistä ystävyyttä ;)

• Eko-Esko
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Bella 530, ja 4 aikuista nukkumassa, se vaatii jo erittäin läheistä ystävyyttä ;)

Voi olla, että neljän nukkujan pitää vuorotella, mutta muuten sympaattisen näköinen vene.
        Tuo mieleen "vanhat hyvät ajat" jolloinka ihmisten itsekkyys ja näyttämisen tarve oli pienempää... Nykyisinhän ökyily on elämän pääasia, ihmisiä arvostetaan, kun saa kerättyä valtavat määrät maallista, yleensä tämä onnistuu vain toisten ihmisten kustannuksella. No kukaan ei kuitenkan saa mukaansa ökytalojaan, ökyautojaan, ökyjahtejaan jne...

• baatti
        Eko-Esko kirjoitti:

Voi olla, että neljän nukkujan pitää vuorotella, mutta muuten sympaattisen näköinen vene.
        Tuo mieleen "vanhat hyvät ajat" jolloinka ihmisten itsekkyys ja näyttämisen tarve oli pienempää... Nykyisinhän ökyily on elämän pääasia, ihmisiä arvostetaan, kun saa kerättyä valtavat määrät maallista, yleensä tämä onnistuu vain toisten ihmisten kustannuksella. No kukaan ei kuitenkan saa mukaansa ökytalojaan, ökyautojaan, ökyjahtejaan jne...

kompromissinä on nämä uudet WA veneet, ympärikäveltävät ,joissa tavaroille suoja huonon sään vuoksi.
        pienimmät taitaa olla just 6 metriä. konetehot kylläkin huomattavasti suuremmat kuin 50hv.
        itse kyllästyin koppiveneessä aina sisällä istumiseen. Kun on komia kesä, eniten liikutaan just kauniilla säällä. Itse ajossa pulpetit ovat hyvin suojattuja tuulilasein. Koppiveneissä sivutuuli asettaa ongelmia varsinkin yksin kulkiessa.

• hiiohoi1224
        baatti kirjoitti:

kompromissinä on nämä uudet WA veneet, ympärikäveltävät ,joissa tavaroille suoja huonon sään vuoksi.
        pienimmät taitaa olla just 6 metriä. konetehot kylläkin huomattavasti suuremmat kuin 50hv.
        itse kyllästyin koppiveneessä aina sisällä istumiseen. Kun on komia kesä, eniten liikutaan just kauniilla säällä. Itse ajossa pulpetit ovat hyvin suojattuja tuulilasein. Koppiveneissä sivutuuli asettaa ongelmia varsinkin yksin kulkiessa.

Ainakin pysyy kuivana ja on kevyt. Tosin 6 matkustajaakin on syytä olla kevyemmästä päästä.

• marinerrrrr
        hiiohoi1224 kirjoitti:

Ainakin pysyy kuivana ja on kevyt. Tosin 6 matkustajaakin on syytä olla kevyemmästä päästä.

qs 510 60 hv 5-6 matkustajaa, unohda!
        4 tuntuu olevan liikaa, eli 80-90 heppaista kehiin.

• kylll

kuulosti ihan omilta mietteiltä. Itse valitsin BR veneen, on tilaa 5 tuulelta suojassa tuulilasintakana, tarvittaessa kuomu pääle niin ei pienet sateetkaan haittaa, pulpettiveneen rantautumis ominaisuudet, konetehon voi valita 60 - 115 hp:n väliltä omien tarpeidenmukaan. Millä voi myös vaikuttaa hankinta hintaan. Mutta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä tehoreserviä kannattaa olla varalla eihän sitä tarvitse kahva edessä koko ajan painaan,

• halpa "br"

Suvi 5050 duo on uutenakin budjetin sisällä.

• Halpa nakki
        halpa "br" kirjoitti:

Suvi 5050 duo on uutenakin budjetin sisällä.

Ehdottomasti koppivene!
        Jos on rahasta tiukkaa niin höyrystin setti sisään ja ei kun spudareita mymään.
        Asiakkaitakin rittää. (Kaikkihan näkee jo pitkältä että nakkikioskilla se setä saapuu.)

A-P Laine

• rider23

Ei ole koppiveneen kallistelua, jyminää ja mölyä, eikä avoveneen viimaa. Istuimia in isolle sakille. Pressu päällä näkee hyvin tuulilasin läpi. Aurinkoisella ja tuulisella kelillä aurinko lämmittää ajajaa mutt tuuli ei kylmennä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      50
      2069
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1334
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      994
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe