Saunailta

tee.

Mukava päivä tänään,
miestensauna,
tuttu joukko tarinoi.

En sitä saata pettää,
lauteille mukaan,
täysille ennestään.

Leppoisa tunnelma,
tarinoita muista kielistä
ja kielikompuroista.

Heitän mukaan jotain
siihen iltaan sopivaa;
se huvittaa.

- Pirstaleiksi
menisi illan tunnelma
jos sydämeni avaisin.

Kuinka sitä vääntää
ristiriidan tunteet,
ratkaistava yksinään.

Niin pitää olla,
toiset täytyy säästää
ja hymy pinnistää.

8

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla niinkin, että niillä toisillakin on oma tunnelmansäästöohjelmansa menossa.
      Ainakin jollakin. Varmaan meillä kaikilla on omat varjomme, joita emme
      tahdo toisille näyttää.

Hymyn pinnistäminen on viime aikoina tullut jotenkin tutuksi.
      Onneksi siitä ei aina huomaa, ettei se ulotu silmiin asti.

Runosi kuvasi hyvin elämän teatteria. Naamio kasvoilla ja ilman.
      Onni on toisaalta siinä hetkessä saunan lauteilla ja toisaalta siinä,
      missä naamion voi heittää pois.

Toivotan onnea niihin ratkaisuihisi.

• tee.

Saatat olla oikeassa niiden toisten suhteen. Kun kukin tietää vain oman sisimpänsä salat. Itse tuntee vain ristiriidan iloisen tunnelman ja oman mielentilan välillä. Kiitos ajatuksistasi!

• Tilanteen mukaan ja sitä toisten huomioon ottamista -

Jotenkin runosi tuo mieleen lehtien viikottaiset, julkiset,, ''erot'' ja ''sydänsurut''
      Kuinka 'suruja' jaetaan kaikille ja esitellään joka ikiselle joka viitsii niitä vaivautua seuraamaan. *huoh*
      Siinä sydänsurut, ne ''todelliset tunteet'' kokee inflaation hetkessä!
      No, formaatti on tuttu ja toki, 'myyvä',,,, mutta, myös surullinen....
      Haluaisin kiljua, älkään ostako näitä lehtiä! :))) mutta aina riittää noita tirkistelijöitä..

Aika on purkaa sydäntään ja siinä auttaa tosi ystävä - ja sinä toisena aikana, pidetään hauskaa. :)
      Kiitos runostasi tee, näitä mietti Murukulta tässä runosi ääressä.

• 22

Kiitos itsellesi! Olet hyvin oikeassa tämän lehtien sivuilla tehtävän ja nähtävän julkisen ripin - tai miksi sitä kutsusi - suhteen.
        Kun ajattelee suomalaista kulttuuria, tällainen on sille mielestäni täysin vierasta. Mistä amerikoista lienee lainattu. Ja kukahan sitä tarvitsee?

• 22 kirjoitti:

Kiitos itsellesi! Olet hyvin oikeassa tämän lehtien sivuilla tehtävän ja nähtävän julkisen ripin - tai miksi sitä kutsusi - suhteen.
        Kun ajattelee suomalaista kulttuuria, tällainen on sille mielestäni täysin vierasta. Mistä amerikoista lienee lainattu. Ja kukahan sitä tarvitsee?

Saunatutkijan J-P Puron mukaan suomalaiseen saunakulttuuriin ei kuulu kertoilla saunassa syntyjä syviä,
        samoten kuin ei politiikasta (yllätys), sexystä, hen.koh. ongelmista ym. sen sorttisista asioista noin yleisestikkään. Lähinnä keskusteluissa sivutaan yleisiä aihealueita, joista ei synnyt 'suuria tunteita' tai muita jännitteitä. Sauna meillä koetaan puhdistus- ja hiljentymis-paikkana.

Niin kuin runossasikin tuot ilmi;
        "- Pirstaleiksi
        menisi illan tunnelma
        jos sydämeni avaisin."

Suomalainen saunakulttuuri-koodi on runossasikin havaittavissa, vaikka et, ehkä, suoraan tätä kirjoitushetkellä niin olekaan tiedostanut. :)

Oletan muuten, että sinä, ''tee.'', olet vastannut tuon edelliseen palautteeseeni, sillä siinä on vain ''singneerattu'' palaute luvulla 22 ?

Talvista, pirteetä pakkaspäivää sitten, toivottelee Murukulta! :)

• tee.
        MURUKULTA kirjoitti:

Saunatutkijan J-P Puron mukaan suomalaiseen saunakulttuuriin ei kuulu kertoilla saunassa syntyjä syviä,
        samoten kuin ei politiikasta (yllätys), sexystä, hen.koh. ongelmista ym. sen sorttisista asioista noin yleisestikkään. Lähinnä keskusteluissa sivutaan yleisiä aihealueita, joista ei synnyt 'suuria tunteita' tai muita jännitteitä. Sauna meillä koetaan puhdistus- ja hiljentymis-paikkana.

Niin kuin runossasikin tuot ilmi;
        "- Pirstaleiksi
        menisi illan tunnelma
        jos sydämeni avaisin."

Suomalainen saunakulttuuri-koodi on runossasikin havaittavissa, vaikka et, ehkä, suoraan tätä kirjoitushetkellä niin olekaan tiedostanut. :)

Oletan muuten, että sinä, ''tee.'', olet vastannut tuon edelliseen palautteeseeni, sillä siinä on vain ''singneerattu'' palaute luvulla 22 ?

Talvista, pirteetä pakkaspäivää sitten, toivottelee Murukulta! :)

Olit oikeassa, olin pöhkö laittanut numerotehtävän nimimerkin paikalle. Ja sinä tutkinut saunakeskusteluja vielä enemmänkin; ihailtavaa! Luulen minäkin, että saunakulttuuri edellyttää melko outojen ihmisten kesken "turvallisia" keskustelun aiheita.
        Toisaalta, lapsuudestani muistan, ja muutamista muista tilanteista, että jos lauteilla onkin vain muutama ihminen, läheisiä, tavalla tai toisella, silloin saunan rauhassa esiin saattaa nousta tai uskalletaan ottaa asia, jota ei muuten ehkä ei uskaltaisi. Joten ehkä asiassa on kaksi puolta.

• ' toiset täytyy säästää
      ja hymy pinnistää '

Pari aika merkittävää lausetta joihin
      sisältyy kuitenkin sitä omaa pientä
      maailmaa, joka ei kuulu kenellekään
      muulle. Vaikka istuskelit muiden joukos-
      sa siellä saunassa taas kerran kuunnellen
      ja katsellen, olit jossakin ihan muualla.

Ehkä tavoillesi poikkeavasti päätit heittää
      ilmoille jotain, jotain joka sai toisille ainakin
      hymyn huulille ja Sinulle se toi hyvää mieltä.

Kaikista säkeistäsi ainakin minä luen jotain
      herkkää aluetta Sinussa, ehkäpä juuri sitä
      minkä haluat muilta peittää ja säästää.

Varmaan mukavaa itse asiassa saunoa porukassa
      ( siis ottaen huomioon nykyajan ),
      itselleni siitä nousee kuvajaisia lapsuudenmuistois-
      ta mummolassa.

• tee.

Niinkuin lapsuudestasi muistat, kyllä yhteissaunassa on oma rentouttava ja siksi yhteishenkeä luova vaikutuksensa. Senkin takia kaikki, mikä voisi sitä rikkoa, on syytä pitää poissa, vaikka omassa mielessä kuinka kiertäisi. Siitähän se syntyy, yksi ristiriita.
        Mutta luulen kyllä, että tämä tilanne, vaikka ehkä toisessa ympäristössä, on tuttu lähes jokaiselle; siksi pystyy samaistumaan.
        Ja puhe, "se on luotu ajatusten peittämiseksi" sanoi ranskalainen filosofi La Rochefoucault. Ainakin joskus.
        Kiitos ystäväni viestistäsi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      53
      2110
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1670
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1454
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      353
      1444
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1414
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe