Olen aloitteleva veneilijä ja ehdin loppukesästä vähän kokeilla tuollaista 27 jalkaista sisäperämoottorivenettä. Ohjaaminen oli huomattavasti vaikeampaa kuin olin kuvitellut ja tuntui, että miniminopeus tuollaisessa veneessä (260hv moottori) on yllättävän kova satamasta lähtiessä ja tullessa. Esim. jo laituripaikasta lähtiessä omien aisojen välistä kun lähti liikenteeseen ja aisan päätyttyä käänsi menosuuntaan, niin perä heitti aina sillä tavalla, että välillä jopa pelotti, ettei se osu vastapäätä olevissa aisoissa seisoviin veneisiin. Vaikeinta oli kuitenkin päästä takaisin siihen aisojen väliin veneilyn jälkeen. Pakittaessa lähinnä perä meni ohjauksen mukaan ja keula jäi "paikalleen". Muutenkin aikamoista säätöä. Arvostaisin suuresti kaikenlaisia ohjausvinkkejä tämän tyyppiselle veneelle ja erilaisiin tilanteisiin (aisoihin, kylkikiinnitykseen tuloon, paalujen väliin, poijukiinnitykseen pakittamalla jne). Miten tämän tyyppisen liukuvan veneen saa käännettyä pienimmässä mahdollisessa tilassa? Missä olisi järkevintä treenata...on sanottu, että ulapalla käyttää jotain merimerkkiä "laiturina" kun peruuttelee...onko noiden vierellä vapaata vettä, eikä esim. köysiä tai kettinkejä joihin potkuri sotkeentuu.
Mielellään asiallisia vastauksia toivoisin. Saa pilkatakin, kunhan se ei aja keskustelua väärille raiteille ja saisin sitten vastauksiakin & neuvoja.
Moottoriveneen ohjaamisesta
28
2660
Vastaukset
- että...
kokeilemaaasi venettä vaivasi tehonpuute. Kun tehoa on tarpeeksi, liikkuu venekkin haluamaaisi suuntaan.
Aloittelijan kannattaisi ostaa kaksimoottorinen vene. Pienellä harjoittelulla saa veneen vaikka pyörimään
paikallaan, koska potkureita voi pyörittää vastakkaisiin suuntiin ja meno on muutenkin tarkempaa kuin
raiteilla.
Satamasta kannattaa lähteä tosiaan heti matkanopeudella, ettei vene luikertele.
Kirjoitan tätä jahtini salongista, luonnollisesti. - 18
Ei ole noista sisäperä koneista niin kokemusta, joten en koita liikaa neuvoa. Harjoittelemalla toki oppii, mutta osa tekee ainakin sen virhee, että kaasu on aina päällä. Monesti riitää että annat kaasua sykäyksittäin, jolloin nopeus pysyy pienempänä.
- juuuuuuu
" Esim. jo laituripaikasta lähtiessä omien aisojen välistä kun lähti liikenteeseen ja aisan päätyttyä käänsi menosuuntaan, niin perä heitti aina sillä tavalla, että välillä jopa pelotti, ettei se osu vastapäätä olevissa aisoissa seisoviin veneisiin"
Eli sulla on vene perä laiturissa, kun lähdet, aja vene alkuun kolmen metrin päähän laiturista käännä ohjaustaoikealle, pakkia pari sekunttia ja sen jälkeen käännät heti vasemmalle ja sysäys kaasusta eteenpäin sitten keula onkin jo lähes menosuuntaan ja muuta kun menoks - JRxxx
Käytä hyväksesi sitä jo havaitsemaasi asiaa eli perä menee vetolaitteen ansiosta juuri sinne, mihin haluat. Keula tulee kyllä perässä, muutaman metrin viiveellä :) Ahtaassa tilassa joudut usein vekslaamaan ees-taas. Tehokkain kääntötapa on silloin vuorotella "oikein kääntämistä eteenpäin" ja "väärin kääntämistä taakse". Jälkimmäinen tarkoittaa, että jos haluat kääntyä oikealle, niin pakilla tietysti pitää ruorin olla vasemmalla. Mieti, mihin päin vetolaiteen potkuri yrittää perää viedä, niin selkiää.
Jos käsitin oikein tuon kuvauksesi lähtötilanteesta, niin olet aisojen välissä perä laituriin? Aja ulos suoraan niin, että perän taakse jää metri pari vapaata. Sitten veto pois, ruori kokonaan "väärään suuntaan" eli päinvastaiseen kuin haluat saada veneen kääntymään, vähän kaasua taakse => perä lähtee sinnepäin mihin ruori on käännettynä eli kokonaisuutena vene kääntyy haluamaasi suuntaan.
Jos ongelmia tulee, niin ne johtuvat tyypillisesti tuulesta, joka painaa veneen keulaa väärään suuntaan. Se vaikeuttaa usein kiinnittymistä ja ainoa tapa sitä vastaan on ennakoida eli ajaa tahallaan vähän ohi sille puolelle, josta tuulee. Vaan ei mielellään naapurin kyljestä sisään...
Kylkikiinnitys menee yleensä niin, että ajat n. 45 asteen kulmassa kohti sitä kohtaa, johon keulan pitäisi laiturissa asettua ja metri pari ennen laituria vapaalle, ruori täysille laituriin päin ja pakkia. Sellainen terävä potkaisu riittää. Vene kääntyy nätisti laiturin viereen. Mutta harjoittele sitä tyhjässä laiturissa ennen kuin ensi kerran yritä kahden muun veneen väliin :) Poislähtiessä paras tapa (jos ei ole keulapotkuria) on panna kaveri fendarin kanssa keulalle ja vetää perä ulos. Tosin, jos on vähän tuulta laiturin puolelta, niin tulee se ilman fendariakin ulos kolhimatta.
Paras mieleentuleva harjoittelupaikka on, kun etsit jostain ns. turvavesiviitan (punavalkoinen). Sen joka puolella on varmasti vapaata vettä. Kiinnityskettinkihän roikkuu alaspäin. tuolla yksi sanoikin niin riittävästi kaasua. Monesti aloittelia, kuten minäkin alussa, käyttää kaasua llian varovaisesti jolloin jos väkänkin tuulee niin ei mene sinne mihin haluaa. Siis "rohkeita lyhyitä pyrähdyksiä" kaasulla ja hieman ratin pyöritystä niin taipuu nätistä. Varsinkin akselivetoisessa, josta ei nyt ole kyse, mutta saatat joutua joskus sellistakin ajamaan, ainoa tapa saada kääntymään on lyhyt riuska kaasun käyttö.
- autolla helpompi
tuota neuvoa " monet tekee sen virheen että kaasu on aina päällä. Monesti riitää että annat kaasua sykäyksittäin" Tämä on hiljaisessa vauhdissa se pointi, ven ohjaa ain paremmin silloin kuin on mahdollisimman iso ero "kaasu"vauhdilla ja venee todellisella nopeudella". Viel jyrkemiin vene kääntyy jos esim veneen edelleen peruttaessa(vaihde vapaalla) käännät valmiiksi perää/peräsintä ja annat hiukan hanaa(vaihde päälle). Tuo akseli jonka ympri vene käänty on ns "pivot point", tämä ei ole kiinteä piste vaan riippuu kulkusuunnast, vauhdista ym. Tätä pistettä hyödyntämällä vene kääntyy näppärästi.
Toki matalassa kelluva sisäperävene isolla tuulipinnalla ja tuulella, ei ole niitä helpompia tollpien välillä ajaa.
- dsgsji9
Minulla on vene( 200hp d) perä laiturissa.Käytän tehoina vain tyhjäkäyntiä, työntövoima on tällöinkin niin suuri että aikuinen mies ei pysty pitämään venettä irti laiturista vasten potkurin työntöä ja tästä johtuen veneen minimi nopeus on n4.5 solmua. Venessä on syvä V ja veneen kiemurtelu loppuu n 7 solmun nopeudessa. Perämoottori ja puoliperämoottori venettä ei pysty satamassa, ahtaassa paikassa kääntämään kovaan vastatuuleen, tällöin paras ja helpoin ratkaisu on peruuttaa vastatuuleen. Sitten taas kovassa sivutuulessa en pääse peruuttamalla laituriin aisojen väliin, tällöin ajan huomattavasti suuremmalla nopeudella keula edellä ja teen reippaan jarrutuksen. Tämän tyyppiset veneet kääntyvät 'keulan ympäri', eli kelluvan esineen tiukka väistö on S 'n muotoinen.
- 19
Ei potkuri työnnä venettä tyhjäkäynnillä mihinkään. Sehän on silloin määritelmällisesti pysähdyksissä. "Tyhjäkäynti" tarkoittaa samaa kuin "vaihde vapaalla".
DP-vetolaitteella miniminopeus veto päällä on tosiaan (vähän veneestä riippuen) 3-4 solmua. Eikä ole hyvä kovin pitkiä matkoja sellaisella ajaa, se kuluttaa kytkinkartiota turhan paljon. - ?????????
19 kirjoitti:
Ei potkuri työnnä venettä tyhjäkäynnillä mihinkään. Sehän on silloin määritelmällisesti pysähdyksissä. "Tyhjäkäynti" tarkoittaa samaa kuin "vaihde vapaalla".
DP-vetolaitteella miniminopeus veto päällä on tosiaan (vähän veneestä riippuen) 3-4 solmua. Eikä ole hyvä kovin pitkiä matkoja sellaisella ajaa, se kuluttaa kytkinkartiota turhan paljon.pieni nopeus kuluttaa kytkintä? Ehkä tyhmä kysmys, mutta ei oikein vaikuta loogiselta. Voisitko täsmentää?
- 19
????????? kirjoitti:
pieni nopeus kuluttaa kytkintä? Ehkä tyhmä kysmys, mutta ei oikein vaikuta loogiselta. Voisitko täsmentää?
vetolaitteen rakenteesta. Aivan siinä "rajoilla" ei kytkin ole ihan kunnolla "kiinni". Samanlainen juttu kuin auton kytkimen luistatus.
Varsinainen syy ei siis ole pieni nopeus sinänsä. 19 kirjoitti:
vetolaitteen rakenteesta. Aivan siinä "rajoilla" ei kytkin ole ihan kunnolla "kiinni". Samanlainen juttu kuin auton kytkimen luistatus.
Varsinainen syy ei siis ole pieni nopeus sinänsä.Kyllä ne kartiot ovat koko ajan joko täysin kiinni, tai täysin auki, vaihteensiirtomekanismi ei edes mahdollista niiden luistattamista.
Muutenkin tässä ketjussa kirjoittavista 60 % näyttää olevan akselivetoisilla veneileviä. Sisperävetolaite ei nimittäin ohjaa pätkääkään jos vaihde on vapaalla, eli se ei toimi peräsimenä. Tuuli vaikuttaa sisäperäveneeseen eri tavalla kuin akselivetoiseen, eli vene pyrkii aina ajelehtimaan perä viistosti tuulta päin, johtuen perässä sijaitsevasta raskaasta moottorista.- 21
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kyllä ne kartiot ovat koko ajan joko täysin kiinni, tai täysin auki, vaihteensiirtomekanismi ei edes mahdollista niiden luistattamista.
Muutenkin tässä ketjussa kirjoittavista 60 % näyttää olevan akselivetoisilla veneileviä. Sisperävetolaite ei nimittäin ohjaa pätkääkään jos vaihde on vapaalla, eli se ei toimi peräsimenä. Tuuli vaikuttaa sisäperäveneeseen eri tavalla kuin akselivetoiseen, eli vene pyrkii aina ajelehtimaan perä viistosti tuulta päin, johtuen perässä sijaitsevasta raskaasta moottorista.kysymään Volvon huollosta, miten kartio käyttäytyy. Se kehoitus välttää ajamista aivan tyhjäkäyntikierrosten tuntumassa on jopa joissain Volvon manuaaleissa.
- että näin,
Venemestarilehden numeroissa 1-9/09 oli Kipparikoulu, jossa käytiin läpi myös perävetolaitteella olevan veneen käsittelyä eri tilanteissa. Monesti kuva kertoo enemmän, kuin 1000 sanaa.
Nyrkkisääntönä on ennakoida kuinka esim. tuuli painaa venettä ja käyttää tuulta hyväkseen. Kun 'tilanne on päällä' se ylleensä vain pahenee, eli jos homma rupeaa menemään pieleen, niin kannattaa ottaa kokonaan uusiksi hieman kauempaa.- semikauhullaenaa
Mistäs löytäis helpoiten noi Kipparilehdet. Lähikirjasto on aika toivoton...
- että näin,
semikauhullaenaa kirjoitti:
Mistäs löytäis helpoiten noi Kipparilehdet. Lähikirjasto on aika toivoton...
Hmmm, nyt pistit pahan - kokeile vaikka
http://venemestari.fi/hakutulos.html?ref_osio_id=&word=kipparikoulu&x=0&y=0
- hujakkaa
Hirvittää lukea tätä juttua. Vaikein mahdollinen vene heti harjoitteluveneeksi. Veneilyn perusteet olisi pitänyt opetella pienemmällä ja helpommalla veneellä. Kun ohjailu olisi hanskassa niin sitten syväpohjaisen sisäperämoottoriveneen kimppuun. Jokainen tekee tietysti tavallaan mutta latvasta puuhun kiipeäminen on aika hankalaa. Harva ostaa ensiautokseenkaan jotain Porchea tai vastaavaa vaikeasti ajettavaa autoa.
Toivottavasti kuitenkin opit ohjailuniksit ja manoveeraukset.- enemmankauhullataas
Voipi olla joo. Tosin kyllä tolla jokseenkin pärjäsin loppukesän, enkä tuhoja saanut aikaiseksi. Nyt haluaisin vaan päästä sellaiseen stressittömään veneilyyn, että saisi jotain iloakin harrastuksesta. Ettei veneillessä kauhu kasvaisi loppua kohden, kun rantautuminen lähestyy ja ettei mukavasta päivästä jäisi lopulta paha maku suuhun.
- vesillä avuksi
enemmankauhullataas kirjoitti:
Voipi olla joo. Tosin kyllä tolla jokseenkin pärjäsin loppukesän, enkä tuhoja saanut aikaiseksi. Nyt haluaisin vaan päästä sellaiseen stressittömään veneilyyn, että saisi jotain iloakin harrastuksesta. Ettei veneillessä kauhu kasvaisi loppua kohden, kun rantautuminen lähestyy ja ettei mukavasta päivästä jäisi lopulta paha maku suuhun.
henkilö joka osaa käsitellä samanlaista venettä. Opit luultavasti eniten.
- kylläsesiitä
enemmankauhullataas kirjoitti:
Voipi olla joo. Tosin kyllä tolla jokseenkin pärjäsin loppukesän, enkä tuhoja saanut aikaiseksi. Nyt haluaisin vaan päästä sellaiseen stressittömään veneilyyn, että saisi jotain iloakin harrastuksesta. Ettei veneillessä kauhu kasvaisi loppua kohden, kun rantautuminen lähestyy ja ettei mukavasta päivästä jäisi lopulta paha maku suuhun.
On se vaan niin ettei muu auta kuin harjoitus. Sitten vasta tuo touhu on nautittavaa kun on tunne siitä että vene on hanskassa. Ei oo tosiaan kivaa sohlata naama valkosena vahinkoja peläten. Jos sattuu rantautumaan väljempiin laitureihin niin kannattaa vaan rohkeasti kokeilla erilaisia manööverejä eikä jäädä helpoimmalla mahdollisella tavalla parkkiin. Muistan itsekin ensimmäisen kesän (ja ehkä vielä toisenkin), vaimo taisi nauttia enemmän kyydistä kun itse salaa stressasin että mitäs helvettiä tässä käy.
- Not-real
kylläsesiitä kirjoitti:
On se vaan niin ettei muu auta kuin harjoitus. Sitten vasta tuo touhu on nautittavaa kun on tunne siitä että vene on hanskassa. Ei oo tosiaan kivaa sohlata naama valkosena vahinkoja peläten. Jos sattuu rantautumaan väljempiin laitureihin niin kannattaa vaan rohkeasti kokeilla erilaisia manööverejä eikä jäädä helpoimmalla mahdollisella tavalla parkkiin. Muistan itsekin ensimmäisen kesän (ja ehkä vielä toisenkin), vaimo taisi nauttia enemmän kyydistä kun itse salaa stressasin että mitäs helvettiä tässä käy.
Ohjeita tulee monen kirjavaa, koita kaivaa niistä itsellesi sopivat.
Muista kuitenkin sitten käytännössä, ettei uusiksi ottaminen ole häpeä.
Toisinaan näkee tilanteita jossa varsinkin laituriin tuleminen on mennyt
"piloille" jo alkuvaiheessa ja kuski vain sitkeästi yrittää saada venettä haluamaansa paikkaan.
Siten usein vain saa itsensä ( veneensä) aina vain hankalammin sijoittumaan....
Jos esim. ikävä tuulenpuuska pilaa lähestymisen, peräänny ajoissa ja ota uudestaan riittävän kaukaa.
Vene tarvitsee yllättävän paljon matkapituutta päästäkseen takaisin halutulle ajolinjalle.
Harjoittele "uudet" kuviot ensin tyynellä, jotta totut veneen käyttäytymiseen sillä menetelmällä.
Osa veneilyn mielekkyydestä on mielestäni juuri se, ettei se ole liian helppoa,
muuttuvia tekijöitä on mukana joskus liiankin kanssa. - catsx
enemmankauhullataas kirjoitti:
Voipi olla joo. Tosin kyllä tolla jokseenkin pärjäsin loppukesän, enkä tuhoja saanut aikaiseksi. Nyt haluaisin vaan päästä sellaiseen stressittömään veneilyyn, että saisi jotain iloakin harrastuksesta. Ettei veneillessä kauhu kasvaisi loppua kohden, kun rantautuminen lähestyy ja ettei mukavasta päivästä jäisi lopulta paha maku suuhun.
Hanki tai lainaa ensin radio-ohjattava vene, mikä vastaa oikeaa venettäsi ja harjoittele sillä. Potkurin veto ja muutenkin veneen käyttäytyminen valkenee sinulle yllättävän tehokkaasti. Erehtymisen kustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin oikealla veneellä.
(Ihan vaan tiedoksi kauppalaivoille koulutettavat perämiehetkin käyttävät RC-veneitä/laivamalleja koulutuksensa jossain vaiheessa, tai ainakin ennen käyttivät.) - 16
samaa mieltä tuosta vaikeudesta. Ensimmäinen oma veneeni oli juuri tuonkaltainen. Tilanteeni oli tietysti sen verran erilainen, etten ollut täysin ummikko, jonkin verran veneenajokokemusta oli nuoruudesta olemassa, mutta ei tuontyyppisellä.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo on helpompi käsitellä kuin uppoumavene tai akselivetoinen. Sillä on yksi iso ongelma eli herkkyys tuulelle hiljaisessa vauhdissa, toisin sanoen satamassa se on aivan leija, jos on vähää enemmän tuulta. Mutta muutoin se on silti selkämpi komentaa kuin muunlaiset (kun puhutaan yksimoottorisista ilman keulapotkuria eli moottoriveneiden valtaenemmistöstä).
Ja tuo "aloita pienellä" on sikäli kelvoton neuvo, että ensinnäkin pienempi vene käyttäytyy eri tavalla (olen itse huomannut, ettei kevyt pulpettivene tottele samoja konsteja kuin omani), toiseksi (ja tämä on paljon tärkeämpi juttu) ei aikuisena ja kenties perheellisenä veneilemään rupeavalla ole mitään mielenkiintoa johonkin pikkupaattiin. Vertaus ei ole "pikkufiiu vai Porsche" vaan "pikkufiiu vai matkailuauto". - kyllasetastaprkl
16 kirjoitti:
samaa mieltä tuosta vaikeudesta. Ensimmäinen oma veneeni oli juuri tuonkaltainen. Tilanteeni oli tietysti sen verran erilainen, etten ollut täysin ummikko, jonkin verran veneenajokokemusta oli nuoruudesta olemassa, mutta ei tuontyyppisellä.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo on helpompi käsitellä kuin uppoumavene tai akselivetoinen. Sillä on yksi iso ongelma eli herkkyys tuulelle hiljaisessa vauhdissa, toisin sanoen satamassa se on aivan leija, jos on vähää enemmän tuulta. Mutta muutoin se on silti selkämpi komentaa kuin muunlaiset (kun puhutaan yksimoottorisista ilman keulapotkuria eli moottoriveneiden valtaenemmistöstä).
Ja tuo "aloita pienellä" on sikäli kelvoton neuvo, että ensinnäkin pienempi vene käyttäytyy eri tavalla (olen itse huomannut, ettei kevyt pulpettivene tottele samoja konsteja kuin omani), toiseksi (ja tämä on paljon tärkeämpi juttu) ei aikuisena ja kenties perheellisenä veneilemään rupeavalla ole mitään mielenkiintoa johonkin pikkupaattiin. Vertaus ei ole "pikkufiiu vai Porsche" vaan "pikkufiiu vai matkailuauto".Näinhän se on. Kyllä mekin koeajettiin sellaista 6-metristä paattia, mutta se tuntui turhan levottomalta pienessäkin aallokossa perhettä ajatellen, eikä siinä keulakajuutassa oltaisi mahduttu yöpymään. Nykyisellä veneellä merellä on varsin miellyttävää, mutta satama aiheuttaa harmaita hiuksia.
Veneilykoulutus on muuten Suomessa aika hataralla pohjalla. Teoriaa tarjoaa monet tahot, mutta sitä tärkeintä eli käytännön veneilyä, ei kukaan. Kyllä minäkin kävin veneenkuljettajakurssin, mutta sen käytännön veneilyn osuus oli kiertää pieni lenkki ja satamaan tullessa opettaja halusi ruorin taakse. - välttämättä
16 kirjoitti:
samaa mieltä tuosta vaikeudesta. Ensimmäinen oma veneeni oli juuri tuonkaltainen. Tilanteeni oli tietysti sen verran erilainen, etten ollut täysin ummikko, jonkin verran veneenajokokemusta oli nuoruudesta olemassa, mutta ei tuontyyppisellä.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että tuo on helpompi käsitellä kuin uppoumavene tai akselivetoinen. Sillä on yksi iso ongelma eli herkkyys tuulelle hiljaisessa vauhdissa, toisin sanoen satamassa se on aivan leija, jos on vähää enemmän tuulta. Mutta muutoin se on silti selkämpi komentaa kuin muunlaiset (kun puhutaan yksimoottorisista ilman keulapotkuria eli moottoriveneiden valtaenemmistöstä).
Ja tuo "aloita pienellä" on sikäli kelvoton neuvo, että ensinnäkin pienempi vene käyttäytyy eri tavalla (olen itse huomannut, ettei kevyt pulpettivene tottele samoja konsteja kuin omani), toiseksi (ja tämä on paljon tärkeämpi juttu) ei aikuisena ja kenties perheellisenä veneilemään rupeavalla ole mitään mielenkiintoa johonkin pikkupaattiin. Vertaus ei ole "pikkufiiu vai Porsche" vaan "pikkufiiu vai matkailuauto".Ehkä helpoin vene mitä olen ajanut on mallia pikku hinaaja K-vene jos joku tuntee. Kyllä tollanen perävetolaite kevyt keula jossa ei pitoa on hemmetin veikea ajettava. Sitten viellä ylisuuri kone eli heti kun laittaa vaihteen päälle on vauhtia 5 solmua. Koita sellaisella sitten ajella stressittömästi. Ei meinaan ole helppoa vaikka kokemustakin vähän löytyy.
Alkuperäiselle kysyjälle. Katso aina mistä tuulee, arvioi sen vaikutus. Lähestyminen pitää mennä oikein. Eli jos edes näyttää siltä että menee vinoon tms. ei kun heti uudestaan. Ei ole mikään häpeä lähestyä laituria pari kertaa. Naapurin veneen kolhiminen on vähän nolompi juttu. Kerro aina muille mitä meinaat tehdä, näin on muillekkin stressittömämpää. Esim: katotko ton kulman voi olla että joudut vähän tuuppaamaan tosta. Ei tarvii muitten poukkoilla ympäri kantta. Hoida ankkuri mä otan keulan jne...
Tzemppiä uuteen harrastukseen ja jos haluat helpon veneen osta purkkari ;) - mutta tuleva taas
välttämättä kirjoitti:
Ehkä helpoin vene mitä olen ajanut on mallia pikku hinaaja K-vene jos joku tuntee. Kyllä tollanen perävetolaite kevyt keula jossa ei pitoa on hemmetin veikea ajettava. Sitten viellä ylisuuri kone eli heti kun laittaa vaihteen päälle on vauhtia 5 solmua. Koita sellaisella sitten ajella stressittömästi. Ei meinaan ole helppoa vaikka kokemustakin vähän löytyy.
Alkuperäiselle kysyjälle. Katso aina mistä tuulee, arvioi sen vaikutus. Lähestyminen pitää mennä oikein. Eli jos edes näyttää siltä että menee vinoon tms. ei kun heti uudestaan. Ei ole mikään häpeä lähestyä laituria pari kertaa. Naapurin veneen kolhiminen on vähän nolompi juttu. Kerro aina muille mitä meinaat tehdä, näin on muillekkin stressittömämpää. Esim: katotko ton kulman voi olla että joudut vähän tuuppaamaan tosta. Ei tarvii muitten poukkoilla ympäri kantta. Hoida ankkuri mä otan keulan jne...
Tzemppiä uuteen harrastukseen ja jos haluat helpon veneen osta purkkari ;)Jos käännän rattia kuvan mukaisesti suuntaan A niin käännänkö vaihdekampea suuntaan D vai T ja jos matkavauhti pitää olla rajapinnassa K niin milloin kivi P on keulatukissa Å
- aristovenes
mutta tuleva taas kirjoitti:
Jos käännän rattia kuvan mukaisesti suuntaan A niin käännänkö vaihdekampea suuntaan D vai T ja jos matkavauhti pitää olla rajapinnassa K niin milloin kivi P on keulatukissa Å
Niin ja jos henkilö A:n nenä on henkilö B:n pyllyssä, niin voidaan sanoa että sekä henkilö A:lla että henkilö B:llä on nenä pyllyssä.
- 466
aristovenes kirjoitti:
Niin ja jos henkilö A:n nenä on henkilö B:n pyllyssä, niin voidaan sanoa että sekä henkilö A:lla että henkilö B:llä on nenä pyllyssä.
Suhteellisesti kuitenkin B:llä parempi olo ...
- j909172
kyllasetastaprkl kirjoitti:
Näinhän se on. Kyllä mekin koeajettiin sellaista 6-metristä paattia, mutta se tuntui turhan levottomalta pienessäkin aallokossa perhettä ajatellen, eikä siinä keulakajuutassa oltaisi mahduttu yöpymään. Nykyisellä veneellä merellä on varsin miellyttävää, mutta satama aiheuttaa harmaita hiuksia.
Veneilykoulutus on muuten Suomessa aika hataralla pohjalla. Teoriaa tarjoaa monet tahot, mutta sitä tärkeintä eli käytännön veneilyä, ei kukaan. Kyllä minäkin kävin veneenkuljettajakurssin, mutta sen käytännön veneilyn osuus oli kiertää pieni lenkki ja satamaan tullessa opettaja halusi ruorin taakse.Onnistumisen kokemukset ovat parhaimpia stressin poistajia. Venettään ja sen ominaisuuksia oppii vain kokeilemalla eri tilanteissa ja olosuhteissa hyödyntämään ja hallitsemaan.
Kevätpuoli on siihen hyvää aikaa -- laske vene vesille heti kun jäät lähtevät, niin saat kuukauden verran rauhallista harjoitteluaikaa ennen kuin satamat täyttyvät. Kokeile kiinnityksiä uudestaan ja uudestaan ja iloitse joka kerran, kun menee hyvin. Opettele pari kiinnitystä niin hyvin, että ne sujuvat rutiinilla -- on helpompi mennä vieraaseen laituriinkin, jos jo etukäteen tietää, miten sen aikoo tehdä-. Ongelmat viriävät, kun alkaa improvisoimaan ilman manooverisuunniltemaa. Harvoin tilanteet ovat niin äkillisiä, että päättämäänsä ratkaisua ei voi laiturin pielessä toteuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa442043En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91281
- 121078
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 81952