Ihan tavallinen markkinointi

kaarne

Minäkään noista dazun käsitteistä oikein saa selvää, mutta sen verran ymmärsin kuitenkin että markkinoinnissa on hänen mielestään jotain vialla.

Markkinointihan on erilaisia myynnin edistämisen toimenpiteitä, suppeasti tai laajemmin ymmärrettynä. Miksi sen täytyy olla sellaista kuin se on?
Markkinoinnillahan ei ole mitään erityistä moraalia, muuta kuin se, että meidän tuotetta viime kädessä myydään enemmän - ja mieluusti enemmän kuin noiden muiden tuotetta. Ja kuluttaja yritetään saada
a) ostamaan enemmän
b) ostamaan enemmän meidän tuotetta

Kun markkinat kuitenkin ovat täynnään jokseenkin identtisiä tuotteita, joissa ei ole muuta eroa kuin valmistajan brändi, niin eikö se ole aivan luonnollista, että informatiivinen mainonta on epäkuranttia? Mistä informoida? Siitäkö, että tuotteemme on ihan samanlainen, kuin kilpailijan tuotekin, ellei vähän huonompi?
Vai siitä, mitä tuotteessa ei todellisuudessa edes ole: kuvitelma elämäntyylistä tai ehkä elämänhallinnasta, jonka voi ostaa omakseen ostamalla tuotteen, brändin?

Mainonta ärsyttää kaikkia, koska se on epäkiinnostavaa aina silloin kun ei itse ole kohderyhmää ja ostopäätöstilanteessa. Maailma on täynnä turhia, tajuntaan tunkevia mainoksia - informaatiosaastetta.
Mutta annas olla, heti kun olet ostamassa jotain, mainokset muuttuvat kiinnostaviksi. Eikä juuri sitä oikeaa mainosta ja informaatiota tahdo löytyä mistään... sitä narsistista ja projektiivista... jossa kuitenkin on alalaidassa tuotteen nimi, hinta ja lähimmän myyntipisteen osoite.

Olisi kyllä kiva, jos joku osaisi ratkaista, miten kaikki ihmiset saisivat vain niitä mainoksia, jotkja juuri heitä kiinnostavat, eivätkä niitä turhia. Se kiinnostaa kyllä mainostajia ja mainostoimistojakin. Jokainen kiinnostumattomiin silmiin osunut mainoskontakti on hukkaan heitettyä rahaa. Jos dazu tai joku muu keksii, kuinka mainonta kohdennetaan vain valmiiksi kiinnostuneille tahoille, säästetään sekä epäkohderyhmän hermoja, että mainostajan rahaa. Ja mainonnan laatukin ehkä paranee, kun ei tarvitse väkisin vakuutella asioita epäkohderyhmille.

10

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onhan suuri osa mainonnassta kohdennettu tietylle, potentiaaliselle ostajaryhmälle. Esimerkiksi tietyn alan lehdet, kuten vaikkapa ammattijulkaisut. Mainostajathan kuitenkin pyrkivät minimoimaan kulut ja maksimoimaan hyödyt.

      • tietysti kohdentaa, mutta kohdentaminen onnistuu suhteellisen huonosti. Eihän me muuten hukuttaisi päivittäin omalta kannaltamme turhien mainosten tulvaan.

        Rakastan Mozillaani. Ad-blockin ansiosta kohdennettu mainossaaste silmissäni on vähentynyt murto-osaan entisestä :-)


      • kaarne kirjoitti:

        tietysti kohdentaa, mutta kohdentaminen onnistuu suhteellisen huonosti. Eihän me muuten hukuttaisi päivittäin omalta kannaltamme turhien mainosten tulvaan.

        Rakastan Mozillaani. Ad-blockin ansiosta kohdennettu mainossaaste silmissäni on vähentynyt murto-osaan entisestä :-)

        Eipä minua mainokset suuremmin rassaa. Pakkoko niihin on huomiotaan kohdentaa.


      • wfax
        kaarne kirjoitti:

        tietysti kohdentaa, mutta kohdentaminen onnistuu suhteellisen huonosti. Eihän me muuten hukuttaisi päivittäin omalta kannaltamme turhien mainosten tulvaan.

        Rakastan Mozillaani. Ad-blockin ansiosta kohdennettu mainossaaste silmissäni on vähentynyt murto-osaan entisestä :-)

        vain pieni markkinoinnin osa-alue.


      • kaarne
        wfax kirjoitti:

        vain pieni markkinoinnin osa-alue.

        En jaksanut kuitenkaan alkaa käsitemäärittelyyn, kun dazukin puhui markkinoinnista ja ymmärsin hänen kuitenkin ajattelevan lähinnä mainontaa. Mainonta on se näkyvin ja helposti käsiteltävin osa-alue, jonka läpi asiasta voi puhua konkreettisesti.


    • Olen huomannut viime viikkoina urheiluvälineiden oikeanlaisen markkinoinnin tehokkuuden; tieto saavuttaa ne, jotka tietoa tarvitsevat, eli oikeille tahoille annetaan tieto siitä, että sitä ja sitä tuotetta on tällä hetkellä saatavilla siihen ja siihen hintaan.
      Urheiluvälineissä harrastajat tekevät päätöksen tuotevalinnastaan kokemuksensa perusteella,e ikä tähän voi esim. tuotekuvalla vaikuttaa kovinkaan paljon. Ostaja, kun on kiinnostunut vain löytämään parhaan mahdollisen tuotteen ja hän on kiinnostunut kaikista tuotteista yhtälailla, ostajalle et siis voi kehua tuotteen ominaisuuksia, tai imagoa, koska ostaja tietää, että sellaisista ei ole hänelle mitään hyötyä.

      Kohderyhmämarkkinoinnissa markkinoija arvioi kohderyhmiä projektiivisesti ja stereotypisesti omien käsitystensä pohjalta, unohtaen täysin oman subjektinsa olemassaolon ja vaikutuksen käsityksiin kohderyhmistä. Tämä oman subjektiivisuuden unohtaminen perustuu juuri projektiolle, missä markkinoja ajattlee vastuuttomasti itseään Jumalana; "aivan sama, millaisena näen minkäkin kohderyhmän, koska pystyn muokkaamaan niistä haluamani kaltaisia".
      Kohderyhmämarkkinointi onkin sitten projektiivinen identifikaatio, missä kohderyhmää kohtaan hyökätään tunteensiirrolla, jolla pyritään istuttamaan kohderyhmään projektiiviset käsitykset omasta kohderyhmästään ja itsestään ja sitäkautta omista tarpeistaan.

      Jos markkinoija kuvittelee tietävänsä, mitä ostaja haluaa ja tarvitsee, hän toimii, kuten narsisti. Narsistin vuorovaikutus toisiin ihmisiin perustuu stereotypisten käsitysten luomiseen itsestään, muista ja sosiaalisesta ympäristöstä. Narsisti luulee tietävänsä, mitä muut haluavat ja luulee selviävänsä tämän tiedon ansiosta paremmin, kuin muut. Narsisti myös syöttää nämä omat uskomuksensa sosiaalisen ympäristöönsä, muokaten siitä itsensäkaltaisen.
      Brändimarkkinointi on jokaisen narsistin elämän keskeinen peruspilari, missä pyritään luomaan sosiaaliselle ympäristölle tietynlainen positiivinen käsitys markkinoijasta itsestään. Jokainen narsisti pyrkii ja onnistuu luomaan itselleen tietynlaisen positiivisen imagon, mitä juuri nämä psykopaattigurut kutsuvat tervemielisyyden naamioksi.

      • markkinoijalla esim. mainostoimistoa, joka toimeksiannosta suunnittelee mainontaa yrityksen tarpeisiin, vai sitä yritystä, joka tahtoo tuotteitaan mainostaa, siis mainostajaa?


      • kaarne kirjoitti:

        markkinoijalla esim. mainostoimistoa, joka toimeksiannosta suunnittelee mainontaa yrityksen tarpeisiin, vai sitä yritystä, joka tahtoo tuotteitaan mainostaa, siis mainostajaa?

        yleensäkin. Siis markkinointi tieteenä, jos nykyään voidaan jo puhua markkinointitieteestä, perustuu narsistisen henkilön sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoihin. Markkinointiin on siis omaksuttu narsistisen ihmisen toimintatavat. Nykyään markkinointigurut ajattelevat täysin, kuten psykopaatti, tai narsisti ajattelee, koska markkinoinnin taito edellyttää narsistisen vuorovaikutuksen täydellistä hallitsemista.

        En väitä, että jokainen mainosalan henkilö ja markkinointi-ihminen olisi narsisti, mutta väitän, että nykypäivänä heidät neuvotaan toimimaan, kuten narsisti ja heiltä edellytetään narsistisen vuorovaikutuskäsityksen hallintaa ja epäilemättä oikeasta narsistisuudesta on valtava etu tällaisella alalla, koska narsistihan toimii luonnostaan markkinoinnin ihanteiden mukaisesti.


      • dazu kirjoitti:

        yleensäkin. Siis markkinointi tieteenä, jos nykyään voidaan jo puhua markkinointitieteestä, perustuu narsistisen henkilön sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoihin. Markkinointiin on siis omaksuttu narsistisen ihmisen toimintatavat. Nykyään markkinointigurut ajattelevat täysin, kuten psykopaatti, tai narsisti ajattelee, koska markkinoinnin taito edellyttää narsistisen vuorovaikutuksen täydellistä hallitsemista.

        En väitä, että jokainen mainosalan henkilö ja markkinointi-ihminen olisi narsisti, mutta väitän, että nykypäivänä heidät neuvotaan toimimaan, kuten narsisti ja heiltä edellytetään narsistisen vuorovaikutuskäsityksen hallintaa ja epäilemättä oikeasta narsistisuudesta on valtava etu tällaisella alalla, koska narsistihan toimii luonnostaan markkinoinnin ihanteiden mukaisesti.

        varmaan epäselvästi, että jos markkinoilla olevat tuotteet olisivat olennaisia, tärkeitä, niin niitä ei tarvitsisi tuputtaa ihmisille.
        Ei se ole markkinoinnin vika, että tuotteissa ei ole mitään erityistä, mihin voisi perustaa informatiivisen mainonnan.
        Jonkun pitäisi alkaa tuottaa asioita, joilla on niin tärkeä merkitys että ihmiset kilpailisivat niistä. Nyt asia on toisinpäin ja siinä se markkinointia vääristävä ilmiö on, turhissa tai liiallisissa tuotteissa.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1618
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1384
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1133
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    5. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      54
      995
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      912
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      903
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      764
    Aihe