Elikkä tällainen tilanne:
Oppilas sanoo opettajalle, kyyti odottaa pihalla ja meidän kuuluisi päästä jo.
Opettaja: ette pääse viellä, vasta 5 vaille.
Oppilas laittaa mp3 soittimen korvalle ja opettaja nipottaa tästä. (luokassa hiljaista ja oppilas ei halunnut istua tyhjänpanttina vaan kuluttaa aikaa kuuntelemalla musiikkia hiljaisella volumella)
Noniin kello on 5 vaille , pääsette kotiin , mutta sinä oppilas siellä jäät tänne!
Oppilas: en tehnyt mitään väärää enkä häirinnyt muita millään tavoin.
*Oppilas koittaa lähteä luokasta pois, opettaja kiilailee oppilaan eteen(estää), oppilas käyttää ovelana luokan takaovea ja lähtee pois*
Nyt opettaja huutaa toiselle opettajalle (miespuoliselle)
: ota kiinni,auta tai jotain.
Toinen opettaja rykäisee oppilasta hartioista kiinni ja raahaa takaisin luokkaan.
---
Kysymys kuuluu onko tämä sallittua?
opettajat turvautuu koulun sääntöihin mp3:sta ei saa kuunella tunnilla jne.
Opettaja tarttuu oppilaaseen.
24
2849
Vastaukset
- diktaattori.
Oppilaalla on huonot käytöstavat, hänen tulee totella sääntöjä (ei leikitä leluilla kuten MP3-soittimella). Taitaa olla hyvin nuorista lapsista kysymys, kun ovat noin huonokäytöksisiä.
- kiusaantunut
Mihin tämä maailma on mennyt!
Näetkö sinä jotain väärää siinä, että oppilas kuuntelee mp3 soitinta odottelu tilanteessa?
Jos näet niin, mieti vähän?
En kuitenkaan hakenut ihan tuollaista vastausta. - diktaattori.
kiusaantunut kirjoitti:
Näetkö sinä jotain väärää siinä, että oppilas kuuntelee mp3 soitinta odottelu tilanteessa?
En kuitenkaan hakenut ihan tuollaista vastausta.Maailma näyttää menneen lepsuiluun.
Luokassa opiskellaan, vapaa-ajalla leikitään.
"En kuitenkaan hakenut ihan tuollaista vastausta. "
No, kirjoita sitten ihan itse sellainen vastaus, jota hait. - No tosi kiva
kiusaantunut kirjoitti:
En kuitenkaan hakenut ihan tuollaista vastausta.En edes ole kovin vanha, mutta tuollaiset kusipäiset nuoret kuin sinä ottavat todella päähän! Tosiaan, voi kysyä mihin tämä maailma on mennyt? No se on mennyt suoraan helvettiin, ja sinä ja kaltaisesi ovat siihen syyllisiä! Sinä olet juuri tätä nykyistä aivotonta sukupolvea joka ei ymmärrä yhteisiä pelisääntöjä, vaan aina pitää jotain yrittää väittää vastaan ja urputtaa.
Luuletko sinä että tuollainen koulu ja 30-40 oppilaan luokka toimii jollain ihmeen mukautetuilla pelisäännöillä joita katsotaan tilanteen mukaan?? "Oppitunnin aikana ei kuunnella MP3-soitinta". Se on selkeä sääntö ja sitä on kaikkien oppilaiden noudatettava. Mutta tämähän ei sinulle sovi, vaan sinun mielestäsi pitäisi olla "Oppitunnin aikana ei kuunnella MP3-soitinta, paitsi jos auto odottaa pihalla ja on vain viisi minuuttia aikaa ja pikku paskahousu JaniPetteriKyllikkiRunkkari ei halua "istua tyhjänpanttina"?? Tai joku muu vastaava tilanne (mikä?) Tuollaisilla poikkeuksilla säännöistä ei tulisi kuin loputonta jauhamista ja pohdintaa että onko tämä nyt ehkä sellainen oppitunnin kohta jossa saa kuunnella soitintaan kuulokkeet korvillaan?
On hyvä että edes jotkut opettajat edes jollain tavalla yrittävät teille saatanan pikkupaskoille opettaa edes jotain käytöstapoja ja sääntöjen kunnioitusta! Vai ajattelitko että sitten joskus kun olet työelämässä, niin sielläkin sitten kuuntelet sitä musiikkia oman mielesi mukaan? No tosin se on aika kaukainen asia, koska tuollaisella asenteella sinua ei kutsu kuin sossun luukku. Mitään työtä ei kukaan täysijärkinen sinulle ikinä anna.
Kasva aikuiseksi, helvetin luuseri! - grefdc
No tosi kiva kirjoitti:
En edes ole kovin vanha, mutta tuollaiset kusipäiset nuoret kuin sinä ottavat todella päähän! Tosiaan, voi kysyä mihin tämä maailma on mennyt? No se on mennyt suoraan helvettiin, ja sinä ja kaltaisesi ovat siihen syyllisiä! Sinä olet juuri tätä nykyistä aivotonta sukupolvea joka ei ymmärrä yhteisiä pelisääntöjä, vaan aina pitää jotain yrittää väittää vastaan ja urputtaa.
Luuletko sinä että tuollainen koulu ja 30-40 oppilaan luokka toimii jollain ihmeen mukautetuilla pelisäännöillä joita katsotaan tilanteen mukaan?? "Oppitunnin aikana ei kuunnella MP3-soitinta". Se on selkeä sääntö ja sitä on kaikkien oppilaiden noudatettava. Mutta tämähän ei sinulle sovi, vaan sinun mielestäsi pitäisi olla "Oppitunnin aikana ei kuunnella MP3-soitinta, paitsi jos auto odottaa pihalla ja on vain viisi minuuttia aikaa ja pikku paskahousu JaniPetteriKyllikkiRunkkari ei halua "istua tyhjänpanttina"?? Tai joku muu vastaava tilanne (mikä?) Tuollaisilla poikkeuksilla säännöistä ei tulisi kuin loputonta jauhamista ja pohdintaa että onko tämä nyt ehkä sellainen oppitunnin kohta jossa saa kuunnella soitintaan kuulokkeet korvillaan?
On hyvä että edes jotkut opettajat edes jollain tavalla yrittävät teille saatanan pikkupaskoille opettaa edes jotain käytöstapoja ja sääntöjen kunnioitusta! Vai ajattelitko että sitten joskus kun olet työelämässä, niin sielläkin sitten kuuntelet sitä musiikkia oman mielesi mukaan? No tosin se on aika kaukainen asia, koska tuollaisella asenteella sinua ei kutsu kuin sossun luukku. Mitään työtä ei kukaan täysijärkinen sinulle ikinä anna.
Kasva aikuiseksi, helvetin luuseri!hieno vastaus.
Pitää paikkansa joka sana. - Anonyymi
No tosi kiva kirjoitti:
En edes ole kovin vanha, mutta tuollaiset kusipäiset nuoret kuin sinä ottavat todella päähän! Tosiaan, voi kysyä mihin tämä maailma on mennyt? No se on mennyt suoraan helvettiin, ja sinä ja kaltaisesi ovat siihen syyllisiä! Sinä olet juuri tätä nykyistä aivotonta sukupolvea joka ei ymmärrä yhteisiä pelisääntöjä, vaan aina pitää jotain yrittää väittää vastaan ja urputtaa.
Kasva aikuiseksi, helvetin luuseri!Itse olet tommonen kun muita haukut
Masennus on yleisin syy nykyään - Anonyymi
No tosi kiva kirjoitti:
Kasva aikuiseksi, helvetin luuseri!Kunnioitusta? Sääntöjen kunnioitusta? Väkivallalla ja vapaudenriistolla ei saada kunnioitusta. Suomessa on paljon sääntöjä ja paljon ihmisiä jotka eivät kunnioita sääntöjä eikä niitä sääntöjen valvojia yhtään. Esim nopeusrajoitukset.
Miten sitä kunnioitusta saadaan? Siihen pitää löytää muut keinot kuin väkivalta tai uhkailu seuraamuksilla.
Mikäli muita keinoja ei ole, niin nykyiset uhkailut ja väkivalta sääntöjen rikkojille ovat liian lepsuja. Esim koulukiusaajat, huumeiden myyjät, varkaat, raiskaajat jne. Raju tuomioiden ja uhkailujen lisäys sekä tehokas toteutus ja nöyryyttäminen ovat tehokas keino saada yhteisö tottelemaan sääntöjä. Tällöin kiinnijäämisen pelko ja kauhu pakottaa noudattamaan sääntöjä, vaikka säännöt olisivat kuinka typeriä tahansa. Esim talepaanit lopettaa tehokkaasti huumeiden käytön ja myynnin, samoin iranissa varkaat pelkäävät varastaa tai kuninkaan tai allahin arvostelija saatetaan nostaa ohuella vaijerilla kaulastaan,ennaltaehkäisyn takia , kaikkien nähtäville. Erittäin tehokkaita keinoja kurin ja järjestyksen yllpitämiseksi.
- ....
Minkäs ikäinen kysyjä on?
- opettaja2
Jos minä olisin se opettaja olisin tunkenut sen mp3 soittimen sinne minne se kuuluisikin eli hanuriisi.
- gjhgiuhio
No ei todella ole hyväksyttävää että oppilas tunnilla kuuntelee musiikkia... Sanoohan ton jo järkikin.. Kyllä sitä kakaroiden on kunnioitettava opettajia, eihän opiskelusta muutoin mitään tule.. Nykyään saisi tulla entisaikojen karttakeppi- ja jälki-istunnot takasin käyttöön...
ei ole sallittua käytöstä sekä opettajalta että myös oppilaalta. Vanhemmat ihmiset :muistelkaa omia kou-
luaikojanne. Oliko silloin tälläistä ? Ei vissiin. Huuteliko kukaan tuntematon tenava ikinä näin: Terve-terve x 10 tai enemmän ? Onko se kivaa ? kiusaaminen. Ei. Kuria kaikki alakoululaiset tarvitsee ei muuta ! koulu-
tunteja on lisättävä joka päivä ja hyppytunnit pois ! ja myös kaksoistunnit pois. Tai ainakin jos niitä pitää välttämättä olla niin siinä on oltava välitunti välissä. Ja pitäisi järjestää kurinpalautustunteja kaikille. Itse olin vain kerran jälki-istunnossa, en tiedä miksi, syyllinen johonkin oli joku toinen...mut kukaan ei tunnus-
tanut....sit koko luokka jäi....ja kun olin tokalla luokalla, mua syytettiin lähes kaikesta, vaikken ollut teh-
nyt mitään väärää. Ja vain siksi, että olen erilainen....no, se oli sitä aikaa....onneks en oo nähnyt ketään niistä kiusaajista enää sen jälkeen...... ja jos mä olisin joku koululainen, en kuuntelisi mitään ihmeen mp3
-soitinta, enkä edes hankkisi sellaista ikinä ! mulla on edelleen vanhat kunnon korvalappustereot enkä aio niistä ikinä luopua ! Kouluihin kunnon säännöt, jotka jokaisen kirjoitustaitoisen on alllekirjoitettava. Ja vah
teja kaivataan kans kotimatkalle ja kouluun. Käyttäytymistä on jokaisessa kodissa vahdittava ! toinen van-
hempi on pakko tuoda JA hakea lapsensa koulusta. Ihan sama kumpi. Ja ei autolla, jos asutte ihan lähellä.
Se on pääasiassa vanhempien vastuulla, miten oma lapsi käyttäytyy koulussa ja sen ulkopuolella.- turpaan!
Näin tein itse aikoinani kun olin(15vuotta sitten9)ylä-asteella.
Eli yksi miesopettaja joka ei pitänyt minusta,kävi käsiksi kaksi kertaa minuun,toisella kerralla vedin lättyyn,että opettajalta meni purukalusto uusiksi.Oikeus oli minun puolellani,sillä opettaja sai varoituksen ja kovat sakot päälle,minä en saanut mitään,koska oikeus katsoi,että puolustin vain itseäni...:-)
ELI TURPAAN VAAN OPETTAJIA JOS NE KÄY KÄSIKSI,ALAIKÄISTÄ EI TUOMITA MISTÄÄN VAAN ASIASSA KÄY YLEENSÄ JUURI TOISIN PÄIN,JA VIELÄ SAAT KAIKENLISÄKSI RAHAA JA SEN IHANAN NAUTINNON LYÖDÄ KUSIPÄÄ-OPEA PATAAN....;-) - Hemuli Hei
turpaan! kirjoitti:
Eli yksi miesopettaja joka ei pitänyt minusta,kävi käsiksi kaksi kertaa minuun,toisella kerralla vedin lättyyn,että opettajalta meni purukalusto uusiksi.Oikeus oli minun puolellani,sillä opettaja sai varoituksen ja kovat sakot päälle,minä en saanut mitään,koska oikeus katsoi,että puolustin vain itseäni...:-)
ELI TURPAAN VAAN OPETTAJIA JOS NE KÄY KÄSIKSI,ALAIKÄISTÄ EI TUOMITA MISTÄÄN VAAN ASIASSA KÄY YLEENSÄ JUURI TOISIN PÄIN,JA VIELÄ SAAT KAIKENLISÄKSI RAHAA JA SEN IHANAN NAUTINNON LYÖDÄ KUSIPÄÄ-OPEA PATAAN....;-)Ettei tule hellanduudelille itelleen pataan:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628
Perusopetuslaki
36 b § (13.6.2003/477)
Häiritsevän ja turvallisuutta vaarantavan oppilaan poistaminen
Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa luokkahuoneesta tai muusta opetustilasta taikka koulun tilaisuudesta oppilas, joka ei noudata 36 §:n 2 momentissa tarkoitettua poistumismääräystä. Rehtorilla ja opettajalla on myös oikeus poistaa koulun alueelta oppilas, joka ei poistu saatuaan tiedon 36 §:n 3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä.
Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, rehtorilla ja opettajalla on oikeus käyttää sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen.
Rehtori ja opettaja voivat 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa toimia yhdessä tai kumpikin erikseen. Oppilaan poistamisessa ei saa käyttää voimankäyttövälineitä. Voimakeinojen käyttöön turvautuneen opettajan tai rehtorin tulee antaa kirjallinen selvitys tapahtuneesta opetuksen järjestäjälle.
Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja 7 §:ssä. - 43erdf
turpaan! kirjoitti:
ELI TURPAAN VAAN OPETTAJIA JOS NE KÄY KÄSIKSI,ALAIKÄISTÄ EI TUOMITA MISTÄÄN VAAN ASIASSA KÄY YLEENSÄ JUURI TOISIN PÄIN,JA VIELÄ SAAT KAIKENLISÄKSI RAHAA JA SEN IHANAN NAUTINNON LYÖDÄ KUSIPÄÄ-OPEA PATAAN....;-)joo...
Et kai luule, että kukaan uskoo typerää juttuasi?
- selkään koko sakille
Vituttaa noi vitun nykykakarat kun niitä ei saa kotona eikä koulussa kurittaa. Kyllä ne toisia saa hakata mielin määrin mutta kun noi lapsipelle mp3 narkomaanit hyppii silmille ja niile antaa otsaa luunapin niin on lapsilla itku silmässä.
- Anonyymi
Olet sinäkin sitten herrasmies/nainen siis ihan tosissas?
- papparainennnn
Ehkä oppilaan käytöksessä oli moitittavaa, mutta mielestäni opettajalla ei pitäisi olla oikeutta estää oppilasta poistumasta koulupäivän päätyttyä.
Oppilaan käytöksessä ei ole moitittavaa, jos opetus/toiminta oli päättynyt ja opettaja oli vain niitä periaatteen ihmisiä, joiden mukaan istutaan opetuksen päätyttyä vaikka tyhjänpanttina, mutta koulusta ei poistuta ennen tiettyä kellonlyömää. Tältä aloittajan visti vähän vaikutti, vaikka kaikki vastaajista halusivat ymmärtää, että oppilas oli kuunnellut musiikkia opetuksen aikana.
Työpaikalta ei poistuta ennen työpäivän päättymistä, mutta ei ole mitään syytä ettei koulu voisi päättyä tasan siihen kuin opetuskin päättyy.
Tuossa alapuolella löytyikin viesti, jonka mukaan häiriköivä oppilas voidaan poistaa - mutta ei sitä, että oppilaan poistuminen voitaisiin estää käymällä käsiksi.
Olisi mielenkiintoista lukea ihan asiallinenkin vastaus: Saako opettaja/opettajat käsiksi käymällä estää oppilaan poistumisen koulupäivän päätyttyä?- kyllä saa, ok
Kyllä saa. OK
- sijaistanut
Opettaja joutuu noudattamaan perusopetuasetusta oppitunin pituudesta. Jokaista tuntia kohti pitää olla 45 minuuttia opetusta. Jos opettaja lopettaa työnsaä ja päästää oppilaat pois aikaisemmin, hän menettelee virheellisesti. Peruskoulun yläluokilla viimeisen tunnin pitäminen kellon soittoon saakka on välillä hiukan haastavaa, kuten aloittajan keromuksesta ilmenee. Kiinnipitämistä on niin monenlaista, että aloittajan olisi syytä kääntyä rehtorin puoleen ongelmassaan.
- Anonyymi
Opettaja ei saa päästää oppilasta kotiin ennen kuin päivä lukujärjestyksen mukaan loppuu. Esim. lukkarissa on 13.05 ja ope päästää 13.00, oppilas jää parkkipaikalla taksin alle klo 13.03, on ope syyllinen, koska valvontavastuu on 13.05 asti. Eli ei niitä oppilaita huvikseen luokassa pidetä tappiin asti.
Terkuin ope, joka on myös kiilannut oppilaan eteen ja estänyt lähtemästä
- Anonyymi
Puuttui on osuvampi ilmaus.
- Anonyymi
Mitä pitää tehdä pelasin tvt tunnilla yhtä ase peliä apuope tulee ja käskee laittaa pois laitoin pois pelin ja menin takasin vähän ajan kuluttua sit se tulee ja koittaa ottaa mun kättä hiirestä pois en päästäny hiirestä irti ni apuope ottaa ranteesta kiinni ja alkaa puristaa
- Anonyymi
Ruveta käyttäytymään kunnolla, tekemään oppitunneilla sitä, mitä opettaja ohjeistaa, ja lakata laittamasta fyysisesti vastaan, jos opettaja koittaa ottaa sinulta haltuunsa oppilaitoksen omaisuutta.
Lisäksi voisit ruveta olemaan hereillä äidinkielen tunneilla. Tekstisi saa lukijan silmät vuotamaan verta.
- Anonyymi
Aika helppo huomata, miten vuonna 2010 Sini ja hänen jenginsä nousi päällepäsmäriksi.
Luokkakokoukset ovat aina mukavia kohtaamispaikkoja.
Monelle suorastaan oman elämänsä kulminaatiopisteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124