Ostin pienen 5,5 metrisen HT-veneen, venepaikaksi minun on mahdollista valita joko 2,5 m leveä aisapaikka tai alle 3 metrin levyinen poijupaikka.
Olisi hyvä kuulla enempi kokemusta omaavilta kumpaan laituripaikkaan on helpompi ajaa?
Kyseessä on 5,5 m pitkä, 2,1 m leveä ja n. 700 kg painava HT-vene. Veneessä kippari istuu vielä kopissa, jotenka ei pysty ottamaan veneen laidan yli kiinni aisasta tai poijusta ennenkuin poistuu ruorin äärestä.
Vaikuttaa näin etukäteen ajatellessa, venettä odotellessa, koko rantautuminen ainakin yksin veneillessä melko hankalata operaatiolta, olisi varmaan pitänyt vaan pysyä pulpettiveneessä...
Kuusessa ollaan...
7
516
Vastaukset
aisa ilman muuta.
- 22
No paikan tuulisuuskin vaikuttaa, mutta kyllä aisa on helpompi. Toki siihen pitää osua, mutta kun paatti on siinä, niin se ei karkaa. Poijuhakojen ja keulanarujen hyppiminen nopeasti laituriin tuulessa ja jos naapuriveneet poissa (vene menee tuulesta poikittain hetkessä) on hankalaa.
- Not-real
Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
Kovan tuulen kelissä asiat kärjistyy, Aisojen väliin helpompi tulla mutta "myrskytuuli" voi
hakkauttaa ikävästi aisoja vasten, joten fendereiden paikallaan pysyvyydestä saa olla huolissaan.
Poijupaikalle tuulessa hieman hankalampi tulla ( yksin ) mutta kun vene on lopuksi kiinni,
poijussa on todennäköisesti vähemmän hakkaavia elementtejä ympärillä.
Itse miettisin kyseisten paikkojen ympäristö olosuhteita päätöstä tehdessä.
Onko tuulensuojainen paikka, pääseekö aallokko hakkaamaan laiturille...
Itselläni on peräpaalut ja tyytyväinen siihen, koska vene ei kiinnitettynä kolhiinnu mihinkään
hounollakaan ilmalla, joten nukun yöni rauhassa. - Aisan kannattaja
Not-real kirjoitti:
Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa.
Kovan tuulen kelissä asiat kärjistyy, Aisojen väliin helpompi tulla mutta "myrskytuuli" voi
hakkauttaa ikävästi aisoja vasten, joten fendereiden paikallaan pysyvyydestä saa olla huolissaan.
Poijupaikalle tuulessa hieman hankalampi tulla ( yksin ) mutta kun vene on lopuksi kiinni,
poijussa on todennäköisesti vähemmän hakkaavia elementtejä ympärillä.
Itse miettisin kyseisten paikkojen ympäristö olosuhteita päätöstä tehdessä.
Onko tuulensuojainen paikka, pääseekö aallokko hakkaamaan laiturille...
Itselläni on peräpaalut ja tyytyväinen siihen, koska vene ei kiinnitettynä kolhiinnu mihinkään
hounollakaan ilmalla, joten nukun yöni rauhassa.Aisapaikka on paras. Siihen kun liut hitaasti sisään saat joka puolelta heti tukevan otteen ja sinulla on aikaa kiinnittää köydet. Muista laittaa tarpeeksi köysiä kaksi eteen ja kaksi taakse. Niin ja lepuuttajat tietenkin.
- 123-23
Aisa on paras, jos pelkää että aisa tekee naarmuja niin sitten vaan kiinnittelee aisaan pehmikkeitä.
- Jjssssa
Koppiveneen, varsinkin noin pienen, ajaminen poijuun tai laituriin ei ole vaikeaa.
Aivan ensiksi, kun lähestyt venepaikkaasi, katso mistä suunnasta tuulee ja kuinka kovaa, sekä mahdolliset virtaukset vedessä. Pyri lähestymään jos mahdollista vastatuuleen niin veneen ohjaaminen helpompaa. Kova myötätuuli kaikista pahin koska silloin vene liikkuu ikäänkuin liukumatolla ja ohjaaminen sekä stoppaaminen hankalempaa.
Harjoittele rantautumisia turvallisessa paikassa ja huomaat että veneen ohjaaminen menee aika nopeasti selkäytimeen ja ymmärrät mihin suuntaan ruoria pitää kääntää ja miten annat kaasua missäkin tilanteessa.- 34
Kysyjä ei ilmeisesti ollut aloittelija, kun ymmärsin omistaneen veneen jo ennen nykyistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612260En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1061091
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91054- 20979