Nyt on minulla raittiutta takana kolme kuukautta. Ja selvää on, että minun ainoa oikea vaihtoehtoni on täysraittius, vaikka haaveeni on aina ollutkin kohtuukäyttö.
Nämä kolme kuukautta ovat menneet hyvin, suorastaan uskomattoman hyvin ja helposti. Pahin koettelemus noin etukäteen ajateltuna oli talvilomamatka, joka sekin meni yllättävän hienosti. Kotona olen sitä ennen ja sen jälkeen ollut useampiakin kertoja tilanteessa, jolloin luonani on ollut ystävä, tuttava tai sukulainen, jolla on ollut mukanaan esim. saunaoluet tai jopa "iltaryyppypullo". Siis itseään varten, minä en ole niistä ottanut enkä vieraani ottamisesta häiriintynyt.
Eilen tein tietoisen poikkeuksen. Se oli testi minulle itselleni. Testiin liittyi riski, jonka päätin ja uskalsin ottaa. Mutta näin jälkeenpäin ajatellen testi oli täysin turha ja tarpeeton, ei sitä olisi kannattanut tehdä, vaikka se ei mitään jälkiseuraamuksia aiheuttanutkaan. Oikeastaan sikäli se kyllä oli hyväkin, että se vain vahvisti oman ehdottoman käsitykseni siitä, että minun vaihtoehtoni alkoholin suhteen on tuo täysraittius, ei mikään kohtuukäyttö eikä muu sivistynyt alkoholinkäyttömuoto.
Kokoonnuimme yhteen, me ystävykset, kuusi naista. Tarkoituksenamme oli viettää hetki aikaa yhdessä, syödä hyvin ja palata jokainen omaan kotiimme iltaa viettämään, joku yksin, joku perheensä kanssa. Ruokajuomaksi oli varattu kaksi pulloa punaviiniä, siis kuudelle hengelle, ja mitään muuta alkoholia ei ollut mahdollista edes saada ennen kuin tänäaamuna, kun kaupat aukesivat. Ystäväni tiesivät siitä, että olen ollut raitis kolme kuukautta. Sanoin kuitenkin, että nyt otan ruuan kanssa pienen lasin viiniä. Ja niiin tein.
Viini ruuan kanssa maistui hyvälle, se oli asiantuntijan valitsema viini. Ruokailun yhteydessä se riitti minulle hyvin, ei tullut yhtään tunnetta, että pitäisi saada lisää. Mutta kun menin kotiin, tuttu tunne valtasi minut: jos jostain löytyisi pullo, jos jossain olisi edes pikku tippa viinaa, ottaisin sen "jälkiruuaksi". Yhdestä pienestä viinilasillisesta ruuan kanssa otettuna en tullut humalaan, en edes mitenkään tuntenut alkoholin vaikutusta, mutta tämä psyykkinen vaikutus kotona olis sitten ihan sama kuin aina ennenkin. Jos minulla olisi ollut jotain, tai jos jostain olisi pitkäperjantai-iltana saanut, olisinko enää voinut voittaa kiusauksen, vai olisinko lähtenyt hakemaan juotavaa? Tuohon en voi vastata, nyt sain kuitenkin itseni hillityksi ajatuksella, ettei mistään kuitenkaan mitään saa. Ja aamulla ei toki enää edes tehnyt mieli lähteä kaljanostoon, joten tämä päivä menee kyllä ihan helposti raittiina loppuun saakka, ja toivottavasti tulevatkin päivät.
Oliko tuo testi turha vai tosi hyvä? Turha sikäli, että olisin ihan yhtä hyvin voinut ottaa ruokajuomaksi vettä, sillä viinillä ei ollut mitään erityistä lisäarvoa aterialle ja yhdessäololle. Mutta tosi hyvä se oli sikäle, että saatoin oikeasti nähdä, että riippuvuuteni on todella voimakas, enkä missään tapauksessa halua alkaa pelleilemään sen kanssa.
Tämmöinen oli oma pitkäperjantaikokemukseni.
Kokemus
10
395
Vastaukset
- £$][
ei vain ajatus siitä että pystyin viimeksikin juomaan lasillisen voittaisi ja seuraavaksi olisikin jo kaksi lasillista jne. Toivottavasti ei.
- viivi*
Enpä usko. Nimittäin en pystynyt juomaan sitä viinilasillista ilman lisäviinanhimoa. Sille en aio antaa periksi.
- vanha nainen
Aikamoisen "kiirasperjantain" itsellesi järjestit, Viivi. Mutta pääasia, että hienosti selvisit:) SItäpaitsi mikään, mitä tässä elämässä teemme, ei varmaan ole turhaa, ajattelen minä; kaikella on jokin tarkoitus...
En ole edes tainnut onnitella sinua hienosti menneestä lomareissusta, no tässä tulee ONNITTELUT! Minä näillä nettisaiteilla roikun vaihtelevasti, joskus on pitempiäkin poissaolojaksoja, mutta niin paljon kiinnosti sinun lomareissu, että sen kävin kyllä noteeraamassa.
MInä vaan en vielä ole saanut palattua raittiuteen, en tosin erityisesti ryypännytkään, mutta jokainen olut ja viinilasillinen aiheuttaa huonoa omaatuntoa. Toisaalta olen ollut muutamassa tilaisuudessa, joissa on tarjoiltu alkoholia, mutta olen tyytynyt veteen. Vaan sehän ei meidän ongelma olekaan; kuten sinäkin Viivi, olen myös minä aina ulospäin ollut kohtuukäyttäjä, mutta haikaillut samalla sitä kotona odottavaa kylmää kaljaa, ja toista, ja kolmatta... Mutta nyt olen mennytkin kiltisti nukkumaan tilaisuuksien jälkeen, hyvä minä!
Kiitos Viivi, että jaksat käydä täällä kertomassa tuntemuksiasi ; aivan uskomaton on virtuaalivertaistuen voima:):):)- viivi*
Kiitos onnitteluista loman suhteen, hyvin se menikin. Vaikka niin kovasti sitä jännitin etukäteen - tai ehkä juuri siksi.
Tämä pitkäperjantain testi oli kiusaus, johon itse itseni toetoisesti saatoin, ja jonka voittamisen vaikeuden halusin saada selville. Siis ystävät eivät minulle viiniä erityisesti tarjoilleet, heistä ainakin osa tiesikin raittiuspyrkimyksistäni ja osalla on ollut samansuuntaisia pyrkimyksiä itselläänkin. Minä puolestani tiesin, että minulla ei ole mitään inhimillistä mahdollisuutta saada lisää alkoholia sille illalle. En nyt sentään siihenkään uskonut, että lähtisin pitkäperjantai-iltana kadulle kerjäämään tai naapureilta kyselemään - siihen kuntoon en uskonut yhdestä pikkulasilliseta viiniä tulevani. Ja lauantaiaamuna kaljanostoon lähikauppaan en uskonut lähteväni, koska sitä olen häpeillyt jo aikaisemminkin. Ja nyt kun en ole kuukausiin ostanut, olisi se ollut entistäkin häpeällisempää. Ja sitten tiesin, että juontimahdollisuuteni loppuisivat siihen, koska loppupääsiäinen minulla on mennyt tiukasti erilaisten työ- ja edustuskuvioiden merkeissä, joihin ei alkoholi millään muotoa ole sopinut. Ne olen ennenkin pystynyt hoitamaan kunnialla. Ainoa kerta, jolloin työ on kärsinyt alkoholista, oli viime joulun aikaan, ja se olikin lopulta viimeinen pisara minulle ja siitä alkoi raitistumiseni. Siihen en uskonut sortuvani enää.
Tiesin - tai arvasin - että kiusaus tulee, ja sen halusin testata. Uskoin, että pakon edessä siitä selviän ja jatkossa jatkan tällä raittiuden tiellä. Toki tiedän, että niin moni raitistumisjakso on katkennut yhteen lasilliseen, niin myös minulla itselläni. Mutta nyt asenne oli toinen. Nyt en edes ajatellut, että tämä olisi uusi alku kohtuukäytön tiellä, ei toki, siihen minusta ei ole, vaan ajattelinkin, että tämä on koe, kuinka paljon minulla alkaa tehdä mieli juoda, kun pääsen vähän alkoholin makuun.
Tämä kuulostaa varmasti ihan tyhmältä, ja sitä se varmasti olikin. Tosi on, että nämä päivät on alkoholi ollut viime aikoja enemmän mielessäni. Mutta ei sillä tavalla, että pitäisi juoda, mutta vähän niin kuin tämän raittiuden alkuaikoina. Eli että raittius ei olekaan itsestäänselvyys vaan asia, johon on kiinnitettävä huomiota. Hyvä vai huono? Varmaan huono asia.
Mutta tämä itse itselleni järjestämäni kiusaus osoitti sen, että Kuningas Alkoholi on minulle Kuningas nyt ja aina. Kuningas, joka on minun yläpuolellani ja hallitsee minua, ja jonka hallintaa voin välttää vain elämällä omaa elämääni ilman kyseistä Kuningasta.
Onneksi olen saanut kokea, että en sitä tarvitsekaan. Onneksi olen saanut elää kolme ihanaa kuukautta raittiina. Nyt tiedän sen, että tämä on minun tieni. Enää en kokeile enkä itseäni kiusaa, siitä ei ole mitään hyötyä eikä se tuo minulle mitään uusia vastauksia.
Enkä suosittele tätä testiä kenellekään toiselle!
se juominen minulla starttasi kerta toisensa jälkeen vuosia. Tuollaiset kokeet osoittavat, että viinalla on edelleen mielessä määräävä asema; negaationa, mutta kuitenkin. Vasta sitten, kun maailmaa ei enää jäsennä viina-viinattomuus-akselilla, on siitä vapaa.
- viivi*
Olen samaa mieltä enkä enää toista koetta tarvitse.
- voipytty
ja sinä olet nyt kokenut alkoholin voiman itseesi nähden. Käänteisesti sanottuna koit voimattomuutesi alkoholiin nähden.
Tilanteesi päättyi onnellisesti, mutta monen raitistuneen alkoholistin olen kuullut kertovan, että yksi lasillinen mietoa viiniä tai samppanjaa onkin johtanut siihen harhaluuloon, että alkoholinkäyttö on sittenkin hallinnassa. Kaikille kokeilleille ei ole onnistunut jättää ensimmäiseen, vaan alkoholin pakkomielle on saanut ylivallan. Ei aina heti ensimmäisen ryypyn jälkeen vaan yllättäen joskus myöhemmin.
Sinulla oli onnea, että kotonasi ei ollut "jälkiruokaa".
Jatkakaamme päivä kerrallaan kevään tuloa katsellen!- viivi*
Kyllä koin, totisesti.
Tuon tiedän, että yksi lasillinen voi pilata pitkänkin raittiin elämän. Minulla se on pilannut useita raittiusjaksoja, kun olen kuvitellut, että olen valmis ottamaan sivistyneesti ja vain tämän yhden lasillisen. Nyt en sitä kuvitellutkaan vaan tiesin, että oma vaihtoehtoni on raittius. Mutta kuten tuolla jo aiemmin olen kertonut, tämä oli minulle tarkoituksellinen testi. Kiusaus, josta selvisin, mutta johon en koe tarvetta toiste ryhtyä. En halua kokeilla, selviänkö toista kertaa, enkä varsinkaan koe tarvetta ottaa sitä lasillista. Ei se ollut sen arvoista. Ja kohtuukäyttäjää minusta ei tule. Toivon, että pysyn raittiina loppuelämäni.
- kiirastuliko
..on mulla menossa. Tosin itse perjantaina en juonut töiden takia. Kohta lähden baariin jatkamaan.
- ..sanoisin
Siispä ainakin kommentoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391829En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271608Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421368Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81151
- 121058
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7961- 20959
- 80909