Juutalaisten Misha

joshuas

5

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä Johannes,

Teidän veljenne, joka teidän kanssanne olen osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kärsivällisyyteen Jeesuksessa, minä olin saaressa, jonka nimi on Patmos.
      Minä olin hengessä Herran päivänä, ja minä kuulin takaani äänen, ikäänkuin pasuunan äänen.

• Bushmanni

No en nyt aivan tuollaista selitystä hyväksyisi Raamatun syntyhistoriaksi. Tässä tulee ehkä aavistuksen tarkempi versio, mutta toki hyvin typistetty ja lyhennetty sekin. Kaikki olennainen on kuitenkin mukana.

Esimerkiksi Vanha Testamenttihan on kopion kopio.

Se on alunperin juutalaisten Tanakin eli heprealaisen Raamatun kreikankielinen käännös.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak

Tanak taas oli kokoelma kertomuksia, joita juutalaiset keräilivät satoja, ehkäpä tuhansia vuosia ja muuttelivat kertomuksia milloin mistäkin syystä. Juutalaiset oppivat kirjoitustaidon hyvin myöhään, eli n. 1200-1000 eKr, niin ennen sitä kaikki tarinat kulkivat suusta suuhun perimätietona sukupolvilta toiselle. Kirjoitustaidon hankkimisen jälkeen kirjoitustaito oli harvan ja valitun yläluokan taito, joten ne asiat kirjattiin ylös, joka sitä luokkaa sattui miellyttämään. Köyhälistön asiat eivät luultavasti paljoa yläluokkaa mietityttäneet, kuten taitaa olla tänäkin päivänä.

Tanakin tekstit olivat kuitenkin yhteistä käyttöomaisuutta, joita tulkittiin ja muokattiin omiin tarpeisiin. Kirjoittajalle kyseessä ei ollut tekstien väärentäminen vaan niiden ajankohtaistaminen. Ajan mittaan tekstien auktoriteetti kasvoi, niiden sanamuodot vakiintuivat ja kirjoittajan muokkausmahdollisuudet vähenivät.

Siksi Raamatun aikaan ihmiset elivät 1000 vuotiaiksi, koska tieto niistä ihmisistä kulki aluksi suusta suuhun ja muuttui muuttumistaan. Jokainen sukupolvi pisti vähän lisää, ja oikeasti 50 vuotiaana kuollut kuolikin 987 vuotiaana, kun se vihdoin saatiin kirjalliseen muotoon kirjoitustaidon oppimisen myötä. Tosin se silloin ei tuntunut kenestäkään oudolta, vaan vasta nyt ns. "uskovien" pitää kehitellä mitä oudoimpia tarinoita, jotta voitaisiin todella uskoa ihmisten eläneen 1000 -vuotiaiksi. Maa on ollut lähempänä ja vuodet menneet nopeammin ja painovoima heikompaa yms soopaa, jota ei usko apinakaan.

Ne asiat olivat tapahtuneet jopa 1500 vuotta aikaisemmin, ennen kuin juutalaiset oppivat kirjoittamaan ja alkoivat tuottaa omaa kansalliseepostaan. Ja sitten sinne keksittiin tavaraa minkä ehdittiin, jotta Jahve näyttäisi yhtä mahtavalta jumalalta, kuin naapurikansojen jumalat.

Juutalaiset itsekin sanovat, että Tanak on vain suuntaa antava, osin puhdasta fiktiota. Mutta yhtäkkiä se muuttuukin 100 % totuudeksi, kun itseään parempina kristittyinä pitävät tai Amerikan hassut lahkot alkavat sitä tavaamaan. Yhtäkkiä vedenpaisumus on konkreettinen, oikeasti tapahtunut tapahtuma. Yhtäkkiä luominen on kirjaimellisesti totta, vaikka luomiskertomuksen lopussakin lukee, että tämä on kertomus siitä, kuinka kaikki sai alkunsa.

Vanha testamentti, jota täälläkin puolustetaan raivoisasti, on vain kopion kopion kopion kopio, jonka tarinat ovat muuttuneet milloin mistäkin syystä kulkiessaan juutalaisten keskuudessa sukupolvelta toiselle perimätietona. VT ei tipahtanut taivaasta Jumalan kirjoittamana, vaan on ihmisten kirjoittamaa kansanperinnettä, jolla on kuitenkin oma tärkeä tehtävänsa vaikkapa juutalaisen kulttuurin tuntemisessa.

Tuolla hyvä juttu Raamatun kääntämisen haasteista:

http://www.teologia.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=197&Itemid=59

Tuolla myös hyvää ja mielenkiintoista juttua heillekin, jotka eivät Raamatusta perusta, mutta kirjoitus avartaa ymmärtämään näitä kirjoituksia. Tosin fundamentalisteille kaikki nämä jutut ovat mitä suurinta myrkkyä.

http://www.helsinki.fi/teol/kurssit/ekse/print2.html

• Bushmanni

Leikkailin juttuani aiemmista omista kirjoituksistani, niin siitä jäi hiukan pois.

Eli homma menee näin VT:stä alaspäin kronologisesti: Vanha Testamentti -> Septuaginta -> Tanak.

VT pohjautuu septuagintaan, joka tehtiin hellenisoituneiden juutalaisten tarpeisiin, jotka eivät enää osanneet hepreaa, vaan puhuivat kreikkaa. Septuaginta käännettiin hiukan miten sattuu, riippuen vähän siitä kuinka tärkeä käännettävä teksti oli juutalaisille. Jotkin käännettiin tarkasti, ja jotkin osat hiukan sinne päin. Ja sitten tästä sekavasta ja miten sattuu käännetystä käännöksestä tuli meidän Vanha testamentti, jota kuitenkin haluataan lukea alkukielellä septuagintan muodossa, jotta tulos olisi jotenkin parempi ja luotettavampi. Esimerkiksi Danielin kirja ei merkinnyt juutalaisille mitään, vaan se oli osastossa "muita sekavia sepustuksia", niin se on tavattoman huonosti käännetty Septuagintaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Septuaginta

Mihin perustui Septuaginta?

No se perustuu Tanakiin, hepreankieliseen Raamattuun, jota juutalaiset käyttivät.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tanak

Ja Tanakista voitte lukea edellisestä viestistäni...

• Minä kun olen luullut, että se sana olisi ollut Mishna (sh-kirjainyhdistelmän paikalla voi käyttää hattu-ässää)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe