Mulla olisi vain yksi kysymys.
Kun AA:laiselta kysytään, että sopiiko AA ateistille, niin vastaus on aikalailla aina "kyllä sopii".
Ok voisi sanoa näin, jos ateisti käsitetään vain "ei teistinä". Ateistit nyt sattuvat useimmat kuitenkin olemaan materialistisen maailmankuvan omaavia ihmisiä.
Eli miksi vastata "kyllä"?
Miksi ei sanoa rehellisesti, että täytyy kääntyä uskoon. Ja kyllä kun AA materiaalia lukee, niin löytää myös vastauksen siihen, että soveltuuko esim. ryhmä "KV:ksi". Ei sovellu.
Tuossa juuri kolmannen askeleen "työkirjaa" kävin läpi, niin siellä oli kolme kysymystä, joista yksi oli jotain tämän tapaista "Uskotko että mikään inhimillinen voima, ei pysty sinua todennäköisesti auttamaan." Tai jotain sinne päin. Jos tähän vastasi "En usko", niin työ kirja neuvoo käymään läpi kaksi ensimmäistä askelta ja palaamaan uudelleen asiaan sitten. Ryhmä on tälläinen inhimillinen voima.
Ja älkääkä sanoko että se KV voi olla vaikka kivi, kun ei se voi olla. Ateisti kun yleensä tietää että kivi on vain kivi...
Onko syy "kyllä" vastaukseen, toive siitä. että se kokeilee ja kääntyy tsäkällä uskoon?
AA:laisia?
9
271
Vastaukset
- jo lopettanut
huikan ottamatta ei tule känniin. On sitten materialisti tai hindu.
Tunsin henk. kohtaisesti erään miehen joka sanoi jo ryhmässä olevansa ateisti, hän pysyi raittiina siitä huolimatta eikä kukaan edes yrittänyt käännyttää häntä koska se ei ollut/ole meidän ryhmän tapa, tämä ko. henkilö kuoli alkoholin mukana tuomiin sairauksiin (diabetes ) mutta sai elää monta viimeistä vuotta ilman alkoholia.
Joku tuossa irvaili että shefu poistaa aa-ta koskevt kritiikit, niin poistankin jos ne on valetta. Asia 2. Tämä ei ole aa-palsta koska siitä ei saada asiallista keskustelua aikaan ainakaan tällä palstalla.
Ketjun aloittajalle: Kolmannen askeleen työkirjaa ei ole olemassakaan.
Itsestäni: En ole jaksanut/viihtinyt käydä ryhmässä puoleentoista vuoteen.- Saamari ei rek.
mutta ateistikin voi ehkä myöntää luonnontieteen ja evoluution olevan itseään suurempia voimia. Emme tiedä varmaan vielä murto-osaakaan kaikesta siitä potentiaalista, mitä esimerkiksi dna:han on kirjattu. Myös alitajunta ja psyyke ovat edelleen heikosti tunnettuja. Psykoanalyytikot tietävät, että toisinaan "hanskojen lyöminen tiskiin" käynnistää muutoksen, mutta hekään eivät pysty selittämään mitä ihmisessä silloin tarkalleen ottaen tapahtuu.
Lämpöpatterin tai ryhmän nimeäminen korkeammaksi voimaksi on omasta näkökulmastani pelkästään kornia.
(En jaksa muistella tunnuksiani joten kirjoitan rekisteröitymättömänä.) alkoholismiin, äläkä yritä väistellä sitä hyttysiä kuurnimalla.
- vastuu on sinun
haluaa edelleen keksiä mitä tahansa syytä juopotella niin siinä on yksi.eikä ole sinun keksimä.
terv. ateisti,raitistunut alkoholisti. - Ämpäri kiljua
Ja AA ei sovi maailmaani mitenkään. Mielestäni AA.n tunkeminen jokapaikkaan tekee hallaa raittiustyölle. Siinä kun sotketaan kaksi asiaa keskenään. Sairauden hoitaminen ja uskonto.
- raitistunut
Mitä sinun esittämäsi raittius työ on saanut aikaan?????????
- elämä maistuu
sinulla on asiat kohdallaan ja hyvä elämä ?
sehän on kaikkien unelma,harvalla se onnistuu.
onnittelut sulle. - Raitistunut
elämä maistuu kirjoitti:
sinulla on asiat kohdallaan ja hyvä elämä ?
sehän on kaikkien unelma,harvalla se onnistuu.
onnittelut sulle.Kyllä elämä maisttuu,soisin raitistumista usealle. Mutta kaikilla se ei vaan onnistu??????
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391759En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81131
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889