Tämä viikonlopun olen ollut yhdistetyllä työ- ja huvimatkalla. Siihen on kuulunut työhön liittyvien palavereiden ja ryhmätöiden lisäksi kaksi yötä hotellissa, kaksi ravintolaillallista ja kaksi saunailtaa. Seura on ollut lähinnä työkavereita tai muuten työhön liittyviä ihmisiä, osa alkoholia käyttäviä, osa raittiita. Ei juoppoja, ei ainakaan julkijuoppoja.
Aikaisemmin minun kuvioni oisi mennyt siten, että yhteisissä tilanteissa olisin ottanut alkoholia niin kuin sivistyneet ihmiset ottavat: ennen ruokaa ruokaryyppy, ruoan kanssa pari lasia viiniä, jäkiruokakahvin kanssa konjakki ja saunottaessa olut tai pari. Ja sitten kiireen vilkkaa omaan huoneeseen kaivamaan omat pullot kassin pohjalta ja nauttimaan.
Nyt oli toisin. Matkalla huomasin, että edes tavaroita pakatessani minulla ei tullut mieleenkään, että se oma pullo pitäisi ottaa mukaan. Ei edes sitä omaa limsa- tms pulloa, niin kuin vielä talvilomareissulla oli. Ruokaryyppyjä ei tällä kertaa edes otettu, ja ruokakin maistui oikein hyvälle veden kanssa. Nyt ei tullut tarvetta testata, miltä tuntuu ottaa lasillinen viiniä ruoan kanssa, se tuli testattua jo pitkänäperjantaina, ja se kokenus riitti kyllä minulle. Jälkiruokakahvin kanssa maistui leivos ja saunajuomana vichy. Ja kaiken kruunasi se, että saatoin jatkaa yhteistä iltaa toisten kanssa pitkään, kun ei tarvinnut karata omaan huoneeseen ryyppäämään salaa.
Juomattomuuteni ei herättänyt mitään huomiota. Seurassa oli muitakin, jotka eivät käytä alkoholia, eivät ole ennenkään käyttäneet, ja ilmeisesti kenenkään muistissa ei ollut minun alkoholinkäytöstäkään sellaista kuvaa, että nyt juomattomuutenin olisi herättänyt huomiota. Tai ainakaan kukaan ei kysynyt erikä huomauttanut mitään. Eikä sen kummemmin tarjoillut. Kenenkään eväspulloista en päässyt tietämään koska tällä kertaa sain majoittua yksin.
Että näin ihanaa voi elämä olla! Ennen kaikkea minua ilahduttaa tämä oman mielen muutos. Toki - kuten huomaa siitä, että ylipäänsä tämän kirjoitin - suhteeni alkoholiin on yhä epänormaalin. Tai siis se, että kiinnitän huomiota omaan alkoholittomuuteeni. Mutta vielä tämä on niin tuore asia, että kaikki tällaiset kokemukset ilahduttavat niin kovasti. Kaipa sitä muutaman vuoden kuluttua ei edes muista olleensa juoppo. Tai toivottavasti muistan, jotta ymmärrän iloita raittiudestani joka päivä.
Uusi kokemus
5
250
Vastaukset
- huh--huh
Ota bisse niin toi paatos loppuu, huh.
- simo s
onneksi olkoon, ja hieno homma että olet saanut kiinni siitä mitä on dokaamattomuus.
Aivan saletti on vaan se että aika pian tulet dokamaan ja tulet tekemään sen monta sataa kertaa!!!
USKO POIS!
TÄMÄ PASKA EI IKUNA JÄTÄ. ON HYVIÄ AIKOJA, ON TASASTA JA TÄÄS ALAMÄKEÄ JA POHJAA, JOSTA TAAS PONNISTETAAN UUTEEN NOUSUUN JA SITTEN TAAS OLLAAN NIIN "RAITTIITA".Viesti taitaa olla suunnattu enemmän kirjoittajalle itselleen kuin avaajalle. Ratkaiseva tienhaara raittiuteen tai lopulliseen juoppouteen on vielä edessä. Jos on "dokaamattomuus"-tilassa, on todella aivan saletti, että vielä tulee juomaan. Jos on saavuttanut tilan, jossa maailmankuvaa ei hallitse alkoholi, sen juominen tai juomattomuus, silloin "tämä paska" on jättänyt.
- voipytty
Juomattomuus on normaalia, juopottelu ei.
On hyvä saada onnistumisen kokemuksia, niin vahvistuu käsitys oikeasta ratkaisusta ja että valittu elämäntapa on oikea.
Alkoholistin ei ole hyvä unohtaa olleensa juoppo. Päinvastoin, on hyvä aika ajoin muistuttaa itselleen, millaista oli olla krapulassa ja morkkiksessa, hävetä eilistä ja katsoa tyhjentynyttä kukkaroa.
Tänäänkin oli terveellistä kuulla vielä äskettäin juoneen alkoholistin tarinaa ja toisenkin, jolla taas juomisesta on kauan. Tarjolla oli kahvia ja teetä. Kiintoisa puolitoista tuntia meni melkein huomaamatta.
Joka päivä raittius on iloinen asia ja alkoholistille suuri kiitoksen aihe.
terveisin voipytty- viivi*
Niinhän se on. Mutta kun jotenkin tuntuu siltä, että kuuluisi hyviin tapoihin osata juoda oikein: siis esim. viiniä ruoan kanssa samalla tavalla kuin toiset maitoa - eihän sitäkään kukaan litrakaupalla juo. Mutta ei se mitään, ei minun ruokahaluni viinittömyydestä vähene! (Valitettavasti, muutamalle liikakilolle pieni ruokahaluttomuus tekisi kyllä oikein hyvää.)
Tämä on minulle ehdottomasti ainoa oikea elämäntapa, sitä en epäile lainkaan.
Jotenkin kuulostaa niin mukavalta, kun sinä pystyt jakamaan kokemuksiasi ja tuntemuksiasi tapaamisissasi kohtalotovereiden kanssa ihan "livenä". Minulle se onnistuu vain täällä netissä, kun en halua tämän sairauteni kanssa tulla julkisuuteen. Ja jos näin selviän, ei se liene tarpeenkaan. Mitäpä tuota menneitä muistelemaan.
Toivottavasti menneitä. Jokaisesta raittiista päivästä muistan olla onnellinen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa442043En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91281
- 121078
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 81952