Ei se mies muutu??

Lellu28

Yli vuoden olen yrittänyt pysyä rinnalla... Sitkeästi ja välillä huonolla ja välillä hyvällä menestyksellä. Hetken menee aina hyvin, mies on mitä ihanin. Sitten tulee se tietty viikonloppu ja hänen tekee mieli lähteä viihteelle. Ensimmäisen kaljan jälkeen kaikki lupaukset ja yhteiset suunnitelmat lentävät taivaan tuuliin ja kun soitan ja kysyn saan osakseni tylyä käytöstä ja hän nauraa, että ei kai sitä joka viikonloppu tartte yhdessä olla ja minulle ei riitä kuulemma mikään ja on vähän kiire ja katotaan myöhemmin.... Se myöhemmin on yleensä ehkä sunnuntai iltana kun on koko viikonlopun vetänyt viinaa. Sitten ollaan katuvaa ja halutaan yrittää uudestaan. Todetaan, ettei tuo juominen ole minun elämääni. Luvataan kuu taivaalta. No pari viikkoa kaikki menee hyvin. Sitten viikonloppu lähenee. Kysyn mitä suunnitelmissa: ei ole suunnitellut mitää etukäteen, koska eihän etukäteen voi tietää. Pe yhteydenotot vähenee. Jos soitan on aloitellut ottamisen ja siinähän se vklp menee. Ja minä olen kuin ilmaa, minua ei ole edes olemassakaan. Vain kaverit ja ryyppääminen. Sitten seuraavalla viikolla luvataan, rakastetaan, muututaan. Ja taas on se viikonloppu. Kaikki mitä suunniteltu on unohdettu. Eihän hän ole menossa minnekkään. En jaksa enää rakastaa. Rakastin ja kestin niin kauan. Luotin tyhjiin sanoihin ja lupauksiin. Vieläkin voisin luottaa, mutta menen aivan rikki jos näin teen. Sillä lupaukset eivät kestä kahta viikkoa enempää. "Ja sinun kanssasi olisin halunnut viettää loppu elämäni. Ja olisinkin viettänyt ja olisin rakastanut. Tehnyt vuoksesi mitä vain ja pitänyt sinua hyvin. Mutta sinä vain rikoit minut ja petit luottamukseni yhä uudelleen ja uudelleen. Kunpa joskus tajuaisti mitä minulle teit ja kuinka sydämeni ja sieluni hajotit pieniksi palasiksi" Ja mitään alkoholi ongelmaahan ei tietystikään ole. On se nyt kumma jos ei kavereiden kanssa voi mennä...

18

792

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alanonistako apua?

alkoholiongelma ja sinä olet sairastumassa siinä hänen rinnallaan.

• Lellu28

Sinä tarjosit salmiakkia, minä olin hölmö panin peliin koko elämän.
        Vaikka tarjosit vain salmiakkia minä olin hölmö panin peliin koko elämän....

On siis kevät uskoin vakavaan valaan no pojat on poikia ne lupaa muttei palaa....

Kevät, sinua ihmistä pelkään. Minä olin hölmö otin turpiin ja selkään.
        Kevät, tosiaan ihmistä pelkään....

• Kirjoittelin asiasta elokuussa -08. Lainaan tekstiäni:

Juopolle tärkein asia elämässä on alkoholi. Hänen maailmansa pyörii sen ympärillä ja kaikki on sille alistettu. Alkoholi on tärkeämpää kuin puoliso, lapset, vanhemmat, sisarukset, ihmissuhteet yleensä, ja kaikki muu.

Kuitenkin juoppo tarvitsee perheen tai vastaavanlaisen ihmissuhteen pitääkseen yllä sosiaalista kulissia. Tai rahan takia. Juomiskausien välillä hän yrittää vahvistaa asemaansa perheessään käyttäytymällä erinomaisen rakastettavasti, tekemällä palveluksia, olemalla huomaavainen, ostamalla lahjoja jne. Tämän käyttäytymismallin perustana on saada aikaan tilanne joka mahdollistaa juomisen aloittamisen uudelleen ilman, että kulissi (=perhe) romahtaa.

Tällä palstalla saa lukea usein kirjoituksia, joissa puoliso, useimmiten vaimo, kertoo että "minulla on maailman ihanin puoliso, kunhan hän vain ei joisi". Näiden viestien kirjoittajat eivät ymmärrä, että puoliso on "ihana" voidakseen juoda.

Koska asia on vaikea, sanon vielä toistamiseen, että juopon ajatusmaailmassa k a i k k i pyörii alkoholin ympärillä. Kun tiedostaa tämän, juopon käyttäytymisen omituisuudet selvenevät.

• kirjoitin vuonna 2006:

Miehesi elämä pyörii alkoholin ympärillä; tämä pitää pitää mielessä kun yrittää ymmärtää häntä.

Teidän molempien, niin ---:n kuin ---:nkin miehet ovat alkoholisteja.

Alkoholistin elämä on todellista vain juovuksissa. Jokin syy pakottaa hänet aikanaan irtautumaan tästä todellisuudesta, mutta hän alkaa välittömästi pedata uutta paluuta ihanuuteensa. ---:nen kirjoittaa:

"Mieheni on selvinpäin todella mukava, asiallinen ja ihana."

Niin on. Hän yrittää kerätä pisteitä, vahvistaa asemaansa, nostaa statustaan silmissäsi, saada asiat kuntoon jotta voisi turvallisesti aloittaa juomisen uudelleen. Kaikki hänen tekonsa, toimensa ja ajatuksensa tähtäävät tähän yhteen päämäärään. Te kaikki alkoholistien puolisot, seurustelukumppanit, lapset, vanhemmat ja muu lähipiiri olette toisarvoisia tässä prosessissa mutta hän tarvitsee teitä kulissikseen muuhun yhteiskuntaan päin. Usein myös rahan- tai ruuan- tai yösijan-antajakseen. Käsitteet "rakkaus", "kiintymys" tai "velvollisuus" ovat kovin heikkoja hänen harhaisessa mielessään.

Alkoholi on saatanallinen isäntä, se orjuuttaa käyttäjänsä täydelleen. Kun tarkkailet häntä hänen selvinä kausinaan, ajattele aina:"Miten tämä tai tuo käyttäytyminen tai teko liittyy viinaan?" Jokainen niistä nimittäin liittyy. Minä tiedän, itsestäni.

Kirjallisuutta:

AA:n Iso Kirja
        Raimo O. Kojo: Eroon viinas

• ex-juoppo

sulle selvää mitä teet nyt ja tästä eteen päin ?
      haluan vielä varmistaa, että ymmärrät täysin asian ilman mutku-mutkuja.

• Lellu28

selvää mitä teen tästä eteenpäin. En voi enää näin jatkaa. Mies valitsee viinan ei minua.

Jännä kun aina kuvittelin, että alkoholi ongelmaisen täytyy sitten vetää viinaa joka päivä, mutta ongelma kai voi olla vaikka pitääkin parin viikon taukoja. Onko se sitten jokin "tuurijuoppo" tai jotain.

Tämä tulee olemaan minulle erittäin vaikeaa enkä tiedä miten pääsen irtautumaan lopullisesti. Minä olen kuitenkin oikeasti rakastanut.

Mutta ei tälle pohjalle voi yhteistä elämää rakentaa. Lapsia ja yhteistä kotia....

• naisilta
        Lellu28 kirjoitti:

selvää mitä teen tästä eteenpäin. En voi enää näin jatkaa. Mies valitsee viinan ei minua.

Jännä kun aina kuvittelin, että alkoholi ongelmaisen täytyy sitten vetää viinaa joka päivä, mutta ongelma kai voi olla vaikka pitääkin parin viikon taukoja. Onko se sitten jokin "tuurijuoppo" tai jotain.

Tämä tulee olemaan minulle erittäin vaikeaa enkä tiedä miten pääsen irtautumaan lopullisesti. Minä olen kuitenkin oikeasti rakastanut.

Mutta ei tälle pohjalle voi yhteistä elämää rakentaa. Lapsia ja yhteistä kotia....

joiden miehet juovat edelleen tai ovat raitistuneita entisiä juoppoja. Alanon on yks sellainen paikka.

• ex-juoppo
        Lellu28 kirjoitti:

nyt katse eteen päin ja menneet jää pelkästään opituiksi virheiksi.siitä linjasta et saa pehmoilla.
        kun löydät uuden miehen, nii osaat jo paljon paremmin arvottaa asioita.
        halaus sulle ja uudelle elämällesi.

• alkoholistin uhri

Juova osapuoli oli nainen. Kestin hädintuskin 1,5-vuotta. Oma terveys alkoi jo pettämää vaikka itse en juonut.
      Hänen pisin juomaton jakso oli liki nejä viikkoa, mutta sitten nainen ryyppäsi kunnolla muutaman päivän ja poti reilun viikon rapulaa. Yleensä hän joi kunnolla viikon kahden välein ja usein sammumis pisteeseen saakka. Juomisen ajankohta oli miltei aina ennalta arvaamaton, joten mitään ei voinut suunnitella etukäteen. Suhde oli pakko lopettaa, vaikka ei ollut helppoa, kun rakastan häntä, erosta on kohta kolme vuotta rakkaus ei vaan lopu, vaikka hänelle oli tai on VIINA rakkain. Alku aikoina hän halusi uskoakseni lopettaa tai ainakin saada juomisen hallintaan, vaan tilanne jatkui vuoristoratana ja lopulta hän kertoi pystyvänsä lopettaan juomisen, jos vain itse haluaa, mutta hän omasta tahdostaan halusi jatkaa rajua ryyppäämistä se kait oli hänen elämän tarkoitus. Silloin oli tehtävä lopullinen päätös, sillä tunsin vain mahdollistavani juomisen.

• jo tuossa

edellä olet saanut viisaita kommentteja ja vielä selvennän, että holistisuus tarkoittaa kokonaisvaltaisuutta ja kun eteen laitetaan alko, niin varmaan ymmärrät mistä on kyse. Alkoholisti ei suinkaan juo välttämättä joka päivä, voi olla viikkojakin ottamatta, mutta aina siellä pinnan alla kytee ja hän tavalla tai toisella petaa uutta tilaisuutta juomiselle. Tästä kytemisestä pääsee vain ja ainoastaan omalla tahdolla ja kovalla työllä pois, kukaan muu ei voi sitä hänen puolestaan tehdä. Tästä on minullakin omakohtainen kokemus ja olin juovana aikana kova pelaamaan ihmisillä ja käytin lähes kaikki tilaisuudet manipulointiin, osin tiedostamatta sitä edes itse, arvomaailmani oli sekaisin ja osasin valehdella jopa itselleni.

• tosi juttu

, kun edellisestä ryyppäämisestä selviää, niin suunnitellaan jo seuraavaa kertaa ja alkokoholisti kääntää kaiken mahdollisen syyksi ja selitykseksi juomiselleen vaikka itse on ainoa syyllinen.

• miksiiiii
        tosi juttu kirjoitti:

, kun edellisestä ryyppäämisestä selviää, niin suunnitellaan jo seuraavaa kertaa ja alkokoholisti kääntää kaiken mahdollisen syyksi ja selitykseksi juomiselleen vaikka itse on ainoa syyllinen.

ja lopettanut n.3 vuoden suhteen alkoholistiin voi voi niistä tarinoista voisi romaanin kirjoittaa en sano tätä ilkkuen koska uskon että ei ole helppo olo hänelläkään sitä vaan en oikein koskaan tajunnut miksi kaikki oli yhtä valhetta oli sitten selvä tai humalassa niin miksi valhe miksei voi suoraa sanoa et tekee viinaa mieli en ollut häijy akka eikä häntäkään tarvinnut pelätä eikä minulta salaa juoda mutta ne valheet ja katteettomat lupaukset mitään ei voinut sopia koska varmaa oli et ei se onnistunut ja nämä sattui useinmiten myös selvänä tosi kovaa oli luovuttaa ja itsestä tuntui pahalta jättää toinen yksin mut olen mielestäni kaikkeni yrittänyt nyt saa itse valita juoko vai ei

• juopottelun?
        miksiiiii kirjoitti:

ja lopettanut n.3 vuoden suhteen alkoholistiin voi voi niistä tarinoista voisi romaanin kirjoittaa en sano tätä ilkkuen koska uskon että ei ole helppo olo hänelläkään sitä vaan en oikein koskaan tajunnut miksi kaikki oli yhtä valhetta oli sitten selvä tai humalassa niin miksi valhe miksei voi suoraa sanoa et tekee viinaa mieli en ollut häijy akka eikä häntäkään tarvinnut pelätä eikä minulta salaa juoda mutta ne valheet ja katteettomat lupaukset mitään ei voinut sopia koska varmaa oli et ei se onnistunut ja nämä sattui useinmiten myös selvänä tosi kovaa oli luovuttaa ja itsestä tuntui pahalta jättää toinen yksin mut olen mielestäni kaikkeni yrittänyt nyt saa itse valita juoko vai ei

Ensin äiti hysää. Sitten vaimo(vaimot) voi juoda, kun ei tarvi ottaa vastuuta asioidensa hoidosta.

• auttaminen...
        juopottelun? kirjoitti:

Ensin äiti hysää. Sitten vaimo(vaimot) voi juoda, kun ei tarvi ottaa vastuuta asioidensa hoidosta.

, vain pahentaa alkoholismia, mitä enemmän ymmäärretään ja hyysätään sen varmemmin juominen jatkuu.

• miksiiiii
        auttaminen... kirjoitti:

, vain pahentaa alkoholismia, mitä enemmän ymmäärretään ja hyysätään sen varmemmin juominen jatkuu.

alkoholismi ole sairaus älkää tuomitko niin rajusti eihän keuhkosyöpään sairastunutta tupakoitsiakaan lynkata niin kuin alkoholistia niin kauan kun on elämää on myös toivoa en silti hyysää juoppoa vaikka näin kirjoitankin

• mutkikasta
        miksiiiii kirjoitti:

alkoholismi ole sairaus älkää tuomitko niin rajusti eihän keuhkosyöpään sairastunutta tupakoitsiakaan lynkata niin kuin alkoholistia niin kauan kun on elämää on myös toivoa en silti hyysää juoppoa vaikka näin kirjoitankin

että et enää hyysää juoppoa. Miten hoidat tai hyvität itseäsi noista hyysäysvuosista?

• Miksipä miksi
        miksiiiii kirjoitti:

Valheisiin ja niihin petettyihin lupauksiin on munkin liittoni kaatumassa... Kun ei lopulta oo lähellekään niin suuri ongelma se juominen, kuin se ennalta-arvaamattomuus, ja ne ainaiset tyhjät lupaukset ja valheet. Tuntuu niin kummalliselta se miksi ihmeessä pitää valehdella, vaikka asiasta on puhuttu ja puhuttu, kaikki niin turhaa. Vaikeaa on erotakaan, mutta kaikkeni kans oon yrittäny, ja itte täss hajoo vaan.

• Olehiljaa
        Miksipä miksi kirjoitti:

Valheisiin ja niihin petettyihin lupauksiin on munkin liittoni kaatumassa... Kun ei lopulta oo lähellekään niin suuri ongelma se juominen, kuin se ennalta-arvaamattomuus, ja ne ainaiset tyhjät lupaukset ja valheet. Tuntuu niin kummalliselta se miksi ihmeessä pitää valehdella, vaikka asiasta on puhuttu ja puhuttu, kaikki niin turhaa. Vaikeaa on erotakaan, mutta kaikkeni kans oon yrittäny, ja itte täss hajoo vaan.

mies raittiina. Luulin että nyt elämä paranee. Vielä mitä. Liekö valehtelu jäänyt päälle juomisajoista kun vieläkään ei osaa rehellinen olla. Salailu jatkuu milloin mistäkin asioista, varsinkin rahasta. On itsekäs, kaikki pitää tehdä kuin hän haluaa ja jos uskaltaa vastustaa silloin se sota syntyy. Olen vieläkin nalkuttava akka mutta itse ei huomaa että nalkuttaa koko ajan. Joskus jos oikein tiukaski menee ja pidän pääni, uhkaa aloittaa juomisen kun muka mulle ei mikään riitä. Pitäisi olla hiiri nurkassa ja pikkupiika toteuttaa kaikki hänen käskynsä. Pahenpaa oli juopon kanssa elää mutta ei ole helppoa tämän juomattoman alkoholistin kanssakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe