HRV ominaisuuksia

bene

Miten hyvin honda HRV menee 20 sentin lumihangessa. olisin kiitollinen jos asian tietävät kertoisitte. Asiallisia vastauksia kiitos Tai muuten hyviä kommentteja.

16

21655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4wd

      Maavara on muistaakseni 17 cm. Eli ainakin paksussa nuoskalumessa on sen vuoksi vaikeuksissa. Kevyemmässä lumessa varmaan meneekin, kun saa työnnettyä lunta alta pois.

      • 4x4

        Tarkka maavara on 17.5cm. Totta on varmasti se että ei pärjää jatkuvalle nelivedolle.


    • Rav4

      Riippuu lumen laadusta ym. Mutta: HRV:n ns. neliveto perustuu siihen, että etupyörien pitää ensin sutia ennenkuin viskokytkin alkaa tarjoilemaan joutilaille takapyörille voimaa. Tuossa kytkeytymisessä on huomattava viive, jona aikana auto saattaa olla jo kaivanut itsensä kiinni. Ja jos ei ole, niin takapyörät lakkaavat auttamasta pian kun etu-ja takapään pyörimisero on poistunut.
      On myös melko "mielenkiintoista" ajaa mutkaista lumista mökkitietä moisella vehkeellä, väliillä puskee, välillä yliohjautuu sen mukaan, tuuppaako takapyörät vai ei.

      • 4wd

        Viivemiehet jälleen liikkeellä...

        Mikäli alkuperäistä kirjoittajaa tuo lyhyt kytkeytymisviive pelottaa, kannattaa auto koeajaa talviseen aikaan, jolloin pääsee aivan itse toteamaan kuinka suuri ongelma kytkeytymisviive on.

        Yhtään tapausta en ole kuullut (omistajilta), että viive olisi muodostunut todelliseksi ongelmaksi tai että auto olisi sen vuoksi jäänyt kiinni. Jos auto on jo kinoksen sisällä pohjaa myöten ja on kiinni, siinä ei nelivetotekniikka enää ratkaise mitään.

        Eikä se neliveto kytkeydyttyään heti kytkeydy pois, eli jatkuvaa hapailua ajaminen ei kyllä ole.


      • bene
        4wd kirjoitti:

        Viivemiehet jälleen liikkeellä...

        Mikäli alkuperäistä kirjoittajaa tuo lyhyt kytkeytymisviive pelottaa, kannattaa auto koeajaa talviseen aikaan, jolloin pääsee aivan itse toteamaan kuinka suuri ongelma kytkeytymisviive on.

        Yhtään tapausta en ole kuullut (omistajilta), että viive olisi muodostunut todelliseksi ongelmaksi tai että auto olisi sen vuoksi jäänyt kiinni. Jos auto on jo kinoksen sisällä pohjaa myöten ja on kiinni, siinä ei nelivetotekniikka enää ratkaise mitään.

        Eikä se neliveto kytkeydyttyään heti kytkeydy pois, eli jatkuvaa hapailua ajaminen ei kyllä ole.

        Siis eikö renkaan tarvitse lyödä sutia yhtä renkaan mittaa ennen kuin neliveto kytkeytyy, eli riittääkö puoli renkaan mittaa nelivedon kytkeytymiseen kun renkaat lyö sutia.


      • 4wd
        bene kirjoitti:

        Siis eikö renkaan tarvitse lyödä sutia yhtä renkaan mittaa ennen kuin neliveto kytkeytyy, eli riittääkö puoli renkaan mittaa nelivedon kytkeytymiseen kun renkaat lyö sutia.

        Kyllä se renkaan pyörähdyksen tarvitsee, mutta ei kyllä montaa. Esim. silloin kun teet autolla täyskäännöstä (ratti tapissa), neliveto kytkeytyy jo hieman, eli näinkin pieni (käännöksen aiheuttama) nopeusero kytkee vetoa taakse.

        Ihme paikka siis pitää olla, että auto kaivautuisi kytkeytymisviiveen aikana jumiin. Toinen juttu on sitten se jos yksi ainoa etupyörä pääsee luistamaan vapaasti (ilman että auto liikkuu senttiäkään), silloin voi voima jäädä siirtymättä taakse, mutta tämähän on ongelma kaikissa halvoissa "maastureissa" (ei tasauspyörästöjen lukkoja). Tähän tilanteeseen auttaa usein vähän rajumpi kaasutus ja nopea kytkimen nosto (auto liikahtaa sen verran, että taakse välittyy voimaa).


      • Aksu
        bene kirjoitti:

        Siis eikö renkaan tarvitse lyödä sutia yhtä renkaan mittaa ennen kuin neliveto kytkeytyy, eli riittääkö puoli renkaan mittaa nelivedon kytkeytymiseen kun renkaat lyö sutia.

        hooärveetä vuosi sitten talvella. Mielestäni se rengas ei pyörähdä edes puolta kierrosta kun se nelkku kytkeytyi päälle. Ajelin sillä suht syvässä lumessa ja täytyy sanoa et yllättävän hyvin se meni. Tasaisesti kulki eikä huomannut mitään nelkun tai kaksikon kytkeytymisviiveitä. Kyllä se kytkettävä nelkkukin puskee pehmeässä lumessa.


      • bene
        Aksu kirjoitti:

        hooärveetä vuosi sitten talvella. Mielestäni se rengas ei pyörähdä edes puolta kierrosta kun se nelkku kytkeytyi päälle. Ajelin sillä suht syvässä lumessa ja täytyy sanoa et yllättävän hyvin se meni. Tasaisesti kulki eikä huomannut mitään nelkun tai kaksikon kytkeytymisviiveitä. Kyllä se kytkettävä nelkkukin puskee pehmeässä lumessa.

        Kävin kokeilemassa hrv:tä 2päivää sitten pehmeällä metsätiellä.

        Se on totta että renkaan ei tarvitse pyörähtää sutia kuin 3neljännestä niin neliveto kytkeytyy.

        Huomasin että kun neliveto kytkeytyy niin vähäsen heittää perää sivulle mutta ei kuitenkaan puske. Epäilen että maasto-ominaisuudet ei ole parhaimmillaan 205/55 renkailla jotka oli kyseisessä autossa.

        Odotan innolla ja hartaasti seuraava talvea niin pääsee kokeilemaan mitenkä hyvin menee hangessa ja eiköhän tuo mänene eipäilen ainakin niin.


      • 2610
        4wd kirjoitti:

        Kyllä se renkaan pyörähdyksen tarvitsee, mutta ei kyllä montaa. Esim. silloin kun teet autolla täyskäännöstä (ratti tapissa), neliveto kytkeytyy jo hieman, eli näinkin pieni (käännöksen aiheuttama) nopeusero kytkee vetoa taakse.

        Ihme paikka siis pitää olla, että auto kaivautuisi kytkeytymisviiveen aikana jumiin. Toinen juttu on sitten se jos yksi ainoa etupyörä pääsee luistamaan vapaasti (ilman että auto liikkuu senttiäkään), silloin voi voima jäädä siirtymättä taakse, mutta tämähän on ongelma kaikissa halvoissa "maastureissa" (ei tasauspyörästöjen lukkoja). Tähän tilanteeseen auttaa usein vähän rajumpi kaasutus ja nopea kytkimen nosto (auto liikahtaa sen verran, että taakse välittyy voimaa).

        testi jossa vastakkain honda crv (viive)nelikko ja subaru forester ns.nelikko alennusvaihteella .koettivat molemmilla lähteä venetrailerin kanssa rannasta jossa filleriä.subaru lähti pikku ykkösellä hivenen murtaen.honda puolestaan kaapaisi etusillaan montut josta ei sitten viiveen jälkeen kytkeytyvän takapään avuinkaan enää noussut.että se siitä ihmepaikasta mihin honda ryytyy .mutta sehän pitää jokaisen muistaa että honda eikä subarukaan ole nelivetoisia autoja vaikka honda niin mainoksessaan ylistääkin .raapiivat vaan sieltä sun täältä .toki ovat parempia kuin etu tai takavedot ainakin joskus .


      • 4x4
        2610 kirjoitti:

        testi jossa vastakkain honda crv (viive)nelikko ja subaru forester ns.nelikko alennusvaihteella .koettivat molemmilla lähteä venetrailerin kanssa rannasta jossa filleriä.subaru lähti pikku ykkösellä hivenen murtaen.honda puolestaan kaapaisi etusillaan montut josta ei sitten viiveen jälkeen kytkeytyvän takapään avuinkaan enää noussut.että se siitä ihmepaikasta mihin honda ryytyy .mutta sehän pitää jokaisen muistaa että honda eikä subarukaan ole nelivetoisia autoja vaikka honda niin mainoksessaan ylistääkin .raapiivat vaan sieltä sun täältä .toki ovat parempia kuin etu tai takavedot ainakin joskus .

        Tottahan se on ettei pärjää pikkuisen viiveen ansiosta subarulle. Pitää muistaa että nämä autot eivät ole maastureita mutta voittaa kyllä kaksi vetoisen henkilö auton.


      • wqx
        bene kirjoitti:

        Kävin kokeilemassa hrv:tä 2päivää sitten pehmeällä metsätiellä.

        Se on totta että renkaan ei tarvitse pyörähtää sutia kuin 3neljännestä niin neliveto kytkeytyy.

        Huomasin että kun neliveto kytkeytyy niin vähäsen heittää perää sivulle mutta ei kuitenkaan puske. Epäilen että maasto-ominaisuudet ei ole parhaimmillaan 205/55 renkailla jotka oli kyseisessä autossa.

        Odotan innolla ja hartaasti seuraava talvea niin pääsee kokeilemaan mitenkä hyvin menee hangessa ja eiköhän tuo mänene eipäilen ainakin niin.

        Suosittelen.Hyvin etenee kaikilla keleillä.
        Kytkeytymisviive on lähes huomaamaton.
        Paksussa lumessa konehuoneeseen pakkaa lunta ja pyyhkijät pidettävä päällä,ei muita ongelmia.


      • CRV4EVER
        wqx kirjoitti:

        Suosittelen.Hyvin etenee kaikilla keleillä.
        Kytkeytymisviive on lähes huomaamaton.
        Paksussa lumessa konehuoneeseen pakkaa lunta ja pyyhkijät pidettävä päällä,ei muita ongelmia.

        Kokemusta HR-V:stä ei ole, mutta CR-V:stä hieman. Ei ole mikään maasturi mutta oikein kunnollinen citymaasturi. Ei pärjää LandCruisereille ja kunnon Jeepeille eikä tällä mennä välttämättä umpimetsään puroja ylittelemään, mutta hakkaa urbaaneissa oloissa (=maalla ja kaupungissa) vaikeissä olosuhteissa (=liukasta, lumista, sohjoa, liejua) mennen tullen etu- ja takavetoiset perheautot. Ja ainakin CR-V peittoaa monta perheautoa myös ajettavuudeltaan.


    • HRVllä8vuotta

      Viime joulun aikaan käväisin hakemassa kuusen mökiltä HäRVelillä kärri perässä. Matka sujui hyvin ja jäisellä tiepinnalla oli paikoin 25 cm umpihanki. Todellakin konehuone ja pyöränkaaret oli syytä "lapioida puhtaaksi" reissun jälkeen. Huomioitavaa on HRV:n ohjaaminen lumessa: kaasua lisäämällä yliohjautuu ja hölläämällä aliohjautuu mutkissa, ei niinkään ohjauspyörää kääntämällä. Tehoa ja vääntöä saisi olla kyllä enemmän...

    • Qbama

      Eikös tämä alue ollut maastureille?

      • Tosimaasturi

        MIssäs täällä on keskustelualue citymaastureille?


    • Mattius4

      Kiitos hyvistä vinkeistä!

      Off-roadi on luvanvaraista harrastelua raskastekoisilla, eikä useinkaan vakioautoilla. Citymaasturit ovat hyvä vaihtehto taloudellisempaan suuntaan keskimääräiseen ajoon - eikö?

      Mitenkä lumiketjut auttavat Hondan etenemistä? Takana ollessaan ne mahtuvat paremmin pyörimään joustoissakin - niin ja jättävät toisellekin pyöräparille töitä, kun eivät estä etupyörien sutimista liiaksi, jolloin neliveto kytkeytyy ajoissa.

      Honda HiRVeä puoltaisi ainakin taloudellinen kulutus, ilman korkeaa Dieselveroa, tai 1 1 paikkaista huoltopakettiautokikkailua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1419
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1208
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      948
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      900
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      810
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      51
      808
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      792
    8. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      774
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      69
      748
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      712
    Aihe