Kuinkas usein sitä saa sutia veneen pohjaan? Meneekö pari kolme kautta yhdellä maalauksella?
Myrkkymaalista
12
418
Vastaukset
vesillelaskua hyvin ohut, ohennettu, kerros riittää kaudeksi. Vene kun seisoo kuivilla muutaman kuukauden niin teho "katoaa". Vaatii siis uudelleen aktivoinnin. Kerroksen paksuutta ei ole syytä kasvattaa kuin sen minimin.
- myrkkypyrkky
Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?
myrkkypyrkky kirjoitti:
Liittyykö asiaan mitään kummempaa kuin maalata pohja niin kuin mitä tahansa maalaisi? Onko jotain hyvä tietää -kikkoja?
juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.- myrkkypyrkky
jrsj kirjoitti:
juuri muuta, perustelaamista. Itse olen havainnut että helpoin on sopivan pitkävartinen pienitelainen, sellainen millä esim lämmityspatterian takaa maalataan. Vaahtomuovi rullaa ei kannata käyttää, se kun sulaa kun ohentelee. Väittävät että ohentimena pitäisi käyttää tinneriä tms. Se vain haihtuu liian nopeasti joten olen käyttänyt ihan vain tärpättiä noin 50/50. Myrkyn olen hakenut Motonetista, ennen käytin Bilteman kamaa mutta se lopetettiin, tätä uutta Biltemaa en ole vielä käytäny.
Kerran laskin veneen veteen minkä "pohja näytti hyvältä" oli vaan seissyt liian kauan joten syksyllä näkkiä pohjassa "noin 6000kg" ja huiput - 10 solmua.Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
- petskuteemu
myrkkypyrkky kirjoitti:
Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
vuosia pessyt/hanganut "karhunkielellä" pohjan ja kevyesti paikkaillut kohtia joista kuultaa läpi edellinen maalikerros ja maalannut vesilinjan lä'hinä siisteyssyistä. Sillä pärjäillyt monta vuotta. Karhunkieli sinipiikaan kiinni ja homma on helppoa.
myrkkypyrkky kirjoitti:
Niin, pitääkös se vanha hinkata pois vai? Onko siihen hyviä vinkkejä? Santapaperiakos vai vaatiiko käytännössä koneistettua toimintaa?
sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.- -Mika-
jrsj kirjoitti:
sitä vanhaa kannata poistaa ennen kuin sitä on "jumalaton kerros", on kova puuha. Jos edellinen on vetänyt aina ohentamatta uuden kerroksen niin voi olla paksusti, minkä ikäinen vene.
Poistoon paras keino on vesi/hiekkapuhallus. Sääntöjen mukaan jäte pitäisi kerätä (esim. pressu alle) talteen ja toimittaa ongelmajätelaitokselle.Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.
Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.
Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä... -Mika- kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan paras tapa poistaa vanha maalikerros veneen pohjasta on kovametalliskrapa, jossa imuriliitäntä. Täyttyy se lain kirjain samalla ja on mukavampi työskennellä, kun ilmassa ei leiju myrkkymaalia.
Tuollaisen 30 jalkasen purkkarin (pitkäkölinen) pohjan skrapaamiseen niin, että epoksikin skarapattiin pois, meni yhdeltä mieheltä noin 10 tuntia. Ei mikään mahdoton urakka.
Tämän jälkeen kevyt hionta epäkeskokoneella ja 240 paperilla (tunti, alun toista) ja uudet epoksiprimerit pohjaan. Neljä kerrosta ilman välihiontoja. Sitten hionta taas sillä 240 paperilla ja viimeisen (viidennen) epoksikerroksen ollessa vielä nihkeä, maalattiin Hempelin Hard-racing antifoulingmaali. Sen päälle voi sitten halutessaan vielä maalata pehmeän antifoulingmaalin. Myrkkymaalista on turha enää puhua, kun ei noissa missään ole enää myrkkyä...ei todellakaan pelkällä hiekalla vaan vesi sekaan. Purkkari on helppo jos vertaa monen moottoriveneen pukkiin, kuten itsellä (olen haaveillut hommasta). Niin ja eliönestomaaliahan se "myrkkyväri" virallisesti nykyään on.
- maalista
Riippuu maalista se maalaustarve. Hard Racing menettää tehonsa pitkään kuivilla seisoessaan, itsekiillottuvat eivät. Killottuvat toimivat niin kauan kuin väriä riittää. Itsellä lähtee nyt neljäs kausi peruskunnostuksen jälkeen niin, että vain pari hyvin pientä paikkasutaisua meni pohjaan. Ainakin vielä viime syksynä muutkin ihastelivat aivan puhdasta pohjaa. Ensi keväänä taitaa joutua vetämään uuden kerroksen.
- nuukaniilo
Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....
- frfvr
nuukaniilo kirjoitti:
Syksyllä ylösnostossa kovalla painepesurilla niin rankasti että lähtee mikä on lähteäkseen, keväällä en ole karhennellut vaan pälvipaikkoihin telaamalla lisää gamaa. Vesirajan kokeilin huviksen skraballa siistiä niin sopivan helposti lähti. Naapurivene telakalla oli maalannut myös sinkkianodit - säästää varmaan kun samat sinkit kestää vuodesta toiseen....
Joo sinkit kannattaa joko käsitellä epoksilla tai teetättää haponkestävät sinkkiosien tilalle. Myös kupari kestää hyvin ja on helposti työstettävää :)
- petskuteemu
Aktivoituu melkoisen hyvin pelkällä karhunkielellä hankaamisella ja toimii niin kauan kuin maalia riittää, eli kun alempi maalikerros alkaa näkyä tarvitseen telalla maalailla uutta ohennettua päälle. Meidän vähäsuolaiset vedet ja niiden haitat saa estettyä hyvin pienellä vaivalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612260En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681357- 121108
- 1061091
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91054- 20979