Miten uskonnollista todellisuudessa on toiminta AA-kerhojen kokouksissa? En siedä uskontoja, mutta vertaistuki kyllä kelpaisi, koska olen kurkkuani myöten täynnä viikonloppuiltojen kännejä. Minulle kaikki uskonnot, seurakunnat ja lahkot edustavat pimeitä ja kieroutuneita vallankäytön nurkkia, joissa valehdellaan ja käytetään hyväksi omiin tarkoitusperiin.
AA-kerhojen uskonnollisuus
18
392
Vastaukset
- ze...
liikaa jos kävisit itte tutustumassa. Jos ei istu, voit aina lähtee pois. Yksinkertaista vai mitä?
- Tsirptsirp jne
Uskontonsa. Kai se jotenkin kristillistä on, mutta AA- kieltää jyrkästii kaiken uskonnollisuuden ja siitä puhumisen. Niitten säännöissä, elikäs askeleissa lähinnä puhutaan jumalasta. Kymmenessä käskyssä jumala mainitaan kerran.
- vapaaehtoisesti
pitkään ollut jäsenenä ja tiedän että AA ei ole uskonto, ei seurakunta eikä lahko. Se on kyllä sillä tavalla hengellinen että ihminen myöntää että ei ole omin voimin pystynyt halustaan huolimatta elämään raittiina. Joten tarvitsee apua. Sitä saa, jos haluaa ottaa vastaan niitten kokemuksia, jotka on raitistuneet. AAssa on jumalaan uskovia, epäilijöitä, välinpitämättömiä ja tietoisia ateisteja. Ryhmiä on erilaisia, ja niihin pääsee, jos haluaa lopettaa juomisensa.
Käy kuuntelemassa muutamissa ja funtsi sitten haluatko tällaista apua, ja samalla voit tukea toisten raittiutta.- Raitis Alpo
Täytyy tehdä raitistumis päätös, sillä se on kaiken A ja O..
Ja jos kaipaa sosiaalista kanssakäymistä ilman sitä AA:n hengellisyyttä, niin suomihan on täynnänsä erilaisia yhdistyksiä, seuroja, kerhoja, ym. ym..
Se ajatus/väite, että vain AA:n vertaistuen avulla voi pysyä kuivilla ja erossa vanhoista kuvioista, on täyttä puppua.. :) - vapaaehtoisesti
Raitis Alpo kirjoitti:
Täytyy tehdä raitistumis päätös, sillä se on kaiken A ja O..
Ja jos kaipaa sosiaalista kanssakäymistä ilman sitä AA:n hengellisyyttä, niin suomihan on täynnänsä erilaisia yhdistyksiä, seuroja, kerhoja, ym. ym..
Se ajatus/väite, että vain AA:n vertaistuen avulla voi pysyä kuivilla ja erossa vanhoista kuvioista, on täyttä puppua.. :)yhdistyksiä ja muita puulaakeja on tarjolla vaikka kuinka ja paljon. Raittiusseurojakin on. Juopot ja alkoholistit raitistuvat joko niissä tai sitten ilman mitään ulkopuolista apua. Päätös on todella kaiken A ja O. Jos on päättänyt lopettaa juomisen, seuraava askel on päättää, millä tavalla. Ja sitten on toimittava päätöksen mukaisesti. Yksinkertainen ratkaisu monimutkaiseen ongelmaan on toiminta eli kieltäytyä ensimmäisestä ryypystä.
on alkoholismi. Jos haluat parantua, keskity siihen äläkä yritä väistellä sitä verukkeilla, se ei nimittäin onnistu. Muutaman vuoden kuluttua, jos olet raitistunut, voit ruveta funtsimaan muita juttuja.
Kirjoitat:
"Minulle kaikki uskonnot, seurakunnat ja lahkot edustavat pimeitä ja kieroutuneita vallankäytön nurkkia, joissa valehdellaan ja käytetään hyväksi omiin tarkoitusperiin."
- Viina jos mikä edustaa sitä mitä sanot uskontojen jne. edustavan. Viina on sinun jumalasi. Hylkää se, jos pystyt.- rrrrrrrrr
ja niputtamista. Minä en ole mitään kieltänytkään, tosin sinä pystyt määrittämään diagnoosinkin jo näin vähästä. Suurkuluttaja, riskikäyttäjä, addikti, alkoholisti - sama se minulle. Kysymys on kuitenkin keinoista, joista valita. Ei AA ole ainoa keino päästä viinasta eroon. Jos sen kokousten sisältö on jollekulle mahdollisesti (mitä tiedustelinkin) elämänkatsomuksen vastaista, niin voipi katso ollakin, että se on väärä paikka. Uskolla voi kuulemma parantua syövästäkin ja vaikka mistä, mutta miten lie todellisuudessa... Eikä ole perätön väite, että kaikenlainen lahkoilu on henkisesti sairasta toimintaa. ja siihenkin liittyy usein alkoholin yletön käyttö, tosin johtohnkilöt ja uskovaisten kerma juopottelee salaa.
- ex-degu
rrrrrrrrr kirjoitti:
ja niputtamista. Minä en ole mitään kieltänytkään, tosin sinä pystyt määrittämään diagnoosinkin jo näin vähästä. Suurkuluttaja, riskikäyttäjä, addikti, alkoholisti - sama se minulle. Kysymys on kuitenkin keinoista, joista valita. Ei AA ole ainoa keino päästä viinasta eroon. Jos sen kokousten sisältö on jollekulle mahdollisesti (mitä tiedustelinkin) elämänkatsomuksen vastaista, niin voipi katso ollakin, että se on väärä paikka. Uskolla voi kuulemma parantua syövästäkin ja vaikka mistä, mutta miten lie todellisuudessa... Eikä ole perätön väite, että kaikenlainen lahkoilu on henkisesti sairasta toimintaa. ja siihenkin liittyy usein alkoholin yletön käyttö, tosin johtohnkilöt ja uskovaisten kerma juopottelee salaa.
alkoholisti olet.
on luvannut lopettaa juomisen (avioero,työpaikka ) ja hakea siihen" apua" mutta kun.. seliseliseli...
todellisuudessa juoppo vaan hakee uusia tekosyitä juomiseen.
kun ei sovi minulle,kun sataa,kun paistaa.
tekosyyt ei lopu kesken.
juo ihan rauhassa,ei se oma osuus muuten tyhjene.sitten jos joskus haluat ihan oikeasti raitistua nii palaile asiaan.mieluummin ihan paikan päällä.
itse olen käynyt noissa palavereissä ja sinne ekaa kertaa mennessä en ollut uskovainen,siellä en tullut uskovaiseseksi enkä sitä vieläkään ole.tai jos olisin niin kyllä sekin vaihtoehto alkoholistin elämän voittaa.
se tavallinen tarina ja tavallinen juoppo siinä rimpuilemassa ja syyttämässä milloin mitäkin juomisestaan vaikka se syy on HÄNESSÄ ITSESSÄÄN !
kun aika on kypsä ja jos sinä jäät eloon,niin lopeta juominen ja kanna itse päätöksestäsi vastuu.
tukea päätäksen pitämiseen sinä saat,kun tajuat olevasi alkoholin suhteen täysin voimaton.et ennen. - rrrrrrrr
ex-degu kirjoitti:
alkoholisti olet.
on luvannut lopettaa juomisen (avioero,työpaikka ) ja hakea siihen" apua" mutta kun.. seliseliseli...
todellisuudessa juoppo vaan hakee uusia tekosyitä juomiseen.
kun ei sovi minulle,kun sataa,kun paistaa.
tekosyyt ei lopu kesken.
juo ihan rauhassa,ei se oma osuus muuten tyhjene.sitten jos joskus haluat ihan oikeasti raitistua nii palaile asiaan.mieluummin ihan paikan päällä.
itse olen käynyt noissa palavereissä ja sinne ekaa kertaa mennessä en ollut uskovainen,siellä en tullut uskovaiseseksi enkä sitä vieläkään ole.tai jos olisin niin kyllä sekin vaihtoehto alkoholistin elämän voittaa.
se tavallinen tarina ja tavallinen juoppo siinä rimpuilemassa ja syyttämässä milloin mitäkin juomisestaan vaikka se syy on HÄNESSÄ ITSESSÄÄN !
kun aika on kypsä ja jos sinä jäät eloon,niin lopeta juominen ja kanna itse päätöksestäsi vastuu.
tukea päätäksen pitämiseen sinä saat,kun tajuat olevasi alkoholin suhteen täysin voimaton.et ennen.Tuo sinun jauhamisesi on katkeran juopon skeidaa, joka haluaa vetää kaikki mukaansa syvimpään helvettiin.
Katsos tätä logiikaa: miksi olisin kirjoittanut tänne, jos en myöntäisi ongelmaa? Miksi kyselin AA:sta? Koska se on YKSI vaihto, josta kuulee paljon myös pahaa uskonnollisuutensa vuoksi.
Mielenkiintoista minkälaisia raivoa hipovia reaktioita kysymys AA:n toiminnan luonteesta saa aikaan.
Taitaa tosiaan olla niin, etten ole vielä kylliksi juonut, kun luen teidän yksiulotteisia viestejänne. Työn ja naisystävän kanssa menee aivan hyvin, kiitos kysymästä. Älä projisoi omaa katuoja-avioerohistoriaasi meihin muihin. - ex-deku
rrrrrrrr kirjoitti:
Tuo sinun jauhamisesi on katkeran juopon skeidaa, joka haluaa vetää kaikki mukaansa syvimpään helvettiin.
Katsos tätä logiikaa: miksi olisin kirjoittanut tänne, jos en myöntäisi ongelmaa? Miksi kyselin AA:sta? Koska se on YKSI vaihto, josta kuulee paljon myös pahaa uskonnollisuutensa vuoksi.
Mielenkiintoista minkälaisia raivoa hipovia reaktioita kysymys AA:n toiminnan luonteesta saa aikaan.
Taitaa tosiaan olla niin, etten ole vielä kylliksi juonut, kun luen teidän yksiulotteisia viestejänne. Työn ja naisystävän kanssa menee aivan hyvin, kiitos kysymästä. Älä projisoi omaa katuoja-avioerohistoriaasi meihin muihin.on kun sulla on valita tapa,jolla raitistut. niin on monella muullakin tuossa vaiheessa.
raitistumisella sanana on monta tulkintaa. sanat ja teot juoppo mielellään sotkee mylläkäksi,jolloin on pakko juoda,kun"eihän tätä muuten kestä".
raivoksi ymmärtämäsi teksti muuttuu raivoksi ainostaan sinun päässäsi.
sehän on taas yksi hyvä syy..tehdä mitä vaan.
miksi minä haluaisin vetää jonkun syvinpään helvettiin ? ensinnäkään minä en usko mihinkään uskonto-oppiin ja toiseksi olisin tyytyväinen,jos ihan oikeasti ja mahdollisimman pian raitistuisit.
sulla kuitenkin on muut vaihtoehdot mielessä. niihin kuuluu kohtuukäytön oppiminen.
muu on raivoamista,koska ilman alkoholia sinä et edes ajattele eläväsi. onhan noita vaihtoehtoja,niinhän kirjoitit.
katkeran juopon skeidaa? sitä se on vaan sellaiselle,joka aikoo jatkaa juomistaan eikä missään tapauksessa aio luopua rakkaimmastaan,alkoholista.
niitä muita vaihtoehtoja eli käytännössä vain kohtuukäytön opiskelu kelpaa sulle.sillä sinä ostat lisäaikaa juomiselle ja varmaan avioliitollesi.kun se lisäaika on käytetty niin kenen syyksi menee juominen siinä vaiheessa ?
totuus tuntuu pahalta juopon skeidalta,sopivat valheet on jees.
kirjoittele sitten,kun valehtelu loppuu ja muuttuu ihan toiseksi.
kaikki tuo on niiin tuttua. vanhaa juoppoa sinä et pysty kusettamaan.
vaimoasi ja työpaikan ihmisiä kylläkin,toistaiseksi.
kaikkea hyvää vaimollesi,hän kärsinee asiasta eniten.toivottavasti myös hän tulee lukemaan näitä.
täältä löytyy hänelle neuvoja mitä hänen olisi hyvä tehdä itsensä vuoksi. ex-deku kirjoitti:
on kun sulla on valita tapa,jolla raitistut. niin on monella muullakin tuossa vaiheessa.
raitistumisella sanana on monta tulkintaa. sanat ja teot juoppo mielellään sotkee mylläkäksi,jolloin on pakko juoda,kun"eihän tätä muuten kestä".
raivoksi ymmärtämäsi teksti muuttuu raivoksi ainostaan sinun päässäsi.
sehän on taas yksi hyvä syy..tehdä mitä vaan.
miksi minä haluaisin vetää jonkun syvinpään helvettiin ? ensinnäkään minä en usko mihinkään uskonto-oppiin ja toiseksi olisin tyytyväinen,jos ihan oikeasti ja mahdollisimman pian raitistuisit.
sulla kuitenkin on muut vaihtoehdot mielessä. niihin kuuluu kohtuukäytön oppiminen.
muu on raivoamista,koska ilman alkoholia sinä et edes ajattele eläväsi. onhan noita vaihtoehtoja,niinhän kirjoitit.
katkeran juopon skeidaa? sitä se on vaan sellaiselle,joka aikoo jatkaa juomistaan eikä missään tapauksessa aio luopua rakkaimmastaan,alkoholista.
niitä muita vaihtoehtoja eli käytännössä vain kohtuukäytön opiskelu kelpaa sulle.sillä sinä ostat lisäaikaa juomiselle ja varmaan avioliitollesi.kun se lisäaika on käytetty niin kenen syyksi menee juominen siinä vaiheessa ?
totuus tuntuu pahalta juopon skeidalta,sopivat valheet on jees.
kirjoittele sitten,kun valehtelu loppuu ja muuttuu ihan toiseksi.
kaikki tuo on niiin tuttua. vanhaa juoppoa sinä et pysty kusettamaan.
vaimoasi ja työpaikan ihmisiä kylläkin,toistaiseksi.
kaikkea hyvää vaimollesi,hän kärsinee asiasta eniten.toivottavasti myös hän tulee lukemaan näitä.
täältä löytyy hänelle neuvoja mitä hänen olisi hyvä tehdä itsensä vuoksi.Kirjoitus! "Minullekkin lähes kaikki uskonnot, seurakunnat ja lahkot edustavat pimeitä ja kieroutuneita vallankäytön nurkkia, joissa valehdellaan ja käytetään hyväksi omiin tarkoitusperiin." Näin minäkin ajattelen lähes kaikista uskonnollisista lahkoista enkä ole koskaan niissä käynyt ja tuskin tulen käymäänkään, sensijaan aa-ryhmissä olen käynyt varmaan tuhat kertaa ja raitistuin 14.6-97. Sain sieltä uskomattoman vertaistuen ja yhteenkuuluvaisuuden tunteen, kukaan ei yrittänyt käännyttää minua mihinkään uskoon, sen jos olisivat tehneet, olisin häipynyt heti pois sieltä.
rrrrrrrrr kirjoitti:
Pystyn, kuten kohteliaasti mainitsit, määrittämään diagnoosin jo näin vähästä. Sen diagnoosin helppous johtuu siitä, että KAIKKI juoppojen ongelmat johtuvat alkoholista. Eritoten vielä sellaisten, jotka kirjoittavat tänne. Tämä nyt on ensimmäisen viestini toistoa, mutta kertaus jne.
- 20 vuotta AA.ssa
AA.n ohjelmassa puhutaan ns. Korkeammasta voimasta. Sen voi ja saa ja se oikeastaan täytyykin ymmärtää ihan niin kuin itselle sopii, MUTTA niin, että "pelastuakseen" kuiville on syvästi tajuttava seuraavaa:
Kukaan ihminen ei ole saari, kukaan ei selviä yksin, ihan tyystin omin voimin.
Sana "korkea" on mielestäni tässä yhteydessä epäonnistunut, minä puhuisin kyllä "suuremmasta" voimasta! "Korkean" moni luulee viittaavaan jonnekin taivaallisiin voimiin. Enpä nyt valitettavasti tiedä, mikä on alkuperäinen engl.kielinen sana, täytyypä joskus tarkistaa.
Vastasin vain siihen mitä kysyit.- lhb i ph uuujphö k
Mitä lässytystä tuo nyt oli? Itsestähän se raitistuminen on hihhuleidenkin mielestä? Sitä te ainakin jatkuvasti hoette.
- Näin on
Se ei ole uskonnollinen järjestö, siellä hoidetaan ihmisen terveyttä, ei lasketa uskonnollisia askeleita.
- just iisa
A-klinikalla on palkatut ihmiset, jotka ovat saaneet lääketieteellisen koulutuksen tai muun alkoholistien hoitoon sopivan. Lääkäri voi määrätä lääkkeet ja terapeutin kanssa voi puhella.
AA:ssa olevat terveysalan ihmiset ovat siellä raittiina itsensä takia eivätkä kirjoita reseptejä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796