Ihan pakko kirjoittaa tänne, niin on mitta täynnä! Olen kestänyt hampaita purren jo yli kymmenen vuotta tätä tilannetta töissä mutta homma alkaa olla finaalissa koska vihdosta viimein kai kärsivällisyys loppuu..
Työkaveri on ottanut lepsusta esimiehestä yliotteen ja hyödyntää tilannetta viimeisen päälle - kaikki yksityisasiat ja omat bisnekset hoitelee sujuvasti työajalla ja aina on sitten hirveä kiire ja työpaine ja taas
ei ehdi mitään.. Pitäis olla molemminpuolinen lomansijaisuussysteemi - no se toimii niin että hän jättää tahallaan ja ihan laskelmoiden kaiken mahollisen tekemättä ERITYISESTI ennen lomiaan ja arvatkaas kuka ne sitten hoitaa omien töiden ohessa. En oo kehdannut olla tekemättä kun vahinko koituu asiakkaille!
Omaan sektoriini kuuluva homma odottaa minua aina ihan samassa jamassa johon se minulta lomalle jäädessä jäi, "kun ei ole millään ehtinyt..." Tämänpä takia olenkin sitten yrittänyt niska limassa tehdä
ennakolta esim. kuukauden kaikki mahdolliset työt ylitöinä ennen lomaa, koska ihan oikeasti aiheutuu
vahinkoa asiakkaille em. syystä kun kukaan ei hommia hoida. Monet kerrat olen enemmän kuin vihjannut asiasta pomolle joka kyllä tilanteen tiedostaa ja myötätuntoa tarjoillaan, mutta oikeasti hänesta ei löydy sen vertaa esiMIESTÄ, että pistäisi kyseisen rouvan ruotuun. Tilanne on useaan otteeseen ajanut minut raivotilaan ja yliväsymyksen puolelle, mutta aina vaan on jostain löytynyt se pieni jaksamisen siemen..
tähän saakka! Taas on lomakausi lähellä ja entinen meno jatkuu. Kiireisintä aikaa töissä, niin mitä tekee hän? No hän on aloittanut jo hyvissä ajoin kevättalvella hokemaan että "Ei tässä millään kerkiä kaikkia töitä saada tehtyä ennen lomaa, mutta minähän en siitä välitä, minkäpä minä sille voin.." Tästä hirvittävästä paineesta huolimatta suurin osa tästäkin työpäivästä kului hänellä omien asioiden hoitamiseen eikä tuntunut olevan huolta huomisesta. Ensin oli aamun kahvitunti (siis oikeasti, siellä kuluu rattoisasti rupatellen aikaa aina vähintään puoli tuntia, en liioittele! Ja tämä 2 x päivässä, jos pomo on poissa, niinkuin se paljon on, voi mennä lähemmäs tuntikin jos juttuseuraa riittää) Sitten hetkeksi "töihin"
että ehtii lukea omat sähköpostit ja soitella yksitysipuhelut ajan tasalle. Ja ei muuta ku syömään, reiluksi tunniksi tietysti vaikka taukoa kuuluisi vain 45 min. Hyvin ravittuna onkin sitten mukava lähteä hoitelemaan muutama yksityisasia kesken työpäivän.. No onneksi ehti takaisin juuri iltapäivän kahvitunnille, joka oli rapiat 40 minuuttia tällä kertaa. Päivä oliki jo siinä mallissa että jäljelläolevat kaksi tuntia malttoi istua
työpisteessään "ahkeroimassa". TOTTA JOKA SANA JA ARVATKAA KUINKA VEEMÄISTÄ ON TUOTA
KESTÄÄ KUN ITSE SAA TEHDÄ TOSISSAAN KOKO PÄIVÄN JA AINA ON PINO ODOTTAMASSA TEKEMÄTÖNTÄ HOMMAA. Ja pomo luikkii nurkissa eikä uskalla puuttua asiaan, koska jos kyseistä amatsoonia uskaltaa
jossakin asiassa vastustaa, esim. jos lomia ei myönnetä niinkuin matami sanelee niin heti uhkailee työterveyshuollolla ja sairauslomalla ja ääni väristen on marttyyrivaihde hetkessä päällä. Itseäni syytän perkeleen tyhmäksi kun olen näin kauan tästä paskaa ottanut avosylin vastaan ja pinna vaan venyyyyyyyyyyyyyyy. Kuvaavaa on se, että kun olin opiskelemassa, sijaiseni otti yhteyttä ja kysyi että
millä ihmeellä olen jaksanut ko. työpaikassa. Taivasteli että miten ikinä joku saa käyttää työaikaa ihan vapaasti kaikkeen muuhun kuin työntekoon. Kaiken lisäksi ei ollut ehtinyt viikkoakaan kulua, kun tää matroonamme oli ruvennut syytämään omia töitään sijaiseni tehtäväksi. Onneksi sijainen oli tomera tapaus eikä mennyt halpaan! Että tällaista menoa rakkaassa Suomenmaassa kunta-alalla! No nyt oli minun kohdalla tasan viimeinen päivä tätä lajia, nyt sai riittää.
Nyt saa hel...etti vie riittää!!!
69
5517
Vastaukset
- Mullekin riittää
Lukisin jos käyttäisit selkeää kappalejakoa.
- ffffff
Painu ...vettiin kappalejakoinesi.
- niinpäää
ffffff kirjoitti:
Painu ...vettiin kappalejakoinesi.
Taitaa olla niin, että haet pomon suosiota, niin sanotusti perseen nuolija
- Kahukärpänen
niinpäää kirjoitti:
Taitaa olla niin, että haet pomon suosiota, niin sanotusti perseen nuolija
Vaan eipä hätää,teet vain hikisesti työtä!Hmm,ummetushan on eläkeläisten ja muitten työtä tekemättömien vaiva.
- moukat ovat moukkia
Eivät nämä nykyihmiset tiedä mikä on kappalejako tai kuinka yhdyssanat kirjoitetaan. Sivulause on jo jotain ennenkuulumatonta.
Piilevää tyhmyyttä on pilvin pimein vaikka kuinka näytellään sivistynyttä ja fiksua. - pööpäätön
moukat ovat moukkia kirjoitti:
Eivät nämä nykyihmiset tiedä mikä on kappalejako tai kuinka yhdyssanat kirjoitetaan. Sivulause on jo jotain ennenkuulumatonta.
Piilevää tyhmyyttä on pilvin pimein vaikka kuinka näytellään sivistynyttä ja fiksua.Nykyihminen tietää myös, että kun toinen on hädissään ja tunneryöpsyssä selittää asiaa suullisesti tai kirjallisesti ei hän välttämättä ole kovin johdonmukainen tai ajattele just lausejakoja tms. Kirjoituksesta tuli kuitenkin asia selväksi, niin kuin voimme todeta muista kuin sinun kaltaistesi vastauksista.
- löpönlöpön
Piilevää tyhmyyttä on pilvin pimein vaikka kuinka näytellään sivistynyttä ja fiksua.Kirjoittaja ei liene äidinkielentunnilla luullutkaan olevansa :D Moniko meistä esim. puhuu kirjakieltä. Pienet on ongelmat, sanoisin ja sanonkin.
- hehhehhhh
Piilevää tyhmyyttä on pilvin pimein vaikka kuinka näytellään sivistynyttä ja fiksua.pane pilkku tuon mikä-sanan eteen (samoin vaikka-sanan eteen) ennen kuin muita neuvot
- en ole tyhmä
helposti hyväksi käytettävä, jätä tekemättä ne työkaveristyöt, selitelkööt sitten asiakkaille.
- Maryja
Eikös ole olemassa sellainen sanontakin "Hullu paljon työtä tekee viisas pääsee vähemmällä". Ei ole pakko toisen töitä tehdä missään työpaikassa, jokainen huolehtii omista tekemisistään ja on vastuussa itse mitä on tehnyt tai jättänyt tekemättä, mutta sitten on tietysti myös näitä Minä tein
- heebo123
olisi, löytyisikö toinen työpaikka? Useimmiten sekin saattaa auttaa kun vain menee pyytämään työtodistuksen, herättää hiukan.
- tekisin minäkin...
Yhdyn edelliseen! Vihjailepa pomollesi, että jos saisi työtodistuksen niin voisi hakea jotain ei niin rasittavaa työtä. Vaikutat sen verran työmyyrältä, että pomosi varmasti arvostaa sinua siinä määrin, ettei helpolla päästä lähtemään. Toisin sanoen, pomo on tällöin pakkotilanteen edessä, käyttäytyäkö kuin kunnon esimies ja ottaako vastuuta. Loppujen lopuksi esimiehen pitää ratkaiata tällainen asia. Onko esimiehelläsi myös oma esimies? Jos on, pyydä esimiestäsi puhumaan tilanteesta omalle esimiehelleen.
- plkiuhtder
tekisin minäkin... kirjoitti:
Yhdyn edelliseen! Vihjailepa pomollesi, että jos saisi työtodistuksen niin voisi hakea jotain ei niin rasittavaa työtä. Vaikutat sen verran työmyyrältä, että pomosi varmasti arvostaa sinua siinä määrin, ettei helpolla päästä lähtemään. Toisin sanoen, pomo on tällöin pakkotilanteen edessä, käyttäytyäkö kuin kunnon esimies ja ottaako vastuuta. Loppujen lopuksi esimiehen pitää ratkaiata tällainen asia. Onko esimiehelläsi myös oma esimies? Jos on, pyydä esimiestäsi puhumaan tilanteesta omalle esimiehelleen.
Jos esimiehellä on esimies, (kunta-alalla varmaan löytyy joku vihoviimeinen päällikkö) niin aloittajan pitää ottaa asiassa yhteyttä juuri sinne missä on suurin valta. Miksi puhua hännälle kun pääkin on paikalla/olemassa? Komentoon se aloittajan esimieskin täytyy laittaa!
Aloittajan kannattaa itse lomalle lähtiessään hoitaa omat työnsä kohtuuden rajoissa mahdollisimman hyvään kuntoon ilman ylitöitä, jollei toisin ole sovittu työnantajan kanssa. Kun luuseri on lomalla, aloittaja tekee ensisijassa vain omat työnsä ja jos luuserin töiden hoitaminen vaativat vähänkin ylimääräistä venymistä on hänen marssittava heti ilmoittamaan asiasta esimiehelleen. Jos sieltä ei tule välittömästi ohjeita, on kerrottava asiasta ylemmälle taholle ja muistettava mainita asioiden toistuvuudesta myös muuna kuin loma-aikana.
Onhan olemassa varmaan päivämääriä, leimoja, diariomerkintöjä yms. joista nähdään milloin joku asia on tullut käsittelyyn, mitä luuseri on milloinkin saanut aikaiseksi jne... Pomon on ainakin turha väittää ettei ole ollut tietoinen tilanteesta. Voisikohan esimies hoksata luuserin pitkät tauot...? - kapulakieli
tekisin minäkin... kirjoitti:
Älä pyydä työtodistusta vaan pyydä VÄLIAIKAINEN-työtodistus!
Työtodistuksen jos pyydät niin se on nimittäin sama kun pyydät lopputiliä ;)
Väliaikaista-työtodistusta pomon ei ole pakko antaa, mutta työtodistus on annettava nimittäin työsuhteen päätyttyä.
- ÄLÄ SUOSTU!
ÄLÄ SUOSTU!
ÄLÄ SUOSTU!
ÄLÄ SUOSTU! - vaatii
pistä pomon eteen tiukasti: tässä tämän kaksikon tehtävät, kuka tekee? Pistä se jakamaan ne sinulle ja matamille, ja sitten teet omasi ja ilmoitat, kun toisella on kaikki tekemättä, että tätä se kuule aina on ollut ja tulee olemaan. Kerro tuo jaksamattomuutesi oman pomosi esimiehelle, ja kerro ettei pomosi tee asialle mitään. Eihän tuosta tolleen mitään tule. Pomolla olisi siihen suurin vaikutusmahti, mutta kas kummaa, kunta-alalla tuo ei ole yllätys.
Ja lueppa itseäsi, "sijainen oli tomera tapaus eikä mennyt halpaan", sanot siis että itse aina menet halpaan. Älä enää mene. Tee selvä seinä omien ja toisen töiden välille, anna jonkun asiakkaan kiukustua niin että pomo joutuu asiaan puuttumaan.
Jotainhan sun pitää keksiä. Jotain muuta kuin mitä olet tähän mennessä tehnyt. Parhaiten apua saa silloin, kun itse auttaa itseään. Näin se vaan on. Vihjaa pomolle, että pistetäänpäs työajan seurantajakso päälle. Jokainen minuutti merkittävä. Siitä lähtisi hyvin purkautumaan. Kaikkea tämmöistä.
Kerro ihmeessä, miten homma jatkuu (nyt sai riittää lupaa nopeaa jatkoa..) hei
Mulla on sama ongelma ! yks mua vanhempi uko töissä on aina niiiin olevinaan, sen ei mukamas tarvi tehdä
mitään töitä siellä ! se vaan huutaa ja uhkailee ja kiroilee. Tosin uhkailu on loppunut.......seuraavasta ne
ilmoittaa poliisille. Se on saanut hullun paperit, se käyttää ilmeisesti jotakin ihmeen rauhoittavia, mutta ei ne näytä auttavan ! sama homma jatkuu. Ne ohjaajat ei voi asialle mitään, eikä ne voi heittää sitä pois-
kaan. Ne lellii sitä jollakin tavalla. Mutta potkut se huutaja on ansainnut jo ajat sitten ! jos mä olisin siel-
lä töissä ohjaajana, mä olisin jo ajat sitten heittänyt sen huutajan ulos. Mua ÄRSYTTÄÄ sen asenne ! Sellai
nen tyhmä MÄKÄTTI. Se alkaa huutaan ihan lapsellisen pienistäkin asioista, ja se on tosiaan uhkaillut mei-
tä kaikkia muitakin ! Se on uhannut että se ostaa jostakin aseen ja ampuu jonkun sieltä...... siellä kun on
vain naisia ne kaikki ohjaajat, ei miehiä mailla halmeilla. Ja niitä ei oo kuin muutama.....vaikka pitäisi olla
kaikille oma ohjaaja, että homma sujuisi helpommin ! ties mitä huumausaineita ne yhelle naiselle siellä
ruiskun avulla laittavat.......se kun tuppaa huutaan ja mesoomaan kunnolla usein.....harvoin on päiviä, jol-
loin se on ollut kunnolla koko päivän. Se järjestää kunnon kohtauksen....sit se joutuu ulos yleensä. Sinne huutamaan.... pitäisiköhän mun tehdä ilmoitus jonnekin työsuojaan ? että sieltä tulisi joku tarkistaan niide
n ohjaajien ammatin oikeaksi, ei mitään vale-hommia..... ja tarkistaan miten ne reagoi jos joku siellä alkaa
huutaan tai järjestään kohtauksia.....tulis takuulla paljon huomautuksia ! kaikille. Tai mitä lie hoitajia ne on, ei oo kovin selvillä hommat siellä.....hullujen huoneelta se kuulostaa....ja sitä se on !! kumma kun ku-
kaan niistä ei oo keksinyt karata.................- ar'g
Marssipa poliisille.
Laiton uhkaus on tutkinnan nimike.
- olla Narsisti,
joka ei arvosta muiden työntekoa,vaan on itse aina oikeassa ja osaa myös "pompottaa" muita.
Hoida omat hommat ja anna "paperipinon" kasvaa rauhassa naapurin pöydälle.
Jahka sitten vasta,kun hommat alkavat makaamaan paikoillaan naapurin pöydällä, johtoporras puuttuu asiaan.- saman kokenut
Työnantajalla on vastuu puuttua asiaan. Jos kerran mitään ei tapahdu, sinun pitää huolehtia omasta jaksamisestasi. Aloita näin: kirjaa ylös vaikka päivittäin mitä päivään kuuluu, esim mitä tehtäviä teit, mikä niistä ei olisi kuulunut sinulle ja mitä vain mikä auttaa sinua muistamaan kuinka asiat ovat oikeasti olleet. Käy itse työteveydessä, puhu ensin esim työterveyshoitajan kanssa, kerro ongelmistasi. Saat siitä sen hyödyn että työterveys kirjaa käyntisi ja sinulla on vakuuttava todiste ongelmista. Käy vaikka useampi kerta, muuta ei ole pakko alkuun tehdä jos et halua. Jos tuntuu että pinna katkeaa, pyydä sairaslomaa, saa työkaverisi itse nyt pärjätä. Antaa hänen uhkailla. Käyttäydy itse fiksusti jolloin sinusta ei päästä sanomaan negatiivista. Voit vaikka tavata työterveyspsykologia hän osaa neuvoa miten voit toimia ja tarvittaessa jos haluat ottaa työnantajaan yhteyttä ja kertoo työnantajan vastuun tässä asiassa. Älä pelkää hakea apua, ei ole häpeä vaan suurta viisautta, olen sen kokenut itse ja puhun kokemuksen äänellä. Et voi jaksaa jos tämä jatkuu. Joskus puhuminenkin auttaa näkemään asiat uudelleen. Itse vaihdoin lopulta työpistettä ja sain vihdoin keskittyä omiin töihin. Tsemppiä, älä jää yksin asioiden kanssa, hae apua.
- jhgfdfg
Ettet vain itse olisi?
- nyk. nyxä
Ollessani työssä kunta-alan työpaikassa, piti puhelimeen vastata kun jotakuta kyseltiin että "on muualla talossa" kun ei saanut sanoa että oli pidennetyllä kahvi/ruokatauolla.
Lusmuilijoita oli aika monta. Toiset tulivat töihin "lepäämään" kun kotielämä oli liian raskasta. - 56 vee likka
Oletkos kokeillut painaa peukalosi vesilasiin? Siihen jäi kuoppa? Onneksi olkoon, olet korvaamaton.
Miksi ihmeessä sä teet? Kyllä asiakkaat ottavat yhteyttä pomoosi, jos jätät duunikaverisi työt tekemättä. Tällä hetkellä suorastaan ruokit tilannetta ja taidat ehkä hieman nauttiakin marttyyrin osastasi. Muutoihan olisit itsellinen ihminen ja osaisit huolehtia itsestäsi.
Heitäpä itsesäälisi nyt romukoppaan ja jätä tekemättä ne sen daamin työt. Luuletkos ihan oikeastaan, että olet niin korvaamaton? Oikeasti.
Lähde vaikka itse muutaman kuukauden saikulle. Ei firma eikä kunta eikä mikään ihan oikeasti kaadu. Usko vaan. Ai niin, mutta jos sinulta jää veteen kuoppa, sittenhän oletkin korvaamaton.
Eikä se auta mitään duunikaveria haukkua, ei se miksäkään siitä muutu. Saat vain itsellesi ressin siitä. Vähän niinkuin Bondin sanoin, elä ja anna toisten kuolla. Tai vaikka elääkin ... Ajattele sä vain itseäsi ja jaksamistasi. Sitä et saa tuolla tyylillä, marisemalla ja kitisemällä. Toimimalla kuin aikuinen voit ratkaista asiat. Jos ei auta, että jätät tekemättä kaverisi hommat ja pomo on liekaan kahlittu, aina on pomolla pomo ja aina on ammattijärjestöjen edustajat, jotka hoitavat näitä asioita.
Kun ensin ratkaiset itsellesi, haluatko todellakin ratkaista ongelman vaiko jatkaa marttyyrinä?
nimimerkki
-- itsekin joskus samaan langennut ja ratkaisut tehnyt, jolloin olo helpottui eikä maailma siihen romahtanut. Päinvastoin.- sepi....
Näkisin tilanteen näin,että sinä olet liian "kiltti" työntekijä. Ahkera ja vastuullinen. Näitä ominaisuuksia työnantajasi ja työtoverisi käyttävät hyväksi. Et osaa sanoa EI. Sano suoraan sille matamille,että painuu kotiisa löhöömään. Mitä sitten jos se menee hakemaan sairaslomaa tai muuta kun se ei muutenkaan saa mitään siellä aikaiseksi. Jos ei auta niin sinun työkokemuksellasi hakisin toiseen työpaikkaan. Älä anna periksi ja opi pitämään puoliasi.
- äölkjhhgfgft
sepi.... kirjoitti:
Näkisin tilanteen näin,että sinä olet liian "kiltti" työntekijä. Ahkera ja vastuullinen. Näitä ominaisuuksia työnantajasi ja työtoverisi käyttävät hyväksi. Et osaa sanoa EI. Sano suoraan sille matamille,että painuu kotiisa löhöömään. Mitä sitten jos se menee hakemaan sairaslomaa tai muuta kun se ei muutenkaan saa mitään siellä aikaiseksi. Jos ei auta niin sinun työkokemuksellasi hakisin toiseen työpaikkaan. Älä anna periksi ja opi pitämään puoliasi.
Älä sano mitään pahaa tai asiatonta matamille! Ole fiksu!
- yleisesti
sepi.... kirjoitti:
huah mikä kirjoitus. Olen samaa mieltä ja vielä totean, että kiltteyttä käytetään hyväksi ihan joka paikassa. Jopa kaveriporukka saattaa käyttää häikäilemättömästi hyväksi, jos ei osaa sanoa EI. Lopulta makaat katuojassa, jos EI sana ei raikaa. Aloittajan kirjoitusta sinänsä en kommentoi. Kysymys voi olla mistä tahansa. En tunne tilannetta.
- 897ignhf
Toi kiusaaja on päivänselvä narsisti.
Onko siellä semmoista luottamusmiestä? Itse etsisin hänet käsiini. - 10+13
En ymmärrä miksi otat stressiä hänen töistään. Sano hänelle samat sanat että et ehdi tehdä hänen töitään kun on niiiiiin kiire. Vai eikö sinussa ole tarpeeksi sisua pitää puoliasi??
- tpkkk
Valitettavasti ; Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.
Ei voi ymmärtää kuinka joku jaksaa tollasta touhua katella ja vieläpä sen lisäksi tehdä toisen työtkin....
Ajattelitko saada Lenin työnsankarin palkinnon?
HALOO! HERÄTYS!
Joko jatkat valitsemallasi teillä ja palat loppuun, jolloin Sinusta ei ole iloa kelleen tai sitten käännät sen kelkkas ihan eri suuntaan ja alat nauttimaan elämästäsi ilman turhia paineita. Omat hommasa kun hoitaa, ei kellään ole siihen mitään sanomista. - innokas duunari
jää sairaslomalle,hae MTT:stä s-lomaa ni varmasti ei kannata sen jälkeen enää kärsiä patalaiskasta työkaverista tai yksinkertaisesti järjestä kaverillesi potkut tai ota itse lopputili ja lomarahat.
- REHUPERSEET
HEI HYVÄ YSTÄVÄ. ON KUIN KIRJOITTAISIT OMAT KOKEMUKSENI. MULLA MENI AIVAN SAMALLA LAILLA. POMON P...SEEN NUOLIJAT KERÄSI KIITOKSET, MUTTA KUKAS TYÖT TEKI MINÄ. EN ENÄÄ KESTÄNYT, KUN POMO LUUHASI ITEKIN IHAN SAMALLALAILLA. HITTO, ET ON KASVANUT SIIHEN MALLIIN, ETTÄ TUNNOLLISUUS JA AHKERUUS ON ON KAIKEN OK. OLISI PITÄNYT LUIKKIA JO 20 VUOTIAANA "LÖTJÖS-KURSSILLE", MUTTA MONTA VUOSIKYMMENTÄ PAAHTANUT SYDÄN VERESLIHALLA DUUNIA JA PASKAT PALKAKS. SELÄN TAKANA NÄMÄ HELVETIN LAISKOTTELIJAT JA POMON P....RSEEN NUOLIJAT KEHTAA PUHUA VIAELÄ PASKAA. OTIN LOPPUTILIN, ENKÄ KADU PÄTKÄÄKÄÄN. OLISI PITÄNYT TEHDÄ JO AIEMMIN. KYLLÄ ILMEKILPAILUN OLISIN VARMAAN VOITTANUT POMON NAAMAN "VENÄHDYKSESTÄ" KUN OJENSIN EROHAKEMUKSSEN (KUNTA-ALALTA). NÄINKÖS TÄSSÄ KÄVI, KYSYI. ???? MULLA ALKOI SILLOIN JUURI TALVILOMA, JOTEN SE RIITTI IRTISANOMISAJAKSI. KERÄSIN TAVARANI JA OSAT OLIVATKIN TOISIN PÄIN KUN, KUN ANNOIN AVAINNIPUN JA KIPSUTTELIN VITIVALKOISEEN LUMIMAISEMAAN. TÄMÄ OLI HELMIKUUSSA. KÄVELIN ULOS "PULJUSTA" JA EKA KERRAN SIITÄ PAIKASTA KUN MENIN ULOS TUNSIN HENGITTÄVÄNI. ILTAISIN OLI AINA PUOLIKUOLLUT VÄSYMYKSESTÄ JA KAUHU HUOMISAAMUSTA.
TEEPÄ SAMALLALAILLA. PÄÄTIN, ETTÄ JOS TYÖ "SAIRASTUTTAA" ELÄTTÄKÖÖN SOSSU, TOSIN EN OLE MISTÄÄN VIELÄ SAANUT CENTIÄKKÄÄN. MUTTEN KADU YHTÄÄN. OLEN SAANUT ELÄMÄNI TAKAISIN.
YRITÄ JAKSAA YSTÄVÄ HYVÄ, MUTTA EI NOITA LEHMÄN PERSEITÄ, LAISKOJA ÄMMIÄ RUOTUUN SAA, JA POMOTKIN KUN OVAT SAMANLAISIA LUIKERTELIJOITA, ET VOI MITÄÄN. TEET JA SAIRASTUT, ELÄMÄÄ MÄÄRÄÄ VAAN JA KOKO SE TYÖ....
YMMÄRRÄN NIIN VALLAN HYVIN SINUA!
KANNUSTAVIN TERVEISIN: "UUS AVUTON" - Laiskoja nähnyt
Jos pomo ei puutu työkaverin laiskuuteen, toimi samoin. Katsoppa sitten, mitä tapahtuu, kun työt jää tekemättä. Itse samaa kokenu, samaa palkkaa saadaan ja joku vetää liksat kotiin tekemättä mitään...
- ar'g
Lyhyt neuvoni on, että hanki hiljaisuudessa toinen työpaikka ja ilmoita pomolle, että mikäli tuo toinen ei lähde, niin sinä lähdet. Lyöt sen jälkeen tiskiin kaikki FAKTAT siitä, että tämä henkilö ei tee töitä, vaan kaikki kaatuu kontollesi.
Jos toista työpaikkaa ei ole saatavilla, niin valita niin ylös kuin vain mahdollista. Faktojen kanssa. Pistä vaikka päivämäärät, jolloin tämä toinen on jättänyt työnsä tekemättä.
Minun miehelläni on sama tarina töissä. Perheelilset saavat ensin kaikki vapaat ja hänet lapsettomana komennetaan työreissuille jne. Työkavereista jopa kaksi on kuvaamasi kaltaisia nahjuksia. Hänen pomonsa on onneksi ymmärtäväinen ja reilu pomo ja on noita kahta alkanut kohdella tiukalla kädellä. Mieheni lussutyökaverit ovat vain virkamiehiä, joiden erottaminen on äärettömän vaikeaa. - alkoir n f
Mua potuttaa sun puolestasi! Pelasta itsesi! Jos matami on narsisti tai antaa pomolle, niin olet molemmissa tapauksissa tosi heikoilla! Voi vee, mikä tilanne! Voi, kumpa joku osaisi auttaa ja neuvoa sua ihan oikeasti. Hyviä neuvojahan täällä on jo annettu, mutta pelkään pahoin että olet jo niin väsynyt ettet kykeni enään itse itseäsi auttamaan.
- TSEMPPIÄ!!!!
Nyt sanot pomolle vain homman nimen ja olet niin uupunut, että näet lähdön ainoaksi vaihtoehdoksi. Sitä saa mitä tilaa!!! Itse pomohan on sallinut humpuukki työntekijän lorvia siellä, niin pitäköön sen! Sulle löytyy varmasti töitä muualta ja muista huilia hyvin! Toi on ihan selvää kiusaamista, niin saat varmaan irtisanoa itsesi ilman karenssia, kunhan selvität asian työsuojeluvaltuutetun kanssa!
- Tai sitten pomo herää ja pistää lorvailijan pellolle ja säästää arvokkaan työntekijän. Voimia sinulle- Olet todellakin täysin OIKEASSA!
- Niin tuttua
Mulla on vastaava tilanne työpaikalla ja otin ensin yhteyttä pomoon, joka ei oikein ollut halukas asiaa huomaamaan. Sit pyysin työnohjaajaa, joka sai jotain aikaan ja kahden kesken sanoi työkaverini olevan narsisti... Seuraavaks kai työsuojeluun jos homma ei tästä parane. Muista että sinussa ei ole vikaa, olet tehnyt työsi moitteettomasti. Voisit tietysti pomon kanssa vielä puhua ihan suoraan asiasta, näytä sille vaikka toi teksti. Jos hän vaikka pystyisi tekemään asialle jotain, tuskinpa haluaa suakaan menettää. Tietysti on vaihtoehtona jäädä myös burn out -lomalle ja katsoa miten hommat sillä aikaa talossa pyörii. Onko kukaan muu valittanut kyseisestä ihmisestä? Olisi hyvä että kritiikkiä tulisi muualtakin kuin vain yhdeltä ihmiseltä.
- jnbhxdcfvbn
Monesti tuosta on ongelmat vain pahentuneet. Mistä tiedät ettei kirjoittaja ole itse narsisti? Vaatimaton tyyppi tuskin noin purkaantuu.
- toisten asioihin
vaan tee ne työt jotka sinulle on määrätty. Älä koske toisten töihin. Jos sinut määrätään tekemään tämän laiskan kaverin työt, niin jää silloin sairaslomalle tai jätä ne tekemättä. Sanot suoraan siinä tilanteessa, että tässä olisi myös muitakin töitä, kuin toisten tekemättömät työt. Teet vain sen 8tuntia/pvä töitä, et tee ylitöitä tai muita töitä.
Sinulla on myös elämäää talon ulkopuolella. - treppu
...työsuojeluvaltuutettuun. Semmoinen täytyy olla lakisääteisesti jokaisessa yli 10 työntekijän työpaikassa.
- Työsuojeluasiamies
Kun asiakkaat valittavat niin eikö käy selväksi että asiakas valittaa työstä joka kaverin olisi pitänyt hoitaa? Esimies varmasti ottaa yhteyttä siihen henkilöön kenen työ on jäänyt tekemättä. Ilmeisesti ette ole viitsinyt valita luottamusmiestä tai työsuojeluvaltuutettua joiden kanssa asiaa voisi myös hoitaa. Älä pelkää potkuja kyllä hyvälle tekijälle on aina töitä, olen huomannut. Lopeta perseen nuoleminen et saa siittä mitään hyötyä vaan joudut vain hyväksikäytetyksi.
- energian.
Tuhlasit kirjoittamalla nettiin. Jos olisit ollut fiksu,niin olisit kertonut tämän saman työkaverillesi,jolloin siitä olisi ollut selkeää hyötyä ongelmassasi. Ihmisiä on monenlaisia ja sinä kuulut sarjaan,kyllä,kyllä. Joka työyhteisössä tällaisia ihmisiä käytetään hyväksi.
- asdfghhjklöä
energian. kirjoitti:
Tuhlasit kirjoittamalla nettiin. Jos olisit ollut fiksu,niin olisit kertonut tämän saman työkaverillesi,jolloin siitä olisi ollut selkeää hyötyä ongelmassasi. Ihmisiä on monenlaisia ja sinä kuulut sarjaan,kyllä,kyllä. Joka työyhteisössä tällaisia ihmisiä käytetään hyväksi.
Jos työkaveri on narsisti, ei hänelle pidä mennä liikoja selittelemään. Vain tämmöinen pieni varoituksensana kaikille asiaa käsittämättömille.
- bvcfghj
asdfghhjklöä kirjoitti:
Jos työkaveri on narsisti, ei hänelle pidä mennä liikoja selittelemään. Vain tämmöinen pieni varoituksensana kaikille asiaa käsittämättömille.
Narsissi. Keksi nyt jo jokin muukin selitys. Ehkä ongelmana onkin kaksi narsistia samassa paikassa?
- Mies PAIKALLAAN--
Älä ota työtäsi ja asiakkaitasi henkilökohtaisesti. Pomosi vastuulla on se.
Ongelma ei ole laiska työkaveri vaan se yliahkera, ylimiellyttävä, ylitunnollinen työkaveri ELI SINÄ, joka otat toisen hommat niskoillesi.
En edes viitsinyt lukea koko kertomustasi - ....
Älä tee toisen hommia, ja unohda koko tyyppi. Jos tulee asiakkaalle ongelma, ainakin asia menee eteenpäin ja sä voit sanoa (jos joku kysyy) ettet enää 10v jälkeen jaksa tehdä osittain toisen työntekijän töitä omiesi ohessa - jos oot tehnyt. Voi olla että toinen ei vaan jaksa työssä, motivaatio puuttuu tms.
- ieoekdoeoe
Eihän se työtoveri mikään narsisti ole, vaan tekee töitä aitoon 80-luvun tyyliin. Silloin tuollainen käytös oli aivan normaalia.
Minusta tuntuu että se rouva on ainoa normaali ihminen siellä. Terkkuja hänelle. - ei sääliä::::::)))))
onko sinulla huono itsetunto vai oletko ujo vai herkkä ihminen
Sano suoraan että tämä ei käy pitää olla omaa tahtoa . ja sanoa asiat niin kuin ne ovat , eikä vaan katsella sivusta ja voivoitella .
Taidat olla näitä sivusta katsoijia , ilmeisesti sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kun ottaaa riski ja lähteä .- ota vastuu
koska kun lähtee sutta karkuun, tulee karhu vastaan. Joka työpaikassa on saman kaltaiset ihmiset ja siellä uudessa paikassa odottaa sama homma. Syystä että sä itse aiheutat sen tilanteen.
- hgfsdfghj
Tärkeilevä tyyppi pikemminkin. Ei malta olla tekemättä muidenkin töitä. Sellaisella ei ole helppoa missään työpaikassa.
- valoEnkeli34
Miksi suostut tuollaiseen? Miksi annat kävellä ylitsesi ja miksi teet vielä palkkioksesi tämän matamin työt? Pelkäätkö tätät ihmistä? Kun lopetat tekemästä hänen töitänsä, niin hän joutuu ottamaan vastuun omista töistään. Jos työt ovat tekemättä, niin hän vastaa tekemättömistä asioista suoraan pomolle ja silloin pomon on pakko puuttua jotenkin tilanteeseen.
Elämä on oppimisareena, jossa me ajaudutaan tilanteisiin, jossa meille tarjotaan opinpaikkoja. Ihminen, joka on ylikiltti ja hakee hyväksyntää olemalla ahkera, niin ympärillä olevat ihmiset huomaavat sen ja varmasti aina löytyy yksi tai useampi, joka haluaa ottaa hyödyn irti kiltistä ihmisestä. Vääränlainen kiltteys on sitä, että antaa muiden ylikävellä ja ei osaa laittaa rajoja muitten käytökselle. Terveellä tavalla kiltti ihminen on hyväsydäminen ja avulias, mutta hän osaa sanoa ei ja osoittaa muille sen miten häntä tulee kohdella.
Sinun opinpaikkasi on opetella sanomaan ei ja pitämään puolesi. Älä anna kenenkään kohdella sinua huonosti. Jos tämä johtaa siihen, että menetät työpaikkasi, niin tulet varmasti löytämään uuden työpaikan. Voi olla, että pomollasi ei ole selkärankaa puuttua asioihin, vaan hän ottaa sinun tilallesi toisen samanlaisen raatajan, joka sietää tätä nykyistä tilannetta. Et voi kuitenkaan jatkaa nykyistä mallia, koska se vie sinun henkisen ja fyysisen terveyden. - ...
Otan osaa.. tosi ärsyttävä työkaveri.. Kokemuksia vähän samansuuntaisesta, mutta ei noin suuressa mittakaavassa! Otahan saikkua saikun päälle ja anna sen eukon ja pomon kärsiä soppansa keskenään. Hyvää kesää kaikesta huolimatta!
- nbvcxcvbn
Vai että saikkua saikun päälle...
- jaksanut ihan
kaikkea lukea . kommentointeja kyseiseen aloitukseen en lukenut ainuttakaan! täytyy vain todeta että aloittaja voisi keskittyä pelkästään omien töidensä hoitamiseen ja muutenkin vain omiin asioihinsa ja jättäisi toisten asioihin puuttumisen kokonaa pois! ehkä elämä sujuisi mukavammin!
- näitä löytyy
Ota sinä itse pitkä sairausloma niin eivätköhän ala huomaamaan mikä on meininki kun poissaolosi aikana ei mitään tapahdu. Ja tee työssä ollessasi niinkuin teki sijaisesi-Kieltäydy. Vie tämän tyrannin rästi työt pomosi pöydälle. Eivät kuulu sinulle
- Väsynyt.
Suurinpiirtein noin on meidänkin työpaikassamme. Eläkeläiset palaavat takaisin töihin valkaten parhaimmat pyhävuorot. Samalla sujuvasti supattavat kännyköihinsä omia asioitaan. Usein kuulee että vastaavat omaan puhelimeensa sanoen: -Olen töissä, mutta puhu vaan... Töihin eivät tartu. Kahvihuone kiinnostaa enemmän. Ja pomot he ovat kietoneet pikkusormiensa ympärille.
En enää yhtään ihmettele, miksi vakituinen väki lähtee toisiin työpaikkoihin tai sairauslomia on paljon. Työ on tiimityötä, samat työt on tehtävä, vaikka joku lusmuilija olisi mukana. Siinä revitään toisten selkänahkasta muutaman laiskuus.
Työvuoron vielä jaksaakin, vaikka jotkut päivät menevät ilman taukoja. Mutta muu elämä kärsii kun ei päivän päätteeksi jaksaa kissaa sanoa. Tietenkin joku tuumaa, että vaihda työpaikkaa, mutta ei sitä niin vain tehdä kun elämä on rakennettu samalle seudulle kuin missä on työpaikkakin.- einarinari pieri
omalla työpaikalla menee päivät seuraavasti muutamilla "työntekijöillä". päivään kuuluu kaksi 10-15 minuutin kahvitaukoa ja 20 minuutin ruokailu. töihin tullessa kahvitauko 30min. 45-60 minuuttia töitä ja 30min kahvitauko, sit työajalla ruokakaupasta eväät ja 45min ruokailu päälle joten vähintään tunti. iltapäivällä 30min kahvitauko ja viimeinen 30-45min jutellaan muiden kans.. paljonko työnantaja häviää.. yli kaksi tuntia normaalien taukojen päälle.. ja tuohon päälle vielä kessutauot noin 2-3 kertaa tunnissa.. muutenkin alimiehitys ja hommaa riittää..
- Apila-66
on hyvä ottaa yhteyttä ja hän ei saa ohittaa sinun asiaasi vaan otettava se vakavasti.
Muista kuitenkin, että ne työt ei lopu tekemällä!!
Mikäli esimiehesi jättää oman työnsä hoitamatta, niin luulisi "ison pomon" huomaavan sen, jos teillä vielä on vastuualueet asiakkaista.
Lopeta ihmeessä tuo hötkyily ja keskity omaan työhösi. Huomaat kohta että sinulla on mukavaa työskennellä rauhassa, ilman KIIRETTÄ ja PANIIKKIA. Esimiehesi saa kokea sen itse nahoissaan.
Tsemppiä ja jaksamista sulle, ilmoittele meille miten ratkaisit ongelman :)
Mukavaa kesää :)
- jämptiä nyt peliin
Meet ja sanot pommolles et nyt sulle riitti. Mä en enää halua tehdä ton toisen tekettömiä töitä. Joka päivä/melkein jokapäivä joudun jäämään ylitöihin kun sillä "nimi" jää tekemättä hommia ja mä ne sit joudun tekemään ja käyttämään omaa vapaa-aikaani niihin. Terveyshän tässä menee, että nyt kyllä teet asialle jotain tai mä lähden täältä. Mitäs sit teet ilman mua kun "nimi" ei ainakaan töitä hoida.
- TIETOMIES TÖIHIN
VASTUUSSA ASIAKKAISTA ET SINÄ.HOIDA HOMMASI JOS EI RIITÄ .NIIN EI VOI MITÄÄN.TYÖTTÖMIÄ ON TULOSSA JONOSSA TÖIHIN,OTTAKAA PORUKKAA HOMMIIN .POTKIKAA SE JOUTILAS ROUVA HEVON KUUSEEN SIITÄ FIRMASTA!
- Ehditkö elää?
Ootko sä niitä, jotka ei ymmärrä, et kun töihin mennään, ensin laitetaan takit ja pussit naulaan ja järjestellään kaikki rensselit ja vimpaimet siihen kuntoon et voitas ehkä alottaa ja työpöytääkin voi siinä samalla vähän siistiä, että pääsee ees jossain vaiheessa alottaa. Vettä on hyvä käydä juomassa aamusella heti ekaks ja samalla kun vie edellispäivän kahvimukeja astianpesukoneeseen, voi sinne heittää muun porukan lojumaan jätetyt astiat ja siistiä huvikseen vähän keittiötäkin. Jos ei satu olemaan sellasta hienoa kahviautomaattia, niin sitten täytyy keitellä itelle ja muille kahvit tai muuten alkaa armoton päänsärky kofeiinin puutoksesta ja sehän johtaa migreenikohtaukseen ja saattaa joutua jopa kesken päivän saikulle. Käytävillä nyt pakosti törmää työkamuihin, joille hyvän huomenen toivotuksen jälkeen sitä tulee jutusteltua muutama sana ohimennen. Päivän tärkeet uutiset on pakko vilasta lehdestä tai netistä, että tietää onko 3. maailmansota syttymässä - hulluahan se olisi töitä tehdä, jos taivas on putoamassa niskaan. Sit käydään aamupissillä tai -paskalla ja perseenkin voi samalla pestä, että raikas olo jatkuis vähän pitempäänkin omaksi ja muiden iloksi. Jos sattuu oleen silmälasit, niin nehän täytyy hinkata monta kertaa pv:ssä puhtaaksi, muuten ei nää tehä töitä. Kalenterin, sähköpostin tms. tsekkaamisessa menee kyllä aikaa, jos niinku haluu, et pysyy jotenki ajantasalla asioista ja parempi on tsekata ne monta kertaa pv:ssä, koska asioihin on taipumus tulla muutoksen muutoksia. Pomon luona kannattaa vierailla ainakin kerran viikossa, mieluummin useammin, et se ei pääse unohtamaan, että sä olet edelleenkin olemassa ja ne sun palkankorotusvaatimukset ovat edelleenkin voimassa ja että se uusi hierova työtuoli on edelleenkin ainaski kuluvan vuoden hankinnoissa. Siis vilkkaalle suolellehan ei voi mitään, se on pakko käydä tyhjentämässä 4 - 5 krt pv:ssä, jos ei halua, että työhuone haisee sille itelle. Siis taukojumppa, muista taukojumppa, sä säästät sillä työnantajallesi pitkän pennin - vaikkei se sitä tietenkään usko ilman perustavaa laatua olevien faktojen esittämistä eli muistutat sitä vaikka siitä viimeisimmästä 3 kk saikusta, joka tuli liiasta työnteosta. No niin, jossain tässä vaiheessa voi sitten alkaa setvimään, että mitä töitä sitä tänään pitäisikään tehdä, siihen setvimiseen menee kyllä hirveesti aikaa.
Puoleen päivään mennessä sitä on kyllä varsinaisen kahvitauon, lounastauon, taukojumppien jälkeen tehnyt jo ihan riittävästi töitä siihen nähden mitä päiväpalkaksi tipahtaa, mutta vielä on edessä piiitkä iltapäivä ja sehän menee samaan tyyliin ja vähän voi vielä raapaista tikkua vessassa sen surkean palkan edestä, mitä kiskurityönantaja maksaa.
Tällä välin se työpaikkasi ahkera muurahainen on saanut aikaiseksi niin valtavan keon, että toisten keot jää ihan varjon puolelle, mutta jostain syystä "ahkeruus on ainut ilomme" -kyltinkantaja ei ymmärrä siinäkään vaiheessa vielä lopettaa, vaan jatkaa, jatkaa vaan ja eräänä päivänä se on kuolla kupsahtanut sinne kekonsa päälle ja aurinko paahtaa sen poroksi eikä kukaan muista, että sellaista muurahaista oli koskaan olemassakaan.- mnbvcxcvb
Pitkän runon jaksoit rustata... Ai niin -käyt töissä lepäämässä. Näitä kun lukee niin huomaa, että suomen tulevaisuus on synkkä. No, sitten on taas tehtävä työtä pakon edessä. Voi olla kovaa, jos ei ole tottunut.
- jhgdcfgb
Mitä se sinulle kuuluu? Et kai maksa hänen palkkaansa? Keskity ihan vain omiin asioihin.
- ++++++++
Exäni työskenteli suuressa tietokonefirmassa, itse paiskin töitä erikoistavarakaupassa.
Exäni työ alkoi klo 8. Joskus hän oli töissä jo puoli yhdeksältä. Facebookissa pystyi olemaan pitkin päivää. Sai soittaa henkilökohtaisia puheluita ja sähköpostia laitella. Kahvituntia viettivät kerran 2h, kun oli joku hyvä matsi telkkarissa. Kahvitunteja pidettiin myös firman ulkopuolella. Työaikana käytiin parturissa ja hammaslääkärissä. "Just tuli se asiakas käymään, kun oli peli kesken!". Töitä olisi kyllä ollut, mutta miksi vaivautua kun palkka juoksi muutenkin. Jos minulla oli viikolla vapaata ja piti soittaa jostain tärkeästä asiasta, niin vastaus oli monesti "et häiritse, tässä pasianssia pelailen". Exä otti usein sairaslomaa selkäkipujen takia, mutta koskaan ei noita päiviä kotonaan viettänyt. Kerran lähti risteilylle.
Hän tuli muutaman kerran pyytämään minua ruokatunnille, mutta sanoin, etten millään ehdi. Meillä ei nimittäin kukaan olisi ehtinyt firman ulkopuolelle syömään 0,5h ruokkiksella. Meillä tehtiin töitä KOKO työpäivän ajan. Kahvitauot menivät usein kahvimuki kädessä koneella töitä tehden. Mutta kukaan ei valittanut. Töissä oli hyvä ilmapiiri ja kaikki puhalsivat yhteen hiileen. Sen verran juostiin, että monella oli askelmittari mukana.
Ja kumpi on tänä päivänä vakitöissä? Exä tietenkin. Työtodistuksessa ei lue työn määrää eikä työtehokkuutta. Minä olen tyytyväinen siihen, että voin sanoa rehellisesti olevani ahkera työntekijä. - stupid girl
Mä haluun kans sinne töihi kuulostaa unelmalta... =D
No ei vaan.
Onko työpaikassanne mitään isompaa pomoa, jolle voisit kertoa asioiden oikean laidan.
Luulis niiden alkavan tarkkaileen tilannetta ja tekevän jotain. - jkvm
Ihan kuin olisin itse kirjoittanut tämän. Mulla sama tilanne töissä, tosin puolitoista vuotta vaan ja nyt sai riittää!
- 4+8
No voi nyt helvetin hiiret! Ottakaa itteänne niskasta kiinni ja pistäkää se emakko liekaan. Ei voi olla niin vaikea sanoa sille että "Vittu hoida yksityisasias työajan ulkopuolella!"
- 4+8
En mä ainakaan oo omien töiden lomassa tehnyt muiden hommia vaikka on sellasia tilanteita kehkeytynyt melko usein. Moni on olettanut että teen heidänkin pikkuhommia "omien töiden sivussa", mutta sitten ku en ookkaan tehnyt niin homma on jäänyt joko kokonaan tekemättä tai mennyt sellaiseen tilaan että vaikeimman kautta on ainoa mahdollisuus :D
- Sorivaan
Tekstistäsi päätellen sijaisesi oli parempi henkilö sinun tilallesi. Hän osaa huolehtia siitä ettei tee muiden töitä, eikä ala painaa ylitöitä sen takia että toinen jättää työnsä tekemättä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih567207Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7193370Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1481650Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2781530- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 911240
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2331173- 811134