Puolison juominen ahdistaa

Känniääliön vaimokas

Olemme vähän alle 3-kymppinen avopariskunta ja minua ahdistaa mieheni juominen. Hän juo 2-4 krt kuussa viikonloppukännejä, ei ikinä arkisin. Ongelma on siis se, että hän juo kerralla aivan liikaa ja muuttuu aivan toiseksi ihmiseksi. Hän ei ole riippuvainen alkoholista, siis niin että sitä olisi pakko saada, vaan hän ei osaa useimmiten juoda kohtuudella ja käyttäytyä järkevästi. Hän alkaa kännipäissään tilittämään asioita joita ei pysty puhumaan selvinpäin. Itse en haluaisi vakavia asioita puhua kännissä. Hän myös on usein riidanhaluinen ja aggressiivinen, tapellutkin on kännissä. Minua kohtaan ei ole ikinä olllut väkivaltainen. Häneltä saattaa myös mennä "taju" eli ei ymmärrä missä on, missä minä olen (jos olen kotona tai töissä) ja joskus tulee aivan ihmeellisiä vainoharhaisia ajatuksia. Hän myös lupaa asioita ja pettää ne. "Tänään sun ei kulta tarvi olla huolissasi musta, olen kunnolla." Ja sitten kuitenkin könyää täyskännissä neljältä kotiin ja alkaa aggressiivisesti tilittämää. Hän myös suuttuu jos sanon että kita kiinni, mä haluan nukkua. Hän hoitaa kyllä kunnialla työnsä (virkamies) ja joukkueharrastuksena. Ei siis juo jos jotain "virallista" on luvassa. Minua myös ärsyttää, että krapulassa nukkuu IHAN koko päivän ja passauttaa.

Onko mitään keinoja, joilla saisin häet juomaan kerralla vähemmän? Hän ei siis örvellä joka kerta viihteelle lähtiessään, mutta n.80% kerroista. Olen puhunut asiasta kymmeniä kertoja huomauttanut, mutta hän ei pitemmän päälle tee asialle mitään konkreettista. Usein lupaa, että on kunnolla, juo vähemmän, ei ole myöhään yms. ja useimmiten asiat ei toteudu. Kehun kyllä kovasti ja olen tyytyväinen jos kaikki menee hyvin. Hän vetoaa myös siihen, että juo paljon vähemmän kuin ennen yhdessäoloamme. Toisinaan ottaa myös kylmän asenteen "tällänen mä oon, elä sen kanssa." Tai että "kyllä kaikki muutkin ryyppää ja örveltää." Olen pyytänyt, vaatinut, itkenyt. Tiedän hänen olevan jonkun verran masentunut, samoin hän, muttei halua hakea apua.

En millään haluaisi, että niin turhanpäiväinen asia kuin alkoholi, pilaa suhteen joka miehen selvinpäin ollessa on upea.

12

3574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdkjg

Anna nyt miehen ryypätä perkele. Pari kertaa kuukaudessa ei ole MITÄÄN. Itse ryypiskelen joka toinen päivä.

• .

Et sitten keksinyt yhtään mitään järkevää?
        Viinan tyhmentävät vaikutukset ovat sinussa jo esillä.

• ex-juoppo

"että niin turhanpäiväinen asia kuin alkoholi, pilaa suhteen"

se on semmoinen tuo alkoholi,että pilaa kaikkein eniten suhteita.
      toisaalta se luo kaikkein eniten pikasuhteita länsimaissa. sisatautiosastot on kansoitettu viinan vaurioittamilla ihmisille.
      se on merkittävin päihde maassamme ( alkoholi on huume mutta on pakon edessä määritelty päihteeksi).

" Hän ei ole riippuvainen alkoholista".
      kyllä on,ei hän kauaa ilman sitä pysty elämään. pinna kiristyy, riitaa keksitään ja on päästävä baanalle.

keskustelut tuskin meinaa muuta kuin vitutuskäyrän nousua, joka ajaa puolestaan kaljalle.(mikä ihana tekosyy.niitä riittää.riita on yleisin.

sinun mieliksi ja sinun pakottamana hän saattaa luvata ihan mitä vaan, jos kinaaminen loppuu siltä erää.
      tosielämässä se ei juomiseen kuitenkaan vaikuta, ainakaan vähentävästi.

mites tulevaisuudessa ? toisilla menee tuo nuorisojuopottelu ohi varsin pian, jos yleensä on alkanutkaan.
      miehesi ei sitä halua tehdä,noilla tiedoilla hän on alkoholisti.
      ei mikään spurgu mutta alkoholista ehdottomasti riippuvainen ja riippuvaisuus kuten käyttökin tulee kasvamaan.

hyvää on se ,että vielä tulee (vai tuleeko oikeasti?) raittiitakin viikkoja.

moni juoppo/kohtuukäyttäjä olisi saanut kaiken toivovansa, jos pystyis vähentämään tuolle tasolle.
      tai ei tietenkään olis,koska joutuis vähentämään juomista oikeasti. puheissa ja lupauksissa voi etukäteen lasketella mitä liirumlaaria vaan mutta käytäntö näyttää totuuden.aina vaan uudestaan.

silmät auki sulle.oletko valmis sietämään juomista ja kuinka pitkälle ?
      missä kunnossa sinä silloin myöhemmin itse olet ?

tulevaisuudesta ei koskaan tiedä mutta tuntien yleensä juoppouden historiaa, niin paremmaksi ei muutu.luultavasti juomisen tarve ja juominen lisääntyy. kuinka paljon ? kukapa tietää.
      olisi riskialtista hankkia lapsia,hyvin riskialtista.

itse voisit käydä al-anonin palaverissä.ne on tarkoitettu alkoholistin läheisille.siis myös sinulle.
      saat kuunnella ja itsekin halutessasi puhdistaa mieltäsi ongelmista .
      uskon sen auttavan ja antavan ajatuksia ja voimia eteen päin.

elämä kuitenkin jatkuu,on vain osattava ja uskallettava tehdän tarpeellisia päätöksiä oikeaan aikaan.
      se ei ole aina helppoa,joskus mahdotontakin.

mutta yritä sinä, hae al-anonista ja vaikka mielenterveystoimistosta tukea. hae tukea tehdä välttämättömiä ratkaisuja, jos niitä pitää tehdä. liian aikaisin niitä et voi tehdä,liian myöhään kylläkin.

toivon sinun pystyvän tuohon.

tsemppiä ja voimia. halaus vielä päälle.sinä et ole yksin tuon laajan ongelman kanssa.

• nor.maalia

Ihan normaalia juomista, taidat olla vain nalkuttava akka.

• ?

Mistä teitä känniapinoita sikiää?

• t.voipytty

alkoholistisesti ja saa varmaan sinulta kotona hyvän palvelun. Teet ruoan, siivoat, peset pyykit, ehkä oksennukset ja ulosteetkin, hoidat suhteet sukulaisiin ja muualle. Älä kuitenkaan rupea marttyyriksi vaan anna avomiehellesi mahdollisuus hoitaa vastuullisesti muutkin kuin työasiat.

Mene ALANONin kokoukseen ja kuuntele, miten toiset alkoholin väärinkäyttäjien puolisot ovat toimineet saadakseen mielenrauhan. Sieltä saat tukea itsellesi. Avomiestäsi et saa muuttamaan tapojaan vapaaehtoisesti.

Yleensä ongelmajuominen lisääntyy vuosien mittaan.

• Tupla Ö

Ota välittömästi avioero, liity al-annoniin, ala käymään kokouksissa ja kirkossa päivitäin, vain vertaistuki voi Sinut pelastaa. PELASTA ITSESI!!!!

• avo nainen

ei voi ottaa avioeroo kun ei oo aviossa.

• Miehesi juominen on alkoholistin juomista. Juomatapoja on monia, mutta yhteistä niille on alkoholinkäytön hallitsemattomuus.

Alkoholisti ei voi koskaan tulla kohtuujuojaksi; joko hän juo täysillä tai ei ollenkaan. Jos hän malliksi, hampaat irvessä, ottaa jonkin kerran maltillisesti, se vain lisää painetta seuraavaa todellista juomiskertaa varten.

KAIKKI selitykset joihin alkoholin käytön mahdollistaminen liittyy ovat valhetta.

Mistäkö tiedän? Minä join aivan samalla tavalla. Selityksetkin olivat osittain samat.

Lue Raimo O. Kojon kirja "Eroon viinasta"; sen jälkeen tiedät miehestäsi ja itsestäsi paljon enemmän.

• totuus on

Ei tuo mitään alkoholistista juomista ole, vaan ihan normaalia suomalaisen miehen alkon käyttöä.

• a ja oo
        totuus on kirjoitti:

Ei tuo mitään alkoholistista juomista ole, vaan ihan normaalia suomalaisen miehen alkon käyttöä.

totuus on niin kovaa,että kaikki selitykset normaalista juomisesta pitää tilittää.niitähän riittää.
        muutenhan sinäkin olisit...hui sentään...kauhea ajatuskin. siis on pakko vääntää totuus mieleisekseen.

"ihan normaalia suomalaisen miehen alkon käyttöä",joka tuossa tarkoittaa alkoholismia.
        sitä ei mitata pelkästään viikkokulutuksena vaan riippuvaisuutena.se on( myös) alkoholismia.
        toiset haluavat nähdä alkoholismin vain sellaisena,että makaa paskat housussa penkin vieressä.
        silloin itse kuuluu "normaaliin alkoholia käyttävään" ryhmään.

niin,alkoholismi on myös riippuvuutta alkoholista,tuplataan tuo asia vielä jos se jäi äsken lukematta.

• Känniääliön vaimokas

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Palaan teihin kohta...:)

Mutta te "ihan normaalia juomista"-jutuilla vastanneet... Minusta on aivan käsittämätöntä ja sairasta, että tuollaista tolkutonta örvellystä pidetään "normaalina"! Ei todellakaan ole millään mittarilla normaalia juoda itseltään tajua kankaalle, vaikka se Suomessa kuinka hyväksyttyä ja leuhkaa olisikin!

Sitten te fiksut:) Asiasta on puolison kanssa käyty useita keskustelua ja viesti kyllä menee perille, mutta unohtuu valitettavan nopeasti. Viime viikonloppu oli hieno poikkeus, puoliso oli kyllä viihteellä, mutta erittäin asiallisessa kunnossa. Seuraavana päivänä urheiltiin yhdessä, käytiin syömässä jne. Seuraava koetinkivi sitten on juhannus. Myös sukulaisillani, joiden kanssa juhannus vietetään, on taipumusta örveltämiseen. Onko holhoavaa pitää pieni "puhe" kaikille ennen juhannuksenvieton aloitusta? Kertoisin kaikille, että tolkuton juominen ahdistaa ja vetoaisin kaikkiin, että olisivat kunnolla ja että viikonloppu voisi sisältää muutakin kuin juomista? Ärsyttää, kun aikuiset ihmiset eivät sitä itse ymmärrä. No mutta, puolison kanssa onkin sitten sovittu tipattomastaa heinäkuusta, toivottavasti se pitää.

Mutta kaikille joka tapauksessa erittäin kaunista ja rauhallista kesää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1429
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      941
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      806
    Aihe