Trimmin säätö

Vappari

Veneessäni on Volvo Pentan DuoProp perävetolaite, mutta nyt näin talven jäljiltä sen trimmi ei nouse, eikä laske. Pitää vain "naksunaa" vivusta käännettäessä.
Osaakohan joku sanoa mitä kannattaisi tehdä?

34

9920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • scand_dynamic

      moottori jumissa. Kumivasaralla vois koittaa koputella, niin saattaa aueta. Öljyä varmaan on? Kaikki liitokset kannattaa myös käydä läpi ja laittaa CRC:tä. Voi olla, että virta ei kulje kunnolla.

      • Tosin jos solenoidiin tulee virta, niin ainoastaan solenoidiin tulevat, ja siltä trimmimoottorille lähtevät johdot ovat mahdollisia vikalähteitä.

        Itse veikkaisin jumiutunutta moottoria, tai jostain syystä vielä pahemmin rikkoutunutta moottoria..


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tosin jos solenoidiin tulee virta, niin ainoastaan solenoidiin tulevat, ja siltä trimmimoottorille lähtevät johdot ovat mahdollisia vikalähteitä.

        Itse veikkaisin jumiutunutta moottoria, tai jostain syystä vielä pahemmin rikkoutunutta moottoria..

        Riittähän akussa virtaa, eli varsinainen moottori pyörii startilla/on käynnissä. Tähän vuodenaikaan kun tulee vastattua perusolettamuksella että vene on vesillä :)


      • Vappari
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Riittähän akussa virtaa, eli varsinainen moottori pyörii startilla/on käynnissä. Tähän vuodenaikaan kun tulee vastattua perusolettamuksella että vene on vesillä :)

        Sattuneista syistä vene on vielä maissa, mutta akut on ladattu, navat on putsattu ja startista kone lähti hyvin käyntiin laakista. Perävetolaite oli edelliskesänä aika suuressa remontissa, jossa mm. vaihdettiin trimmin sylinterit ja kaikenlaisia "niveliä" aika isolla rahalla.


    • 290ckfö

      Minulla oli (joskus) toimimattomuus ongelma ja syynä oli löystynyt trimmimoottorin virtakaapeli. Tarkista tuleeko mootorille virtaa ja CRC'n käyttö vain sitten pentaa ongelmaa. CRC ei johda sähköä se on eriste.

      • crctä

        Se crc on hyvä juurikin johtojen liittimiin ja estää hapettumista pitkäksi aikaa ja auttaa usen ko. vioissa. Liittimiä kannaa liikutella edestakaisin crc:n kanssa ja samalla näkee onko liian löysällä ja ei siksi toimi.


    • sulake!

      En muista ihan tarkaan miten nuo kytkennät VP:n power trimmissä menevät, mutta niin tässä tapauksessa kuin yleensäkin kannattaisi ihan ensimmäisenä varmistaa trimmipumpun pääsulakkeen kunto. Trimmillä on sekä kooltaan että virta-arvoltaan iso sulake ainakin omassa KAD42:ssa (myös aiemmassa AD41:ssä) muistaakseni syöttöjohdon alkupäässä edestäpäin katsottaessa oikealla puolella konetta startin lähettyvillä. Samalla kannattaa tarkistaa kaikkien liittimien ja kaapeleiden kunto.

      Joskus olen tuon sulakkeen onnistunut polttamaan, kun olen käyttänyt trimmiä venettä liukuun nostaessa. Nakse voi hyvinkin johtua siitä, että ohjausvirta menee releelle, mutta moottorin syöttöjännite puuttuu...

      • Niin sen pitäisi kylläkin olla koko moottorin pääsulake, tosin ja - pääsyötöthän menee suoraan startille ( ), ja moottorin runkoon (-). Joten sen lauetessa pimenee mm. mittaristo ja esim. moottorin sammutussolenoidi.

        Jotenkin muistelen, että trimmipumpun syöttöjohdossa ( ) olisi erillinen sulake, mutta voin muistaa väärinkin. Tosin on helppoa mitata pumpun syöttöjohdon jännite, koska se on jatkuva.


      • sulake!
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Niin sen pitäisi kylläkin olla koko moottorin pääsulake, tosin ja - pääsyötöthän menee suoraan startille ( ), ja moottorin runkoon (-). Joten sen lauetessa pimenee mm. mittaristo ja esim. moottorin sammutussolenoidi.

        Jotenkin muistelen, että trimmipumpun syöttöjohdossa ( ) olisi erillinen sulake, mutta voin muistaa väärinkin. Tosin on helppoa mitata pumpun syöttöjohdon jännite, koska se on jatkuva.

        Ei se kyllä moottorin pääsulake ole ainakaan minulla, koska vaikka sulake paloikin, niin kyllä kaikki muut sähkövehkeet edelleenkin toimivat. Sulake on muuten arvoltaan 55A (KAD42:ssa) eikä suinkaan 5A kuten tuossa jossain vastauksessa virheellisesti sanottiin. Ja malliltaan se on sellainen 6-7 cm pitkä valkoinen mokkula, jossa on tukevat 10 mm kierteistetyt lähdöt. Sulakkeelle tulee syöttö suoraan akulta (startin plussan kautta) ja sulakkeen jälkeen johto jatkaa suoraan power trimmin hydrauliikkapumpulle.

        Pääsulake on ainakin minun koneessani automaattimallia, sen palautusnappi on koneen päällä olevassa mustan kotelon etureunassa. Tietoni siis koskevat niitä koneita, joita itselläni on ollut eli VP KAD42, AD41 ha AD31.


      • sulake! kirjoitti:

        Ei se kyllä moottorin pääsulake ole ainakaan minulla, koska vaikka sulake paloikin, niin kyllä kaikki muut sähkövehkeet edelleenkin toimivat. Sulake on muuten arvoltaan 55A (KAD42:ssa) eikä suinkaan 5A kuten tuossa jossain vastauksessa virheellisesti sanottiin. Ja malliltaan se on sellainen 6-7 cm pitkä valkoinen mokkula, jossa on tukevat 10 mm kierteistetyt lähdöt. Sulakkeelle tulee syöttö suoraan akulta (startin plussan kautta) ja sulakkeen jälkeen johto jatkaa suoraan power trimmin hydrauliikkapumpulle.

        Pääsulake on ainakin minun koneessani automaattimallia, sen palautusnappi on koneen päällä olevassa mustan kotelon etureunassa. Tietoni siis koskevat niitä koneita, joita itselläni on ollut eli VP KAD42, AD41 ha AD31.

        Ajattelin, tosin 55 A on aika rajun oloinen(?), mutta ajattelin juuri sitä automaattisulaketta.

        Ja edeltävällä vastaajalla on joku todella vaha moottori, esim. B18 tai B 20. Eikä kukaan ole kertonut hänelle, että moottorin tärinä rikkoo sen, ja että ongelmat poistuvat kun sen jättää irralleen..


      • Startin alla
        sulake! kirjoitti:

        Ei se kyllä moottorin pääsulake ole ainakaan minulla, koska vaikka sulake paloikin, niin kyllä kaikki muut sähkövehkeet edelleenkin toimivat. Sulake on muuten arvoltaan 55A (KAD42:ssa) eikä suinkaan 5A kuten tuossa jossain vastauksessa virheellisesti sanottiin. Ja malliltaan se on sellainen 6-7 cm pitkä valkoinen mokkula, jossa on tukevat 10 mm kierteistetyt lähdöt. Sulakkeelle tulee syöttö suoraan akulta (startin plussan kautta) ja sulakkeen jälkeen johto jatkaa suoraan power trimmin hydrauliikkapumpulle.

        Pääsulake on ainakin minun koneessani automaattimallia, sen palautusnappi on koneen päällä olevassa mustan kotelon etureunassa. Tietoni siis koskevat niitä koneita, joita itselläni on ollut eli VP KAD42, AD41 ha AD31.

        Sama ongelma viime kesänä (AD31) kun trimmi jämähti ajossa. Sähköt toimivat ja koneella pystyi ajamaan, mutta trimmistä kuului vaan naksahduksia kun nappia painoi. Ratkesi vaihtamalla sulake, joka löytyi starttimoottorin alla. Vanha sulake oli täysin syöpynyt ja itseasiassa moottorin trimmi toimi pirteämmin kuin ennen sulakkeen vaihdon jälkeen. Sulake maksoi PenCentrassa noin 20e.


      • sulake!
        Startin alla kirjoitti:

        Sama ongelma viime kesänä (AD31) kun trimmi jämähti ajossa. Sähköt toimivat ja koneella pystyi ajamaan, mutta trimmistä kuului vaan naksahduksia kun nappia painoi. Ratkesi vaihtamalla sulake, joka löytyi starttimoottorin alla. Vanha sulake oli täysin syöpynyt ja itseasiassa moottorin trimmi toimi pirteämmin kuin ennen sulakkeen vaihdon jälkeen. Sulake maksoi PenCentrassa noin 20e.

        Tämän sulakkeen pitäisi kuulua veneen vakiovaraosiin, itselläni sellainen on aina mukana. Palanutta sulaketta ei voi päällepäin tunnistaa, koska se on valettu muovin sisään. Kunnon varmistamiseen tarvitaan siis yleismittaria. Otin kännykkäkametralla pari kuvaa, jos alkuperäinen kysyjä ei tiedä millaista sulaketta etsiä. Kuvat ovat siis VP:n alkuperäisvaraosasta ja sulakkeen pituus on n. 5 cm. Pahoittelen kuvien huonoa laatua:
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6307110.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6307113.jpg


      • Olis kiva osata
        sulake! kirjoitti:

        Tämän sulakkeen pitäisi kuulua veneen vakiovaraosiin, itselläni sellainen on aina mukana. Palanutta sulaketta ei voi päällepäin tunnistaa, koska se on valettu muovin sisään. Kunnon varmistamiseen tarvitaan siis yleismittaria. Otin kännykkäkametralla pari kuvaa, jos alkuperäinen kysyjä ei tiedä millaista sulaketta etsiä. Kuvat ovat siis VP:n alkuperäisvaraosasta ja sulakkeen pituus on n. 5 cm. Pahoittelen kuvien huonoa laatua:
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6307110.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6307113.jpg

        Minulla on KAD43 ja trimmi toimii "kylmänä", mutta n. 15-40 min ajon jälkeen ei enää toimi. Tämän jälkeen trimmi laskeutuu alimpaan asentoonsa, joka on minun veneessä -1 ja sitten plaanissa ajo onkin aika epämiellyttävää ja ei niin turvallista/taloudellista. Onko hajua miksi näin käy?


      • Olis kiva osata kirjoitti:

        Minulla on KAD43 ja trimmi toimii "kylmänä", mutta n. 15-40 min ajon jälkeen ei enää toimi. Tämän jälkeen trimmi laskeutuu alimpaan asentoonsa, joka on minun veneessä -1 ja sitten plaanissa ajo onkin aika epämiellyttävää ja ei niin turvallista/taloudellista. Onko hajua miksi näin käy?

        Riippuuko tuo aika käytetystä tehosta? Äkkiseltään kuullostaa siltä että pumpun venttiili jaksaa ilman kuormaa/pienellä kuormalla pitää paineet, mutta ei suuremmalla kuormalla. Ja voihan lämpötilakin vaikuttaa asiaan.


      • Trimmaaja
        sulake! kirjoitti:

        Tämän sulakkeen pitäisi kuulua veneen vakiovaraosiin, itselläni sellainen on aina mukana. Palanutta sulaketta ei voi päällepäin tunnistaa, koska se on valettu muovin sisään. Kunnon varmistamiseen tarvitaan siis yleismittaria. Otin kännykkäkametralla pari kuvaa, jos alkuperäinen kysyjä ei tiedä millaista sulaketta etsiä. Kuvat ovat siis VP:n alkuperäisvaraosasta ja sulakkeen pituus on n. 5 cm. Pahoittelen kuvien huonoa laatua:
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6307110.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=6307113.jpg

        Kiitoksia vinkistä, joka näytti korjaavan AD41B 290DB paketin trimauksen jälleen henkiin.


    • tuolla alla kerrottiinkin sieltä pitäisi löytyä sulake. Ennen varasulake oli panduilla "sielläpäin", johdossa, moottorissa yms.
      Sellainen levysulake valettuna, Volvolta maksoi maltaita mutta a-tarvikelikkeistä irtotavara ei juuri mitään. Muistaaksen 5A pienempiä kylläkin. Jos se on kärähtänyt niin osta niitä "pussillinen" mukaan. Itsellä meni 1/kesässä tai paririssa. Vaihto vie sen 5min niin ei haittaa vaikka se pienempi joskus palaisikin.
      Kiinnitys siihen alkuperäisen päääle samoilla muttereilla kuin johdotkin.

      • Motari

        On 55A. Maksaa n 10 € V-P catalogin mukaan.


      • pppppppd
        Motari kirjoitti:

        On 55A. Maksaa n 10 € V-P catalogin mukaan.

        Itselläni oli myös palanut tuo valkoinen 55amp sulake, jonka takia volvo penta sp290 perävetolaitteen trimmi ei toiminut. Vaihdoin sulakkeen niin nyt trimmi laskeutuu alaspäin, mutta ei nouse ylöspäin.
        Pitäisikö veneen moottorin olla käynnissä että trimmi toimisisi myös ylöspäin?


      • pppppppd kirjoitti:

        Itselläni oli myös palanut tuo valkoinen 55amp sulake, jonka takia volvo penta sp290 perävetolaitteen trimmi ei toiminut. Vaihdoin sulakkeen niin nyt trimmi laskeutuu alaspäin, mutta ei nouse ylöspäin.
        Pitäisikö veneen moottorin olla käynnissä että trimmi toimisisi myös ylöspäin?

        tarvitse, pitäähän sen huollettaessakin liikkua. Eikö se säädy ollenkaan ? kippaushan onnistu vasta kun sitä vipua/kytkintä painoi samalla, toimiiko se.


      • pppppppd
        jrsj kirjoitti:

        tarvitse, pitäähän sen huollettaessakin liikkua. Eikö se säädy ollenkaan ? kippaushan onnistu vasta kun sitä vipua/kytkintä painoi samalla, toimiiko se.

        Eli ennen sulakkeen vaihtoa trimmi ei liikkunut mihinkään suuntaan, ei ylös eikä alas. Trimmiä alaspäin painaessa rele napsui, mutta mitään ei tapahtunut. Trimmiä ylöspäin nostaessa edes rele ei napsahtanut. Nyt kun vaihdoin sulakkeen niin trimmi laskeutuu hyvin alaspäin, mutta ylöspäin nostaessa ei tapahdu mitään.
        Onko trimmille erilliset "ylös" ja "alas" olevat releet? Jos on näin niin voisiko toinen releistä olla rikki?
        Missä ihmeessä vika voi siis olla kun trimmi laskee alaspäin, mutta ei nouse ylöspäin vaikka painaa trimmikytkimen vasenta nappia samalla?


      • pppppppd kirjoitti:

        Eli ennen sulakkeen vaihtoa trimmi ei liikkunut mihinkään suuntaan, ei ylös eikä alas. Trimmiä alaspäin painaessa rele napsui, mutta mitään ei tapahtunut. Trimmiä ylöspäin nostaessa edes rele ei napsahtanut. Nyt kun vaihdoin sulakkeen niin trimmi laskeutuu hyvin alaspäin, mutta ylöspäin nostaessa ei tapahdu mitään.
        Onko trimmille erilliset "ylös" ja "alas" olevat releet? Jos on näin niin voisiko toinen releistä olla rikki?
        Missä ihmeessä vika voi siis olla kun trimmi laskee alaspäin, mutta ei nouse ylöspäin vaikka painaa trimmikytkimen vasenta nappia samalla?

        en muista tarkkaan, 290:n oli viimeksi -97, mutta aika todennäköistä olisi että siellä olisi kaksi relettä.
        Jos on, niin ovat varmaankin samanlaiset joten ristiin vaihdolla voi testata. Tosin voi korjaantua, ainakin väliaikaisesti, jo pelkällä irroituksella/takaisin laitolla.
        Pencentralla on aika hyvät räjäytyskuvatkin netissä.


      • pppppppd
        jrsj kirjoitti:

        en muista tarkkaan, 290:n oli viimeksi -97, mutta aika todennäköistä olisi että siellä olisi kaksi relettä.
        Jos on, niin ovat varmaankin samanlaiset joten ristiin vaihdolla voi testata. Tosin voi korjaantua, ainakin väliaikaisesti, jo pelkällä irroituksella/takaisin laitolla.
        Pencentralla on aika hyvät räjäytyskuvatkin netissä.

        Oli siellä kaksi relettä. Vaihdoin releet päittäin kun näyttivät olevan samanlaisia, mutta vika ei korjaantunut. Trimmi laskeutuu siis loistavasti, mutta ylös ei nouse ollenkaan. Missä vika voisi olla?


      • pppppppd kirjoitti:

        Oli siellä kaksi relettä. Vaihdoin releet päittäin kun näyttivät olevan samanlaisia, mutta vika ei korjaantunut. Trimmi laskeutuu siis loistavasti, mutta ylös ei nouse ollenkaan. Missä vika voisi olla?

        jo mennä hakuammunnaksi mutta onhan säiliössä öljyä ?


      • pppppppd
        jrsj kirjoitti:

        jo mennä hakuammunnaksi mutta onhan säiliössä öljyä ?

        Palaan tähän samaan ongelmaan nyt uudestaan.
        Eli vetolaite on Volvo SP290.
        Ongelma on että trimmi laskeutuu alaspäin, mutta ylöspäin ei nouse ollenkaan.
        Missä vika voisi olla? 55amp valkoinen sulake on uusittu. Säiliössä on öljyä.


      • Anonyymi
        pppppppd kirjoitti:

        Palaan tähän samaan ongelmaan nyt uudestaan.
        Eli vetolaite on Volvo SP290.
        Ongelma on että trimmi laskeutuu alaspäin, mutta ylöspäin ei nouse ollenkaan.
        Missä vika voisi olla? 55amp valkoinen sulake on uusittu. Säiliössä on öljyä.

        Volvo Penta trimmimittarista 828731 löytyy kiinnitysraudan päältä muovitulpan alta 4-napainen DIP-kytkin[1...4], jolla määrätään trimmin yläasennon rajoitusarvo:

        vain DIP nro [2] ylhäällä: SP (yksipotkurinen perävetolaite)
        vain DIP nro [4] ylhäällä: DP (kaksipotkurinen perävetolaite)

        DIP-kytkimessä e.m. vastaava kytkin 2 tai 4 on lukittu yläasentoon jollain valkoisella aineella perävetolaitteen tyypin mukaan.

        Eräässä tapauksessa kun trimmi ei toiminut ylös asti, vika korjaantui kun naksutteli kaikki neljä kytkintä pienellä meisselillä parikymmentä kertaa ylös-alas ja lopuksi palautti kytkimet alkuperäiseen asentoon.

        Tätä keinoa voi koettaa, kun trimmianturi, mittarin takana oleva tilt-switch rele, trimmipumpun releet, kytkimet, liitokset ja kaapelit on todettu kunnossaoleviksi.


    • Stroh70

      Tuossa tilanteessa tsekkaa releet, vaihda ristiin, katso kääntyykö tilanne.

    • pppppppd

      Sain vian korjattua! Trimmin säätökytkimestä oli yksi johto irronnut.

      Mitä huoltoja tuohon moottoriin ja vetolaitteeseen tulisi tehdä ennenkuin sen lasken kesällä vesille?
      Moottorille ja vetolaitteelle on tehty perusremontit ja huollot pari vuotta sitten edellisen omistajan toimesta.
      Moottori on volvo penta 250 146hp ja vetolaite SP290.

      Miten moottoriöljyt esimerkiksi vaihdetaan kyseiseen moottoriin? Mitäkautta ne saa pois? Öljytikun kautta pumpulla imemällä? Mitä öljyä laitetaan tilalle?

      Entä vetolaite? Miten öljyt saa pois, ja mitä öljyä tilalle?

      • Anonyymi

        Hei Missä säätökytkimessä oli vika. Mittaristossa siis trimmin säädössä? Itsellä sama vika nyt eikä syytä löydy. Alas menee muttei ylös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei Missä säätökytkimessä oli vika. Mittaristossa siis trimmin säädössä? Itsellä sama vika nyt eikä syytä löydy. Alas menee muttei ylös.

        Itsellä kävi kans tuo. Mittarista oli aallokossa irronnut, oisko 4 napainen liitin, niin ainoastaan laski, ei nostanut.


    • Stroh70

      Nyt kannattaa perusasiat keskustella vaikkapa huoltomiehen kanssa.

      Vetolaitteen öljyt pitäisi ajomäärästä riippumatta vaihtaa vähintään kerran vuodessa, yleensä se kannattaa tehdä syksyllä. Palkeen vaihtaminen muutaman vuoden välein ei sekään ole huono idea.

      Harkitse huoltoliikkeen käyttöä ainakin kerran, niin opit homman itse.

      Datat saat täältä:

      http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf

      Sieltä jostain löytyy myös käsikirjan tilausohjeet ellei peräti ladattava versio.
      Onnea matkaan ja hyvää veneilykautta.

    • volvopenta omistaja

      Onko kellään tietoa miksi trimmi ei laske? volvo pentan 270 vissiin kyseessä-- eli nostosylinteri peräkilven sisällä. nosti ihan hyvin ylös ku aukaisi pakkilukon käsin nyt kun ylhäällä ni ei laske vaan lukittuu johonkin.. onko siellä joku kuljetus lukitus tai vastaavaa?

    • Anonyymi

      Nostan keskustelua.
      Itselläni nyt myös samaa ongelmaa. Moottori Volvo Penta KAD43 DP perävetolaitteella.
      Trimmimoottori toimii kun trimmaa alas mutta mitään ei tapahdu eikä ääntä kuulu kytkimestä ylös painaessa.
      Trimmiasennon mittari näyttää, että perävetolaite olisi trimmattu yläasentoon vaikka se on alhaalla. Ilmeisesti trimmiasennon anturi on sökö.
      Kuinka tuo anturin toimimattomuus vaikuttaa trimmin toimintaan? Onko siis mahdollista, että järjestelmä ei suostu trimmaamaan ylös koska anturi kertoo laitteen jo olevan ylhäällä? Vai täytyykö vikaa kaivella muualta..
      Vene on vesillä ja kaivelee hirveesti jos joutuu nostattamaan ylös rempattavaksi keskellä parasta sesonkia.
      Tuo trimmianturin vaihto kuulemma saattaisi onnistua uimalla, tiedä sitten.

      • Anonyymi

        Yksi jota voi kokeilla on painaa nostaessa samalla sitä lisänappulaa joka sallii vetolaitteen noston normaali trimmialuetta ylemmäs.

        Jos trimmianturi näyttää yli +6, niin vetolaite ei nouse ellei paina sitä 'trailerointi-asento' nappulaa samalla kuin vetolaitteen nostonappulaa.


    • Anonyymi

      Kiitos tästä edellisestä kommentista!
      Tällä perävetolaite nousi.
      Helpotus sinänsä, että vika on anturissa. Tällä kikalla pärjätään tää kesä ja anturi menee vaihtoon syyshuollossa.

      Kiitos ja hyvää kesää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      76
      2509
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1809
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1597
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1417
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      118
      1204
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1146
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1116
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe