perävetolaitteen palje

Volvomiäs

ilmeisesti suht helppo vaihtaa itse, jos ruuvari jotenkin pysyy kädessä?
Paljon aikaa kannattaa varata? 3-4h ekalla kerralla?? Kyseessä vanha volvon kone.

15

1151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin kun ilma on lämmin. Täälläkin lukuisia keskusteluja aiheesta. Selaa juttuja vähän taaksepäin.

    • sdgew8

      helppoa, suurin työ on saada vetoakseli takaisin rihlohin, aikaa menee 1-2h.
      1.Öljyt pois.
      2.Ohjauskypärä irti, lukkotapin irroittamiseen sopivat vaihteen suojakopan ruuvit , 2kpl.
      3. vaihde vaijeri irti.
      4. vanhat kumikiristemet irti, kumin irroitus ylävaihteesta. Tarvitsee taipuisan klemmari ruuvimeisselin.
      5. ylävaihde irti, tarvitsee 2 uutta o-rengasta.
      ja sitten toisinpäin kasaan, Öljyt kannattaa kaataa avonaisen ylävaihteen kautta.

      • ggerg

        Tarkoitatko noita O-renkaita jotka ovat kuvassa numeroitu osiksi 18 ja 22 ??


      • ggerg

      • 290DP

      • gdjkds8
        ggerg kirjoitti:

        Tarkoitatko noita O-renkaita jotka ovat kuvassa numeroitu osiksi 18 ja 22 ??

        Ei.
        Toisesta kuvasta (Intermediate housing),ilmeisesti numerot 20 ja 21. Olen ostannut palkeen pencentralta ja pyytännyt tarvittavat O-renkaan ylävaihteen irroitusta varten. Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje.

        http://www.volvopentashop.com/MarineCenter/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746620_124?path=MarineDieselEngines/7746620/7746620_44/7746620_124


      • gdjkds8 kirjoitti:

        Ei.
        Toisesta kuvasta (Intermediate housing),ilmeisesti numerot 20 ja 21. Olen ostannut palkeen pencentralta ja pyytännyt tarvittavat O-renkaan ylävaihteen irroitusta varten. Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje.

        http://www.volvopentashop.com/MarineCenter/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7746620_124?path=MarineDieselEngines/7746620/7746620_44/7746620_124

        "Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje. "

        Voi olla montaa mieltä, ainakin nivelen ja pystyakselin samanaikainen sovittaminen on v-mäisempää kuin koko vetolaitteen ollessa irti.

        Tosin 290 on hankalampi kuin 270- ja 280-sarjalaiset, koska trimmisylinterit hirttävät kiinni omaan kiinnityspaikaansa jos vetolaite ei ole täysin suorassa. Vanhemmissa tuota ongelmaa ei ole, joten on helpompaa, ja etenkin nopeampaa, irroittaa koko vetolaite.


      • Ei satoja kertaa teh
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Ja ohjeen tähän tapaan sain Volvon huoltomieheltä, jonka mukaan tämä on helpoin tapa vaihtaa palje. "

        Voi olla montaa mieltä, ainakin nivelen ja pystyakselin samanaikainen sovittaminen on v-mäisempää kuin koko vetolaitteen ollessa irti.

        Tosin 290 on hankalampi kuin 270- ja 280-sarjalaiset, koska trimmisylinterit hirttävät kiinni omaan kiinnityspaikaansa jos vetolaite ei ole täysin suorassa. Vanhemmissa tuota ongelmaa ei ole, joten on helpompaa, ja etenkin nopeampaa, irroittaa koko vetolaite.

        Tuosta olen täysin eri mieltä. Kun vetolaite irrotetaan kokonaan, ainoa toimenpide mikä säästyy pelkän ylävaihteen irroitamiseen nähden on kahden ruuvin ja kahden mutterin avaaminen, joilla ylävaihde on kiinnitetty.

        Lisätyönä tulevat ainakin seuraavat
        - trimmisylinterien tappien irrottaminen
        - pakokaasupalkeen irrottaminen (sattaa olla kinkkinen laittaa takaisin)
        - vesiletkun irrottaminen
        - vaihdevaijerin irrottaminen
        - vetolaitteen kiinitystappien irrottaminen

        Ylävaihdetta takaisin sovitettaessa ei todellakaan tarvitse sovittaa yhtäaikaa vetonivelen ja pystyakselin rihloja. Ylävaihdetta kannattaa pitää käännettynä 90 astetta, kun vetonivelen rihlat kohdistetaan. Sen jälkeen asennetaan sovitelevyt ja O-renkaat sekä lisätään tiivisteaine tasopinnalle, ylävaihde käännetään oikeaan asentooonsa ja lasketaan paikalleen. Potkuriakselista voi joutua kääntämään vähän, jotta holkin rihlat osuvat kohdalleen. Tästä selviää yksinkin, mutta tuskin koko vetolaitteen asennuksesta, koska se on monta kertaa painavampi.


      • 8+3
        Ei satoja kertaa teh kirjoitti:

        Tuosta olen täysin eri mieltä. Kun vetolaite irrotetaan kokonaan, ainoa toimenpide mikä säästyy pelkän ylävaihteen irroitamiseen nähden on kahden ruuvin ja kahden mutterin avaaminen, joilla ylävaihde on kiinnitetty.

        Lisätyönä tulevat ainakin seuraavat
        - trimmisylinterien tappien irrottaminen
        - pakokaasupalkeen irrottaminen (sattaa olla kinkkinen laittaa takaisin)
        - vesiletkun irrottaminen
        - vaihdevaijerin irrottaminen
        - vetolaitteen kiinitystappien irrottaminen

        Ylävaihdetta takaisin sovitettaessa ei todellakaan tarvitse sovittaa yhtäaikaa vetonivelen ja pystyakselin rihloja. Ylävaihdetta kannattaa pitää käännettynä 90 astetta, kun vetonivelen rihlat kohdistetaan. Sen jälkeen asennetaan sovitelevyt ja O-renkaat sekä lisätään tiivisteaine tasopinnalle, ylävaihde käännetään oikeaan asentooonsa ja lasketaan paikalleen. Potkuriakselista voi joutua kääntämään vähän, jotta holkin rihlat osuvat kohdalleen. Tästä selviää yksinkin, mutta tuskin koko vetolaitteen asennuksesta, koska se on monta kertaa painavampi.

        Mitä tiivisteainetta olet tasopinnalle käyttänyt? Volvon manuaali suosittaa Permatex No.2, mutta sitä ei näytä täältä päin kaupoista löytyvän.

        http://www.permatex.com/products/Automotive/automotive_gasketing/gasket_sealants/auto_Permatex_Form-A-Gasket_No_2_Sealant.htm

        Tuollaista töhnää suosittaa siis


      • fjh67

      • Ei satoja kertaa teh kirjoitti:

        Tuosta olen täysin eri mieltä. Kun vetolaite irrotetaan kokonaan, ainoa toimenpide mikä säästyy pelkän ylävaihteen irroitamiseen nähden on kahden ruuvin ja kahden mutterin avaaminen, joilla ylävaihde on kiinnitetty.

        Lisätyönä tulevat ainakin seuraavat
        - trimmisylinterien tappien irrottaminen
        - pakokaasupalkeen irrottaminen (sattaa olla kinkkinen laittaa takaisin)
        - vesiletkun irrottaminen
        - vaihdevaijerin irrottaminen
        - vetolaitteen kiinitystappien irrottaminen

        Ylävaihdetta takaisin sovitettaessa ei todellakaan tarvitse sovittaa yhtäaikaa vetonivelen ja pystyakselin rihloja. Ylävaihdetta kannattaa pitää käännettynä 90 astetta, kun vetonivelen rihlat kohdistetaan. Sen jälkeen asennetaan sovitelevyt ja O-renkaat sekä lisätään tiivisteaine tasopinnalle, ylävaihde käännetään oikeaan asentooonsa ja lasketaan paikalleen. Potkuriakselista voi joutua kääntämään vähän, jotta holkin rihlat osuvat kohdalleen. Tästä selviää yksinkin, mutta tuskin koko vetolaitteen asennuksesta, koska se on monta kertaa painavampi.

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.


      • <3
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.

        Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta huutelen tänne väliin, että joissain huolto-oppaissa (esim. Clymerin Volvo Penta oppaassa) sanotaan myös, että esim.290 malliin tehdessä joitain huolto toimenpiteitä, esim. vetonivelen suojakumin vaihto, niin koko vetolaitetta ei ole tarvetta irroittaa, jos muita osia ei vaihdeta, vaan työ voidaan vaihtoehtoisesti suorittaa irroittamalla ylävaihde, jolloin työ on yleensä helpompi yksin työskennellessä.
        Ja tajuan itsekin, että sitten ei pal muuta vaihdella, mutta aika yleistä taitaa olla vain tuon vetarinsuojakumin vaihto ja muita letkuja ja kumeja vaihellaan sitten harvemmin.

        Itsellä ei muista kokemusta edes, kuin 290 vetolaitteesta, mut te pojat voitte jatkaa kinastelua. Itse jatkan sen seuraamista.


      • ddfjk8j
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.

        En tiedä keltä kysyt mutta, kun vetolaitteita työkseen huoltava asentaja sanoo minulle että hän ei ainakaa irrottaisi vetolaitetta palkeen vaihtoa varten niin uskon neuvoa enkä irroita vetolaitetta.


      • Ei satoja kertoja
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Oletko koskaan elävässä elämässä tehnyt markkinoimaasi toimenpidettä?

        Ensinnäkin ylävaihteisto on kiinni neljällä pultilla, ei kahdella. Toisekseen joudut irroittamaan vaihteensiirtimen välitangon. Ja kolmantena tuo esittämäsi työjärjestys..

        Ja muitakin ihmeellisä väittämiä kuten paino, ei kai kukaan edes yritä asentaa kokonaista vetolaitetta käsivoimin, vaan esim Bilteman pienemmällä hallitunkilla. Uuden pakokaasupalkeen asentaminen ei ole mikään ongelma, kunhan et väkisin pidä vetolaitetta yläasennossa jne..

        Ja jos irroitat sen 2 vuoden välein, niin se on helppoa. Neljässä vuodessa mm. kannatintapit jämähtävät todella mainiosti kiinni ;)

        P.S. Oletko koskaan tehnyt ko. toimenpidettä vanhemmalle vetolaiteelle, esim. 250, 270 ja 280? Niissä se on vielä helpompaa. Tosin helpoin on 100-vetolaite, johon muutenkin kannattaa vaihtaa sen ainoa palje vuosittain.

        Olen tehnyt palkeen vaihdon ylävaihteen irrottamalla ehkä noin kymmenen kertaa. En satoja kertoja, kuten sinä kaikki mahdolliset työt.
        Koko vetolaitteen olen irrottanut jotain kolme tai neljä kertaa. Olen asentanut vetolaitteen paikoilleen ilman mitään tunkkeja, mutta toisen henkilön avustuksella.
        Silloinkin vetolaitteesta on ollut ylävaihde irrotettuna, jonka olen siis asentanut vasta kun vetolaite on ollut tapeissaan kiinni.
        Tunkin käyttö onnistunee, jos alla on kova lattia, mutta monet tekevät työn ulkosalla pehmeän maan päällä, jolloin tunkki ei ole kovinkaan helppokäyttöinen.

        OK, unohdin vaihteesiirtäjän välitangon irrotuksen, mikä on tasan tarkkaan yhden saksisokan irrotus.
        Mitä tarkotat työjärjestyksellä?

        Ylävaihde on kiinni neljällä ruuvilla, olet oikeassa. Jos luet viestini, niin mainitsin, että irrottamaan joutuu kaksi mutteria (vetolaitteen ulkopuolella) ja kaksi ruuvia (vainteensiirtäjän kannen alla).


      • Ei satoja kertoja kirjoitti:

        Olen tehnyt palkeen vaihdon ylävaihteen irrottamalla ehkä noin kymmenen kertaa. En satoja kertoja, kuten sinä kaikki mahdolliset työt.
        Koko vetolaitteen olen irrottanut jotain kolme tai neljä kertaa. Olen asentanut vetolaitteen paikoilleen ilman mitään tunkkeja, mutta toisen henkilön avustuksella.
        Silloinkin vetolaitteesta on ollut ylävaihde irrotettuna, jonka olen siis asentanut vasta kun vetolaite on ollut tapeissaan kiinni.
        Tunkin käyttö onnistunee, jos alla on kova lattia, mutta monet tekevät työn ulkosalla pehmeän maan päällä, jolloin tunkki ei ole kovinkaan helppokäyttöinen.

        OK, unohdin vaihteesiirtäjän välitangon irrotuksen, mikä on tasan tarkkaan yhden saksisokan irrotus.
        Mitä tarkotat työjärjestyksellä?

        Ylävaihde on kiinni neljällä ruuvilla, olet oikeassa. Jos luet viestini, niin mainitsin, että irrottamaan joutuu kaksi mutteria (vetolaitteen ulkopuolella) ja kaksi ruuvia (vainteensiirtäjän kannen alla).

        Toki tuolla tavalla on oikeasti pakko hoitaa asia, jos ainoana apuna on käsivoimat.

        Mutta sen tunkin, tai oikea nimitys taitaa olla "hallinosturi", ei tarvitse liikkua yhtään mihinkään, kunhan nostaa.

        Ja, kuten jo mainitsin, niin 290 on ainoa "perinteinen" VP:n vetolaite, jossa sivusuunnan täytyy olla melkein täysin suorassa jotta trimmisylinterit eivät pistä vastaan.

        Mutta miksi ihmeessa irroitat ylävaihteiston samalla kun koko vetolaitteen? Ylävihteiston ollessa irti, on koko vetolaite täysin suojaton, ja esim pienikin tuulen kuljettama oksanpalanen voi tehdä vakavaa tuohoa. Muista että vetolaiteessa puhutaan sadasosamillimetrien tarkkuudesta sisäkalujen osalta. Joten ehkä tuo sinun suosima menetelmä sopii minun esittämääni paremmin sinne korjaamotilohin ;D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      101
      2900
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1834
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      386
      1692
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1621
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe