Eli mietin esim 3.30m pitkän kovapohjaisen kumiveneen hankintaa 20hp koneella. Itse ainakin kuvittelisin tämän olevan melko edullinen vaihtoehto kulutuksen ja matkanopeuden kannalta. Osaako joku sanoa tuollaisen yhdistelmän kulutusta ja huippunopeutta? Onko parempia ehdotuksia? Helsinki - Espoo väliä ajelen, joten mitään avomeri ominaisuuksia ei tarvita.
Edullinen pikkuvene kulutukseltaan?
7
1358
Vastaukset
koneissa kulutus on karkeasti kun pistät 0. heppojen eteen joten tuolla siis 0.2l nml.
Menee kyllä aika P*****:ti tuolla yhdistelmällä.- Joakim_
Kevyt pieni vene (oli sitten kumia, alumiinia, lasikuitua tai ABS:ää) kulkee 20 hv koneella 20-30 kn tyypillisesti ehkä 22-25 kn. Nelitahtinen 20 hv kone kuluttaa täysillä noin. 7 l/h. Täysillä siis kulutus on 0,23-0,35 l/mpk. Sopivalla matkavauhdilla kulutus tippuu tuosta merkittävästi l/h ja myös jonkin verran l/mpk.
- PuSe
Kyllä tuo suunnittelemasi yhdistelmä -kokoluokka on kuljetun matkan suhteen edullisimmasta päästä kun eri kokoluokkia vertaillaan polttoaineen suhteen. 15 hepoakin varmaan riittäisi.
Jos vertaa johonkin 5 heppaiseen joka ei nosta kunnolla venettä liukuun, isompi menee pienemmällä polttoaineella, pienemmillä kierroksilla, pienemmällä melulla. Lisäksi matkavauhti on paljon miellyttävämpi. - Joakim_
PuSe kirjoitti:
Kyllä tuo suunnittelemasi yhdistelmä -kokoluokka on kuljetun matkan suhteen edullisimmasta päästä kun eri kokoluokkia vertaillaan polttoaineen suhteen. 15 hepoakin varmaan riittäisi.
Jos vertaa johonkin 5 heppaiseen joka ei nosta kunnolla venettä liukuun, isompi menee pienemmällä polttoaineella, pienemmillä kierroksilla, pienemmällä melulla. Lisäksi matkavauhti on paljon miellyttävämpi.Kyllä 5 hv koneella pääsee vähemmällä. Esim. VENE 5/2001 testissä 5 hv 4T koneet kuluttivat 1,7 l/h ja kuljettivat Paro 405 soutuvenettä n. 8 kn eli n 0,2 l/mpk ja osakaasulla enää 0,15 l/mpk.
Sitten kun tuollaisen laittaa sopivaan kumiveneeseen, avoveneeseen tai kilpaveneeseen, saattaa vauhti nousta 15 kn paikkeille, jolloin osakaasulla saattaa alittua 0,1 l/mpk. Paljon kuormaa ei saa olla, mutta kyllä jopa 2 hengen kuormalla on mahdollista päästä plaaniin 5 hv koneella.
10 hv koneella sitten pääsee jo ihan "perusveneilläkin" yli 15 kn vauhteihin eli ~0,2 l/mpk. - 3 sylinteriä
Joakim_ kirjoitti:
Kyllä 5 hv koneella pääsee vähemmällä. Esim. VENE 5/2001 testissä 5 hv 4T koneet kuluttivat 1,7 l/h ja kuljettivat Paro 405 soutuvenettä n. 8 kn eli n 0,2 l/mpk ja osakaasulla enää 0,15 l/mpk.
Sitten kun tuollaisen laittaa sopivaan kumiveneeseen, avoveneeseen tai kilpaveneeseen, saattaa vauhti nousta 15 kn paikkeille, jolloin osakaasulla saattaa alittua 0,1 l/mpk. Paljon kuormaa ei saa olla, mutta kyllä jopa 2 hengen kuormalla on mahdollista päästä plaaniin 5 hv koneella.
10 hv koneella sitten pääsee jo ihan "perusveneilläkin" yli 15 kn vauhteihin eli ~0,2 l/mpk...hyviä pointteja kulutuksesta, mutta jos ajatellaan koko paketin taloudellisuutta niin tuon kokoluokan koneissa kulutuksella ei ole mitään kokonaistaloudellista merkitystä. Ostohinta ja muut kiinteät kustannukset ovat suuruusluokiltaan selvästi isompia.
Oma rakkine kuluttaa täyskaasulla 40 litraa tunnissa. Ei stressaa, koska sillä ei ole kovin suurta kokonaistaloudellista merkitystä veneen pidossa.. - venemiees
3 sylinteriä kirjoitti:
..hyviä pointteja kulutuksesta, mutta jos ajatellaan koko paketin taloudellisuutta niin tuon kokoluokan koneissa kulutuksella ei ole mitään kokonaistaloudellista merkitystä. Ostohinta ja muut kiinteät kustannukset ovat suuruusluokiltaan selvästi isompia.
Oma rakkine kuluttaa täyskaasulla 40 litraa tunnissa. Ei stressaa, koska sillä ei ole kovin suurta kokonaistaloudellista merkitystä veneen pidossa..Morjesta..
Mulla oli pari kesää brig kumivene oisko just 3,30 pitkä 15hp marinerilla..
Lähti neljällä hengellä hyvin liukuun ja pitkiä matkoja ajettiinkin vielä.. Yksinään kun ajeli nopeus gps taisi olla 26-28 solmua.. kulutus todella pieni.. hölmönä sitte vaihdoin isompaan.. - VeikkoKK
Joakim_ kirjoitti:
Kyllä 5 hv koneella pääsee vähemmällä. Esim. VENE 5/2001 testissä 5 hv 4T koneet kuluttivat 1,7 l/h ja kuljettivat Paro 405 soutuvenettä n. 8 kn eli n 0,2 l/mpk ja osakaasulla enää 0,15 l/mpk.
10 hv koneella sitten pääsee jo ihan "perusveneilläkin" yli 15 kn vauhteihin eli ~0,2 l/mpk.Yamahan uusi 20hv on aika kevyt ja pienikulutuksinen mutta myös sairaan kallis. No, siitä saisi moottorin pieniin kulutuksiin. Veneeksi joku kevytkulkunen nopea vene, esim Marino Swing tai Yamarin 405 niin täydeksi vauhdiksi saa noin 26s. Osakaasulla pääsee varmasti alle 0,2L/maili ja kohtuu nopeasti. Itse ajan 15hv 4T koneella ja Swingillä alle 0,2L/maili 20s nopeudella. Jos laskisi nopeutta hieman voisi ehkä päästä 0.15L...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa722467En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1091166
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009