Vaihdoin ensimmäistä kertaa pyörät K2 luistimiini (mallia en muista). Tähän asti olen aina ostanut poistomyynnistä uudet luistimet ennemmin kuin maksanut saman hinnan pyöristä ja laakereista..
Marssin Sportiaan ja pyysin mahdollisimman kovat 90mm pyörät ja laakerit K2 luistimiini. Myivät Rollerblade merkkiset 84A pyörät, piti kuulemma sopia. Ostin myös ILQ7 laakerit.
Pyörien vaihdon jälkeen uudet pyörät eivät pyöri kuin hyvin nihkeästi. Osaisiko joku neuvoa pikaisesti tyhmää että mikä on pielessä? Pyörä kyllä mahtuu kiskoon halkaisijansa puolesta. Voiko esim. pyörän leveys (laakerien ulkopintojen etäisyys toisistaan) olla nyt erilainen jolloin laakeri ei kiristy suoraan vaan kampeaa itseään vinoon ja siksi pyörät ei pyöri? Vai vedänkö vain kiukulla 20km lenkin ja toivotaan että vauhti kiihtyy loppua kohden? =)
Kiitos paljon avusta.
Rollerblade pyörät K2 luistimiin
8
788
Vastaukset
- holkittaja...
Laakeriholkit?
- Orvelo
Eli en. ..
Siis koitin lähestyä asiaa siten, että poistan luistimista samanlaiset osat kuin siihen laitan takaisin. Taisin epäonnistua.
Mielestäni poistin 8 pyörää ja 16 laakeria ja uudet sellaiset laitoin takaisin. H**vetinmoiseella kiireellä tietenkin kun ulkona paistoi aurinko ja luisteluhammasta kolotti.
Eli arvatenkin vanhojen pyörien laakereista löytyy 16kpl holkkeja jotka kaivetaan ulos ja laitetaan uusiin laakereihin. Vai kuuluuko nuo holkit uusia myös laakereiden vaihdon yhteydessä? - luuaaker
Orvelo kirjoitti:
Eli en. ..
Siis koitin lähestyä asiaa siten, että poistan luistimista samanlaiset osat kuin siihen laitan takaisin. Taisin epäonnistua.
Mielestäni poistin 8 pyörää ja 16 laakeria ja uudet sellaiset laitoin takaisin. H**vetinmoiseella kiireellä tietenkin kun ulkona paistoi aurinko ja luisteluhammasta kolotti.
Eli arvatenkin vanhojen pyörien laakereista löytyy 16kpl holkkeja jotka kaivetaan ulos ja laitetaan uusiin laakereihin. Vai kuuluuko nuo holkit uusia myös laakereiden vaihdon yhteydessä?Holkkeja on vain 1kpl/pyörä, siinä laakereiden välissä.
K2:ssa on sellainen lentävän lautasen muotoinen tuo holkki.
Kannattaa ostaa uudet, jos yhtään kuluneet, eivät varmaankaan maksa paljoa ja ovat sitten nekin uudet. - spacer
luuaaker kirjoitti:
Holkkeja on vain 1kpl/pyörä, siinä laakereiden välissä.
K2:ssa on sellainen lentävän lautasen muotoinen tuo holkki.
Kannattaa ostaa uudet, jos yhtään kuluneet, eivät varmaankaan maksa paljoa ja ovat sitten nekin uudet.Väliholkit eivät ole ns kuluvaosa.
- toisesta ketjusta
spacer kirjoitti:
Väliholkit eivät ole ns kuluvaosa.
Tuolla toisessa ketjussa puhutaan just väliholkkien kulumisesta. Hiertyyhän ne ja naarmuuntuu, päistä, sitä kautta pyörää kiristäessä kiristys voi enemmän kuluneen holkin kohdalla ottaa suoraan laakeriin, seurauksena se että pyörä ei rullaa vapaasti yhtä hyvin kuin muut. Itsellä on K2:sen luistimissa kaksi tai kolme holkkia selvästi kulunut päistä, ja ne pyörät joissa nämä holkit ovat, eivät rullaa kovinkaan kauaa verrattuna muihin jos vähänkään normaalisti kiristää niitä.
- luaaker
spacer kirjoitti:
Väliholkit eivät ole ns kuluvaosa.
Mulla on sama juttu, eli kolmessa holkissa on naarmuja ja kulumista, eikä pyörät siksi pyöri kunnolla.
- spacer
toisesta ketjusta kirjoitti:
Tuolla toisessa ketjussa puhutaan just väliholkkien kulumisesta. Hiertyyhän ne ja naarmuuntuu, päistä, sitä kautta pyörää kiristäessä kiristys voi enemmän kuluneen holkin kohdalla ottaa suoraan laakeriin, seurauksena se että pyörä ei rullaa vapaasti yhtä hyvin kuin muut. Itsellä on K2:sen luistimissa kaksi tai kolme holkkia selvästi kulunut päistä, ja ne pyörät joissa nämä holkit ovat, eivät rullaa kovinkaan kauaa verrattuna muihin jos vähänkään normaalisti kiristää niitä.
Väliholkki ei liiku, joten se ei myöskään kulu. Väliholkin leveys on oleellinen asia renkaiden pyörimisen suhteen. Liian kapea (vain milli tai pari) väliholkki haittaa renkaan pyörimistä. Eli jos tapahtuu renkaita kiristettäessä niin, että rengas selvästi pysähtyy (löysemmällä pyörii hyvin), kun laitat ns. loppukireyden niihin, niin väliholkki on liian kapea. Väliholkkeja on eri levyisiä, mieluummin siis hieman liian leveä, kuin kapea. Myös kiskolla ja ja siinä olevilla pyörien kiinnikkeillä on merkitystä pyörän vapaan pyörimisen suhteen.
- toisesta ketjusta
spacer kirjoitti:
Väliholkki ei liiku, joten se ei myöskään kulu. Väliholkin leveys on oleellinen asia renkaiden pyörimisen suhteen. Liian kapea (vain milli tai pari) väliholkki haittaa renkaan pyörimistä. Eli jos tapahtuu renkaita kiristettäessä niin, että rengas selvästi pysähtyy (löysemmällä pyörii hyvin), kun laitat ns. loppukireyden niihin, niin väliholkki on liian kapea. Väliholkkeja on eri levyisiä, mieluummin siis hieman liian leveä, kuin kapea. Myös kiskolla ja ja siinä olevilla pyörien kiinnikkeillä on merkitystä pyörän vapaan pyörimisen suhteen.
Juuri näin. Ja kulumisella tarkoitin tässä yhteydessä sitä että leveästä tulee kapea kun se aikansa hankaa kiskoa, tai sitä naarmutetaan tarpeeksi muulla tavoin esim. pyörien vaihdon yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851374Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 55758
- 101731
- 33702
- 60699