Eikö alkkikselle mikään riitä?

L1K5

Seurustelin juovan miehen kanssa muutaman vuoden. Hän "halusi" (heh heh heh...) lopettaa ja lupasi yrittää... blaa blaa blaa. Alussa toki uskoinkin, koska hän itse niin sanoi. Tiesin, että toista ei voi muuttaa, enkä mielestäni sitä yrittänytkään. Tietysti tein selväksi, että minä en juo kuten hän, enkä voi sellaista elämää elää.
No kyllähän nämä alkkiksien lupaukset tiedetään.... hän teki valintansa ja minä omani. Lähdin pois suhteesta. Mielestäni se oli ainoa ratkaisu, koska minä en juo ja hän halusi juoda. Kumpikaan ei voi toista muuttaa.
Sitten alkoi se helvetin rinkuttelu ja ruikutus. Kuinka hän nyt varmasti muuttuu, jos annan vielä tilaisuuden. Öisiä puheluita ja itkuja. VOI HELVETTI!!
Alkkikset aina vaahtoavat, kuinka on heidän oma asiansa, jos he juovat. Kuinka heitä ei saa syyttää ja morkata. Minä en syyttänyt tai haukkunut, vaan annoin hänen juoda ja jatkoin omaa elämääni. EIKÖ SEKÄÄN SITTEN KELPAA? Eikö minulla ole oikeus elää juomatonta elämää, kuten hänellä on oikeus elää juomarin elämää?
Eikö niille luuseri paskoille mikään riitä ja kelpaa? Ilmeisesti kaikkien pitäisi vaan katsella heidän sekoiluja ja silittää päätä. Sairaus tai ei, niin maailman itsekkäimpiä tyyppejä ovat. He ovat maailman napoja, joilla on mielestään oikeus pilata kaikkien läheisten elämä.
Te voitte elää haluamaanne elämää, mutta antakaa meidänkin elää omaamme!!

25

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tikeli

Täsmälleen samaa mieltä!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• minusta enää..

Minä lopetin muutama vuosi sitten juomisen ja lopetin myös kaiken vapaaehtoisen sosiaalisen kanssakäymisen ja myös seksin vaimon kanssa. Toivottavasti ympäristö on nyt tyytyväinen, en ainakaan häiritse ketään. Tosin juomisella häiritsin pääasiassa itseäni ja talouttani.

• kestokänni
        minusta enää.. kirjoitti:

Minä lopetin muutama vuosi sitten juomisen ja lopetin myös kaiken vapaaehtoisen sosiaalisen kanssakäymisen ja myös seksin vaimon kanssa. Toivottavasti ympäristö on nyt tyytyväinen, en ainakaan häiritse ketään. Tosin juomisella häiritsin pääasiassa itseäni ja talouttani.

Raitis on tasaisen harmaa, hajuton, mauton, tunteeton, yllätyksetön tylsimys. Sitä vastoin juopotteleva kokee kaiken primitiivisen voimakkaana, kuten iloa, surua, pelkoa, vihaa, ym. ym, tunnetiloja joita ihminen tarvitsee tunteakseen elävänsä. :)

• eiska57
        minusta enää.. kirjoitti:

Niinpä niin! Ei mitään kivaa sitten vaimollekaan, kun et sinäkään kerran ryyppää.
        Mun mies on tehnyt tuon saman tempun oltuaan raittiina muutaman vuoden ( ei oo enää...) ja kyllä se jotenkin tuntui kostolta mua kohtaan. No, viinahelvettiä ei ollut, mutta ei kyllä normaalia parisuhdettakaan, molempi pahempi.
        Itsekästä touhua sanoisin! Kyllä raittiuden pitäis olla iloinen asia ja parantaa elämisen laatua ja parisuhdetta, mutta alkoholisti hallitsee näköjään raittiinakin! Vaimon täytyy tyytyä osaansa valittamatta, ettei ukkokulta vaan ala taas juomaan!

• :::

Juopon lupaukset, valat ja vannomiset ovat aivan yhtä tyhjän kanssa.

Voimakas alkoholiriippuvuus ajaa aina parisuhteen, puolison ja lapsienkin edelle.
      Juoppo tarvitsee toisia ihmisiä vain juomisensa mahdollistajiksi ja itsensä palvelijoiksi, koska juoppo on aina jotain vailla. Viinaa, rahaa, tupakkaa, vippiä, majoitusta, seuraa, seksiä, kuuntelijaa, ymmärtäjää, palvelijaa ja lisää viinaa.

• peraKK

Joo.... mä en kans ymmärrä, että eka valitetaan, kun kotona tulee riitaa juomisesta. Kun holisti sitten saa juoda rauhassa, niin ei sekään ole hyvä. Aletaan itkeä tämän "pahan ja valittavan" puolison perään.
      Olisivat sit tyytyväisiä, kun kukaan ei ole valittamassa.
      Hyysätä ja paijata pitäis ja loputtomasti ymmärtää. Kun niillä on niin vaikeeta ja nehän ei ikinä oo ite aiheuttanut niitä vaikeuksiaan omalla käytöksellä...
      Kus...päistä sakkia!

• Veera vaan

Mä oon kans ollu juopon puoliso. Niin paljon alko touhu etomaan, että en halua olla missään tekemisissä ex:n kanssa. Yritti soitella ja kun tajus, ettei yhteen palata, niin sit alko tää "ollaan ees ystäviä" lässytys. No miten sitä juopon kanssa voi olla ystävä, kun se koko ajan haluu jotain. Kyytiä, yösijaa, rahaa, viinaa, olkapäätä... mut ei sitä toisten asiat kiinnosta. Ja yksipuolinen ystävyys ei ole mitään ystävyyttä. Vaihdoin salaisen numban, enkä ole halunnu kuulla siitä mitään. Mulle on itseasiassa täysin yhden tekevää, mitä sille kuuluu tai juoko ittensä hengiltä. Kunhan pysyy todella kaukana meikäläisestä.

• twister1

Entisenä juovana alkoholistina voin todeta, että ei sellaisen kanssa kukaan terve ihminen voi elää. Suosittelen kaikille juopon kanssa elävälle eroamista, koska se auttaa sekä alkoholistia attä eroajaa. Oma vaimoni oli lähtökupissa, mutta ehdin lopettaa kokonaan ennen sitä. Sen jälkeen meillä onkin mennyt ihan hyvin. Tosin alkuaika oli melkoista epäilyä, mutta sellaistahan se on.

Raittiina on mukavaa! :)

• Tiivi78

Mä oon kans miettiny, että uskooko juoppo ite niihin juttuihinsa? Onko nämä ns. lupaukset sellaisia, jotka juoppo oikeesti kuvittelee toteuttavansa vai onko se ihan tietoista kusetusta, että saadaan puoliso/lapset/perhe taas uskomaan ja luottamaan. Päästään niinku pälkähästä hetkeksi. Kunnes taas voi läväyttää heitä moukarilla otsaan.
      Se on jotenki kamalaa, miten julma juoppo on. Eihän se rakasta puolisoaan tai lapsiaan. Ei kukaan kohtele rakkaitaan niin. On se parempi, että ne on yksin. Ja olispa niillä edes se pieni järjen hiven päässä, että ei ainakaan missään tapauksessa hankkisi lapsia.

• Tiituliitu

Olen alkoholistin ex-vaimo. Myös minä ymmärsin lähteä ajoissa. Tuosta perään soittelusta ja itkemisestä... myös meillä kävi niin. Samaa rytmiä ne tuntuvat noudattavan. Olen järkeillyt asian näin; juova ihminen sisimmässään tietää, että juuri se "paskamainen ja nalkuttava" puoliso itseasiassa olikin se, joka piti hänet pystyssä ja arjen toimimassa (laskut, koti...).
      Tämä kaveripiiri, jonka kanssa juhlitaan ja ollaan maailman omistajia, ei välitä pätkääkään silloin, kun jollain on tosi hätä. "Ystäviä" ollaan, kun jollain on tilipäivä, viinaa tai vaikka kuski, joka vie baarista toiseen.
      Kun tulee se tosi morkkis tai hätä, niin silloi huomataan, kuka oikeasti tulee mieleen. Usein juuri se ihminen, jota kavereille niin reteesti haukutaan. Asia huomataan vaan liiian myöhään.
      Minä välillä vastailin ex-mieheni puheluihin tai viesteihin, yleensä painoin vaan "hiljennä" nappia ja yöt puhelin oli äänetön.
      Muutaman vuoden päästä hänen löydettiin kotoaan kuolleena. Olihan se surullista, koska olimme kuitenkin tunteneet lapsesta asti. Mutta realistina ajattelen, että luonto hoitaa heikot pois. Niin se menee villieläimilläkin. Vain vahvat selviävät.

• OLUEN YSTÄVÄ

haista paska, alkoholisteille täytyy kumartaa, he ovat kovemmassa jamassa kuin muut ja silti hengissä.

• Just..

kun ovat hengissä tekemässä muidenkin elämästä helvettiä.

• Ei juoppojen ystävä

Huomaa kyllä tekstistäsi, että olet "oluen ystävä". Noihan ne luuseri juopot käyttäytyvät. Näyttivät kirjoitukset kolahtavan sinuun, kun piti noin ASIALLINEN viesti kirjoittaa. Hah hah hah... olet kyllä säälittävä.

• Nykytekniikalle ei ole suurikaan haaste jättää vastaamatta puheluun, sulkea känny tai eliminoida tietty soittelija. Taidat antaa toivoa, koska hän jaksaa yrittää.

*Leevi and the Leavings

• Lissukka Hki

Ei alkkiksen uskomuksilla tai luuloilla ole yleensä mitään pohjaa todellisuuden kanssa. Sellaiselle ei tarvitse kuin kerran puhua "normaalisti", niin johan luullaan yhteenpaluuta. Eikä itseasiassa tarvitse edes koskaan vastata puheluun, niin kyllä niitä soittoja vaan tulee. Kun ihminen on tarpeeksi sekaisin, niin hän tekee mitä vaan.
        Ihmiset, jotka eivät ole olleet alkkiksen läheisiä, eivät tiedä, mikä taakka he ovat. Suhteen jälkeenkin.
        Toki puhelimen voi pitää äänettömällä, mutta pointti onkin se, että ei kenenekään pitäisi joutua tekemään mitään sellaista toisen ihmisen käytöksen takia.

• Lissukka Hki kirjoitti:

Ei alkkiksen uskomuksilla tai luuloilla ole yleensä mitään pohjaa todellisuuden kanssa. Sellaiselle ei tarvitse kuin kerran puhua "normaalisti", niin johan luullaan yhteenpaluuta. Eikä itseasiassa tarvitse edes koskaan vastata puheluun, niin kyllä niitä soittoja vaan tulee. Kun ihminen on tarpeeksi sekaisin, niin hän tekee mitä vaan.
        Ihmiset, jotka eivät ole olleet alkkiksen läheisiä, eivät tiedä, mikä taakka he ovat. Suhteen jälkeenkin.
        Toki puhelimen voi pitää äänettömällä, mutta pointti onkin se, että ei kenenekään pitäisi joutua tekemään mitään sellaista toisen ihmisen käytöksen takia.

hyvin mitä on olla alkoholistin poika ja sen, mitä on olla alkoholisti. Siksi kirjoitinkin. Joudummehan me tekemään paljon kaikenlaista toisen ihmisen käytöksen takia, koko ajan.

• Ihmettelevä tyyppi

Mä en kans tajuu sitä, et miks juoppo väen väkisin yleensä haluaa juomattoman puolison. Miksi ei ota kaltaistaan, jollon ei tulis riitaa juomisesta. Tadaa... elämä olis paljon helpompaa. Mä kerran kysyin asiaa yhdeltä frendiltä, joka vetää brenkkuu aika paljon ja vastaus oli hyvin jyrkkä
      "Mä en ikinä kattois naista, joka dokaa!"
      Siis mitä vit...a??? Ja se sit kirkkain silmin kuvittelee, että sen touhuja pitäis jonkun selvän daamin kattoo.
      Vai onko kyse siitä, että juoppo haluaa jonkun selväpäisen huolehtimaan himasta ja kaikista muista asioista, niin voi ite keksittyä dokaamiseen? Jos se ei oo hyväksikäyttöö, niin mikä sit...

• kiti75

Ymmärrän tosi hyvin viestiketjun aloittajaa. Alkoholisti on raskas taakka läheisille, kyllä... taakka hyvinkin, vaikka kuinka rakas olisi (puoliso/lapsi/vanhempi). Usein ero tai jopa alkoholistin kuolema voi surun keskellä olla kuitenkin suuri helpotus. Ei enää sitä tuskaa ja epävarmuutta, jota juova ihminen aiheuttaa läheisille.
      Kuulostaa kovalta, mutta ainoastaan sellainen ihminen, joka itse on yrittänyt pitää juovaa ihmistä pystyssä, voi ymmärtää sen helvetin.
      Itse en koskaan ole juonut paljon, ihan normi ihmisen saunaolut ja joskus ystävien kanssa baarireissu.
      Olin suhteessa alkoholistin kanssa ja eromme jälkeen en ole voinut ottaa edes sitä saunaolutta. Niin etovan olon juopon kanssa eläminen aiheutti, että pelkkä oluen haju aiheuttaa nykyään kielteisen reaktion.

• helpotuksen huokaus

osaa peittää juomisensa.Minäkin uskoin ja luotin juoppoon,joka oli alussa ihan ok,kunne 6kk yhdessä asumisen jälkeen tajusin,mikä hän on.
        Selvinpäin ei kiinnostunut mistää,ihan kun odotti vaan et pääsee juomaan?Myös arvosteli ulkonäköäni? Ihmettelin,miten voi olla tuollanen selvinkin päin.
        Onneksi,ymmärsin lopettaa suhteen ja en halua olla missään yhteydessä enää.En ole vastuussa aikuisesta ihmisestä,jolle ei normaali elämä kelvannut,eikä kumppani.
        Kova kiire oli muuttaa yhteen ja luulin sitä rakkaudeksi? Hyvää jatkoa ja hänelle viina oli kaikista tärkein asia,on sitä myös edelleen.

• katollinen
        helpotuksen huokaus kirjoitti:

osaa peittää juomisensa.Minäkin uskoin ja luotin juoppoon,joka oli alussa ihan ok,kunne 6kk yhdessä asumisen jälkeen tajusin,mikä hän on.
        Selvinpäin ei kiinnostunut mistää,ihan kun odotti vaan et pääsee juomaan?Myös arvosteli ulkonäköäni? Ihmettelin,miten voi olla tuollanen selvinkin päin.
        Onneksi,ymmärsin lopettaa suhteen ja en halua olla missään yhteydessä enää.En ole vastuussa aikuisesta ihmisestä,jolle ei normaali elämä kelvannut,eikä kumppani.
        Kova kiire oli muuttaa yhteen ja luulin sitä rakkaudeksi? Hyvää jatkoa ja hänelle viina oli kaikista tärkein asia,on sitä myös edelleen.

hurmaa naisen ihan vaan saadakseen katon päänsä päälle.

• Puistattaa

Juoppo kuvittelee olevansa maailman napa ja kaikkien pitäisi pyöriä vain ja ainoastaan hänen ympärillä. Ja olla myös hänen käytettävissään 24/7.

• Minttuliisu

Olen itse ollut alkoholistin läheinen, miesystäväni on nyt ollut 2 vuotta kuolleena. Viina hänen lopuksi sitten vei. Holisti ei itse varmaankaan ymmärrä, miten hirveää läheisten on katsoa vierestä, kun rakas ihminen tuhoaa itsensä. Se nostattaa hirvittävän vihan ja raivon. Miten toinen ei tajua, mitä on tekemässä itselleen. Tai jos tajuaakin, niin miksi ei välitä. Vaikka juovat ihmiset aina sanovat, että juominen on heidän oma asiansa, niin juttu ei kuitenkaan ole niin mustavalkoinen. Jokaisella on oikeus elää elämänsä kuten haluaa, se on totta. Mutta usein myös itseään tuhoavalla ihmisellä on vanhemmat/puoliso/lapsi... jotka joutuvat tätä tuhoa katsomaan ja siitä kärsimään.
      Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että pitäisi olla voimaa lähteä juovan ihmisen luota pois. Koska kenenkään ei tarvitsisi sitä läheisen helvettiä käydä läpi. Ja jos läheinen lähtee, niin juovan ihmisen pitäisi kunnioittaa tätä valintaa ja jättää heidät rauhaan.

• Minä vaan Hki

Joo... tapasin mukavan miehen jokunen vuosi sitten ja huomasin aika pian, että hänellä oli juomis ongelma. Jota hän ei itse tietenkään myöntänyt. Minä olin vaihtamassa työpaikkaa ja olimme lähdössä uutta työmaatani hiukka etukäteen katsomaan. Arkipäivänä, duunin jälkeen. Armas miesystäväni sitten otti repullisen kaljaa mukaan matkaevääksi ja alkoi automatkalla kiskoa kaksin käsin sitä kurkusta alas. Olimme siis menossa käymään minun uudella työpaikalla.
      Jokainen varmaan tietää sellaisen hämmennyksen tunteen, kun tulee fiilis "tää ei voi olla totta". Katsoin häntä varmaankin puusta pudonneen näköisenä ja sitten aloin nauraa. En pystynyt muuta.
      Eihän kukaan rupee dokaamaan keskellä päivää, kun ollaan menossa puolison työpaikalle.
      Vetäsin auton seuraavalle bussipysäkille ja käskin miehen suksia hel... autosta ja samalla minun elämästä.
      Siihen loppui se rakkaustarina. Hän varmaankin edelleen rakastaa, sitä juomistaan nimittäin. ;oD)

• lauseesi

oli ihan nappiin. Alkoholistien kanssa olijoiden pitää aina ja joka tilanteessa muistaa, että juopon ykkönen ja ehdottomimman ja suurimman rakkauden kohde on alkoholi, sitten perästä tulee vasta kaikki muu. Holistisuus tarkoittaa nimenomaan kokonaisvaltaisuutta ja tämä ihmeaine hallitsee hänen kaikkea tekemistään silloinkin kun hän ei ole juovuksissa tai krapulassa.

Juopon lupauksissa ei ole kuin muutama, jotka ovat tosia: Meen alkoon, taidan ottaa saikkua, kohta pitää ottaa olutta...

• Kynnysmattoko taas

äijä tuli kaupassa vastaan vieraan naisen kanssa. Molemmille maistuu sekä alko että amfetamiini ja hasis skä lääkkeet. Silmät kiilui ja katteli kulmien alta, niin kun narkit kattelee. Ylimielinen, ei tippaakkan hävennyt, juoksi naisen perään, kun se paineli pitkin kauppaa karkuun, kun näki minut.
      - Äijällä naama punakka, laihtunut, ostelivat herraskaisesti, sossu lienee antanut ruokakuponkeja. Ainakin oli vielä viikko sitten aikuinen mies ollut pummimassa mutsiltaan rahaa, ja syy oli, että kun ei ole ruokaa... jokainen tietää, mihin ruokaan sitä massea tarvitaan. Kun järkytyin, oli perustelu, nämä on minun valintoja. Että näin meillä sujuu. No se oli viimeinen niitti. Laitan tämän tuonne suhteet ja tunteet, jos jollakin olis vaikka samanlaisia kokemuksia. Yöunet meni

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1449
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      816
    Aihe