Annatko ilmi vai jatkatko matkaasi "muina miehinä" niinkuin et ikinä olis mitään huomannutkaan?
Minä annoin ilmi, tai olen antanut useammankin myymälävarkaan - pitkäkyntisen ilmi. Kerran Lidlissä näin, kun äijä lappaa puseronsa alle tuotteita. Hermostuneena vilkuilee ympärilleen ja taas kävelee muina miehinä, ja nappaa jonkun tavaran takinsa sisään. Mulla puhelimessa netti, joten otin netistä sen myymälän puhelinnumeron, ja soitin, että olen teidän myymälässä, ja seuraan myymälävarasta, joka mättää tavaroita takkinsa alle. Annoin omat tuntomerkit, ja kohta tuli turvamiehet mun lue, ja näytin, kuka se myymälävaras on. Sinä oli jo haistanut, että häntä seurataan, ja oli alkanut mättää takaisin hyllyy tavaroita, mut vielä niitä oli takinkin sisällä.
Kaveri vietiin, mut siinä huomasin, et sehän oli vain käskyläinen, isommat kihot seuras sivummalta. Se joka laitettiin töihin, oli todennäköisesti tunnollaan jo rikkeita riittävästi, ettei tällaiset pikku rikokset enää missään tunnu. Ei ollu mikään nuori, vaan jo siinä 40 korvissa oleva äijä.
Suhteesi myymälävarkaaseen?
146
3213
Vastaukset
- Matti Viikate
Hyva etta autoit saamaan kaverin kiinni. Jos varkaita saataisiin enemman kiinni, niin muiden elama olisi helpompaa. Se on vaan monella se etta on aika noloa menna puuttumaan moiseen, jos on aivan ulkopuolinen. Muutenhan ilmiantajia olisi enemmankin. http://mattiviikate.newsvine.com/
- ehkä yritys
Eihän se tuosta mitään saa, kun ei vieny tavaroita kassan läpi.
- albert ehgyt
Olebn allerkinen ostoskärryjen metallille joten kuljetan tavarat kassalleturvallisesti taqskuissa tai povesa.
- vanha rosvo
ehkä yritys kirjoitti:
Eihän se tuosta mitään saa, kun ei vieny tavaroita kassan läpi.
paitsi myymälätavaran kätkeminen on rikos suomessa.
- Crim2341
vanha rosvo kirjoitti:
paitsi myymälätavaran kätkeminen on rikos suomessa.
Olen itse elänyt aika "kriminaali" elämää, noin 25 vuotta. Kirjoitin artikkelin vuosia sitten. Jos kiinnostaa , löydät sen täältä http://www.bukisa.com/articles/311746_information
- -------
albert ehgyt kirjoitti:
Olebn allerkinen ostoskärryjen metallille joten kuljetan tavarat kassalleturvallisesti taqskuissa tai povesa.
Ja sinä voisit opetella kirjoittamaan.
Ps. Eikö sun lähikaupassa ole muovisia ostoskoreja? - tuulesta temmattu
------- kirjoitti:
Ja sinä voisit opetella kirjoittamaan.
Ps. Eikö sun lähikaupassa ole muovisia ostoskoreja?Ei, kun hän ei halua. Hän haluaa tuoda itsensä esille allergiansa varjolla. Ja toisaalta ostoskärryissähän ovat muoviset työntotangot siis muovilla suojattu. Ei siinä minkään metallin kanssa joudu tekemisiin. Sitä paitsi kärryn metalliosta ovat sinkittyä metallia, eivät nikkeliä.
- Hävikit
Sovituskopissa nainen söi lihatiskiltä ostamaa kinkkua tai makkaraa. En käräyttänyt,nälkäänsähän söi.
Tää on kuulemma yleistä,kun kopeissa ei saa olla kameroita,niin se on helppoa ja yksinkertaista.- demeter
sanottu, että myymälävaras syö meidänkin pöydässä ? Eli tarkoitti kai sitä, että me maksamme - ei kauppias...
- beessi
vilkkaassa kaupungissa menin entuudestaan tietämääni vähän erilaiseen vaatekauppaan. Täysin yksityinen, todella täyteen ahdettu, huonosti valaistu isohko kauppa, omalaatuisine valikoimineen.
Lähdin sovituskopista sovittamani vaate päällä etsimään lisää sovitettavaa. Jätin kopin verhon kiinni, koska siellä oli oma puseroni ja reppuni ja liikkeessä oli pari muutakin asiakasta.
Kun menin takaisin kopille ja vedin tietenkin empimättä verhon sivuun, siellä olikin nainen tunkemassa minun omaa tunikaani housuihinsa. Sanoin että kuule, älä varasta minun puseroani. Nainen pudotti sen lattialle ja sanaa sanomatta lähti vauhdilla pois. Huusin perään, että älä mene mihinkään, ennen kuin olen katsonut puuttuuko repustani mitään. Nainen painui vauhdilla ulos eikä pysähtynyt vaikka omistajakin jo huuteli peräänsä.
Repustani ei puuttunut mitään, mutta liikkeen omistajalle valkeni, että tämä nainen oli mahdollisesti varastellut häneltä jo vuosia. Ollut jopa melkein ystävää ja saavuttanut kai jonkinlaisen luottamuksen. Ilmeisesti kuvitteli, ettei omistaja pysynyt ollenkaan luvuissa mukana uskomattoman vaatemäärän takia, mutta tämä sanoi tietävänsä aivan tarkkaan mitä hänellä on, ja mitä on myyty, mitä hävinnyt. Oli vain epäillyt hävikistä ihan eri tahoja ja niitä tarkkaillut, ei tätä naista. - demeter
beessi kirjoitti:
vilkkaassa kaupungissa menin entuudestaan tietämääni vähän erilaiseen vaatekauppaan. Täysin yksityinen, todella täyteen ahdettu, huonosti valaistu isohko kauppa, omalaatuisine valikoimineen.
Lähdin sovituskopista sovittamani vaate päällä etsimään lisää sovitettavaa. Jätin kopin verhon kiinni, koska siellä oli oma puseroni ja reppuni ja liikkeessä oli pari muutakin asiakasta.
Kun menin takaisin kopille ja vedin tietenkin empimättä verhon sivuun, siellä olikin nainen tunkemassa minun omaa tunikaani housuihinsa. Sanoin että kuule, älä varasta minun puseroani. Nainen pudotti sen lattialle ja sanaa sanomatta lähti vauhdilla pois. Huusin perään, että älä mene mihinkään, ennen kuin olen katsonut puuttuuko repustani mitään. Nainen painui vauhdilla ulos eikä pysähtynyt vaikka omistajakin jo huuteli peräänsä.
Repustani ei puuttunut mitään, mutta liikkeen omistajalle valkeni, että tämä nainen oli mahdollisesti varastellut häneltä jo vuosia. Ollut jopa melkein ystävää ja saavuttanut kai jonkinlaisen luottamuksen. Ilmeisesti kuvitteli, ettei omistaja pysynyt ollenkaan luvuissa mukana uskomattoman vaatemäärän takia, mutta tämä sanoi tietävänsä aivan tarkkaan mitä hänellä on, ja mitä on myyty, mitä hävinnyt. Oli vain epäillyt hävikistä ihan eri tahoja ja niitä tarkkaillut, ei tätä naista.harvoin vaatekaupoissa, etten ole joutunut "todistamaan" pöllimistä.
Joskus nuorempana, kun olin vielä hyvin pukeutunut virkanainen, enkä mielestäni mitenkään epäilyttävän oloinen, tulin sovituskopista ja perääni säntäsi myyjä heilutellen tyhjää henkaria: "mikä tämä on ?" hän kysyi voitonriemuisesti ja minä olin tietenkin ihmeissäni moisesta. Hän kehotti minua avaamaan laukkuni - ja kun siellä ei ollut mitään minulle kuulumatonta hän nolostui ja pyysi anteeksi.
Täytyy myöntää, että minäkin nolostuin, vaikkei syytä ollutkaan. Olikohan se nyt sitä myötähäpeää? - Jm-50
beessi kirjoitti:
Repustani ei puuttunut mitään, mutta liikkeen omistajalle valkeni, että tämä nainen oli mahdollisesti varastellut häneltä jo vuosia. Ollut jopa melkein ystävää ja saavuttanut kai jonkinlaisen luottamuksen. Ilmeisesti kuvitteli, ettei omistaja pysynyt ollenkaan luvuissa mukana uskomattoman vaatemäärän takia, mutta tämä sanoi tietävänsä aivan tarkkaan mitä hänellä on, ja mitä on myyty, mitä hävinnyt. Oli vain epäillyt hävikistä ihan eri tahoja ja niitä tarkkaillut, ei tätä naista.Mun tytöltä katosi puhelin sillä aikaa kun olivat uimassa,tapahtumapaikkana Egypti.
Penkoivat joka paikan huolella,mutta puhelinta ei näkynyt missään.
Yhtäkkiä tyttö kuuli puhelimen herätysäänen viereisen venäläisnaisen repusta.
Nainen oli vuorostaan nyt uimassa. Tytär pyysi suomalaisrymän jäsenen soittamaan hänen
numeroonsa ja sieltä alkoi tuttu musiikki soida. Röyhkeyttä peliin ja todistajat ympärille:
Penkoivat naikkosen repun ympäri ämpäri ja sieltä se puhelin vihdoin löytyi. Puhelin käteen
ja pois ilman selittelyjä. Millainen mahtoikaan olla Venäläisnaisen ilme kun huomasi,että
varastettu puhelin on varastettu. Tää kertomus voi olla hieman epätarkka,mutta suunnilleen
näin asia oli. - beessi
demeter kirjoitti:
harvoin vaatekaupoissa, etten ole joutunut "todistamaan" pöllimistä.
Joskus nuorempana, kun olin vielä hyvin pukeutunut virkanainen, enkä mielestäni mitenkään epäilyttävän oloinen, tulin sovituskopista ja perääni säntäsi myyjä heilutellen tyhjää henkaria: "mikä tämä on ?" hän kysyi voitonriemuisesti ja minä olin tietenkin ihmeissäni moisesta. Hän kehotti minua avaamaan laukkuni - ja kun siellä ei ollut mitään minulle kuulumatonta hän nolostui ja pyysi anteeksi.
Täytyy myöntää, että minäkin nolostuin, vaikkei syytä ollutkaan. Olikohan se nyt sitä myötähäpeää?Kai se oli, jos nolostuit myyjän toiminnan johdosta. Itse en olisi tuossa tilanteessa nolostellut.
Minua pyysi viime talvena oikein kohtelias vartija avaamaan laukkuni ja näyttämään sisällön, vähän piti tyhjentääkin. Toimin itse aika tyhmästi, sivusta (tai valvontakamerasta) katsottuna varmasti herätti epäilyjä. Olin tunkenut laukkuuni edellisestä vaatekaupasta ostamani vaatteen muovikasseineen. Tässä kaupassa pidin laukkuani tarjousrekin vaatteiden välissä ja tutkiskelin värien yhteensopivuutta ottamatta aiemmin ostettua vaatetta kunnolla ulos ahdassuisesta, onnistuttuani sen sinne sullomaan.
Pyysin vilpittömästi anteeksi aiheuttamaani vaivaa, vartija sanoi asiallisen, lievästi moittivan kommentin toimintani johdosta ja jopa toivoi kohteliaasti sopivan värin löytyvän.
Jos siinä joku häpesi, niin ehkä minä omaa hölmöyttäni (laiskuuttani), vartija ei nolostellut eikä pyydellyt anteeksi. - demeter
Jm-50 kirjoitti:
Mun tytöltä katosi puhelin sillä aikaa kun olivat uimassa,tapahtumapaikkana Egypti.
Penkoivat joka paikan huolella,mutta puhelinta ei näkynyt missään.
Yhtäkkiä tyttö kuuli puhelimen herätysäänen viereisen venäläisnaisen repusta.
Nainen oli vuorostaan nyt uimassa. Tytär pyysi suomalaisrymän jäsenen soittamaan hänen
numeroonsa ja sieltä alkoi tuttu musiikki soida. Röyhkeyttä peliin ja todistajat ympärille:
Penkoivat naikkosen repun ympäri ämpäri ja sieltä se puhelin vihdoin löytyi. Puhelin käteen
ja pois ilman selittelyjä. Millainen mahtoikaan olla Venäläisnaisen ilme kun huomasi,että
varastettu puhelin on varastettu. Tää kertomus voi olla hieman epätarkka,mutta suunnilleen
näin asia oli.näkemisen arvoinen, kun varastettu puhelin oli "varastettu"...
- Jm-50
demeter kirjoitti:
näkemisen arvoinen, kun varastettu puhelin oli "varastettu"...
Ja kassi pengottu. Mutta mitään hänen omaa ei viety ,ei edes rannekelloa. Ihmetteli varkaitten rehellisyyttä,miksi vain puhelin kelpasi.
- laukku auki
Varkaus on veressä ja usko tai älä, jos se tauti on iskenyt, vaikka kylpisit rahassa, varastat. Näin oli myös kaupunkimme johtajan perheessä. Rouvalla ei tasan tarkkaan ollut puutetta rahasta, mutta pakkomielle varastamiseen pani varastamaan.
Jäi kiinni, kun paikallisen SOK ketjun jouluapulainen sattui kassalle, ja heille oli ohjeistettu, tänään tarkastetaan kaikkien laukut.
Johtajan rouva ei avannut laukkua, vaan hyvin koppavasti sanoi, ettekö tunne häntä? Kassatyttö sanoi, että sillä ei ole mekritystä, tunnen tai en, tänään on annettu määräys tarkastaa kaikkien kassit, joten olkaa hyvä, ja avatkaa kassinne. Johtan rouva siinä änkyröi, ja viereinen kassa yritti viittelöidä, et anna olla, mut tyttö sanoi, että näytättekö laukun vai soitetaanko virkavalta apuun.
Puna nousi rouvan poskille, ja avasi laukun. Siellä oli voipaketti, miesten sukat mm. Katsos, meitä kaupungin työntekijöitä oli osunut samaan aikaan kassoille, kun rouva jäi kiinni, niin äkkiähän siitä tieto kaupungin virastoihin levisi. Joku tiesi, ettei käryäminen ollut ensimmäistä kertaa tapahtunut.
Kassatytölle kuuluisi antaa ansiomerkki, sillä hän kohteli kaikkia asiakkaita tasavertaisesti. - demeter
Jm-50 kirjoitti:
Ja kassi pengottu. Mutta mitään hänen omaa ei viety ,ei edes rannekelloa. Ihmetteli varkaitten rehellisyyttä,miksi vain puhelin kelpasi.
varkaat saattavat olla hyvinkin oivaltavia - kuten muutkin kriminaalit... Ammattitaitoa ja osaamista löytyy...
- mk
demeter kirjoitti:
sanottu, että myymälävaras syö meidänkin pöydässä ? Eli tarkoitti kai sitä, että me maksamme - ei kauppias...
kauppias joka syö asiakkaan pöydässä.
Vielä markka aikana alueen K.kaupan henkilökohtaiset tulot verotiedoissa 2 500 000 mk ja saman liikkeen myymälävastaava 80 000 €/vuosi, kassalla 60 000 mk / vuosi ja henkilökunnan palkat olivat jo poissa tuosta 2,5 miljoonasta mk. - jaapajaajoo
mk kirjoitti:
Vielä markka aikana alueen K.kaupan henkilökohtaiset tulot verotiedoissa 2 500 000 mk ja saman liikkeen myymälävastaava 80 000 €/vuosi, kassalla 60 000 mk / vuosi ja henkilökunnan palkat olivat jo poissa tuosta 2,5 miljoonasta mk.joka myös €viisuista on tuttu, ´työlki ellää mut kaupal rikastuu´.
Minunkin työnantajani nettoaa mukavasti siihen verrattuna mitä hän työpanoksestani maksaa minulle. Hyvä näin, eipähän minun tarvitse miettiä työjuttuja kun duunista lähden kotiin.
Kateus se vie kalatkin vedestä, tavataan sanoa. jaapajaajoo kirjoitti:
joka myös €viisuista on tuttu, ´työlki ellää mut kaupal rikastuu´.
Minunkin työnantajani nettoaa mukavasti siihen verrattuna mitä hän työpanoksestani maksaa minulle. Hyvä näin, eipähän minun tarvitse miettiä työjuttuja kun duunista lähden kotiin.
Kateus se vie kalatkin vedestä, tavataan sanoa.vaan tyytyy osaansa.
- tytteli2
se nainen OSTANUT sen kinkun/makkaran? Niin ainakin kirjoitit... Jos se oli sen ostanut ja olis ollut näyttää kuitti niin saahan se silloin syödä sen missä tahansa. Mutta jos ei ollut maksanut, niin myymälävarkaushan se oli.
Ei ole yhtään noloa mennä puuttumaan myymälävarkaiden tekemisiin! Se on jokamiehen oikeus. Muihin asioihin puuttuminen onkin sitten aivan eri juttu, voi olla viisasta ettei mene sanomaan mitään.
On ihan elämän perusjuttuja että varastaminen on väärin. Oli sitten nälkä tai ei. Ja kyllä voi mennä kuiskaamaan ihan suoraan kaupanmyyjälle että tuolla joku näyttää varastavan. Halvemmaksikin tulee! :)
Jos näkee selvästi että varastaja ois vaan joidenkin "käskyläinen" niin ilmoittaa siitä sitten vaikka nimettömänä poliisille puhelimitse tai netissä. Tai henk. koht. jos myyjä on kutsunut poliisin. - tiskintakana
mk kirjoitti:
Vielä markka aikana alueen K.kaupan henkilökohtaiset tulot verotiedoissa 2 500 000 mk ja saman liikkeen myymälävastaava 80 000 €/vuosi, kassalla 60 000 mk / vuosi ja henkilökunnan palkat olivat jo poissa tuosta 2,5 miljoonasta mk.niin ,olisiko parempi.että tämä kauppias ei antaisi näillekään ihmisille työtä vastiketta,palkkaa vastaan,olisivat nekin työttömänä.Miksi aina työnantajaa mollataan.Suomi on vapaa maa täällä voit sinäkin perustaa kaupan ,jos olet itsellinen eli et velkaa kellekään.Lykkyä tykö menestykseen.
Ei henkilökunta vaivaudu eikä uskalla puuttua varkaiden tekemisiin olen monesti Valintatalossa sanonut,että katsokaa kassat hameen alle siellä on lihapaketteja,maksavat vain litran maitoa kassalle niin pääsevät läpi.Henkilökintaa vastaan varkaat ryhtyy väkivaltaiseksi ja jo rivot puheet ryöppynä ovat sivustakin kurjaa kuultavaa,ei siihen tässä maassa saada lakia mikä sen pysäyttäisi. - w.c.fields
Joissakin liikkeissä on kuulemma sovituskopeissakin valvontakamera, vaikka se ei ihan sallittua kait olekkaan.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen kuitenkin, että tutussa liikkeessä kyllä ilmiantaisin myymälävarkaan, mutta jossakin missä en muuten ole asioinut jättäisin havaintojen tekemisen niiihin palkatuille henkilöille.
Huoltoasemilla kyllä varkaan ilmoittaisin, vaikken asioisikaan jossakin huoltoasemalla säännöllisesti.
Joissain tavarataloissa on näitä yli-innokkaita myymäläetsiviä (ei lähipaikkakunnilla). Kerran kaveretteni kanssa kiertelimme yhdessä tavaratalossa ja huomasimme että "asiakas" joka lappasi kärryihinsä tavaroita joiden hintoja ei tutkinut ja pälyili minuun ja kavereihini, niin sanoin kavereilleni että otetaan hatit päästä ja laitetaan ne takin sisään ja kiereellään hieman hermostuneen näköisenä vähän kaupassa ympärille vilkuillen ja sitten yhtäkkiä lähdetään jokainen juoksemaan eri suuntiin ja tavataan sen myymälän kahviossa.
Niin teimme ja myymäläetsiväksi paljastunut "asiakkaaksi" naamioitunut "salainen agentti" ei tiennyt ketä lähtisi seuraamaan. kahviosta katselimme kun kierteli ristiinrastiin etsien meitä, kunnes huomasi meidän sitten istuvan kahvilassa. Tuli sitten parin muun henkilön kanssa meidän luoksemme kahvilaan ja kysyi että onko meillä mitään papereita, johon tottakai vastattiin että "PYYHI HAVUIHIN". No se oli sitä nuoruutta. Emme olleet varastaneet mitään ja sitä tunsi itsensä loukatuksi, kun sillätavoin lähdettiin seuraamaan. Olisivat halunneet tutkia taskumme, mutta yksi kavereista tiesi että tarvitsevat poliisin siihen hommaan ja ehdotettiin että kutsuisivat poliisin, jota kuitenkaan eivät uskaltaneet tehdä ja sanoivat sitten että meillä on porttikielto siihen tavarataloon. Eipä siellä sitten pahemmin tultu enää käytyäkkään, paitsi että opiskeluaikana olin siellä kesätöissä:D - aivan oikein
w.c.fields kirjoitti:
Joissakin liikkeissä on kuulemma sovituskopeissakin valvontakamera, vaikka se ei ihan sallittua kait olekkaan.
Tuohon alkuperäiseen kysymykseen kuitenkin, että tutussa liikkeessä kyllä ilmiantaisin myymälävarkaan, mutta jossakin missä en muuten ole asioinut jättäisin havaintojen tekemisen niiihin palkatuille henkilöille.
Huoltoasemilla kyllä varkaan ilmoittaisin, vaikken asioisikaan jossakin huoltoasemalla säännöllisesti.
Joissain tavarataloissa on näitä yli-innokkaita myymäläetsiviä (ei lähipaikkakunnilla). Kerran kaveretteni kanssa kiertelimme yhdessä tavaratalossa ja huomasimme että "asiakas" joka lappasi kärryihinsä tavaroita joiden hintoja ei tutkinut ja pälyili minuun ja kavereihini, niin sanoin kavereilleni että otetaan hatit päästä ja laitetaan ne takin sisään ja kiereellään hieman hermostuneen näköisenä vähän kaupassa ympärille vilkuillen ja sitten yhtäkkiä lähdetään jokainen juoksemaan eri suuntiin ja tavataan sen myymälän kahviossa.
Niin teimme ja myymäläetsiväksi paljastunut "asiakkaaksi" naamioitunut "salainen agentti" ei tiennyt ketä lähtisi seuraamaan. kahviosta katselimme kun kierteli ristiinrastiin etsien meitä, kunnes huomasi meidän sitten istuvan kahvilassa. Tuli sitten parin muun henkilön kanssa meidän luoksemme kahvilaan ja kysyi että onko meillä mitään papereita, johon tottakai vastattiin että "PYYHI HAVUIHIN". No se oli sitä nuoruutta. Emme olleet varastaneet mitään ja sitä tunsi itsensä loukatuksi, kun sillätavoin lähdettiin seuraamaan. Olisivat halunneet tutkia taskumme, mutta yksi kavereista tiesi että tarvitsevat poliisin siihen hommaan ja ehdotettiin että kutsuisivat poliisin, jota kuitenkaan eivät uskaltaneet tehdä ja sanoivat sitten että meillä on porttikielto siihen tavarataloon. Eipä siellä sitten pahemmin tultu enää käytyäkkään, paitsi että opiskeluaikana olin siellä kesätöissä:DNiin että ei tullut mieleen, että jos poliisille noin olisitte tehneet, se olisi ollut rikos. Poliisin harhauttamisesta, ja lapsellista, todalle lapsellista touhua. Vielä loukatuksi tulemisestä häpeää kun tilanne oli juuri päinvastoin. Olis kuulunut hävetä omaa typeryyttä ja tyhjänaikaisuutta. Ihan oli oikein, että porttikiellon saitte.
- hyvä aloitus
demeter kirjoitti:
näkemisen arvoinen, kun varastettu puhelin oli "varastettu"...
Sisareni oli muinoin (50-luvun lopulla) työssä muovitehtaalla, josta jäi hävikiksi paljon sekalaista, mutta köyhälle nuorelle käyttökelpoista tavaraa, mutta niitä ei saanut ottaa.
Nämä "tyttöset" kuitenkin piilottelivat niitä työpäivän aikaan sopiviin (ulos) paikkoihin, joista voi illalla noutaa, kun normaalit "porttitarkastukset" oli ohi.
Sattuipa sitten, että eräät toiset oli tyhjentäneen ennen varsinaista "varasta" tämän kätkön, joten siitä syntyi vain yleinen nauru heidän keskuudessaan.
"Se vasta varas on, joka varkaan varastaa"!!!
Toinen hieman surkeampi tapaus oli ollut, kun läksiäisjuhliaan viettänyttä naista oli johtaja tullut halailemaan kiitokseksi. Vaatteista alkoikin tippua varastettua tavaraa!! Sitä en muista, mikä firma oli silloin kysymyksessä.
Valtion laitoksissahan on tunnettua, että sieltä viedään, mitä suinkin saadaan. Eräänkin johtajan 50-vuotis lahjaksi vietiin viiri. Yleisenä vitsinä kiersi, että se onkin ainoa, jonka hän on rehellisesti ansainnut!!!
Oma palkankorotus- (60-luvulla) pyyntönikin on tyrehtynyt sellaiseen seikkaan, että esimieheni selitti firmasta vietevän niin paljon kyniä, kumeja, papereita, että korotusta ei voinut antaa. Kyllä minä itse tuikirehellisenä ihmettelin, kuinka niitä voi niinpaljon kadota, kun arkistonhoitajalla oli tarkka seuranta jokaisesta "kynästä ja kumista", joita hän kenellekkään luovutti.
Kieltämättä seuraavat vuosikymmenet toimistoalalla korvasin palkkanani lisännä juuri nuo em.asiat ja silloin oli jo lapsiakin käyttämään niitä.
Nykyisin huomaan, että niin moni isä ja äiti tekee tätä samaa, joka minusta silloin nuorena oli synti, mutta onhan nuo synnin käsitteetkin muuttuneet m e l k o i s e s t i...... Entisaikojen sinunkauppojen sijaan on tullut sänkyyn meno. - roskan pöllijä
hyvä aloitus kirjoitti:
Sisareni oli muinoin (50-luvun lopulla) työssä muovitehtaalla, josta jäi hävikiksi paljon sekalaista, mutta köyhälle nuorelle käyttökelpoista tavaraa, mutta niitä ei saanut ottaa.
Nämä "tyttöset" kuitenkin piilottelivat niitä työpäivän aikaan sopiviin (ulos) paikkoihin, joista voi illalla noutaa, kun normaalit "porttitarkastukset" oli ohi.
Sattuipa sitten, että eräät toiset oli tyhjentäneen ennen varsinaista "varasta" tämän kätkön, joten siitä syntyi vain yleinen nauru heidän keskuudessaan.
"Se vasta varas on, joka varkaan varastaa"!!!
Toinen hieman surkeampi tapaus oli ollut, kun läksiäisjuhliaan viettänyttä naista oli johtaja tullut halailemaan kiitokseksi. Vaatteista alkoikin tippua varastettua tavaraa!! Sitä en muista, mikä firma oli silloin kysymyksessä.
Valtion laitoksissahan on tunnettua, että sieltä viedään, mitä suinkin saadaan. Eräänkin johtajan 50-vuotis lahjaksi vietiin viiri. Yleisenä vitsinä kiersi, että se onkin ainoa, jonka hän on rehellisesti ansainnut!!!
Oma palkankorotus- (60-luvulla) pyyntönikin on tyrehtynyt sellaiseen seikkaan, että esimieheni selitti firmasta vietevän niin paljon kyniä, kumeja, papereita, että korotusta ei voinut antaa. Kyllä minä itse tuikirehellisenä ihmettelin, kuinka niitä voi niinpaljon kadota, kun arkistonhoitajalla oli tarkka seuranta jokaisesta "kynästä ja kumista", joita hän kenellekkään luovutti.
Kieltämättä seuraavat vuosikymmenet toimistoalalla korvasin palkkanani lisännä juuri nuo em.asiat ja silloin oli jo lapsiakin käyttämään niitä.
Nykyisin huomaan, että niin moni isä ja äiti tekee tätä samaa, joka minusta silloin nuorena oli synti, mutta onhan nuo synnin käsitteetkin muuttuneet m e l k o i s e s t i...... Entisaikojen sinunkauppojen sijaan on tullut sänkyyn meno.Aikoinaan kaupungilla töissä ollessani toin kotiin sellaiset materiaalit, joita ei enää käytetty, olisivat menneet roskiin. En kyllä keneltäkään kysellyt mitään, saako ottaa, vaan otin kaikessa hiljaisuudessa. Kyniä en muista koskaan pöllineen työpaikalta mutta tarpeettomaksi jääneitä materiaaleja kyllä. Kotona oli käyttöä niille harrastusteni piirissä.
- mites-se -menikään
aivan oikein kirjoitti:
Niin että ei tullut mieleen, että jos poliisille noin olisitte tehneet, se olisi ollut rikos. Poliisin harhauttamisesta, ja lapsellista, todalle lapsellista touhua. Vielä loukatuksi tulemisestä häpeää kun tilanne oli juuri päinvastoin. Olis kuulunut hävetä omaa typeryyttä ja tyhjänaikaisuutta. Ihan oli oikein, että porttikiellon saitte.
Hyvä ja kiva juttu, mutta ymmärsin, että tällaista on tehty joskus nuoruudessa.
Ihmettelen suuresti ja huuli pyöreänä, jos tuolla marketeissa 60 juoksentelee lippis povessa ja kaverit mukana samassa juonessa, pakoon myymälä etsivää.
En ole juttuja lukenut loppuun, joten uskoisin, että muitakin "nuoruusmuistoja" tulee. Nythän on kovasti tehostettu valvontaan ja hälytys koodeihin, joten tuo entisaikojen hullu kohellus on pienenpää.
Uskoisin, että kaikissa isoimmissa paikkakunnissa, missä kaupat ja koulut ovat lähekkäin, sattuu jatkuvasti näitä näpistyksiä. Harmi, että kyläkoulut lopetetaan ja yhdistetään juuri kauppojen läheisyyteen.
Olisi mukavaa kuulla, jatkuuko porttikielto edelleen noilla koltiaisilla. - Sinna72
hunajainen79 kirjoitti:
vaan tyytyy osaansa.
Kaikki ei voi olla työnantajia. Ne jotka haluaa, voivat lähteä kantamaan yrittäjyyden raskasta iestä. Työntekijällä voi olla pienemmät tulot, mutta myös menot ja huolet ovat köykäisemmät. Tai,no, voitaishan sitä ottaa entinen Neuvostoliiton malli. Siellä kaikki oli niin hyvin, kun ei ollut tätä kapitalistista riistoa... :D
- eläkkeeläolevamyyjä
jaapajaajoo kirjoitti:
Kateus se vie kalatkin vedestä, tavataan sanoa.tajua vois silti olla
- ikuisesti poikia
roskan pöllijä kirjoitti:
Aikoinaan kaupungilla töissä ollessani toin kotiin sellaiset materiaalit, joita ei enää käytetty, olisivat menneet roskiin. En kyllä keneltäkään kysellyt mitään, saako ottaa, vaan otin kaikessa hiljaisuudessa. Kyniä en muista koskaan pöllineen työpaikalta mutta tarpeettomaksi jääneitä materiaaleja kyllä. Kotona oli käyttöä niille harrastusteni piirissä.
Voi, mitä ihania löytöjä teinkään "ERÄÄN" konsernin siivoojana! Kun reijittäjä oli täynä niitä "reikiä", niin roskiin!!! Kun nitojasta oli nastat loppu, niin roskiin, kun kynä ei toiminut, niin roskiin!!! Kukaan ei ollut kuullutkaan, että reijittäjän kotelo pitää tyhjentää, nitojaan pitää laittaa uusia nastoja ja kynäänkin voi vaihtaa uuden sisuksen!!!
Huvittavinta oli kuitenkin sattumalta kuulemani puhelu, jossa about 30-v MIES ihmetteli, kun häntä oli kutsuttu pojaksi!! Toivottavasti hän nyt 20-vuoden jälkeen tajuaa, että on tavallista kutsua miespuolisia "pojiksi", olipa he minkä ikäisiä hyvänsä.
Aatelisista ei silloin kuitenkaan ollut kysymys, mutta äitini ainakin kutsui luontevasti isääni, vävyjään, poikiaan, ja näitä "poikiaan", että nyt pojat syömään! - sama mahdollisuus
jaapajaajoo kirjoitti:
Kateus se vie kalatkin vedestä, tavataan sanoa.Voithan itsekkin perustaa kaupan, niin saat tuota helppoa rahaa. Miksi et muuten perusta vaan valitat?
- w.c.fields
aivan oikein kirjoitti:
Niin että ei tullut mieleen, että jos poliisille noin olisitte tehneet, se olisi ollut rikos. Poliisin harhauttamisesta, ja lapsellista, todalle lapsellista touhua. Vielä loukatuksi tulemisestä häpeää kun tilanne oli juuri päinvastoin. Olis kuulunut hävetä omaa typeryyttä ja tyhjänaikaisuutta. Ihan oli oikein, että porttikiellon saitte.
Poliisi tuskin paljastaisi itseään:D
Tämä myymäläagentti seuraili noin tunnin ajan kaulaansa venytellen, kun olimme kaveriden kanssa tuumimassa mitä vanhemmillemme joululahjaksi ostaisimme. Hyvä ettei hengittänyt niskaan.
Voi kyllä olla että tämä meitä seuraamaan ja tarkkailemaan lähtenyt henkilö olisi joku asiakaskin joka ajatteli joulun alla tehdä hyvän työn paljastamalla myymälävarkaan:D
Tuohon aikaan oli paljon aikuisia jotka tarkkailivat mitä nuoret puuhasi. Jos kuljetti toista polkupyörän kyydissä, niin ihan kuka vaan aikuinen saattoi siitä huomauttaa. Jos teki pahojaan, niin saattoi saada korvatillikan aivan tuntemattomalta. Nykyäänhän korvatillikan antaja saa syytteen pahoinpitelystä. - w.c.fields
mites-se -menikään kirjoitti:
Hyvä ja kiva juttu, mutta ymmärsin, että tällaista on tehty joskus nuoruudessa.
Ihmettelen suuresti ja huuli pyöreänä, jos tuolla marketeissa 60 juoksentelee lippis povessa ja kaverit mukana samassa juonessa, pakoon myymälä etsivää.
En ole juttuja lukenut loppuun, joten uskoisin, että muitakin "nuoruusmuistoja" tulee. Nythän on kovasti tehostettu valvontaan ja hälytys koodeihin, joten tuo entisaikojen hullu kohellus on pienenpää.
Uskoisin, että kaikissa isoimmissa paikkakunnissa, missä kaupat ja koulut ovat lähekkäin, sattuu jatkuvasti näitä näpistyksiä. Harmi, että kyläkoulut lopetetaan ja yhdistetään juuri kauppojen läheisyyteen.
Olisi mukavaa kuulla, jatkuuko porttikielto edelleen noilla koltiaisilla.Siitä on niiin kauan, että liikekin on kerennyt vaihtamaan omistajaa ja nimeäkin. :D
Yksi meistä koltiaisita on kerennyt jo kohtaamaan luojansakin, joten varmaan nämä porttikieltojen langettajatkin ovat päässeet Pietarin kanssa juttelemaan onko heillä porttikieltoa itsellään:D
- 27
että näin kävi kaveri meni samalla läpi. Kassa ei huomioinut mitenkään: "Meillä on kyllä kamerat."
Sen jälkeen olen nähnyt useamman kerran, en ota kantaa, aina on ihmisiä ympärillä ja saamani huomio oli ikävää. - d..b
myymälöille laittaa esille numero johon voi sottaa ja käräyttää varkaan.
Toimisi myös pelotteena.- EENN
EN TUHLAA SALDOA KARRAYTTAMISSEEN!!!
- pelkään!
en halua tulla ammutuksi tai puukotetuksi. Jo pelkästään auton tehon puhumisesta tulee ammutuksi. Kierrän myymälävarkaat kaukaa, oma henki on kuitenkin kallis!
Ehdottomasti aina!
Joskus potuttaa henkilökunnan avuttomuus.
Kerran äijä työnsi villapaitansa alle vyöhön keppanapulloja joiden lukumääränkin pystyi laskemaan.
Ilmoitin kassalla ja osoitin henkilön mutta kasööri laski ukon ulos ja kävi sen jälkeen ilmoittamassa kauppiaalle.
Muutaman kerran olen myös huomauttanut edessäni olevan kärriin unohtaman tavaran. Vahinkoja!
Mustalaisten kanssa syntyy aina riemu!
Saa kuulla erittelyn naisen anatomiasta.
Uhataan pieksämisellä yms.
Kerran keskenkasvuinen manne arvioi hyllytetyn tavaran ladontatavan väärin ja aikaansai vyöryn.
Samaan aikaan kolme nuorehkoa "manneskaa" sijoitti tavaroita siihen tyyliin että olisivat unohtuneet kassalla näyttää.
Ladyt olivat jo menneet kassan ohi kun tiedustelin ääneen unohduksen syytä.
Ladyt pistivät tavarat lentoon, yksi meni vielä uudelleen myymälän puolelle heittelemään, yksi aikoi säikytellä minut ylikävelyllä mutta pysähtyi 10cm:n päähä ( pidin kaiteesta kiinni ajatusella että antaa mamman yrittää).
Lopuksi ilmoittivat pieksävänsä minut raajarikoksi.
Sääliksi kävi Siwan kassaa.
Millekään varkaudelle en keksi mitään kelvollista tekosyytä.
Jos jokainen puuttuisi aina sellaista havaitessaan niin hävikki olisi vähäisempää.
Uskon myös myymälävarkauden olevan pään avaus mittavampiin rötöksiin ja ainakin se nakertaa yleistä lain kunnioitusta.
Ps. Sveduissa, poikamiesasuntolassani kaverinani oli ikäiseni suomalainen heppu joka esitteli ylpeänä saaliitaan.
Kaveri etsi uuden asunnon parin viikon jälkeen.
Ymmärsin ja ymmärrän vieläkin "rentoa" elämänasennetta mutta varastamista en!
Jos vaakakupissa olisi edes miljoona tai useampi, niin riski kannattaisin ottaa jos onnistumisen todennäköisyys olisi riittävän suuri mutta näpertely tai varsinkaan toiseen henkilöön kajoaminen!
Jumalauta! Sanat eivät riitä kertomaan!- ÖrriPörriäinen
Itse olen omalle naisystävälleni joka on kaupassa töissä ohjeistanut ehdottomasti olemaan puuttumatta mihinkään varkaitten hommiin, meinaa sillä palkalla ei omaa terveyttänsä kannata vaarantaa.
Jokaisen kaupan pitää arvioida kumpi on isompi, paikalla olevan vartijan palkka vai hävikki ja toimia sen mukaan. ÖrriPörriäinen kirjoitti:
Itse olen omalle naisystävälleni joka on kaupassa töissä ohjeistanut ehdottomasti olemaan puuttumatta mihinkään varkaitten hommiin, meinaa sillä palkalla ei omaa terveyttänsä kannata vaarantaa.
Jokaisen kaupan pitää arvioida kumpi on isompi, paikalla olevan vartijan palkka vai hävikki ja toimia sen mukaan.Jos henkilökunta ei reagoi varkauteen, varsinkaan ilmoitettuun, niin silloinhan varastelu on hyväksyttyä!
Sekö on tavoite?- -kassa neiti-
ÖrriPörriäinen kirjoitti:
Jokaisen kaupan pitää arvioida kumpi on isompi, paikalla olevan vartijan palkka vai hävikki ja toimia sen mukaan.Jeps se on juuri näin. Tavan taskuvarkaat voi pysäytää jos on muutakin henkilökuntaa paikalla kaverina. Yksin en pysäyttäisi ketään. Mielummin se kuin se että joku kyttäilee koska pääsee töistä, ja tekee henkilökohtaisen koston..Mistäs näistä helvetin hulluista ikinä tietää?
- onneksi on
laiska-lasse kirjoitti:
Jos henkilökunta ei reagoi varkauteen, varsinkaan ilmoitettuun, niin silloinhan varastelu on hyväksyttyä!
Sekö on tavoite?Epärehellisyyteen ja varasteluun taipuvaisen ihmsen näkökulma on varastamisen käytännön hyväksyminen.
- 21:21=0
Oletko nähnyt muitakin hurjia unia???
- omatuntoko soimasi
Kun ei ole puhtaat jauhot pussissa, niin kolahtaa.
Vaimoni istui KK:n kassalla 22-vuotta.
Häneltä kuulin näitä varkausjuttuja ja ehkä sekin muokkasi omat asenteeni ehdottomiksi ja toimintani suoraviivaiseksi.
17-vuoden asuminen erään etnisen vähemmistön naapurustossa jo aikanaan opetti omaksumani suhtautumistavan.
Ilmeistä moraalin rappiota edustavat ne verkaat jotka käyryn jälkeenkin tulevat ko. liikkeeseen ja jotkut vieläpä jatkavat harrastustaan.
Tummia en ihmettelekään koska monelle se on elämäntapa mutta valtaväestöstäkin löytyy näitä härskejä hartikaisia.- demeter
ole mitenkään mannejen tai alemman sosiaaliluokan ominaispiirre. Joskus tuntuu, että siitä on tullut suorastaan maantapa. Eräs akateeminen työyhteisö vitsaili, että työpaikka oli huono, kun sieltä ei pystynyt varastamaan mitään...
- mummonmökistä
demeter kirjoitti:
ole mitenkään mannejen tai alemman sosiaaliluokan ominaispiirre. Joskus tuntuu, että siitä on tullut suorastaan maantapa. Eräs akateeminen työyhteisö vitsaili, että työpaikka oli huono, kun sieltä ei pystynyt varastamaan mitään...
pidetään jopa hyväksyttävänä. Meillä oli kerran asunto myynnissä ja toimeksianto oli tehty eräälle maamme suurimmista kiinteistönvälitys-yrityksistä. Eräällä näytöllä meiltä oli varastettu omaisuutta ja välittäjälle oli heti selvää, kuka sen varkauden oli tehnyt. Välittäjällä oli asiakkaan nimi- ja osoitetiedot, mutta hän ei suostunut ottamaan asiakkaaseen yhteyttä. Vakuutus toki maksoi, mutta minua raivostutti tuo asenne. Perustelu oli se, että asiakkaan kanssa haluttiin käydä kauppaa myös tulevaisuudessa.
Itselläni on varkaisiin hyvinkin pitkäaikainen suhde. Minulla on ollut liike ja varkauksia esiintyi jatkuvasti. Harvemmin varkaat jäivät kiinni, mutta joskus kuitenkin. Huonoimmat kokemukseni liittyvät Venäläisiin ja Virolaisiin naisiin. - ettäsikäli
Mitenkään myymälävarkaita puolustelematta; kaupanliiton omien selvitysten mukaan suurimman osan hävikistä aiheuttavat kaupan henkilöstö sekä kuljetushenkilöstö.
- niin muuten on
ettäsikäli kirjoitti:
Mitenkään myymälävarkaita puolustelematta; kaupanliiton omien selvitysten mukaan suurimman osan hävikistä aiheuttavat kaupan henkilöstö sekä kuljetushenkilöstö.
Kerran voitin elintarvikepaketin Mikkelin mikähän semmonen alkutuottajien yhtymä se olikaan. Koska siinä on lihasäilykkeitä, se piti lähettää kylmäkuljetuksena. Ne lähetti sen Keskon kylmäkuljetuksena. Ja aoli sovittu, minä päivänä laittavat paketin liikkeelle, että tiedän kysellä sitä paikallisesta K-kaupasta.
Ja minä kun vartoon sitä, joka päivä kysyn kaupasta, ei oo tullu. Sit soitiin viikon päästä lähettäjälle, ja paketti katos matkalle kuin tuhka tuuleen. Perille se ei koskaan tullut. Joku kuljetusportaasta sen eliminoi. Lähettiävät uuden lähetyksen. Ja taas varroin ja varroin, ei tuollut. Monien kyselyjen jälkeen löysivät avatun pahvilaatikon, jossa oli vain kuivatut mausteet, kaikki muu oli kadonnut.
No sitten sovittiin, ettei enää lähetetä, kun se pöllitään aina matkalla, vaan kun tulen Mikkelin suunnalle, otan heihin sitten yhteyttä ja haen paketin paikanpäältä. No lihatuotteita ei siihen voitu laittaa, kun Hiacessa ei oo pakastinta eikä jääkaappia. Lihat korvattiin kalasäilykkeillä ja kalalla. Lihaa kun en voi syödä, tuun hirveen kipeeksi. Kylläpä olin kalalla kyllästetty, kun joka päivä pistelin erilaisia kalavalmisteita reissulla.
Että näin toivotonta voi olla tosiaan saada tuotetta perille pitkäkyntisiltä. - jaapajsesaa
niin muuten on kirjoitti:
Kerran voitin elintarvikepaketin Mikkelin mikähän semmonen alkutuottajien yhtymä se olikaan. Koska siinä on lihasäilykkeitä, se piti lähettää kylmäkuljetuksena. Ne lähetti sen Keskon kylmäkuljetuksena. Ja aoli sovittu, minä päivänä laittavat paketin liikkeelle, että tiedän kysellä sitä paikallisesta K-kaupasta.
Ja minä kun vartoon sitä, joka päivä kysyn kaupasta, ei oo tullu. Sit soitiin viikon päästä lähettäjälle, ja paketti katos matkalle kuin tuhka tuuleen. Perille se ei koskaan tullut. Joku kuljetusportaasta sen eliminoi. Lähettiävät uuden lähetyksen. Ja taas varroin ja varroin, ei tuollut. Monien kyselyjen jälkeen löysivät avatun pahvilaatikon, jossa oli vain kuivatut mausteet, kaikki muu oli kadonnut.
No sitten sovittiin, ettei enää lähetetä, kun se pöllitään aina matkalla, vaan kun tulen Mikkelin suunnalle, otan heihin sitten yhteyttä ja haen paketin paikanpäältä. No lihatuotteita ei siihen voitu laittaa, kun Hiacessa ei oo pakastinta eikä jääkaappia. Lihat korvattiin kalasäilykkeillä ja kalalla. Lihaa kun en voi syödä, tuun hirveen kipeeksi. Kylläpä olin kalalla kyllästetty, kun joka päivä pistelin erilaisia kalavalmisteita reissulla.
Että näin toivotonta voi olla tosiaan saada tuotetta perille pitkäkyntisiltä.itse kuljetusalalla ja siinä on tullut nähtyä monenlaista. Itse en ´kuormasta syöntiä´ harrasta, on tuolle palkalle kuitenkin käyttöä sen verran.
Eräälle huolintafirmalle vein lähetyksen, joka oli lähtenyt Pariisista ja matkalla Venäjälle. Paketti näytti minun silmiin moitteettomalta mutta vastaanottaja oli tarkkasilmäinen. Lähetyslistassa oleva keräilijän puumerkki sai hänet avaamaan paketin ja kas, pari paitaahan sieltä puuttui. Vastaanottaja tiesi myös kertoa tämän paketin keränneen kengännumeron ja muut strategiset mitat. Asiasta puhuttiin muutama sana ja tultiin siihen tulokseen että vaivannäkö ja suhteet myyjään tekevät sen että nuo ´keräilyvirheet´ eivät koskaan johda mihinkään. - lihansyöjä
niin muuten on kirjoitti:
Että näin toivotonta voi olla tosiaan saada tuotetta perille pitkäkyntisiltä.kipeäksi olisit tullut jos olis pakastin hiacessa ollut. onneksi ei ollu sait kalaa.
- isoäiti*
Olen minäkin ilmiantanut myymälävarkaita. Kerran Helsingin Stokkalla tyylikäs, vanha rouva
pisteli kauhoja ja muita taloustarvikkeita kassiinsa. Kerroin henkilökunnalle, en tiedä mitä seurasi.
Kleptomaanihan siinä oli asialla.
Varkaita on kaikissa yhteiskuntaluokissa.
Vuosia sitten ystävättäreni kertoi luottamuksella miehensä harrastuksesta, mikä oli anastelu hotelleista, ryokaneista tai muista majapaikoista.
Mies liikkui työtehtävissään ympäri maailmaa ja sai siellä hyvän kestityksen kuten johtoportaalle kuului.
Nykyään olen seurannut heidän elämäänsä netistä: varhain eläkkelle, mahtava jahti, merenrantahuvila,
oikeat harrastukset oikeissa piireissä, mukavasti julkisuutta.
Ystävyys katkesi jo kauan sitten, mutta ne ihanat, varastetut kylpytakit ja muu pikkutavara pysyy mielessäni ja mielikuvitukseni vaeltaa ties mihin.
Juicen sanoin:
Kuinka itara tavaraa halaakaan!
Avokätinen mitään ei salaa.
Yksi ei anna palaakaan.
Toinen taas antaa palaa.- demeter
Juicella. Minustakin varastelu kielii hyvin syvästä puutteesta ihmisessä.
Jossakin TV-ohjelmassa puhuttiin kerran perintöriidoista ja siitä, miten ihmiset ovat valmiit "viemään tuhkatkin pesästä", vaikka mitään tarvetta ei olisi. Vanha laamanni totesi, etteivät he hae pesästä omaisuutta vaan rakkautta... - En ymmärrä..
demeter kirjoitti:
Jossakin TV-ohjelmassa puhuttiin kerran perintöriidoista ja siitä, miten ihmiset ovat valmiit "viemään tuhkatkin pesästä", vaikka mitään tarvetta ei olisi. Vanha laamanni totesi, etteivät he hae pesästä omaisuutta vaan rakkautta...Yks poliisi teki aikanaan meille perunkirjoitukset. Eihän meitä lapsia oo kuin kaks. Se ihmetteli, et miten voi näin riidaton perunkirjoitus olla, et hänkin niitä on jokusen tehnyt, aina on jotakin erimielisyyttä ollut. Minä taas en ymmrrä, mitä erimielisyyttä perunkirjotukseenkaan sain aikasiksi?
- Haaveet kaatuu
demeter kirjoitti:
Jossakin TV-ohjelmassa puhuttiin kerran perintöriidoista ja siitä, miten ihmiset ovat valmiit "viemään tuhkatkin pesästä", vaikka mitään tarvetta ei olisi. Vanha laamanni totesi, etteivät he hae pesästä omaisuutta vaan rakkautta..."Rakkautta" minäkin läksin enoni pesästä hakemaan. Mutta oli testamentannut koko omaisuutensa serkkupojilleni. Olin jo käynyt v.......o liikkeessä autonvaihto oli jo puhuttu valmiiksi,mutta......
Kyllä oli nopea kotiinlähtö kun asia selvisi. - isoäiti*
demeter kirjoitti:
Jossakin TV-ohjelmassa puhuttiin kerran perintöriidoista ja siitä, miten ihmiset ovat valmiit "viemään tuhkatkin pesästä", vaikka mitään tarvetta ei olisi. Vanha laamanni totesi, etteivät he hae pesästä omaisuutta vaan rakkautta...Olen joutunut pakosta seuraamaan äitini suvun perintöriitoja ja kauhulla katsellut kuinka elon illassa
olevat tädit riitelevät jopa kahvilusikoista. En tiedä liittyisikö se jotenkin kotipesän rakkauden kaipuunpiiriin, mutta järjettömiltä nuo kaunat tuntuvat ja ikävintä on se, että ne ovat myös myrkyttäneet nuoremman sukupolven välit.
Toivottavasti me olemme oppineet jotain menneistä virheistä.
Juicella osasi laittaa sanat oikeille paikoilleen.
Muistui lisää Juhania
Lehmä se katsoo niin kuin geisha
niityllä vihreissä verkkareissa.
Ruohoa riittää niityt ja haat.
Ravista lehmää niin voitakin saat. - demeter
isoäiti* kirjoitti:
Olen joutunut pakosta seuraamaan äitini suvun perintöriitoja ja kauhulla katsellut kuinka elon illassa
olevat tädit riitelevät jopa kahvilusikoista. En tiedä liittyisikö se jotenkin kotipesän rakkauden kaipuunpiiriin, mutta järjettömiltä nuo kaunat tuntuvat ja ikävintä on se, että ne ovat myös myrkyttäneet nuoremman sukupolven välit.
Toivottavasti me olemme oppineet jotain menneistä virheistä.
Juicella osasi laittaa sanat oikeille paikoilleen.
Muistui lisää Juhania
Lehmä se katsoo niin kuin geisha
niityllä vihreissä verkkareissa.
Ruohoa riittää niityt ja haat.
Ravista lehmää niin voitakin saat.harmi, että hänkin (Juice) lähti niin varhain - ja ilmeisesti omasta tahdostaan, kun dialyysia ei hyväksynyt. Jukka Kajava, Martti Lindqvist ja keitä muita vielä, jotka lähtivät alle kuuskymppisinä...
Tommy Taberman oli sentään pari vuotta yli.
- ocrtii
Palstan yleiseen tasoon nähden aika sujuvasti kirjoitettua roskaa.
Nauratti niin että ihan oli tulla tippa housuun.
No, sopiihan nuo jutut tänne "seiskan tilaajien" palstalle, jotkut uskoo ihan mitä tahansa;))- taidat olla
Oletkos pitkäkyntisten pataljoonaa?
- kansalaistoimintaa
Nyt olis paikallaan laittaa vaipat housuun, kun on tuossa tippamallissaan, sillä nyt menee jo ruostettakin housuun, kun taas jäi myymälävaras kiinni.
Puolisoni oli käymässä viime lauantaina Hintakaaressa, kun asiaks tuli siihen ja ilmoitti henkilökunnalle, että tuohon pihalle tuli auto, avas takakontin, mätti tavaroita takakontin täydeltä, iski luukun kiinni ja poistui paikalta. Hän nappasi rekisterinumeron ylös, se on tässä.
Siinä varkaalle onnkin nieleskelemistä, kun poliisit ovat vasassa kotipihalla. "ocrtii" taas harmittaa kun kolleegoita taas narhati.
- ellensellen
Asuin lapsena maalla, jossa oli vielä maitolaiturit käytössä. Aamulla vietiin maitotonkat sinne meijerin auton haettavaksi ja iltapäivällä auto palautti tyhjät takaisin. Samalla se jätti myös tilatut voi- ja juustopaketit laiturille. Eräs naapurin "köyhä" perhe kävi usein näpistämässä tilaukset, heidät nähtiin ja annettiin tilallisten yhteisellä päätöksellä lopulta ilmi. Näpistelijät siirtyivät seuraavaan kylään. En muista, saivatko he koskaan muuta rangaistusta kuin huonon omantunnon.
Romaniassa lomaillessa huomasimme usean kaupan keskellä olevan "rangaistuspylvään". Siihen oli liimattu varkaitten valokuvia. Onnistuisikohan meillä?- kaksi puolta
Vaan kun ei onnistu meillä. Siihen puuttu heti laki, intimiteetin suoja. Joku aika sittenhän yks poliisilaitos kokeili, laittoi nähtäväksi rattijuoppojen ja hurjastelijoiden nimiä, joilta kortti oli kuivumassa, mut siihenn puuttui oitis laki. Mut hyvä idea sinänsä.
Rikollisen kannalta siinä mielessä murhaavaa, että jos tapansa muuttaa, niin maine on edelleen tahriintunut, eli mksaa rangaistustaan koko loppuelämän. Nykyisellään muuttaa paikkakuntaa, ja aloittaa puhtaalta pöydältä. - pedofilit
kaksi puolta kirjoitti:
Vaan kun ei onnistu meillä. Siihen puuttu heti laki, intimiteetin suoja. Joku aika sittenhän yks poliisilaitos kokeili, laittoi nähtäväksi rattijuoppojen ja hurjastelijoiden nimiä, joilta kortti oli kuivumassa, mut siihenn puuttui oitis laki. Mut hyvä idea sinänsä.
Rikollisen kannalta siinä mielessä murhaavaa, että jos tapansa muuttaa, niin maine on edelleen tahriintunut, eli mksaa rangaistustaan koko loppuelämän. Nykyisellään muuttaa paikkakuntaa, ja aloittaa puhtaalta pöydältä.Jenkeissä on pedofilien kuvat julkistettu. Perheet osaavat varoa pedofilia, jos asuu lähitienoilla.
- varotaan varkaita
pedofilit kirjoitti:
Jenkeissä on pedofilien kuvat julkistettu. Perheet osaavat varoa pedofilia, jos asuu lähitienoilla.
Ja varkaat kans julki, osaavat ihmiset varoa heitä
- kop kop..
Nonniin, aloitta sai paljastamaan myymälävarkaankin itsensä. Kop kop kop...
- armahtava
Jos ruokailevat sovituskopissa,niin huvikseen eivät sitä tee. Nälkäistä en polta.
- ei nälkä
armahtava kirjoitti:
Jos ruokailevat sovituskopissa,niin huvikseen eivät sitä tee. Nälkäistä en polta.
Kyllä se on varkauden himo, pakkomielle. Muuan eräs henkilö, joka kertoi siitä, millainen himo se on. Vaikka ei ole taloudellista tarvetta, mutta kun himo on varastaa, niin aikansa sitä halltisee, mutta sitten taas ratkeaa, on pakko nipistellä ja varastella. Siinä kait jonkinmoinen jännitykset tarve, pystyykö kiertämään kiinnijäämisen tai joku semmonen.
Kuopion yliopistollahan on tehty tutkimuksia ravinnon merkityksestä rikollisuuteen. Tietynlaista ravintoa annettaessa vankien aressivisuus ja himo tehdä rikoksia kasvoi. Kun taas ruokavaliota vaihdettiin, niin vangit rauhoittuivat, ja kertoivat, ettei minäänlaista halua ole tehdä rikoksia.
Tuo tekijä kytkeytyi jolain tapaa tryptofaaniin ja serotoniiniin. Jossain tuolla kätkösssa on se sanomalehtileike, missä tuota tutkimusta analysoitiin, mutta antamalla ruokavaliota, jossa ei ole tryptofaania tai seorotoniinia antavia tekijöitä ja sitten taas toisnpäin, niin että ruokavalio tuotti tryptofaania ja seorotoniinia, ero li merkittävä vankien mielessä. - rötöstelijät kiinni
ei nälkä kirjoitti:
Kyllä se on varkauden himo, pakkomielle. Muuan eräs henkilö, joka kertoi siitä, millainen himo se on. Vaikka ei ole taloudellista tarvetta, mutta kun himo on varastaa, niin aikansa sitä halltisee, mutta sitten taas ratkeaa, on pakko nipistellä ja varastella. Siinä kait jonkinmoinen jännitykset tarve, pystyykö kiertämään kiinnijäämisen tai joku semmonen.
Kuopion yliopistollahan on tehty tutkimuksia ravinnon merkityksestä rikollisuuteen. Tietynlaista ravintoa annettaessa vankien aressivisuus ja himo tehdä rikoksia kasvoi. Kun taas ruokavaliota vaihdettiin, niin vangit rauhoittuivat, ja kertoivat, ettei minäänlaista halua ole tehdä rikoksia.
Tuo tekijä kytkeytyi jolain tapaa tryptofaaniin ja serotoniiniin. Jossain tuolla kätkösssa on se sanomalehtileike, missä tuota tutkimusta analysoitiin, mutta antamalla ruokavaliota, jossa ei ole tryptofaania tai seorotoniinia antavia tekijöitä ja sitten taas toisnpäin, niin että ruokavalio tuotti tryptofaania ja seorotoniinia, ero li merkittävä vankien mielessä.Kerran kauppaan mennessä huomattiin, ko eräs auto peruutti, ja töksäytti polkupyörätelineesaan. Hetken äimisteli, ja poistui paikalta. Minä ehdin ottaa sen rekisterinumeron ylös. Yksi pyörä siinä ruttaantui vänkyräksi, ajokyvyttömäksi.
Odoteltiin ystävättären kanssa siinä, että joskus tulee se polkupyörän omistajakin. No tulihan se, kaksi tyttöä, ja kun tyttö otti pyöräänsä, ihmetteli, miten renkaat on ihan kakinkerroin myttyrässä. Mentiin tyttöjöen luo, ja annettiin lappu kotiin vietäväksi, että me nähtiin, kun auto peruutti päin pyörätelinettä, mutta poistui paikalta.
Isä soittikin ja kiitteli kovasti avusta, että autokuskin oli pakko myöntää tekemänsä rike, kun todistajia oli meitä kaksi kappaletta.
Isä kehui, että säästitte tytön selkäsaunalta. Muuten tyttö olisi saanut selkäsaunan, että missä lie luuraillut, että pyörä on tuohon kuhntoon mennyt. Tyttö oli varmaan siinä 13-14 ikäluokkaa. - pussillinen uutta
rötöstelijät kiinni kirjoitti:
Kerran kauppaan mennessä huomattiin, ko eräs auto peruutti, ja töksäytti polkupyörätelineesaan. Hetken äimisteli, ja poistui paikalta. Minä ehdin ottaa sen rekisterinumeron ylös. Yksi pyörä siinä ruttaantui vänkyräksi, ajokyvyttömäksi.
Odoteltiin ystävättären kanssa siinä, että joskus tulee se polkupyörän omistajakin. No tulihan se, kaksi tyttöä, ja kun tyttö otti pyöräänsä, ihmetteli, miten renkaat on ihan kakinkerroin myttyrässä. Mentiin tyttöjöen luo, ja annettiin lappu kotiin vietäväksi, että me nähtiin, kun auto peruutti päin pyörätelinettä, mutta poistui paikalta.
Isä soittikin ja kiitteli kovasti avusta, että autokuskin oli pakko myöntää tekemänsä rike, kun todistajia oli meitä kaksi kappaletta.
Isä kehui, että säästitte tytön selkäsaunalta. Muuten tyttö olisi saanut selkäsaunan, että missä lie luuraillut, että pyörä on tuohon kuhntoon mennyt. Tyttö oli varmaan siinä 13-14 ikäluokkaa.Pitäisi olla jonkinlainen itsesuojeluvaisto mennä tökkimään jonkun myymälävarkauspuuhia. Joskus tuntuu huvittavalta nähdä kauppojen vartijapellejä tökkimässä pampuillaan tai esittelemässä sumuttimiaan. Romaneilla järjestään on varustuksena puukot ja tuliaseet joten vartijanpamppu voi tuollaisessa tilanteessa olla aika hyödytön väline. Jonkinlaista järkeistystä kannattaa siis käyttä kuinka puuttua kenenkään tikkukaramellivarasteluihin. Eri asia jos ihmishenki on uhattuna. Silloin jo laki velvoittaa puuttumaan asiaan ja mahdollisuuden sellaiseen antaa jokaiselle jokamiehen kiinniottolaki.
- ihmiset.
pussillinen uutta kirjoitti:
Pitäisi olla jonkinlainen itsesuojeluvaisto mennä tökkimään jonkun myymälävarkauspuuhia. Joskus tuntuu huvittavalta nähdä kauppojen vartijapellejä tökkimässä pampuillaan tai esittelemässä sumuttimiaan. Romaneilla järjestään on varustuksena puukot ja tuliaseet joten vartijanpamppu voi tuollaisessa tilanteessa olla aika hyödytön väline. Jonkinlaista järkeistystä kannattaa siis käyttä kuinka puuttua kenenkään tikkukaramellivarasteluihin. Eri asia jos ihmishenki on uhattuna. Silloin jo laki velvoittaa puuttumaan asiaan ja mahdollisuuden sellaiseen antaa jokaiselle jokamiehen kiinniottolaki.
Yhtä innokkaita tönkimään poliitikkojen rahan saantia ja tukiaisia.
- hgf3546yffg
ei nälkä kirjoitti:
Tuo tekijä kytkeytyi jolain tapaa tryptofaaniin ja serotoniiniin. Jossain tuolla kätkösssa on se sanomalehtileike, missä tuota tutkimusta analysoitiin, mutta antamalla ruokavaliota, jossa ei ole tryptofaania tai seorotoniinia antavia tekijöitä ja sitten taas toisnpäin, niin että ruokavalio tuotti tryptofaania ja seorotoniinia, ero li merkittävä vankien mielessä.Olet melko yksioikoinen, kas kun kaikki eivät ole samanlaisia. Varmasti vaikea käsittää.
- x
armahtava kirjoitti:
En ilmianna, koska se voi olla syötti. Tapahtui tällaista, kaveri väitti varastaneensa rahan avonaisesta kassasta, käänsi mukamas myyjän huomion muualle. Saadakseen minut ilmiantamaan, että saisi irviä.
Tunsin hänet enkä mennyt vipuun.
Nälkäänsä varastavat ovat eri asia kuin kleptomaanit. x kirjoitti:
En ilmianna, koska se voi olla syötti. Tapahtui tällaista, kaveri väitti varastaneensa rahan avonaisesta kassasta, käänsi mukamas myyjän huomion muualle. Saadakseen minut ilmiantamaan, että saisi irviä.
Tunsin hänet enkä mennyt vipuun.
Nälkäänsä varastavat ovat eri asia kuin kleptomaanit.Kaverisihan siinä tyhmä ja luonnevikainen on!
Mitä varomista siinä on jos kassalta kysyy mahdollisesta vajauksesta kertoen sen oletetun syyn?armahtava kirjoitti:
En yritä arvioida syytä vaan ilmoitan kaikista.
Nälkäinen selittäköön kauppiaalle!
- Kusi Sukassa
En halua keklua keuhkoihini. Hai sie, kun ovat niin kuumaverisiä nuo varkaat, joita olen nähnyt.
- qwer65432asdfg
Ihan keskityn omiin asioihin. Vasikat on erikseen eikä ole mitään sankarifantasioita. Jos henkeä ja terveyttä uhataan, niin sitten voi proppu palaa ja se on ikävää häirikölle.
- mitä se mulle kuuluu
Kerran näin kun teinipoika pisti lehden hihaansa ja käveli kassan ohi... Mutta muistaakseni hänenkin peräänsä säntäsi kaupan varija. Pari muuta kertaa olen myös nähnyt kun vartia ottaa jonku kiinni.
Mutta enpä juurikaan vahdi muiden tekemisiä kaupoissa. Tuskin nostaisin meteliä vaikka näksin jonku varastavan. Ei todellakaan huvita vaarantaa omaa terveyttä kaikken maailman narkkareiden ja juoppojen tekemisten vuoksi. - en puutu
itekki oon varastanu joskus nuorena kaupoista kaikenlaista ja hyvin paljon ja koskaa en oo kiinni jäänny.
Mutta nykyää tietenki oon viisastunu ja en sellaista harrasta,mutta en silti ilmota vaikka nään jonkun muun varastavana (paitsi jos on omista tavaroista kyse) - pkpoikanen**
vaikka vietäisiin kärrykaupalla tavaraa ohi kassan, en uskalla. Ilmiantajan naama ei pysy piilossa, tekijä pistää naaman muistiin ja jonakin päivänä flinauttaa päin kuonoa. Vaikka sille olisi silminnäkijä, ei hän ilmoitusta tee poliisille, ei lupaudu todistamaan pahoipitelijää vastaan. Hän olisi seuraava uhri.
Toki myymälävarkaudet merkitsevät isoa lovea kauppojen myyntiin, myös hankilökunnan tekemät, huom!
Paljon koituu tappiota myös rikkoutuneista ja asiakkaiden pilaamista tuotteista, ja vartijoista, ja kaiken maksavat ne, jotka kaupassa asioivat. Ne maksavat eniten, jotka ostavat eniten, heistä monilla saattaa olla keskitasoa suuremmat tulot. Ja he silti myös itse varastavat.- Ammattina kyttäys
kuka sua lättyyn vetäisi ja miksi, jos ilmoitat varkaan tuntomerkit ja poistut alueelta kun k.o henkilö menee kassojen ohi ?
Tekijä ei voi pistää muuta kuin kiltisti kenkää toisen eteen ja asiasta nostaa jutun kauppias, joka on asianomistaja.
Myymälävarkaus on asianomistajarikos. Mitään muita todisteita ei tarvita kuin kauppias ja vartija, joka tuskin saa köniinsä, jos, onpa tavallisen heikko tumpelo sitten.
Itse olen alle 160 cm nainen, ikinä vielä ollut mitään vaikeutta vorojen kanssa missään kohteessa, vaan suhtautuvat naiseen pääosin kunnioituksella.
Jos ovat huumehörhöjä, niiden annetaan mennä, koska ei ole järkeä yrittääkään ottaa kiinni ihmistä, jolla on kamaa systeemissään.
Normivarkaat osaavat kunnioittaa ja ymmärtävät narahtavansa.
Sen jälkeen toteavat ,että kävi käry, ikävä juttu.
Ja vaihtavat myymälää.
- .-.-.-.-.-.,-.,-
Kuoleman tuomio joka asiassa suorassa näytössä, kyllä loppuu rikokset. Vankiloita ei tarvita.
- tytteli2
se nainen OSTANUT sen kinkun/makkaran? Niin ainakin kirjoitit... Jos se oli sen ostanut ja olis ollut näyttää kuitti niin saahan se silloin syödä sen missä tahansa. Mutta jos ei ollut maksanut, niin myymälävarkaushan se oli.
Ei ole yhtään noloa mennä puuttumaan myymälävarkaiden tekemisiin! Se on jokamiehen oikeus. Muihin asioihin puuttuminen onkin sitten aivan eri juttu, voi olla viisasta ettei mene sanomaan mitään.
On ihan elämän perusjuttuja että varastaminen on väärin. Oli sitten nälkä tai ei. Ja kyllä voi mennä kuiskaamaan ihan suoraan kaupanmyyjälle että tuolla joku näyttää varastavan. Halvemmaksikin tulee! :)
Jos näkee selvästi että varastaja ois vaan joidenkin "käskyläinen" niin ilmoittaa siitä sitten vaikka nimettömänä poliisille puhelimitse tai netissä. Tai henk. koht. jos myyjä on kutsunut poliisin. tytteli2 kirjoitti:
Jos näkee selvästi että varastaja ois vaan joidenkin "käskyläinen" niin ilmoittaa siitä sitten vaikka nimettömänä poliisille puhelimitse tai netissä. Tai henk. koht. jos myyjä on kutsunut poliisin.Rikoksesta ilmoittaminen.
Minä en ole ilmoittanut varkaudesta koska ennen kassaahan ei ole tapahtunut rikosta vaan olen ilmoittanut että tuon äijän vyön alle meni neljä keppanapulloa.
Saa nähdä ilmoittaako kassalla.
Ja vastaavasti.
Olen myös huomauttanut henkilölle itselleen kärriin unohtuneesta, maksamattomasta tavarasta.
Yleensä kyse on oikeasta unohtamisesta.
Kerran olen huomauttanut hepulle kärrin alatasolle "unohtuneesta" kaljakopsasta.
Kassa ei voinut nähdä.
En todellakaan ymmärrä ihmisten passiivista, jopa varastamista suosivaa asennetta!- peileja
laiska-lasse kirjoitti:
Rikoksesta ilmoittaminen.
Minä en ole ilmoittanut varkaudesta koska ennen kassaahan ei ole tapahtunut rikosta vaan olen ilmoittanut että tuon äijän vyön alle meni neljä keppanapulloa.
Saa nähdä ilmoittaako kassalla.
Ja vastaavasti.
Olen myös huomauttanut henkilölle itselleen kärriin unohtuneesta, maksamattomasta tavarasta.
Yleensä kyse on oikeasta unohtamisesta.
Kerran olen huomauttanut hepulle kärrin alatasolle "unohtuneesta" kaljakopsasta.
Kassa ei voinut nähdä.
En todellakaan ymmärrä ihmisten passiivista, jopa varastamista suosivaa asennetta!Kerran kassa pyysi ostoskärryn asentoa korjaamaan, että hän näkke sen alaosan myös peilistä.
Jotkut tuntuvat, paitsi ymmärtävän, niin suorastaan suosivan varkaita.
Sen ymmärrän ettei joku naisihminen uskalla avoimesti, varkaan nähden ilmoittaa havainnostaan mutta silmien sulkeminen on minusta käsittämätöntä!
Sama asenne koskee myös muita asioita.
Jos kansalla olisi hieman enemmän moraalista selkärankaa ja vastuuta tekemisistään niin kaikkien olisi helpompi olla ja elää.- erweewr
Näyttäisiköhän joku sieltä herraportaasta esimerkkiä siitä selkärangasta? Se voisi auttaa kansaakin ryhdistäytymään.
Itselläni meni fiilis rikosten ilmiantamiseen, kun huomasin, ettei poliisia kiinnosta isojen poikien rötökset. Myymälävarkaat kyllä. - 20+19
Ei ole rehellistä henkilökuntaa kaupoissa paitsi omistaja.
- vikaaaaa..
on näissä hyväksyjissä ja suopeasti suhtautuvissa vähän itselläänkin vikaa siihen suuntaan, että puhtaat jauhot eivät ole pussissa.
erweewr kirjoitti:
Näyttäisiköhän joku sieltä herraportaasta esimerkkiä siitä selkärangasta? Se voisi auttaa kansaakin ryhdistäytymään.
Itselläni meni fiilis rikosten ilmiantamiseen, kun huomasin, ettei poliisia kiinnosta isojen poikien rötökset. Myymälävarkaat kyllä.Niitä löytyy aina.
Kun pitää oman tontin puhtaana niin muilta voi odottaa samaa.- Dick Taattori
Mitä tekemistä jollakin v***n marspatukan viemisellä jostakin hok elannon imperiumin myymälästä on moraalisen selkärangan kanssa?? Moraalinen selkäranka puuttuu pikemminkin johtoportaalta joka riistää kaiken työntekijän selkärangasta. Ei sen myyjän palkka nouse pennin pyörylää joka sen "patukkavarkaan" ottaa kiinni. Sitä paitsi suurin osa myymälöiden hävikistä johtuu nimen omaan HYLLYYN HAJONNEISTA TAI VANHENTUNEISTA TUOTTEISTA.
Hyvänä esimerkkinä voisin tarjota omakohtaisen kokemuksen nimeltämainitsemattomasta kaupasta, jossa olin joskus töissä. Opiskeluaikoinani omistin kissan ja duunailin ilta hommia läheisessä kaupassa. No eräs päivä kissan ruokaa hyllyttäessäni huomasin, että yksi paketti oli hajonnut niin, että tuotetta ei voinut enään myydä mutta tuote oli silti käyttökelpoista. Näin sain siis idean. Ehkäpä tuo kyseinen kissanruokapurkki roskikseen lentämisen sijaan voisi tuoda iloa köyhälleopiskelijalle. Mutta ei, ehdotettuani tuota ideaani myymäläpäällikölle en saanut kissanruokapurkkia vaan varkaan leiman. Siis seuraavat kaksi kk minut tarkistettiin joka ilta kun lähdin töiden jälkeen kotiin.
Siinä teille miettimistä morallisesta selkärangasta sillä tämä ei ole ainut kertaista! Toki olen itsekkin sitä mieltä että ne jotka varastavat yksityiseltä tietämättä mitään kyseisen henkilön/ kaupan talousellisesta tilanteesta, saisivat perustaa kommuunin afganistanin vuorille. Silti mielestäni suurimmat varkaat löytyvät niin maan kuin myös suurten yritysten johdosta.
- -.,-.,-,-.,-,..---.,
Tuliko kansalla lautakasa eteen???
- tytteli2
täällä nyt puhutaankin. Ei "isojen poikien rötöksistä". Kyllä helpostikin voi unohtua kaljakorikin kärryn alatasolle. Se kun ei näy sieltä edes omaan silmään helposti ja jos ostat sen pitkän työviikon jälkeen esim. perjantai-iltapäivänä, kun olet ihan poikki niin ei mikään ihme jos itseltäkin unohtuu. Ei olisi hyvä olla liian pessimistinen ja hiustenhalkoja. :)
Voin kertoa esimerkin epäfiksusta tilanteesta: Olin itse töissä pienessä kioskissa jossa oli lauantaisin todella kiirettä ja hemmetisti asiakkaita ja siellä oltiin aina yksin työvuorossa. Oli vaikka minkälaista työtehtävää; tavanomaisten kioskitehtävien lisäksi vielä Toto-piste johon porukka toi koko ajan lappuja kun kioskissa oli vielä Toto-tv mistä tuli mm. lauantaisin live-ravit. Oli leivonnaisten paistoa, kylmäkaapin täydennystä, että ihmiset sai kylmää kaljaa ym. kaikkee mitä yrittäjä oli suuruuden hulluna kioskiinsa halunnut haalia.
No, siellä sitten, kuulin jälkeenpäin pomolta, oli joku vohkinut mun työvuorolla six-packin kaljaa. Täytyy sanoa että en kyennyt sitä kiireeltä huomaamaan, ei olis ollut minkäänlaisia mahdollisuuksia. Niin se joka sen varkauden oli nähnyt, ei tullut mulle sanomaan että näin oli käynyt vaan kuulin sen parin päivän päästä tältä pomolta. Ja se jaksoi muistuttaa asiasta rivien välistä vielä senkin jälkeen kun olin jo lopettanut työt tässä kioskissa!
Olisin ollut jopa kiitollinen jos varkauden nähnyt asiakas olisi tullut mulle suoraan sanomaan asiasta, heti kun oli sen nähnyt. Olisin osannut ottaa siitä opikseni ja olla tarkkaavaisempi.
K-Kauppiaalta on kotiinpäin.
- Myymäläkyylä
En salli muitten viettää ilmaiselämää, kun itsekin olen hiivatin köyhä.
Kyllä, se suomalainen perikateus ja tyhmänrehellisyys yhdistettynä ex-ammattiini.
Kerronpa tarinan :
tapahtui pääkaupunkiseudun suuressa valintamyymälässä, jossa olin työvuorossa, tuntemattomana, asiakkaana muitten joukossa, ostoksia tekevän näköisenä...
Eräs 25 v. mies nappasi povitaskuun nakkipaketin, naureskellen samalla samanikäiselle kaverilleen että katsotaan vaikka, kukaan ei takuulla huomaa.
Sattumoisin olin kylmäaltaan toisella puolella, jossa näyttelin perheenäitiä ilmeisimmin uskottavasti.
Kassojen jälkeen pysäytin voron, joka tirahti itkuun kun ilmoitin, että nyt kävi käry.
Siinä sitten käveltiin pikkuiseen kopperoon, jossa henkilötietolomaketta täytellessä itki vuolaasti, pyysi ettei poliiseja. Linja oli, että joka tapauksessa ja ikään katsomatta poliisiasia, näin siis jo ammoisna aikoina. Kuulemma lähtee työpaikka alta. Sanoin, että no, jos päästän, multa lähtee työpaikka alta.
Kun hän kertasi ,että oli vain kokeillut ja itki edelleen, ettei tarkoittanut, totesin, että olin kuullut aiemmin joka sanan, ja että kyllä hän tarkoitti.
Poliisit korjasivat voron talteen.
Ei ollut mikään suurketju, vaan yksityinen, joita siihen aikaan oli vielä olemassa.
Tätä tekoa on kyseinen ihminen tiettävästi joutunut katumaan, sillä teko näkyy joka ikisessä
" supotuksessa" kun hakee töihin alalle kuin alalle. Ja kukapa palkkaisi varasta töihin, sinäkö ?
Ikävä juttu elämän matkaa ajatellen. - kekru
Kummasti lidl pystyy myymään samoja tuotteita huomattavasti halvemmalla
Suosi siinä sitten suomalaista ryöstöketjua... - tieto..
kekru kirjoitti:
Suosi siinä sitten suomalaista ryöstöketjua...Et sit ole tullut huomanneeksi, et Lidlillä työntekijät ovat niin niin nuoria, et heille ei tartte maksaa palkkaa, kuin se lakisääteinen minimi. Ja kun ikää ja ammattitaitoa karttuu, ulos vaan. Palkoissa siellä säästetään. Etkö tosiaan ole tietonen sen puljun moraalista? Alkuaikoina työntekijöiden autotkin tarkistettiin, kun lähtiävt työvuorosta, ei vaan kassit. En tiedä, vieläkö näin tehdään.
- suomalaiset on typer
kekru kirjoitti:
Suosi siinä sitten suomalaista ryöstöketjua...Ainahan vähän tummat ovat voineet suomessa myydä halvemalla. Mut toki sellaset ihmiset jotka suosivat ulkolaisia ketjuja, olisi pikimiten sanottava suomalaisista työpaikoista myös irti, olisi silleen sit tasapuolista. Itse en kehtaisi naamaani näyttää lidlissä, enkä missään tapauksessa kantaa ko ketjun riemunkirjavaa, mutta todella naurettavaa kassia. No itse tuntoni onkin kunnossa, ja arvostan suomalaisuuttani. Jos joku on sitämieltä, että saksan romaani on parempivaihtoehto kuin suomalainen, niin kansanpuku päälle vaan, on sitten mies tai nainen, ja voi sitten vaikka muuttaa lidlin syntysijoille.
- Tasapuolisesti
suomalaiset on typer kirjoitti:
Ainahan vähän tummat ovat voineet suomessa myydä halvemalla. Mut toki sellaset ihmiset jotka suosivat ulkolaisia ketjuja, olisi pikimiten sanottava suomalaisista työpaikoista myös irti, olisi silleen sit tasapuolista. Itse en kehtaisi naamaani näyttää lidlissä, enkä missään tapauksessa kantaa ko ketjun riemunkirjavaa, mutta todella naurettavaa kassia. No itse tuntoni onkin kunnossa, ja arvostan suomalaisuuttani. Jos joku on sitämieltä, että saksan romaani on parempivaihtoehto kuin suomalainen, niin kansanpuku päälle vaan, on sitten mies tai nainen, ja voi sitten vaikka muuttaa lidlin syntysijoille.
Vaikka minäkin oon inhonu sakasalaisia, muistaen ne Hitlerin hirmuteot, johon koko kansa meni mukaan, mut realistinen täytyy pystyä silti olemaan. Kyllä saksalaiset silti osaa. Ne osaa tehdä hyviä elintarvikkeita ilman E621:stäkin. Kun samaista asiaa peräsin suomalaisilta elintarvikevalmistajilta, asia tyrmättiin tyystin.
Kerroin, et Teidän olisi syytä alkaa ottaa huomioon myös kuluttaja, sillä moni kuluttaja tietää altistuneen E621:lle ja saavan siitä oireita, kuten minäkin rajuja oireita, niin että eivät ihmiset jää norkoilemaan jonkun ylimielisen elintarvikejätin porstupaan vaan äänestävät jaloillaan.
Suomalaisten elintarvikealan edustus tyrmäsi koko asian, etteivät he ole koskaan kuulleetkaan moisesta. Herran jestas, eivät ole kuulleetkaan vaikka ihmisiä testataan tuosta aineesta.
Kauankos se Lidl on ollutkaan Suomessa? Tänä aikana elintarviketeollisuus on taipunut kuulemaan todellisuutta, että E621 todella aiheuttaa toisille ongelmia. Nyt alkavat jo joitain tuotteita valmistaakkin ilman E621:stä.
Ja sanottakoon mitä tahtojaan, mutta kyllä Lidlin vanilja-kermajäätelö hakkaa suomalaiset jäätelöt mennen tullen.
- =?=)7857¤%(?=`?==()(
pitäisit iljettävä kyylä vaan huolen omista asioista. toihan on ihan selvästi toisten vakoilemista. toivottovasti joudut kärsimään kun vasikoit toisen. toivotan tosi huonoa onnea .
- Korjaa tapasi
Onko noin kova pelko persiissä jäädä kiinni? Korjaa tapas, jos et vielä ole täysin tärvännyt ja tahrannut elämääsi.
- ilmiantaja
Joskus n. 25 vuotta sitten Raumalla eräässä kaupassa, pisti silmääni oudosti käyttäytyvät kaksi naista. Naiset näyttivät meidän kansalliseen viikinkiheimoomme pikkusen uudelaisille. Tuohon aikaanahan venäläisiä alkoi tulvia suomeen, ja joitain muitakin muuttajia. Ilmi selvästi kyttäsivät jotain. Ilmoitin asiasta kaupan henkilökunnalle.
Paria päivää myöhemmin luin lehdestä, että Raumalla on jäänyt kaksi muualta tänne tullutta naista, jotka varastavat kanssa-asiakkaiden rahapusseja, ja moisesta urheilulajista jääneet kiinni. Tuntomerkit passasivat täysin noihin kahteen naiseen. Sitähän ne kyyläsivät, että kun siihen aikaan ihmiset hyvin huoletta jättivät laukkusa ostoskärryyn ja tekivät ostoksia ja sovittivat vaatteita, niin heidän oli suorastaan hedelmällistä kyylätä, sillä se tuotti tulosta hyvin helposti. - roni12
Tottakai varkaasta ilmoitetaan henkilökunnalle! Oikein teit! Kenen luulet loppupeleissä maksavan hävikin?
Ja olkoon minkäikäinen vain niin pitää ilmoittaa!- huh huh..
Ihmetyttää myös nuoret vanhemmat.Avataan pakkauksia heti kun lapsi vähänkin mankuu.Juuri viime viikolla isä näytti aukaisevan parin pikkuauton paketin ja seuraavan hyllyn luona ollessa jo kuulin kun vanhempi komenti siihen malliin että mahtoiko mennä jo rikki. En kylläkään seurannut koko marketreissua mutta joskus olen nähnyt lattialla ja kärrynpohjalla jäätelö tai patukkapapereita. Siis täysin vastuutonta ettei malteta odottaa kun oltais ensin maksettu.
- konnat kiipeliin
Jokainen vastuuntuntoinen aikuinen ilmottaisi tietenkin. Itse en tahtoisi että minulta varastetaan, niin en voi hyväksyä että muiltakaan varastetaan. Jos jättää ilmoittamatta, niin minusta se on sama kuin antaisi luvan varastaa itseltään.
Itse olen joutunut lopettamaan työni eräässä urakointiliikkeessä, koska tj varasti asiakkailtaan, eikä pitänyt sitä edes mitenkään rikollisena. Omaa oikeustajua vastaan se soti niin paljon että totesin etten voi jatkaa, ko yhtiön palveluksessa. - ei puita metsältä
huh huh.. kirjoitti:
Ihmetyttää myös nuoret vanhemmat.Avataan pakkauksia heti kun lapsi vähänkin mankuu.Juuri viime viikolla isä näytti aukaisevan parin pikkuauton paketin ja seuraavan hyllyn luona ollessa jo kuulin kun vanhempi komenti siihen malliin että mahtoiko mennä jo rikki. En kylläkään seurannut koko marketreissua mutta joskus olen nähnyt lattialla ja kärrynpohjalla jäätelö tai patukkapapereita. Siis täysin vastuutonta ettei malteta odottaa kun oltais ensin maksettu.
Aina ei katso aikaa eikä paikkaa, kun on saatava verensokeritaso nousemaan. Maksan kassalla ostokseni, vaikka ne sairauteni vuoksi jo kaupan puolella söisin.
- Ei kavaltaja...
Joo no vähän sama juttu, mutta eri vinkkelistä. Tänään näin, että hevonen oli päässyt karkaamaan aitauksestaan ja seisoskeli tien vieressä ihan rauhallisesti mutta silti vapaana. Puntaroin aika pitkään, että kerronko omistajalle vaiko enko kerro, mutta sitten lopulta päädyin ratkaisuun, että en kerro ja perustelin tätä päätöstä itselleni sillä, että mitäpä se minulle kuuluu ja ei ole minun hevonen ja kun on vähän kiirekkin jne.
En sitten tiedä lähtikö koni omille teilleen vai jäikö aitauksensa viereen nököttään.
Olisin kiitollinen jos saisin edes -5 peukkua- Ihmisystävä
Ihan pakko kommentoida. :) Kannattee ilmoittaa irrallaan juoksevista elukoista. Ne saattaapi vaikka juosta auton etteen ja hevosen kokoinen tappaa... Naapurustossa kävi näin. :( Ja juu, sait multaki yhen miinuspeukun kun olit semmoisia vailla. :)
- eikä äänestäjät
Kuka käräyttää varastelevat kansanedustajat ja virkamiehet ja kenelle ja kuka nämä saattaa vastuuseen?
- voi voi sentään
Pääsetko koskaan tuosta katkeruuden suosta eroon? No eikös koko ajan niitä ole käräytetty? Minun TV uutiset ovat ainakin kertoneet monen monia edustajien kiinnijäämisiä. Mutta taidat olla yhtä vastarannan kiisti myös uutisvälineitä kohtaan. Joten mistäpä Siinän tietäisitkään, tokko haluatkaan tietää. Vai lähettääkö televisiosi vain valikotuja uutusia
myymälävaras/varkaat ole sellaisia henkilöitä, jotka
varastaa myymälöitä? Itse en ole koskaan keidenkään
nähnyt varastavan myymälää. Näpistelijöitä myymälässä
kylläkin. Bensiiniasemalta on saattanut jotkut irroittaa
kokonaisen tankkauspisteen, mutta koko bensiinimyymälää
tuskinpa sentään. Roskiin heitetään päivittäin myymälöistä
paljon syömiskelpoisia elintarvikkeita, joita ei lain mukaan
saa myydä, eikä edes myymälästä näpistääkään. Ehkä joku
henkilö ennakoi tulevan väärinkäytöksen ja vie parempiin
suihin tuotteita myymälästä..- demeter
vähempään - vai olisko heillä joku mielisairaus...
- Kuuma kesä
Itse olen saanut sellaisen kasvatuksen, että myymälävarkaus on jo kunnon rikos. Ei muuta kun armotta kiinni kaikki, paatuneet rikolliset, nuoret "ymmärtämättömät" vai onko niitäkin ?, hienostorouvat yms.
Pienestä se voi kunnon pankkirosvon urakin alkaa... Sääli kun myymälävarkaus valvonta on mennyt löperömpään suuntaan, niinkuin näpistys ei olisi juuri mitään. Omaisuus-ja väkivaltarikollisuuden rangaistuksethan eivät ole missään suhteessa rangaistusmäärällä mitattuna esim. lieviin ylinopeusrikoksiin, mikä on varsin tuottoisaa valtiolle. - Lesbiaano
Tää juttu on ihan väärällä palstalla,kato seuraavan kerran kun kirjotat että menee oikeesee palstalle juttus!
- innokkaita ovat
Katohan ite, mihin palsalle tuut. Luuletko määräileväsi siitä, mistä ihmiset ovat halukkaita keskustelemaan? Sinulta eivät siihen lupaa kysele, eikä sulla ole minkään valtakunnan äänioikeutta tässä suhteessä, eikä määräämisvaltaa.
Taitaa harmittaa kovastikkin, kun ihmiset voat innokkaana ottaneet osaa aloitukseen? - ,.-
Ainakin vastauksissa on käsitelty enemmän sivuasioita, kuin alkuperäistä aihetta.
Mutta, sehän on täällä tapana.
- 3+4
Kuka osaamistaan näyttävä painelee lukijamääriä tähän ketjuun, ole huoleti se pystytään jäljittämään . Ehkä tehtailusi loppuu kuten kirjoittelusikin!
Samoin ihmetyttää nämä peukuttelijat? Ei voi syyttää hellettäkään, tätä on leikitty jo aiemmin.
Mikä saa aikuisen ihmisen näin lapselliseen käyttäytymiseen, arvelen ettei hissi kulje ihan ylimpään kerrokseen.- yksikö heistä?
Vai olet jäänyt hississäsi puolitiehen.... mikä noin kovasti harmittaa? Mitä Sinä jäljität? Miksi? Ihan turhaa uhoat, et saa selville aloittajaa. Joten hautaa uhokirveesi jo hyvän sään aikana.
Tekstisi ei auennut ei. "Kuka osaamistaan näyttävä painelee lukijamääriä tähän ketjuun, ole huoleti se pystytään jäljittämään . Ehkä tehtailusi loppuu kuten kirjoittelusikin!" Oletko jossain pöhnässä, ohranjyvä silmässä, vaiko muussa "pilvvessä" ? En tosiaan ymmärrä, mitä hemmetin merkitystä on lukijäärällä? En oo siihen ikinä perustanut en hetulankaan vertaa. Mikä muka lopettaisi jonkun yksittäisen ihmisen kirjoittelun, kun se ei ole edes sääntöjen vastainenkaan? Sulla ei taida olla ihan kaikki kyllä kotona, kuten sanotaan? Joten se hissin nousukyky siis taisi paljastua just omalla kohdallasi. Vai oletko yksi myymälävarkaista? - ,,
Ja millähän namiskuukkelilla sitä painellaan?
Etkö ole vaivautunut käymään Suomi24:n etusivulla, tämä ketjuhan on siellä luettavana? - näin vaan on.
Niin, jos hissi nousee ylös asti, ymmärtää, että lukijalaskuri laskee ne kerrat, kun ketju on avattu. Ketjua on käyty ahkeraan lukemassa. Miksi mielestäsi ei voisi lukea? Mikä este siihen on, vai onko aihe niin lähellä onglemaasi, että et voi sietää aihetta käsiteltävän ja aiheen kiinnostusta?
Minäkin käyn katsomassa, mitä vastauksia on tullut, vaan en silti likikään kirjoita palstalle. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää jos hissi nousee ylös asti.
Lapsellisuus on hyvä lahja. Ei kiristä pipoa niinkin joidenkin "ymmärtämättömien" kanssakirjoittelijoidan. - mfyyksiet
,, kirjoitti:
Ja millähän namiskuukkelilla sitä painellaan?
Etkö ole vaivautunut käymään Suomi24:n etusivulla, tämä ketjuhan on siellä luettavana?Hitto! kun ei omalle kohdalle ole noita myymälävarkaita sattunut.. varmasti käräyttäisin ihan vain sen takia että tulisi hyvä mieli ja kunnon naurut että tyhmyydestään joutuu vaikeuksiin:)
olen nähnyt pari tilannetta.. mieleenpaistuvin on se kun hesassa olin käymässä ja vastaan tuli hippejä.. siitä sitten tuli vartia ja poliisi ottivat niskoista kiinni ja sanoivat: "jatketaanpa matkaa kiltisti"..
Jätkällä oli vasemmassa kädessään banaani ja toisessa joku luomumehujuoma. Hirveä :( virne naamallaan ja tokaisi sanat "Vooooiii eiiiii":D siinä oli pokassa pitelemistä. - pokkaraukka
mfyyksiet kirjoitti:
Hitto! kun ei omalle kohdalle ole noita myymälävarkaita sattunut.. varmasti käräyttäisin ihan vain sen takia että tulisi hyvä mieli ja kunnon naurut että tyhmyydestään joutuu vaikeuksiin:)
olen nähnyt pari tilannetta.. mieleenpaistuvin on se kun hesassa olin käymässä ja vastaan tuli hippejä.. siitä sitten tuli vartia ja poliisi ottivat niskoista kiinni ja sanoivat: "jatketaanpa matkaa kiltisti"..
Jätkällä oli vasemmassa kädessään banaani ja toisessa joku luomumehujuoma. Hirveä :( virne naamallaan ja tokaisi sanat "Vooooiii eiiiii":D siinä oli pokassa pitelemistä.Kylläpäs pieni pokkaraukka olikin lujilla.
- Sarvipäälammas
näin vaan on. kirjoitti:
Niin, jos hissi nousee ylös asti, ymmärtää, että lukijalaskuri laskee ne kerrat, kun ketju on avattu. Ketjua on käyty ahkeraan lukemassa. Miksi mielestäsi ei voisi lukea? Mikä este siihen on, vai onko aihe niin lähellä onglemaasi, että et voi sietää aihetta käsiteltävän ja aiheen kiinnostusta?
Minäkin käyn katsomassa, mitä vastauksia on tullut, vaan en silti likikään kirjoita palstalle. Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää jos hissi nousee ylös asti.
Lapsellisuus on hyvä lahja. Ei kiristä pipoa niinkin joidenkin "ymmärtämättömien" kanssakirjoittelijoidan.Kireä pipo, jos olette hyvästä ketjusta toisillenne kateellisia...
Sehän on vietävän hyvä juttu, että asia puhututtaa, onhan aloittajan asia tärkeä ja yhteiskunnallisestikin merkittävä ilmiö.
Asiassa pysymisen jaloa taitoa = alkuperäisen aloittamaa asiaa ja sen käsittelyyn keskittymistä voisi itse kukin harjoitella, tuskin siitä haittaakaan olisi.
Nousisi tämän saitin keskustelun taso sen hissin lailla.
Peukuttelusta olen samaa mieltä kuin monet muutkin täällä - onpa tyhmää.
- Moi vaan P.L. te s..
juu ollu taas kansalais poliisi paikalla. rahaa varmaa ku pienellä pitäjällä.
jos köyhän pakko se on "näpistää" jotain. ruokaa tai oli se nyt kyse tavarasta niin
kyl jostain on fyrkkaa hankittava. varsinkin kun on tää lama vitun pamput potkii
ihmisii. tai sitte vielä ihmetellään suomalaisten alkoholin kulutusta. siinä sitä vasta
ollaan. Irwin ja Kekkonen takas. Hipit ja helppo elämä niin kaikki rullais paremmin.
kaikkee nähnyt ja kokenut. päällä viel joku vitun ehdollinen. ISO KIITOS siis kunnollisille
kansalaisille. Anteeks jos näin ny yleistän.- suhteellista.
Mut tupakkiin ja olueen rahaa rittää, ei tietookaan köyhyydestä.
- ex varkaan kihlattu
seurustelumme alkuvaiheessa mieheni näpisteli kanssa kaupoista kaiken näköistä tavaraa, minulta salassa. Kerran sitten sattumalta satuttiin samaan tavarataloon ja huomasin miehi tunkevan tavaraa takkinsa taskuun, menin kassoille ja kerroin asiasta, eli toisin sanoen käräytin mieheni. Mieheni selvisi puhuttelulla ja porttikiellolla kyseiseen tavarataloon. Seuraavien kolmen kuukauden aikana, jos mieheni kävi kaupassa oli oltava kuitit sun muut todisteena. Ja uhkasin jopa jättää hänet jos asia toistuu vielä. eipä ole toistunut ja kohta tulee kahdeksan vuotta yhdessä oloa täyteen. nykyään mieheni kiittää minua siitä että lopetin hänen varastelu ketjunsa ajoissa.
- noin sitä pitää
Toi oli jo kansalaisteko, hienoa. Tuossa oli vastuuntuntoa jo kumppanistakin.
12-vuotisena poikamme seurustelukumppanit vaihtuivat lyhyehköksi ajaksi nilkkahaaverin vuoksi urheilukavereista pikkugangstereihin.
Parin viikon jälkeen poikamme paljastui myymälävarkaaksi.
Oli kähveltänyt teippi- ja erkkarullat, a` 1,50mk.
Lisäksi rakennustyömaalta arosolimaalipurkin.
Lompakossa hepulla oli rahaa noin 70mk.
Tallasin junnun kanssa markettiin ja etsin ko. osaston henkilökuntaan kuuluvan naisihmisen.
Itku silmässä junnu tunnusti tekonsa, pyysi anteeksi ja, myyjän vähätelystä huolimatta maksoi rullat.
Tätä varkautta ei kauppa ollut huomannut.
Seuraavaksi rakennusliikkeen toimistoon ja samat rituaalit.
Siellä eivät pystyneet hinnoittelemaan maalipurkkia joten jätin käyntikorttini siltä varalta että jälkeen päin tulee vaatimuksia. Ei tullut.
Heput olivat sotkeneet, maalia poltellessaan, urheilukentän höylähirsikatoksen penkkiä ja seinää.
Olin kaupungin liikuntatoimen johtajaan yhteydessä.
Selvitin asian ja tein ehdotuksen katoksen korjaamisesksi.
Ostin junnun säästöistä puutavaran, teetätin junnulla puunsuojauksen kahdesti, menimme kentälle ja vaihdatin kaikki sotketun penkin laudat sekä maalautin koko seinän.
Juniori yritti selittää että sotkeentunut ala oli vain pieni osa kunnostuttamastani mutta vaiensin selitykset pikaisesti.
Jäädytin hepun käteisvarat, noin 70mk ja säästöt, noin 500mk jotka hän oli saanut kokoon 5mk:n viikkorahoista ja naapuereille tekemistään palveluista, nurmikon hoito kesällä, lumityöt pihalla ja katolla talvella yms.
Kun nilkka alkoi sallimaan urheiluharjoitukset, panin päälle kulun valvonnan aikamäärineen.
Siltä varalta että vastaavaa rötöstelyä esiintyisi uudelleen jolloin meidän heppu olisi ilman muuta epäiltyjen listoilla.
Näin pitemmänkin ajan jälkeen katsoen näyttää viesti menneen perille.
Mies (henkilö) tekee mitä tekee ja ITSE VASTAA TEKEMISISTÄÄN!
Soitin poikamme konnakaverin äidille kertoen katoksen korjauksestamme ja ehdottaen tarvikkeiden kustannusten puolitusta.
Mamma tuli lankoja pitkin silmille ilmoittaen sotketun katksen olevan yhteiskunnan omaisuutta eikä heillä niin ollen ollut korvausvelvollisuutta.
Mielestäni kyse oli periaatteesta eikä muutaman kympin rahasummasta.
Kyseinen konnakaveri ryhtyi harrastamaan autovarkauksia ja ajoi itsensä hengiltä 17-vuotisena.
Minusta näissä asioissa raja on ainoastaan yhdessä paikassa.
Mikä ei ole omaa on jonkun toisen!tarkistuskin voi jossain iässä olla aiheellinen, vaikka tuntuukin ikävältä kieltää lasta seurustelemasta "valitsemiensa" kavereiden kanssa..taitaavat joskus vaan valikoitua ihan vahingossakin..
En ymmärrä ollenkaa vanhempia jotka vähättelevät lastensa tekemiä vahinkotekoja joko yhteiselle omaisuudelle, tai toisille lapsille esm. koulukiusaamista.Pirrejuupas kirjoitti:
tarkistuskin voi jossain iässä olla aiheellinen, vaikka tuntuukin ikävältä kieltää lasta seurustelemasta "valitsemiensa" kavereiden kanssa..taitaavat joskus vaan valikoitua ihan vahingossakin..
En ymmärrä ollenkaa vanhempia jotka vähättelevät lastensa tekemiä vahinkotekoja joko yhteiselle omaisuudelle, tai toisille lapsille esm. koulukiusaamista.Oli tuo tapahtuma.
Poikamme taatusti tiesi tekojensa laittomuuden ja olin luottanut hänen omaan harkintaansa.
Vielä yksi selitysyritys.
Tivatesani syytä teipin ja erkan varastamiseen, hänellähän oli rahaa, poika yritti selittää että Jussi laittoi sen hänen rukkaseensa.
Tyrmäsin selityksen alkuunsa.
Olet kookkaampi ja harrastanut painia 7-vuotta ja yhden talven nyrkkeilyä.
Täytyy olla eri luokan jussi joka pakottaa sinut varastamaan!
Olen ehdoton nollatoleranssin kannattaja.
Jos lähdetään liukumaan moraalin rajoissa niin missä se raja tulee vastaan?- demeter
Lasse (mutta eihan sulta nyt muuta voi odottaakaan!). Aikuisuuteen astuvien poikien paine on kova: pitää lunastaa paikkansa kaveripiirissä ja saada sen hyväksyminen keinolla millä hyvänsä.
- hahahahahah
Yök vittu miten kuvottava ihminen vasikoida nyt oma lapsi.
Kaiken lisäksi vielä jostain pikku rihkamasta säälittävaa, vitun orja hahahahahah kirjoitti:
Kaiken lisäksi vielä jostain pikku rihkamasta säälittävaa, vitun orjaNyt, yli 20:n vuoden jäkeen voin todeta sen kannattaneen!
Olisiko tuon varastetulla autolla itsensä hengiltä ajaneen kohtalo sitten ollut parempi vaihtoehto?
Tai ajautuminen vankilakierteeseen?
Tai jatkuva rajankäynti rötöstelyn ja rehellisen elämän välillä?
Jännityksen hakeminen elämään, käykö käry vai ei?
Me teimme oman ja mielestämme oikean valinnan.
Sinua minä säälin!hahahahahah kirjoitti:
Kaiken lisäksi vielä jostain pikku rihkamasta säälittävaa, vitun orjaSananvalinnastasi päättelen.
Olet yhteiskunnan tukien varassa eläneen perheen kieroutuneen mallin saanut moraaliton, varasteleva teini jonka edessä on vankilakierre jos selviät hengissä niin pitkälle.
Kukaan 6-kymppinen elämää nähnyt ei voi ajatella noin.
Eikä ainakaan käyttää tuollaisia ilmaisuja.
Jospa rajaisit hengentuotteesi ilahduttamaan ikäisiäsi!laiska-lasse kirjoitti:
Oli tuo tapahtuma.
Poikamme taatusti tiesi tekojensa laittomuuden ja olin luottanut hänen omaan harkintaansa.
Tivatesani syytä teipin ja erkan varastamiseen, hänellähän oli rahaa, poika yritti selittää että Jussi laittoi sen hänen rukkaseensa.
Jos lähdetään liukumaan moraalin rajoissa niin missä se raja tulee vastaan?on kovempi paikka oppia, - vanhemman tehtävä on opettaa ja puuttua kovallakin kädellä tuollaisiin kertomiisi tapahtumiin, mielestäni myös toveriensa kiusaamiseen, jos sellaisesta lapsensa tapaa.
Kerroinhan täällä kun tyttäreni poika laitettiin äidin toimesta ruotuun kouukaverinsa lyömisestä, - ilman armoa vaan anteeksi pyytämään koulutoverin kotiin, ja ilman käräjiä ja syyllisen etsimistä..puheitten ja keskustelun aika on sitten kun akuutti "sairaus" on hoidettu.laiska-lasse kirjoitti:
Oli tuo tapahtuma.
Jos lähdetään liukumaan moraalin rajoissa niin missä se raja tulee vastaan?pettymyksen, ja kun sitä haluaa luottaa omiinsa...
- lyhytesittely
hahahahahah kirjoitti:
Kaiken lisäksi vielä jostain pikku rihkamasta säälittävaa, vitun orjaNäin esittelee nykynuori kotinsa ja vanhempansa. Lyhyestä virsi kaunis, siis lyhytesittely kodistaan.
- kasvatusta ja kuria
Ylpeänä kiitän toimintaasi poikasi suhteen. Minulla on tyttäriä, mutta toisen taholta tämä "varkaus" sattui jo ala-asteella. Hän oli pihistänyt kumin...tai jotain sellaista, mutta oli kieltänyt sen ottamisen.
Sitten saunassa yhdessä istuessamme hän kertoi kuitenkin ottaneensa sen. Hän oli todella pahoillaan ja minä parhaani mukaan yritin selvittää hänelle toisten omaisuudesta, kuten myös meidän omista.
Aikuisena hänestä on kasvanut rehellinen ihminen, aivan liiankin tunnollinen, kun hän nyt joutuu opettamaan noita 4-6-vuotiaita lapsiaan, jotka viellä ovat vain lelujen käyttöön kohdistuvia.
Nyt mietin itsekseni tuota opetusta, että kaikki lelut ovat yhteisä, joita pitää jakaa kavereiden kanssa, vaikka lelut olisivatkin omia. Sisarustenkin kanssa tämä tulee esille, kun esim. Legoilla leikitään. Tottakai nämä ovat yhteisiä, mutta kun niitä on saatu lahjaksi eri tahoilta, milloin kenenkin merkkipäivänä, niin jopa tulee riitaa.
Mielestäni tämä "varkauden" siemen on pienillä lapsilla jotenkin ymmärrettävää kasvatuksesta huolimatta, mutta isompana sosiaalinen asema johdattelee varkauteen, tai yhteiskunnan hyväksikäyttöön kaikenlaisineen sosiaalitukineen, joita haetaan. - pulassa olet!
hahahahahah kirjoitti:
Kaiken lisäksi vielä jostain pikku rihkamasta säälittävaa, vitun orjaAivan ehdottomasiti ilmiannan oman lapseni, mikäli huomaan hänet varkaaksi, sillon nuorena, kuten teinkin. Nythän hän on jo aikuinen.
Kuvottavaa on kirjoituksesi 60 palstalla, jossa kauhistelet vanhempien ilmiantoa lastensa varastelusta!???
Yritän hahmoitella meitä 60 vanhempia, joilla on noin 40-v lapsia ja heillä myös lapsenlapsia. Meille lienee selviö, että rehellisyys on tärkeintä.
Haluaisin ehdottomasti vaihtaa mielipiteitäsi ko. kirjoituksesi johdosta. Kuinka olet päätynyt tuohon sanontaan "vasikointi"??? Mielestäni se on vain rikollisten sanonta?? Tiedätkö, että rehellisen ihmisen mielenrauha on rehellisyys, itseään ja yhteiskuntaa vastaan.
Onko sinulla "oma" posti, johon voisin kirjoittaa?? - beessi
pulassa olet! kirjoitti:
Aivan ehdottomasiti ilmiannan oman lapseni, mikäli huomaan hänet varkaaksi, sillon nuorena, kuten teinkin. Nythän hän on jo aikuinen.
Kuvottavaa on kirjoituksesi 60 palstalla, jossa kauhistelet vanhempien ilmiantoa lastensa varastelusta!???
Yritän hahmoitella meitä 60 vanhempia, joilla on noin 40-v lapsia ja heillä myös lapsenlapsia. Meille lienee selviö, että rehellisyys on tärkeintä.
Haluaisin ehdottomasti vaihtaa mielipiteitäsi ko. kirjoituksesi johdosta. Kuinka olet päätynyt tuohon sanontaan "vasikointi"??? Mielestäni se on vain rikollisten sanonta?? Tiedätkö, että rehellisen ihmisen mielenrauha on rehellisyys, itseään ja yhteiskuntaa vastaan.
Onko sinulla "oma" posti, johon voisin kirjoittaa??varmaankin, mutta tuskin sentään pelkästään ilmiantaisit lastasi? Minä en.
Tekisin (ja olen tehnytkin) juuri niinkuin Lasse. Laittaisin lapsen kantamaan vastuun teostaan, mutta olisin tietenkin lapsen "puolella" ja tukena, enkä vaatisi häneltä enempää kuin mistä hänen voi kohtuudella odottaa selviävän. Auttaisin ja näyttäisin miten korjata ja korvata tekemänsä vahingot.
Pienemmältä riittäisi se, että menee tunnustamaan tekonsa, pyytää anteeksi ja kuuntelee kiltisti mahdollisen saarnan (ja maksaa varastamansa pääsiäismunan, jos hänellä jo on omaa rahaa :)). Yksin ei tarvitse noin hävettävästä ja pelottavasta tilanteesta selvitä, isä tai äiti on tietysti tukena. - villit kakarat
beessi kirjoitti:
varmaankin, mutta tuskin sentään pelkästään ilmiantaisit lastasi? Minä en.
Tekisin (ja olen tehnytkin) juuri niinkuin Lasse. Laittaisin lapsen kantamaan vastuun teostaan, mutta olisin tietenkin lapsen "puolella" ja tukena, enkä vaatisi häneltä enempää kuin mistä hänen voi kohtuudella odottaa selviävän. Auttaisin ja näyttäisin miten korjata ja korvata tekemänsä vahingot.
Pienemmältä riittäisi se, että menee tunnustamaan tekonsa, pyytää anteeksi ja kuuntelee kiltisti mahdollisen saarnan (ja maksaa varastamansa pääsiäismunan, jos hänellä jo on omaa rahaa :)). Yksin ei tarvitse noin hävettävästä ja pelottavasta tilanteesta selvitä, isä tai äiti on tietysti tukena.Omat lapseni ovat jo yli 40-v, enkä todellakaan tiedä millaisia myymälävarkaita he ovat. Kovilla varoituksilla kuitenkin kaupoissa joskus yhdessä kuljetaa näiden lastenlasten kanssa.
Mummihan siinä on kovilla, mutta onneksi olen niin "paatunut" mummi, että neuvottelemme lasten äidin kanssa.
Tarkkana kuitenkin saa olla kassajonossa. Koulutus ja kuri on viellä hakusessa. - asiassa.
beessi kirjoitti:
varmaankin, mutta tuskin sentään pelkästään ilmiantaisit lastasi? Minä en.
Pienemmältä riittäisi se, että menee tunnustamaan tekonsa, pyytää anteeksi ja kuuntelee kiltisti mahdollisen saarnan (ja maksaa varastamansa pääsiäismunan, jos hänellä jo on omaa rahaa :)). Yksin ei tarvitse noin hävettävästä ja pelottavasta tilanteesta selvitä, isä tai äiti on tietysti tukena.Rikollisuus nostaa bruttokansantuotetta.
- beessi
asiassa. kirjoitti:
Rikollisuus nostaa bruttokansantuotetta.
ymmärtää. Enkä ole yhtään samaa mieltä.
- pyhässä hengessä.
Rikolliset aineet pitää poistaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462554
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312217- 792128
- 951956
- 321692
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?261283Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181165